veneen nopeudesta

matemaatikko

Tuolla jossain aiemmissa keskusteluissa väitettiin että Sunwind 27 ei olisi erittäin nopea vene ja perusteltiin tätä sinänsä väärää väitettä LYS-luvulla 1,04. Sunwindin LYS-lukuhan ei absoluuttisesti ole hirveän korkea, mutta oikea tapa verrata erikokoisten veneiden nopeutta on suhteuttaa LYS luku venee pituuteen. Sunwindin LYS/pituus jalkoina on 0,038 ja esim. FG 36:n vastaava luku on vain 0,033 eli Sunwind on n. 15% Fingulfia nopeampi. Olen laskeskellut näitä suhteellisia nopeuslukuja eri veneistä ja todellisuudessa Sunwind27 on erittäin nopea vene.

28

6868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • h-veneilijä

      mua paljon kiinnosta sun lys tulkinnat. kohdattiin eräs bluebird 25 kippari tossa kesällä rysäkarin edustalla. puikoissa oli tuttu kaveri ja meidän ongelmaksi tuli se, ettei pystytty purjehtimaan riittävän hitaasti jotta oltaisiin voitu kuulumisia vaihtaa.

      tässä sulle ..tun matikkaa:

      bluebird 25 lys pikaisella otoksella 1,01 - 1,03, eli toi sun "nopeuskerroin" jopa 0,0412

      h:llahan ei päästä kun lukuun 0,0396

      • TERVE!!!

        Hyviä veneilysäitä sullekin ...tun ääliö.. Kiva että otat ton harrastuksen noin rennosti=)=)=)=)=)=)=)


    • Jussi P.

      Veneen runkonopus on verrannollinen vesilinjan pituuden neliöjuureen. Täten käytetty kaava ei kerro veneen suhteelista nopeutta.

      • aloitteleva kilpapurjehtija

        mutta eikö koko tasoitusjärjestelmän ajatus ole siinä, että saadaan erillaisille veneille purjehditusta ajasta suhteellista etevyyttä osoittava tasoitettu aika. tällöinhän lys tasoituskertoimessa on otettu jo huomioon toi vauhtia tuova vesilinjan pituuden kasvu.


    • karavaanari

      Tuon merten asuntovaunun Sunwind 27:n lys on 1.03.
      Se on hurjaa menoa se...

      • Arc

        Ei se 1.03 nyt vielä mikään hirveän hidas ole ja mikäs Sunwindi se olikaan johon saa Muotti-Matilta peräjatkeen. Alkaa jo ahdistella Lysiltään yksnollakutosia ja pysyy huutomatkan päässä H:sta, jollei ole ihan tiukkaA kryssiä.


      • tane

        kannattaisko käyttää laskettelulaseja ettei tule vedet silmiin!? auttaisko nopeuden aiheuttamaan silmien vuotamiseen, muttei kai auta itkuun??


    • ????

      Mitä LYS tarkoittaa.

    • tietämätön

      vaikuttaako purjeveneen nopeus ja hankintahinta siihen, että miltä merimaisemat näyttävät?? onko teistä joku jopa purjehtinut??

      • keke

        maisemat näyttää samalta, kryssiminen on herkkua nopealla (hyvin purjehtivalla) veneellä. Tahtoisitko sinä vanhan pullukan matkallesi ?


      • Roope

        "vaikuttaako purjeveneen nopeus ja hankintahinta siihen, että miltä merimaisemat näyttävät??"

        Veneen hinnalla ei ole vaikutusta, mutta nopealla veneellä merellä nauttii enemmän. Ehtii kauemmaksi vkonlopun aikana, vaihtelevampia maisemia. Konetta tulee käynnistettyä harvemmin, kun purjeillakin ehtii (kyllä, purjehtiessakin voi tulla kiire) jne.


    • Joakim

      Kuten jo mainittiin, lähemmäs totuutta pääset jakamalla LYSin veneen pituuden neliöjuurella. Tällöin FG36 on hiukan "nopeampi". Nykystandardin mukaan FG36 ei ole mikään erityisen nopea vene. Modernit 31-33-jalkaiset ovat nopeampia, tosin niiden vesilinjakin alkaa olla sama kuin FG36:n.

      Aikanaan FG36 oli nopea 36-jalkainen, joten sille on jäänyt "nopea" leima.

      Nykyään monet 27-jalkaiset ovat huomattavan sporttisia ja paljon nopeampia (LYS >1.1) kuin Sunwind, joka taas pesee lähes kaikki 70-luvun 27-jalkaiset. Aikanaan Sunwind oli kilpailijoitaan selkeästi hitaampi (FE83, Inferno 26 ja 29, Albin Express), joten sille on jäänyt "hidas" leima. Sunwind ei missään tapauksessa ole "erittäin nopea", varsinkaan luovilla.

      • aloittelija

        Terve!

        Otsikko oli kiinnostava mut sisältö ei ainakaan minulle antanut mitään irti, olen siis aloittelemassa purjehdusharrastusta ja kiinnostaa tietää että mihin nopeuteen pääsee ihan perus retkiveneellä? kun ei ole hajuakaan noista nopeuksista???


      • Jussi P.
        aloittelija kirjoitti:

        Terve!

        Otsikko oli kiinnostava mut sisältö ei ainakaan minulle antanut mitään irti, olen siis aloittelemassa purjehdusharrastusta ja kiinnostaa tietää että mihin nopeuteen pääsee ihan perus retkiveneellä? kun ei ole hajuakaan noista nopeuksista???

        5 solmua keskimäärin.


      • Joakim
        aloittelija kirjoitti:

        Terve!

        Otsikko oli kiinnostava mut sisältö ei ainakaan minulle antanut mitään irti, olen siis aloittelemassa purjehdusharrastusta ja kiinnostaa tietää että mihin nopeuteen pääsee ihan perus retkiveneellä? kun ei ole hajuakaan noista nopeuksista???

        Retkiveneellä tarkoittanet ~6 metrin mittaista "perinteistä" venettä. Sellaisella voi parhaillaan päästä ~6 solmua, mutta 4 solmun keskimääräinen nopeus päivämatkoja laskettaessa on aika lähellä. Tuulen tyyntyessä on sitten nopeus 0....


      • tepu
        aloittelija kirjoitti:

        Terve!

        Otsikko oli kiinnostava mut sisältö ei ainakaan minulle antanut mitään irti, olen siis aloittelemassa purjehdusharrastusta ja kiinnostaa tietää että mihin nopeuteen pääsee ihan perus retkiveneellä? kun ei ole hajuakaan noista nopeuksista???

        Vajaa vuosi sitten kirjoittelin tällä palstalla seuraavaa, joka vastannee sinunkin nopeusongelmaan:

        "Jos tässä taas leikitään hieman numeroilla, niin maksimissaan:

        luovilla purjevene kulkee n. 2,1*L^0,5 ja
        sivumyötäiseen n. 3*L^0,5

        jossa L on veneen vesilinjapituus ja merkintä L^0,5 on vesilinjapituuden neliöjuuri.

        Esim. 6 m vesilinjapituudella ja 8-10 m/s tuulessa:
        luovilla n. 5,1 solmua ja
        sivumyötäiseen n. 7,3 solmua

        Koneella vene kulkee n. 2,5*L^0,5 eli 6,1 solmua, kun koneen teho on n. 5 hv/venetonni.

        Veneen nopeus todellakin on riippuvainen veneen vesilinjapituudesta. 12 m:n vesilinjalla oleva vene purjehtii 1,4 kertaa kovempaa kuin 6 m:n vesilinjalla oleva vene. Matkojen suunnittelua varten se 4 solmua on hyvä lähtökohta pienillä purkkareilla."


      • A36

        Avomeripurjehtijoiden taulukosta puuttuu Antilla 36. Mitäpä arvioisit sille LYS-luvuksi? 1.17-1.18? Veikkaan, että sillä näyttää edelleen närhen munat sporttisille 31-33 -jalkaisille(jos blosaa riittävästi). Ja miksei heikossakin tuulessa isolla genualla. FG36 on vastaantulija.


      • Joakim
        A36 kirjoitti:

        Avomeripurjehtijoiden taulukosta puuttuu Antilla 36. Mitäpä arvioisit sille LYS-luvuksi? 1.17-1.18? Veikkaan, että sillä näyttää edelleen närhen munat sporttisille 31-33 -jalkaisille(jos blosaa riittävästi). Ja miksei heikossakin tuulessa isolla genualla. FG36 on vastaantulija.

        Minnamarille löytyy LYS-todistus 1,17, joka on myös IMSin valossa järkevä.

        FG36 on kaikilla tuulen suunnilla ja voimakkuuksilla nopeampi. Myös Dehler 29 on nopeampi, jos tuulee _yli_ 5 m/s. Edelliset IMS-mittakirjan perusteella, jota myös käytäntö tukee.

        Sporttiset 31-33 jalkaiset ovat huomattavasti nopeampia.

        Vanhat S&S veneet ovat hienoja ja merikelpoisia, mutta suorituskyvyssä auttamattoman vanhanaikaisija.


      • Viki
        Joakim kirjoitti:

        Retkiveneellä tarkoittanet ~6 metrin mittaista "perinteistä" venettä. Sellaisella voi parhaillaan päästä ~6 solmua, mutta 4 solmun keskimääräinen nopeus päivämatkoja laskettaessa on aika lähellä. Tuulen tyyntyessä on sitten nopeus 0....

        Samaa mieltä, jos vuorokausimatka on yli sata mailia, niin reissu on sujunut reippaasti.

        Kerran tuli "pullealla vanhalla rouvalla" (30 ft/6 tn) heitettyä 188 nmil legi 31 tunnissa, se oli ihan hyvä suoritus, tuulta oli kyllä riittävästi ja miehistöä riittävän vähän :-) Nopea purjevene olisi tietysti ollut nopeampi.

        Joakimin repliikissä erityisesti miellytti lause: "Tuulen tyyntyessä on sitten nopeus 0...."

        Tuota ei emäntä meinaa aina ymmärtää vaan höpöttää: "pitäisi perillekin päästä ennen pimeää ja konetta käyntiin ja miksei se kone ole jo käynnissä ja yritä nyt ajatella muitakin ja..."

        Ei meinaa aina jaksaa ymmärtää moista hosumista. Minä olen melkoisen päämäärän saavuttanut, kun koukku on nostettu irti pohjasta ja laituriin köyttäminen ainoastaan päättää nautinnon...


      • A36
        Joakim kirjoitti:

        Minnamarille löytyy LYS-todistus 1,17, joka on myös IMSin valossa järkevä.

        FG36 on kaikilla tuulen suunnilla ja voimakkuuksilla nopeampi. Myös Dehler 29 on nopeampi, jos tuulee _yli_ 5 m/s. Edelliset IMS-mittakirjan perusteella, jota myös käytäntö tukee.

        Sporttiset 31-33 jalkaiset ovat huomattavasti nopeampia.

        Vanhat S&S veneet ovat hienoja ja merikelpoisia, mutta suorituskyvyssä auttamattoman vanhanaikaisija.

        Jotain tuon suuntaista arvelinkin. Käytännössä olen huomannut, että suorituskyky paperilla ei aina ole sama kuin merellä. Onko Minnamarin hyvä menestys Hangon regatassa 2002 siis vain sille "edullisemman" kertoimen takia?


      • hoh
        Viki kirjoitti:

        Samaa mieltä, jos vuorokausimatka on yli sata mailia, niin reissu on sujunut reippaasti.

        Kerran tuli "pullealla vanhalla rouvalla" (30 ft/6 tn) heitettyä 188 nmil legi 31 tunnissa, se oli ihan hyvä suoritus, tuulta oli kyllä riittävästi ja miehistöä riittävän vähän :-) Nopea purjevene olisi tietysti ollut nopeampi.

        Joakimin repliikissä erityisesti miellytti lause: "Tuulen tyyntyessä on sitten nopeus 0...."

        Tuota ei emäntä meinaa aina ymmärtää vaan höpöttää: "pitäisi perillekin päästä ennen pimeää ja konetta käyntiin ja miksei se kone ole jo käynnissä ja yritä nyt ajatella muitakin ja..."

        Ei meinaa aina jaksaa ymmärtää moista hosumista. Minä olen melkoisen päämäärän saavuttanut, kun koukku on nostettu irti pohjasta ja laituriin köyttäminen ainoastaan päättää nautinnon...

        Sähän käyt purjehtimassa mun muijan kanssa!!!! (:D


      • Joakim
        A36 kirjoitti:

        Jotain tuon suuntaista arvelinkin. Käytännössä olen huomannut, että suorituskyky paperilla ei aina ole sama kuin merellä. Onko Minnamarin hyvä menestys Hangon regatassa 2002 siis vain sille "edullisemman" kertoimen takia?

        Hangon Regatan Minnamari tosiaan voitti, mutta kovatasoisimmissa Avomeri SM:ssä se oli 7.(/12) ja Espoo Suursaaressa 8.(/14).

        Hangon Regatassa ekassa purjehduksessa (vain 8 venettä) Minnamari oli hitaampi kuin esimerkiksi X342 (80-luvun lopun 3/4-tonnari perhevene, LYS 1,19) ja J-92 (sporttinen ja moderni 31-jalkainen). IMS-tasoitusten jälkeen se kuitenkin voitti ylivoimaisesti.

        Toisessa purjehduksessa (20 venettä) Minnamari oli edellisten lisäksi hitaampi kuin Comfortina 32 (ko. yksilön LYS 1,15) ja Tempo (1,15, moderni 27-jalkainen kilpa/perhevene). Tasoitusten jälkeen Minnamari 5.

        Kolmannessa purjehduksessa (20 venettä). Minnamari purjehti varsin hyvin, hiukan nopeammin kuin X342, First 33.7, mutta jäi selvästi Dufour 334 ja X362:lle. Tasoitusten jälkeen ylivoimainen voitto.

        Espoo Suursaaressa Minnamai oli suorassa ajassa vain ~1/2 tuntia eli reilun 1% nopeampi kuin monet LYS=1,15 veneet (Comfortina 32, Siesta 32, Inferno 31).

        Avomeri SM:ssä Minnamari oli jokaisessa lähdössä Dehler 29:n (LYS 1,16) jälkeen maalissa ja hävisi suorassa ajassa usein myös Siesta 32:lle ja Tempolle.

        Ei Minnamari siis ole ollut häikäisevän nopea, vaan purjehtii välillä hyvin tasoitukseensa nähden.

        Suorituskyky merellä riippuu tietysti hyvin paljon miehistöstä ja jonkin verran purjeista jne. Ei ole tavatonta, että osaava vaikkapa H-vene on maalissa ennen paljon nopeampia veneitä (LYS 1,07 vs. 1,15-1,25).


      • A36
        Joakim kirjoitti:

        Hangon Regatan Minnamari tosiaan voitti, mutta kovatasoisimmissa Avomeri SM:ssä se oli 7.(/12) ja Espoo Suursaaressa 8.(/14).

        Hangon Regatassa ekassa purjehduksessa (vain 8 venettä) Minnamari oli hitaampi kuin esimerkiksi X342 (80-luvun lopun 3/4-tonnari perhevene, LYS 1,19) ja J-92 (sporttinen ja moderni 31-jalkainen). IMS-tasoitusten jälkeen se kuitenkin voitti ylivoimaisesti.

        Toisessa purjehduksessa (20 venettä) Minnamari oli edellisten lisäksi hitaampi kuin Comfortina 32 (ko. yksilön LYS 1,15) ja Tempo (1,15, moderni 27-jalkainen kilpa/perhevene). Tasoitusten jälkeen Minnamari 5.

        Kolmannessa purjehduksessa (20 venettä). Minnamari purjehti varsin hyvin, hiukan nopeammin kuin X342, First 33.7, mutta jäi selvästi Dufour 334 ja X362:lle. Tasoitusten jälkeen ylivoimainen voitto.

        Espoo Suursaaressa Minnamai oli suorassa ajassa vain ~1/2 tuntia eli reilun 1% nopeampi kuin monet LYS=1,15 veneet (Comfortina 32, Siesta 32, Inferno 31).

        Avomeri SM:ssä Minnamari oli jokaisessa lähdössä Dehler 29:n (LYS 1,16) jälkeen maalissa ja hävisi suorassa ajassa usein myös Siesta 32:lle ja Tempolle.

        Ei Minnamari siis ole ollut häikäisevän nopea, vaan purjehtii välillä hyvin tasoitukseensa nähden.

        Suorituskyky merellä riippuu tietysti hyvin paljon miehistöstä ja jonkin verran purjeista jne. Ei ole tavatonta, että osaava vaikkapa H-vene on maalissa ennen paljon nopeampia veneitä (LYS 1,07 vs. 1,15-1,25).

        Ei tähän voi muuta sanoa, kuin että so it goes! Hyvä analyysi.


      • Anonyymi
        tepu kirjoitti:

        Vajaa vuosi sitten kirjoittelin tällä palstalla seuraavaa, joka vastannee sinunkin nopeusongelmaan:

        "Jos tässä taas leikitään hieman numeroilla, niin maksimissaan:

        luovilla purjevene kulkee n. 2,1*L^0,5 ja
        sivumyötäiseen n. 3*L^0,5

        jossa L on veneen vesilinjapituus ja merkintä L^0,5 on vesilinjapituuden neliöjuuri.

        Esim. 6 m vesilinjapituudella ja 8-10 m/s tuulessa:
        luovilla n. 5,1 solmua ja
        sivumyötäiseen n. 7,3 solmua

        Koneella vene kulkee n. 2,5*L^0,5 eli 6,1 solmua, kun koneen teho on n. 5 hv/venetonni.

        Veneen nopeus todellakin on riippuvainen veneen vesilinjapituudesta. 12 m:n vesilinjalla oleva vene purjehtii 1,4 kertaa kovempaa kuin 6 m:n vesilinjalla oleva vene. Matkojen suunnittelua varten se 4 solmua on hyvä lähtökohta pienillä purkkareilla."

        Kovasti täällä kailotetaan veneen nopeutta vesilinjan perusteella?Kannattaisiko teidän ottaa huomioon myös rikin koko!Lisäksi veneen rungon muoto ja ja....jääkaapin sisältö?

        Kynä


    • tepu
    • hydratech

      Kaikkien veden pinnalla kulkevien alusten runkonopeus riippuu vesilinjan pituudesta - ei mistään muusta. Pystyykö runkonopeuden ylittämään riippuu taas tarjolla olevan tehon määrästä uppoumaan nähden, mikä on monissa perheveneissä usein riittämätön. Runkonopeuden ylitystä auttaa myös suurehko prismaattinen kerroin (uppouma / pääkaaren ala x vesilinjan pituus), mikä on tunnuksenomaista uusille pursille. Pieni prismaattinen kerroin taas auttaa venettä kuljettaessa alle runkonopeuden esimerkiksi kevyellä tuulella.

      Antilloilla esimerkiksi on pienenlainen prismaattinen kerroin ja suuri uppouma purjepinta-alaan nähden. Se on merikelpoinen, mutta runkonopeus ei ylity.

      Sunwind 27:lla on kohtalainen prismaattinen kerroin ja sillä on optimiolosuhteissa mahdollisuus päästä yli runkonopuden, mutta sen suuri märkäpinta-ala tekee siitä kevyessä kelissä laiskan. Vesilinjan pituuskaan ei aivan vastaa tämän päivän tasoa.

      LYS-sääntö arvioi venettä hiukan vanhanaikaisin perustein. Moni nykyaikainen pursi saa kohtuuttoman suuren LYS-luvun todelliseen vauhtipotentiaaliin nähden. IMS-mittaus on paljon luotettavampi, vaikkei sekään ole täydellinen. Täydellistä tasoitusmenetelmää ei olekaan.

      • Viki

        Hydartec väittää jotta:
        "LYS-sääntö arvioi venettä hiukan vanhanaikaisin perustein. Moni nykyaikainen pursi saa kohtuuttoman suuren LYS-luvun todelliseen vauhtipotentiaaliin nähden"

        Minä kun olen luullut että Lyssi perustuu saavutettuihin tuloksiin (kilpailustatistiikkaan) ja se ei siten riippuisi keinotekoisista mittaussäännöstä. Näin asian väittää olevan myös avomeripurjehtijoiden linkki: "LYS-luku esittää kunkin venetyypin parhaan veneen suorituskykyä, ja se perustuu purjehduskilpailujen tilastoihin, venetyyppien väliseen vertailuun ja kokemukseen."

        OK, tilastot, vertailu ja kokemus on aika vanhanaikaista.


      • hydratech
        Viki kirjoitti:

        Hydartec väittää jotta:
        "LYS-sääntö arvioi venettä hiukan vanhanaikaisin perustein. Moni nykyaikainen pursi saa kohtuuttoman suuren LYS-luvun todelliseen vauhtipotentiaaliin nähden"

        Minä kun olen luullut että Lyssi perustuu saavutettuihin tuloksiin (kilpailustatistiikkaan) ja se ei siten riippuisi keinotekoisista mittaussäännöstä. Näin asian väittää olevan myös avomeripurjehtijoiden linkki: "LYS-luku esittää kunkin venetyypin parhaan veneen suorituskykyä, ja se perustuu purjehduskilpailujen tilastoihin, venetyyppien väliseen vertailuun ja kokemukseen."

        OK, tilastot, vertailu ja kokemus on aika vanhanaikaista.

        Jos vene on niin harvinainen, ettei sille ole LYS-lukua, se arvioidaan parametrisin perustein.

        Epäoikeudenmukaisesti kohdeltuja veneitä on ainakin Banner 23 Racer, joka aikoinaan sai LYS-luvun 1.22 - sama kuin 36-40 jalkaisilla, eikä vene ikinä päässyt luovilla 6 solmua lujempaa vaikka myötätuulikanuuna olikin. Tunnen myös pari IMS-one-off venettä, joille vain on läiskäisty aivan kahjo LYS-luku, jotta paapat ei häviäis Guy 22:lla...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe