Millainen kunto?

harrastelija-amatööri.

Moi,

Lenkkeilen huvikseni ja olen jo pitkään miettinyt omaa kuntoani. Ei ole hajuakaan siitä onko kestävyys- tai aerobinen kuntoni hyvä vai huono, kun yksin vain hölkkään ja ihmettelen. Eli nykyään teen noin 45 min hölkkälenkkejä ja olen laskenut että keskivauhtini on ollut noin 9,5 km tunnissa. Onko se ihan huono? 45 minuutissa juoksen vireystasostani riippuen 7-8 km. Matolla lyhyemmissä pätkissä olen pitänyt yli 10km/h toisinaan. Miltä kuulostaa? Varmaan vähän säälittävältä, mutta eikös tämäkin ole kunnon kannalta parempi kuin ei mitään... Tärkeintä on hyvä mieli.

7

1211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sannie

      Kyllä sulla tavallista parempi aerobinen kunto jo on, jos kykenet hölkkäämään 45 min. maastossa (vaikka tielläkin) yhteen menoon. Varsinkin jos hölkkäilet useamman kerran viikossa, niin sanoisin, että kokeilepa jo välillä juosta vähän lujempaakin, esim. 15 sek. spurtteja ja sitten taas hölkkää niin, että hengitys tasaantuu. Intervalleja siis. Ne nostaa kestävyystasoakin.
      Pääasia tosiaankin, että hölkkä pysyy mukavana ja inspiroivana eikä rasita liikaa, koska silloin intokin yleensä lopahtaa kesken.

      • Alkuperäinen kirjoittaja

        Olenkin miettinyt tota intervalliharjoittelua, mutta kun laiskuus tai joku panee vastaan. Hölkkä on tosi kivaa ja sen tekemisestä ihan nautin. Olisi kiva tietää miten saan itseni motivoitua kunnon kunnonkohotukseen lisäämällä nopeutta. Se kun vaan on niin mukava hölkätä omaan tasatahtiin luonnossa aurongossa tai vaikka sataisikin. Muutosta jämähtäneisiin tapoihin kaivataan. :)


      • Joggi-karhu
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Olenkin miettinyt tota intervalliharjoittelua, mutta kun laiskuus tai joku panee vastaan. Hölkkä on tosi kivaa ja sen tekemisestä ihan nautin. Olisi kiva tietää miten saan itseni motivoitua kunnon kunnonkohotukseen lisäämällä nopeutta. Se kun vaan on niin mukava hölkätä omaan tasatahtiin luonnossa aurongossa tai vaikka sataisikin. Muutosta jämähtäneisiin tapoihin kaivataan. :)

        ...sellaista intervallitreeniä, joka on lähempänä omia juoksutottumuksiasi. Oletetaan, että peruslenkkisi on siis 9,5km tasaista vauhtia. Valitse lyhyempi reitti, esimerkiksi 6-7 km. Aloita kahden kilometrin pyrähdyksellä, siten että vauhti tuntuu reippaalta. Kävele hetken aikaa antaen hengityksen tasaantua. Jatka juoksua taas kaksi kilometriä hieman tasaisempaa menoa. Ja taas kävellään tuollaiset 100-200 metriä. Loppurutistuksena vedät viimeiset kaksi kilometriä urut auki.
        Olen itse kokeillut tätä viime kuukausina ja hyväksi todennut. Kun sitten tekee niitä tasaisempia & pidempiä lenkkejä, nauttii entistä enemmän kropan saatua uutta potkua.


    • kuntoa

      jos tuo on pklenkkisi, niin itse juoksin maran tuolla pklenkkivauhdilla.

    • RAPAKUNTO

      RAPAKUNTO

    • Anonyymi

      Ihan hyvä peruskunto on. Turha hakea sääliä tuolla.

      • Anonyymi

        Juu. Turha häpeillä omaa kuntoaan. Jokainen juoksee tasollaan, ja hyvä että juoksee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4759
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4333
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2821
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1689
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      95
      1641
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe