Onko muillakin näitä "ystäviä"?

Yksi(n)

Nyt alkaa pikkuhiljaa hermo mennä, vaikka kärsivällinen olenkin... Mikä siinä yhteydenpidossa on niin vaikeaa jos kerran ystäviä ollaan? Minä aina soittelen ja kyselen kuulumisia ja sovitaan että soitellaan mutta eipä vaan mitään kuulu. Toki ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, jotkut kiireisempiä kuin toiset mutta kyllä ystäville löytyy aikaa jos niin haluaa... järjestelykysymys. Sitten kyllä puhelin käy kuumana jos tarvitaan lapsenvahtia/muuttoapua/lainaa y.m. Ja osaan todellakin sanoa ei, joten ihan täydestä hyväksikäytöstä ei ole kyse... ü

Mutta en voi kuin päätellä seuraavaa...heitä ei oikeasti kiinnosta seurani. Olen monesti sanonut että voi suoraan sanoa jos näin on. Parempi sekin kuin teeskentely. Uusia ystäviä löytyy kyllä. Olen itsekin lopettanut alkavia ystävyyssuhteita kun olen huomannut että en oikeasti halua olla sen ihmisen seurassa, syystä tai toisesta.

En mielestäni ole paha ihminen...ilmeisesti päinvastoin...olen liian kiltti. Kerron tunteistani ja osoitan niitä myös. Onkohan sekin sitten väärin? Kun on kerran kertonut toiselle rakastavansa niin kai se toinen sitten ajattelee että voi kohdella minua miten tahansa koska roikun kuitenkin seurassa.

Harmittaa vain penteleesti koska minä ihastun ihmisiin korkealta ja kovaa ja haluaisin jatkaa niin koko loppuelämäni mutta ilmeisesti sekin vaan aiheuttaa lisää mielipahaa minulle...

On kai parempi vaan pysyä omissa oloissaan eikä kaivata kenenkään toisen seuraa/ystävyyttä mutta yksinäistä sekin on.

18

2332

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on

kyllä kuulostaa tutulta,ihan on kun mun elämästä toi sun kirjoitus huoh.Hyvä kuulla että toisillakin on samanlaisia hommia...

• henda77

Onkohan se mahdollista, että soittelet yms. niin paljon ettei kiireisemmät ystäväsi ehdi ottaa yhteyttä ennen kuin teet itse niin? Mulla oli aiemmin yksi kaveri, joka otti jatkuvasti yhteyttä ja koitti sopia tapaamisia niin tiuhaan tahtiin, etten yksinkertaisesti voinut ehdottaa sille mitään arkisia kahvitteluja omasta aloitteestani jos halusin aikani riittävän muillekin kavereille ja yksin ololle. Se kaveruus loppui kuitenkin siihen, kun kaveri ei millään ymmärtänyt että ilahduin sen yhteydenotoista ja tapasin sitä mielelläni kaikesta huolimatta. Kaverin jatkuvat syytökset ja luottamuksen puute koitui lopulta meidän kaveruuden tuhoksi. Olin kyllä järjestänyt sille aikaa, kuten kavereille kuuluu, vaikka olinkin tehnyt sen lähinnä silloin kun se itse ehdotti tapaamisia. Ei sekään kovin hyvältä ratkaisulta olisi tuntunut, jos olisin maanantaina valehdellut ettei mulla nyt kuule millään ole loppuviikosta aikaa tavata edes ohimennen, mutta jo keskiviikkona olisin soittanut ja pyytänyt sitä kahville...

• Näitä piisaa

Eräs ystävättäreni (ystäviä oltiin useita vuosia) oli juuri tällainen. Minä soitin ja soitin, yritin sopia tapaamisia, mut aina löytyi selitys miksi ei ennättänyt. Nyt olen lopettanut soittelemisen, eikä sieltä päin kuulu myöskään mitään, muuta kuin seläntakana puhumisia.

Eli saa turha ihminen jäädä yksin yksinäisyyteensä. Hänellä kun alkaa olla ystävät melko vähissä, vain sukulaisia enää... Toivottavasti tämä prinsessa oppii joskus katsomaan rehellisesti peilistä itseään.

• ihmistä,

jonka ystävä olisit halunnut olla? Aika ristiriitaista; paitsi että näin saat tietysti purettua oman turhaumasi.
        Eikö mieleesi tullut, että tämä "ystäväsi" ei ehkä kokenut saavansa sinulta mitään, tai ei muuten tarvinnut sinua elämäänsä. Tietysti se ottaa sinulle koville, kun seura ei kelpaa; että toinen on mieluummmin vaikka yksin kuin sinun kanssasi!
        Katso itse peiliin!

• ???
        ihmistä, kirjoitti:

jonka ystävä olisit halunnut olla? Aika ristiriitaista; paitsi että näin saat tietysti purettua oman turhaumasi.
        Eikö mieleesi tullut, että tämä "ystäväsi" ei ehkä kokenut saavansa sinulta mitään, tai ei muuten tarvinnut sinua elämäänsä. Tietysti se ottaa sinulle koville, kun seura ei kelpaa; että toinen on mieluummmin vaikka yksin kuin sinun kanssasi!
        Katso itse peiliin!

???

• justiina
        ihmistä, kirjoitti:

Katso itse peiliin!

Täällä kirjoituksissa haiskahtaa monissakin ilkeys. Voipi olla niinkin että se joka sanoo että ystävälle ei riittänyt energiaa on itse niin vähissä energioissa ittensä kanssa että syyttää siitäkin ystävää.Ei kait nyt kukaan niin hullu ystävä ole että soittelee monta kertaa päivässä tai silloin sillä on joku hätä mihin oikee ystävä osaa kyllä sanoa jotain lohduttavaa tai kannustavaa.Mutta ,mutta...

• soulhunter1974

Olen kokenut ihan saman... kun kukaan ei pidä yhteyttä... Ei juuri itseäkään kiinnosta jos ei kerta mun kuulumiset kiinnosta ketään... Yksinäistä ja niin helvetin tyhjää elämää sellanen...

• yhteydenpidon,

jos en saa vastakaikua. Ei kenessäkään pidä ruveta roikkumaan. Omalla kohdallani se on tuntunut todella ahdistavalta, enkä halua kierrättää samaa muilla.

Se, että toivoo ja kaipaa aitoa ystävyyttä ei ole sama asia kuin vaatia joltain sitä, mitä hän ei voi -syystä tai toisesta- antaa. En enää jaksa pitää "sääliystäviä". Itsekin olen mieluummin yksin, kuin
        rasitun "energiasyöppöjen" kanssa. Tiedättehän: ihminen joka syö energiasi mutta jolta et saa mitään.

• Että silleen.

Mulla on ollut muutama sellainen ystävä jotka on soitellut ihan jatkuvalla syötöllä, joka ikinen päivä, tai vähintään joka toinen päivä... Se on ihan oikeasti todella raskasta!!

Olen päivän töissä, viideltä kotona, haluan myös omaa rauhaa! Pidän yhteyttä omiin ystäviini kyllä säännöllisesti, enkä loukkaannu, jos joku ei ota pariin kuukauteen yhteyttä, se tarkoittaa sitä, että hänellä on kaikkea muuta meneillään.

En yleensäkään ymmärrä, miksi ystävyyden pitäisi olla jatkuvaa kiehnaamista toisten nurkissa? Joidenkin kanssa tapaan vain kerran kk:ssa, joidenkin kanssa viikoittain, eikä se heidän arvoaan laske tai nosta. Kaikki ovat yhtä tärkeitä, omalla tavallaan.

Voisiko olla niin, että otat yhteyttä LIIKAA? Liian usein, ja aina pyytämässä tapaamista tms?

Itse otan muuten ennemmin vastaan tekstareita kuin puheluita, ihan sen takia, että en jaksa väsyneenä illalla enää keskittyä puhumaan kenenkään kanssa.. Kivempi on saada tekstari, ja vastata siihen samalla kun kattoo telkkaa.

Tuo "kyllä ystäville löytyy aikaa jos haluaa" on aika klisee... Ei ystävyys ole kiinni siitä näetkö heitä usein vai harvoin, vaan siitä, että tiedät, että voit pyytää apua tai kertoa erostasi tai muista mieltäsi kuohuttaneista asioista jollekin.

Totuus on, että iilimadoista ei pidetä.

• mihin halujakin

Joo allekirjoitan ison osan, ja että liika ON liikaa. Varsinkin jos on työ, perhe jne.
        Ja se pitäis sitten pystyä sanomaan, ja sanoahan voi ihan nätistikin.

Totta on, ettei ystävys tarkoita kiehnäystä, paitsi ehkä teineillä.

Kuitenkin, on kohteliasta vastata ainakin jollakin tapaa, jos asia on muutakin kuin "mentäiskö leffaan" - osastoa.

Itse allekirjoitan osittain myös sen, mitä aloittaja kirjoittaa. On oma-kohtaista kokemusta. Enkä ole iilimato.

Olen aloitteellinen pitämään suhteita yllä. Koska eiväthän ne nyt ihan huoltamattakaan elä?

En ole enää siinä iässä, että kaipaan päivittäin/viikottainkaan leffa- shoppailu- yms hengailu-seuraa.

Mutta kun ei ihan asiallisiinkaan saa välttämättä minkäänlaista vastausta..

Ei kai siitä muuta voi päätellä, kuin että jotkut ihmiset vaan kertakaikkiaan ovat niin itsekeskeisiä, VÄLINPITÄMÄTTÖMIÄ, tai sanottaisko jopa laiskoja.

Aina ei ole se kiire. Ja oikeasti, aikaa tahtoo löytyä siihen mihin on halujakin.

Yleensä sama myös koskee rahaa, eli siihen mitä tosissaan haluaa, löytyy raha. (vrt. alkoholiriippuvaiset)
        Tarkoitan tavanomaisia, saavutettavissa olevia asioita. (Tietenkään kukaan saa huvipurtta välttämättä tuosta vaan)

Tosiasiassa ihmisellä ei yleensä ole monta oikeaa ystävää. Yksi on hyvä, kaksi jo rikkaus.

Sitten on niitä enemmän ja tai vähemmän tuttavuuksia, puolituttuja.

Ne ihan oikeat ystävät kyllä yleensä vastaavat yhteydenottoihin, resurssiensa mukaan.
        Tai eivät keksi ainakaan selityksiä, tekosyitä.
        Ja vuosikausien jälkeenkin voidaan olla ystäviä, vaikka välissä olisi puoli maapalloa.
        Silloinkin voi pitää kuitenkin jotenkin, vaikkakin harvemmin yhteyttä. Voi kirjoittaa, voi skypetellä?..

Sekin on toden totta, että ystävälle pitää voida puhua asiat. Ja oikea ystävä kuuntelee.
        Ja lisäksi, oikea ystävä sanoo muutakin kuin "koita pärjäillä", jos hällä on mahdollisuus auttaa.
        Että tälleen.

• Ck.

Okei, osaat sanoa ei. Mutta oletko myös kommentoinut tästä ns. ystävillesi? Ja että se vaivaa sua?

• !!!!!!

Silmiini osui se kun sanoit, että olet sanonut kavereillesi monesti että sulle voi sanoa suoraan jos seurasi ei kiinnosta. Etkö siis pysty luottamaan kavereihisi senkään vertaa, ettet jatkuvasti kyseenalaistaisi heidän rehellisyyttään? Ei mikään ihme jos kaikki ei ole innoissaan ottamassa yhteyttä joka välissä, jos tuot toistuvasti ilmi sen että epäilet heitä teeskentelijöiksi. Itse ainakin panostan ennemmin sellaisiin ystävyyssuhteisiin, joissa ystävyyttäni todella arvostetaan eikä rehellisyyttäni olla joka välissä kyseenalaistamassa.

• Vasta pari viikkoa sitten selvitin tälläisen "ystävyys" suhteen.

Aiemmin oltiin kuin paita ja peppu, sitten jostain syystä yhteyden pito väheni. Kuulin kautta rantain yhteisiltä ystäviltä, että syy saattaa olla se että minä rupesin seurustelemaan ja tämä ystäväni on edelleen sinkku. Kerran sitten otin jo aiemmin asian puheeksi, ja ystäväni väitti ettei asia tosiaan ole niin. Uskoin häntä ja ajattelin että on vain joku vaihe, jolloin ei olla niin paljoa tekemisissä.
      Soittelin ja laitoin viestiä vanhaan malliin, sitten ystäväni jätti vastaamatta viesteihini ja puheluihini. Taas olin ihmeissäni. Kuulin yhteisiltä ystäviltä että hekin saavat saman kohtelun. Kävin tapaamassa kaveriani hänen työmaallaan ja kaikki tuntui olevan ihan ok, hän lupasi soitella ja muuta. Jäin odottamaan tätä soittoa, sitä ei koskaan tullut. Tajusin, että viimeaikoina ystävyyttämme on hoitanut ainoastaan minä. Päätin olla ottamatta yhteyttä ystävääni ennen kuin hän ottaa minuun. Kunnes tuli kaveriporukassa juhlat vastaan ja niiden tiimoilta lopulta otin yhteyttä tähän ystävääni, ja voitte uskoa millaset hernemaissipaprikat vedin nenään kun hän vastaa "kiva kun kysyit, olen ajatellut että et tahdo olla enää ystäviä kun ei ole sinusta kuulunut vaikka silloin ja silloin piti tehdä tapaamisia jne". Annoin sitten palaa tälle ystävälleni kaikki patoutuneet kiukkupuuskat, ja kysyin jotta mikä häntä estää ottamasta yhteyttä minuun, miksi minun pitäisi olla aina se joka ottaa yhteyttä jne? Tämä suora tilitys aukaisi ystäväni silmät. Nyt ystävyytemme taas toimii, soittelemme ja laittelemme viestejä viikottain ja käymme shoppailemassa jne.

Neuvoni siis on ;) että kiukkua, raivoa ja anna palaa. Jos hän oikeasti on YSTÄVÄ, hän ei sinulle siitä palautteesta suutu, vaan saatte asiat selvitettyä.

• tuo

Kannattaako kuitenkaan käydä aggressiivisesti toisen kimppuun, jos asiat voi hoitaa myös sivistyneesti keskustelemalla? Olen sitä mieltä että jos on oikeasti YSTÄVÄ, yrittää kohdella ystäväänsä hyvin silloinkin, kun kokee itse tulleensa kohdelluksi väärin. Sille ei tietenkään voi mitään, jos räjähtää tahtomattaan, mutta millainen ystävä se on joka oikein suunnittelee hyökkäävänsä sanallisesti ystävänsä kimppuun?

• tuo kirjoitti:

Kannattaako kuitenkaan käydä aggressiivisesti toisen kimppuun, jos asiat voi hoitaa myös sivistyneesti keskustelemalla? Olen sitä mieltä että jos on oikeasti YSTÄVÄ, yrittää kohdella ystäväänsä hyvin silloinkin, kun kokee itse tulleensa kohdelluksi väärin. Sille ei tietenkään voi mitään, jos räjähtää tahtomattaan, mutta millainen ystävä se on joka oikein suunnittelee hyökkäävänsä sanallisesti ystävänsä kimppuun?

En tietenkään tarkoittanut sanatarkasti räyhätä, mutta kannatan sitä että sanot suoraan ystävällesi miltä tuntuu ja mitä sinä ajattelet, ettei hissutella että kaikki ookoo jne. Ja jos oikeasti on ystävä, niin kestää kyllä sen että tunteita välillä tuuletetaan vaikka sitten kunnon riidallakin, se ainakin todistaa jos pystyy sen jälkeen sopimaan että ystävyyspohja on luja. Asiallisella linjalla tietenkin, ei mitään haistatteluja jne.

• ---
        gnrgirl84 kirjoitti:

En tietenkään tarkoittanut sanatarkasti räyhätä, mutta kannatan sitä että sanot suoraan ystävällesi miltä tuntuu ja mitä sinä ajattelet, ettei hissutella että kaikki ookoo jne. Ja jos oikeasti on ystävä, niin kestää kyllä sen että tunteita välillä tuuletetaan vaikka sitten kunnon riidallakin, se ainakin todistaa jos pystyy sen jälkeen sopimaan että ystävyyspohja on luja. Asiallisella linjalla tietenkin, ei mitään haistatteluja jne.

Asioista voi puhua suoraan kiukkuamatta, raivoamatta tai antamatta muutenkaan palaa.

Sanoja "musta tuntuu [ettet tosissasi yritä löytää meidän ystävyydelle aikaa...]", "olen tulkinnut sen niin [ettet pidä mun ystävyyttä arvossa]" tms. ei myöskään kannata unohtaa, koska ilman niitä tilanne muuttuu syyttelyksi ("sä et yritä löytää meidän ystävyydelle aikaa", "sä et pidä mun ystävyyttä arvossa")
        ja vastapuoli joutuu puolustusasemiin - vaikkei se välttämättä ole ollenkaan aiheellista. Kunnon ystävyys kestää kyllä riitelyn, mutta perusteetonta riidan haastamista ja syyttelyä senkään ei tarvitse kauaa katsella. On ikävää menettää kaveri siksi, jos on tulkinnut sen väärin eikä anna sille mahdollisuutta selittää asioita omalta näkökannaltaan vaan lataa itse saamansa vaikutelmat totuuksina suoraan päin naamaa. Pahinta on, että silloin kumpikin näkee helposti syyn vain toisessa, joten tilanne jää helposti kalvamaan mieltä pitkäksi aikaa...

• on kokemusta...

en jaksanut lukea koko hommaa ku kello on puoli kolme yöllä ja vähän väsy, mutta luulin käsittäväni pointin. On ollut nuita ystäviä tosikin paljon, mutta ystäviäki pitää vain tavallaan etsiä, sitten ku löytää niitä joittenka kanssa homma sujuu nii siitä se sitten lähtee...itselläni on 2 ystävää jotka pitävät yhteyttä, enkä käsitä näitä jotka eivät pidä, ei kai niitä vain kylmästi kiinosta tai jotain. Ihmissuhteet ovat yksi maailmanvaikeimpia asioita omasta mielestäni. Toivottavasti löydät hyviä kavereita edes pari niin kuin itsekki olen löytänyt. tsemppiä !...

• tuttua juttua

Heippa!

Älä huoli, ittelläni on kans 10 ystävää (tai numeroa kännykässä), jotka ei ikinä ota yhteyttä. Jos itse kysyy niitä johonkin, niin joskus lähtevät ulos. Mutta ikinä ei pyydä vuorostaan ulos tai soittele, OLIT KUINKA MUKAVA TAHANSA. Elikkä älä ikinä syytä itseäsi!
      Voin sanoa kokemuksesta, että ainoat asiat joihin voit luottaa on OMA PERHEESI JA POIKAYSTÄVÄSI. Muut asiat ovat katoavia. Mullakin oli vielä vuosi sitten tosi hyvä bestis, mutta sitten yks päivä se vaan katosi elämästäni. Näitä pettymyksiä ystävien suhteen on tullut enemmänkin.
      Ei muuta kuin pää pystyyn, sinussa ei ole mitään vikaa. Käyttäydy juuri samalla tavalla heitä kohtaan, älä pidä yhteyttä. Ne pysyvät asiat elämässä löytyvät kyllä ajallaan. Nauti ja hemmottele itseäsi ja tee niitä asioita, joista itse nautit. Muita on turha yrittää miellyttää, siitä ei ole mitään hyötyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      17
      982
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      93
      797
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe