Hakataanko suomenkielisiä?

????????????

Miten on nykyään? Aikanaan (80-luvulla) puhuttiin paljon, että jos ahvenanmaalla uskaltaa puhua suomea, niin hakataan varmasti. Miten on nykyään, ahvenanmaalaiset? Potkitteko te ihmisen sairaalaan, jos hän puhuu vahingossa tai tarkoituksella Suomea?

21

1688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesävieras
      • ??????????????

        Ajattelin kesällä lähteä lomailemaan avovaimoni kanssa Ahvenanmaalle, mutta hieman on mietityttänyt kuulemani väkivaltaisuus suomenkielisiä kohtaan.

        Ahvenanmaa on kaunis paikka (ainakin kuvissa)ja ilmeisesti sinne uskaltaa turisti mannersuomesta tulla lyhyelle lomalle? Ihan vain korkeintaan viikoksi.


    • Lukenut

      Eipä siellä ketään hakata, minun tietojeni mukaan,
      eikä aiemminkaan.

    • Sara
    • gyirgfui4gi3

      ole edes armeijaan, saati jotain hakkaamaan! Ei ne edes naisia pysty pieksemään!
      Onhan niitä pellesvenssoneita tullut kiusattua kalareissuilla.

      • Jos sinusta naisten piekseminen on kerskumisen aihe, niin toivon sinun pysyvän pois näiltä saarilta. Täällä on sitä paitsi ollut vuosia toiminnassa Kvinnofred (Naisrauha)-projekti, joten poliisikin suhtautuu naisten pieksemiseen vakavasti. Poliisimestarikin sattuu nykyisin olevan nainen.
        Vaikka ahvenanmaalaiset eivät käy armeijaa, metsästys opitaan hyvin nuorena, joten uskon prosentuaalisesti suuremman osan ahvenanmaalaisista miehistä osaavan aseiden käytön paremmin kuin mantereen miehet.
        Joten pysy siellä mantereella, mutta en suosittele ketään hakkaamaan sielläkään.


      • ahvennainen kirjoitti:

        Jos sinusta naisten piekseminen on kerskumisen aihe, niin toivon sinun pysyvän pois näiltä saarilta. Täällä on sitä paitsi ollut vuosia toiminnassa Kvinnofred (Naisrauha)-projekti, joten poliisikin suhtautuu naisten pieksemiseen vakavasti. Poliisimestarikin sattuu nykyisin olevan nainen.
        Vaikka ahvenanmaalaiset eivät käy armeijaa, metsästys opitaan hyvin nuorena, joten uskon prosentuaalisesti suuremman osan ahvenanmaalaisista miehistä osaavan aseiden käytön paremmin kuin mantereen miehet.
        Joten pysy siellä mantereella, mutta en suosittele ketään hakkaamaan sielläkään.

        Todella tervettä uusiutumista tällä palstalla. Siis se, että on astunut aito ahvenanmaalaisten ja Ahvenanmaan puolustaja rohkeasti kantaa ottamaan. On useinkin ollut järkyttävää seurata keskusteluja, jotka ei todellakaan aina kestäisi päivän valoa.
        Ei muuta kuin kalikkaa rattaisiin ja asialliset kommentit arvoon.


      • ,,,

        Tuolla tavalla saattaa tulla turpaan jopa muuallakin kuin Ahvenanmaalla...


      • uskomatonta puhetta
        ahvennainen kirjoitti:

        Jos sinusta naisten piekseminen on kerskumisen aihe, niin toivon sinun pysyvän pois näiltä saarilta. Täällä on sitä paitsi ollut vuosia toiminnassa Kvinnofred (Naisrauha)-projekti, joten poliisikin suhtautuu naisten pieksemiseen vakavasti. Poliisimestarikin sattuu nykyisin olevan nainen.
        Vaikka ahvenanmaalaiset eivät käy armeijaa, metsästys opitaan hyvin nuorena, joten uskon prosentuaalisesti suuremman osan ahvenanmaalaisista miehistä osaavan aseiden käytön paremmin kuin mantereen miehet.
        Joten pysy siellä mantereella, mutta en suosittele ketään hakkaamaan sielläkään.

        mieheltä joka ei ole käynyt armeijaa. luuletko oikeasti että sodankäynti on pelkkää ampumataitoa ja aseen käpistelyä? P.Ö.Y.R.I.S.T.Y.T.T.Ä.V.Ä.Ä.


      • uskomatonta puhetta kirjoitti:

        mieheltä joka ei ole käynyt armeijaa. luuletko oikeasti että sodankäynti on pelkkää ampumataitoa ja aseen käpistelyä? P.Ö.Y.R.I.S.T.Y.T.T.Ä.V.Ä.Ä.

        Jos tarkoitat minua kirjoituksellasi, niin olen nainen (pitäisi huomata jo nimimerkistä) ja jos olin mies , niin olisin käynyt armeijan, sillä olen muuttanut tänne aikuisena. Mutta tietoni armeijasta ovat puutteelliset, se minulle suotakoon.


      • täällä mantereella
        ahvennainen kirjoitti:

        Jos tarkoitat minua kirjoituksellasi, niin olen nainen (pitäisi huomata jo nimimerkistä) ja jos olin mies , niin olisin käynyt armeijan, sillä olen muuttanut tänne aikuisena. Mutta tietoni armeijasta ovat puutteelliset, se minulle suotakoon.

        olemma niin tyhmiä ettei me eroteta nimimerkin perusteella kuka olla manne ja kuka kvinna


      • täällä mantereella kirjoitti:

        olemma niin tyhmiä ettei me eroteta nimimerkin perusteella kuka olla manne ja kuka kvinna

        ahven nainen=ahvennainen


      • pantagruel
        uskomatonta puhetta kirjoitti:

        mieheltä joka ei ole käynyt armeijaa. luuletko oikeasti että sodankäynti on pelkkää ampumataitoa ja aseen käpistelyä? P.Ö.Y.R.I.S.T.Y.T.T.Ä.V.Ä.Ä.

        juuri edellisen viestin kaltaiset suomalaiset
        ovat hyvä syy muttaa ahvenanmaalle ja puhua ruotsia


      • pantagruel
        pantagruel kirjoitti:

        juuri edellisen viestin kaltaiset suomalaiset
        ovat hyvä syy muttaa ahvenanmaalle ja puhua ruotsia

        Synnyin suomalaisena miehenä mutta jatkan elämää
        ahvenanmaalaisena tai ruotsalaisena miehenä.
        Tämänkin palstan suomalaisista kirjoittajista
        huokuu aggressio ja rasisimi, valitettavaa mutta
        totta.


      • Lukenut
        pantagruel kirjoitti:

        Synnyin suomalaisena miehenä mutta jatkan elämää
        ahvenanmaalaisena tai ruotsalaisena miehenä.
        Tämänkin palstan suomalaisista kirjoittajista
        huokuu aggressio ja rasisimi, valitettavaa mutta
        totta.

        Sinulle pantagruel nyt voit mennä vaikka Irakiin jos niin hyvältä tuntuu.Mitähän varten olet Suomessa enää,jos sinusta niin pelottavaa, aggressiivista täällä on.


    • seis provoilu

      "puhuttiin" ja tehtii oikein.

      Ahvenanmaalla ei todellakaan hakata suomenkielisiä!
      Mistä jessus olet tällaisia tarinoita kuullut?

    • Sara

      ...mutta oli pakko mainostaa tota mikserin artistia,
      mutta ahvenanmaa on yx hienoimmista paikoista suomessa, olen käynyt siellä kerran kesällä ja kerran talvella, voin suositella, eikä siellä ketään hakata, mantereella hakataan jos jossain, ei ahvenanmaalla.

    • Sund - mikä ihana paikka!

      Itse voin Ahvenanmaalla monta kertaa vuodessa vierailevana turistina sanoa, että minua ahvenanmaalaiset ovat aina kunnioittaneet hyvin! Jos palvelua pyytää suomeksi, ihmiset vilpittömästi pahoittelevat jopa hieman häpeissään etteivät pysty valitettavasti sitä antamaan. Itse tosin nykyään pärjäöän toisella kotimaisella tilanteessa kuin tilanteessa ja sitä mielelläni myös käytän, olenhan ruotsinkielisellä alueella. Ahvenanmaalla on mielestäni manner-Suomeen verrattuna ihanan avoin ja kohtelias kulttuuri, ehkä jopa eurooppalainen. Ruotsinsuomalaista snobeilua ei näy siinä määrin kuin manner-Suomen ruotsinkielisissä kunniassa. Mutta ehkä siitä sitten on kiittäminen ruotsalaisia turisteja tai sukujuuria, että käytöstavat tuntuvat usein olevan paremmin hallussa kuin meillä suomenkielisillä. Toki Ahvenanmaalaisilla on varmasti omat moukkansa, olivat nämä sitten minkäkielisiä hyvänsä. Mutta jokaisessa Suomen maakunnassa voi saada turpaansa, vaikkei puhuisi yhtään mitään.

      • Lukenut

        "Jokaisessa Suomen maakunnassa voi saada turpiinsa"
        Kirjoittajalle olet ilmeisesti käynyt jo monessa paikassa,että tiedät.
        Miten saako Ahvenanmaalla sitten jos puhuu Suomea turpiinsa?Ilmeisesti olet tyttö, niin ei ahvenanmaallakaan ilmeisesti tytöt saa turpiinsa vaikka puhuisivat mitä kieltä.
        Hej valleri hurra!


      • nittioettan
        Lukenut kirjoitti:

        "Jokaisessa Suomen maakunnassa voi saada turpiinsa"
        Kirjoittajalle olet ilmeisesti käynyt jo monessa paikassa,että tiedät.
        Miten saako Ahvenanmaalla sitten jos puhuu Suomea turpiinsa?Ilmeisesti olet tyttö, niin ei ahvenanmaallakaan ilmeisesti tytöt saa turpiinsa vaikka puhuisivat mitä kieltä.
        Hej valleri hurra!

        Skäms! Du är ej frisk.


    • Hakataanko?

      Mahtaako oolannin hinttareiden lukumäärä riittää yhdenkään suomenkielisen heteron hakkaamiseen...?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      56
      4113
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2841
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      132
      2135
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      1866
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      61
      1324
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1167
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1066
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      1039
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      86
      1025
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      982
    Aihe