Hakataanko suomenkielisiä?

????????????

Miten on nykyään? Aikanaan (80-luvulla) puhuttiin paljon, että jos ahvenanmaalla uskaltaa puhua suomea, niin hakataan varmasti. Miten on nykyään, ahvenanmaalaiset? Potkitteko te ihmisen sairaalaan, jos hän puhuu vahingossa tai tarkoituksella Suomea?

21

1749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesävieras
      • ??????????????

        Ajattelin kesällä lähteä lomailemaan avovaimoni kanssa Ahvenanmaalle, mutta hieman on mietityttänyt kuulemani väkivaltaisuus suomenkielisiä kohtaan.

        Ahvenanmaa on kaunis paikka (ainakin kuvissa)ja ilmeisesti sinne uskaltaa turisti mannersuomesta tulla lyhyelle lomalle? Ihan vain korkeintaan viikoksi.


    • Lukenut

      Eipä siellä ketään hakata, minun tietojeni mukaan,
      eikä aiemminkaan.

    • Sara
    • gyirgfui4gi3

      ole edes armeijaan, saati jotain hakkaamaan! Ei ne edes naisia pysty pieksemään!
      Onhan niitä pellesvenssoneita tullut kiusattua kalareissuilla.

      • Jos sinusta naisten piekseminen on kerskumisen aihe, niin toivon sinun pysyvän pois näiltä saarilta. Täällä on sitä paitsi ollut vuosia toiminnassa Kvinnofred (Naisrauha)-projekti, joten poliisikin suhtautuu naisten pieksemiseen vakavasti. Poliisimestarikin sattuu nykyisin olevan nainen.
        Vaikka ahvenanmaalaiset eivät käy armeijaa, metsästys opitaan hyvin nuorena, joten uskon prosentuaalisesti suuremman osan ahvenanmaalaisista miehistä osaavan aseiden käytön paremmin kuin mantereen miehet.
        Joten pysy siellä mantereella, mutta en suosittele ketään hakkaamaan sielläkään.


      • ahvennainen kirjoitti:

        Jos sinusta naisten piekseminen on kerskumisen aihe, niin toivon sinun pysyvän pois näiltä saarilta. Täällä on sitä paitsi ollut vuosia toiminnassa Kvinnofred (Naisrauha)-projekti, joten poliisikin suhtautuu naisten pieksemiseen vakavasti. Poliisimestarikin sattuu nykyisin olevan nainen.
        Vaikka ahvenanmaalaiset eivät käy armeijaa, metsästys opitaan hyvin nuorena, joten uskon prosentuaalisesti suuremman osan ahvenanmaalaisista miehistä osaavan aseiden käytön paremmin kuin mantereen miehet.
        Joten pysy siellä mantereella, mutta en suosittele ketään hakkaamaan sielläkään.

        Todella tervettä uusiutumista tällä palstalla. Siis se, että on astunut aito ahvenanmaalaisten ja Ahvenanmaan puolustaja rohkeasti kantaa ottamaan. On useinkin ollut järkyttävää seurata keskusteluja, jotka ei todellakaan aina kestäisi päivän valoa.
        Ei muuta kuin kalikkaa rattaisiin ja asialliset kommentit arvoon.


      • ,,,

        Tuolla tavalla saattaa tulla turpaan jopa muuallakin kuin Ahvenanmaalla...


      • uskomatonta puhetta
        ahvennainen kirjoitti:

        Jos sinusta naisten piekseminen on kerskumisen aihe, niin toivon sinun pysyvän pois näiltä saarilta. Täällä on sitä paitsi ollut vuosia toiminnassa Kvinnofred (Naisrauha)-projekti, joten poliisikin suhtautuu naisten pieksemiseen vakavasti. Poliisimestarikin sattuu nykyisin olevan nainen.
        Vaikka ahvenanmaalaiset eivät käy armeijaa, metsästys opitaan hyvin nuorena, joten uskon prosentuaalisesti suuremman osan ahvenanmaalaisista miehistä osaavan aseiden käytön paremmin kuin mantereen miehet.
        Joten pysy siellä mantereella, mutta en suosittele ketään hakkaamaan sielläkään.

        mieheltä joka ei ole käynyt armeijaa. luuletko oikeasti että sodankäynti on pelkkää ampumataitoa ja aseen käpistelyä? P.Ö.Y.R.I.S.T.Y.T.T.Ä.V.Ä.Ä.


      • uskomatonta puhetta kirjoitti:

        mieheltä joka ei ole käynyt armeijaa. luuletko oikeasti että sodankäynti on pelkkää ampumataitoa ja aseen käpistelyä? P.Ö.Y.R.I.S.T.Y.T.T.Ä.V.Ä.Ä.

        Jos tarkoitat minua kirjoituksellasi, niin olen nainen (pitäisi huomata jo nimimerkistä) ja jos olin mies , niin olisin käynyt armeijan, sillä olen muuttanut tänne aikuisena. Mutta tietoni armeijasta ovat puutteelliset, se minulle suotakoon.


      • täällä mantereella
        ahvennainen kirjoitti:

        Jos tarkoitat minua kirjoituksellasi, niin olen nainen (pitäisi huomata jo nimimerkistä) ja jos olin mies , niin olisin käynyt armeijan, sillä olen muuttanut tänne aikuisena. Mutta tietoni armeijasta ovat puutteelliset, se minulle suotakoon.

        olemma niin tyhmiä ettei me eroteta nimimerkin perusteella kuka olla manne ja kuka kvinna


      • täällä mantereella kirjoitti:

        olemma niin tyhmiä ettei me eroteta nimimerkin perusteella kuka olla manne ja kuka kvinna

        ahven nainen=ahvennainen


      • pantagruel
        uskomatonta puhetta kirjoitti:

        mieheltä joka ei ole käynyt armeijaa. luuletko oikeasti että sodankäynti on pelkkää ampumataitoa ja aseen käpistelyä? P.Ö.Y.R.I.S.T.Y.T.T.Ä.V.Ä.Ä.

        juuri edellisen viestin kaltaiset suomalaiset
        ovat hyvä syy muttaa ahvenanmaalle ja puhua ruotsia


      • pantagruel
        pantagruel kirjoitti:

        juuri edellisen viestin kaltaiset suomalaiset
        ovat hyvä syy muttaa ahvenanmaalle ja puhua ruotsia

        Synnyin suomalaisena miehenä mutta jatkan elämää
        ahvenanmaalaisena tai ruotsalaisena miehenä.
        Tämänkin palstan suomalaisista kirjoittajista
        huokuu aggressio ja rasisimi, valitettavaa mutta
        totta.


      • Lukenut
        pantagruel kirjoitti:

        Synnyin suomalaisena miehenä mutta jatkan elämää
        ahvenanmaalaisena tai ruotsalaisena miehenä.
        Tämänkin palstan suomalaisista kirjoittajista
        huokuu aggressio ja rasisimi, valitettavaa mutta
        totta.

        Sinulle pantagruel nyt voit mennä vaikka Irakiin jos niin hyvältä tuntuu.Mitähän varten olet Suomessa enää,jos sinusta niin pelottavaa, aggressiivista täällä on.


    • seis provoilu

      "puhuttiin" ja tehtii oikein.

      Ahvenanmaalla ei todellakaan hakata suomenkielisiä!
      Mistä jessus olet tällaisia tarinoita kuullut?

    • Sara

      ...mutta oli pakko mainostaa tota mikserin artistia,
      mutta ahvenanmaa on yx hienoimmista paikoista suomessa, olen käynyt siellä kerran kesällä ja kerran talvella, voin suositella, eikä siellä ketään hakata, mantereella hakataan jos jossain, ei ahvenanmaalla.

    • Sund - mikä ihana paikka!

      Itse voin Ahvenanmaalla monta kertaa vuodessa vierailevana turistina sanoa, että minua ahvenanmaalaiset ovat aina kunnioittaneet hyvin! Jos palvelua pyytää suomeksi, ihmiset vilpittömästi pahoittelevat jopa hieman häpeissään etteivät pysty valitettavasti sitä antamaan. Itse tosin nykyään pärjäöän toisella kotimaisella tilanteessa kuin tilanteessa ja sitä mielelläni myös käytän, olenhan ruotsinkielisellä alueella. Ahvenanmaalla on mielestäni manner-Suomeen verrattuna ihanan avoin ja kohtelias kulttuuri, ehkä jopa eurooppalainen. Ruotsinsuomalaista snobeilua ei näy siinä määrin kuin manner-Suomen ruotsinkielisissä kunniassa. Mutta ehkä siitä sitten on kiittäminen ruotsalaisia turisteja tai sukujuuria, että käytöstavat tuntuvat usein olevan paremmin hallussa kuin meillä suomenkielisillä. Toki Ahvenanmaalaisilla on varmasti omat moukkansa, olivat nämä sitten minkäkielisiä hyvänsä. Mutta jokaisessa Suomen maakunnassa voi saada turpaansa, vaikkei puhuisi yhtään mitään.

      • Lukenut

        "Jokaisessa Suomen maakunnassa voi saada turpiinsa"
        Kirjoittajalle olet ilmeisesti käynyt jo monessa paikassa,että tiedät.
        Miten saako Ahvenanmaalla sitten jos puhuu Suomea turpiinsa?Ilmeisesti olet tyttö, niin ei ahvenanmaallakaan ilmeisesti tytöt saa turpiinsa vaikka puhuisivat mitä kieltä.
        Hej valleri hurra!


      • nittioettan
        Lukenut kirjoitti:

        "Jokaisessa Suomen maakunnassa voi saada turpiinsa"
        Kirjoittajalle olet ilmeisesti käynyt jo monessa paikassa,että tiedät.
        Miten saako Ahvenanmaalla sitten jos puhuu Suomea turpiinsa?Ilmeisesti olet tyttö, niin ei ahvenanmaallakaan ilmeisesti tytöt saa turpiinsa vaikka puhuisivat mitä kieltä.
        Hej valleri hurra!

        Skäms! Du är ej frisk.


    • Hakataanko?

      Mahtaako oolannin hinttareiden lukumäärä riittää yhdenkään suomenkielisen heteron hakkaamiseen...?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe