Yliopiston assistentti omaksi?

hannah_85

Onko kellään ideoita, miten voisin tutustua yliopiston assistenttiin joka ohjasi meidän ryhmän harjoituksia parilla kurssilla? Tossa viikko sitten se oli opastamassa meitä viimeistä kertaa, ja mulle selvisi liian myöhään ettei se ihanuus ole niin vanha miltä se näyttää vaan meidän ikäero on ihan sopiva, vain 5-6 vuotta. Se on vaan alkanut kaljuuntua nuorena...

Tiedän miehen mailiosoitteen (ylläripylläri), yliopiston työhuoneen (jonka se jakaa toisen jatko-opiskelijan kanssa pitkän käytävän perällä, jonne mulla ei ole opintojen puolesta koskaan asiaa), ja lisäksi n. 95% varmuudella kotiosoitteen. Sen puhelinnumero on kai salainen, eikä se ole mitenkään mukana ainejärjestön toiminnassa. Olen vuoden aikana nähnyt sen opintoihin liittymättä vain kerran, joten sen varaan ei oikein kannata laskea. Tietysti onnetarta voi koittaa avittaa esim. liikkumalla sen kämpän ja yliopiston tienoilla sopivina ajankohtina, mutta sillä on joustava työaika ja monia reittejä valittavana joten tulos on helposti pelkkää ajan hukkaa.

Tahtoisin tutustua tähän unelmieni assistenttiin ihan kaveripohjalta, kun en ole sitä tyyppiä joka pyytäisi puolituntemattomia suoraan treffeille. Assari vaikuttaa myöskin sen verran hitaasti lämpiävältä tyypiltä, etten usko sen innostuvan jos joku opiskelija yhtäkkiä antaa ymmärtää olevansa siitä kiinnostunut. Sitä paitsi en edes tiedä, onko mies vapaiden kirjoissa vai ei. Sormusta sillä ei kuitenkaan ole näkynyt.

Assari uhrasi paljon aikaa mun auttamiseeni kursseilla, ja ison kiitoksen sille jo annoinkin tän jälkimmäisen kurssin päätteeksi. Syksyllä voin varmaan vielä mennä varta vasten kiittämään ja kertomaan, kuinka paljon sen neuvot on mua opintojen etenemisessä auttanut, vai kuulostaako ihan tyhmältä idealta? Se jatkaa työtään perusopintojen parissa, joten mulla ei ole toivoakaan saman assistentin saamisesta tulevilla kursseilla.

Mun ihastukset kestää aina pitkään, joten ennen syksyä on ainakin hyvää aikaa miettiä tulevia siirtoja ellei muuta. Mikähän olisi sopiva lyhyen tai pitkän tähtäimen suunnitelma? Mitä kaikkea voin yrittää tehdä, jotta pääsisin assistentin kanssa jonkinlaisen kaveruuden alkuun, josta voisi sitten siirtyä luontevasti eteenpäin?

19

2161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suositeltavaa.

Assariparkaa katsottaisi työyhteisössä pahan kerran kieroon, jos hän ryhtyisi tekemisiin opiskelijan kanssa. Valmistu ensin ja vokottele miestä vasta sitten.

• vikaa?

Mikäs siinä on vikana, jos se kerran opettaa jatkossa vain muita? Silloin sen kyllä ymmärtäisin, jos opetussuhde jatkuisi... vaikka siinäkään tapauksessa en käskisi unohtamaan kokonaan vaan pelkästään harkitsemaan, harkitsemaan ja vielä kerran harkitsemaan, onko se nyt varmasti kaiken arvoista.

• toimi nyt jos
        vikaa? kirjoitti:

Mikäs siinä on vikana, jos se kerran opettaa jatkossa vain muita? Silloin sen kyllä ymmärtäisin, jos opetussuhde jatkuisi... vaikka siinäkään tapauksessa en käskisi unohtamaan kokonaan vaan pelkästään harkitsemaan, harkitsemaan ja vielä kerran harkitsemaan, onko se nyt varmasti kaiken arvoista.

aiot toimia, mutta älä sotkeudu jos hänellä on vaimo.

• Nimetön

Monilla nuorilla assareilla on opiskeleva tyttöystävä. Sitä ei katsota kieroon suomalaisissa yliopistoissa, vaikka jenkkiläisissä teinisarjoissa niin tehtäisiin.

Alkuperäisen kirjoittajan kannattaa hankkiutua assarin seuraan sillä periaatteella, että on itse aktiivinen. Assari voi kokea hankalaksi lähestyä opiskelijaansa, mutta sitä, että opiskelija iskee opettajaa, ei mikään moraalikoodi kiellä. Jos haluat tuon miehen, ole hienovarainen, mutta päättäväinen. Ja varaudu siihen, että hän voi vaikuttaa hiukan nörtiltä.

Mies 40

• mutta mä luulen, että

.. assari ei monesti vakavasti innostu kenestäkään, joka kyselee metsästämiseen neuvoja suomi24:sta.

Panoja monet assarit tietysti harrastaa. Pistä kiva mekko päälle.

• kiittämään

Mene vaan syksyllä kiittämään, maailma olisi paljon mukavampi paikka jos positiivista palautetta annettaisiin aina kun siihen on aihetta. Jos kiitoksesi on vilpitön etkä käytä sitä pelkkänä tekosyynä assarin tapaamiseen, se jättää aika varmasti positiivisen vaikutelman ja assari ilahtuu, kun tietää että sen työtä arvostetaan.

• ynnnnn

ihan sen takia vastaan kun näytti olevan aika nuivia vastauksia sulle. Älä niistä lannistu. Sulla on monia vaihtoehtoja mitä voit tehdä. Kirjoita itse itsellesi lista mitä voit tehdä törmätäksesi ja kaverina tutustuaksesi assariin. Koita jotenkin saada selville seurusteleeko se ettei mene turhaan aikaa assarin bongailuun. Hankalan asiasta tekee mielestäni se että haluat tutustua ensin kaverina. Missä menee kaverina tutustumisen ja treffien raja? Onko kahveelle pyytäminen jo treffi? Jos keksisit jotain asiallista asian tynkää josta vois kahvilla jutella?

• Taasnäitä

Jos se on sulle oikea mies niin turha kainostelu hiiteen, kyse on nyt loppuelämästäsi. Se kaveri ei välttämättä ole seurustellut koskaan ja ainakaan se ei ole mikään pelimies jolla on N 1 panoa ennen sinua. Muuten se voi olla hyvinkin ns. trophy husband. Minusta voisit mennä suoraan kysymään sitä kämpillesi syömään itse tekemääsi ruokaa, noin niinkuin kiitokseksi ohjauksesta. Sitten et lähde mitään ehdottelemaan sinä iltana kun sille kaverille se tilanne on jo muutenkin tarpeeksi uusi. Ota vaikka joku tyttökaverisi mukaan jotta tilanne on riittävän neutraali. Viikon parin päästä pyydät sitä kahville ja silloin voitte jutella jo vähän muustakin (onks sulla tyttöystävää, haluisit sä sellasen).

• Itsekin asssitentti

Olekohan sä katsellut nyt vähän liikaa Suden vuosi elokuvaa. Se on kyllä ihan hyvä. Teet vaan niinku siinä leffassa. Kyllä se siitä, sun täytyy osottaa fiksuutesi - kerrassaan räjäyttää sen tajunta, että vau mikä ajattelija..! Vaikka kyllä meillä assareilla naiskauneudellekin silmää riittää.

• onnistuisiko

Tiedätkö assarin huonekaverista mitään? Käykö se esim. ainejärjestön jutuissa tai jossain? Jos tutustuisit siihen, voisit käydä aina välillä moikkaamassa sitä ja siinä sivussa jutella vähän assarinkin kanssa. Ei tarvitse olla mitenkään hyvä kaveri, että voisi poiketa jonkun arkisen asian varjolla toisen työhuoneeseen, kunhan ei ala ravaamaan siellä jatkuvasti. Assarikin voisi olla halukkaampi tutustumaan työkaverin tuttuun kuin johonkin ihan random-opiskelijaan, joita yliopisto on pullollaan.

• neuvoja.

Sähän voit vaikka lähettää sille sähköpostia, ja kiittää neuvoista niin ei tarvi syksyyn asti odottaa ja sit kun se vastaa siihen, niin lähetät taas jotain, johon sen on pakko vastata. Tietenkin siinä tapauksessa sen pitää tietä kuka oot, kun ei siinä mailissa kuvaa näy. Tai voit pyytää vielä auttamaan jossain asiassa, josta haluisit tietää enemmän tai jäi epäselväks tyyliin: "jos nähtäis joissain kahvilassa niin olis helpompi neuvoa".
      Eihän sulla oo tässä asiassa mitään menetettävää, jos et kuitenkaan sitä tyyppiä oikein missään tule näkemäänkään. Luulen, että ilahtuisi vaan tällaisesta yhteydenotosta.

• on se, että

osoitat ihailevasi häntä ja hänen älynlahjojaan. Tepsii lähes ukkoon kuin ukkoon.
      Ei muuta kuin sähköpostia lähettämään, mukaan syvämietteinen runo tai ajatelma sekä kysymys, joka on jäänyt vaivaamaan sinua ja johon uskot juuri ja yksinomaan hänen tietävän vastauksen. Keksi sellainen kysymys, johon ei voi vastata yhdellä sanalla, vaan joka vaatii pitempää pohdintaa, mieluummin kasvokkain. Siitä se lähtee ja jatkuu ainakin niin kauan kuin jaksat häntä ihailla - kenties loppuelämän.
      Tässä pari aloitusta:
      "Kevät tuli liian pian..."
      "Päättynyttä kurssiakin saattaa siis kaivata..."
      "Olin kuullut, että olet hyvä, mutta yllätyin silti..."
      "Näyttää siltä, että olen tullut riippuvaiseksi asiantuntemuksestasi kuin kuu auringosta..."
      Jos kerrot, mitä aihetta kurssi käsitteli, keksin mielihyvin lisää!

• itsesi!

Älä nyt vain ota tätä tosissasi. Nolaat itsesi.

• on se, että
        itsesi! kirjoitti:

Miten niin?
        Ja pitääkö nolatuksi tulemisen pelon estää ihmistä tekemästä sitä, mitä hän haluaa? Edes yrittämästä?
        Ota hiukan rennommin sinäkin!

• mutta.
        itsesi! kirjoitti:

Sitä ei tosiaan kannata kokeilla, mutta joittenkin asioitten kysyminen voi oikeesti olla ihan paikallaankin. Jos se vaikka kertoi jonkun hyvän muistisäännön tai muistiinpanotekniikan, miten se nyt taas menikään? Kesän aikana ehtii hyvin unohtaa toimivankin konstin, jos sitä ei käytä.

• hannah_85

Kiitos kaikille vastanneille. Jään vielä miettimään tähän mennessä saamiani ehdotuksia ennen kuin kommentoin niitä sen tarkemmin, mutta uudetkin ehdotukset on tietysti tervetulleita. Olen fuksina vielä vähän pihalla yliopistomaailmasta ja siitä miten assistentteihin sopii suhtautua, joten myös itsestäänselviltä tuntuvista kommenteista voi olla paljon apua.

• :-)

Mee rohkeesti vaan juttelemaan niin kuin kenelle tahansa opiskelijalle, ihmisiä ne assaritkin on. :)

• joo^

Se auttaa varmasti jos kiinnostut palavasti sen tutkimusaiheesta.

• minäkin assistentti

En nyt tiedä, osaanko neuvoa sinua siinä, miten asseria pitäisi lähestyä, mutta joka tapauksessa sen ei luulisi olevan iso ongelma, että olet fuksi ja muutaman vuoden nuorempi kuin se assistentti.

Minusta olisi hyvä idea mennä silloin syksyllä juttelemaan ja tosiaan kiittämään avusta opintojen kanssa, ja siitä voi sitten jatkaa luontevasti keskustelua muihin aiheisiin. Parasta ehkä olisi, jos törmäisit häneen ikään kuin ohimennen laitoksella, etkä menisi varta vasten vaikkapa hänen työhuoneensa luokse.

Tuo oma ideasi olisi varmasti hyvä tapa päästä alkuun, jos haluat tosiaan ensin tutustua kaveripohjalta. Mutta ole kiitosten kanssa mahdollisimman rehellinen!, imelyys on helposti ärsyttävää. Kannattaa myös osoittaa olevasi kiinnostunut hänen asioistaan ennemmin kuin kehua häntä vuolaasti. Siis et itse kirjoittanutkaan aikovasi viedä hänen sydäntään ihailulla, mutta sellaistakin tässä threadissa on ehdotettu.

Älä nyt ihmeessä liiku assistentin kodin lähettyvillä, jos ei sinulla ole oikeasti muuta asiaa sinne. Melkoisesti saisit silloin hukata aikaa, ja jos assistentti tajuaisi, että olet tullut sinne ihan vain hänen takiaan, vaikuttaisit aika epätoivoiselta...

En kyllä usko, että assistenttia katsottaisiin työyhteisössä kieroon, jos teillä ei tosiaan ole ikäeroa kuin se 5-6 vuotta. En ole varma, riippuu varmaan vähän laitoksesta. Olen itsekin jatko-opiskelija ja seurustelen fuksitytön kanssa, mutta ei meitä ainakaan kukaan katso pahalla. (Meillä ikäeroa on tosin vain 2 vuotta.) Olen myös kerran aiemmin ihastunut ohjattavaan fuksiin. Enkä tosiaankaan ole ainoa! Ihmisiä me asseritkin olemme, tässäkin suhteessa :)

Jos aiot odottaa syksyyn asti, niin olisi viisasta varmistaa joltakulta laitoksellasi, että tämä ihastuksesi ei seurustele… olisi varmasti ikävä huomata syksyllä odottaneensa ja vatvoneensa turhaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      55
      2537
    2. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      63
      1682
    3. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      7
      1640
    4. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      263
      1525
    5. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      8
      1518
    6. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      25
      1198
    7. Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä

Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.
      Joensuu
      24
      1041
    8. Kiinteistökauppoja

Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan
      Haapavesi
      41
      1012
    9. RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI

Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä
      Kaste
      404
      1002
    10. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      78
      954
    Aihe