Onko mitään tietoa/kokemusta siitä jos laittaa vaseliinia liikaa? Esim. koko laakerin täyteen, haittaa vai hyötyä?
Vaseliinista
9
1984
Vastaukset
- karirh
vaseliinia vaan öljyä tai laakereihin tarkoitettua liukasta geeliä. Jotkut vaseliinit saattavat estää kunnollisen pyörimisenkin.
- riittää
Viime kesänä opettelin sitten ihan itse pesemään laakerit :-0
Kokeilin ensin 10W-30 -moottoriöljyä, mutta kuulin sen olevan vähän kankeeta.
Laitoin seuraavalla pesulla suhautuksen öljyä sellaisesta sumutepullosta, ero oli kuin yöllä ja päivällä. Kulkee hiton hyvin ja ainakin 200km on kestänyt tosi hyvin, vaikka luistelen aika huolettomasti pölyisillä osuuksilla. - karirh
riittää kirjoitti:
Viime kesänä opettelin sitten ihan itse pesemään laakerit :-0
Kokeilin ensin 10W-30 -moottoriöljyä, mutta kuulin sen olevan vähän kankeeta.
Laitoin seuraavalla pesulla suhautuksen öljyä sellaisesta sumutepullosta, ero oli kuin yöllä ja päivällä. Kulkee hiton hyvin ja ainakin 200km on kestänyt tosi hyvin, vaikka luistelen aika huolettomasti pölyisillä osuuksilla.ja itse käytän yleisemmin WD-40, joka on erittäin ohutta. Sekin on suihkepullo mutta otan öljyä apteekista saatavaan pipettiin tai muoviseen pikkupulloon, josta saa tipan kerrallaan/laakeri. Liika öljy taas kerää pölyä/hiekkaa laakerin ulkoreunalle.
Ylänen Bont Finlandista kertoi, että puoli tippaa riittää. Itse kallistun samalle kannalle, mutta en ole onnistunut saamaan mielestäni tipan puolikasta kerrallaan ulos >:)
Ohutta öljyä käytettäessä laakereiden huoltomäärät kasvavat, mutta rullaavuus lisääntyy selvästi. Vaseliini hidastaa vauhtia, mutta huoltamista ei tarvitse tehdä kesän aikana kuin ehkä pari kertaa elleivät laakerit kastu. Vaseliinilaakereilla luistelussa korostuu enemmän tasainen pitkänmatkan luistelu, jopa junnaava luistelu, koska vauhtia ei aina saa riittävästi. Jotkut sanovat, että kunto kasvaa paremmin, kun on enemmän kitkaa/vastusta. Eräät vaseliinit voivat tappaa vauhdin kokonaan, joten tarkka saa olla.
Kunto kasvaa kuitenkin aina liikkuessa. Ja jos on tarve tehostaa harjoittelua käytettäessä öljyttyjä laakereita, voi aina a) tehdä pidemmän lenkin b) luistella lujempaa ilman vaseliinivastusta. Maksimivauhtien ylläpitämisessä vetoluontoisesti (tehtäessä lyhyitä vetoja 30 sek-3 min) on se luonnollinen etu, että voi kaivaa esille omaa huippukuntoa peruskunnon päälle ja kehittää tekniikkaa kovilla vauhdeilla. Tekniikkaa pitäisi mielestäni kehittää paitsi kovilla vauhdeilla, myös liioitellun hitaalla vauhdilla ja tavallisella treenivauhdilla.
Kun vedetään lähellä omaa maksimivauhtia, kannattaa pitää laakerit hyvässä rullaavassa kunnossa ohuen öljyn avulla. Hyvä luistelualusta on tällöin myös eduksi. Tämä on pääsyy, miksi itse en käytä vaseliinia. - mitähähvoiko?
karirh kirjoitti:
ja itse käytän yleisemmin WD-40, joka on erittäin ohutta. Sekin on suihkepullo mutta otan öljyä apteekista saatavaan pipettiin tai muoviseen pikkupulloon, josta saa tipan kerrallaan/laakeri. Liika öljy taas kerää pölyä/hiekkaa laakerin ulkoreunalle.
Ylänen Bont Finlandista kertoi, että puoli tippaa riittää. Itse kallistun samalle kannalle, mutta en ole onnistunut saamaan mielestäni tipan puolikasta kerrallaan ulos >:)
Ohutta öljyä käytettäessä laakereiden huoltomäärät kasvavat, mutta rullaavuus lisääntyy selvästi. Vaseliini hidastaa vauhtia, mutta huoltamista ei tarvitse tehdä kesän aikana kuin ehkä pari kertaa elleivät laakerit kastu. Vaseliinilaakereilla luistelussa korostuu enemmän tasainen pitkänmatkan luistelu, jopa junnaava luistelu, koska vauhtia ei aina saa riittävästi. Jotkut sanovat, että kunto kasvaa paremmin, kun on enemmän kitkaa/vastusta. Eräät vaseliinit voivat tappaa vauhdin kokonaan, joten tarkka saa olla.
Kunto kasvaa kuitenkin aina liikkuessa. Ja jos on tarve tehostaa harjoittelua käytettäessä öljyttyjä laakereita, voi aina a) tehdä pidemmän lenkin b) luistella lujempaa ilman vaseliinivastusta. Maksimivauhtien ylläpitämisessä vetoluontoisesti (tehtäessä lyhyitä vetoja 30 sek-3 min) on se luonnollinen etu, että voi kaivaa esille omaa huippukuntoa peruskunnon päälle ja kehittää tekniikkaa kovilla vauhdeilla. Tekniikkaa pitäisi mielestäni kehittää paitsi kovilla vauhdeilla, myös liioitellun hitaalla vauhdilla ja tavallisella treenivauhdilla.
Kun vedetään lähellä omaa maksimivauhtia, kannattaa pitää laakerit hyvässä rullaavassa kunnossa ohuen öljyn avulla. Hyvä luistelualusta on tällöin myös eduksi. Tämä on pääsyy, miksi itse en käytä vaseliinia.ompelukoneöljyä noiden laakereiden hoitoon?
- samaa ainetta
karirh kirjoitti:
ja itse käytän yleisemmin WD-40, joka on erittäin ohutta. Sekin on suihkepullo mutta otan öljyä apteekista saatavaan pipettiin tai muoviseen pikkupulloon, josta saa tipan kerrallaan/laakeri. Liika öljy taas kerää pölyä/hiekkaa laakerin ulkoreunalle.
Ylänen Bont Finlandista kertoi, että puoli tippaa riittää. Itse kallistun samalle kannalle, mutta en ole onnistunut saamaan mielestäni tipan puolikasta kerrallaan ulos >:)
Ohutta öljyä käytettäessä laakereiden huoltomäärät kasvavat, mutta rullaavuus lisääntyy selvästi. Vaseliini hidastaa vauhtia, mutta huoltamista ei tarvitse tehdä kesän aikana kuin ehkä pari kertaa elleivät laakerit kastu. Vaseliinilaakereilla luistelussa korostuu enemmän tasainen pitkänmatkan luistelu, jopa junnaava luistelu, koska vauhtia ei aina saa riittävästi. Jotkut sanovat, että kunto kasvaa paremmin, kun on enemmän kitkaa/vastusta. Eräät vaseliinit voivat tappaa vauhdin kokonaan, joten tarkka saa olla.
Kunto kasvaa kuitenkin aina liikkuessa. Ja jos on tarve tehostaa harjoittelua käytettäessä öljyttyjä laakereita, voi aina a) tehdä pidemmän lenkin b) luistella lujempaa ilman vaseliinivastusta. Maksimivauhtien ylläpitämisessä vetoluontoisesti (tehtäessä lyhyitä vetoja 30 sek-3 min) on se luonnollinen etu, että voi kaivaa esille omaa huippukuntoa peruskunnon päälle ja kehittää tekniikkaa kovilla vauhdeilla. Tekniikkaa pitäisi mielestäni kehittää paitsi kovilla vauhdeilla, myös liioitellun hitaalla vauhdilla ja tavallisella treenivauhdilla.
Kun vedetään lähellä omaa maksimivauhtia, kannattaa pitää laakerit hyvässä rullaavassa kunnossa ohuen öljyn avulla. Hyvä luistelualusta on tällöin myös eduksi. Tämä on pääsyy, miksi itse en käytä vaseliinia.kun synteettinen vaseliini? Yritin ettiä tota wd-40, mut en löytäny ja käsiin osui wurthilta sellanen suihkautettava synteettinen vaseliini hhs 2000? Onko läheskään samaa ainetta mistä nyt puhutaan?
- ollenkaan
samaa ainetta kirjoitti:
kun synteettinen vaseliini? Yritin ettiä tota wd-40, mut en löytäny ja käsiin osui wurthilta sellanen suihkautettava synteettinen vaseliini hhs 2000? Onko läheskään samaa ainetta mistä nyt puhutaan?
samaa. Wd-40 vastaa mielestäni CRC:tä.
- AmandaK
ollenkaan kirjoitti:
samaa. Wd-40 vastaa mielestäni CRC:tä.
Minua on askarruttanut juuri tämä CRC. Kaapissani on pullo CRC (CRC Industies Sweden Ab) nimeltään 5-56. Ostin sen Tukholmasta, jossa olin vapaa-ajan luistelemassa. Alkoi sataa, pelko laakereiden tuhoutumisesta ajoi yhteen pyöräliikeeseen, joka suositteli tätä laakereihin. Olenkin pitänyt sitä mukana esim kisoissa, siis varustekassissa. Jos alkaa sataa, niin maalin jälkeen voisi ruiskuttaa laakereihin.
Purkissa lukeekin, että se poistaa kosteutta ja voitelee. Tukholmassa se toimi eikä laakerit ruostuneet.
Miten on, voihan tätä käyttää sateen jälkeen? Sitten pestään laakerit ja laitetaan kunnon laakeri öljyä? Onkohan tämä 5-56 ihan ruottalainen merkki ja vastaa Wd-40? Bruksanvisningen är på svenska. - Jusu-80
ollenkaan kirjoitti:
samaa. Wd-40 vastaa mielestäni CRC:tä.
lähes vastaava tuote on Rost Off (ainakin CRC:n kanssa.
- on kunnon
AmandaK kirjoitti:
Minua on askarruttanut juuri tämä CRC. Kaapissani on pullo CRC (CRC Industies Sweden Ab) nimeltään 5-56. Ostin sen Tukholmasta, jossa olin vapaa-ajan luistelemassa. Alkoi sataa, pelko laakereiden tuhoutumisesta ajoi yhteen pyöräliikeeseen, joka suositteli tätä laakereihin. Olenkin pitänyt sitä mukana esim kisoissa, siis varustekassissa. Jos alkaa sataa, niin maalin jälkeen voisi ruiskuttaa laakereihin.
Purkissa lukeekin, että se poistaa kosteutta ja voitelee. Tukholmassa se toimi eikä laakerit ruostuneet.
Miten on, voihan tätä käyttää sateen jälkeen? Sitten pestään laakerit ja laitetaan kunnon laakeri öljyä? Onkohan tämä 5-56 ihan ruottalainen merkki ja vastaa Wd-40? Bruksanvisningen är på svenska.laakeriöljyä? Onko se WD-40, CRC 5-56, CRC-voitelusparay vai joku muu. Minä olen käyttäänyt sekä WD-40 sekä CRC 5-56 monitoimiöljyjä, eroja em. aineiden välillä en ole huomannut. Tautisen nopeita molemmat.
http://www.seab.fi/wd40.htm
http://www.crceurope.com/csp/web/functdisp.csp?lng=9&country=FI&business=AUTOMOTIVE
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472455
- 1761694
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6875- 68851
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745