Veden alla näkeminen

Räpeltelijä

Iltoja.
Olen uimari ja olen ihmetellyt tätä aika kauan..
Eli en näe yhtään mitään, jos aukaisen veden alla silmät. Koko näköaisti sumentuu ja kaikki mitä näen, on uimaradan pohjassa menevä sininen viiva ja senkin hyvin hajanaisena ja sumeana. Jos kaveri seisoo vieressä, en näe edes hänen jalkojaan.
Olenko jotenkin epänormaali, vai miksi tuntuu, että monet sukeltelevat ilman laseja altaassa eteensä näkien vaivatta?
Voiko veden alla jotenkin oppia näkemään hyvin vai onko se vain persoonallista?
Esimerkiksi dokumenttisarjassa Haaste Taistelusukeltajaksi tyypit sukeltavat ja uivat altaassa sarjoja ilman laseja ja ei mitään ongelmia. Tosin alokaskaudella näyttivät olevan silmät punaisina..
Uimisestakaan ei itsellä tule mitään, jos vaikka kisoissa starttihypyssä lähtee lasit, pitää vedenalla olla silmät kiinni ja yrittää pärjätä.

8

9835

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sumentuu

Ainahan se näkö sumentuu veden alla ilman laseja, ja silmät punertuu väkisinkin jos sukeltaa vähänkin pidempään mm. kloorin takia.

Toki se on myös hieman yksilökohtaista kuinka paljon näkee, mutta eroa ei ole paljon, johtuen silmän perusrakenteesta. Kun ääriviivat näkee niin pystyy jo veden alta hakemaan tavaroita ym. ilman että todella näkee kaiken tarkasti.

Toki jos ongelmana on että mitään ei näe, niin voi mahdollisesti käydä kysymässä vaikka silmälääkäriltä onko esim. yliherkkyyttä tai muuta.

• jokaiselle

koska valo käyttäytyy eri tavalla vedessä kuin ilmassa. Silmäsi taas tarkentavat kuin ympärillä olisi ilmaa, koska siihen ne on suunniteltu. Kukaan ei siis näe vedessä vaivatta ilman maskia tai uimalaseja.

• Räpeltelijä

Kiitoksia infoista.
        Täytyy vaan mahd paljon uiskennella ilman laseja.. Silmät siinä kyllä väsyneiksi tulee.
        Vähän vaikeuksia tuossa hengityksessäkin, kun olen tottunut hengittämään ulos nenän kautta ja sisään suun kautta kilpauinnissa, mutta se ei ilman laseja ole oikeen hyvä. Nenästä puhallettava ilma tulee vedessä suoraan silmille kuplien ja se ei ole kaameen mukavaa.. Täytyy totutella siis vaan suun kautta hengittämiseen.

• sukeltelijainen
        Räpeltelijä kirjoitti:

Kiitoksia infoista.
        Täytyy vaan mahd paljon uiskennella ilman laseja.. Silmät siinä kyllä väsyneiksi tulee.
        Vähän vaikeuksia tuossa hengityksessäkin, kun olen tottunut hengittämään ulos nenän kautta ja sisään suun kautta kilpauinnissa, mutta se ei ilman laseja ole oikeen hyvä. Nenästä puhallettava ilma tulee vedessä suoraan silmille kuplien ja se ei ole kaameen mukavaa.. Täytyy totutella siis vaan suun kautta hengittämiseen.

Niin miksi sinun täytyy uida tai sukeltaa ilman laseja? Onko siihen joku syy? Ei kenenkään silmillä vedessä häävisti näe, tarvitaan ilma siihen veden ja silmän väliin että näkee.

• hjtrfg
        sukeltelijainen kirjoitti:

Niin miksi sinun täytyy uida tai sukeltaa ilman laseja? Onko siihen joku syy? Ei kenenkään silmillä vedessä häävisti näe, tarvitaan ilma siihen veden ja silmän väliin että näkee.

kyllä veden alla oppii näkemään ilman laseja kun vain jaksaa harjoitella. =)

• auttakaa mua

sattuuko kun on veden alla silmät auki kerran kokeilin ja kirveli

• Anonyymi

Minulla oli kyllä sama juttu. Aina olen miettinyt että miten muut pystyvät ilman sattumatta ja kirvelemättä. Mulla ainakin kirvelee ja sattuu.

• Moikka6

1. Sukella.2.Avaa varovasti silmäsi. 3.Ota nenästä kiinni että vettä ei mene nenään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      66
      6051
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      131
      5373
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      451
      3282
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      107
      1678
    5. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      373
      1247
    6. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      31
      1097
    7. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      67
      1041
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      46
      936
    9. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      109
      904
    10. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      52
      879
    Aihe