Veden alla näkeminen

Räpeltelijä

Iltoja.
Olen uimari ja olen ihmetellyt tätä aika kauan..
Eli en näe yhtään mitään, jos aukaisen veden alla silmät. Koko näköaisti sumentuu ja kaikki mitä näen, on uimaradan pohjassa menevä sininen viiva ja senkin hyvin hajanaisena ja sumeana. Jos kaveri seisoo vieressä, en näe edes hänen jalkojaan.
Olenko jotenkin epänormaali, vai miksi tuntuu, että monet sukeltelevat ilman laseja altaassa eteensä näkien vaivatta?
Voiko veden alla jotenkin oppia näkemään hyvin vai onko se vain persoonallista?
Esimerkiksi dokumenttisarjassa Haaste Taistelusukeltajaksi tyypit sukeltavat ja uivat altaassa sarjoja ilman laseja ja ei mitään ongelmia. Tosin alokaskaudella näyttivät olevan silmät punaisina..
Uimisestakaan ei itsellä tule mitään, jos vaikka kisoissa starttihypyssä lähtee lasit, pitää vedenalla olla silmät kiinni ja yrittää pärjätä.

8

8486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sumentuu

      Ainahan se näkö sumentuu veden alla ilman laseja, ja silmät punertuu väkisinkin jos sukeltaa vähänkin pidempään mm. kloorin takia.

      Toki se on myös hieman yksilökohtaista kuinka paljon näkee, mutta eroa ei ole paljon, johtuen silmän perusrakenteesta. Kun ääriviivat näkee niin pystyy jo veden alta hakemaan tavaroita ym. ilman että todella näkee kaiken tarkasti.

      Toki jos ongelmana on että mitään ei näe, niin voi mahdollisesti käydä kysymässä vaikka silmälääkäriltä onko esim. yliherkkyyttä tai muuta.

    • jokaiselle

      koska valo käyttäytyy eri tavalla vedessä kuin ilmassa. Silmäsi taas tarkentavat kuin ympärillä olisi ilmaa, koska siihen ne on suunniteltu. Kukaan ei siis näe vedessä vaivatta ilman maskia tai uimalaseja.

      • Räpeltelijä

        Kiitoksia infoista.
        Täytyy vaan mahd paljon uiskennella ilman laseja.. Silmät siinä kyllä väsyneiksi tulee.
        Vähän vaikeuksia tuossa hengityksessäkin, kun olen tottunut hengittämään ulos nenän kautta ja sisään suun kautta kilpauinnissa, mutta se ei ilman laseja ole oikeen hyvä. Nenästä puhallettava ilma tulee vedessä suoraan silmille kuplien ja se ei ole kaameen mukavaa.. Täytyy totutella siis vaan suun kautta hengittämiseen.


      • sukeltelijainen
        Räpeltelijä kirjoitti:

        Kiitoksia infoista.
        Täytyy vaan mahd paljon uiskennella ilman laseja.. Silmät siinä kyllä väsyneiksi tulee.
        Vähän vaikeuksia tuossa hengityksessäkin, kun olen tottunut hengittämään ulos nenän kautta ja sisään suun kautta kilpauinnissa, mutta se ei ilman laseja ole oikeen hyvä. Nenästä puhallettava ilma tulee vedessä suoraan silmille kuplien ja se ei ole kaameen mukavaa.. Täytyy totutella siis vaan suun kautta hengittämiseen.

        Niin miksi sinun täytyy uida tai sukeltaa ilman laseja? Onko siihen joku syy? Ei kenenkään silmillä vedessä häävisti näe, tarvitaan ilma siihen veden ja silmän väliin että näkee.


      • hjtrfg
        sukeltelijainen kirjoitti:

        Niin miksi sinun täytyy uida tai sukeltaa ilman laseja? Onko siihen joku syy? Ei kenenkään silmillä vedessä häävisti näe, tarvitaan ilma siihen veden ja silmän väliin että näkee.

        kyllä veden alla oppii näkemään ilman laseja kun vain jaksaa harjoitella. =)


    • auttakaa mua

      sattuuko kun on veden alla silmät auki kerran kokeilin ja kirveli

      • Anonyymi

        Minulla oli kyllä sama juttu. Aina olen miettinyt että miten muut pystyvät ilman sattumatta ja kirvelemättä. Mulla ainakin kirvelee ja sattuu.


    • Moikka6

      1. Sukella.2.Avaa varovasti silmäsi. 3.Ota nenästä kiinni että vettä ei mene nenään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe