Veden alla näkeminen

Räpeltelijä

Iltoja.
Olen uimari ja olen ihmetellyt tätä aika kauan..
Eli en näe yhtään mitään, jos aukaisen veden alla silmät. Koko näköaisti sumentuu ja kaikki mitä näen, on uimaradan pohjassa menevä sininen viiva ja senkin hyvin hajanaisena ja sumeana. Jos kaveri seisoo vieressä, en näe edes hänen jalkojaan.
Olenko jotenkin epänormaali, vai miksi tuntuu, että monet sukeltelevat ilman laseja altaassa eteensä näkien vaivatta?
Voiko veden alla jotenkin oppia näkemään hyvin vai onko se vain persoonallista?
Esimerkiksi dokumenttisarjassa Haaste Taistelusukeltajaksi tyypit sukeltavat ja uivat altaassa sarjoja ilman laseja ja ei mitään ongelmia. Tosin alokaskaudella näyttivät olevan silmät punaisina..
Uimisestakaan ei itsellä tule mitään, jos vaikka kisoissa starttihypyssä lähtee lasit, pitää vedenalla olla silmät kiinni ja yrittää pärjätä.

8

10061

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sumentuu

Ainahan se näkö sumentuu veden alla ilman laseja, ja silmät punertuu väkisinkin jos sukeltaa vähänkin pidempään mm. kloorin takia.

Toki se on myös hieman yksilökohtaista kuinka paljon näkee, mutta eroa ei ole paljon, johtuen silmän perusrakenteesta. Kun ääriviivat näkee niin pystyy jo veden alta hakemaan tavaroita ym. ilman että todella näkee kaiken tarkasti.

Toki jos ongelmana on että mitään ei näe, niin voi mahdollisesti käydä kysymässä vaikka silmälääkäriltä onko esim. yliherkkyyttä tai muuta.

• jokaiselle

koska valo käyttäytyy eri tavalla vedessä kuin ilmassa. Silmäsi taas tarkentavat kuin ympärillä olisi ilmaa, koska siihen ne on suunniteltu. Kukaan ei siis näe vedessä vaivatta ilman maskia tai uimalaseja.

• Räpeltelijä

Kiitoksia infoista.
        Täytyy vaan mahd paljon uiskennella ilman laseja.. Silmät siinä kyllä väsyneiksi tulee.
        Vähän vaikeuksia tuossa hengityksessäkin, kun olen tottunut hengittämään ulos nenän kautta ja sisään suun kautta kilpauinnissa, mutta se ei ilman laseja ole oikeen hyvä. Nenästä puhallettava ilma tulee vedessä suoraan silmille kuplien ja se ei ole kaameen mukavaa.. Täytyy totutella siis vaan suun kautta hengittämiseen.

• sukeltelijainen
        Räpeltelijä kirjoitti:

Kiitoksia infoista.
        Täytyy vaan mahd paljon uiskennella ilman laseja.. Silmät siinä kyllä väsyneiksi tulee.
        Vähän vaikeuksia tuossa hengityksessäkin, kun olen tottunut hengittämään ulos nenän kautta ja sisään suun kautta kilpauinnissa, mutta se ei ilman laseja ole oikeen hyvä. Nenästä puhallettava ilma tulee vedessä suoraan silmille kuplien ja se ei ole kaameen mukavaa.. Täytyy totutella siis vaan suun kautta hengittämiseen.

Niin miksi sinun täytyy uida tai sukeltaa ilman laseja? Onko siihen joku syy? Ei kenenkään silmillä vedessä häävisti näe, tarvitaan ilma siihen veden ja silmän väliin että näkee.

• hjtrfg
        sukeltelijainen kirjoitti:

Niin miksi sinun täytyy uida tai sukeltaa ilman laseja? Onko siihen joku syy? Ei kenenkään silmillä vedessä häävisti näe, tarvitaan ilma siihen veden ja silmän väliin että näkee.

kyllä veden alla oppii näkemään ilman laseja kun vain jaksaa harjoitella. =)

• auttakaa mua

sattuuko kun on veden alla silmät auki kerran kokeilin ja kirveli

• Anonyymi

Minulla oli kyllä sama juttu. Aina olen miettinyt että miten muut pystyvät ilman sattumatta ja kirvelemättä. Mulla ainakin kirvelee ja sattuu.

• Moikka6

1. Sukella.2.Avaa varovasti silmäsi. 3.Ota nenästä kiinni että vettä ei mene nenään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      65
      6315
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      64
      5697
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      131
      4818
    4. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      61
      3977
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3865
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      36
      3277
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      69
      3051
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      60