Iltoja.
Olen uimari ja olen ihmetellyt tätä aika kauan..
Eli en näe yhtään mitään, jos aukaisen veden alla silmät. Koko näköaisti sumentuu ja kaikki mitä näen, on uimaradan pohjassa menevä sininen viiva ja senkin hyvin hajanaisena ja sumeana. Jos kaveri seisoo vieressä, en näe edes hänen jalkojaan.
Olenko jotenkin epänormaali, vai miksi tuntuu, että monet sukeltelevat ilman laseja altaassa eteensä näkien vaivatta?
Voiko veden alla jotenkin oppia näkemään hyvin vai onko se vain persoonallista?
Esimerkiksi dokumenttisarjassa Haaste Taistelusukeltajaksi tyypit sukeltavat ja uivat altaassa sarjoja ilman laseja ja ei mitään ongelmia. Tosin alokaskaudella näyttivät olevan silmät punaisina..
Uimisestakaan ei itsellä tule mitään, jos vaikka kisoissa starttihypyssä lähtee lasit, pitää vedenalla olla silmät kiinni ja yrittää pärjätä.
Veden alla näkeminen
8
9502
Vastaukset
- sumentuu
Ainahan se näkö sumentuu veden alla ilman laseja, ja silmät punertuu väkisinkin jos sukeltaa vähänkin pidempään mm. kloorin takia.
Toki se on myös hieman yksilökohtaista kuinka paljon näkee, mutta eroa ei ole paljon, johtuen silmän perusrakenteesta. Kun ääriviivat näkee niin pystyy jo veden alta hakemaan tavaroita ym. ilman että todella näkee kaiken tarkasti.
Toki jos ongelmana on että mitään ei näe, niin voi mahdollisesti käydä kysymässä vaikka silmälääkäriltä onko esim. yliherkkyyttä tai muuta. - jokaiselle
koska valo käyttäytyy eri tavalla vedessä kuin ilmassa. Silmäsi taas tarkentavat kuin ympärillä olisi ilmaa, koska siihen ne on suunniteltu. Kukaan ei siis näe vedessä vaivatta ilman maskia tai uimalaseja.
- Räpeltelijä
Kiitoksia infoista.
Täytyy vaan mahd paljon uiskennella ilman laseja.. Silmät siinä kyllä väsyneiksi tulee.
Vähän vaikeuksia tuossa hengityksessäkin, kun olen tottunut hengittämään ulos nenän kautta ja sisään suun kautta kilpauinnissa, mutta se ei ilman laseja ole oikeen hyvä. Nenästä puhallettava ilma tulee vedessä suoraan silmille kuplien ja se ei ole kaameen mukavaa.. Täytyy totutella siis vaan suun kautta hengittämiseen. - sukeltelijainen
Räpeltelijä kirjoitti:
Kiitoksia infoista.
Täytyy vaan mahd paljon uiskennella ilman laseja.. Silmät siinä kyllä väsyneiksi tulee.
Vähän vaikeuksia tuossa hengityksessäkin, kun olen tottunut hengittämään ulos nenän kautta ja sisään suun kautta kilpauinnissa, mutta se ei ilman laseja ole oikeen hyvä. Nenästä puhallettava ilma tulee vedessä suoraan silmille kuplien ja se ei ole kaameen mukavaa.. Täytyy totutella siis vaan suun kautta hengittämiseen.Niin miksi sinun täytyy uida tai sukeltaa ilman laseja? Onko siihen joku syy? Ei kenenkään silmillä vedessä häävisti näe, tarvitaan ilma siihen veden ja silmän väliin että näkee.
- hjtrfg
sukeltelijainen kirjoitti:
Niin miksi sinun täytyy uida tai sukeltaa ilman laseja? Onko siihen joku syy? Ei kenenkään silmillä vedessä häävisti näe, tarvitaan ilma siihen veden ja silmän väliin että näkee.
kyllä veden alla oppii näkemään ilman laseja kun vain jaksaa harjoitella. =)
- auttakaa mua
sattuuko kun on veden alla silmät auki kerran kokeilin ja kirveli
- Anonyymi
Minulla oli kyllä sama juttu. Aina olen miettinyt että miten muut pystyvät ilman sattumatta ja kirvelemättä. Mulla ainakin kirvelee ja sattuu.
- Moikka6
1. Sukella.2.Avaa varovasti silmäsi. 3.Ota nenästä kiinni että vettä ei mene nenään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18956- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875