Opetelkaa yhdyssanat niin flaksi voi käydä...

en edes täti-ikäinen...

Tässä muutamia deitti-ilmoituksia lueskelleena pistää silmään heti ensimmäisenä yksi asia, nimittäin yhdyssanojen oikeinkirjoitus. Jos mies ei osaa yksinkertaisia yhdyssanoja kirjoittaa oikein l. yhteen, niin ikävä todeta, mutta ei tule mieleenikään vastata. Kyse ei ole yleissivistyksestä sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta kyllä kai se osaltaan kertoo jotain koulumenestyksestä... Vaikka voi kai sitä ennemmin syyttää entistä opetusministeri Uosukaista, jonka kaudella äidinkielentuntien määrää vähennettiin kouluissa...

26

1859

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmetellen

Niin, kaikki eivät sovi kaikille: joitain kiinnostaa kumppanissa mammona, toisia kiinnostaa henkisyys ja arvot, kolmansia näköjään koulumenestys. Kyllä tämä maailma on ihmeellinen, kaikenlaisia meitä mahtuukin.

• Nimetön

Hyvä kielenkäyttö ei kerro vain koulumenestyksestä, vaan myös ihmisen "henkisyydestä". Esimerkiksi kulttuuriharrastusten kautta sivistynyt ihminen osaa usein käyttää äidinkieltä hyvin, vaikka koulumenetys ei olisi ollutkaan kehuttava. On vaikeaa olla millään tavoin sivistynyt, jos ei osaa ilmaista itseään sujuvasti edes äidinkielellään.

Mies 40

• puhetta
        Nimetön kirjoitti:

Hyvä kielenkäyttö ei kerro vain koulumenestyksestä, vaan myös ihmisen "henkisyydestä". Esimerkiksi kulttuuriharrastusten kautta sivistynyt ihminen osaa usein käyttää äidinkieltä hyvin, vaikka koulumenetys ei olisi ollutkaan kehuttava. On vaikeaa olla millään tavoin sivistynyt, jos ei osaa ilmaista itseään sujuvasti edes äidinkielellään.

Mies 40

Äidinkielen osaaminen ei kerro henkisyydestä palaneen puusentin vertaa.

• kerrokaan
        puhetta kirjoitti:

Äidinkielen osaaminen ei kerro henkisyydestä palaneen puusentin vertaa.

..mutta osaamattomuus kertoo. Sellainen ihminen on usein muutenkin perusarvoiltaan juntti.

• perusarvot
        kerrokaan kirjoitti:

..mutta osaamattomuus kertoo. Sellainen ihminen on usein muutenkin perusarvoiltaan juntti.

sinulla, kun niin hanakasti olet ihmisiä junteiksi laittamassa? Olet varmaan itse hieno ja kadehdittavan ylevä ihminen.

• Hox
        Nimetön kirjoitti:

Mies 40

Olen samaa mieltä siitä että se, miten henkilö kirjoittaa antaa mielikuvan ihmisestä kokonaisuutena. Tosin heti todettakoon että mielikuvia on yhtä monta kuin sen muodostajiakin.

Vaikka itse yritän vaatimattoman koulumenestykseni antamilla eväillä kirjoittaa ainakin jokseenkin oikein, en silti pidä toisella tavalla kirjoittavaa lähtökohtaisesti vähemmän sivistyneenä tms. Olen kyllä huomannut, että pyrkimys kirjoittaa "oikein" ärsyttää monia (täällä). Ilmeisesti jotkut kokevat sitten alemmuutta, vaikkei minulla olisikaan tarkoitus osoittaa ylemmyyttä. Kirjoitusasun laatu sekoitetaan ilmeisen usein sisällön laadun kanssa; riippumatta kirjoitusasusta jutussa voi olla sisältöä tai sitten ei. Jos henkilöllä ei ole asiasta mitän sanottavaa, ei auta vaikka kirjoittaisi miten puhdasta ja virheetöntä äidinkieltä ja vice versa, kangertelevinkin kirjoitus voi sisältää todella syvällisiä ja kypsiä ajatuksia.

Olen siis sitä mieltä että kaikki ei ole kultaa mikä kiiltää ja harakanvarpaita seuraamalla voi löytää aarrekätkön.

Minulla on muuten lukihäiriö, joten teen paljon kirjoitusvirheitä vaikka kuinka koettaisin olla huolellinen ja vaikka tarkistaisin kirjoitukseni. En vain "näe" tekemiäni kirjoitusvirheitä. Joskus se on aika ärsyttävää, mutta en koe itseäni sen vuoksi muita huonommaksi tai sivistymättömämmäksi. Muista syistä kyllä.

• Nimetön
        Hox kirjoitti:

Olen samaa mieltä siitä että se, miten henkilö kirjoittaa antaa mielikuvan ihmisestä kokonaisuutena. Tosin heti todettakoon että mielikuvia on yhtä monta kuin sen muodostajiakin.

Vaikka itse yritän vaatimattoman koulumenestykseni antamilla eväillä kirjoittaa ainakin jokseenkin oikein, en silti pidä toisella tavalla kirjoittavaa lähtökohtaisesti vähemmän sivistyneenä tms. Olen kyllä huomannut, että pyrkimys kirjoittaa "oikein" ärsyttää monia (täällä). Ilmeisesti jotkut kokevat sitten alemmuutta, vaikkei minulla olisikaan tarkoitus osoittaa ylemmyyttä. Kirjoitusasun laatu sekoitetaan ilmeisen usein sisällön laadun kanssa; riippumatta kirjoitusasusta jutussa voi olla sisältöä tai sitten ei. Jos henkilöllä ei ole asiasta mitän sanottavaa, ei auta vaikka kirjoittaisi miten puhdasta ja virheetöntä äidinkieltä ja vice versa, kangertelevinkin kirjoitus voi sisältää todella syvällisiä ja kypsiä ajatuksia.

Olen siis sitä mieltä että kaikki ei ole kultaa mikä kiiltää ja harakanvarpaita seuraamalla voi löytää aarrekätkön.

Minulla on muuten lukihäiriö, joten teen paljon kirjoitusvirheitä vaikka kuinka koettaisin olla huolellinen ja vaikka tarkistaisin kirjoitukseni. En vain "näe" tekemiäni kirjoitusvirheitä. Joskus se on aika ärsyttävää, mutta en koe itseäni sen vuoksi muita huonommaksi tai sivistymättömämmäksi. Muista syistä kyllä.

Hox, kirjoitat ihan hyvin, lukihäiriö ei näy ainakaan tästä tekstistäsi. Osaat käyttää oikein jopa puolipistettä; sen käyttötaito alkaa olla turhan heikkoa yliopisto-opiskelijoillakin.

Hyvän ja huonon äidinkielen käytön välillä on eroa myös sisällössä, ei vain yksittäisten sanojen oikeinkirjoituksessa. Jos kielitaito on huono, ei voi ilmaista ajatuksiaan loogisesti ja hyvätkin ajatukset voivat tulla käsitetyiksi väärin.

Lukion voi ilmeisesti nykyisin läpäistä selvästi huonommalla äidinkielen taidolla kuin vielä 10 vuotta sitten, ikävä kyllä. Jos tekstini lukee joku äidinkielen opettaja, niin pyytäisin kertomaan, miksi ette vaadi opiskelijoiltanne enää juuri mitään? Asiat, joita moni ylioppilas ei nykyisin osaa, opetettiin Kekkosen aikaan jo kansakoulussa.

Jos joku kysyy, mikä minä olen arvostelemaan äidinkielen opetusta, niin vastaan jo valmiiksi, että joudun työssäni kärsimään peruskoulun ja lukion kieliopetuksen heikkoudesta.

Mies 40

• E.Grieg

Aika kapeakatseista(onkohan tämä yhdyssana) tullainen ajattelu. Ilmeisesti olet a) kenkää saanut äidinkielen opettaja b) äidinkielen opettaja.
        No, sinulla on kuitenkin oikeus siihen. Onnea etsintään.

• ihmettelevä kanssa

Tuo on totta. Mutta tilastojen valossa nimenomaan naiset eivät hallitse armaan kielemme perusrakenteita edes apukoulutasolla.

Että sääliksi käy miehiä ja naisia. Tietysti puhuttu kieli on eri asia, mutta kyllä se kirjoitettukin jotain kertoo...

• katamaraani...

pilkunpanija.. ihan sama mitä sinne kirjottaa koita ite:-)))naamaas, kukkaroosi, ammattiasi, ne katsoo enempi oikees tilantees ja kroppaas ko mitää oikeinkirjotusta.......yhy yhy :-))))
      ite oon kaunis blondi ja miehet sekoo kuvan saatuaan en oo edes oikeinkirjotusta aatellu sen koommin.

• Kirjoittava nainen

" Mulla on nätti tukka ja isot tissit joten siks mun ei tartte mitään mistään tajutakkkkkaan kun mulla on uudet rinta liivitkin joissa on dee kuppi. Toivon että sinulla on moottori pyörä jolla voimme sitten yhdessä tehdä huvi retkiä. "

Olen samaa mieltä alkuperäisen kanssa. Ihminen, joka ei sen vertaa arvostaa omaa maataan että opettelisi kirjoittamaan omaa äidinkieltään kauniisti ja oikein, ei voi olla millään lailla kiinnostava.

• lksdlksdl

olla naurettavampaa kuin hylätä hyvä mies/nainen kirjoitusvirheen takia...

huhhuh, onko jotku ihmiset tosiaan kasvanu niin pumpulissa että tämä on mahdollista?

• sanat

Olen 100% samaa mieltä kuin keskustelun aloittaja. Oikeinkirjoitus antaa hyvän kuvan kirjoittajan sivistyksestä ja harrastuksista. Näppäilyvihreet ovat sitten eri asia!
      Vai onko tosiaan niin, että yhdys sanat ovat saman tekeviä oikein kirjoituksessa? "Hei te kaikki poika miehet siellä koti koneiden ääressä, täällä olisi yksi reipas henkinen nais ihminen, olen iso povinen ja ilo luonteinen puna pää". No just!

• perkele!!!!!!

kirijotus virheitten tarkotus justiisa on tollasten pilikun viilaajien karsiminen!

• samoin

Jep, minä taas karsin kirjoitusvirheiden perusteella kaikki luku/kirjoitustaidottomat juntit.

• Kirjoittava nainen

Ei kukaan kirjoita tahallaan väärin. Huonot kirjoittajat eivät yksinkertaisesti osaa. He tosissaan luulevat, että "olekaan" kirjoitetaan kahdella K:lla ja "kirjeenvaihto" kirjoitetaan erikseen.

Yhdyssanat eivät ole vaikea asia. Ne opetettiin kolmannella luokalla, ts. normaaliälyinen 9-vuotias kyllä oppii ne.

Miksi en vastaa viesteihin, joissa yhdyssanat on kirjoitettu erikseen? Siksi, että minua ei kiinnosta tutustua mieheen, joka on älyllisesti 8-vuotiaan tasolla.

• Jokaiselle oma
        Kirjoittava nainen kirjoitti:

Ei kukaan kirjoita tahallaan väärin. Huonot kirjoittajat eivät yksinkertaisesti osaa. He tosissaan luulevat, että "olekaan" kirjoitetaan kahdella K:lla ja "kirjeenvaihto" kirjoitetaan erikseen.

Yhdyssanat eivät ole vaikea asia. Ne opetettiin kolmannella luokalla, ts. normaaliälyinen 9-vuotias kyllä oppii ne.

Miksi en vastaa viesteihin, joissa yhdyssanat on kirjoitettu erikseen? Siksi, että minua ei kiinnosta tutustua mieheen, joka on älyllisesti 8-vuotiaan tasolla.

Se on hyvä, että kaikille löytyy kysyntää.
        Minä voin tunnustaa, että taidan sitten olla ristiriitainen henkilö, jonka pilkunviilaajamerkonomi hyllyttää automaattisesti sivuun. Olen lukivikainen, akateeminen ja ulkoisesti näytän seksisivustojen kauniilta blondilta. En ollenkaan pahastu, jos pilkunviilaaja tekee tasoisensa valinnan. Olen täysin samaa mieltä, että jokaisen kannattaa valita tasonsa mukaan. En mun kanssani pilkunviilaajat viihdy, oli koulutustausta mikä hyvänsä.

• -m76-

ja silti tismalleen samaa mieltä kanssasi. Satunnaiset näppäilyvirheet eivät haittaa, mutta systemaattinen kielen raiskaaminen kertoo henkilön tyhmyydestä ja minä en tyhmää naista jaksa katsella.

• -M59-

Tapa kirjoittaa kertoo henkilöstä paljon enemmän kuin mistä kirjoittaa. Internet- ja SMS -aikakautena kirjoittamisen tarkkuus ja kieliopin orjallinen seuraaminen on vähentynyt, luodaan uusia suuntia. Kirjoitus saattaa olla elävää ja mielenkiintoista vaikka se vilisisi kirjoitusvirheitä, mutta yhdyssanojen osaamattomuus kalskahtaa. Samoin jos pilkkujen puute ja sidossanojen väärä käyttö alkaa haittaamaan sanoman ymmärtämistä.

• sanoa
        -M59- kirjoitti:

Tapa kirjoittaa kertoo henkilöstä paljon enemmän kuin mistä kirjoittaa. Internet- ja SMS -aikakautena kirjoittamisen tarkkuus ja kieliopin orjallinen seuraaminen on vähentynyt, luodaan uusia suuntia. Kirjoitus saattaa olla elävää ja mielenkiintoista vaikka se vilisisi kirjoitusvirheitä, mutta yhdyssanojen osaamattomuus kalskahtaa. Samoin jos pilkkujen puute ja sidossanojen väärä käyttö alkaa haittaamaan sanoman ymmärtämistä.

"alkaa haitata", ei "alkaa haittaamaan".

• olla

pilkku ennen lausetta "ja minä en tyhmää naista jaksa katsella".

• kirjoitettu

Jos lukee paljon hyvää ja monipuolista kirjallisuutta, se heijastuu aivan varmasti myös kirjoitetussa tekstissä. Ja tämä harrastus opitaan jo lapsena, lukeminen nimittäin. Omat lapseni, nyt 13- ja 16-vuotiaat, menestyvät molemmat äidinkielessä ja ainekirjoituksessa. Myös vieraitten kielten opiskelu on heille helppoa. Lapsille on luettu paljon ihan vauvaikäisistä saakka. Lasten itsensä opittua lukemaan olemme käyneet kirjastossa kerran viikossa - ja käymme edelleen. He ovat sanavalmiita (olematta nenäkkäitä), nokkelia ja tietävät hämmästyttävän paljon maailman asioista. Olen hyvin ylpeä äiti! No, kotitöitä saisivat tehdä enemmän...

• ok!

No entäpä jos on ulkomaalainen?

• -m76-
        ok! kirjoitti:

No entäpä jos on ulkomaalainen?

olen luonnollisesti anteeksiantavaisempi, varsinkin jos kommunikaatio toimii muuten vaikkapa englanniksi.

• heponen

Kuten oikeinkirjoitus niin myös harrastukset, paino, työ, tissit, pakka, exät, lapset ja muut kertovat ihmisestä ja vaikuttavat flaksiin. Toisaalta nämä voi lukea profiilista, enkä jaksa asiasta erikseen kirjoittaa.

• Anonyymi

Jos ei hallitse oikein kirjoitusta, on kyseessä vain nalli, ei sen vähempää!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4100
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3181
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2313
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2148
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      83
      1906
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1837
    7. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1820
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1567
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1537
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1511
    Aihe