Leveäkaistateiden pässinpäät

Raivostunut

Täytyypä sanoa että eilen oli ärsyttävin automatka pitkiin aikoihin.

Menin eilen Kouvolaan valtatie kuutosta, leveäkaistatietä. Näillä teillähän on ajettava mahdollisimman oikeassa laidassa.

Täytyy ihmetellä mistä sirkuksesta porukka on saanut ajokorttinsa; siellä ajetaan kuin pullopersesiat melkein keskiviivan päällä tai pahimmassa tapauksessa aivan keskellä tietä niin että täytyy koukata ohituksessa vastaantulevien kaistalle.

Jopa rekat harrasti tätä naurettavaa leikkimistä. Eräskin mummeli ei reagoinut millään tavalla töötin painallukseen ja kehotukseen väistyä oikealle vaan jatkoi vaarallista ajoaan kuin täysin kuuro ja sokea.

Sama meininki jatkui valtatie 12 leveäkaistaosuudella Lahteen päin mennessä. Todella riskialttiin näköistä touhua kun porukka ei osaa väistää ohittajia vaan hinataan 80 km/h satasen alueella ja auton kylki tulee koko ajan lähemmäs keskiviivaa.

32

2471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lada

      Jaaha, vuoden leveäkaistatiekeskustelu on täällä taas!

      Miksi velvollisuus ajaa oikealla koskee meitä muita, mutta ei sinua? Miksi minun on ajettava pientareen tuntumassa, mutta sinä huitelet keskiviivan vieressä?

      Pysyisit sinäkin oikeassa reunassa niin kaikki olisivat tyytyväisiä!

      • ...

        Kaikki ajokit oikealle ja heti!


      • Tapauksen mukaan

        Ladalla ajetaa tietenkin vasemmalla.


    • kakakakakkaka

      Pysy sinä Ladallasi kotona.

    • bussilla

      jos tienpäällä alkaa raivostuttaa.
      Silloin on jo vaaraksi muille.

    • Antti Penaali

      Mitäs helvettiä täällä on kaikenmaailman itäautoilijat ja muut idiootit vaahtoamassa. Ette pienistä ympyröistänne ole ilmeisesti koskaan poistuneet ja edes nähneet leveäkaistatietä?

      Aloittaja on täysin oikeassa!
      Leveäkaistatien alussa on oikein tiehallinon toimesta pystytetty kyltti jossa neuvotaan ajamaan oikeassa reunassa ohitusten helpottamiseksi.

      Nämä valittajat on varmaankin näitä "pois alta kun minä tulen"-tyyppejä jotka ajavat missä huvittaa. Taitavat muuten pysäköidä myös invapaikoille suuressa itsekeskeisyydessään.

      • Lada

        Itäautoista tiedän yhtä sun toista, mutta idiotian suhteen olet epäilemättä parempi asiantuntija.

        No niin. Opastaulu tosiaan kehottaa ajamaan oikealla. Miksi Volvo-, Audi-, Bemu- ja Mersu-kuskit eivät noudata tätä ohjetta, vaan nuoleskelevat keskiviivaa? Me ladistit pysymme piennarviivan tuntumassa.

        Leveäkaistapäät vaahtoavat aina siitä, miten MUIDEN kuuluu ajaa oikealla. Sääntö koskee kuitenkin jokaista - sinuakin.


      • Antti Penaali
        Lada kirjoitti:

        Itäautoista tiedän yhtä sun toista, mutta idiotian suhteen olet epäilemättä parempi asiantuntija.

        No niin. Opastaulu tosiaan kehottaa ajamaan oikealla. Miksi Volvo-, Audi-, Bemu- ja Mersu-kuskit eivät noudata tätä ohjetta, vaan nuoleskelevat keskiviivaa? Me ladistit pysymme piennarviivan tuntumassa.

        Leveäkaistapäät vaahtoavat aina siitä, miten MUIDEN kuuluu ajaa oikealla. Sääntö koskee kuitenkin jokaista - sinuakin.

        Uhosin viestissäni koska itse hyökkäsit agressiivisesti aloittajan kimppuun olettaen että hän vaatisi itselleen oikeuden ajella miten huvittaa.

        Mutta mutta, olet aivan oikeassa kun profiloit noita automerkkejä.
        "Paremmilla" merkeillä ajelevat kuskit myöntävät itselleen erivapauksia liikennesääntöjen suhteen.
        Leveäkaistatien lisäksi tämä näkyy esimerkiksi silloin kun kaksikaistaisella tiellä on joku tukos esim onnettomuus ja vain toinen kaista vetää. Tällöin autot ryhmittyvät sille vetävälle kaistalle ja toinen kaista jää tyhjäksi. Bemarimies pitää ilmeisesti muita tyhminä kun eivät tajua ajaa sitä vapaata kaistaa mutta sepä kaista sitten päättyykin ja sitten tungetaan ahtaisiin väleihin. Itse vedän tällaiset välit tiukasti kiinni ihan vittuuksissani. Voin antaa tilaa jos siellä ihan kiltisti odotellaan vilkun kanssa mutta ylimielinen tunkeminen ei saa sympatioitani.


      • The Rat
        Antti Penaali kirjoitti:

        Uhosin viestissäni koska itse hyökkäsit agressiivisesti aloittajan kimppuun olettaen että hän vaatisi itselleen oikeuden ajella miten huvittaa.

        Mutta mutta, olet aivan oikeassa kun profiloit noita automerkkejä.
        "Paremmilla" merkeillä ajelevat kuskit myöntävät itselleen erivapauksia liikennesääntöjen suhteen.
        Leveäkaistatien lisäksi tämä näkyy esimerkiksi silloin kun kaksikaistaisella tiellä on joku tukos esim onnettomuus ja vain toinen kaista vetää. Tällöin autot ryhmittyvät sille vetävälle kaistalle ja toinen kaista jää tyhjäksi. Bemarimies pitää ilmeisesti muita tyhminä kun eivät tajua ajaa sitä vapaata kaistaa mutta sepä kaista sitten päättyykin ja sitten tungetaan ahtaisiin väleihin. Itse vedän tällaiset välit tiukasti kiinni ihan vittuuksissani. Voin antaa tilaa jos siellä ihan kiltisti odotellaan vilkun kanssa mutta ylimielinen tunkeminen ei saa sympatioitani.

        Liikenne vetää keskimäärin paremmin kun molemmat kaistat täytetään. Bemu-/mese- (tai minun tapauksessani klonkkari)kuski ei ole suinkaan syyllinen "kiilailuunsa", vaan syyllisiä ovat ne jotka siirtyvät pois omalta kaistaltaan kilometrejä ennen kuin se olisi tarpeen.

        Hieman eri asia on sitten kiilata jonoa esim. bussikaistan kautta. Se nyt vaan on kusipäistä... :)


      • Lada
        Antti Penaali kirjoitti:

        Uhosin viestissäni koska itse hyökkäsit agressiivisesti aloittajan kimppuun olettaen että hän vaatisi itselleen oikeuden ajella miten huvittaa.

        Mutta mutta, olet aivan oikeassa kun profiloit noita automerkkejä.
        "Paremmilla" merkeillä ajelevat kuskit myöntävät itselleen erivapauksia liikennesääntöjen suhteen.
        Leveäkaistatien lisäksi tämä näkyy esimerkiksi silloin kun kaksikaistaisella tiellä on joku tukos esim onnettomuus ja vain toinen kaista vetää. Tällöin autot ryhmittyvät sille vetävälle kaistalle ja toinen kaista jää tyhjäksi. Bemarimies pitää ilmeisesti muita tyhminä kun eivät tajua ajaa sitä vapaata kaistaa mutta sepä kaista sitten päättyykin ja sitten tungetaan ahtaisiin väleihin. Itse vedän tällaiset välit tiukasti kiinni ihan vittuuksissani. Voin antaa tilaa jos siellä ihan kiltisti odotellaan vilkun kanssa mutta ylimielinen tunkeminen ei saa sympatioitani.

        Leveäkaistatiellä on yksi surmanloukku, joka aiheuttaa nimenomaan keskiviivan vierellä ajeluun lisävaaran. Nimittäin pikkuteiden liittymät ajosuunnassa vasemmalle! On todella tukala tilanne odottaa pysähdyksissä ryhmittyneenä keskiviivan vieressä, kun vastaan lappaa autoja jonossa, ja takaa lähestytään laumana!

        Totta kai myös oikealle kääntyjä joutuu hidastamaan eikä sitä varten ole erillistä kaistaa, mutta hän ei sentään joudu pysäyttämään vastaantulijoiden vuoksi.

        Leveäkaistatiellä ajaminen on parhaimmillaan hyvinkin sujuvaa, mutta olen varma että kaikki tienkäyttäjät eivät tiedosta näitä poikkeuksellisia riskejä, jotka liittyvät "kurkiauramaiseen" ajolinjojen valintaan.


      • Antti Penaali
        The Rat kirjoitti:

        Liikenne vetää keskimäärin paremmin kun molemmat kaistat täytetään. Bemu-/mese- (tai minun tapauksessani klonkkari)kuski ei ole suinkaan syyllinen "kiilailuunsa", vaan syyllisiä ovat ne jotka siirtyvät pois omalta kaistaltaan kilometrejä ennen kuin se olisi tarpeen.

        Hieman eri asia on sitten kiilata jonoa esim. bussikaistan kautta. Se nyt vaan on kusipäistä... :)

        Olen hieman eri mieltä tuosta liikenteen vetämisestä jos toinen kaista on tukossa.

        Perustan ajatukseni siihen että jos autot ovat ryhmittyneet vain yhdelle kaistalle (sille joka vetää) niin liikkeelle lähdettäessä ei synny tarpeettomia välejä sillä liikkeelle voi lähteä heti edellisen auton perässä.

        Kun tukkeutuneen kaistan autolle antaa tilaa, syntyy väkisinkin pieni viive koska tukkeutuneen kaistan auto (kuski) joutuu miettimään että antoikohan tuo nyt tilaa vai hidasteleeko muuten. Mahdunko sittenkään tuohon väliin jne. Mukaan tulee pieni mutta aikaavievä epäröinti jota ei selkeässä jonossa ole.
        Lisäksi kaistanvaihtoa varten tarvitaan autojen väliin enemmän tilaa kuin se olisi tarpeen suorassa jonossa liikuttaessa. Nopeushan on pieni joten myös välit voidaan pitää pieninä.

        Ajatuksesi toimii kyllä teoriassa mutta se edellyttää että kaikki autoilijat ajattelevat ja toimivat samoin. Näin homma sujuisi jouhevasti ja saataisiin aikaan siisti "vetoketju"-efekti mutta niin kauan kuin ihmiset ovat erilaisia, homma takkuaa.


      • The Rat
        Antti Penaali kirjoitti:

        Olen hieman eri mieltä tuosta liikenteen vetämisestä jos toinen kaista on tukossa.

        Perustan ajatukseni siihen että jos autot ovat ryhmittyneet vain yhdelle kaistalle (sille joka vetää) niin liikkeelle lähdettäessä ei synny tarpeettomia välejä sillä liikkeelle voi lähteä heti edellisen auton perässä.

        Kun tukkeutuneen kaistan autolle antaa tilaa, syntyy väkisinkin pieni viive koska tukkeutuneen kaistan auto (kuski) joutuu miettimään että antoikohan tuo nyt tilaa vai hidasteleeko muuten. Mahdunko sittenkään tuohon väliin jne. Mukaan tulee pieni mutta aikaavievä epäröinti jota ei selkeässä jonossa ole.
        Lisäksi kaistanvaihtoa varten tarvitaan autojen väliin enemmän tilaa kuin se olisi tarpeen suorassa jonossa liikuttaessa. Nopeushan on pieni joten myös välit voidaan pitää pieninä.

        Ajatuksesi toimii kyllä teoriassa mutta se edellyttää että kaikki autoilijat ajattelevat ja toimivat samoin. Näin homma sujuisi jouhevasti ja saataisiin aikaan siisti "vetoketju"-efekti mutta niin kauan kuin ihmiset ovat erilaisia, homma takkuaa.

        Ruuhka taaksepäin on vähintäänkin huomioitava. Toki maantiellä jossa edeltävään liittymään on matkaa jopa kymmeniä kilometrejä, on varsin samantekevää miten ne 30 autoa ovat sijoittuneet noille kaistoille, mutta ruuhkassa yhdellä kaistalla oleva jono haittaa liikennettä kaksi kertaa pidemmän matkan taaksepäin kuin yhdessä jonossa oleva.

        Lisäksi kaistaa joutuu joka tapauksessa vaihtamaan jossain vaiheessa (ellei toinen kaista ole kokonaan poissa käytöstä, mutta silloinhan ongelmaa ei ole), joten viiveitä syntyy yhtä paljon - ne vain jakautuvat tasaisemmin jonoon (mikä ei minusta ole mikään itseisarvo sinänsä).

        PK-seudulla tuo vetoketju toimii kohtalaisesti, muualla mutuna hieman heikommin, mutta toisaalta siellä harvoin on tarvettakaan ihan yhtä paljoa... :)


      • pääkaupunki ja kuutostie
        The Rat kirjoitti:

        Ruuhka taaksepäin on vähintäänkin huomioitava. Toki maantiellä jossa edeltävään liittymään on matkaa jopa kymmeniä kilometrejä, on varsin samantekevää miten ne 30 autoa ovat sijoittuneet noille kaistoille, mutta ruuhkassa yhdellä kaistalla oleva jono haittaa liikennettä kaksi kertaa pidemmän matkan taaksepäin kuin yhdessä jonossa oleva.

        Lisäksi kaistaa joutuu joka tapauksessa vaihtamaan jossain vaiheessa (ellei toinen kaista ole kokonaan poissa käytöstä, mutta silloinhan ongelmaa ei ole), joten viiveitä syntyy yhtä paljon - ne vain jakautuvat tasaisemmin jonoon (mikä ei minusta ole mikään itseisarvo sinänsä).

        PK-seudulla tuo vetoketju toimii kohtalaisesti, muualla mutuna hieman heikommin, mutta toisaalta siellä harvoin on tarvettakaan ihan yhtä paljoa... :)

        Yhtenäisen tiiviin jonon oikealta tai vasemmalta vapaata kaistaa pitkin ohittaminen ja sitten esteen tullen jonoon kiilaminen on viimeisen päälle kusipäistä toimintaa. Kiinteään jonoon tunkemista on seurauksena häiriö, jolloin hitaasti liikkuva jono jopa pysähtyy kymmenkunta autoa taaksepäin tuosta häiriöpisteestä, ja jos ei pysähdy niin ainakin jarrupäällä saa seisoa. Hyviä esimerkkejä pääkaupunkiseudulta on tästä lukuisia, mutta oman työmatkan varrelta pahin tälläinen on Turväylän ja Kehä1:n liittymä aamuisin. Ko. paikassa jonoon tunkeminen/syöksyminen nopeuttaa vain siis tuon tunkijan etenemistä ja muut kärsivät asiasta monin verroin ja risteyksen vetokyky itseasiassa pienenee.

        Toisaalta kun kaksi kaistaa etenee kohtuullisen täynnä samaa nopeutta ja kaistaa vaihdetaan vetuketju periaattella tarpeen mukaan ja homma toimii. Tästä esimerkkinä Kehä1:n ja Tuusulan tien risteys tai vanhan turun tien ja kehä1:n liittymä itään päin, kehä2:n loppu.

        Olen kanssasi samaa mieltä, että leveäkaistatiellä ajaminen on suomalaiselle vaikeaa. Ruuhka-ajan ulkopuolella ei osata helpottaa muiden ajamista tekemellä ohitaminen helpoksi. (Vähäisen liikenteen aikana pääsee kyllä ohi muutenkin) Sitten toisessa ääripäässä (viikonlopun mökki)ruuhkassa, kun tie on täynnä ja yhtenäinen jono, joidenkin k-päiden pitää kuitenkin ajaa keskiviivan päällä roikkuen ja aja jopa pienellä riskillä jonon ohi, koska jonohan liikkuu alle rajoituksen! Parhaimmillaan tälläiset pölvästit soittelevat vielä radioon ja antavat ohjeita: kaikki vaan pientareelle, minä olen tulossa, ja minulla on oikeus ajaa taulun osoittamaa lukemaa... Joillakin on jopa niin kiire, että ohi on mentävä risteysalueella, kunhan edellä ajava vaan ajaa riittävän oikella. Omaa ajotapaa ei osata suhteuttaa laikaan ympäröivään tilanteeseen, tuskin kenelläkään on näin kiire viikonloppuna. (Tai sitten olisi ehkäpä ollut hyvä jättää menemättä mökille/mummolaan kokonaan........)


      • löytyy
        Lada kirjoitti:

        Leveäkaistatiellä on yksi surmanloukku, joka aiheuttaa nimenomaan keskiviivan vierellä ajeluun lisävaaran. Nimittäin pikkuteiden liittymät ajosuunnassa vasemmalle! On todella tukala tilanne odottaa pysähdyksissä ryhmittyneenä keskiviivan vieressä, kun vastaan lappaa autoja jonossa, ja takaa lähestytään laumana!

        Totta kai myös oikealle kääntyjä joutuu hidastamaan eikä sitä varten ole erillistä kaistaa, mutta hän ei sentään joudu pysäyttämään vastaantulijoiden vuoksi.

        Leveäkaistatiellä ajaminen on parhaimmillaan hyvinkin sujuvaa, mutta olen varma että kaikki tienkäyttäjät eivät tiedosta näitä poikkeuksellisia riskejä, jotka liittyvät "kurkiauramaiseen" ajolinjojen valintaan.

        tällainen pikkutien liittymä vasemmalle leveäkaistatiellä? Varsinaiset risteykset on aina ennen risteystä kavennettu keltaisin sulkuviivoin ja merkitty risteyksissä erillisiksi kaistoiksi suoraan ja kääntyville. Jokunen pikkutien liittymä löytyy, mutta niissäkin on kääntyminen vasemmalle kielletty ja ohjattu koukkauksella oikean kautta kolmion taakse.
        Tällaista surmanluokkua ei leveäkaistatiellä voi olla.


      • Lada
        löytyy kirjoitti:

        tällainen pikkutien liittymä vasemmalle leveäkaistatiellä? Varsinaiset risteykset on aina ennen risteystä kavennettu keltaisin sulkuviivoin ja merkitty risteyksissä erillisiksi kaistoiksi suoraan ja kääntyville. Jokunen pikkutien liittymä löytyy, mutta niissäkin on kääntyminen vasemmalle kielletty ja ohjattu koukkauksella oikean kautta kolmion taakse.
        Tällaista surmanluokkua ei leveäkaistatiellä voi olla.

        En valitettavasti muista tekstejä tienviitoista, mutta ei tästä ole kuin muutama viikko kun viimeksi totesin tällaisen giljotiinin.

        Kouvolasta Koskenkylään päin on käytössä niitä 'koukkauksia', mikä ideana on OK.


    • arseperska

      tollasta vellipersettä kukaan ala väistelemään

    • ei muilloin

      Ja ohitetaan vain jos on tarve (joku joka edellä ajaa huomattavaa "alinopeutta"). Leveäkaistatie ei ole syy ylittää suurinta sallittua nopeutta.


      Vain tyhmä maksaa autossa hevosvoimista joita ei tarvitse tai ei pysy hyödyntämään.

      "Se on vain tyhmää maksaa liikaa"

    • The Rat

      Leveäkaistatiellä on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Jos vasen kaista on tukossa, mene oikealta ohi.

      Yleensä nämä keskiviivallaroikkujatkin havaitsevat virheensä tämän jälkeen ja siirtyvät takaisin oikeaan reunaan.

      Ja joillekin ladakuskeille tiedoksi: oikealla ajetaan pääsääntöisesti, ohitukset tehdään pääsääntöisesti vasemmalta ja leveäkaistatiellä ohitetaan pääsääntöisesti jättäen jopa täysin tyhjä kaista ohitettavan ja ohittajan väliin, lukuunottamatta tilanteita jolloin on vastaantulijoita - joka on oikeastaan ainut tapaus jossa "roikutaan" siinä keskiviivan tuntumassa. Siis ohittaja roikkuu.

      Moni varmaan muuten luulee että siinä kutostiellä ei saa ohittaa, siinä kun on pitkät pätkät keltaista viivaa. Saa toki ohittaa, kunhan ei viivaa ylitä (tässä tapauksessa siis ohitettava käyttäen sitä vasemmanpuoleista omaan suuntaan menevää kaistaa, paitsi sen ollessa tukittuna jolloin voi ohittaa oikealta).

      • Lada

        Ai siinä on KAKSI kaistaa per suunta? Siis nelikaistainen tie! Miksi sitä kuitenkin tituleerataan leveäkaistatieksi?

        Tässä alkaa fiilikset kohta olla kuin Auto-Anterolla: byrokraatit kiusaavat Vapaata Kansalaista!!


      • The Rat
        IHAN VÄÄRIN kirjoitti:

        Leveäkaistatiellä on vain yksi kaista samaan suuntaan, mutta sen on poikkeuksellisen leveä.

        http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=74&_dad=julia&_schema=PORTAL30&menu=5430&_pageid=74&kieli=fi&linkki=8436&julkaisu=3378


        http://fi.wikipedia.org/wiki/Leveäkaistatie


        http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=liikenne&osannimi=puskuri_arkisto_2006&jutunid=7465

        Yli ja wiki ovat mitä ovat. Tiehallinnolla on jopa hieman painoarvoa.

        Itse pidän lakia kuitenkin tässä suhteessa luotettavampana lähteenä:

        TLL 2 §:
        > Määritelmiä
        >
        > Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
        [...]
        > 4) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän
        > leveää ajoradan pituussuuntaista osaa ja pyöräkaistaa;

        Painottaisin kohtaa: "tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa". Kuten tiehallinnon kuvastakin näet, on tilaa loistavasti kahdelle autolle. Esim. kohti ajavien autojen väliin melkein mahtuisi vielä kolmas tuossa kohtaa (melkein, ei oikeasti)... :)

        Tiehallinnolla on mielenkiintoinen näkemys asiaan, olisi kiva tietää mihin lakiin se perustuu.


      • The Rat
        Lada kirjoitti:

        Ai siinä on KAKSI kaistaa per suunta? Siis nelikaistainen tie! Miksi sitä kuitenkin tituleerataan leveäkaistatieksi?

        Tässä alkaa fiilikset kohta olla kuin Auto-Anterolla: byrokraatit kiusaavat Vapaata Kansalaista!!

        Viittaan vastaukseeni edelliseen kysymykseen. :)

        Kaistan määritelmä on kyllä monelta hukassa. Vähänkin leveämpi tie, ja heti ajellaan keskellä tai pahimmassa tapauksessa kaistojen väliä seilaten.


      • The Rat
        IHAN VÄÄRIN kirjoitti:

        Leveäkaistatiellä on vain yksi kaista samaan suuntaan, mutta sen on poikkeuksellisen leveä.

        http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=74&_dad=julia&_schema=PORTAL30&menu=5430&_pageid=74&kieli=fi&linkki=8436&julkaisu=3378


        http://fi.wikipedia.org/wiki/Leveäkaistatie


        http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=liikenne&osannimi=puskuri_arkisto_2006&jutunid=7465

        Lukaisin tuota ylen linkkiä huvikseni.

        Ylikomisario Jari Strengell Liikkuvan poliisin Kouvolan yksiköstä:
        > Ja sehän on ihan selvä, että risteysalueella ei tietenkään saa ohittaa ketään.

        Just... Mitenköhän se nyt on ihan selvä? Totta kai risteysalueella saa ohittaa silloin kun se on laillista... Itse asiassa, leveäkaistatiellä se taitaa olla melkein aina, ellei erikseen ohituskieltomerkkiä löydy. :)

        Eipä ole poliiseillakaan säännöt kovin hyvin hallussa.


      • oikeassa
        The Rat kirjoitti:

        Yli ja wiki ovat mitä ovat. Tiehallinnolla on jopa hieman painoarvoa.

        Itse pidän lakia kuitenkin tässä suhteessa luotettavampana lähteenä:

        TLL 2 §:
        > Määritelmiä
        >
        > Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
        [...]
        > 4) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän
        > leveää ajoradan pituussuuntaista osaa ja pyöräkaistaa;

        Painottaisin kohtaa: "tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa". Kuten tiehallinnon kuvastakin näet, on tilaa loistavasti kahdelle autolle. Esim. kohti ajavien autojen väliin melkein mahtuisi vielä kolmas tuossa kohtaa (melkein, ei oikeasti)... :)

        Tiehallinnolla on mielenkiintoinen näkemys asiaan, olisi kiva tietää mihin lakiin se perustuu.

        Pidän erittäin todennäköisenä, että lainsäätäjän tarkoituksena on ollut määritellä ajokaista näin: "tiemerkinnöin osoitettua tai niiden puuttuessa muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa ja pyöräkaistaa". Toisin sanoen, silloin kun tiehen on maalattu kaistamerkinnät ei tiessä voida ajatella olevan "ylimääräisiä" kaistoja vaikka sinne useampi auto rinnakkain mahtuisikin. Tämä selittää tiehallinnon sivuilta löytyvän määritelmän : "Leveäkaistaisella tiellä ajokaistat ovat selvästi leveämpiä kuin muilla teillä."

        Tässä tapauksessahan tietysti oikealta ohittaminen on kielletty, ellei sitten tulkitse kaistan vasemmassa reunassa ajoa selväksi aikomukseksi kääntyä vasemmalle ;-)


      • The Rat
        oikeassa kirjoitti:

        Pidän erittäin todennäköisenä, että lainsäätäjän tarkoituksena on ollut määritellä ajokaista näin: "tiemerkinnöin osoitettua tai niiden puuttuessa muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa ja pyöräkaistaa". Toisin sanoen, silloin kun tiehen on maalattu kaistamerkinnät ei tiessä voida ajatella olevan "ylimääräisiä" kaistoja vaikka sinne useampi auto rinnakkain mahtuisikin. Tämä selittää tiehallinnon sivuilta löytyvän määritelmän : "Leveäkaistaisella tiellä ajokaistat ovat selvästi leveämpiä kuin muilla teillä."

        Tässä tapauksessahan tietysti oikealta ohittaminen on kielletty, ellei sitten tulkitse kaistan vasemmassa reunassa ajoa selväksi aikomukseksi kääntyä vasemmalle ;-)

        Mutta lakimmehan on laadittu siten, että tulkinnanvaraa ei ole... :)

        Juuh, jos olisi noin kirjoitettu, niin olisi parempi... Vaan ei ole.

        Asia kun on niin, että lakia pitäisi noudattaa siten, kuten se on kirjoitettu, ei niin kuin se on aiottu kirjoittaa...


      • muualla
        The Rat kirjoitti:

        Mutta lakimmehan on laadittu siten, että tulkinnanvaraa ei ole... :)

        Juuh, jos olisi noin kirjoitettu, niin olisi parempi... Vaan ei ole.

        Asia kun on niin, että lakia pitäisi noudattaa siten, kuten se on kirjoitettu, ei niin kuin se on aiottu kirjoittaa...

        Tutustuin pikaisesti Australian tieliikennelakia vastaavaan ("Road Rules"). http://www.rta.nsw.gov.au/rulesregulations/downloads/pts1-21.pdf

        Täytyy sanoa että kattavuus ja täsmällisyys on aika eri luokkaa kuin Suomen vastaavassa. Sanastosta löytyy mm. mitä tarkoitetaan käsitteillä "left" ja "night" (auringon laskun ja nousun välinen aika) :-)

        Merkitty kaista (marked lane) määritellään siellä nimenomaan tarkoittamaan viivoin merkittyä tien osaa, joka on tarkoitettu yhdelle ajoneuvojonolle.

        Sieltä selviää myös (kuvien kerä) onko kolmion / stop-merkin takaa tulevilla väistämisvelvollisuus vastaantulevia kääntyviä kohtaan.

        Hyödyllistä tietoa, mikäli aikoo ajaa Australiassa ;-)


      • yksinkertaista
        The Rat kirjoitti:

        Yli ja wiki ovat mitä ovat. Tiehallinnolla on jopa hieman painoarvoa.

        Itse pidän lakia kuitenkin tässä suhteessa luotettavampana lähteenä:

        TLL 2 §:
        > Määritelmiä
        >
        > Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
        [...]
        > 4) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän
        > leveää ajoradan pituussuuntaista osaa ja pyöräkaistaa;

        Painottaisin kohtaa: "tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa". Kuten tiehallinnon kuvastakin näet, on tilaa loistavasti kahdelle autolle. Esim. kohti ajavien autojen väliin melkein mahtuisi vielä kolmas tuossa kohtaa (melkein, ei oikeasti)... :)

        Tiehallinnolla on mielenkiintoinen näkemys asiaan, olisi kiva tietää mihin lakiin se perustuu.

        Se perustuu lainsäätäjän tulkintaan TLL 2 §:stä. Eli kun tiehen on merkitty reunaviivat ja keskiviiva ja kun muita ajokaistaviivoja ei ole, niin tiellä on tiemerkintöjen osoittama määrä ajokaistoja. Näin tulkitsee siis LVM, Tiehallinto, poliisi .... siis lähes kaikki muut paitsi The Rat


      • The Rat
        yksinkertaista kirjoitti:

        Se perustuu lainsäätäjän tulkintaan TLL 2 §:stä. Eli kun tiehen on merkitty reunaviivat ja keskiviiva ja kun muita ajokaistaviivoja ei ole, niin tiellä on tiemerkintöjen osoittama määrä ajokaistoja. Näin tulkitsee siis LVM, Tiehallinto, poliisi .... siis lähes kaikki muut paitsi The Rat

        LVM, tiehallinto ja poliisi voivat tulkita ihan miten haluavat, sillähän ei ole mitään merkitystä (paitsi poliisin tapauksessa se että voivat pysäyttää).

        Tiehallinto tosin ilmeisesti ei tulkitse näin, välillä kun ylhäällä on opasteet kahta kaistaa varten näissä paikoissa. Ei toki aina, mutta välillä... :)

        Päättävä elin on kuitenkin oikeusistuin tässä maassa. Ja oikeusistuimen päätöksen tulisi pohjautua lakiin. Ja kuten tuolla joku jo sanoikin, olisi ollut hyvin helppoa laatia sanamuoto joka olisi ajanut tuon "tulkinnan" laiksi väistämättä. Ei tehty.


      • niinpä niin
        The Rat kirjoitti:

        LVM, tiehallinto ja poliisi voivat tulkita ihan miten haluavat, sillähän ei ole mitään merkitystä (paitsi poliisin tapauksessa se että voivat pysäyttää).

        Tiehallinto tosin ilmeisesti ei tulkitse näin, välillä kun ylhäällä on opasteet kahta kaistaa varten näissä paikoissa. Ei toki aina, mutta välillä... :)

        Päättävä elin on kuitenkin oikeusistuin tässä maassa. Ja oikeusistuimen päätöksen tulisi pohjautua lakiin. Ja kuten tuolla joku jo sanoikin, olisi ollut hyvin helppoa laatia sanamuoto joka olisi ajanut tuon "tulkinnan" laiksi väistämättä. Ei tehty.

        Näinhän se on, että oikeusistuin lopulta päättää. Sinähän tietenkin voisit uhrautua ja lähteä leveäkaistatiellä ohittelemaan oikealta ja hommata sakot poliisilta, kun se heidän ja meidän muittenkin tulkinnan mukaan on siis kiellettyä. Ja sitten yrittää kumota sakot oikeudessa.

        Tai voisit ilmiantaa itsesi vastakkaisen suunnan kaistan käyttämisestä ohituksessa leväkaistatiellä, jolla sinun tulkintasi mukaan on ajosuunnassa kaksi ajokaistaa.


      • The Rat
        niinpä niin kirjoitti:

        Näinhän se on, että oikeusistuin lopulta päättää. Sinähän tietenkin voisit uhrautua ja lähteä leveäkaistatiellä ohittelemaan oikealta ja hommata sakot poliisilta, kun se heidän ja meidän muittenkin tulkinnan mukaan on siis kiellettyä. Ja sitten yrittää kumota sakot oikeudessa.

        Tai voisit ilmiantaa itsesi vastakkaisen suunnan kaistan käyttämisestä ohituksessa leväkaistatiellä, jolla sinun tulkintasi mukaan on ajosuunnassa kaksi ajokaistaa.

        Kyllä minä oikealta ohitan jos joku roikkuu keskiviivan tuntumassa leveäkaistatiellä. Erityistä varovaisuutta noudattaen tietysti (niistä tiedä mitä muuta vielä keksivät).

        Tähän mennessä ei ole poliisia vastaan tullut, tai jos on, niin ei ole vaivautunut pysäyttämään.

        Enemmän kuin tuo paikka kylläkin, minua häiritsee kiertoristeys Helsingin käpylässä (taivaskallion nurkilla, alkon puolella). Tilaa kahdelle autolle riittävästi, mutta silti ihmiset ajelevat miten sattuu. Eileinkin yksi ryhmittyi ensin oikeaan kaistaan ja käänsi sitten eteeni vasemmalle (tietysti villkua käyttämättä). Siinä meni kyllä niin monta asiaa väärin kuin olla ja voi, riippumatta siitä kuinka monta kaistaa tuossa kenenkin tulkinnan mukaan on. Tööttäsin, muttei tainnut edes huomata. :)


    • tarvittaisi

      leveekaistatielle pitäisi merkitä "kaistat" vaikka pienillä ja harvaan maalatuilla maalitäpillä, jolloin autosta katsottuna muodostuisi "keskiviiva" ja kaksi "kaistaa", vaikka yksi kaista olisikin. Suomalainen on kuuliainen, eikä aja viivan päällä, ja näin saataisi ajoneuvot oikeille linjoille leveäkaistalla. Lisäksi vasempaan kaistaan voisi aika-ajoin maalata (vaikka 1km välein muutama nuoli) oikealle kaistalle osoittavia nuolia vinkiksi, että vasemmalle ai saisi jäädä liiaksi ajelemaan.Pikkuhljaa oikea ajotapa iskostuisi tyhmällekin mieleen.

      • arseperska

        sinähän se varsinainen maalari olet. maalaillaanko johonkin myös kukkia että autoilijoille tulis iloinen mieli?pidettäskö kerran vuodessa lasten katumaalaus-päivät?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2274
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      26
      1117
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      992
    4. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      55
      902
    6. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      883
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      127
      867
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      783
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe