Apua!Pitäisi juhannukseen mennessä tehdä päätös aloitetaanko 13-vuotiaan tytön distaalipurennan oikomishoito.Rako kasvanut 4.5 mm:stä 5.1:een,onko aihetta huoleen? Hammaslääkärin mukaan vaihtoehdot ovat joko aktivaattori(josta
isosiskon kohdalla huonot kokemukset) tai "niskaveto".Kertokaa kokemuksia varsinkin "niskavedosta";miten toteutetaan,kauanko,onko hankala jne.Onko ylensäkään tarvetta oikoa,hampaat ovat suorat ja järjestyksessä.Varsinkin äidit,kertokaa miten teillä asia hoidettiin ja onko kokemuksia onko hoitamatta jättäminen "heitteellejättöä"?????
neuvoa distaalipurennan hoitoon tarvitaan
8
1378
Vastaukset
- Hoitaa
Itsellä hoidettu 9-vuotiaasta 15-vuotiaaksi, eikä traumoja jäänyt. Ollut kumilenksut, niskavedot, kiinteät, retentiolevyt..
Niskavedon kanssa piti ensin totutella. Nukkuminenkin onnistuu muutaman harjoittelun jälkeen(jopa kyljellään). Tärkeää on pitää koejeita, jotta muutostakin tapahtuisi.
Lapset osaa/pystyy piutämään kojeita helpommin,kuin aikuiset. Aikuisella iällä oikominen on hankalampaa ja välttämättä kojeiden pitämisestä ei tule mitään.
Tulevaisuudessa huono purentaa saattaa aiheuttaa purentatraumoja:migreeniä,niskakipuja,hampaan kulumista,ienvetäytymää(pehmytkudosvaurioita), leukanivelen kulumista ja vaikeuksia syömisessä, sekä joka päiväisessä toiminnassa.
Aikansa se oikominen kestää, mutta on sen väärti. Tulos on aina parempi kuin lähtötilanne. Parantaa mm.itseluottamusta. Ilmainen hoito on aina ilmainen ja mitä kauemmin oikomishoitoa pitkittää sen vaikeampaa se yleensä on aloittaa.
Kannattaa lapsen kanssa keskustella..itse en saanut päättää pienenä/lapsena hampaiden oikomisesta vaan vanhemmat tekivät sen puolesta(ei jäänyt traumoja).Lapsi ei yleensä osaa realistisesti ajatella muutamaa vuotta kauemmaksi. Ajattelee vain "mitä kaverit sanovat, miltä näyttää,kun koje on suussa".
Oikominen satuuu, mutta sen kivun kestää(ei se niin pahaa ole). - aertrztui
Its een kyllä teininä mitään niskavetoa olisi ottanut, jos sitä pitäisi pitää 24/7.
Mulla oli aktivaattori, jota en kyllä jaksanut juurikaan pitää. Vanhemmat ei katsonu perään, joten ei sitä tullu pidettyä.
No nyt kyllä harmittaa. Hampaiden välissä on 6 mm, ja ongelmia riittää.
Aktivaattori on aika helppo, jos sitä käyttää.
Sinä varmsti katsot tyttäresi perään, että käyttää sitä aktivaattoria tai niskavetoa, mihinkä nyt sitten päädytte. Kiinteät raudat on myös vaihtoehto, jos ei noita irtokojeita tule pidettyä. Mulle ehdottettiin rautoja, kun ei tuo aktivaattori hoito oiken onnistunut. Minä kieltäydyin, ja porukat ei välittäny.
Nyt sitten oijotaan aikuisena. - homma hoidettiin näin
Hei!
Meillä oiottu niskavedolla kahdella lapsella. Eivät tarvinneet mitään muita laitteita sen jälkeen. Niskaveto tulee VAIN YÖKÄYTTÖÖN JA SAMOIN AKTIVAATTORI, jos sen valitsette. Ei tarvitse mitään kiinteitä rautoja kun käyttää joka yö niskavetoa. Nykyään enää harva saa kiinteät raudat, koska hoidetaan ajoissa esim. niskavedolla. Lisäksi toinen lapsista sai sellaisen purentakiskoa muistuttavan yöllä käytettävän läpinäkyvän laitteen, ihan kuin valkaisussa käytettävä muotti, paitsi että molemmat hampaat menivat samaan muottiin yhtäaikaa. Ei tienneet kaverit eikä kukaan jos lapsi itse ei kertonut että on kojeita käytössä. Ei niitä järkky kiinteitä enää lätkästä suuhun kuin harvoissa tapauksissa. Ne ovat todella järkyt sen tiedän koska itsellä oli aikuisena sellaiset.
Valitkaa niskaveto se on helppo juttu ja asia voi korjaantua pelkästään sillä. Aktivaattorikaan ei ole kovin vaikea, mutta peittää koko suun ja lapsella voi olla sen kanssa hankaluuksia joten niskavedolla on helppo aloittaa. Mulla oli muuten kanssa suora hammasrivi mutta silti aikuisena tuli rumat, kamalat kiinteät raudat. Lapset eivät tarvinneet, kiitos niskavedon ja "purentakiskon tapaisen". Lääkäri muuten sanoi, että se ns. purentakisko on aika uusi menetelmä ja jos sitä käyttää niin tulosta tulee ja muita ei tarvitse. Minä pidätin lapsilla irrotettavia "väkisin" jotta ei kiinteitä tarvinnut ja kyllähän ne näkivät kun minulla oli kiinteät niin hyvä että viitsi aukaista suuta edes, sen verran järkyt vaikka en niitä itse hävennyt, mutta ajattelin kanssaihmisiä.- tekstiä sinulla edellinen
Kiinteät raudat eivät ole sen järkymmät kuin muutkaan. Nykyään jopa siroja ja näyttävät hammaskoruilta. Saa myös läpinäkyvänä jos metallisia ei ole, ne tosin ovat halvimmat.
Selvästi sinä niitä häpesit, turha laittaa syytä muiden ihmisten harteille. Käyhän tuo häpeä omasta tekstistäsi selväksi.
Sitä paitsi yhdenkään vanhemman ei pitäisi antaa lapsilleen tuollaista esimerkkiä. Toivon todella, ettet ole lastesi kuullen mennyt haukkumaan kiinteitä rautoja. Näin niitä ennakkoluuloja muita ihmisiä kohtaan syntyy, vanhemmista se lähtee.
Sama kuin esim. vanhempien lapselliesti haukkuvan joitakin ruokalajeja lasten kuullen; tuskinpa se lapsikaan niitä sen jälkeen maistaa. Eli ei laiteta lapsille niitä omia ennakkoluuloja vaan yritetään pitää mieli hiukan avoimempana edes lasten tähden, jookos? - edellinen kirj.
tekstiä sinulla edellinen kirjoitti:
Kiinteät raudat eivät ole sen järkymmät kuin muutkaan. Nykyään jopa siroja ja näyttävät hammaskoruilta. Saa myös läpinäkyvänä jos metallisia ei ole, ne tosin ovat halvimmat.
Selvästi sinä niitä häpesit, turha laittaa syytä muiden ihmisten harteille. Käyhän tuo häpeä omasta tekstistäsi selväksi.
Sitä paitsi yhdenkään vanhemman ei pitäisi antaa lapsilleen tuollaista esimerkkiä. Toivon todella, ettet ole lastesi kuullen mennyt haukkumaan kiinteitä rautoja. Näin niitä ennakkoluuloja muita ihmisiä kohtaan syntyy, vanhemmista se lähtee.
Sama kuin esim. vanhempien lapselliesti haukkuvan joitakin ruokalajeja lasten kuullen; tuskinpa se lapsikaan niitä sen jälkeen maistaa. Eli ei laiteta lapsille niitä omia ennakkoluuloja vaan yritetään pitää mieli hiukan avoimempana edes lasten tähden, jookos?Ei se nyt ihan noin mennyt! En todellakaan hävennyt rautojani, enhän olisi niitä itse edes ottanut!
Ei niitä hyvänen aika aikuisille suuhun laiteta väkisin:)
Sitä paitsi minulla oli kyllä ne raudat ihan puoli vuotta sitten eli kyllä ne ihan uusinta tekniikkaa oli, mutta siitä huolimatta ne eivät olleet mitään hammaskoruja, senhän tietää jokainen jolla on raudat olleet.
Sitä paitsi minulla oli ne ns. näkymättömät edessä, mutta arvaas mitä! siitä huolimatta ne näkyivät!
ITSE olin tosi ylpeä niistä raudoista, mutta kuten jokainen rautojen kantaja tietää, ettei ne näytä kuitenkaan ihan prinsessan kultakoruilta, kuten ei amalgaamipaikatkaan, turha sitä asiaa on kaunistella.
Tekstissäni oli ehkä liikaa adjektiiveja negatiiviseen suuntaan, mutta kyllä jo hammaslääkärissä opastetaan lapsia kiinteiden rautojen kanssa ennenkuin ne lätkäistään suuhun, että ei ne nyt mitään hammaskoruja tule olemaan sentään. Järki käteen sinullekin... Ei ihme että moni lapsen itsetunto sitten romahtaa kiinteiden rautojen kanssa, kun niitä toiset lapset sitten pilkkaavat, kun se "aikuinen" sanoi, että nehän ovat kuin hammaskorut...
Ps. Sitä paitsi itse menin kaiken maailman juhliinkin ihan "turpa" levällään rautojeni kanssa ja hauskaa oli ainakin itsellä! - Äiti 27v.
Sama kuin esim. vanhempien lapselliesti haukkuvan joitakin ruokalajeja lasten kuullen; tuskinpa se lapsikaan niitä sen jälkeen maistaa. Eli ei laiteta lapsille niitä omia ennakkoluuloja vaan yritetään pitää mieli hiukan avoimempana edes lasten tähden, jookos?Mulla oli myös kiinteät metalliraudat. Kuukausi sitten otettiin pois ja voin sanoa, ettei ne mitään hammaskoruja olleet! Olen 27v. ja voin sanoa että rumat olivat, turha kaunistella!
Olen sanonut omille lapsille myös että parempi pitää vain niskavetoa, joka on todella vaivaton, harmiton juttu!
Ovatpa lapset motivoituneet käyttämään niskavetoa, kyllä ne on kavereilla nähneet kiinteitä rautoja ja tietävät että rumia ovat. Ei niitä ole sen kummemmin tarvinnut pelotella raudoilla... Hyvä vain että on muitakin kojeita kuin rumat kiinteät korjaamassa hampaistoa. Keraamiset ja hampaanväriset, läpinäkyvät braketit näkyvät myös, vain sokea ei niitä näe. Kyllä lapset tietävät ei niitä tarvitse sen kummemmin ennakkoluuloilla höystää! - ole ainakaan
Sama kuin esim. vanhempien lapselliesti haukkuvan joitakin ruokalajeja lasten kuullen; tuskinpa se lapsikaan niitä sen jälkeen maistaa. Eli ei laiteta lapsille niitä omia ennakkoluuloja vaan yritetään pitää mieli hiukan avoimempana edes lasten tähden, jookos?tarvinnut mitään ennakkoluuloja tai ennakkoasenteita kuulla rautojen suhteen. Kyllä hän itse tietää että raudat jotka hänellä on (kiinteät) eivät ole mitään hammaskoruja ja eivät kauniitakaan. Ei ole tarvinnut lasta aivopestä, kyllä hän itsekin ymmärtää... ja tietää ettei joulupukkiakaan ole oikeasti olemassa, puhumattakaan hammaskeijusta...
- hoitsu...
Kannattaa ehdottomasti oikoa kun sitä mahdollisuutta kerran tarjotaan. Tiedätkö että monissa kunnissa on säästösyistä oikomistenkin kriteerit tosi tiukilla, eli vähemmänkin harmittomimmat tapaukset jätetään hoidotta tai käsketään hoitaa yksityisesti.
Kannattaa muistaa se, että se hoito mikä nyt tehdään on vain hetken "riesa" verrattuna siihen, että jos ei hoidetakaan ja vanhempana joudutaan isojen ongelmien eteen.
Työssä olen nähnyt muutamia todella ikäviä ja ongelmallisia tapauksia joissa nuorena hoitoa tarvinneet on jätetty hoitamatta tai hoito on jäänyt välinpitämättömyyttä kesken ja sitten aikuisiällä - keski-ikäisenä on vaivoja sitten niin että potilas on melkein itku kurkussa kertomassa ongelmia ja vaivojaan joista monet ihan selvästi ja vain seurausta hampaiden / leukojen virheasennoista yms.
Niskavetoahan pidetään öisin. Monet joilla on sellainen ollut, ovat sanoneet että ihan helppo juttu kunhan vain alkuun siihen tottuun että on "suitset suussa" öisin.
Tietysti voi reilusti kysyä oikojan mielipiteen kumpaako hän suosittelee ja kumman hän valitsisi jos saisi päättää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254849- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483185- 542677
- 2082662
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091575