Onko normaalia ettei uudet kielet pysy oikein vireessä? Meneekö kauan ennen kuin kielet pelittää taas normaalisti ja kielien metallinen ääni häviää?
Uusien kielien epävire
8
2287
Vastaukset
- Reepo
voit venytelä niitä...eli ota noin keskeltä kieltä kiinni...kädellä.. ja vedät ylöspäin useita kertoja kevyesti...sen jälkeen virität ja taas uudestaan..huomaat että pikkuhiljaa vire taas pysyy...joka kielelle sama juttu...puolituntia niin eiköhän se siitä..metallinen ääni häviää ajan myötä jos siitä et pidä...
- näitä kysymyksiä
Tuo kuvailemasi ilmiö poistuu, kun kaadat moottoriöljyä niihin kieliin ja sen jälkeen hierot niitä puoli tuntia pekonin siivuilla (pekonia saa esim. Siwasta, moottoriöljyä autotarvikekaupasta; ei tarvi kysyä täällä enää erikseen). Ei ole enää metallinen saundi.
Vireongelmat poistuu, kun veivaat kielet niin kireelle, kun virittimillä menee. Jos ei virittimet riitä, niin sorkkarauta peliin. Ei löysty enää- putken kautta
on paljon kusta päässä.
Aivan asiallinen kysymys?
Miksi te kusipäät tulette aina vittuilemaan?
Oisit vain yksinkertaisesti vaan jättänyt vastaamatta.
Olet olevinas joku huippu kitaristi. Kuule sää et taida olla mitään.
En nimittäin usko, että huippu kitaristit tekee tällälailla. - naurattaa...
Onhan se pottuilua, mutta ajatuksella tehtyä. Siitä pisteet.
- väärin...
Niitä kieliä ei kannata vääntää niin tiukalle että ne ihan soi. Kun jättää ne ihan löysälle niin ne ei katkea läheskään niin helposti.
- kärsiä...
Kun ostat GHS:n kielet.
Ite en ottais niitä ilmaiseksikaan, koska tykkään just siitä uusien kielien metallisuudesta. Sitä saa vahvarin säädöillä hillittyä, jops tuntee tarvetta. - Gibson Gal
On normaalia. Riippuu myös kielimerkistä: joitakin kieliä saa viritellä tuntikausia, että alkavat pysyä vireessä, toiset, kuten D'Addario, menevät vireeseen kertalaakista. Yleensä kielet alkavat pysyä vireessä noin tunnin sisään.
Tuo kielten venyttely on Suuressa Kitarakirjassa neuvottu kikka, joten sitä kannattaa kokeilla.- Vanha Kettu
Mä teen näin, kieli kerrallaan:
- vaihdan kielen ja viritän sen oikeaan korkeuteen
- sen jälkeen vetäisen yltiöpäisiä rock/blues-venytyksiä vähän aikaa
- jos (ja kun) kielen vire tipahtaa, uusi viritys ja lisää venytyksiä, kunnes vire alkaa pitää
- sitten seuraavan kielen vaihtoon
Aikaa kuluu vähän enemmän, mutta sen saa takaisin, kun ei tarvitse jatkossa koko ajan viritellä. Vaikka saattavat ne silti vähän vielä venyäkin.
Näin myös kitaran kokonaisvire säilyy kieltenvaihdon aikana melko lähellä oikeaa, eli siis esim. kaikki kielet eivät ole vaihdon jälkeen puoli oktaavia alavireessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324461Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252365Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene142357Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su512118- 321677
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321471Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731466- 661274
- 821231
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?401104