Terveellinen ruokavalio

mitä mun pitäisi syödä?

En tiedä, onko tämä ihan oikea paikka, mutta täällä varmasti tiedetään sen verran ruoasta, että joku osaa auttaa :)

Ongelmani on syöminen, tai lähinnä se, että syön aivan liian vähän. Olen raskaana, viides kuukausi alkaa kohta, ja paino on vain tippunut. Lähtökohdiltani olen normaalipainoinen. Sikiö voi mainiosti, mutta äitipä ei enää voi. Olen liian väsynyt (hemoglobiini alhaalla?), päähän sattuu, oksetus on palannut, enkä kykene syömään mitään lämpimiä ruokia.

Ennen palautumista töistä syön noin 4 kertaa yhdeksän tunnin aikana: aamulla 1 dl puuroa (enempää ei mene alas, en ole ikinä ollut aamiaisihminen), 3h myöhemmin 1-2 leipää tai 1-2 hedelmää, 2h myöhemmin 1-2 dl itsetehtyä keittoa ja ennen kotiinlähtöä joskus yhden hedelmän.

Nuo menee, koska ne on PAKKO syödä. Enempää en töissä saa itseeni ahdettua, koska työ on fyysistä ja rasittaisi vain entistä enemmän, jos mahalaukku olisi koko ajan äärimmilleen täynnä. Niin, ja noiden jälkeen tulee iso: ei mitään. Kotimatkalla olen ostanut herneitä litran tai pari, ja kun syön ne, en voi syödä mitään muuta koko päivänä.

Asettaakseni haasteita ruokavaliolle, en voi syödä (ja tämän määrittelee vain vatsa ja vauva, allergioita ei ole) ollenkaan kanaa, jauhelihaa, mitään valmisruokia, juustoa, mansikoita, vaaleaa leipää, spagettia tai pastaa, kananmunia (tosin ajattelin tänään kokeilla, jos menisivät munakkaan muodossa), näkyvää rasvaa (tätä tiedän tarvitsevani, koska olen huomannut rasvan vaikuttavan suoraan vireyteen). Sokeria pitäisi välttää vauvan takia, eikä sitä kyllä alas valitettavasti paljoa saisi.

Lihan määrä tällä hetkellä on aika pyöreä nolla, kalaa himoitsen yli kaiken, mutta eniten juuri graavilohta, jota, yllätys, en saa syödä. Proteiiniakaan ei taida paljoa löytyä. Hedelmiä syön paljon erilaisia (nektariineja, satsumia, omenaa, kiiviä, banaania), vihanneksia myös paljon (kukka- ja parsakaalia, porkkanaa, lanttua, purjoa, kurkkua, tomaattia, salaattia, perunaa vähemmän). En voi käyttää mitään pakasteita tai puolivalmiita, koska ne oksettavat, teen kaikki ruoat tuoreista raaka-aineista. Ja koska ruoan laittaminen vaatii energiaa, jota minulla ei ole, ei valitettavasti aina tule laitettua ja sitten ollaan syömättä.

Ja jotta mikään ei olisi liian helppoa :) kärsin myös en yhdestä vaan peräti kahdesta tulehtuneesta viisurista (tai hampaat ovat kunnossa, ikenet siitä ympäriltä eivät). Kaikki, mitä syön, sattuu ja sattuu pitkään. Särkylääkkeitä en voi syödä, joten joudun kivun kanssa olemaan koko ajan. Lääkärissä olen asiasta käynyt puhumassa, mutta raskauden takia viisureita ei voi vielä poistaa ja antibiootteja en saa syödä. Eli ihan kiva :)

Osaisiko joku antaa jotain neuvoja, mitä PITÄISI syödä, jotta jaksaisin enemmän ja paremmin? Alan itse olla ihan hukassa ja olen niin väsynyt ja voimaton (ja raskaana), joten en kykene asiaa järkevästi ajattelemaan. Alkuraskaudesta lenkkeilin joka päivä, mutta nyt se on jäänyt väkisin pois, koska en jaksa eivätkä jalat palaudu. Ja nyt pitäisi alkaa se "energinen" jakso. Neuvolaan vielä pari viikkoa aikaa ja vähän pelottaa, mitä ne siellä sanoo, jos paino on vain pudonnut.

Kiitoksia etukäteen.

8

1086

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan

Itse 4kk pojan äitinä kehotan sinua huolehtimaan itsestäsi ettei vauvelille tapahdu mitään.

Voin pahoin itse viime kesänä ja ruoka ei maistunut mutta pahoinvointiin auttoi hyvin seuraavat asiat. Kun tuli huono olo otin mehua yleensä nektariinia ja join sitä lasillisen (ei light) ja menin ulos. Kun sain näin pidettyä pahoinvoinnin pois maistui ruokakin paremmin. Tietyt ruuat ei vaan maistu (esim. paistetut) joten tee jotyain kevyttä uunissä ja syö kasviksia sillä ne ei aiheuta pahoinvointia.

Kehottaisin kuitenkin ottamaan asian tiimoilta yhteyttä neuvolaan sillä jos et sinä voi hyvin ei voi vauvakaan.. Ne mittaa veriarvosi ja saat rautaa. Kaikille ei rauta sovi mutta itse otin murusia jotka ei vatsalle tehnyt pahaa mutta auttoivat kyllä..

En ymmärrä miksi viisureita ei voisi poistaa raskauden aikana. Viisuriongelmiin olen itse käyttänyt nestettä joka desinfio (sen voi sylkeä) ja että pitää ikenet puhtaina.

Anneli

• hmg

Hei. Yritän auttaa minkä kykenen.

1. Jos pidät kananmunista niin syö ihmeessä joka päivä. Oikein valmistettuna kananmuna on ehkä kaikkein ravitsevin yksittäinen ruoka ihmiselle. Ainoastaan C vitamiinia siinä ei ole. Neuvon syömään luomumunia tai Omega munia. Kolmantena vaihtoehtona vapaiden kanojen. Tavallisia eli noita halpoja häkkimunia en suosittele. Paras tapa valmistaa on keittää löysäksi tai puolilöysäksi tai nippa nappa kovaksi. Paistaminen käy kunhan paistaa hellävaraisesti, mieluiten niin että keltuainen jää raa'aksi tai puoliraa'aksi.

2. Hyvä että tiedostat syöväsi liian vähän. Jos ei muuta niin ainakin lapsesi tähden pyri syömään terveellisesti ja tarpeeksi paljon, jottei painosi enään putoaisi. Jos osaat englantia neuvoisin sinua vilkaisemaan näitä sivuja. Ekassa tietoa raskaudesta ja ravitsemuksesta. Toisessa tietoa maailman terveellisimmistä yksittäisistä raaka-aineista. Mm. Kananmuna on mukana listalla.

http://www.westonaprice.org/children/index.html#pg
      http://www.whfoods.com/index.html

3. Vaikka herneet ovat sinänsä hyvää ruokaa niin litra tai pari kerralla voi olla hieman yksitoikkoista ravinteiden suhteen. Tulisi samalla aterialla yhdistää hieman enemmän eri raaka-aineita jotta saisi monipuolisesti tarvittavia ravintoaineita.

4. Kanan ja jauhelihan syömättömyys ei ole ongelma. Nämä kaksi eivät ole niitä parhaimpia proteiiniruokia. Jos kana sekä jauheliha on konventionaalisesti tuotettua niin niiden rasvahappoprofiili ei ole hyvä, ja voivat sisältää stressihormoneja. Joten näiden välttäminen voi olla positiivista, kunhan otat proteiinin jostain muualta ja mieluiten hyvästä lähteestä.

5. Hyvä ettet syö valmisruokia. Vältä niitä niin paljon kuin mahdollista. Ne eivät ravitse sinua ja lastasi, pikemmin väsyttävät ja kuormittavat elimistöä.

6. Juuston syömättömyys ei mikään ongelma. Jos mielessäsi on kotimainen juusto niin sanottakoon että se on valmistettu meijerikäsitellystä (pastöroitu ja/tai homogenoitu) maidosta. Joten kyseessä on alamittainen ja usein ongelmallinen ruoka.

7. Jos et voi mansikoita syödä niin älä syö.

8. Vaalea leipä on epäterveellistä. Samaten valtaosa pastoista ja spageteista. Et menetä mitään vaikket syö.

9. Sokeria vältä kuin ruttoa. Se on mm. syöpää edistävä tuote (ei "ruoka").

10. Rasvaa tarvitsen nyt aika paljon, koska lapsesi tarvitsee sitä, eritoten hänen aivonsa tarvitsevat sitä, jotta kehittyisivät normaalisti. Mutta rasvan tulee olla korkealaatuista, terveellistä. Ensikädessä katso että saat elintärkeitä Omega 3 rasvahappoja EPA:a ja DHA:ta. Hyviä lähteitä ovat rasvaiset kalat, MUTTA, ei viljelty kala kuten viljelty lohi. Omega munat ovat myös aika hyvä lähde kunhan et keltuaista paista pilalle. Joku korkealaatuinen nestemäinen Omega rasva sekoitus kuten Memoil voi myös olla paikallaan.
      Seuraavia rasvoja vältä kuin ruttoa: margariinia kaikissa muodoissa, trans-rasva, lämminpuristetut kasviöljyt, kaikki eltaantunut rasva (usein kauppojen valmiiksi kuorituissa pähkinöissä ja siemenissä).

Suositeltavia rasvoja: kylmäpuristettu oliiviöljy, meijerivoi, neitsytkookosöljy, kylmäpuristettu manteliöljy, kylmäpuristettu seesamsiemenöljy. Näistä oliiviöljy ja kookosöljy soveltuvat parhaiten paistamiseen, so. jos haluaa paistaa jotain ruokaa. Voi myös kunhan ei liian paljon kuumenna, jolloin sen kolesteroli hapettuu. Kaikkia näitä voi syödä sellaisenaan, esim. joku tlk tai pari (tai enemmänkin) aterian yhteydessä tai salaatin päälle (öljyt ensikädessä).

11. Proteiinia sinun tulee syödä tarpeeksi. Tällä hetkellä varmaan vähintään 1 gramma proteiinia jokaista painokiloasi kohden olisi suotavaa. Eli käytännössä, jos painat esim. 60 kiloa niin syö vähintään 60 g proteiinia per päivä. Mieluiten sekä eläin- että kasvikunnasta. Hyvä olisi jakaa tämä määrä kolmeen tai neljään normaalikokoiseen ateriaan päivän aikana.

12. Syöt mielestäni liikaa (ulkolaisia) hedelmiä. Vähennä niiden määrää, koska ovat ravintoaineköyhiä sen takia että alkuperämaassa niitä poimitaan epäkypsinä, jolloin kaikki ravinteet eivät vielä ole kerääntyneet niihin. Syö sensijaan kotimaisia marjoja. Mieluiten luomulaatua ja/tai villinä kasvaneita.

13. Vihannesten suhteen suosi luomua. Luomu on ravinteikkaampaa. Ja muista pureskella raakoja vihanneksia todella hyvin.

14. Hyvä että teet kaiken tuoreista raaka-aineista etkä pakasteista tai puolivalmisteista. Jatka samaan malliin tässä asiassa.

15. Hyvä ettet syö särkylääkkeitä etkä antibiootteja. Ikävä että sinulla on kipua. MSM jauhe voi auttaa tulehdukseen. Pyri myös syömään enemmän ruokia missä paljon luonnollista C vitamiinia. Ensikädessä tulee mieleen kotimaiset marjat hyvänä lähteenä. Myös eri vihreät kasvit kuten raaka pinaatti, persilja, tilli jne.

16. Älä koe että pitää lenkkeillä vaikka on väsy olo. Jos tulee parempi päivä ja koet olevasi energisempi niin mene lenkille, mutta älä rehki liikaa. Se etteivät lihakset palaudu kunnolla voi kieliä Magnesiumin vajeesta. Pyri maksimoimaan Mg pitoisten ruokien syöntiä. Hyviä ovat mm. speltti, ruis, täysjyväriisi, tattari, manteli, luonnonkaakaojauhe, kuivattu basilika, kokonaiset seesaminsiemenet, hasselpähkinä, quinoa, hirssi, amarantti, linssit. Jos tavallisia viljoja (vehnä, ruis, kaura, ohra) käytät niin tiedä se että niiden fytiinihappo aika lailla estää Mg:n imeytymistä. Mutta hapanjuurella leivottu leipä, missä ei hiivaa käytetty, ei sisällä tätä happoa. Hiivaleivässä sitä on. Viljojen idättäminen myös neutraloi fytiinihappoa.

Lopuksi. Sinun pitää syödä

1. Tarpeeksi proteiinia, korkealaatuista sellaista, esim. luomumunia, Omegamunia, rasvaista ei-viljeltyä tuoretta kalaa
      2. Rasvaa tarpeeksi, eritoten Omega 3 rasvahappoja EPA:a ja DHA:ta sisältävää rasvaa jota ei ole paistettu/kypsennetty piloille (ks. ylläolevat proteiinilähteet ja #10 alta löytyvät suositukset)
      3. Luonnollisia hiilihydraatteja tarpeeksi (mieluiten pääasiallisesti matalaglykeemisiä) kuten kikherneitä, linssejä, täysjyväriisi, speltti, hapanjuuriruisleipä, kotimaisia marjoja

Näin kun syöt saat automaattisesti myös vitamiinit ja mineraalit ja hivenaineet. Mahdollisimman puhdasta vettä sinun tulee myös juoda tarpeen mukaan, n. 1.5 - 2.5 litraa per vrk. Ja veden lämpötila on tärkeä, ei liian kylmää eikä liian lämmintä. Ideaali on ruumiinlämpöinen tai huoneenlämpöinen, se ei kuluta energiaa niinkuin kylmä ja liian lämmin vesi tekee. Tulisi juoda siten ettei juo kuin hyvin pieniä määriä jos lainkaan silloin kun aterioi, jottei runsas nestemäärä sekoita/laimenna ruoansulatusnesteitä. Parasta on ensikädessä keskittää veden juonti aterioiden väliin, ja kun juo niin tulee juoda pienempiä määriä kerralla, ei mitään kohtuuttomia määriä.

Lopuksi tulee mieleen vielä luonnollinen suola. Sitä tarvitset. Joten hanki harmaata puhdistamatonta Atlantinmerisuolaa, siinä on hyvin myös Magnesiumia. Muita hyviä luonnon suoloja ovat Himalajan kristallisuola ja intiaanisuola. Sitä voit mm. lisätä juomaveteen ja ruoan päälle. Parasta aina lisätä jälkeenpäin ettei kuumenna sitä.

• suosittelen!

Ihan tärkeimmäksi asiaksi suositteln käyntiä lääkärin tai ravitsemusterapeutin luona.

En oikein ymmärtänyt, että miksi on niin paljon ruokia joita et syö? Johtuuko se siis raskaudesta, että ne ruoat jotenkin oksettaa? Vai oletko muuten vain nirso? Ystävälläni oli raskauden aikaan samanlainen tilanne, eli ensimmäiset kuukaudet meni oksennellessa, pahoinvointi oli todella voimakasta, ja paino tippui, samoin hemoglobiini...mutta sitten loppuraskaudesta asiat muuttuivatkin täysin, ruoka alkoi maistumaan, veriarvot nousi ja vauvalle tulikin sitten ihan reippaasti massaa.

Faktahan on se, että lapsesi on nyt tärkein asia ja sitä sinun pitää ajatella. Sinun on PAKKO syödä riittävästi itsesi ja lapsesi takia. Vaikka kuinka tuntuisi vaikealta. Nyt ei voi nirsoilla.

ÄLÄ syö herneitä, koska niissä on vähän energiaa mutta ne täyttää vatsaa...syö jotain jossa on paljon energiaa, tarvitset sitä!

Oletko varma että nirsoilusi ei johdu vain jostain lihomisen pelosta...mietin vain kun sanoit että lenkkeilit aiemmin joka päivä? Oletko ennen raskautta ollut tarkka painostasi? Joskus painostaan tarkoilla ihmisille voi raskaana tulla ongelmia, koska he pelkäävät lihomista.

Suosittelen että menet ravitsemusterapeutille, koska kyse ei ole vain sinusta vaan myös siitä sisälläsi olevasta lapsesta. Hän voi kertoa mitä ruokia sinun kannattaa syödä ja miten paljon, että vauvasi kehitys on normaalia ja että sinä saat kaikki tarvittavat ravintoaineet jaksamiseen.

• jos väsyttää ja olo on väsynyt. Miehenä voin sanoa, että runsaasti hiilihydraatteja sisältävä ateria aina aiheuttaa väsymystä. Jos äiti ei voi hyvin niin sitten ei voi hyvin myöskään koko perhe.

Vähennä ihmeessä viljatuotteita ja lisää aamiaiseksi kananmunia, lounaaksi kalaa, kanaa, lihaa ja käytä voita paistamiseen. Kasviksilla voit korvata perunat, pastat ja riisit. Äiti tarvitsee luonnollisia rasvoja ja myös lapsi. Älä käytä synteettisiä rasvoja kuten margariineja, sillä niillä aiheutat lapsellesi vain vahinkoa.

• Tepi.

Kumma juttu, mistä johtuu erot, mutta minulla taas rasvaa sisältävä ateria aiheuttaa sen väsymyksen, ei hiilaripitoinen. Äskenkin kävin nounaaksi popsimassa salaattia ja pasta-annoksen, sillä jaksaa vauhdilla mennä iltaan asti. Aivan toisin, kun ennen veteli rasvapitoisia sapuskoita, olisi tunnin päästä iskenyt pariksi tunniksi kauhean väsyn ja sitten olisikin ollut taas nälkä.

Kyllä se on se rasva, joka väsyttää! Ja varsinkin lihottaa.

• verensokeri ja ruoan määrä
        Tepi. kirjoitti:

Kumma juttu, mistä johtuu erot, mutta minulla taas rasvaa sisältävä ateria aiheuttaa sen väsymyksen, ei hiilaripitoinen. Äskenkin kävin nounaaksi popsimassa salaattia ja pasta-annoksen, sillä jaksaa vauhdilla mennä iltaan asti. Aivan toisin, kun ennen veteli rasvapitoisia sapuskoita, olisi tunnin päästä iskenyt pariksi tunniksi kauhean väsyn ja sitten olisikin ollut taas nälkä.

Kyllä se on se rasva, joka väsyttää! Ja varsinkin lihottaa.

Ruoan jälkeen väsyttää kaksi asiaa. Yksi asia on ruoan määrä. Ison aterian jälkeen väsyttää ihan jokaista, siitä syystä että verenkierto keskittyy ruoasulatuksellisiin tehtäviin. Yksinkertaisesti, keho sulattelee ruokaa ja siksi energiaa ei tunnu riittävän paljon muuhun kuin sohvalla makaamiseen. Ja samasta syystä ei kannattaisi urheilla heti syömisen jälkeen, koska silloin verta ei riitä hapenkuljetukseen ja lihaksiin asti.

TOINEN asia mikä väsyttää on korkea verensokeri. Diabeetikoilla, joilla verensokeri voi nousta vaarallisen korkeaksi, yksi yleisin ensioire taudista on juurikin selittämätön väsymys. Myös tavallisilla ihmisillä paljon hiilihydraatteja ja erityisesti nopeita hiilareita (esim. vaalea pasta, vaalea leipä) sisältävä ruoka nostaa nopeasti verensokeria. Ja se tekee väsyneeksi.

Itse ainakin huomaan nämä kaksi asiaa käytännössä. Pasta-ateria väsyttää ihan eri tavalla kuin ateria joka koostuu lähinnä proteiinista ja hitaista hiilihydraateista. Ja mitä enemmän syö kerralla, sitä väsyneemmäksi tulee.

Ruoan verensokeria nostava vaikutus vähenee jos hiilihydraattien kanssa nautitaan reilusti proteiinia tai rasvaa. Eli pastan kanssa olisi hyvä syödä vaikka tilkka oliiviöljyä tai vaalean leivän kera jota proteiinipitoista. Ei väsytä niin paljon.

• alkuperäinen kirj.

Kiitoksia neuvoista!

Magnesium-vajeen tunnistan itsekin, epäilisin, että siitä johtuvat myös ajoittaiset krampit pohkeissa. Ystävältäni sain kuitenkin jo yhdistettyjä kalsium-magnesium-pillereitä, joita olen kohta viikon popsinut. Kramppeihin ovat ainakin vähän jo auttaneet, vaikka tietysti niitä tulee vieläkin. Kalsiumia neuvolassa käskettiin syömään, koska en syö lainkaan maitotuotteita. Lisäksi syön foolihappoa, en unohdin aiemmin mainita.

Pasta, riisi ja perunat (harvoin) eivät kuulu tämänhetkiseen ruokavaliooni lainkaan, vaikka normaalitilassa niitä söisinkin. Eivät vain mene alas. Sama koskee vaaleaa leipää. Se ei varsinaisesti okseta, mutta olo on aivan hirvittävä, jos sitä sattuu syömään. Tattariryynejä löytyy kaapista, voisi niistä vaihteeksi keitellä puuroa. Normaalisti aamuisin syön kaurapuuroa. Ja leipä, jota syön, on tummaa.

En pysty juomaan mitään muuta kuin vettä, sitä menee noin 2 litraa jo työpäivän aikana, ehkä litra tai puoli lisää kotona. Ja tosiaan töissä kantelen vesipulloa mukana, joten väkisinkin se on huoneenlämpöistä.

Nirso olen :) mutta tämänhetkinen pelleily ei johdu missään nimessä siitä. Kanaa en voi syödä, se tulee ylös joko ennen syömistä tai heti sen jälkeen. Liha (porsas aiheuttaa saman kuin kana) ja kala kyllä käyvät, ja kalaa olen aika paljon yrittänyt syödä, koska se nyt sattuu olemaan ainoa ruoka-aine, jota oikeasti tekee mieli. Hedelmistä sen verran, etten pystynyt niitä syömään ollenkaan alkuraskaudessa, joten nyt menee sitten senkin edestä :) Vihanneksia olen koko ajan syönyt paljon, koska mietomakuisina ne eivät okseta. Mutta enpä varmaankaan ihan puolta kiloa joka päivä nykyään enää...

Painoa olen vahtinut aina, mutta en mitenkään älyttömän tarkasti. Olin sunnuntailenkkeilijä ennen raskautta, mutta saatuani tietää vauvasta, aloitin harrastuksen uudestaan. Lähinnä pysyäkseni hyvässä kunnossa ja saadakseni raitista ilmaa, vauvan takia. Lenkkiretki oikeasti on päivän paras hetki ja sen puuttuminen harmittaa ja masentaa. En siis juokse (neuvolassa kiellettiin) vaan kävelen reippaasti noin tunnin kerralla, joskus kaksi. Nyt tosin on viikon ollut hiljaista sillä saralla, koska fyysisesti en jaksa.

Tietysti lihominen vähän kammottaa, mutta olen henkisesti varautunut siihen, että kymmenen kiloa tulee lisää. Eniten ehkä kammotti iso maha, koska olen aina ollut pienimahainen (rasvat kertyvät vain peppuun ja reisiin), mutta jo näillä viikoilla maha on ISO, joten se siitä pelosta :) Itse asiassa alan pitää tästä masusta ;) Sikiö voi myös hyvin, olin ultrassa noin kaksi viikkoa sitten ja oli hyvin kehittynyt. Potkuja tulee päivittäin (vaikka ensisynnyttäjänä minun ei pitäisi vielä mukamas tuntea niitä) ja on aktiivinen pieni otus.

Pistelen ylös noita rasvajuttuja ja yritän käyttää muitakin hyödykseni. Neuvola tosiaan on kahden viikon kuluttua ja aion siellä ottaa asian esille. Edellisellä kerralla kaikki arvot olivat normaalit, mutta silloin söinkin paremmin. Tahallani en huonosti syö, havahduin tähän itsekin vasta pari päivää sitten. Niin, ja viisureiden poistoon lääkäri ehdotti elo-syyskuuta, se olisi kuulemma raskauden kannalta paras aika. Kyse on yläviisurin poistamisesta, joten ei varmasti ole monen sekunnin juttu. Antibakteerista liosta joudun purskuttelemaan.

• on niin paljon ylipaino-ong...

ettei pieniruokaisia enää muistetakaan, saati sitä, että hekin voivat olla terveitä ja hyvinvoivia. Kehotan sinua hakeutumaan sellaisen lääkärin luo, joka ymmärtää pieniruokaisia. Voit kysyä sitä terveysaseman ajanvaraustiskillä jo.

Vain tupakoiva lääkäri voi ymmärtää, miksi tupakoinnin lopettaminen on niin vaikeaa. Vain ylipainoinen lääkäri voi ymmärtää, miksi ruokailutapojen ja liikuntatottumusten muuttaminen on niin vaikeaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      56
      3857
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2261
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2144
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      17
      1731
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1562
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1492
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      80
      1457
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      1186
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1153
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1125
    Aihe