Rullaluistelu ei pidä kunnossa

Joskus juossut

Hyvää huomenta arvon keskustelukumppanit!

Aikoinaan tuli juostua aika paljonkin ja sitten myöhemmin vähän vähemmän, ehkä 2-3 kertaa viikossa noin tunnin lenkki ja kunto pysyi ihan hyvänä.
Sitten tuli rullaluistelu ja jäi juoksentelut. Tätä on jatkunut pari vuotta ja täytyy todeta, että kuntopohja on romahtanut. Aika lujaa pääsee vielä pyörät alla, mutta juoksemisesta ei tahdo tulla mitään, kun ei jaksa. Ja sitäpaitsi kiloja on tullut lisää.
Olenkin nyt päättänyt, että ryhdyn enemmän juoksemaan ja hoidan luistelun siinä sivussa. Katsotaan mikä on tulos. Voin siitä sitten kirjootella.
Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisia tuntemuksia muilla on.

32

9327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jts

mutta minkälaista lenkkiä vetelet rullilla? Minulla on ihan päinvastainen kokemus rullaluistelun aloittamisesta.Kymmenisen vuotta sitten painoin 88 kg ja olin ylipainoinen.Osaltaan tuohon painon nousuun vaikutti ensimmäisen lapsen syntyminen jolloin liikunta jäi todella minimiin. Sitten aloitin rullaluistelun keväällä -98 ajatuksena että jotain täytyy tehdä koska juoksu ei kiinnosta. Ko. kesän jälkeen olin pudottanut painoa n. 5 kg ja rullaluistelukilometrejä takana n. 1500. Toki minulla oli jonkin verran pohjia muista liikuntalajeista, mutta todella paljon luistelin.Olen edelleen luistellut kesäisin ja ottanut pyöräilyn toiseksi lajiksi. Paino on tuossa n. 80 kg:n kieppeillä. Talvisin hiihdän ja käyn muuten luistelemassa. Ilman liikuntaa varmaan painaisin jo jonkin matkaa yli sadan kilon ja kuntoni olisi pohjalukemissa.Nykyään rullaluistelen kesäisin viikoittain, toisinaan sauvoilla, toisinaan ilman 2-3 krt viikossa ja pyöräilyä työmatkojen puitteissa n. 24 km / päivä.Tietenkään en ihan joka päivä käy lenkillä tai pyöräilemässä, välipäiviäkin on pidettävä.Et semmosta....

• ei tiedä,

että millä tavalla se on hankittu..

• Dumas

Itsellä kävi vähän samalla tavalla että kun siirryin juoksemista rullailemaan niin kunto heikkeni. Rullilla pääsee eteenpäin aivan liian helposti, se on kuin pyöräilyä. Sitä paitsi itsellä ainakin rullaluistelu suurissa määrissä aiheuttaa kovaa kipua polvissa. Juokseminen on parempaa kunnolle ja polville, ainakin minun kohdalla.

• jts

ei kyllä rasita niveliä niin paljon kuin juoksu. Rullaluistelu on enemmän ehkä lihaskuntolaji ja aina kun aloittaa uuden lajin kuten rullaluistelun niin ihmisen nivelet ja lihakset vaativat totuttelua ennenkuin hyväksyvät uuden lajin. Se että rullilla pääsee eteenpäin aivan liian helposti ei pidä paikkaansa. Kun vauhtia lisätään niin vastus kasvaa ja sitä myöten rullaluistelun rasittavuus tulee oikeuksiinsa. Itsekkään en juuri juoksua harrasta sen takia että polvet kipeytyy. Mutta tämä kipeytyminen on todennäköisesti vain sen takia etten harrasta juoksua säännöllisesti ja tarpeeksi usein.Mutta nämä lajikysymykset ovat aina ikuisuuskysymyksiä ts. makuasioita joista voi aina keskustella.

• Lähettäjä

pääsee eteenpäin noin helposti. Zurichissä menivät kuulemma 44km tunnissa. Itsellä maraton on tosi tuskaas. Ei ole missään tapauksessa helppo laji ellei ole tosi lahjakas. Keväällä pitäs muistaa kuntopohja luoda. Sitten ei tietenkään kunto nouse jos hiipimällä liikkuu. Yleensä polvivammaiset siirtyvät rullikseen, koska se on ainoa mahdollinen laji.

En ole varma tiedättekö kuntoilusta oikein mitään. Tai oletteko edes luistelleet. Jos syke nousee 120 lyöntiin minuutissa (ja varmasti nousee jokaisella), niin totta kai kunto nousee kohinalla lajissa kuin lajissa. Sen lisäksi, että kunto nousee, rullailu on hauskaa.

Kysykääpä joltain kokeneemmalta miten pääsee alkuun. Eihän noilla juttujen perusteella ole päässyt vielä alkua pidemmälle. Mitä iäkkäämpi henkilö on sitä varmemmin voi olla erilaisia tuntemuksia polvissa, varsinkin jos juuri aloittelee. Ei noi junnut mitään valitus virsiä vetele, kun ne meni ne sitten asfaltilla tai jäällä.

• ei tiedä,

että millä se on hankittu, eikä välitäkkään tietää. Kunnolle on ihan sama millä se nousee, kunhan nousee..

Aerobinen kunto nousee ihan yhtä paljon, jos esimerkiksi juokset, rullailet tai havavoit pihaa vaikkapa 1 tunnin ajan esim. sykkeellä 150. Energiaa kuluu myös yhtäpaljon.

Ei kannata tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkaista.

• Dumas
        Lähettäjä kirjoitti:

pääsee eteenpäin noin helposti. Zurichissä menivät kuulemma 44km tunnissa. Itsellä maraton on tosi tuskaas. Ei ole missään tapauksessa helppo laji ellei ole tosi lahjakas. Keväällä pitäs muistaa kuntopohja luoda. Sitten ei tietenkään kunto nouse jos hiipimällä liikkuu. Yleensä polvivammaiset siirtyvät rullikseen, koska se on ainoa mahdollinen laji.

En ole varma tiedättekö kuntoilusta oikein mitään. Tai oletteko edes luistelleet. Jos syke nousee 120 lyöntiin minuutissa (ja varmasti nousee jokaisella), niin totta kai kunto nousee kohinalla lajissa kuin lajissa. Sen lisäksi, että kunto nousee, rullailu on hauskaa.

Kysykääpä joltain kokeneemmalta miten pääsee alkuun. Eihän noilla juttujen perusteella ole päässyt vielä alkua pidemmälle. Mitä iäkkäämpi henkilö on sitä varmemmin voi olla erilaisia tuntemuksia polvissa, varsinkin jos juuri aloittelee. Ei noi junnut mitään valitus virsiä vetele, kun ne meni ne sitten asfaltilla tai jäällä.

Minun tekisi mieli kokeilla rullaluistelumaratonia, järjestetäänkö sellaista Helsingin maratonin yhteydessä? Täytyy ostaa uudet rullat ja laakerit ja kokeilla.

Niin siis itsellä kipeytyy polvet noin 20km lenkeillä, alusta ei ole maailman paras ja polvet kipeytyy = tärinä on kamala. Eli sanoisin että rullaluistelu ei välttämättä ole parasta kuntoilua koska tärinä voi tosiaan aiheuttaa hurjaa kipua, riippumatta siitä kuinka kokenut rullailija on. Itse olen rullailut jo 17 vuotta.

Harrastuksena rullaluistelu on erittäin hauska 10km lenkit ovat erittäin hauskoja koska maisema vaihtuu ihan mukavasti. Hauskaa kesää.

• hurjamenijä

Dumas, jos et tiedä kunnon kohotuksen perusperiaatteita edes niin miten yleensä voit olettaa kehittyväsi?

Tuollaisen päätelmän tekeminen on aloittelijan ja tietämättömän perusvirhe.

Keho tarvitsee jatkuvaa lisääntyvää rasitusta jotta se voi kehittyä. Jos luistelet samaa vauhtia kuin juokset niin ei ole ihme että kuntosi laskee. Sensijaan nosta rasitustasoasi niin että se vastaa juoksun rasitustasoa niin huomaat ihan jotain muuta.

Jos luistelu aiheuttaa kipua niin tekniikkasi on täysin hanurista. Opettele luistelemaan!!
        Surkealla tekniikalla et edes pääse sellaista vauhtia joka vastaisi juoksun rasitustasoa.

Juoksu taas on niin helppoa että apinakin sen osaa.

• Dumas
        hurjamenijä kirjoitti:

Dumas, jos et tiedä kunnon kohotuksen perusperiaatteita edes niin miten yleensä voit olettaa kehittyväsi?

Tuollaisen päätelmän tekeminen on aloittelijan ja tietämättömän perusvirhe.

Keho tarvitsee jatkuvaa lisääntyvää rasitusta jotta se voi kehittyä. Jos luistelet samaa vauhtia kuin juokset niin ei ole ihme että kuntosi laskee. Sensijaan nosta rasitustasoasi niin että se vastaa juoksun rasitustasoa niin huomaat ihan jotain muuta.

Jos luistelu aiheuttaa kipua niin tekniikkasi on täysin hanurista. Opettele luistelemaan!!
        Surkealla tekniikalla et edes pääse sellaista vauhtia joka vastaisi juoksun rasitustasoa.

Juoksu taas on niin helppoa että apinakin sen osaa.

Taidan palata takaisin juoksemisen puolelle kirjoittelemaan. En ymmärtänyt että voin aiheuttaa moisen reaktion kertomalla omista kokemuksistani. Hauskaa kesän jatkoa :).

• hurjamenijä
        Dumas kirjoitti:

Taidan palata takaisin juoksemisen puolelle kirjoittelemaan. En ymmärtänyt että voin aiheuttaa moisen reaktion kertomalla omista kokemuksistani. Hauskaa kesän jatkoa :).

Juu ihan vapaasti vaan, tämä on vapaa maa ja aina kannattaa kuunnella järjen ääntä. Myös liikunnassa.

• turpa
        Dumas kirjoitti:

Jep, et taida ymmärtää ihan kaikkea muutenkaan.

• dataa

Olen harrastanut sekä juoksua että rullaluistelua. Rullistellut olen tosin paljon enemmän. Tässä keväällä juoksin puolikasmaratonin aikaan 1,55. Elämäni ensimmäisen. Keskisyke oli 165 ja energiaa paloi 2180 kcal. Viime viikonloppuna osallistuin Forssan Suvi-iltaan ja rullistelin sauvoilla 40 km aikaan kutakuinkin 1,43. Keskisyke oli 173 ja energian kulutus sykemittarin mukaan 2194 kcal. Olen vähän päälle 40-kymppinen normaalivartaloinen mies. Mitä olen lenkkejä tehnyt, niin itselläni syke nousee rullaluistelussa selvästi enemmän mitä juoksussa. Ja sitä mukaa se on myös rasittavampaa. Olen joskus yrittänyt juosta vähän pidempää matkaa niillä sykkeillä, joilla vedän normaaleja rullistelulenkkejä (eli 158-168) niin en jaksa läheskään yhtä kauaa pitää sitä syketasoa. Tällaisia havaintoja.

• joskus juossut

Tuo data -tieto oli ihan mielenkiintoista luettavaa. Ehkä luisteluni ovat niin paljon tasavauhtisia (ehkä liian alhainen syke)ettei kunnon kohentumista tapahdu. Sitä vaan junnataan samaa vauhtia. Olen kyllä tietoinen harjoittelun rytmittämisestä, mutta ehkä sitä ei vaan tapahdu luistellessa. Ja onhan se juoksemaan lähteminen aina eri asia: siihenkin täytyy totutella. Kiitoksia hyvistä ja asiallisista kommenteista kaikille vastaajille. Ja OIKEIN HYVÄÄ JUHANNUSTA! P.S. Silloin laitetaan luistimet ja lenkkarit naulaan.

• eki.

Se että istuu luistimet jalassa Kaivarissa/Karusellin terassilla ei varmaan pidä kunnossa.

Se että luistelee 16.3 - 20.6 välillä 3084km keskisykkellä 144(Tiedot: Suunto T6 GPS POD), pitää ainakin itseni kunnossa. Todisteena esim. 9.6.2007; 102,58km, 4:13:56, 149hr, 3008kcal. Tuloshan ei ole mikään ihmeellinen, mutta huonokuntoiselle yli 4 tuntia reippaalla sykkeellä lienee mahdotonta.

Olen polvivikainen, mutta pahimmillaan polvet on juostessa, joskus joutuu lopettamaan jo 20minuutin jälkeen..luistellessa voi jatkaa vaikka vähän jomottaakin.

..eli pistäpä vähän vauhtia siihen luisteluun niin johan rupeaa kunto kasvamaan -eikä se lenkin pidentäminenkään varmaan huonoa tee.

• todistettavasti

on tosiaan niin että juoksu pitää paremmin kunnossa. tunnin lenkki päivässä juosten vastaa 3 tunnin lenkkiä rulliksilla. Itselläni sykkeet peruskuntojuoksussa noin 140 ja rullaluistimilla vastaavat sykkeet on alle 120.

Vinkkinä kaikille, jotka haluaa kohottaa kuntoa rullaluistelemalla niin kannattaa kokeilla intervallia esim johonkin jyrkkään mäkeen. Siinä kehittyy luistelutekniikka ja alamäen voi rullata palautuksena alas.

• hurjamenijä
        todistettavasti kirjoitti:

on tosiaan niin että juoksu pitää paremmin kunnossa. tunnin lenkki päivässä juosten vastaa 3 tunnin lenkkiä rulliksilla. Itselläni sykkeet peruskuntojuoksussa noin 140 ja rullaluistimilla vastaavat sykkeet on alle 120.

Vinkkinä kaikille, jotka haluaa kohottaa kuntoa rullaluistelemalla niin kannattaa kokeilla intervallia esim johonkin jyrkkään mäkeen. Siinä kehittyy luistelutekniikka ja alamäen voi rullata palautuksena alas.

Todistettavasti puhuit itsesi vain pussiin.

Juuri kun joku täällä sanoi että "kunto kohoaa samalla tavalla missä lajissa tahansa, kunhan syketaso on sama", ja sinä möläytät että juokset 140 sykkeellä ja luistelet alle 120 sykkeellä. No mikä ihme se sitten on jos kunto ei nouse kun olet vähentänyt rasitusta alle sen tason jossa keho juuri kehittyisi....

Joka lajissa näkyy olevan aina näitä tietämättömiä jotka kertoo omia "totuuksia" ja joista paistaa kokemattomuus ja samalla typeryys.

• Kuinka pitää kuntonsa yllä

Mutta minunlaiselle 50v. naiselle maistuu rullaluistelu! Inhoan juoksua. Opin tuon kivan harrastuksen vasta parisen vuotta sitten. Täytyy sanoa, että rullaluistelu on miellyttävää kuntoilua.
        Voi luistella tuntemuksen tai vauhdin hurman mukaan. En halua mitään sykejuttua.
        Ainakin tuuli on haasteena ämätöörikunnolle! Valitettavasti harrastan rullaluistelua kovin satunnaisesti. Opin vuosi sitten sauvoillaluistelua. Sehän on mielestäni aika monipuolista lihaksille!
        Voin välillä luistella sauvojen kanssa sivussa ja kun tulee mäki niin käytän sauvoja. Fiilisjuttu. En viitsi ottaa haasteena kunnon kohennustani, koska teenkin monenpuolista työtä mikä rasittaa kaikkia lihaksia. Sauvoilla kanssa rullaluistelu hartiat pääsevät tekemään työtä ja on todella hyväksi, ja kanssa vatsalihaksille.
        Turhaa tuomita rullaluistelua kunnon heikentäjäksi jos on harrastanut pitkään juoksua. Jokainen ihminen on yksilöllinen kunnon kanssa! Hauskaa Jussia!

• DIrulla

Itse en saa edes double-pushia käyntiin alle 150 sykkeeellä. Sykemittarini mukaan keskisykkeeni pyörii luokassa 150-155 ja maksimit (ilman sauvoja) 175 ja arvattavasi sauojen kanssa 185. Pystyn pitämään tuon yli 150 tason kokemusperäisesti yli puolitoista tuntia. Juoksemalla pystyisin pitämään sen korkeintaan puoli tuntia samalla tasolla. En osaa selittää. Juoksun perkussiivinen kuorma ilmeisesti rasittaa enemmän kuin luistelun juohea kuormitus. Don't ax me why.

• JPS
        DIrulla kirjoitti:

Itse en saa edes double-pushia käyntiin alle 150 sykkeeellä. Sykemittarini mukaan keskisykkeeni pyörii luokassa 150-155 ja maksimit (ilman sauvoja) 175 ja arvattavasi sauojen kanssa 185. Pystyn pitämään tuon yli 150 tason kokemusperäisesti yli puolitoista tuntia. Juoksemalla pystyisin pitämään sen korkeintaan puoli tuntia samalla tasolla. En osaa selittää. Juoksun perkussiivinen kuorma ilmeisesti rasittaa enemmän kuin luistelun juohea kuormitus. Don't ax me why.

Mulle ainakin sopii paremmin rullaluistelu, kuin juoksu. Syynä ehkä kuitenkin koripallossa menetetyt polvet ja nilkat. Juoksussa rasittuu polvet paljon enemmän, tai sitten en vain ole oppinut oikeaa tyyliä juoksulle.

Mulla on itellä keskimääräistä kehnompi kunto ja poltan keskimäärin askin tupakkaa per päivä, mutta saan kyllä rullaluistellessa pidettyä ilman sauvoja sykkeen keskitason 150-160 välissä, maksimin ollessa 190.

Oulussa voi onneksi suunnitella hyviä reittejä, on isoja siltoja mitkä voi puskea äkäseen ylämäkeen ja rullata alas. Sitten on pitkiä todella hyvin asfaltoituja pätkiä missä voi ottaa pitkän spurtin esimerkiksi nallikarissa ja medipolikselta maikkulaan.

Ilman sauvoja tulee tehtyä noin 20-25km lenkkejä.
        En tiedä sitten sauvojen kanssa, tälle kesälle ostin nuo, pitäisi vielä jaksaa kokeilla niittenkin kanssa.

Rullistelu on kivaa muutenkin, vaihtuu maisevat vähän nopiampaa. :)

• DIrulla

Nyt olisi kiva tietää, mikä on keski- ja maksimisykkeesi sekä rullaamalla että juoksemalla. Ainakin itselläni syke nousee rullaamaalla liiankin ylös 80-90 prosenttiin maksimisykkestä . Viisaammat kertovat, että tällöin lähinnä anaerobinen suorituskyky kasvaa - eli maitohapon poistokyky lihaksista kasvaa, mutta kardiovaskulaarinen kunto ei sen sijaan juurikaan parane. Kardiovaskulaarinen (siis verenkierto, hiussuonet ym.) kehittyvät parhaiten, kun syketaso on 70-80 prosenttia maksimisykkeestä. Laihduttamisen kannalta paras syketaso taas on kuulemma vieläkin alhaisempi 60-70 prosenttia maksimisykkeestä. Suuremmalla teholla rasvojen palamisnopeus ei riitä vaan keho käyttää nopeasti palavia hiilihydraatteja maksasta ja lihaksista. Älä kysy minulta, kerron vain viisaampien kertomaa. Sykemittari jelppaa kummasti.

• b.3.p

kunto alko vaan nousemaan kun rupein rullaluisteleen. esimerkiks ennen kun en rullaluistellu niin 1,5 km juoksuun meni 11 minuuttia ja kun alotin rullaluistelun, niin sitä kun harrasti vähä aikaa, niin saman matkan juokemiseen meni 5 min. Ja rullaluitelua en harrasta vaan kuntoiluna, enemmänkin pidän sitä hupi lajina.

• itse näin

juoksin 2-4x viikossa 3-15 km lenkkejä avomaan kautena noin 5v sitten. sitten lenkit harveni noin 20x vuodessa. nyt tuli 2v sitte rullailu jota noin 12x vuodes samoin lenkkejä 15x vuodes. joten ei oo SITÄ ITSENSÄ KANNATTAMIS VOIMAA MITÄ JUOKSUS TARVII, ei keuhkot meinaa revetä, kyllä luistelu voi verrata kävelyyn, nin kestotyyppistä se on. ja kuluttamatonta kun otetaan ajaksi vaikka 20min

• tisu

hehehehehe. taivaan tosi on vain se ettet sinäkään paljon liikunnan rasittavuudesta tiedä. Vedät lenkkejä vain 20x vuodessa ja vertaat sitä siihen että juokset 2-4x viikossa 3-15km ja ihmettelet että miten ihmeessä se ei pidä kunnossa?!?!?
        Laita siihen löysään ruhoosi vähän liikettä vaikka se 2-4x viikossa ja laitat sykkeet kohdalleen niin voit unohtaa tällä palstalla kitisemisen rullaluistelun helppoudesta.

• kaava:

10 km juoksua = 20 km rullaluistelua = 30 kilometriä pyöräilyä

• tisu

Ajallisesti se tekee saman asian. Ette vain tajua liikunnasta mitään.
        juoksua 10 km/h = luistelua 20km/h = pyöräilyä 30 km/h

• .......
        tisu kirjoitti:

tisu oikeessa....

• sammutettu?
        tisu kirjoitti:

Eiköhän tuo ajatus selvinnyt myös tuosta minun kaavastani muillekin, koska sinäkin sen ymmärsit!

• urheilijat leppoisia?
        sammutettu? kirjoitti:

Eiköhän tuo ajatus selvinnyt myös tuosta minun kaavastani muillekin, koska sinäkin sen ymmärsit!

...tätä muiden mollaamista tyyliin: "selvästi et tiedä mistään mitään". Ketä nuo kommentit auttavat tai kannustavat tai rohkaisevat mihinkään? Urheilun kuuluu olla mukavaa ja onneksi useimmat sen harrastajistakin ovat - ainakin silloin kun eivät voi piiloutua nimimerkkien taakse.

• tisu
        sammutettu? kirjoitti:

Ei sinun "kaavasi" paljoa ketään auttanut, koska urheilussa eivät kilometrit ratkaise yhtään mitään, vaan urheiluun käytetty aika ja rasitus. Eli taas tarvittiin joku joka selvensi asiaa huomattavasti paremmin kuin sinun yksinkertainen ja yksisilmäinen "kaavasi". Ilmaise asiat oikein äläkä tölväise mitä sattuu.

• .......
        sammutettu? kirjoitti:

Sinun kaavan mukaan 10km juoksua = 10km kävelyä?
        Energiakulutuksen suhteen kyllä, kunnonkasvatuksen kans ei ehkä ihan noin ole!

• olisi.
        ....... kirjoitti:

Sinun kaavan mukaan 10km juoksua = 10km kävelyä?
        Energiakulutuksen suhteen kyllä, kunnonkasvatuksen kans ei ehkä ihan noin ole!

Miten sinä noin kaavani tulkitsit? Olisiko taas aika kaivaa rautalankarulla esille?

• rullaluistimetkinon

Toiset on lahjakkaampia juoksemaan kuin luistelemaan.Tai hiihtämään. Nehän on aivan eri lajeja. Kun kuitenkin tässä puhutaan kuntoilusta. Toisille sopii juoksu paremmin, toisille rullaluistelu/sauvarullaluistelu. Jos omaa vähän enemmän lihasmassaa, niin juoksun rasittavuus on useimmiten rankkaa. Rullaluistelussa ei samalla tavalla tarvitse kroppaa heiluttaa ylös ja alas. Ja toisaalta rullaluistelu voi olla jollekkin teknisesti vaikeeta.
      Itse en pysty juoksemaan 160 keskisykkeellä tuntia,korkeintaan puol tuntia, mutta rullaluistimilla tai hiihtämällä voi.
      180 pituus ja 81 paino.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      159
      7077
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4203
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      115
      2261
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      64
      1991
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      84
      1485
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      203
      1472
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1101
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      14
      996
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      989
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      957
    Aihe