KYSYMYS LESTADIOLAISILLE!

tähtisumu

Voiskos joku oikea lestadiolainen kertoa ihan oikeasti miten asiat ovat?

Ketkä pääsevät taivaaseen?
Mitkä ovat ehdot ja teot ja usko miten /mihin täytyy uskoa?
Entä seurakunta, onko muitakin oikeita seurakuntia kuin rauhanyhdistys?
Mitä ei saa tehdä ; tv, internet...ym
Mitä ei saa käyttä; alkoholi, tupakka, meikki, ehkäisy....ym

Tuntuu vaan, että täällä on näitä "käsityksiä" lestadiolaisten tavoista, mutta EI OIKEAA TIETOA.

SIIS JOKU OIKEA LESTADIOLAINEN, KERRO , PLEASE, MITÄ LESTADIOLAISUUS OIKEASTAAN ON?
MITÄ SIIHEN VAADITAAN, TEKOJA , NORMEJA YM.?

WTTÄ VIHDOINKIN SAISIMME OIKEAN KÄSITYKSEN LESTADIOLAISISTA !!!!!!!!!!!!


KIITOS

95

6911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hertta

      Internetistä kyllä löytyy paljon tietoa lestadiolaisuudesta.

      • tähtisumu

        Ahaa eli internetissä on tietoa lestadiolaisuudesta.

        Täytyypä käydä lukasemassa.

        Aidosti olen toki kiinnostunut.

        Ihmetyttää tämä lestadiolaisvastaisuus ja siksi olisin halukas tietämään miten ne asiat ovat tosiasiassa.

        Eli enkö ole oikeasti "armahdettu" jos en kuulu rauhanyhdistykseen.
        Tuollaisen kuvan olen saanut noista jutuista , joita täällä on lestadiolaisista, tiukkapipoista ja tuomitsevaa väkeä. Ei kai ????

        Onkohan nuo jutut edes lestadiolaisten kirjoittamia ? Vai onko lestadiolaiset todella noin tiukkoja uskossaan.?


      • Hertta
        tähtisumu kirjoitti:

        Ahaa eli internetissä on tietoa lestadiolaisuudesta.

        Täytyypä käydä lukasemassa.

        Aidosti olen toki kiinnostunut.

        Ihmetyttää tämä lestadiolaisvastaisuus ja siksi olisin halukas tietämään miten ne asiat ovat tosiasiassa.

        Eli enkö ole oikeasti "armahdettu" jos en kuulu rauhanyhdistykseen.
        Tuollaisen kuvan olen saanut noista jutuista , joita täällä on lestadiolaisista, tiukkapipoista ja tuomitsevaa väkeä. Ei kai ????

        Onkohan nuo jutut edes lestadiolaisten kirjoittamia ? Vai onko lestadiolaiset todella noin tiukkoja uskossaan.?

        Luulenpa vainenkin, että aavisteluissasi on winha perä...

        Lestadiolaisuus oli syntyaikoinaan pohjoisen alueilla tärkeä puhtaasti maallisestikin siinä mielessä, että siihen siirtyminen johti tunnetusti esim. alkoholista johtuvien haittojen vähenemiseen ja jopa loppumiseen. Tuon ajan kirjoituksissa myös mainitaan siitä, että esiaviolliset raskaudet ym. "siveelliset" ongelmat vähenivät. Tällaisilla asioilla oli SEN aikaisessa yhteiskunnassa, jossa ei ollut sosiaaliturvaa tai kunnallista terveydenhuoltoa, suuri merkitys. Heitteille joutuneilla lapsilla eikä rappiolle joutuneilla juopoilla (ja heidän perheillään) ollut siihen aikaan mitään ulkopuolista turvaa - lähes ainut keino oli pystyä elämään niin, että tämäntyyppisiä ongelia ei syntyisi. Uskonnot ja muut vahvat aatteet (esim. raittiusaate) ovat tällaisia yksilön motivoijia.

        Voi myös ajatella, että uskonnolliset herätysliikkeet ovat aikanaan olleet tärkeä kanavointikeino voimakkaille tunnetiloille ja yhteisyyden kaipuulle, yleismaailmallisen tuonpuoleisen kaipuun lisäksi. Kukapa haukkuisi tänäkään keväänä jääkiekkokatsomoissa itkeviä, raivoavia, huokailevia ja sydän tykyttäen palvovia suomalaisia "hihhuleiksi"? Vanhojen herätysliikkeiden syntyaikoina näitä muita: urheilua, median tarjoamaa viihdettä yms. ei ollut.


      • tähtisumu
        Hertta kirjoitti:

        Luulenpa vainenkin, että aavisteluissasi on winha perä...

        Lestadiolaisuus oli syntyaikoinaan pohjoisen alueilla tärkeä puhtaasti maallisestikin siinä mielessä, että siihen siirtyminen johti tunnetusti esim. alkoholista johtuvien haittojen vähenemiseen ja jopa loppumiseen. Tuon ajan kirjoituksissa myös mainitaan siitä, että esiaviolliset raskaudet ym. "siveelliset" ongelmat vähenivät. Tällaisilla asioilla oli SEN aikaisessa yhteiskunnassa, jossa ei ollut sosiaaliturvaa tai kunnallista terveydenhuoltoa, suuri merkitys. Heitteille joutuneilla lapsilla eikä rappiolle joutuneilla juopoilla (ja heidän perheillään) ollut siihen aikaan mitään ulkopuolista turvaa - lähes ainut keino oli pystyä elämään niin, että tämäntyyppisiä ongelia ei syntyisi. Uskonnot ja muut vahvat aatteet (esim. raittiusaate) ovat tällaisia yksilön motivoijia.

        Voi myös ajatella, että uskonnolliset herätysliikkeet ovat aikanaan olleet tärkeä kanavointikeino voimakkaille tunnetiloille ja yhteisyyden kaipuulle, yleismaailmallisen tuonpuoleisen kaipuun lisäksi. Kukapa haukkuisi tänäkään keväänä jääkiekkokatsomoissa itkeviä, raivoavia, huokailevia ja sydän tykyttäen palvovia suomalaisia "hihhuleiksi"? Vanhojen herätysliikkeiden syntyaikoina näitä muita: urheilua, median tarjoamaa viihdettä yms. ei ollut.

        Näetpä Hertta tosiaankin asiat valoisasti ja hyvin.

        Kerrot, että opit ovat tuon ajan "moraalin" sanelemia ja tänä päivänäkin käytössä.

        Sikälihän kun tuota asiaa katsoo tuolta kantilta, ei noissa opeissa ole mitään pahaa päinvastoin.

        Ihmisten moraali saadaan nostettua.

        Ainoa mikä minua ihmetyttää on se,
        että tuo yhteisö poissulkee heti henkilön/henkilöt , jotka eivät täyty liikkeen oppeja.


      • Hertta
        tähtisumu kirjoitti:

        Näetpä Hertta tosiaankin asiat valoisasti ja hyvin.

        Kerrot, että opit ovat tuon ajan "moraalin" sanelemia ja tänä päivänäkin käytössä.

        Sikälihän kun tuota asiaa katsoo tuolta kantilta, ei noissa opeissa ole mitään pahaa päinvastoin.

        Ihmisten moraali saadaan nostettua.

        Ainoa mikä minua ihmetyttää on se,
        että tuo yhteisö poissulkee heti henkilön/henkilöt , jotka eivät täyty liikkeen oppeja.

        Miksi uskonnollinen yhteisö ei saisi poissulkea henkilöitä, jotka eivät täytä liikkeen oppeja?

        Päinvastoin tulee ihmetellä uskonnollista yhteisöä, jossa jokainen on "ihan jees" kunhan maksaa sille verot.


      • Amos
        Hertta kirjoitti:

        Miksi uskonnollinen yhteisö ei saisi poissulkea henkilöitä, jotka eivät täytä liikkeen oppeja?

        Päinvastoin tulee ihmetellä uskonnollista yhteisöä, jossa jokainen on "ihan jees" kunhan maksaa sille verot.

        Jumalan sana pois sulkee sellaiset katumattomat ihmiset, ei seurakunta. Seurakunnassa on monella sieluntilalla olevia ihmisiä, toiset nousee toiset lankeaa. Kaikkia Jumalan sana nostaa ja hoitaa, Jeesus on se hyvä paimen joka hoitaa ja virvoittaa sanallansa. Ei ole jätetty tänne seurakuntaan muuta lohdutusta kuin Jumalan sana tässä on se salaisuus. Tässä en puhu mistään vanhoillisuudesta vaan Jumalan elävästä seurakunnasta. Ei ole ihmisille jätetty sitä valtaa sulkea pois ihmisiä Jumalan sanan alta.
        Jeesus kielsi opetus lapsia kitkemästa jottei revittäisi irti oikeita taimia, jotka menisivät rikka kasvien mukana.


      • Eräs
        tähtisumu kirjoitti:

        Ahaa eli internetissä on tietoa lestadiolaisuudesta.

        Täytyypä käydä lukasemassa.

        Aidosti olen toki kiinnostunut.

        Ihmetyttää tämä lestadiolaisvastaisuus ja siksi olisin halukas tietämään miten ne asiat ovat tosiasiassa.

        Eli enkö ole oikeasti "armahdettu" jos en kuulu rauhanyhdistykseen.
        Tuollaisen kuvan olen saanut noista jutuista , joita täällä on lestadiolaisista, tiukkapipoista ja tuomitsevaa väkeä. Ei kai ????

        Onkohan nuo jutut edes lestadiolaisten kirjoittamia ? Vai onko lestadiolaiset todella noin tiukkoja uskossaan.?

        Vanhoillislestadiolaiset (ja osa esikoislestadiolaisista) opettavat, että VAIN LESTADIOLAISET ovat "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa".

        Jos vähänkään luet Raamattua ja Jeesuksen opetuksia sieltä, niin pystyt hyvin nopeasti päättelemään, että kyseinen opetus on Raamatun vastaista HARHAA.

        Lestadiolaiset ovat korottaneet itsensä jumalalliseen asemaan ja jakelevat taivaspaikkoja. Siitä ei taida hyvää seurata.

        Jos et vielä ole uskovainen ja etsit vilpittömästi Jumalaa, niin hakeudu sellaisen opetuksen pariin, joka lepää vankasti Raamatullisella pohjalla.
        Lestadiolaisten opetus ei sitä tee.

        Siunausta sinulle!


      • Ihminen
        Eräs kirjoitti:

        Vanhoillislestadiolaiset (ja osa esikoislestadiolaisista) opettavat, että VAIN LESTADIOLAISET ovat "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa".

        Jos vähänkään luet Raamattua ja Jeesuksen opetuksia sieltä, niin pystyt hyvin nopeasti päättelemään, että kyseinen opetus on Raamatun vastaista HARHAA.

        Lestadiolaiset ovat korottaneet itsensä jumalalliseen asemaan ja jakelevat taivaspaikkoja. Siitä ei taida hyvää seurata.

        Jos et vielä ole uskovainen ja etsit vilpittömästi Jumalaa, niin hakeudu sellaisen opetuksen pariin, joka lepää vankasti Raamatullisella pohjalla.
        Lestadiolaisten opetus ei sitä tee.

        Siunausta sinulle!

        on kaunistella. Asia on juuri noin.


      • tähtisumu
        Eräs kirjoitti:

        Vanhoillislestadiolaiset (ja osa esikoislestadiolaisista) opettavat, että VAIN LESTADIOLAISET ovat "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa".

        Jos vähänkään luet Raamattua ja Jeesuksen opetuksia sieltä, niin pystyt hyvin nopeasti päättelemään, että kyseinen opetus on Raamatun vastaista HARHAA.

        Lestadiolaiset ovat korottaneet itsensä jumalalliseen asemaan ja jakelevat taivaspaikkoja. Siitä ei taida hyvää seurata.

        Jos et vielä ole uskovainen ja etsit vilpittömästi Jumalaa, niin hakeudu sellaisen opetuksen pariin, joka lepää vankasti Raamatullisella pohjalla.
        Lestadiolaisten opetus ei sitä tee.

        Siunausta sinulle!

        "Jos et vielä ole uskovainen ja etsit vilpittömästi Jumalaa, niin hakeudu sellaisen opetuksen pariin, joka lepää vankasti Raamatullisella pohjalla.
        Lestadiolaisten opetus ei sitä tee"

        Ja taas tuota lestadiolaisten mollaamista,
        voi ei!!!

        Minä en etsi mitään "hengellistä kotia".

        Ihmettelen vaan tätä lestadiolaisuus vastaisuutta.

        Noista lestadiolaisten vastauksista tajusin, että heistä suurin osa on tämän yläpuolella.
        Eli eivät lähde edes väittelemään.

        Vaan asiallisesti selostavat miten asia on kun kysytään.

        Kannattaa ottaa asioista selvää, huomaa ettei tuo "valtaväestön" käsitys lestadiolaisista olekkaan totta.

        Kuten tuossa jo aiemmin totesin, on jokaisessa liikkessä ja lahkossa niitä ns, tiukkapipoja ja sitten ihan tavallisia. Mukavia ihmisiä.

        Siunausta vaan sinullekin eräs ja toivottavasti näet joskus lestadiolaisetkin ihan hyvässä valossa.
        Eivät he toki väitä olevansa "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa", otappa asiasta selvää ja kysy joltain lestadiolaiselta.

        Niin tein minäkin ja sain vastaukseksi hienon lestadiolaisen näkökannan koko asiaan.

        Siunausta ja suvaitsevaisuutta sinulle


      • ???
        tähtisumu kirjoitti:

        "Jos et vielä ole uskovainen ja etsit vilpittömästi Jumalaa, niin hakeudu sellaisen opetuksen pariin, joka lepää vankasti Raamatullisella pohjalla.
        Lestadiolaisten opetus ei sitä tee"

        Ja taas tuota lestadiolaisten mollaamista,
        voi ei!!!

        Minä en etsi mitään "hengellistä kotia".

        Ihmettelen vaan tätä lestadiolaisuus vastaisuutta.

        Noista lestadiolaisten vastauksista tajusin, että heistä suurin osa on tämän yläpuolella.
        Eli eivät lähde edes väittelemään.

        Vaan asiallisesti selostavat miten asia on kun kysytään.

        Kannattaa ottaa asioista selvää, huomaa ettei tuo "valtaväestön" käsitys lestadiolaisista olekkaan totta.

        Kuten tuossa jo aiemmin totesin, on jokaisessa liikkessä ja lahkossa niitä ns, tiukkapipoja ja sitten ihan tavallisia. Mukavia ihmisiä.

        Siunausta vaan sinullekin eräs ja toivottavasti näet joskus lestadiolaisetkin ihan hyvässä valossa.
        Eivät he toki väitä olevansa "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa", otappa asiasta selvää ja kysy joltain lestadiolaiselta.

        Niin tein minäkin ja sain vastaukseksi hienon lestadiolaisen näkökannan koko asiaan.

        Siunausta ja suvaitsevaisuutta sinulle

        " Eivät he toki väitä olevansa "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa", otappa asiasta selvää ja kysy joltain lestadiolaiselta. "

        ???


      • tähtisumu
        ??? kirjoitti:

        " Eivät he toki väitä olevansa "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa", otappa asiasta selvää ja kysy joltain lestadiolaiselta. "

        ???

        Lueppa tarkemmin tätä keskustelun kulkua.

        Minä sanoin, että kun täällä väitetään tuollaisia juttuja, voisi ottaa asiasta selvää onko noin...

        Ja tuohon "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa" olen saanut jo vastauksen; eräs lestadiolainen kertoi minulle tämän väittämän ei todeksi
        ("ainoita oikeita uskovaisia maailmassa").

        Tiedän etteivät he väitä niin vaan muuta sanovat heidän väittävän.

        Olen tullut siihen tulokseen ettei lestat ole sen kummosenpaa porukkaa kun muutkaan lahkolaiset.

        Siunausta vaan kaikille ;))))


      • Eräs
        tähtisumu kirjoitti:

        "Jos et vielä ole uskovainen ja etsit vilpittömästi Jumalaa, niin hakeudu sellaisen opetuksen pariin, joka lepää vankasti Raamatullisella pohjalla.
        Lestadiolaisten opetus ei sitä tee"

        Ja taas tuota lestadiolaisten mollaamista,
        voi ei!!!

        Minä en etsi mitään "hengellistä kotia".

        Ihmettelen vaan tätä lestadiolaisuus vastaisuutta.

        Noista lestadiolaisten vastauksista tajusin, että heistä suurin osa on tämän yläpuolella.
        Eli eivät lähde edes väittelemään.

        Vaan asiallisesti selostavat miten asia on kun kysytään.

        Kannattaa ottaa asioista selvää, huomaa ettei tuo "valtaväestön" käsitys lestadiolaisista olekkaan totta.

        Kuten tuossa jo aiemmin totesin, on jokaisessa liikkessä ja lahkossa niitä ns, tiukkapipoja ja sitten ihan tavallisia. Mukavia ihmisiä.

        Siunausta vaan sinullekin eräs ja toivottavasti näet joskus lestadiolaisetkin ihan hyvässä valossa.
        Eivät he toki väitä olevansa "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa", otappa asiasta selvää ja kysy joltain lestadiolaiselta.

        Niin tein minäkin ja sain vastaukseksi hienon lestadiolaisen näkökannan koko asiaan.

        Siunausta ja suvaitsevaisuutta sinulle

        "Eivät he toki väitä olevansa "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa", otappa asiasta selvää ja kysy joltain lestadiolaiselta."

        Vaan kun vanhoilliset NIMENOMAAN opettavat niin käsittämöntä HARHAA, että vain he ovat Jumalalle kelvollisia uskovaisia.

        Joku yksittäinen POIKKEUS on tälläkin palstalla ollut, joka on sanonut olevansa eri mieltä. Heti perään on yleensä tullut "kunnon" vl, joka on väittänyt, että edellinen kirjoittaja ei ole vl.

        Kyllä se sumuseni kuule noin menee - ei mahda mitään.


      • Eräs
        tähtisumu kirjoitti:

        "Jos et vielä ole uskovainen ja etsit vilpittömästi Jumalaa, niin hakeudu sellaisen opetuksen pariin, joka lepää vankasti Raamatullisella pohjalla.
        Lestadiolaisten opetus ei sitä tee"

        Ja taas tuota lestadiolaisten mollaamista,
        voi ei!!!

        Minä en etsi mitään "hengellistä kotia".

        Ihmettelen vaan tätä lestadiolaisuus vastaisuutta.

        Noista lestadiolaisten vastauksista tajusin, että heistä suurin osa on tämän yläpuolella.
        Eli eivät lähde edes väittelemään.

        Vaan asiallisesti selostavat miten asia on kun kysytään.

        Kannattaa ottaa asioista selvää, huomaa ettei tuo "valtaväestön" käsitys lestadiolaisista olekkaan totta.

        Kuten tuossa jo aiemmin totesin, on jokaisessa liikkessä ja lahkossa niitä ns, tiukkapipoja ja sitten ihan tavallisia. Mukavia ihmisiä.

        Siunausta vaan sinullekin eräs ja toivottavasti näet joskus lestadiolaisetkin ihan hyvässä valossa.
        Eivät he toki väitä olevansa "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa", otappa asiasta selvää ja kysy joltain lestadiolaiselta.

        Niin tein minäkin ja sain vastaukseksi hienon lestadiolaisen näkökannan koko asiaan.

        Siunausta ja suvaitsevaisuutta sinulle

        "Noista lestadiolaisten vastauksista tajusin, että heistä suurin osa on tämän yläpuolella.
        Eli eivät lähde edes väittelemään."

        Eihän heillä tietenkään ole eväitä lähteä väittämään Raamatun mukaista TOTUUTTA vastaan, koska heillä on aseena itse kehittämänsä HARHAOPPI.

        Yleensä käy niin, että TOTUUS voittaa VALHEEN.

        Mitäs siinä silloin väittelet. Eikö?


      • eräs toinen
        tähtisumu kirjoitti:

        Lueppa tarkemmin tätä keskustelun kulkua.

        Minä sanoin, että kun täällä väitetään tuollaisia juttuja, voisi ottaa asiasta selvää onko noin...

        Ja tuohon "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa" olen saanut jo vastauksen; eräs lestadiolainen kertoi minulle tämän väittämän ei todeksi
        ("ainoita oikeita uskovaisia maailmassa").

        Tiedän etteivät he väitä niin vaan muuta sanovat heidän väittävän.

        Olen tullut siihen tulokseen ettei lestat ole sen kummosenpaa porukkaa kun muutkaan lahkolaiset.

        Siunausta vaan kaikille ;))))

        Taisit käsittää asian väärin. Nimittäin se opetus, että vain vl-uskovaiset pääsee taivaaseen on vielä tallella. Lue vaikka mitä tahansa SRK:n julkaisua tai mene ihan minne tahansa rauhanyhdistykselle Suomessa. Joka paikassa saarnataan täsmälleen samalla tavalla. Jos joku netissä saarnaa toisin, niin kyseessä saattaa olla inhimillinen erehdys tai väärinkäsitys tai sitten kyseessä on sanankuulija, joka suodattaa saarnat oman käsityksensä mukaan. Mutta se ei muuta sitä opetusta, minkä perustuksena on Jumalan hukkumaton sana. Turhaan täältä netistä etsit tukea tuolle omavanhurskaudelle, joka paistaa kirjoituksistasi läpi. Et ymmärrä yksinkertaista uskon asiaa, silmäsi ovat hengellisessä mielessä vielä sokeat, aivan kuten Saulillakin oli.


      • tähtisumua
        eräs toinen kirjoitti:

        Taisit käsittää asian väärin. Nimittäin se opetus, että vain vl-uskovaiset pääsee taivaaseen on vielä tallella. Lue vaikka mitä tahansa SRK:n julkaisua tai mene ihan minne tahansa rauhanyhdistykselle Suomessa. Joka paikassa saarnataan täsmälleen samalla tavalla. Jos joku netissä saarnaa toisin, niin kyseessä saattaa olla inhimillinen erehdys tai väärinkäsitys tai sitten kyseessä on sanankuulija, joka suodattaa saarnat oman käsityksensä mukaan. Mutta se ei muuta sitä opetusta, minkä perustuksena on Jumalan hukkumaton sana. Turhaan täältä netistä etsit tukea tuolle omavanhurskaudelle, joka paistaa kirjoituksistasi läpi. Et ymmärrä yksinkertaista uskon asiaa, silmäsi ovat hengellisessä mielessä vielä sokeat, aivan kuten Saulillakin oli.

        Siis taas ja eikun uusiks lukemaan lestadilaisuudesta.
        hoh hoh väsyttää
        Eikös se riitä, että täällä on pari lestadiolaista kertonut aivan itse miten siellä asiat ovat oikeasti;
        mitä sääntöjä ja miten noudatetaan,
        vaan vieläkö pitää uskoa muita, jotka eivät kyseiseen liikkeeseen kuulu.

        Tämä VL kertoi myös, että joukossa on tietenkin ns. tiukkapipoja, mutta niinhän kaikissa liikkeissä on...

        Itse en kuulu mihinkään herätysliikkeeseen.
        Olen kirkkoon kuuluva, mutta tunnen monia eri herätysliikkeisiin kuuluvia ihmisiä ja ovat kaikki ihan ok tyyppejä.

        Tosin taitaa olla niin . että eri uskonlahkojen "tiukkapipot" tuskin ystävystyisivätkään muiden kun oman lahkonsa jäsenten kanssa.

        Lestoja en tunne henkilökohtaisesti, siksi halusinkin tietää ovatko he todellakin tämän parjaamisen kaltaisia.

        Vaan tännepä kirjoitte eräs VL, joka kertoi hyvin asiallisesti ja mukavasti heidän oikeista tavoistaan.

        En vieläkään tajua, miksi tuo VL-vastaisuus on näin kova?

        Kertokaa VL:t itse.


      • Tietää jutut
        tähtisumua kirjoitti:

        Siis taas ja eikun uusiks lukemaan lestadilaisuudesta.
        hoh hoh väsyttää
        Eikös se riitä, että täällä on pari lestadiolaista kertonut aivan itse miten siellä asiat ovat oikeasti;
        mitä sääntöjä ja miten noudatetaan,
        vaan vieläkö pitää uskoa muita, jotka eivät kyseiseen liikkeeseen kuulu.

        Tämä VL kertoi myös, että joukossa on tietenkin ns. tiukkapipoja, mutta niinhän kaikissa liikkeissä on...

        Itse en kuulu mihinkään herätysliikkeeseen.
        Olen kirkkoon kuuluva, mutta tunnen monia eri herätysliikkeisiin kuuluvia ihmisiä ja ovat kaikki ihan ok tyyppejä.

        Tosin taitaa olla niin . että eri uskonlahkojen "tiukkapipot" tuskin ystävystyisivätkään muiden kun oman lahkonsa jäsenten kanssa.

        Lestoja en tunne henkilökohtaisesti, siksi halusinkin tietää ovatko he todellakin tämän parjaamisen kaltaisia.

        Vaan tännepä kirjoitte eräs VL, joka kertoi hyvin asiallisesti ja mukavasti heidän oikeista tavoistaan.

        En vieläkään tajua, miksi tuo VL-vastaisuus on näin kova?

        Kertokaa VL:t itse.

        on selittää, kun et usko.

        Täältä palstalta näkyy oikein hyvin vl-asenteet eli "vain me olemme ainoita oikeita uskovaisia maailmassa".

        Miksi jankutat samaa?

        PS. Mene nukkumaan, jos väsyttää.


      • tähtisumu
        Tietää jutut kirjoitti:

        on selittää, kun et usko.

        Täältä palstalta näkyy oikein hyvin vl-asenteet eli "vain me olemme ainoita oikeita uskovaisia maailmassa".

        Miksi jankutat samaa?

        PS. Mene nukkumaan, jos väsyttää.

        ..no niin ehkäpä juuri tällä palstalla liikkuu noita ns. tiukkapio lestoja, jotka julistavat että ainoa oikea usko.
        Mutta niin liikkuu muihinkin uskontokuntiin kuuluvia, jotka jankkaavat -ainoa oikea tapa pelastua-

        Helluntalaisista on kuva, että ovat lapsi kastevastaisia
        ja hyvinkin lainaalla eläviä. Tunnen muutaman helluntalaisen ja tosi tavallisia ihmiä.

        Baptisteista on samoin annettu kuvaa, tiukkapipoinen jengi, joka elää lainalaista elämää.
        Hyvä ystäväni on baptisti eikä hän ole kertaakaan minua mannanut helvettiin "väärän oppini" takia
        (aikuiskaste ja ev.lut.kirkko)

        Jehovan todistajia on ystävä piirissäni. Ainoa mitä tekevät on että antavat joskus Vartiotorni lehden , muuten ok.

        Tavalliseen kirkkoon kuuluvia ns. heränneitä on myös tuttava ja ystävä piirissäni. Jotkut tutut ovat kyllä niin "valittua kansaa jotka aina elää"
        mutta suurin osa heistäkin on ihan ok.

        Lestoja en tunne. Ja siksi olikin ihan kiva kuulla
        miten asiat oikeasti ovat.

        Tuntuu vaan olevan liikaa joillekin puolustaa myös VL-liikkeen ihmisiä.

        En tajua talläista VL-vastaisuutta.

        Onneksi täällä on pari ihan kivaa VL:llää vastannut ja tuonut esille oikean kulman.

        Opeissa saattaa lukea, mutta se miten toimitaan ihmisten parissa kertoo enemmän uskosta ja siitä lahkosta.

        Eihän kirjaimellisesti noudateta enää missään liikkeessä alkuperäisiä oppeja.
        Raamattu on näet oppi isän oppeja parempi ja oikeampi kirja lukea lakia.

        Sen kun tajuaa, niin eiköhän ala suvaitsevaisuutta
        löytymään kristittyjen parissa.

        Kyllästyttää tämä ikuinen tappelu
        - mikä oikea tapa uskoa
        - ketkä ovat hyviä uskovaisia

        "Se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven"

        eli

        Se jonka usko ja tieto on ainoa oikeaa niin eikun kirjoittamaan tänne.

        Odottelen "kiviä"


      • näin
        tähtisumu kirjoitti:

        ..no niin ehkäpä juuri tällä palstalla liikkuu noita ns. tiukkapio lestoja, jotka julistavat että ainoa oikea usko.
        Mutta niin liikkuu muihinkin uskontokuntiin kuuluvia, jotka jankkaavat -ainoa oikea tapa pelastua-

        Helluntalaisista on kuva, että ovat lapsi kastevastaisia
        ja hyvinkin lainaalla eläviä. Tunnen muutaman helluntalaisen ja tosi tavallisia ihmiä.

        Baptisteista on samoin annettu kuvaa, tiukkapipoinen jengi, joka elää lainalaista elämää.
        Hyvä ystäväni on baptisti eikä hän ole kertaakaan minua mannanut helvettiin "väärän oppini" takia
        (aikuiskaste ja ev.lut.kirkko)

        Jehovan todistajia on ystävä piirissäni. Ainoa mitä tekevät on että antavat joskus Vartiotorni lehden , muuten ok.

        Tavalliseen kirkkoon kuuluvia ns. heränneitä on myös tuttava ja ystävä piirissäni. Jotkut tutut ovat kyllä niin "valittua kansaa jotka aina elää"
        mutta suurin osa heistäkin on ihan ok.

        Lestoja en tunne. Ja siksi olikin ihan kiva kuulla
        miten asiat oikeasti ovat.

        Tuntuu vaan olevan liikaa joillekin puolustaa myös VL-liikkeen ihmisiä.

        En tajua talläista VL-vastaisuutta.

        Onneksi täällä on pari ihan kivaa VL:llää vastannut ja tuonut esille oikean kulman.

        Opeissa saattaa lukea, mutta se miten toimitaan ihmisten parissa kertoo enemmän uskosta ja siitä lahkosta.

        Eihän kirjaimellisesti noudateta enää missään liikkeessä alkuperäisiä oppeja.
        Raamattu on näet oppi isän oppeja parempi ja oikeampi kirja lukea lakia.

        Sen kun tajuaa, niin eiköhän ala suvaitsevaisuutta
        löytymään kristittyjen parissa.

        Kyllästyttää tämä ikuinen tappelu
        - mikä oikea tapa uskoa
        - ketkä ovat hyviä uskovaisia

        "Se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven"

        eli

        Se jonka usko ja tieto on ainoa oikeaa niin eikun kirjoittamaan tänne.

        Odottelen "kiviä"

        "Se jonka usko ja tieto on ainoa oikeaa niin eikun kirjoittamaan tänne."


      • tähtisumu
        näin kirjoitti:

        "Se jonka usko ja tieto on ainoa oikeaa niin eikun kirjoittamaan tänne."

        Hei eikö mee millään jakeluun, että en ole lestadiolainen......
        Vaan olen "tavallinen" kirkkoon kuuluva armahdettu syntinen kristitty.

        Siis tahtoiko tuo sanoa, että sinun tietosi on ainoa oikea----->
        "Se jonka usko ja tieto on ainoa oikeaa niin eikun kirjoittamaan tänne."

        No kerro mikä se usko on?


      • näin?
        tähtisumu kirjoitti:

        Hei eikö mee millään jakeluun, että en ole lestadiolainen......
        Vaan olen "tavallinen" kirkkoon kuuluva armahdettu syntinen kristitty.

        Siis tahtoiko tuo sanoa, että sinun tietosi on ainoa oikea----->
        "Se jonka usko ja tieto on ainoa oikeaa niin eikun kirjoittamaan tänne."

        No kerro mikä se usko on?

        "Hei eikö mee millään jakeluun, että en ole lestadiolainen......"


      • tähtisumu
        näin? kirjoitti:

        "Hei eikö mee millään jakeluun, että en ole lestadiolainen......"

        -Lestadiolaiset opettavat juuri:
        "Se jonka usko ja tieto on ainoa oikeaa niin eikun kirjoittamaan tänne"-

        Otsikkosi ;lestadiolaiset opettavat juuri näin ja
        se, että tuo oli suora lainaus kirjoituksestani, ajattelin että pidät minua lestadiolaisena.

        Sorry jos käsitin asian väärin.

        Ei ole tarkoitus loukata ketään....


      • Lestadiolainen nainen
        tähtisumu kirjoitti:

        Näetpä Hertta tosiaankin asiat valoisasti ja hyvin.

        Kerrot, että opit ovat tuon ajan "moraalin" sanelemia ja tänä päivänäkin käytössä.

        Sikälihän kun tuota asiaa katsoo tuolta kantilta, ei noissa opeissa ole mitään pahaa päinvastoin.

        Ihmisten moraali saadaan nostettua.

        Ainoa mikä minua ihmetyttää on se,
        että tuo yhteisö poissulkee heti henkilön/henkilöt , jotka eivät täyty liikkeen oppeja.

        Kyllä syytä on ollut paljon liikkeessä mutta se on 70-luvun sisäisten sekasotkujen jälkeen paljon inhimillistynyt. Ehkä musitosi ovat siltä ajalta?


      • vakas@M
        Lestadiolainen nainen kirjoitti:

        Kyllä syytä on ollut paljon liikkeessä mutta se on 70-luvun sisäisten sekasotkujen jälkeen paljon inhimillistynyt. Ehkä musitosi ovat siltä ajalta?

        Se voi olla niin että sama jatkuu, mutta vahingosta viisastuneena "vähän niinkuin kulissien takana".


      • lest nainen
        vakas@M kirjoitti:

        Se voi olla niin että sama jatkuu, mutta vahingosta viisastuneena "vähän niinkuin kulissien takana".

        siis ihmisten kiusaaminen vai mikä? ihmiset koki että liike oli liian ankara 70-luvulla ja siitä on päästy aikalailla mutta tietty taitamattomuutta ja ylilyöntejä tulee.


      • vakas@M
        lest nainen kirjoitti:

        siis ihmisten kiusaaminen vai mikä? ihmiset koki että liike oli liian ankara 70-luvulla ja siitä on päästy aikalailla mutta tietty taitamattomuutta ja ylilyöntejä tulee.

        Niin valitettavaahan se on, kun vielä sanotaan etti tule yhtään väärää tuomiota.

        Jeesus ei niitä tee, mutta ihminen ja seurakunta kylläkin.

        Ja usein juuri tuomari on syyllinen siihen mistä toista tuomitsee.


      • vakas@M

      • vanhoillislestadiolainen nain

      • vakas@M
        vanhoillislestadiolainen nain kirjoitti:

        valitettavasti mikä sulla on viestinä: mikä siis jatkuu voitko vastata yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertaisella vastauksella

        Ehkä et ole perehtynyt ,niin asioihin että olisit heti kärryllä istumassa.


      • Anonyymi
        Eräs kirjoitti:

        "Noista lestadiolaisten vastauksista tajusin, että heistä suurin osa on tämän yläpuolella.
        Eli eivät lähde edes väittelemään."

        Eihän heillä tietenkään ole eväitä lähteä väittämään Raamatun mukaista TOTUUTTA vastaan, koska heillä on aseena itse kehittämänsä HARHAOPPI.

        Yleensä käy niin, että TOTUUS voittaa VALHEEN.

        Mitäs siinä silloin väittelet. Eikö?

        Ystäväni eräs !
        Meinaat että Lessut menee suorin palavaan koskeen sataa ja tuhatta . Tässähän on suorastaan tuli vaatteissa .


      • Anonyymi
        Hertta kirjoitti:

        Miksi uskonnollinen yhteisö ei saisi poissulkea henkilöitä, jotka eivät täytä liikkeen oppeja?

        Päinvastoin tulee ihmetellä uskonnollista yhteisöä, jossa jokainen on "ihan jees" kunhan maksaa sille verot.

        Vapaamuurarit ei pelastu . Omat ansiot ei pelasta


      • Anonyymi
        Eräs kirjoitti:

        Vanhoillislestadiolaiset (ja osa esikoislestadiolaisista) opettavat, että VAIN LESTADIOLAISET ovat "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa".

        Jos vähänkään luet Raamattua ja Jeesuksen opetuksia sieltä, niin pystyt hyvin nopeasti päättelemään, että kyseinen opetus on Raamatun vastaista HARHAA.

        Lestadiolaiset ovat korottaneet itsensä jumalalliseen asemaan ja jakelevat taivaspaikkoja. Siitä ei taida hyvää seurata.

        Jos et vielä ole uskovainen ja etsit vilpittömästi Jumalaa, niin hakeudu sellaisen opetuksen pariin, joka lepää vankasti Raamatullisella pohjalla.
        Lestadiolaisten opetus ei sitä tee.

        Siunausta sinulle!

        Niin muutkin lahkot kuvittelee mm hellarit vaparit mormonit jne


    • ei lestadiolainen ...

      Suuri hajaannus lestadiolaisuudessa tapahtui
      1800-1900 luvun taitteessa.

      Liike jakaantui uuteenheräykseen,
      esikoislaestadiolaisuuteen ja vanhoillislaestadiolaisuuteen.

      Vanhoillislestadiolaiset perustivat Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen (SRK) vuonna 1914.

      Lestadiolaisten uskonnäkemyksen mukaan jokainen
      "elävä kristitty" toimii "hengellisenä pappina".

      Jokaisella liikkeen opetuksen mukaisesti uskovalla on mahdollisuus päästää (antaa anteeksi) toisten ihmisten syntejä.

      Vanhoillislestadiolaisten käsityksen mukaan pelastuminen on mahdollista vain samalla tavalla uskovien eli "Jumalan valtakunnan" kautta.

      Yhteisöllä on heidän mukaansa "avainten valta"eli valta päästää ihminen synneistä tai sitoa synteihin.

      Laestadiolaiset eivät hyväksy esimerkiksi; alkoholin käyttöä ja
      esiaviollista seksiä.

      Laestadiolaisessa kodissa ei;
      katsella televisiota
      tai turmelevia videoita,
      ei kuunnella "maailmallista" musiikkia.

      Oikeaoppinen lestadiolainen perhe ei harrasta syntyvyyden säännöstelyä.

      Homoseksuaalisuutta ei hyväksytä, vaikka liikkeessä varmasti on ja on ollut homoja.

      Abortti on ehdottomasti pannassa.

      Kaksinaismoralismi kukoistaa lestadiolaisten piirissä:
      maailman pahuus kauhistuttaa, mutta oman liikkeen
      epäkohdat lakaistaan maton alle.

      Lestadiolaisuudesta kehittyi vähitellen eksklusiivinen eli poissulkeva herätysliike.

      Opetuksia kyseenalaistavaa henkilöä voidaan rangaista erottamalla liikkeestä kokonaan.

      Väärällä tavalla käyttäytyvä ja liikkeen opetuksia
      ymmärtävä ihminen voidaan myös "sitoa synteihin".

      Sidottu henkilö on ollut eri mieltä tai ymmärtänyt liikkeen opetuksia väärin.
      Sitominen on hänelle voimassa niin kauan kuin hän tekee"parannuksen" kyseisestä synnistä.

      Vanhoillislestadiolaisuus on vanhanaikainen, poissulkeva uskonnollinen yhteisö.

      Erityisesti liikkeen ulkopuolella oleva aikuinen ei voi pelastua,ellei hän tee "parannusta".

      • ex-vl

        Itse olen kuulunut nuoruuteni vl-piireihin ja ed. kirjoitti pääasiat vl-uskonnosta. Asiaa on turha kaunistella, vl:t ovat mielestään juuri ainoita oikeita uskovaisia eli mm. Helluntalaiset ja Babtistit, jotka ovat melko samansuuntaisia, ovat kuitenkin vähässä väärässä eli siten "vääräuskoisia", muista kristityistä puhumattakaan. vl:t kyllä arvostaa hurskaasti eläviä kristittyjä, mutta taivaspaikkaa muille ei ole tiedossa. Mutta esim. Venäjältä on löytynyt samalla tavalla uskova pieni ryhmä, mutta huomatkaa hekin ovat siis periaatteessa vl:iä! Eri lestaadiolaislahkotkin pitävät toistensa oppeja harhaoppeina ja kun vain täydellisesti oikein ja samoin uskovat pääsevät taivaaseen, niin...

        Olen itse ollut mm. vieressä kuuntelemassa, kun "puhujasetä" on jutellut ed. mainittujen lahkojen kanssa ja sanonut asiat halki. Muilla kristinuskonhaaroilla on ekumeniatavoitteita, mutta vl:ien varsinainen opetus niinkuin Jehovienkin sulkee pois kaikkien muiden uskontojen edustajat pois oletetusta taivaasta.

        Yksittäisiä sooloilijoita löytyy joka uskonnosta, ehkä pari vl:ää ei tunne opetuksiensa perusteita ja on ylisallivia tai ei vaan kehtaa kertoa suoraan tuomiota...

        Ihmisinä vl:t ovat hyvin tavallisia ja osa herttaisiakin, eikä ne pahantahtoisia ole, vaikka muut joutuvat Helvettiin passittamaankin.


      • Anonyymi

        Nimimerkki ei lestadiolainen !
        Minusta vaikuttaa siltä että vanhoilliset ovat erittäin " uuden aikaisia " eikä vanhan aikaisia


    • yksVain

      Lestadiolaiset uskoo, että maanpäällä on seurakunta, jonka kautta pääsee taivaaseen, pitää olla omakohtainen usko Jeesuksen sovitustyöhön. Tänä päivänä se seurankunta kulkee lestadiolaisten joukossa. Kaikki jotka ovat lestadiolaisia, eivät välttämättä ole uskovaisia ja toiset, jotka eivät ole lestadiolaisia, voivat olla pelastuvien joukossa. Lopullinen rajanveto on Jumalan kädessä. Mutta lestadiolaiset uskovat, että heidän seuroissaan opetetaan elävää Jumalan sanaa ja sen kautta saa jokainen uskova synninpäästön. Rauhanyhdistys on vaan toiminnallinen organisaatio, jolla ei ole mitään tekemistä pelastumisen kanssa sinänsä.

      Lestadiolaiset suosittelevat, että Tv:tä ei kannata hankkia kotiin, mutta ei se ole kiellettykään. Mutta toisaalta kyseinen kapistus herättää jossain siihen tottumattomissa kauhistusta, ja siitä seuraava yhteisöllinen paine aiheuttaa sen, että sen hankkimista mietitään kahteen kertaan. Internet on silleen lähes pakollinen käyttää esim joillain työpaikoilla, joten ollan katsottu, että sen voi hankkia myös kotiinkin, koska sitä töissä ja koulussakin voi käyttää.

      Suhtautuminen alkoholiin on negatiivinen, koska alkoholismi on sen verran suuri riski ja suomalaisten humalahakuinen juominen nähdään vääräksi, joten on parempi pidättäytyä kokonaan. Toiset kyllä tykkäävät ottaa silloin tällöin viiniä tai olutta tms ja se on heidän asiansa, ei alkoholin käyttö synti ole. Tupakkaakin monet polttavat. Meikkejä monet lestadiolaiset eivät käytä, mutta kyllä naiset itseään kaunistavat lestadiolaisten keskuudessa, mutta haluavat olla luonnollisen näköisesti kaunistettuja, eli ei mitään voimakkaita meikkejä ainakaan.

      Ehkäisyä lestadiolaiset pitävät sopimattomana sekä aborttia tappamisen syntinä.

      Lestadiolaiset ovat suurimmaks osaks ihan tavallista väkeä, heitä ei silleen huomaa katukuvasta, paitsi he haluavat olla siistin ja luonnollisen näköisiä, eivät kiroile ja haluavat elää niin, että kaikilla olisi hyvä olla. He eivät tuputa uskoaan muille, mutta haluavat olla kutsumassa ihmisiä seuroihin. Monet ujostelevat uskoaan eivätkä mielellään edes puhu siitä, jos ei kysytä. Lestadiolaisten joukossa on monenlaisia ihmisiä: sellaisia, jotka uskovat vapaasti ja elävät omantuntonsa mukaan. Toiset ovat taas lakihenkisiä ja tiukkapipoisia ja ovat kovia nuhtelemaan muita, mutta minä itse pidän sellaista hieman kieroutuneena.

      Ja seuroihin on kuka tahansa tervetullut. Helsingissä ja Oulussa ja muilla isoilla rauhanyhdistyksillä satunnaista vierailijaa ei edes huomata, joten voi siellä käydä ihan rauhassa vakoilemassa, mitä seuroissa tehdään.
      Eli on puhe/saarna jonka molemmin puolin lauletaan virsiä ja hengellisiä lauluja. Seurojen yhteydessä on usein kahvi,(tavallisesti maksullinen esim. kahvi ja pulla 2e tms.)

      (Kyseeessä on siis vanhoillislestadiolaisuus)

      • tähtisumu

        Eli tuiki tavallista porukkaa. Ei sen kummempia tapauksia kuin muissakaan herätysliikkeissä.
        Eli nuo ns. "säännöt" ovat vähän kaukaa haettuja.
        Suvaitsevaisuutta siis löytyy.
        Hienoa.
        Jospa tämä vanhoillislestadiolaisten mollaaminen lopettettaisiin pikkuhiljaa.
        Jokaiseen herätysliikkeeseen kuuluu tuota "tiukkapipoista" jengiä, jotka pitävät säännöistä kiinni ja toitottavat, että tämä on se ainoa oikea......
        Ihan kiva kuulla ettei "lestat" olekkaan niin
        karmean suvaitsemattomia vaan tavallisia ihmisiä...
        kiitti yks Vain, että valaisit asiaa
        Tsemppiä ja siunausta
        moi ;)))


      • vanhoillislestadiolainen
        tähtisumu kirjoitti:

        Eli tuiki tavallista porukkaa. Ei sen kummempia tapauksia kuin muissakaan herätysliikkeissä.
        Eli nuo ns. "säännöt" ovat vähän kaukaa haettuja.
        Suvaitsevaisuutta siis löytyy.
        Hienoa.
        Jospa tämä vanhoillislestadiolaisten mollaaminen lopettettaisiin pikkuhiljaa.
        Jokaiseen herätysliikkeeseen kuuluu tuota "tiukkapipoista" jengiä, jotka pitävät säännöistä kiinni ja toitottavat, että tämä on se ainoa oikea......
        Ihan kiva kuulla ettei "lestat" olekkaan niin
        karmean suvaitsemattomia vaan tavallisia ihmisiä...
        kiitti yks Vain, että valaisit asiaa
        Tsemppiä ja siunausta
        moi ;)))

        Ihanaa kuulla että joku suhtautuu uskoomme noin sympaattisesti, aidosti mielenkiintoisesti ja kohteliaasti!
        Täällä netissä on niin helppo haukkua ja kertoo meistä kaikkee mahdollista valheita jne. Se kuka oli kirjoittanut tietoa meistä, eli jolle vastasit viimeisimmäksi osasi selittää tosi hyvin. me ei olla siis mitään kummajaisia vaan ihan samanlaisia kuin sinä tai kaverisi:)
        Tottakai kaikki meidänkin liikkeeseen kuuluvat ovat aivan erilaisia ja meilläkin kaikilla on omat mielipiteemme, mutta harmi kun melkein aina tiukkapipoisimpien mielipiteet ponnahtavat julki. se tuntuu kauhealta kun ei sitten voi selittää että ei tosiaan ajattele ite samalla tavalla tms..
        No, enpä tiiä saitko selvää tästä mun kirjoituksesta mut haluan sanoo et kuulostit tosi mukavalta tyypiltä:)


      • tiina

        Hyveethän ovat oikeasti hyviä. Raittius, hyvä käytös jne...Mutta mikäli kohtuullinen alkoholin käyttö esim.pullo olutta silloin tällöin tai lasillinen viiniä hyvän ruuan kanssa on sallittua
        voitko kertoa sen ystävillesi siten, että kaikki
        sen yhdistyksen piirissä tietävät sen ja miten he suhtautuvat siihen? Onko se enää oma asia?
        Itse en juurikaan käytä alkoholia ja olen sitä mieltä ,että
        esim.alkoholin verotusta ei pitäisi laskea koska siitä tulee niin paljon kaikenlaisia haittoja
        esim.väkivaltaa, perheiden hajoamisia, rikollisuutta jne.Mikäli alkoholin käyttö olisi hallittua ei kait siitä mitään haittaa olisi.


      • tähtisumu
        vanhoillislestadiolainen kirjoitti:

        Ihanaa kuulla että joku suhtautuu uskoomme noin sympaattisesti, aidosti mielenkiintoisesti ja kohteliaasti!
        Täällä netissä on niin helppo haukkua ja kertoo meistä kaikkee mahdollista valheita jne. Se kuka oli kirjoittanut tietoa meistä, eli jolle vastasit viimeisimmäksi osasi selittää tosi hyvin. me ei olla siis mitään kummajaisia vaan ihan samanlaisia kuin sinä tai kaverisi:)
        Tottakai kaikki meidänkin liikkeeseen kuuluvat ovat aivan erilaisia ja meilläkin kaikilla on omat mielipiteemme, mutta harmi kun melkein aina tiukkapipoisimpien mielipiteet ponnahtavat julki. se tuntuu kauhealta kun ei sitten voi selittää että ei tosiaan ajattele ite samalla tavalla tms..
        No, enpä tiiä saitko selvää tästä mun kirjoituksesta mut haluan sanoo et kuulostit tosi mukavalta tyypiltä:)

        On parempi ottaa asioista selvää, kun uskoa "kuulopuheita".
        Oli hienoa, että tuo YksVaan, kirjoitti ja valaisi asiaa.
        Nyt ei enää tartte mennä massanmukana "mollaamaan" lestadiolaisia.
        Ihan tavallisilta ihmisiltä vaikuttaa.

        Kaikissa lahkoissa ja herätysliikkeissähän on niitä , ns. tiukkapipoja ja sitten avarampi katseisia.
        Onnea ja siunausta vaan kaikille lahkoille ja aatteille.
        Koti on siellä missä on hyvä olla ja on samanmielisisä ihmisiä.

        Hieno asia.


      • Hebe

        "sellaisia, jotka uskovat vapaasti ja elävät omantuntonsa mukaan."

        Jer.31
        31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
        32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
        33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.


      • vanhoillislestadiolainen nain
        tiina kirjoitti:

        Hyveethän ovat oikeasti hyviä. Raittius, hyvä käytös jne...Mutta mikäli kohtuullinen alkoholin käyttö esim.pullo olutta silloin tällöin tai lasillinen viiniä hyvän ruuan kanssa on sallittua
        voitko kertoa sen ystävillesi siten, että kaikki
        sen yhdistyksen piirissä tietävät sen ja miten he suhtautuvat siihen? Onko se enää oma asia?
        Itse en juurikaan käytä alkoholia ja olen sitä mieltä ,että
        esim.alkoholin verotusta ei pitäisi laskea koska siitä tulee niin paljon kaikenlaisia haittoja
        esim.väkivaltaa, perheiden hajoamisia, rikollisuutta jne.Mikäli alkoholin käyttö olisi hallittua ei kait siitä mitään haittaa olisi.

        Vanhoillislestadiolaisilla on täysin kielteinen kanta alkoholiin ja se perustuu lähinnä järki-ja terveyssyihin: viina ei sovi etenkään suomalaisille perimämme vuoksi (suomalaisilla huono viinapää johtuen serotoniinvajauksestamme)

        Mutta en kyllä lähtis uskontoja mittailemaan sen perusteella mita saa tehdä ja mitö eis aa tehdä ja voiko tekemisensä kertoa: täällä netissäkään ei voi paljon mitään kertoa: heti löytyy monenlaista paheksujaa.

        Ihan hullua uskontoa alkaa syyttää siitä jos ensin paljastaa syvimmät ajatuksensa ja sitten toinen ei niitä ehti/koskaan sulata. itse olen rukoillut että saisin sukulaissielu ystäviä lestadiolaisuudessa ja niitä ei kyylä helposti ole siunaantunu (eikä kyllä ei-lestadiolaisistakaan, koska olen kai erikoinen) Olen saanut tällaisia muutamia ystäviä. En heillekään IHAN kaikkea kailota, miksi pitäis? Eikö ole kiva että on jotain ihan omaa ihmisellä?


      • vakas@M
        vanhoillislestadiolainen nain kirjoitti:

        Vanhoillislestadiolaisilla on täysin kielteinen kanta alkoholiin ja se perustuu lähinnä järki-ja terveyssyihin: viina ei sovi etenkään suomalaisille perimämme vuoksi (suomalaisilla huono viinapää johtuen serotoniinvajauksestamme)

        Mutta en kyllä lähtis uskontoja mittailemaan sen perusteella mita saa tehdä ja mitö eis aa tehdä ja voiko tekemisensä kertoa: täällä netissäkään ei voi paljon mitään kertoa: heti löytyy monenlaista paheksujaa.

        Ihan hullua uskontoa alkaa syyttää siitä jos ensin paljastaa syvimmät ajatuksensa ja sitten toinen ei niitä ehti/koskaan sulata. itse olen rukoillut että saisin sukulaissielu ystäviä lestadiolaisuudessa ja niitä ei kyylä helposti ole siunaantunu (eikä kyllä ei-lestadiolaisistakaan, koska olen kai erikoinen) Olen saanut tällaisia muutamia ystäviä. En heillekään IHAN kaikkea kailota, miksi pitäis? Eikö ole kiva että on jotain ihan omaa ihmisellä?

        Vedenpitävä.Se tarkoin valittu astia,jolle kertoo ja sitten molemmat unohtaa koko asian.

        Minulla on joitakin ystäviä,ja ihmettelen sitä itseksein.


      • vanhoillislestadiolainen nain
        vakas@M kirjoitti:

        Vedenpitävä.Se tarkoin valittu astia,jolle kertoo ja sitten molemmat unohtaa koko asian.

        Minulla on joitakin ystäviä,ja ihmettelen sitä itseksein.

        sinä puhut kai rippisalaisuudesta tai muuten vain vakavien henkilökohtaisten asioiden kertomisesta luotetulle ystävälle. Minä puhuin siitä, että kaikkea ei edes tarvitse kertoa kaikille. En puhu mistään synneistä, vaan ihan siitä, ettei koko sieluaan tarvitse kääntää nurin aina toisten eteen.Ihmisellä on oikeus yksityisyyteen.


      • Anonyymi

        Nimimerkki yksvain !
        Kirjoitit että ei se alkoholin käyttö syntiä ole
        Kuitenkin Apostoli saarnaa meille : Yksikään juomari ei tule perimään taivaan valtakuntaa ja toisessa paikassa älkää juopuko viinistä josta tulee paha meno vaan täyttykää hengellä .
        Rovasti Laestadius saarnaa meille tänäänkin kalliisti : Omavanhurskaus saarnaa järjessä ettei kohtuullinen juominen ole syntiä .


      • Anonyymi
        vanhoillislestadiolainen nain kirjoitti:

        Vanhoillislestadiolaisilla on täysin kielteinen kanta alkoholiin ja se perustuu lähinnä järki-ja terveyssyihin: viina ei sovi etenkään suomalaisille perimämme vuoksi (suomalaisilla huono viinapää johtuen serotoniinvajauksestamme)

        Mutta en kyllä lähtis uskontoja mittailemaan sen perusteella mita saa tehdä ja mitö eis aa tehdä ja voiko tekemisensä kertoa: täällä netissäkään ei voi paljon mitään kertoa: heti löytyy monenlaista paheksujaa.

        Ihan hullua uskontoa alkaa syyttää siitä jos ensin paljastaa syvimmät ajatuksensa ja sitten toinen ei niitä ehti/koskaan sulata. itse olen rukoillut että saisin sukulaissielu ystäviä lestadiolaisuudessa ja niitä ei kyylä helposti ole siunaantunu (eikä kyllä ei-lestadiolaisistakaan, koska olen kai erikoinen) Olen saanut tällaisia muutamia ystäviä. En heillekään IHAN kaikkea kailota, miksi pitäis? Eikö ole kiva että on jotain ihan omaa ihmisellä?

        Nimimerkki vanhoillislestadiolainen nainen
        Armoa ja rauhaa toivotan sinulle .
        Kirjoitit että vanhoillisilla on täysin kielteinen kanta alkoholiin ja se perustuu lähinnä järki ja terveyssyihin . Eräs vanhoillinen veljemme kirjoitti että meidän uskon perustana on Pyhä raamattu .
        Nyt kuitenkin pyhässä raamatussa apostoli saarnaa : Yksikään juomari ei tule perimään taivaan valtakuntaa ja toisessa paikassa älkää juopuko viinistä josta tulee paha meno vaan täyttykää hengellä . Jos siis vanhoilliset saarnaavat alkoholin järkisyillä ja terveys syillä niin siinähän uskotaan omassavanhurskaudessa . Rovasti Laestadius saarnaa meille tänäänkin kalliisti
        Omavanhurskaus saarnaa järjessä ettei kohtuullinen juominen ole syntiä


      • Anonyymi
        tiina kirjoitti:

        Hyveethän ovat oikeasti hyviä. Raittius, hyvä käytös jne...Mutta mikäli kohtuullinen alkoholin käyttö esim.pullo olutta silloin tällöin tai lasillinen viiniä hyvän ruuan kanssa on sallittua
        voitko kertoa sen ystävillesi siten, että kaikki
        sen yhdistyksen piirissä tietävät sen ja miten he suhtautuvat siihen? Onko se enää oma asia?
        Itse en juurikaan käytä alkoholia ja olen sitä mieltä ,että
        esim.alkoholin verotusta ei pitäisi laskea koska siitä tulee niin paljon kaikenlaisia haittoja
        esim.väkivaltaa, perheiden hajoamisia, rikollisuutta jne.Mikäli alkoholin käyttö olisi hallittua ei kait siitä mitään haittaa olisi.

        Eikös Jeesuskin vetänyt viiniä?


    • Muuan

      Täällä on haukuttu lestadiolaisia. Todellista tietoa omistavat ovat lähteenet. Tietoa ei löydy enää täältä. Vaihda keskustelupalstaa.

      • Eräs

        eivät kestä kuulla totuutta.


      • vl.uskovainen
        Eräs kirjoitti:

        eivät kestä kuulla totuutta.

        kYLLÄ SE VAIN ON NIIN ETTÄ VL.OPPI PERUSTUU RAAMATUN OPPIIN JA Jeesuksen antamaan lähetyskäskyyn.Elävä usko on siitä lähtien kulkenut ympäri maailmaa ja tänäpäivänä sitä saarnataan aivan samalla tavalla kuin Apostolien aikaan,eli aina puheet perustuvat raamattuun.Uskovaisia on pilkattu ja vainottu Jeesuksen ajoilta asti,Hänetkin KIrjanoppineet ja fariseukset ristiin naulitsivat mutta se olikin Jumalan suunnitelma että kaikki jotka uskovat Jeesuksen sovitustyön omalle kohdalleen pelastuvat.Usko on henkilökohtainen ja usko on myös Jumalan teko jokaisen ihmisen kohdalla.Luepa raamatusta miten Saulus Tarsolainen ,myöhemmin Paavaliksi kutsuttu koki uskoon tulon Apostolien teot luku 9 Uskovaisten joukko on aina ollut pilkattu ja vainottu,raamatussa on lause"voi teitä jos mailma teitä kiittää,,,,, siksi tämä lestadiolaisten parjaaminen vain vahvistaa sitä että on OIKEALLA tavalla uskomassa,tuskin muuten niin "haukuttaisiin" Kaikkea hyvää sinulle ERÄS ja etsi sinäkin ensiksi Jumalan valtakunta niin sen ohessa saat kaiken muunkin,esim.rauhan tunnollesi ja syntisi anteeksi .


      • Eräs
        vl.uskovainen kirjoitti:

        kYLLÄ SE VAIN ON NIIN ETTÄ VL.OPPI PERUSTUU RAAMATUN OPPIIN JA Jeesuksen antamaan lähetyskäskyyn.Elävä usko on siitä lähtien kulkenut ympäri maailmaa ja tänäpäivänä sitä saarnataan aivan samalla tavalla kuin Apostolien aikaan,eli aina puheet perustuvat raamattuun.Uskovaisia on pilkattu ja vainottu Jeesuksen ajoilta asti,Hänetkin KIrjanoppineet ja fariseukset ristiin naulitsivat mutta se olikin Jumalan suunnitelma että kaikki jotka uskovat Jeesuksen sovitustyön omalle kohdalleen pelastuvat.Usko on henkilökohtainen ja usko on myös Jumalan teko jokaisen ihmisen kohdalla.Luepa raamatusta miten Saulus Tarsolainen ,myöhemmin Paavaliksi kutsuttu koki uskoon tulon Apostolien teot luku 9 Uskovaisten joukko on aina ollut pilkattu ja vainottu,raamatussa on lause"voi teitä jos mailma teitä kiittää,,,,, siksi tämä lestadiolaisten parjaaminen vain vahvistaa sitä että on OIKEALLA tavalla uskomassa,tuskin muuten niin "haukuttaisiin" Kaikkea hyvää sinulle ERÄS ja etsi sinäkin ensiksi Jumalan valtakunta niin sen ohessa saat kaiken muunkin,esim.rauhan tunnollesi ja syntisi anteeksi .

        Ihan samaa lapsellista vl-potaskaa kuin aina muulloinkin.

        Minä olen ollut uskossa vuosikausia ja kuulun sellaiseen seurakuntaan, jossa kunnioitetaan Raamatun sanaa ja katsotaan KAIKKI elävässä uskossa olevat samaan suureen Jumalan perheeseen kuuluviksi.

        Eihän se, että teitä moititaan millään tavalla vahvista, että te olette oikeassa.
        Se vahvistaa sen, että opetatte HARHAOPPIA.

        Aivan eri asia on uskomattomien ihmisten uskovaisiin kohdistama irvistely.
        Nyt ei ole kyse siitä.


      • hamppi
        vl.uskovainen kirjoitti:

        kYLLÄ SE VAIN ON NIIN ETTÄ VL.OPPI PERUSTUU RAAMATUN OPPIIN JA Jeesuksen antamaan lähetyskäskyyn.Elävä usko on siitä lähtien kulkenut ympäri maailmaa ja tänäpäivänä sitä saarnataan aivan samalla tavalla kuin Apostolien aikaan,eli aina puheet perustuvat raamattuun.Uskovaisia on pilkattu ja vainottu Jeesuksen ajoilta asti,Hänetkin KIrjanoppineet ja fariseukset ristiin naulitsivat mutta se olikin Jumalan suunnitelma että kaikki jotka uskovat Jeesuksen sovitustyön omalle kohdalleen pelastuvat.Usko on henkilökohtainen ja usko on myös Jumalan teko jokaisen ihmisen kohdalla.Luepa raamatusta miten Saulus Tarsolainen ,myöhemmin Paavaliksi kutsuttu koki uskoon tulon Apostolien teot luku 9 Uskovaisten joukko on aina ollut pilkattu ja vainottu,raamatussa on lause"voi teitä jos mailma teitä kiittää,,,,, siksi tämä lestadiolaisten parjaaminen vain vahvistaa sitä että on OIKEALLA tavalla uskomassa,tuskin muuten niin "haukuttaisiin" Kaikkea hyvää sinulle ERÄS ja etsi sinäkin ensiksi Jumalan valtakunta niin sen ohessa saat kaiken muunkin,esim.rauhan tunnollesi ja syntisi anteeksi .

        ei se parjaus ja haukkuminen ketään oikeaksi uskovaiseksi tee pöljä


      • tähtisumu
        hamppi kirjoitti:

        ei se parjaus ja haukkuminen ketään oikeaksi uskovaiseksi tee pöljä

        tuossa olet oikeassa.
        Todellakin parjaaminen ja haukkuminen on aivan vääränlaista "kristittyjen" toimintaa.

        Sydämestä se kunkin usko lähtee ei lahkoista.


      • Hebe
        vl.uskovainen kirjoitti:

        kYLLÄ SE VAIN ON NIIN ETTÄ VL.OPPI PERUSTUU RAAMATUN OPPIIN JA Jeesuksen antamaan lähetyskäskyyn.Elävä usko on siitä lähtien kulkenut ympäri maailmaa ja tänäpäivänä sitä saarnataan aivan samalla tavalla kuin Apostolien aikaan,eli aina puheet perustuvat raamattuun.Uskovaisia on pilkattu ja vainottu Jeesuksen ajoilta asti,Hänetkin KIrjanoppineet ja fariseukset ristiin naulitsivat mutta se olikin Jumalan suunnitelma että kaikki jotka uskovat Jeesuksen sovitustyön omalle kohdalleen pelastuvat.Usko on henkilökohtainen ja usko on myös Jumalan teko jokaisen ihmisen kohdalla.Luepa raamatusta miten Saulus Tarsolainen ,myöhemmin Paavaliksi kutsuttu koki uskoon tulon Apostolien teot luku 9 Uskovaisten joukko on aina ollut pilkattu ja vainottu,raamatussa on lause"voi teitä jos mailma teitä kiittää,,,,, siksi tämä lestadiolaisten parjaaminen vain vahvistaa sitä että on OIKEALLA tavalla uskomassa,tuskin muuten niin "haukuttaisiin" Kaikkea hyvää sinulle ERÄS ja etsi sinäkin ensiksi Jumalan valtakunta niin sen ohessa saat kaiken muunkin,esim.rauhan tunnollesi ja syntisi anteeksi .

        Monet kerrat on tullut joku vl parjaamaan minua uskoni takia, koska perustan sen Raamattuun ja tutkin sitä mieluummin itsekseni, kuin menisin mihinkään seuroihin.
        Myöskin sitä, että saan syntini anteeksi Jumalalta ilman välikäsiä on arvosteltu.

        Jos joku haluaa siihen välikäden niin välikäden hän saakoon, mutta eikö minulle voida suoda Jumalan lupaamaa oikeutta Pyytää ja saada syntejäni anteeksi Häneltä Jolle Mikään Ei Ole Mahdotonta?

        Lienevätkö niitä "tiukkapipoja"?


      • tähtisumu
        Hebe kirjoitti:

        Monet kerrat on tullut joku vl parjaamaan minua uskoni takia, koska perustan sen Raamattuun ja tutkin sitä mieluummin itsekseni, kuin menisin mihinkään seuroihin.
        Myöskin sitä, että saan syntini anteeksi Jumalalta ilman välikäsiä on arvosteltu.

        Jos joku haluaa siihen välikäden niin välikäden hän saakoon, mutta eikö minulle voida suoda Jumalan lupaamaa oikeutta Pyytää ja saada syntejäni anteeksi Häneltä Jolle Mikään Ei Ole Mahdotonta?

        Lienevätkö niitä "tiukkapipoja"?

        Kyllä tosiaan tuntuu hieman ihmeelliseltä, että jokin lahkoon kuuluva julistaa, että meidän seurakunta on ainoa oikea paikka jossa voit pelastua.

        Ja se, että ihminen tarvitsee aina "seurakuntaa"
        ollakseen todellisessa uskossa.

        Ja patskat.......
        Meikä ei oo käynyt enää hihhulibileissä, sen jälkeen kun aloittivat Jumalan ylistämisen sanoilla "Herra rakastaa meitä"... tuohon sanoin, että niin ja kaikkia muitakin ihmisiä. Niitä katseita; -mikähän harhaoppinen tuokin on-.

        Minulle riitti kuuluminen "valittuun kansaan".

        On paljon viisaampaa olla maailman kansalainen, saa mennä mihin kokoukseen tai kirkkoon haluaa...

        Jokaisessa lahkossa on toki niitä "tiukkapipoja", mutta onneksi myös ihan mukavia tavallisia ihmisiä.


        Mutta on se ihana, että me ihmiset ollaan niin erilaisia. Olisi täällä aika tylsää jos kaikki olisivat aina saamaa mieltä.


      • Anonyymi
        Hebe kirjoitti:

        Monet kerrat on tullut joku vl parjaamaan minua uskoni takia, koska perustan sen Raamattuun ja tutkin sitä mieluummin itsekseni, kuin menisin mihinkään seuroihin.
        Myöskin sitä, että saan syntini anteeksi Jumalalta ilman välikäsiä on arvosteltu.

        Jos joku haluaa siihen välikäden niin välikäden hän saakoon, mutta eikö minulle voida suoda Jumalan lupaamaa oikeutta Pyytää ja saada syntejäni anteeksi Häneltä Jolle Mikään Ei Ole Mahdotonta?

        Lienevätkö niitä "tiukkapipoja"?

        Ystäväni Hebe !
        Kirjoitit että saan syntini anteeksi ilman välikäsiä on arvosteltu mutta Jumala ei ole koskaan suoraan antanut kenellekkään syntejä anteeksi vaan sinun täytyy omilla korvilla kuulla että synnit on anteeksi annettu viattomassa ja kalliissa ulosvuotaneessa sovintoveressä . Jumalan ja ihmisen välillä täytyy olla välimies joka saarnaa sen korkean evankeliumin . Ilman sovintoverta ei ole anteeksi antamusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ystäväni Hebe !
        Kirjoitit että saan syntini anteeksi ilman välikäsiä on arvosteltu mutta Jumala ei ole koskaan suoraan antanut kenellekkään syntejä anteeksi vaan sinun täytyy omilla korvilla kuulla että synnit on anteeksi annettu viattomassa ja kalliissa ulosvuotaneessa sovintoveressä . Jumalan ja ihmisen välillä täytyy olla välimies joka saarnaa sen korkean evankeliumin . Ilman sovintoverta ei ole anteeksi antamusta

        Minä kun luulin, että Jeesus sovitti KAIKKI synnit JO ristillä ja siten me KAIKKI ihmiset saatiin KAIKKI synnit anteeksi.


    • Matkaaja
      • tähtisumu

        Kävin lukasemassa tuon Bergenin kirjoituksen.
        Siinähän on ihan tavallisen kristityn elämän ohjeita.

        Ei mitään kauheata pannassa elämistä.

        -Raittius; Vaikka Raamattu ei osoitakaan alkoholinkäyttöä synniksi, ovat kaikenlaiset päihdeaineet kuitenkin peite yhteiskunnalle ja johtavat väärinkäytettyinä ihmiset pois Jumalasta.
        Lestadiolaisessa liikkeessä on aina harjoitettu ja opetettu täyttä raittiutta.

        -Pukeutuminen; Meitä kehotetaan varovaisuuteen, ettemme pukeutuisi sopimattomasti.
        Kautta aikojen ovat naiset peittäneet päänsä hartauksissa. 1. Kor. 11:5-10 suosittelee pään peittämistä rukouksen aikana, emmekä me näe mitään syytä käytännön muuttamiseen. Toivomme voivamme noudattaa Jumalan järjestystä

        -Kasvatus:"Toinen vanhemmista olisi kotona lasten kanssa niiden ollessa pieniä"


      • ///
        tähtisumu kirjoitti:

        Kävin lukasemassa tuon Bergenin kirjoituksen.
        Siinähän on ihan tavallisen kristityn elämän ohjeita.

        Ei mitään kauheata pannassa elämistä.

        -Raittius; Vaikka Raamattu ei osoitakaan alkoholinkäyttöä synniksi, ovat kaikenlaiset päihdeaineet kuitenkin peite yhteiskunnalle ja johtavat väärinkäytettyinä ihmiset pois Jumalasta.
        Lestadiolaisessa liikkeessä on aina harjoitettu ja opetettu täyttä raittiutta.

        -Pukeutuminen; Meitä kehotetaan varovaisuuteen, ettemme pukeutuisi sopimattomasti.
        Kautta aikojen ovat naiset peittäneet päänsä hartauksissa. 1. Kor. 11:5-10 suosittelee pään peittämistä rukouksen aikana, emmekä me näe mitään syytä käytännön muuttamiseen. Toivomme voivamme noudattaa Jumalan järjestystä

        -Kasvatus:"Toinen vanhemmista olisi kotona lasten kanssa niiden ollessa pieniä"

        Lestadiolaisuutta on noin neljänlaista:

        -esikoislestadiolaisuus (jonka tekstiä tuo oli)
        -vanhoillislestadiolaisuus
        -rauhan sana-lestadiolaisuus
        -uusheräys-lestadiolaisuus

        Jokainen ryhmä painottaa ja uskoo eri tavalla.


      • Pastori
        /// kirjoitti:

        Lestadiolaisuutta on noin neljänlaista:

        -esikoislestadiolaisuus (jonka tekstiä tuo oli)
        -vanhoillislestadiolaisuus
        -rauhan sana-lestadiolaisuus
        -uusheräys-lestadiolaisuus

        Jokainen ryhmä painottaa ja uskoo eri tavalla.

        Lestadiolaisuutta on ainakin näin monta:

        Vanhoillisuus
        (Sisältä päin runsaasti kasvava suurin lestadiolainen herätysliike, joka tulee säilymään hyvinkin pitkään.Tähän seurakuntaan tutustuin noin pari vuotta sitten, liityin parannuksen kautta tähän liikkeeseen, melkein kaikkiin liikkeisiin tutustuin ja täältä löytyi yhä elävä ja puhdistava evankeliumi. Tämä on Jumalan seurakunta, Jeesuksen lammashuone.

        Esikoisuus (Tulee säilymään pitkään, joskin eriseura ennustettavissa, Kannattajamäärä pysynee pitkään samana, harvoin ilmestyy ulkopuolisia seuroihin, oppi ei ole enää nykyään kovinkaan yhtenäistä.

        Uusiheräys
        (tulee kuolemaan, sana on kuivaa, ei kanna hedelmää. Eikä uusiheräys kasva sisältä päin koska siellä hyväksytään ehkäisy.

        Rauhansana
        (tulee kuin tuleekin siinnittelemään vielä pitkään,kasvaa sisältä päin jonkin verran, osa hyväksyy ehkäisyn, osa ei.

        Elämänsana
        (1960-luvulla vanhoillisista eronnut pappiseriseura, joka tulee kuolemaan kuivuuteensa, valtaosa kannattajista yhä ja edelleen vanhoja pappeja)

        Sillanpääläisyys
        (Eli toiset rauhanyhdistysläiset erosivat vanhoillisista 1970 luvulla, heitä on vähän, muutamia perheitä Rautiossa, Kalajoella, Pyhäjoella ja luultavasti myös Ylivieskassa, toki myös muualla hajallaan, mutta edellä mainituissa paikoissa he pitävät seuroja.

        Korpelalaisuus
        (muutama vanha mummo kannattaa yhä toivo korpelan lestadiolais-taustaista uskonkantaa)
        Narvalaisuus

        (luultavasti jo kuollut liike)
        Kososlaisuus
        Heidemannilaisuus
        Old Apotolic lutheran church (luultavasti suurinpiirtein sama kuin esikoisuus, ei varmaa, koska usko ei ole esikoisilla elävää, niin se on vähän erilaista joka paikassa.Osa eroaa kirkosta osa ei yms...)
        Laestadian Lutheran church (sama kuin suomessa rauhanyhdistysläiset) muita hyvin pieniä, osa jo kuolleita liikkeitä.


      • tähtisumu
        /// kirjoitti:

        Lestadiolaisuutta on noin neljänlaista:

        -esikoislestadiolaisuus (jonka tekstiä tuo oli)
        -vanhoillislestadiolaisuus
        -rauhan sana-lestadiolaisuus
        -uusheräys-lestadiolaisuus

        Jokainen ryhmä painottaa ja uskoo eri tavalla.

        Olisitko ystävällinen ja kertoisit mistä linkeistä tai paikoista löytyy
        -vanhoillislestadiolaisten oppeja
        -rauhan sana-lestadiolaisuuden oppeja
        -uusheräyslestadilaisuuden oppeja

        Olisi todella mielenkiintoista tietää onko noiden muiden lestadilaissuuntien opeissa eroja ja kuinka paljon.


      • el kirahwi
        tähtisumu kirjoitti:

        Olisitko ystävällinen ja kertoisit mistä linkeistä tai paikoista löytyy
        -vanhoillislestadiolaisten oppeja
        -rauhan sana-lestadiolaisuuden oppeja
        -uusheräyslestadilaisuuden oppeja

        Olisi todella mielenkiintoista tietää onko noiden muiden lestadilaissuuntien opeissa eroja ja kuinka paljon.

        Alla olevasta linkistä pääset sivustoon, jossa esitellään lestadiolaisuuden eri suunnat. Sivut ovat erääb vanhoillislestadiolaisen tekemät, mutta varsin puolueettomasti tehdyt.

        http://lestadiolaisuus.info


      • eräs
        tähtisumu kirjoitti:

        Olisitko ystävällinen ja kertoisit mistä linkeistä tai paikoista löytyy
        -vanhoillislestadiolaisten oppeja
        -rauhan sana-lestadiolaisuuden oppeja
        -uusheräyslestadilaisuuden oppeja

        Olisi todella mielenkiintoista tietää onko noiden muiden lestadilaissuuntien opeissa eroja ja kuinka paljon.

        *vanhoillislestadiolaisten oppeja";


        Lars Levi Laestadius oli lestadiolaisen herätyksen aloittaja Ruotsin Lapista. Laestadius aloitti saarnaamisen uudella voimalla ja herätys alkoi. Pian herätys levisi myös Suomen puolelle.

        Lestadiolaisuuden korostuksia ovat;
        elämäntapojen muutos (vain täysraittius hyväksytään)

        Henkilökohtainen sielunhoito ja synninpäästö sekä kiinteä yhteenkuuluvuuden tunne.

        Synninpäästön sanoina käytetään "Kaikki synnit anteeksi Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä".

        Uskovaisen elämän tulee erota selvästi ei-uskovaisen elämästä.

        Siksi esimerkiksi sekä vanhoillis- että esikoislestadiolaisuudessa katsotaan, että televisiota ei tule omistaa eikä katsoa.

        Myös pukeutumisessa tulee näkyviin yksinkertaisuus. Meikkausta ei hyväksytä.

        Vanhoillislestadiolainen maallikkosaarnaaja puhuu seuroissa.
        maallikko = ei pappi


        Lestadiolaisuudelle on ollut tyypillistä voimakas esivallan kunnioitus.

        Lestadiolaisuudessa puhutaan ns. kahden munankuoren opista.

        Sen mukaan valtio, yhteiskunta ja kirkko ovat ikäänkuin munankuoria,jotka Jumala on asettanut suojelemaan elävää kristillisyyttä.

        Lestadiolaisuuden huonona puolena on ollut alttius hajaantumiseen.

        Sekä vanhoillis- että esikoislestadiolaisuudessa on ollut myös melkoista hengellistä ylpeyttä.
        __________________________________________________

        Siellä on ollut jopa vallalla ajatus,
        että Jumala pelastaa vain heidän omaan liikkeeseensä kuuluvan
        _________________________________________________

        Vanhoillislestadiolaisuus katsoo, että ehkäisyä ei saa käyttää.
        Tämä on johtanut suureen lapsilukuun
        (perheessä voi olla jopa 15 lasta).


        Tällaista tietoa löytyi vanhoillislestadiolaisista!!!


      • el kirahwi
        tähtisumu kirjoitti:

        Kävin lukasemassa tuon Bergenin kirjoituksen.
        Siinähän on ihan tavallisen kristityn elämän ohjeita.

        Ei mitään kauheata pannassa elämistä.

        -Raittius; Vaikka Raamattu ei osoitakaan alkoholinkäyttöä synniksi, ovat kaikenlaiset päihdeaineet kuitenkin peite yhteiskunnalle ja johtavat väärinkäytettyinä ihmiset pois Jumalasta.
        Lestadiolaisessa liikkeessä on aina harjoitettu ja opetettu täyttä raittiutta.

        -Pukeutuminen; Meitä kehotetaan varovaisuuteen, ettemme pukeutuisi sopimattomasti.
        Kautta aikojen ovat naiset peittäneet päänsä hartauksissa. 1. Kor. 11:5-10 suosittelee pään peittämistä rukouksen aikana, emmekä me näe mitään syytä käytännön muuttamiseen. Toivomme voivamme noudattaa Jumalan järjestystä

        -Kasvatus:"Toinen vanhemmista olisi kotona lasten kanssa niiden ollessa pieniä"

        Hienoa, että jaksoit lukea koko sen Fridtjof Apelthunin tekstin, ja ilmeisesti vielä ihan ajatuksen kanssa. Siinä on aika hyvin kuvattu esikoislestadiolaisuutta. Käänsin sen joskus suomeksi kun jotkut suomalaiset saarnaajat halusivat lukea sen, ja sitten kirjoittajalta luvan pyydettyäni annoin tekstin myös parille nettisivulle. Joten hyvä, ettei työ mennyt hukkaan, että edes joku käy sitä lukemassa.

        Esikoisten seurakunnasta sen verran, että esikoisten seurakunnalla (josta puhutaan mm. hebrealaiskirjeen 12 luvussa) tarkoitetaan Kristuksen maan päälle perustamaa seurakuntaa, ei siis esikoislestadiolaisuutta. Esikoisten seurakunnan jäseniä löytyy ainakin esikoislestadiolaisuudesta, mutta varmastikin myös esikoislestadiolaisuuden ulkopuolelta.

        Jotkut esikoislestadiolaiset tosin rajaavat tämän esikoisten seurakunnan eli autuaaksitekevässä uskossa olevien joukon tarkemmin juuri esikoislestadiolaisuuteen. Eli esikoislestadiolaisuudesta löytyy myös lähes yhtä tiukkaa seurakuntaoppia kuin vanhoillislestadiolaisuudesta.


      • tähtisumu
        el kirahwi kirjoitti:

        Alla olevasta linkistä pääset sivustoon, jossa esitellään lestadiolaisuuden eri suunnat. Sivut ovat erääb vanhoillislestadiolaisen tekemät, mutta varsin puolueettomasti tehdyt.

        http://lestadiolaisuus.info

        Käväsin siellä selailemassa niitä sivuja.
        Juu tosi on. Hirveä määrä eri "ryhmittymiä".
        Niissä ei vain puhuttu juuri siitä , mitä on kiellettyä ja mikä sallittua. No toisarvoinen asia sinänsä. Kattoo tv:tä tai ei.

        Mutta ketkä heistä ( siis näistä eri ryhmistä) opettavat, että he ovat ainoita oikeita "uskovaisia".

        Lestadiolaisuus on mielenkiintoinen suunta.
        Noin monta erilleen haarautunutta järjestöä jo.
        Mahtaa olla ollut hiukkasen oppiriitoja kyseisessä liikkeessä.

        No ehkä perussanoma on kuitenkin sama.
        Opit perustuu raamattun ei ihmisten sanoihin.

        Tuo vain mietityttää minkä suunnan oppi on todelle, että ovat ainoita oikeita uskovaisia, jotka pelastuvat. Vai onko se kaikissa eri lestadiolaissuunnissa vallalla oleva oppi.

        -Jos niin on,sittenhän pelastuu vain pieni osa ihmisiä....ei kai Jumala noin tyhmä ole ,että ottaisi sinne vain pelkkiä lestoja...


      • el kirahwi
        tähtisumu kirjoitti:

        Käväsin siellä selailemassa niitä sivuja.
        Juu tosi on. Hirveä määrä eri "ryhmittymiä".
        Niissä ei vain puhuttu juuri siitä , mitä on kiellettyä ja mikä sallittua. No toisarvoinen asia sinänsä. Kattoo tv:tä tai ei.

        Mutta ketkä heistä ( siis näistä eri ryhmistä) opettavat, että he ovat ainoita oikeita "uskovaisia".

        Lestadiolaisuus on mielenkiintoinen suunta.
        Noin monta erilleen haarautunutta järjestöä jo.
        Mahtaa olla ollut hiukkasen oppiriitoja kyseisessä liikkeessä.

        No ehkä perussanoma on kuitenkin sama.
        Opit perustuu raamattun ei ihmisten sanoihin.

        Tuo vain mietityttää minkä suunnan oppi on todelle, että ovat ainoita oikeita uskovaisia, jotka pelastuvat. Vai onko se kaikissa eri lestadiolaissuunnissa vallalla oleva oppi.

        -Jos niin on,sittenhän pelastuu vain pieni osa ihmisiä....ei kai Jumala noin tyhmä ole ,että ottaisi sinne vain pelkkiä lestoja...

        Vanhoillislestadiolaisista lähes kaikki ovat sitä mieltä, että vain vanhoillislestadiolaiset pelastuvat. Mutta olen kyllä tavannut sellaisiakin vanhoillislestadiolaisia, jotka eivät ajattele niin.

        Esikoislestadiolaisistakin aika monilla on lähes yhtä tiukka käsitys siit, että vain esikoislestadiolaisuudessa voi pelastua, mutta hyvin suuri osa ei halua rajata Jumalan seurakuntaa näin.

        Sitten on esikoislestadiolaisuudesta eronnut leeviläisyys, joita on hyvin vähän, mutta he ainakin tuntuvat pitävän hyvin voimakkaasti esillä, että juuri heidän joukkonsa on se oikea seurakunta. Mutta en tiedä ovatko he tarkasti sitä mieltä, että kaikki muut kuin heidän joukossaan olevat joutuvat kadotukseen.

        Muissakin lestadiolaisuuden suunnissa saattaa esiintyä tällaista ajatusta, ettävain heidän joukossaan voi pelastua, mutta se ei ole yhtä tavallista kuin yllä mainituissa kolmessa.


      • tähtisumu
        el kirahwi kirjoitti:

        Vanhoillislestadiolaisista lähes kaikki ovat sitä mieltä, että vain vanhoillislestadiolaiset pelastuvat. Mutta olen kyllä tavannut sellaisiakin vanhoillislestadiolaisia, jotka eivät ajattele niin.

        Esikoislestadiolaisistakin aika monilla on lähes yhtä tiukka käsitys siit, että vain esikoislestadiolaisuudessa voi pelastua, mutta hyvin suuri osa ei halua rajata Jumalan seurakuntaa näin.

        Sitten on esikoislestadiolaisuudesta eronnut leeviläisyys, joita on hyvin vähän, mutta he ainakin tuntuvat pitävän hyvin voimakkaasti esillä, että juuri heidän joukkonsa on se oikea seurakunta. Mutta en tiedä ovatko he tarkasti sitä mieltä, että kaikki muut kuin heidän joukossaan olevat joutuvat kadotukseen.

        Muissakin lestadiolaisuuden suunnissa saattaa esiintyä tällaista ajatusta, ettävain heidän joukossaan voi pelastua, mutta se ei ole yhtä tavallista kuin yllä mainituissa kolmessa.

        - Siis suurin osa uskoo, että pieni on se joukko, mutta mukana on myös suvaitsevaisia ja "terve järkisiä" lestoja.
        Miksi siis vaan tuomitaan joidenkin, vaikkakin valtaosan mielipiteiden mukaan koko lestadiolaisuus liike.

        Ei ymmärrä
        Tosin kyllähän tuo ärsyttää jos väitetään , että kuulumalla meihin sinulla on ainoastaan mahdollisuus pelastua.

        Mutta niinkun , joku sanoi;
        Kaikki fiksut lestat on muilla palstoilla, ehkäpä tuo selittää asian, miksi täällä on tuo uskonsota niin hirviä.


      • ///
        tähtisumu kirjoitti:

        Olisitko ystävällinen ja kertoisit mistä linkeistä tai paikoista löytyy
        -vanhoillislestadiolaisten oppeja
        -rauhan sana-lestadiolaisuuden oppeja
        -uusheräyslestadilaisuuden oppeja

        Olisi todella mielenkiintoista tietää onko noiden muiden lestadilaissuuntien opeissa eroja ja kuinka paljon.

        vanhoillislestadiolaisuus:
        http://www.srk-oulu.net

        rauhan sana:
        http://www.lyrs.fi

        uusheräys:
        http://www.uusherays.fi


      • Vanhoillislestadiolainen nain
        tähtisumu kirjoitti:

        Olisitko ystävällinen ja kertoisit mistä linkeistä tai paikoista löytyy
        -vanhoillislestadiolaisten oppeja
        -rauhan sana-lestadiolaisuuden oppeja
        -uusheräyslestadilaisuuden oppeja

        Olisi todella mielenkiintoista tietää onko noiden muiden lestadilaissuuntien opeissa eroja ja kuinka paljon.

        http://www.srk-oulu.net/

        http://www.laestadianlutheran.org/


      • lestadiolainen
        eräs kirjoitti:

        *vanhoillislestadiolaisten oppeja";


        Lars Levi Laestadius oli lestadiolaisen herätyksen aloittaja Ruotsin Lapista. Laestadius aloitti saarnaamisen uudella voimalla ja herätys alkoi. Pian herätys levisi myös Suomen puolelle.

        Lestadiolaisuuden korostuksia ovat;
        elämäntapojen muutos (vain täysraittius hyväksytään)

        Henkilökohtainen sielunhoito ja synninpäästö sekä kiinteä yhteenkuuluvuuden tunne.

        Synninpäästön sanoina käytetään "Kaikki synnit anteeksi Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä".

        Uskovaisen elämän tulee erota selvästi ei-uskovaisen elämästä.

        Siksi esimerkiksi sekä vanhoillis- että esikoislestadiolaisuudessa katsotaan, että televisiota ei tule omistaa eikä katsoa.

        Myös pukeutumisessa tulee näkyviin yksinkertaisuus. Meikkausta ei hyväksytä.

        Vanhoillislestadiolainen maallikkosaarnaaja puhuu seuroissa.
        maallikko = ei pappi


        Lestadiolaisuudelle on ollut tyypillistä voimakas esivallan kunnioitus.

        Lestadiolaisuudessa puhutaan ns. kahden munankuoren opista.

        Sen mukaan valtio, yhteiskunta ja kirkko ovat ikäänkuin munankuoria,jotka Jumala on asettanut suojelemaan elävää kristillisyyttä.

        Lestadiolaisuuden huonona puolena on ollut alttius hajaantumiseen.

        Sekä vanhoillis- että esikoislestadiolaisuudessa on ollut myös melkoista hengellistä ylpeyttä.
        __________________________________________________

        Siellä on ollut jopa vallalla ajatus,
        että Jumala pelastaa vain heidän omaan liikkeeseensä kuuluvan
        _________________________________________________

        Vanhoillislestadiolaisuus katsoo, että ehkäisyä ei saa käyttää.
        Tämä on johtanut suureen lapsilukuun
        (perheessä voi olla jopa 15 lasta).


        Tällaista tietoa löytyi vanhoillislestadiolaisista!!!

        Aika jännät puolet otit meistä esiin! Synkkää olis jos itse näkis asiat noin. SUn kotona: ei varmaan annettu sanoa kirosanoja(mikä karemee koti), ei annettu suudella kotona (mikä karmee koti)ei annettu juoda kotona(mietn rajoittunutta)ei annettu tuoda poikaystävää kotiin yöksi (onpa rajoittunutta)ei lainattu autoa (tosi rajoittunutta)pakotettiin tekemään läksyt (miten voi olla noin rajoittunutta)


      • Anonyymi
        tähtisumu kirjoitti:

        Kävin lukasemassa tuon Bergenin kirjoituksen.
        Siinähän on ihan tavallisen kristityn elämän ohjeita.

        Ei mitään kauheata pannassa elämistä.

        -Raittius; Vaikka Raamattu ei osoitakaan alkoholinkäyttöä synniksi, ovat kaikenlaiset päihdeaineet kuitenkin peite yhteiskunnalle ja johtavat väärinkäytettyinä ihmiset pois Jumalasta.
        Lestadiolaisessa liikkeessä on aina harjoitettu ja opetettu täyttä raittiutta.

        -Pukeutuminen; Meitä kehotetaan varovaisuuteen, ettemme pukeutuisi sopimattomasti.
        Kautta aikojen ovat naiset peittäneet päänsä hartauksissa. 1. Kor. 11:5-10 suosittelee pään peittämistä rukouksen aikana, emmekä me näe mitään syytä käytännön muuttamiseen. Toivomme voivamme noudattaa Jumalan järjestystä

        -Kasvatus:"Toinen vanhemmista olisi kotona lasten kanssa niiden ollessa pieniä"

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki tähtisumu .
        Kun kirjoitit että Raamattu ei osoita alkoholin käyttöä synniksi niin tutkimme nyt Jumalan armon kautta kuinka meidän tulee ymmärtää tämä kristillisyyden eli pyhän hengen valkeudessa .
        Vaikka alkoholi on tehty Jumalan viljasta mutta sitä ei ole koskaan siunattu vaan kirottu . Koska kristityn uskon perustana on Pyhä raamattu niin otamme muutaman sanan sieltä pohjaksi uskollemme .
        Sanassa on kirjoitettu : Yksikään juomari ei tule perimään taivaan valtakuntaa ja toisessa paikassa älkää juopuko viinistä josta tulee paha meno vaan täyttykää hengellä .
        Toiseksi : tutkimme nyt mitä viiniä se oli jonka jumalan poika on muuttanut vedestä Kaanaan häissä .
        Se viini ei ole voinut olla luonnollista viiniä koska Jeesuksen aikana ei ollut keksitty viiniä vaan jonka Turkkilaiset keksivät joitakin satoja vuosia sitten . Jotkut papit ovat pähkäilleet että se oli hengellistä viiniä mutta kristityt eivät usko kumpaakaan . Mitä viiniä se oli ? Se kallis viini jonka sinun ja minun sielujemme piispa on vedestä muuttanut se oli ehtoollis viiniä jota kristitty saa paljon juoda syntien anteeksi saamiseksi . Valmista rakas vanhin sitä viiniä suuriin leileihin piri pintaan että me saamne juoda sitä sinun muistoksesi amen


      • Anonyymi
        el kirahwi kirjoitti:

        Alla olevasta linkistä pääset sivustoon, jossa esitellään lestadiolaisuuden eri suunnat. Sivut ovat erääb vanhoillislestadiolaisen tekemät, mutta varsin puolueettomasti tehdyt.

        http://lestadiolaisuus.info

        Linkki
        http://lestadiolaisuus.info/
        on vissiin vanhentunut. Vai miten lestadiolaiset suhtautuu nettipelaaniseen?Linkin takaa löytyy "Parhaat nettikasinot Suomessa vuonna 2022"


    • vakas@M

      voi olla muttei monikossa.
      onko muitakin oikeita seurakuntia kuin rauhanyhdistys?= vain ajallinen organisaatio.
      JUMALAN VALTAKUNTA on se johonka syntisen tulee etsiytyä.

      • Vanhoillislestadiolainen nain

        Ja mitä konkreettisesti neuvot synninhätäisen tekemään? Ei paljoa lohduta jos on kvoa synnin hätä ja vaikka tietää kuolevansa kohta syöpään jos tuolla lailla vain filosofoit..


      • vakas@M
        Vanhoillislestadiolainen nain kirjoitti:

        Ja mitä konkreettisesti neuvot synninhätäisen tekemään? Ei paljoa lohduta jos on kvoa synnin hätä ja vaikka tietää kuolevansa kohta syöpään jos tuolla lailla vain filosofoit..

        Filofiseeraisit siinä tilanteessa ?.


      • vanh.lest. nainen
        vakas@M kirjoitti:

        Filofiseeraisit siinä tilanteessa ?.

        vaan saarnaisin synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.


    • Vanhoillislestadiolainen nain

      Ehkä noihin voi hieman varioidenkin vastata, mutta yritän vastata mahdollisimman yleispätevästi.Jos on tarkempia kysymyksiä, laita vaikka uus keskustelualoitus, tsekkaan huomenna.

      1.vaaditaan usko ja parannus: uskot synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä kun ne sinulle anteeksi saarnaa sellainen jolla on Pyhä Henki ( saanut tasan samalla tavalla omat syntinsä anteeksi eli saamalla oamt syntinsä anteeksi joltain toiselta uskovaiselta)Jeesus vuodatti Pyhän Hengen opetuslapsille pääsiäisenä ja sieltä asti se on kulkenut ihmiseltä ihmiselle
      2.tekoja eiv aadita, vain tuo äskeinen
      3.sitä ei saa käyttää minkä omatuntosi tämän parannusken teon jälkeen sinulle synniksi kirkastaa. Älä mieti noita sääntöjä kauheasti, on niistä omat säännöt, mutta ihan totuus on että kyllä ne jonkinverran vaihtelee ihmiseltä ihmiselle. Jotkut vain uskoo niin sääntöopillisesti ja yleensä nämä jotka haluaa korostaa uskonasioissa sääntöjä on kaikista kovaäänisimpiä Sinähän saat synninpäästössä Pyhän Hengen ja se ons e sinun puhdas omatuntosi johon jatkossa saat täysin turvallsiesti luottaa.

      • vakas@M

        Tuolla aikaisemmin uskovaisen tyttären juttua sanoi provoksi, ja nyt kun sellainen on edessäsi niin selittelet maat ja taivaat.

        Tässä pikkuisen filosofiaani.

        18. Minä neuvon sinua minulta ostamaan kultaa tulella selitettyä, ettäs rikastuisit, ja valkiat vaatteet, joillas sinus pukisit, ettei sinun alastomuutes häpy näkyisi, ja voitele silmäs silmäin voiteella, ettäs näkisit.


      • tähtisumu
        vakas@M kirjoitti:

        Tuolla aikaisemmin uskovaisen tyttären juttua sanoi provoksi, ja nyt kun sellainen on edessäsi niin selittelet maat ja taivaat.

        Tässä pikkuisen filosofiaani.

        18. Minä neuvon sinua minulta ostamaan kultaa tulella selitettyä, ettäs rikastuisit, ja valkiat vaatteet, joillas sinus pukisit, ettei sinun alastomuutes häpy näkyisi, ja voitele silmäs silmäin voiteella, ettäs näkisit.

        Nyt en ymmärtänyt oikein mitä tarkoitit ja kenelle tuon äskeisen viestin lähetit??

        Mikä provoo????

        Selvennystä pliis!!!


      • Vanhoillislestadiolainen nain
        vakas@M kirjoitti:

        Tuolla aikaisemmin uskovaisen tyttären juttua sanoi provoksi, ja nyt kun sellainen on edessäsi niin selittelet maat ja taivaat.

        Tässä pikkuisen filosofiaani.

        18. Minä neuvon sinua minulta ostamaan kultaa tulella selitettyä, ettäs rikastuisit, ja valkiat vaatteet, joillas sinus pukisit, ettei sinun alastomuutes häpy näkyisi, ja voitele silmäs silmäin voiteella, ettäs näkisit.

        Minä en ole mitään selittänyt provoksi, jos niin luulet. En oikein minäkään ymmärrä mitä tahdot sanoa. Puhu suoraan, en tosiaan tajua. Vai tarkoitatko että mun juttu on provoa. Tähtisumu kysyi, minä vastasin kysymykseensä.


      • vakas@M
        tähtisumu kirjoitti:

        Nyt en ymmärtänyt oikein mitä tarkoitit ja kenelle tuon äskeisen viestin lähetit??

        Mikä provoo????

        Selvennystä pliis!!!

        WTTÄ VIHDOINKIN SAISIMME OIKEAN KÄSITYKSEN LESTADIOLAISISTA !!!!!!!!!!!!


      • vakas@M
        Vanhoillislestadiolainen nain kirjoitti:

        Minä en ole mitään selittänyt provoksi, jos niin luulet. En oikein minäkään ymmärrä mitä tahdot sanoa. Puhu suoraan, en tosiaan tajua. Vai tarkoitatko että mun juttu on provoa. Tähtisumu kysyi, minä vastasin kysymykseensä.

        Tositarkoituksella kirjoitettu, tai sitten on ollut ikävästi väärät sanan valinnat.


      • Anonyymi
        vakas@M kirjoitti:

        Tositarkoituksella kirjoitettu, tai sitten on ollut ikävästi väärät sanan valinnat.

        Se joka poitäytyy Jumalan sanassa, eli Raamatun opissa ja myös vaeltaa siinä, se pelastuu. Tässä linklissä raiistelevaa julistusta, kuinka jumalattomille käy. https://www.youtube.com/watch?v=Kl4FWxFt21U


    • Anonyymi

      Ne esiintyy itse netissä ja TV ohjelmissa. YouTube . Niillä on koruja ja meikkejä .

    • Anonyymi

      Lestadiolaisuus on setämiesten kerho, jossa sanellaan muille miten kuuluisi elää ja itse kyykytetään ja rahastetaan liikkeeseen kuuluvia painostamalla ulkopuolelle jättämisellä ja moralisoimalla. Myös vanhoja lestadiolaisia puolipakotetusti pyydetään tekemään testamentti herätysliikkeen hyväksi jos maallista mammonaa tai arvokiinteistöjä on jäänyt omistukseen.

    • Anonyymi

      Kuuluukos mustalaiset lestadiolaisiin vai johonkin muuhun seurakuntaan? Mites myymälävarkaudet ja Raamattu sopii yhteen? Entäpä onko se syntiä, jos varastaa Raamatun?

    • Anonyymi

      Taitaa kaikilla herätysliikkeillä olla ajatuksena tuo "vain me pelastutaan ja muut joutuu helvettiin". Termit vaihtelee ja toisissa seurakunnissa sallitaan esim. telkun katselu ja meikkaaminen mutta muuten herätysliikkeet ovat kyllä hyvin samanlaisia.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ideko Suomi Oy on kotimainen, valtakunnallinen keittiöuudistuksiin erikoistunut yritys, joka työllistää tällä hetkellä yli 100 vakituista työntekijää.

      Yritys etsii myyntiedustajia keittiöuudistusten myynti- ja suunnittelutyöhön Oulun tiimiin. Kokemusta myyntityöstä arvostetaan, mutta ei edellytä. Tärkeintä on aito halu oppia uusi työ sekä asenne tehdä tavoitteellista työtä. Työssä tarvitsee oman auton ja ajokortin. Ideko antaa työhön kattavan teoria- ja myyntikoulutuksen.

      Oulun Limingantullin toimistolle Ideko etsii myös ajanvaraajia osa- ja kokoaikaisiin työsuhteisiin. Ajanvaraajan työ sisältää alueiden asukkaiden kartoitusta, suunnittelukäyntien sopimista sekä kirjaamista järjestelmään. Työaika on maanantaista perjantaihin kokoaikatyössä 09.00-16.30. Osa-aikatyössä työskentelyaika on maanantaista keskiviikkoon klo. 16.30-20.20. Ideko kouluttaa ajanvaraustyöhön, joten aiempaa kokemusta työstä ei tarvita. Kokoaikatyön palkkaus koostuu 1600 euron takuupalkasta ja provisiosta. Työssä ei tarvitse omaa autoa.

      Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto ja BusinessOulu järjestävät yhdessä Ideko Oy:n kanssa infotilaisuuden yrityksestä ja sen avoimista työpaikoista:

      Aika: ke 24.8.22 klo 13 (kesto noin 45 minuuttia)
      Paikka: BusinessAsema, Hallituskatu 36 B, 90100 Oulu

      Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille. Ennakkoilmoittautumista ei tarvita.




      Ystävällisin terveisin,
      Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto

    • Anonyymi

      Onko lestadiolaisten taivas kaupunki vai puutarha?
      Esim. tämän raamatunkohdan mukaan paratiisi onkin porteilla suljettu harmaa kaupunki, eikä puutarha.
      "14 »Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa: he pääsevät syömään elämän puusta ja saavat mennä porteista sisälle kaupunkiin. 15 Ulkopuolelle jäävät koirat ja noidat, irstailijat, murhaajat ja epäjumalien palvelijat ja kaikki, jotka rakastavat valhetta ja noudattavat sitä. "

    • Anonyymi

      Lestadiolaisuus = Epämoraalista, Epärehellistä, Toisen epäkunnioittamusta, Kiusaamista, Rasismia jne

      Lista loputon....

    • Anonyymi

      Koistinen.se

    • Anonyymi

      Tunnen yhden lestadiolainen, johon ei voi luottaa muuhun kun sen työn mitä hän tekee. Tosi siistiä työtä ja nopeasti. Vaikka on itse hänet nähnyt 2 viikkoa missä hän on ollut töissä, ja hänelle sanoo että näin hänet ja hänkin katsoi autosta kun kuljin , hyvä ettei ajanut kolaria, niin hän väittää ettei muista mitään, oikein ottaa päähän kun aina huomaa että taas tulee valhetta. Olen aika paljon teettänyt remonttia ja kaikenlaisia pikku hommia tällä miehellä, eikä pokka petä vaikka valhetta tulee, tuijottaa vaan. Ihmettelen vaan, kun on muuten niin auttavainen ja hyvä tekemään töitä.

    • Anonyymi

      Taiga Häkkilä....hmmm

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe