On tallennettu mm. professori J.H. Huxleyn, tunnetun agnostikon viimeiset sanat, kun hän maatessaan kohtasi äkillisesti kuolemansa. Yhtäkkiä hän katsoi jotakin, mikä oli mahdotonta nähdä ruumiillisilla silmillä ja hetken tuijotettuaan hän kuiskasi "se on siis totta."
Sir Francis Newport, englantilaisen skeptikkojen yhdistyksen johtaja sanoi heille, jotka olivat kokoontuneet hänen kuolinvuoteen ympärille, "Älkää sanoko minulle, ettei Jumalaa ole olemassa, sillä tiedän että on. Olen tällähetkellä hänen vihaisessa läsnäolossaan! Teidän ei tarvitse sanoa minulle, ettei helvettiä ole, sillä tunnen jo sieluni lipuvan kohti sen tulta! Pelkurit, lopettakaa joutava puheenne, että minulla olisi vielä toivoa! Tiedän olevani hukkunut iankaikkisesti."
Kuuluisa kristitty saarnamies Dwight L. Moody sanoi heräten juuri hetki ennen kuolemaansa jotakin aivan päinvastaista: "Maa etääntyy. Taivas avautuu edessäni. Jos tämä on kuolema, niin se on ihanaa! Täällä ei ole laaksoa. Jumala kutsuu minua ja minun täytyy mennä."
"Ei isä, ei," sanoi Moodyn poika, "näet unta." "En näe unta," Moody vastasi. "Olen porttien sisäpuolella. Olen nähnyt lasten kasvot." Hänen viimeiset sanansa olivat, "Tämä on minun voittokulkueeni; tämä on kruunajaispäiväni! Tämä on valtavaa!"
Tieteellinen nero Thomas Edison ei puhunut yimääräisiä, mutta kuoleman hetkellään hän sanoi vaimolleen ja lääkärilleen "Siellä on kaunista."
http://www.actsweb.org/fi/taivas1.htm
Ateisti kuolinvuoteella
23
1897
Vastaukset
- oli alkemisti
"Kuolinvuoteellaan Newton kauhistutti läsnäolijoita kieltäytymällä ottamasta vastaan Herran Pyhää Ehtoollista."
http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Newton olikin maagikko ja alkemisti/HS20050329SI1AT02zbf - kuuluu...
vitsi-palstalle, kiitos.
- aloitus,.,.
ollut vitsi, faktaa, koska samansuuntaisia kokemuksia on muillakin! Niitä sinä et voi tyhjäksi tehdä luulotteluillasi!
- keskustelua.........
Monet eivät edes ole sanoneet mitään tuollaista vaan uskovat vain jatkavat valehteluaan noista asioista, koska haluavat että ihmiset eläisivät heidän typerän taikauskonsa mukaan. Nuo kokemukset, kuten vaikka se, että jos joku sanoo ennen kuolemaansa näkevä valkoisen tunnelin ovat ihan tavallisia jotka johtuvat ihmisen aivoista.
- siin
"näkevä valkoisen tunnelin ovat ihan tavallisia jotka johtuvat ihmisen aivoista."
Ei todista vielä mitään valkoisen tunnelin olemastoolosta tai sen olemattomuudesta. Sinunkin aivosi saattavat tuottaa esimerkiksi nukkuessasi tai huumausaineen vaikutuksen alaisena mielikuvia ja aistimuksia ihan todellisista asioista.
- Ex-hellari
Taas yksi todiste lisää.... siitä ettei nimimerkilläsi julkaistua soopaa kannata ottaa tosissaan.
Heippa spede. - se semmosta
Nauhalle on otettu mm. Jeesuksen sanat: "Voi hitto mitä satua ja mää ku niin tän otin tosissani!"
Erään helluntailaisen professorin lausuma hiukka ennen hänen kuolemaansa vuoteensa ääressä oleville: "Älkää enää hokeko, että Jumala on olemassa, sillä tiedän, ettei ole. Olen tällä hetkellä vihainen, koska minua on koko ikäni petkutettu mm. ihmeparantumisilla, joita kukaan ei ole ikinä kokenut. Pelkurit! Lopettakaa joutava touhunne ja tehkää töitä tai teidän talonne hukkuu sontaan!"
Hyvin tunnettu fundamentalisti Moses L. Brutus loihtios lausumaan hetkeä ennen menehtymistään: " Missä se on? Hitto mitä petkuhuiputusta! Taivas on pelkkää tarua!"
Ja näitähän syntyy!- Heikki J. Patrikainen
>>Nauhalle on otettu mm. Jeesuksen sanat: "Voi hitto mitä satua ja mää ku niin tän otin tosissani!">>
Itse asiassa Jeesuksenhan kerrotaan sanoneen, "Jumalani, Jumalani! Miksi minut hylkäsit?"
Miesparka ei selvästikään odottanut joutuvansa kuolemaan ristillä.
Heikki - Kas näin
Heikki J. Patrikainen kirjoitti:
>>Nauhalle on otettu mm. Jeesuksen sanat: "Voi hitto mitä satua ja mää ku niin tän otin tosissani!">>
Itse asiassa Jeesuksenhan kerrotaan sanoneen, "Jumalani, Jumalani! Miksi minut hylkäsit?"
Miesparka ei selvästikään odottanut joutuvansa kuolemaan ristillä.
Heikkisanoi jesse toisen tarinan mukaan, "täytettyään" "vaippansa" kun eihän sieltä ristiltä vessaan päässyt.
- Drkat
eräs helluntailainen makasi kuolinvuoteellaan ja tuijotti huoneen kattoon silmät apposen auki, hiestä märkänä ja huonot housuissa mumisten itsekseen yhtä ja samaa toistaen. Hoitaja meni lähemmäksi ja yritti saada selvää, mitä tämä harras uskovainen oikein resitoi. Ja kyllä, ihan selkeästi vaikkakin hiljaa artikuloiden kuului, "allahu akbar, allahu akbar..."
Tämä on kuulemma hyvin yleistä helluntailaisten kuolevien keskuudessa. - Heikki J. Patrikainen
Incurably religious, that is the best way to describe the mental condition of so many people.
-- Thomas Edison, quoted by Joseph Lewis from a personal conversation, in "A Visit With Thomas Alva Edison"
I have never seen the slightest scientific proof of the religious theories of heaven and hell, of future life for individuals, or of a personal God.
-- Thomas Edison, Columbian Magazine, contributed by Tamara
I cannot believe in the immortality of the soul.... No, all this talk of an existence for us, as individuals, beyond the grave is wrong. It is born of our tenacity of life -- our desire to go on living -- our dread of coming to an end.
-- Thomas Edison, interview in The New York Times (October 2, 1910) front of Magazine Section, by Edward Marshall, quoted from James A Haught, "Breaking the Last Taboo" (1996)
I do not believe in the God of the theologians; but that there is a Supreme Intelligence I do not doubt.
-- Thomas Edison, quoted from Thomas S Vernon, "Thomas Alva Edison"
Ilmeisesti Edison pääsi taivaaseen vaikka kielsi kristilliset opinkappaleet? Tai sitten hänen aivokemiansa vain tuotti kuoleman hetkellä jotain kauniita näkymiä.
Miksi ketään kiinnostaa vastata Pentecostalin viesteihin (miksi minuakin?)? Jos kyseinen henkilö on tosissaan, niin herrajumala... valitettavasti se on jopa mahdollista.
"What sort of 'design' can there be in life when this grandest of all men is cut down unceremoniously by the Grim Reaper's scythe while idiots and imbeciles live on?"
-- Joseph Lewis, on hearing of Edison's demise, quoted in Lewis' "A Visit With Thomas Alva Edison"
Heikki tai paremminkin hellarilegendaa. Sama tarina sana sanalta löytyy useaan kertaan erilaisista heluntailaisteksteistä. Totuudesta siinä ei ole häivääkään.
Alkakaamme "professori J.H. Huxleyn, tunnetun agnostikon" viimeisistä sanoista. Tällaista Huxleytä ei ole olemassa. Tosin löytyy Thomas H. Huxley, tunnettu agnostikko, mutta hän ei tuollaista fuulaa olisi sanonut. Hänellä oli muuten tuntematon veli John, joka oli "niin hullu kuin terve mies voi olla".
Unohdit muuten lainauksesi alusta sanat "Kirjoittaja tapasi kerran naisen, joka sanoi hoitaneensa professori J.H.Huxleytä, tunnettua agnostikkoa, tämän kuolinvuoteella".
Yhtä huono onni on Sir Francis Newportin kohdalla (alkutekstisi muuten mainitsee 'infidel club', ei skeptikkojen yhdistystä). Kummallista, että Skeptic Society ei lainkaan tunne miestä, jonka piti olla heidän johtajansa. Sen sijaan Sir Francis oli pankkiiri ja taisteli Englannin sisällissodassa kuninkaan puolella. Hänestä tuli Bradfordin 1. jaarli.
Dwight Moodyn pojan puheista ei kannata ottaa vastuuta.
Valitse ensi kerralla se lähde, jossa rupatellaan Darwinin ja Stalinin kuolinvuoteista. Stalinia ei olekaan viime aikoina täällä näkynyt.- urb.pag.
Joskus pastellisävyisellä 80-luvulla seurustelin jonkin aikaa uskovaiset tytön kanssa. Hänen ystävillään oli tällaisia kirjoja, joissa paitsi lueteltiin tällaisia tarinoita roppakaupalla myös ohjeistettiin kesksuteluihin ei-uskovien kanssa.
Saakohan noita kirjoja mistään.
Ainakin jonkin saatananpalvontajutut on ihan viime vuosinakin otettu tosissaan Suomessakin.
- Vaikuttunut ohikulkija
Sanokaapa ateistit tuntuuko teillä edes hetken aikaa ahdistavalta miettiä josko nuo olisivatkin totta?
Ja, vaikka kyseiset lainaukset eivät olisikaan totta, niin miltä tuntuisi oikeasti miettiä kuolinvuoteellaan "Mitä tämän jälkeen?"
Vai puuttuuko teiltä kenties mielikuvitus ja tunne-elämä?>>Sanokaapa ateistit tuntuuko teillä edes hetken aikaa ahdistavalta miettiä josko nuo olisivatkin totta?>Ja, vaikka kyseiset lainaukset eivät olisikaan totta, niin miltä tuntuisi oikeasti miettiä kuolinvuoteellaan "Mitä tämän jälkeen?">Vai puuttuuko teiltä kenties mielikuvitus ja tunne-elämä?
- Kas näin
Sanopa arvon hellarikulttijeesustelija tuntuuko sinusta edes hetken aikaa ahdistavalta lukea, että tämäkin kulttinne mielisatu on mielikuvituksen tuotetta?
Ja, koska kyseiset lainaukset eivät siis ole totta, niin miltä sinusta tuntuisi oikeasti miettiä jotakin, eikä toistella ulkoa hassuja traktaattejanne?
Sinulta taitaa puuttua mielikuvitus kokonaan. Tunne-elämäsi taas on yhtä kuin oman elämäsi sitominen narsistiseen uskonkierteeseen ja kanssaihmisten näkeminen kulttisi objekteina. - vaikuttunut korva
"miltä tuntuisi oikeasti miettiä kuolinvuoteellaan 'Mitä tämän jälkeen?'"
Kuolema tulee aikanaan Juice Leskisen sanoin: "Ei elämästä selviä hengissä." Tälle faktalle eivät uskovaiset voi mitään, vaikka eläisivät millaisessa satumaailmassa.
Tunne-elämä ja mielikuvitus katoavat kuoleman hetkellä sinultakin. omaisteni kuolinvuoteilla ja kyllä harvempi mitään yleivä lausuntoja esittää. Yleensä kuoleva vajoaa koomaan, jossa vielä kannattaa pitää kädestä ja puhua (kerran tein sitä viikon), sitten hän lakkaa kokonaan tajuamasta ja lopulta hoitaja tulee sanomaan, että nyt on aika poistua huoneesta, että pääsemme laittamaan vainajan kuntoon.
Yksikään heistä ei näyttänyt pohtivan mitään erityisen filosofista, lähinnä joskus sormet vähän pusersivat kättä, niin että läsnäolo ilmeisesti auttoi.- Dara
Olivat nuo kyseiset lainaukset totta taikka eivät, niin eivät ne minua ahdista. Miksi edes ahdistaisivat? Nehän olisivat jokatapauksessa jonkun subjektiivisia tuntemuksia ja ajatuksia kuoleman hetkellä. Maailmasta löytyy varmaan lukuisia toisenlaisiakin tuntemuksia ja kokemuksia niiden vastapainoksi. Jos kuolevaa helpottaa usko kuoleman jälkeiseen elämään, niin mikä minä olisin sitä kieltämään. En näe mitään pahaa siinä, että kuoleman hetkellä ihminen saa lohtua jostakin.
"miltä tuntuisi oikeasti miettiä kuolinvuoteellaan "Mitä tämän jälkeen?" "
En tiedä miltä tuntuisi tällaisen miettiminen kuolinvuoteella, koska en ole sellaisella vielä koskaan levännyt. Tiedän kyllä, miltä tuntuu tuon miettiminen ihan tässä elämässä. Ja itseasiassa juuri kuoleman jälkeisen miettiminen on varsin hauskaa mielestäni. Ihminenhän voi luoda lähes loputtoman määrän eri vaihtoehtoja sille, mitä kuoleman jälkeen on/ei ole. Henkilökohtaisesti en usko, että olisi olemassa minkäänlaista kuolemanjälkeistä. Uskon siihen, että jokaisen elämä päättyy kuolemaan, oman olemassaolon lakkaamiseen, takaisin luonnon kiertokulkuun päätymiseen. Tällainen ajatus on minusta kauniinpi kuin mikään elämä jossain muualla.
Tunnen kyllä vetoa kuoleman jälkeiseen elämään. Jokin siinä on aina minua viehättänyt. Tosin kristinuskon kuoleman jälkeinen taivaineen ja helvetteineen ei ole minuun juurikaan vedonnut. Ennemminkin viehätyn Astrid Lindgrenin Veljeni Leijonamielessä kuvattujen Nangijalan ja Nangiliman kaltaisista maailmoista.
"Vai puuttuuko teiltä kentien mielikuvitus ja tunne-elämä?"
Minulle ei nyt ihan auennut, että mitä tekemistä kuolemanjälkeiseen elämään uskomisella on juuri tunne-elämän kanssa. Ja mitä mielikuvitukseen tulee, niin jollei omani huippuluokkaa olisikaan, niin ainakin nautin toisten mielikuvituksen hedelmistä täysin siemauksin :) - urb.pag.
Mielikuvitustakin riittää. Normaali ihmisellä käy vain tuossa seitsemännen ikävuoden tienoilla että hän alkaa erottaa kuvitellun ja todellisuuden toisistaan.
No, eihän kaikki voi kehittyä samalla mitalla...
On todella ahdistavaa ajatella että on ihminen joka valveillakin näkee painajaisia. Sinun täytyy tuntea miltä skitsofreenikolta tuntuu kun joka nurkan takana on tonttuja, piruja, jättikokoisia kärpäsiä ja bussipysäkilläkin luet ihmisten ajatuksia että he haluavat tappaa sinut. - pysäkillä
urb.pag. kirjoitti:
Mielikuvitustakin riittää. Normaali ihmisellä käy vain tuossa seitsemännen ikävuoden tienoilla että hän alkaa erottaa kuvitellun ja todellisuuden toisistaan.
No, eihän kaikki voi kehittyä samalla mitalla...
On todella ahdistavaa ajatella että on ihminen joka valveillakin näkee painajaisia. Sinun täytyy tuntea miltä skitsofreenikolta tuntuu kun joka nurkan takana on tonttuja, piruja, jättikokoisia kärpäsiä ja bussipysäkilläkin luet ihmisten ajatuksia että he haluavat tappaa sinut."...bussipysäkilläkin luet ihmisten ajatuksia että he haluavat tappaa sinut."
Hesassa toi on kyllä ihan totta. Tai sitten vaihtoehtoinen uhri on bussikuski, koska se *tun dösä on kuitenkin myöhässä ja kuskikin joku *tun maahanmuuttaja:)
- olivat.
kuulemma Aleksis Kiven viimeiset sanat. Ylevä tulkinta: kirjailijan kuolinvuoteeltaan lausuma profeetallinen ennustus tuotantonsa elinvoimaisuudesta.
Totuus: Ärjäisy "kyllä minä vielä elän" kun veljenpoika Alpertin lapset kuiskailivat ovenraosta, että vieläkös se Aleksi hengittää. - Napsu
Iso-Hörhö on taas tullut kulmille.
Oliko se nero Eddison vai nero Einstein tai taisi sittenkin olla kumpikin, jotka kävivät niissä spiritistisissä istunnoissa ja harjoittivat salatieteitä. Salatieteissähän raamattu on uitettu mielenkiintoisesti muiden uskontojen kanssa yhteen, olematta kokonaisuudessa mitenkään erityisasemassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171048124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102639Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2222114Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231933- 721120
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491114Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo59979Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?77929- 170925
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43872