Nopsa-merkkiset

Äijä 133kg

Ovatkohan nykyään samanlaatuisia kuin muut kotimaiset? Ihmetyttää ettei nopsalla löydy omaa virallista kotisivua. Intersport niitä näyttäisi myyvän.
Olen miettinyt löytyisikö mallista Master XL vastinetta hiukan painavammalle kuskille, kun 4-kymppinen Husqvarna hajosi alta? Ja ylipäätään onko 3- ja 7-vaihteisten kestävyydessä merkittäviä eroja? Pyöräilen alta 1500 km kesässä.

Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.

9

4556

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Getafix

on perinteinen suomalainen pyörämerkki, joka valmistetaan Taiwan:ssa.

Lue alla olevan linkin pdf -tiedostosta artikkeli "Sinisen pyörän pitkä matka", joka kertoo Nopsan matkasta Suomeen:
      http://www.finnsteve.fi/uploads/Stevis 2_06_FIN_1.pdf

• kotimaasta

Nopsa on tosiaan suomalainen pyörämerkki, vaikka siinä ei minun tietääkseni ole käytetty suomalaisia osia.

Merkkinä Nopsa taisi syntyä 1970-luvun alussa, kasaajana Pyörätehdas Haapala Oy Turusta. Rungot tulivat Norjasta (valmistaja Ögland), muut osat lähinnä Euroopasta. Öglandin runkoon koottin aikanaan Suomessa useaa muutakin pyörää. Merkkejä olivat ainakin Jupiter, Strada ja Union.

Tunturin ostettua Haapalan tehtaan 1995 vakiintunut pyörämerkki uhkasi hiipua, mutta palasi kauppoihin kaukoidän kautta.

• emp]
        kotimaasta kirjoitti:

Nopsa on tosiaan suomalainen pyörämerkki, vaikka siinä ei minun tietääkseni ole käytetty suomalaisia osia.

Merkkinä Nopsa taisi syntyä 1970-luvun alussa, kasaajana Pyörätehdas Haapala Oy Turusta. Rungot tulivat Norjasta (valmistaja Ögland), muut osat lähinnä Euroopasta. Öglandin runkoon koottin aikanaan Suomessa useaa muutakin pyörää. Merkkejä olivat ainakin Jupiter, Strada ja Union.

Tunturin ostettua Haapalan tehtaan 1995 vakiintunut pyörämerkki uhkasi hiipua, mutta palasi kauppoihin kaukoidän kautta.

Mistäs löysit tuon tiedon?

Omistan Nopsa Kombin (vanhan) ja olen aina miettinyt Hienon "Strada" logon taustaa. Kenties lötyisi jostakin tuo Staran kotisivut? Mietin tässä vain että saisiko tuota logoa mistään.
        Löysin jonkun sivun mutta hieman sekavalta vaikutti.

• Nyky-Nopsa:.
        emp] kirjoitti:

Mistäs löysit tuon tiedon?

Omistan Nopsa Kombin (vanhan) ja olen aina miettinyt Hienon "Strada" logon taustaa. Kenties lötyisi jostakin tuo Staran kotisivut? Mietin tässä vain että saisiko tuota logoa mistään.
        Löysin jonkun sivun mutta hieman sekavalta vaikutti.

.

Nyky-Nopsalla ei ole mitään yhteistä entisten Ögländ pohjaisten konstruktioiden kanssa

Esim. myös edesmennyt Terässiipi, taisi olla aika yksi yhteen sama tuotantovalikoima kuin Pyörätehdas Haapalan Nopsat/Stradat perustuen juuri noihin norjalaisiin runkoihin

.

.

• xxl

Minulla 7-vaihteinen xl. Viime kesänä 3600 km ja tänä kesänä 2200 km. Muuten pelittänyt, mutta takavanne ja pinnat vaihdettu tukevampaan hajoamisen jälkeen. Painoa viime kesänä 118 nyt 104.

• Harmaakarhu.

Saanko ehdottaa ? Heitä männikköön semmoiset leluksi tarkoitetut pelit..Meikä myi tässä joitain aikoja sitten Felt Q620-maastopyörän pois,kun arvelutti sen kestävyys,vaikka oli alamäkipyörän vanteet ja jos vaikka mitä nippeliä..Satuin katsomaan huuto.netistä ja löysin etsimäni.Nimittäin semmoisen kolme sotaa ja Mäntsälän kapinan nähneet armeija eläkkeelle jääneen sotaratsun.Se on kieltämättä hirveän näköinen rysky,mutta otapas huviksesi koeajo semmoisella.Lyön melkein vetoa,ettet halua sen jälkeen muuta kuin sellaisen käyttöön.Niitä on kaupan Hämeenlinnassa siinä Linnan kasarmin nurkalla siinä kaupassa.Kappalehintaan 52€.Se vaatii pientä laittamista,koska se myydään siinä kunnossa,kuin se sattuu olemaan,mutta useimmiten siinä on valinnan varaa.Renkat nyt kannattaa katsoa tarkkaan ja vanteiden kunto on hyvä katsoa,samoin jarrut kannattaa tarkastaa.Mutta tekniinkkahan niissä on lähes idioottivarma.Satulan tolppa on useimmissa kiinni ruostunut,mutta pätevä mekaanikko antaa sille liuotushoitoa CRC:llä,niin ruoste kyllä antaa periksi.Satulan kiinnitys on useimmiten myös syytä katsoa.Saattaa kuulostaa haastavalle projektille,mutta tulos on varmastikin vaivan arvoinen.Meikä tosiaan osti Tampereelta semmoisen huuto.netin kautta ja se on tällä hetkellä pajalla,mutta odotan innolla,että pääsen polkemaan.Ajo-ominaisuudet ovat todella ainutlaatuista luokkaa,akselin väli on n.15 senttiä pitempi,kuin maastopyörässä!.Vähänkin vahvemmat jalat,niin vääntövartta piisaa kyllä ja haastavakin lenmkki taittuu mukavasti,ei se niin jäykkä ole polkea,kun voisi kuvitella..Meikä painaa n.130 kiloa joten olen suunnilleen kärryillä siitä,msitä puhun tässä...

• Alkup. Maantiepyöräi

Ovatkohan nykyään samanlaatuisia kuin muut kotimaiset?

Ovat samanlaisia, kuin muut "kotimaiset" merkit. Eli ne tehdään pääasiassa kaukoidässä. Parhaat ovat taiwanialaisia, halvemmat tehdään esimerkiksi Vietnamissa. Helkamalla on vielä hiukan omaan tuotantoa Hangossa.

Varsinaisia kotimaisia merkkejä ovat tällä hetkellä Pelago ja Rossano. Pelago kassaa kaupunkipyöriä pääasiassa belgialaisiin runkoihin ja Rossano tekee harrastepyöriä ja volyymimyyntituotteita kaukoidästä tuotuihin runkoihin. Rossanolla on muutama halpa malli siitä välistä, kuten tämä:

http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=malli&sex=m&menu=51&malli=mallit&id=cross_tiagra_kampanja_2010

Olen miettinyt löytyisikö mallista Master XL vastinetta hiukan painavammalle kuskille, kun 4-kymppinen Husqvarna hajosi alta?

En uskaltaisi ostaa yli satakiloisena tuollasita halpispyörää. Heikoin lenkki kokoonpanossa ovat yleensä kiekot. Esimerkiksi pyorahuolto.com:ssa on osaamista tehdä kunnollinen fillari isolle miehelle. Kannattaa kysäistä esimerkiksi Salsan retkipyörämalleja.

Ja ylipäätään onko 3- ja 7-vaihteisten kestävyydessä merkittäviä eroja?

Kaikki vaihteet vaativat säännöllistä huoltoa. Sinänsä ei vaihteiden määrä vaikuta kestävyyteen vaan laatu. Molempia voidaan tehdä sekä heikoista materiaaleista että laadukkaista materiaaleista.

• MERKKI:.!%#?+

• alkup.tuna

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe