Häpeällinen elämä

häpeäihminen

Häpeää olen kokenut monin eri tavoin ja monista eri syistä. En edes itse ymmärrä miksi ja mitä kaikkea häpeän. Olen varmaan sellainen häpeäihminen jollaisesta jossakin kirjassa on kirjoitettu.

Inhoan kaikenlaista esiintymistä, ulkonäössäni on vähän vikaa joka osittain tuon inhon voi selittää.

Häpeä saa välttelemään tiettyjä tilanteita ja tiettyjä ihmisiä. Elämä olisi parempaa ilman häpeää mutta miten osaisin elää ilman häpeää kun siitä on tullut lähes elämäni sisältö?

Häpeän sellaisiakin asioita, joihin tavallaan olen syytön - kun olen tehnyt jonkun väärän valinnan siksi että joku on minua petkuttanut. Jotkut valinnat ovat saaneet minut syvään ahdistukseen ja olen pelännyt seuraamuksia.

En voi sanoa kuten eräässä laulussa sanotaan "en päivääkään vaihtaisi pois". Minä vaihtaisin elämästäni monta vuotta pois.

6

907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että kaikilla

      meistä on jonkinlainen luurankomme kaapissa ja suomalainen kansallistunne on häpeä. Häpeä siis asuu meissä, joten ei kannata kantaa ylimääräistä häpeän taakkaa. Ihan turhaa. Muuta tänne stadiiin, niin ei tarvitse hävetä mitään ja ihmiset eivät ole ahdasmielisiä.

      • ap.

        Kiitos lohduttavista sanoista. Mutta minä olen jo pitkään asunut pääkaupunkiseudulla!


      • poisoppia
        ap. kirjoitti:

        Kiitos lohduttavista sanoista. Mutta minä olen jo pitkään asunut pääkaupunkiseudulla!

        Häpeä, selittämätön syyllisyys ja huonommuudentunne on istutettu sinuun lapsena.

        On elintärkeää ajatella läpi koko prosessi ja tietoisesti hyväksyä se, että näin on käynyt, mutta ettei se ole oma syy. Ja ettei ole mikään pakko eikä velvollisuus hävetä ja tuntea syyllisyyttä!

        Itse olen ajatellut äitini siirtäneen erinäisistä syistä (mm. seksuaalisista) tuntemansa häpeän minuun jo imeväisestä alkaen.

        Oli aikoja, jolloin purskahdin itkuun kun kuuntelin venäläläistä lastenlaulua jossa sanat menevät näin ..."saahan aurinko olla, saanhan olla MINÄKIN...."

        Koin olevani niin "viallinen", ettei minulla oikeasti ollut oikeutta edes elää.

        Ja kuitenkin minulla oli ulkoisesti normit täyttävä, ns. kunnon koti. Jossa vain pinnan alla kulki psyykeäni vaurioittavia virtoja.


      • ap.
        poisoppia kirjoitti:

        Häpeä, selittämätön syyllisyys ja huonommuudentunne on istutettu sinuun lapsena.

        On elintärkeää ajatella läpi koko prosessi ja tietoisesti hyväksyä se, että näin on käynyt, mutta ettei se ole oma syy. Ja ettei ole mikään pakko eikä velvollisuus hävetä ja tuntea syyllisyyttä!

        Itse olen ajatellut äitini siirtäneen erinäisistä syistä (mm. seksuaalisista) tuntemansa häpeän minuun jo imeväisestä alkaen.

        Oli aikoja, jolloin purskahdin itkuun kun kuuntelin venäläläistä lastenlaulua jossa sanat menevät näin ..."saahan aurinko olla, saanhan olla MINÄKIN...."

        Koin olevani niin "viallinen", ettei minulla oikeasti ollut oikeutta edes elää.

        Ja kuitenkin minulla oli ulkoisesti normit täyttävä, ns. kunnon koti. Jossa vain pinnan alla kulki psyykeäni vaurioittavia virtoja.

        "Koin olevani niin "viallinen", ettei minulla oikeasti ollut oikeutta edes elää".

        Erittäin tuttu tunne. Nuoruusikäni oli vaikeaa aikaa. Kotini oli maalla ja vain työnteko oli (on)vanhempieni mielestä tärkeää. Monta vuotta halusin tehdä itsemurhan mutta en koskaan uskaltanut yrittää (ajattelin varmaan että mitähän ne ihmiset siitä ajattelisi ja sanoisi ja pelkäsin epäonnistuvani kuitenkin). Koska pahat muistot valtaavat mielen ent. kotiseudulla vieraillessa, vältän näitä vierailuja. Tästä sitten tulee syyllisyyttä, koska vanhemmat eivät suostu matkustamaan ja heidän mielestä minun pitäisi kulkea heitä katsomassa pitkän matkan takaa. Olen yrittänyt joskus selittää ongelmaa mutta ei se oikein onnistu heidän kanssa, kokevat syyttelynä. Miten siis päästä asioista jotka nostavat häpeän pintaan - kaikkihan ei ole vältettävissä? Jonkinlaista häpeää siis kai täytyy sietää koska ei se napista painamalla poistu.

        Niinpä, tuossa edellä harhauduin tästä häpeä-aiheesta, mutta kyllä kai tuo liittyy asiaan.


      • carried_away
        ap. kirjoitti:

        "Koin olevani niin "viallinen", ettei minulla oikeasti ollut oikeutta edes elää".

        Erittäin tuttu tunne. Nuoruusikäni oli vaikeaa aikaa. Kotini oli maalla ja vain työnteko oli (on)vanhempieni mielestä tärkeää. Monta vuotta halusin tehdä itsemurhan mutta en koskaan uskaltanut yrittää (ajattelin varmaan että mitähän ne ihmiset siitä ajattelisi ja sanoisi ja pelkäsin epäonnistuvani kuitenkin). Koska pahat muistot valtaavat mielen ent. kotiseudulla vieraillessa, vältän näitä vierailuja. Tästä sitten tulee syyllisyyttä, koska vanhemmat eivät suostu matkustamaan ja heidän mielestä minun pitäisi kulkea heitä katsomassa pitkän matkan takaa. Olen yrittänyt joskus selittää ongelmaa mutta ei se oikein onnistu heidän kanssa, kokevat syyttelynä. Miten siis päästä asioista jotka nostavat häpeän pintaan - kaikkihan ei ole vältettävissä? Jonkinlaista häpeää siis kai täytyy sietää koska ei se napista painamalla poistu.

        Niinpä, tuossa edellä harhauduin tästä häpeä-aiheesta, mutta kyllä kai tuo liittyy asiaan.

        Suomalaisille tyypillisestä häpeämisestä joku on sanonut, että kun ulkomaalainen näkee eläintarhassa vaikkapa puhvelin, niin hän miettii sellaisia asioita kuin kuinkahan paljon tuo puhveli mahtaa syödä päivässä, kuinkahan paljon se painaa jne. mutta kun suomalainen näkee puhvelin, niin suomalainen ajattelee, että "mitähän tuokin mahtaa minusta ajatella?"


      • ...
        ap. kirjoitti:

        "Koin olevani niin "viallinen", ettei minulla oikeasti ollut oikeutta edes elää".

        Erittäin tuttu tunne. Nuoruusikäni oli vaikeaa aikaa. Kotini oli maalla ja vain työnteko oli (on)vanhempieni mielestä tärkeää. Monta vuotta halusin tehdä itsemurhan mutta en koskaan uskaltanut yrittää (ajattelin varmaan että mitähän ne ihmiset siitä ajattelisi ja sanoisi ja pelkäsin epäonnistuvani kuitenkin). Koska pahat muistot valtaavat mielen ent. kotiseudulla vieraillessa, vältän näitä vierailuja. Tästä sitten tulee syyllisyyttä, koska vanhemmat eivät suostu matkustamaan ja heidän mielestä minun pitäisi kulkea heitä katsomassa pitkän matkan takaa. Olen yrittänyt joskus selittää ongelmaa mutta ei se oikein onnistu heidän kanssa, kokevat syyttelynä. Miten siis päästä asioista jotka nostavat häpeän pintaan - kaikkihan ei ole vältettävissä? Jonkinlaista häpeää siis kai täytyy sietää koska ei se napista painamalla poistu.

        Niinpä, tuossa edellä harhauduin tästä häpeä-aiheesta, mutta kyllä kai tuo liittyy asiaan.

        Minulle. Häpeästä ei kuitenkaan kannatta
        kärsiä koko elämäänsä. Apua voi löytyä eri suunnista, itse olen lukemalla saanut uusia näkökulmia aiheeseen. Tuskinpa koskaan
        kokonaan siitä eroon pääsee, niin vahvana
        se mulla kulkee mukana.
        Ammattiapuakin kannattaa
        hakea tarvittaessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      204
      8284
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4678
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2250
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1835
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1746
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe