Häpeällinen elämä

häpeäihminen

Häpeää olen kokenut monin eri tavoin ja monista eri syistä. En edes itse ymmärrä miksi ja mitä kaikkea häpeän. Olen varmaan sellainen häpeäihminen jollaisesta jossakin kirjassa on kirjoitettu.

Inhoan kaikenlaista esiintymistä, ulkonäössäni on vähän vikaa joka osittain tuon inhon voi selittää.

Häpeä saa välttelemään tiettyjä tilanteita ja tiettyjä ihmisiä. Elämä olisi parempaa ilman häpeää mutta miten osaisin elää ilman häpeää kun siitä on tullut lähes elämäni sisältö?

Häpeän sellaisiakin asioita, joihin tavallaan olen syytön - kun olen tehnyt jonkun väärän valinnan siksi että joku on minua petkuttanut. Jotkut valinnat ovat saaneet minut syvään ahdistukseen ja olen pelännyt seuraamuksia.

En voi sanoa kuten eräässä laulussa sanotaan "en päivääkään vaihtaisi pois". Minä vaihtaisin elämästäni monta vuotta pois.

6

941

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että kaikilla

meistä on jonkinlainen luurankomme kaapissa ja suomalainen kansallistunne on häpeä. Häpeä siis asuu meissä, joten ei kannata kantaa ylimääräistä häpeän taakkaa. Ihan turhaa. Muuta tänne stadiiin, niin ei tarvitse hävetä mitään ja ihmiset eivät ole ahdasmielisiä.

• ap.

Kiitos lohduttavista sanoista. Mutta minä olen jo pitkään asunut pääkaupunkiseudulla!

• poisoppia
        ap. kirjoitti:

Kiitos lohduttavista sanoista. Mutta minä olen jo pitkään asunut pääkaupunkiseudulla!

Häpeä, selittämätön syyllisyys ja huonommuudentunne on istutettu sinuun lapsena.

On elintärkeää ajatella läpi koko prosessi ja tietoisesti hyväksyä se, että näin on käynyt, mutta ettei se ole oma syy. Ja ettei ole mikään pakko eikä velvollisuus hävetä ja tuntea syyllisyyttä!

Itse olen ajatellut äitini siirtäneen erinäisistä syistä (mm. seksuaalisista) tuntemansa häpeän minuun jo imeväisestä alkaen.

Oli aikoja, jolloin purskahdin itkuun kun kuuntelin venäläläistä lastenlaulua jossa sanat menevät näin ..."saahan aurinko olla, saanhan olla MINÄKIN...."

Koin olevani niin "viallinen", ettei minulla oikeasti ollut oikeutta edes elää.

Ja kuitenkin minulla oli ulkoisesti normit täyttävä, ns. kunnon koti. Jossa vain pinnan alla kulki psyykeäni vaurioittavia virtoja.

• ap.
        poisoppia kirjoitti:

Häpeä, selittämätön syyllisyys ja huonommuudentunne on istutettu sinuun lapsena.

On elintärkeää ajatella läpi koko prosessi ja tietoisesti hyväksyä se, että näin on käynyt, mutta ettei se ole oma syy. Ja ettei ole mikään pakko eikä velvollisuus hävetä ja tuntea syyllisyyttä!

Itse olen ajatellut äitini siirtäneen erinäisistä syistä (mm. seksuaalisista) tuntemansa häpeän minuun jo imeväisestä alkaen.

Oli aikoja, jolloin purskahdin itkuun kun kuuntelin venäläläistä lastenlaulua jossa sanat menevät näin ..."saahan aurinko olla, saanhan olla MINÄKIN...."

Koin olevani niin "viallinen", ettei minulla oikeasti ollut oikeutta edes elää.

Ja kuitenkin minulla oli ulkoisesti normit täyttävä, ns. kunnon koti. Jossa vain pinnan alla kulki psyykeäni vaurioittavia virtoja.

"Koin olevani niin "viallinen", ettei minulla oikeasti ollut oikeutta edes elää".

Erittäin tuttu tunne. Nuoruusikäni oli vaikeaa aikaa. Kotini oli maalla ja vain työnteko oli (on)vanhempieni mielestä tärkeää. Monta vuotta halusin tehdä itsemurhan mutta en koskaan uskaltanut yrittää (ajattelin varmaan että mitähän ne ihmiset siitä ajattelisi ja sanoisi ja pelkäsin epäonnistuvani kuitenkin). Koska pahat muistot valtaavat mielen ent. kotiseudulla vieraillessa, vältän näitä vierailuja. Tästä sitten tulee syyllisyyttä, koska vanhemmat eivät suostu matkustamaan ja heidän mielestä minun pitäisi kulkea heitä katsomassa pitkän matkan takaa. Olen yrittänyt joskus selittää ongelmaa mutta ei se oikein onnistu heidän kanssa, kokevat syyttelynä. Miten siis päästä asioista jotka nostavat häpeän pintaan - kaikkihan ei ole vältettävissä? Jonkinlaista häpeää siis kai täytyy sietää koska ei se napista painamalla poistu.

Niinpä, tuossa edellä harhauduin tästä häpeä-aiheesta, mutta kyllä kai tuo liittyy asiaan.

• carried_away
        ap. kirjoitti:

"Koin olevani niin "viallinen", ettei minulla oikeasti ollut oikeutta edes elää".

Erittäin tuttu tunne. Nuoruusikäni oli vaikeaa aikaa. Kotini oli maalla ja vain työnteko oli (on)vanhempieni mielestä tärkeää. Monta vuotta halusin tehdä itsemurhan mutta en koskaan uskaltanut yrittää (ajattelin varmaan että mitähän ne ihmiset siitä ajattelisi ja sanoisi ja pelkäsin epäonnistuvani kuitenkin). Koska pahat muistot valtaavat mielen ent. kotiseudulla vieraillessa, vältän näitä vierailuja. Tästä sitten tulee syyllisyyttä, koska vanhemmat eivät suostu matkustamaan ja heidän mielestä minun pitäisi kulkea heitä katsomassa pitkän matkan takaa. Olen yrittänyt joskus selittää ongelmaa mutta ei se oikein onnistu heidän kanssa, kokevat syyttelynä. Miten siis päästä asioista jotka nostavat häpeän pintaan - kaikkihan ei ole vältettävissä? Jonkinlaista häpeää siis kai täytyy sietää koska ei se napista painamalla poistu.

Niinpä, tuossa edellä harhauduin tästä häpeä-aiheesta, mutta kyllä kai tuo liittyy asiaan.

Suomalaisille tyypillisestä häpeämisestä joku on sanonut, että kun ulkomaalainen näkee eläintarhassa vaikkapa puhvelin, niin hän miettii sellaisia asioita kuin kuinkahan paljon tuo puhveli mahtaa syödä päivässä, kuinkahan paljon se painaa jne. mutta kun suomalainen näkee puhvelin, niin suomalainen ajattelee, että "mitähän tuokin mahtaa minusta ajatella?"

• ...
        ap. kirjoitti:

Minulle. Häpeästä ei kuitenkaan kannatta
        kärsiä koko elämäänsä. Apua voi löytyä eri suunnista, itse olen lukemalla saanut uusia näkökulmia aiheeseen. Tuskinpa koskaan
        kokonaan siitä eroon pääsee, niin vahvana
        se mulla kulkee mukana.
        Ammattiapuakin kannattaa
        hakea tarvittaessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      34
      4571
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3175
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2311
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      49
      2182
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      163
      2039
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1643
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1641
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      1611
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1269
    Aihe