valkoviinietikka

Wilma K

Olen usein törmännyt vinkkeihin jossa kehotetaan käyttämään valkoviinietikkaa hiuksiin. Tuomaan kiiltoa ja pitämään ne puhtaina.
Epäselväksi on kuitenkin jäänyt missä määrin tuota etikkaa tulisi laittaa ja kuinka usein? Onko esimerkiksi joka pesun yhteydessä liikaa?
Tai onkohan tuosta vinkistä sittenkin jotain haittaa hiuksille?

6

3303

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tavallinenkin käy

Lisää hiusten kiiltoa. Lisää ruokalusikallinen etikkaa viimeiseen huuhteluveteen. Sopii erityisesti rasvaisille hiuksille.

Itse olen lorauttanut suureen kuppiin kylmää vettä ja etikkaa(en oo mittaillut) ja sillä huuhtonut.Omenaviinietikkaa ja tavallista etikkaa ole käyttänyt.

• hapan...

Etikka (mikä etikka tahansa siis) on hapan tuote, joka sulkee hius suomuja. Idea on siis se, että etikkaa veteen lorauttamalla saadaan huuhteluveden happamuus (ph) laskemaan hiukan happaman puolelle. "Kraanaveden" ph arvo on siinä 7 tietämillä, eli ns. neutraali, mutta hiukseen ja ihoon nähden (ph 4,5-5,5) kuitenkin jo alkalinen, ja avaa hiussuomuja.
      Hapankäsittelyn jälkeen siis hiukset selviävät helpommin, (ehkä kiiltokin aavistuksen lisääntyy)tuntuu "siloisemmalta" ym. Hiuksen rasvoittumista hapan käsittely sen sijaan saattaa jopa nopeuttaa, koska talihan tulee ihossa olevasta talirauhasesta, mitä sileämpi hiuksen pinta on, sen nopeammin tali "valuu" esiin. Huokoinen hiussuomut avoimena oleva karva imee talia hiukan "sisäänsä" eikä näinollen näytä niin nopeasti rasvaiselta. Itse rasvoittuminenhan siis tulee ihosta, eikä talinerittymisnopeuteen juurikaan ulkoisesti pysty vaikuttamaan.
      Luomutuotteena veden hapattamiseen käy siis yhtä hyvin esim sitruunatuoremehu (joka ei haise pahalle kuten etikka) tai mikä tahansa hapan aine. Huomiota kannattaisi myös kiinnittää peuaineen/shampoon ph arvoon. Ihanteellista olisi, jos senkin happamuus olisi siellä 4,5-5,5 tienoilla.
      "Luomuvesi" eli usein hyväkuntoisten järvien vesi mm. on happamampaa kuin vesijohtovesi, siksi järvivedellä pesty tukka tuntuu sileältä, joskus jopa liiankin valuvalta ja "littanalta"

• etikkaa kehiin

Etikka nimenomaan vie rasvaa ja voi olla apu rasvoittuvalle tukalle! Sulkee niin huokosia,kuin hiussuomuja. Mistä sä olet noitaoppis saanut, ovat meinaan juttus ihan lähestulkoon hevonkakkaa.

• täynnä tietoa
        etikkaa kehiin kirjoitti:

Etikka nimenomaan vie rasvaa ja voi olla apu rasvoittuvalle tukalle! Sulkee niin huokosia,kuin hiussuomuja. Mistä sä olet noitaoppis saanut, ovat meinaan juttus ihan lähestulkoon hevonkakkaa.

Mistä lie edellinen tietonsa hankkinyt, mutta nettikin on täynnä tietoa happaman hyvistä vaikutuksista niin iholle kuin hiuksillekin. Omat tietosi sen sijaan taitavat kaivata päivitystä, sillä etikka ei ole pesuaine, vaan hoitoaineen korvaava hiuksen pintakerrosta sulkeva aine. Etikka ei poista rasvaa hiuksesta, eli ei pese. Kyllä tukka on ensin pestävä... Ja todellakin, sulkee hius suomuja, kuten muutkin hapantuotteet, muttei millään lailla vaikuta talirauhasen toimintaan. (hiuksissa ei ole talirauhasia) Talirauhasen toimintaan vaikuttaa lähinnä hormoonit ja perintötekijät, jonkin verran myös ravinto.

• vielä...
        etikkaa kehiin kirjoitti:

http://www.tukkacure.com/yleistietoa/hiuspohja/talirauhanen/
        sinne vaan googlen niin tiedot päivittyy

• etikkaa kehiin
        täynnä tietoa kirjoitti:

Mistä lie edellinen tietonsa hankkinyt, mutta nettikin on täynnä tietoa happaman hyvistä vaikutuksista niin iholle kuin hiuksillekin. Omat tietosi sen sijaan taitavat kaivata päivitystä, sillä etikka ei ole pesuaine, vaan hoitoaineen korvaava hiuksen pintakerrosta sulkeva aine. Etikka ei poista rasvaa hiuksesta, eli ei pese. Kyllä tukka on ensin pestävä... Ja todellakin, sulkee hius suomuja, kuten muutkin hapantuotteet, muttei millään lailla vaikuta talirauhasen toimintaan. (hiuksissa ei ole talirauhasia) Talirauhasen toimintaan vaikuttaa lähinnä hormoonit ja perintötekijät, jonkin verran myös ravinto.

Kyllä on kuule rasvaisinkin lika lähtenyt joko etikkaliuoksella tai raa`lla etikalla.Samaten ikkunanpesuveteen loraus etikkaa ja kyllä on kuule kirkasta jälkeä.

Värilliset matot kun huuhdotaan etikkavedellä, pysyy värit ja kirkastuu.Kahvinkeittimestä lähtee kalkkikertymät etikalla jne.

Kenenhän tiedot kaipaa päivitystä? Putsaapa liesituulettimen pintoja rasvasta raalla etikalla, ihan saletilla lähtee ja hyvin lähteekin, samaal tulee desinfioitua paikkoja!!

Enkä sitäpaitsi ole väittänyt että etikalla pestään hiuksia, se laitetaan loraus etikkaa HUUHDEveteen.

http://www.elisanet.fi/puutteenpera/etikka.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8686
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4848
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4298
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3050
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      53
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2395
    Aihe