Hei, olen alkanut kiinnittää huomiota painooni ja lukenut paljon syömiseen liittyvistä asioista. Olen törmännyt monessa paikassa ympyrädiagrammiin, jossa jaotellaan rasvan, proteiinien ja hiilihydraattien saantisuositukset prosentteina.
Rasvaa 30%
Proteiineja 10-15%
Hiilareita 55-60%
Tämä on siis perusihmisen (mikäli tämä sanamuoto sallitaan?) jaottelu. Miten laihduttavan ihmisen kannattaisi tätä muuttaa? Mitä enemmän ja mitä vähemmän vai kannattaako muuttaa mitään?
Muukin lisätieto aiheesta kiinnostaa, olisi esimerkiksi kiva kuulla mielipiteitä tästä jaottelusta :).
Rasvan, proteiinin ja hiilihydraattien suhde laihduttamisessa
8
2912
Vastaukset
- ja siellä suositellaan...
tällaista jakoa: rasvaa yli 25 mutta alle 40 prosenttia, proteiinia yli 15 mutta alle 35 prosenttia ja hiilihydraattia loput. Minulla on hyvin paino pudonnut, kun olen syönyt niin, että proteiinia on lähellä tuota kiloklubin suosituksen ylärajaa (35 %), rasvaa noin 25 prosenttia ja hiilihydraateille jää sitten 40 %.
Laihduttajan täytyy saada proteiinia painokiloa kohti enemmän kuin keskivertosuosituksissa. Yleinen suositus on 1 g painokiloa kohti, laihduttajille sama on 1,5 - 2 g painokilolle. Tuo laihduttajien suositus koskee myös paljon liikuntaa harrastavia.- laskea noita??
Okei, mulla on todella huono matikkapää...mutta miten noita sitten lasketaan?
Jos syön esim. 1200kcal pvä, ja esim. 20% pitää tulla proteiinista, niin miten sitten osaan laskea sen oikean kalorimäärän vaikkapa jostain leivästä, jossa on sekä hiilihydraatteja JA proteiinia...joten mistä tiedän kuinka monta kaloria saan leivästä nimenomaan proteiinia?? Kun harva ruokahan on 100% proteiinia (paitsi jotkut proteiinijauheet, eikä nekään kokonaan).
Eikö toi ole kamalan hankalaa? Vai enks mä vaan oo hiffannu et miten se lasketaan? :D - nimim.
laskea noita?? kirjoitti:
Jos syön esim. 1200kcal pvä, ja esim. 20% pitää tulla proteiinista, niin miten sitten osaan laskea sen oikean kalorimäärän vaikkapa jostain leivästä, jossa on sekä hiilihydraatteja JA proteiinia...joten mistä tiedän kuinka monta kaloria saan leivästä nimenomaan proteiinia?? Kun harva ruokahan on 100% proteiinia (paitsi jotkut proteiinijauheet, eikä nekään kokonaan).
Eikö toi ole kamalan hankalaa? Vai enks mä vaan oo hiffannu et miten se lasketaan? :DEi kannata ruveta laskemaan. Jotkut vaan haluaa kuluttaa aikaansa näperrellen jotta ois muuta tekemistä kuin syöminen ;)
Jos syöt kevyesti, monipuolisesti, ja katsot vaikka vähän kalorien perään niin laihdut. - Tai_ga
Tässä, kun tosiaan satsaa vielä hiilareissa hitaisiin ja kunnollisiin hiilareihin. Toki välillä voi herkutella ja pitääkin. Kysehän on elämäntapamuutoksesta, jossa on mahdoton pysyä jos ei herkuttele koskaan. Välillä tarkoittaa 1krt/vko max. Riippuu tavoitteista tietty. Ja kannattaa herkut korvata energiamäärällisesti jollain muulla eikä jonkin muun lisäksi. Muutoin on runsaasti pluskaloreilla -> painoa tulee lisää.
- Aloittaja
nimim. kirjoitti:
Ei kannata ruveta laskemaan. Jotkut vaan haluaa kuluttaa aikaansa näperrellen jotta ois muuta tekemistä kuin syöminen ;)
Jos syöt kevyesti, monipuolisesti, ja katsot vaikka vähän kalorien perään niin laihdut.Olen katsonut itse nuo prosenttiosuudet Finelin (www.fineli.fi) sivuilta. Sieltä Ruokakori. Minusta todella kätevä palvelu :). Oma matikkapääni ei riitä laskemiseen ja tuolta näkee kaiken vain klikkailemalla.
- hämmästynyt.
Kun joku sanoo olevansa VHHlla, niin heti löytyy varoittelijoita "liian proteiinin vaaroista" elimistölle.
Missä ne varoittelijat nyt on???
Noilla prosenteilla voi muuten noudattaa Zone ruokavaliota. - koska ohjelma...
laskea noita?? kirjoitti:
Eikö toi ole kamalan hankalaa? Vai enks mä vaan oo hiffannu et miten se lasketaan? :Dlaskee ne automaattisesti kun merkitsee syömänsä ruoat sinne. Samoin liikunnasta, kuiduista, hedelmistä ja marjoista tulee ohjelmasta suoraan tiedot onko niitä tarpeeksi. Ei vaadi minkäänlaista laskemista, ainoastaan ruokien ja liikuntasuoritusten merkkaamisen Kiloklubin ohjelmaan. Alussa tuntui vähän kömpelöltä, mutta nyt yli neljän kuukauden jälkeen siihen ei mene kuin hetki.
Tuossa mainitsemassasi esimerkissä haet ohjelman ruokahausta esim. ruisleipäviipaleen, ja lisäät sen omaan ohjelmaan. Saat automaattisesti näkyviin miten se vaikuttaa syömiisi kaloreihin, hiilihydraatteihin, kuituihin ja muihin. Kaikki on siis tehty melkein valmiiksi. Voin sanoa löytäneeni ensimmäistä kertaa todella helpon ja motivoivan tavan laihduttaa, ainakin itselleni sopii. - Vähäprotrules
hämmästynyt. kirjoitti:
Kun joku sanoo olevansa VHHlla, niin heti löytyy varoittelijoita "liian proteiinin vaaroista" elimistölle.
Missä ne varoittelijat nyt on???
Noilla prosenteilla voi muuten noudattaa Zone ruokavaliota.Tässä 10 vuotta myöhässä. Pöö!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1337313Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654430Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen553473Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5073192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972134Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361783Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201731- 911583
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791495Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151436