Rasvan, proteiinin ja hiilihydraattien suhde laihduttamisessa

Kiinnostunut, mutta tiedoton

Hei, olen alkanut kiinnittää huomiota painooni ja lukenut paljon syömiseen liittyvistä asioista. Olen törmännyt monessa paikassa ympyrädiagrammiin, jossa jaotellaan rasvan, proteiinien ja hiilihydraattien saantisuositukset prosentteina.

Rasvaa 30%
Proteiineja 10-15%
Hiilareita 55-60%

Tämä on siis perusihmisen (mikäli tämä sanamuoto sallitaan?) jaottelu. Miten laihduttavan ihmisen kannattaisi tätä muuttaa? Mitä enemmän ja mitä vähemmän vai kannattaako muuttaa mitään?

Muukin lisätieto aiheesta kiinnostaa, olisi esimerkiksi kiva kuulla mielipiteitä tästä jaottelusta :).

8

2834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja siellä suositellaan...

      tällaista jakoa: rasvaa yli 25 mutta alle 40 prosenttia, proteiinia yli 15 mutta alle 35 prosenttia ja hiilihydraattia loput. Minulla on hyvin paino pudonnut, kun olen syönyt niin, että proteiinia on lähellä tuota kiloklubin suosituksen ylärajaa (35 %), rasvaa noin 25 prosenttia ja hiilihydraateille jää sitten 40 %.

      Laihduttajan täytyy saada proteiinia painokiloa kohti enemmän kuin keskivertosuosituksissa. Yleinen suositus on 1 g painokiloa kohti, laihduttajille sama on 1,5 - 2 g painokilolle. Tuo laihduttajien suositus koskee myös paljon liikuntaa harrastavia.

      • laskea noita??

        Okei, mulla on todella huono matikkapää...mutta miten noita sitten lasketaan?

        Jos syön esim. 1200kcal pvä, ja esim. 20% pitää tulla proteiinista, niin miten sitten osaan laskea sen oikean kalorimäärän vaikkapa jostain leivästä, jossa on sekä hiilihydraatteja JA proteiinia...joten mistä tiedän kuinka monta kaloria saan leivästä nimenomaan proteiinia?? Kun harva ruokahan on 100% proteiinia (paitsi jotkut proteiinijauheet, eikä nekään kokonaan).

        Eikö toi ole kamalan hankalaa? Vai enks mä vaan oo hiffannu et miten se lasketaan? :D


      • nimim.
        laskea noita?? kirjoitti:

        Okei, mulla on todella huono matikkapää...mutta miten noita sitten lasketaan?

        Jos syön esim. 1200kcal pvä, ja esim. 20% pitää tulla proteiinista, niin miten sitten osaan laskea sen oikean kalorimäärän vaikkapa jostain leivästä, jossa on sekä hiilihydraatteja JA proteiinia...joten mistä tiedän kuinka monta kaloria saan leivästä nimenomaan proteiinia?? Kun harva ruokahan on 100% proteiinia (paitsi jotkut proteiinijauheet, eikä nekään kokonaan).

        Eikö toi ole kamalan hankalaa? Vai enks mä vaan oo hiffannu et miten se lasketaan? :D

        Ei kannata ruveta laskemaan. Jotkut vaan haluaa kuluttaa aikaansa näperrellen jotta ois muuta tekemistä kuin syöminen ;)

        Jos syöt kevyesti, monipuolisesti, ja katsot vaikka vähän kalorien perään niin laihdut.


      • Tai_ga

        Tässä, kun tosiaan satsaa vielä hiilareissa hitaisiin ja kunnollisiin hiilareihin. Toki välillä voi herkutella ja pitääkin. Kysehän on elämäntapamuutoksesta, jossa on mahdoton pysyä jos ei herkuttele koskaan. Välillä tarkoittaa 1krt/vko max. Riippuu tavoitteista tietty. Ja kannattaa herkut korvata energiamäärällisesti jollain muulla eikä jonkin muun lisäksi. Muutoin on runsaasti pluskaloreilla -> painoa tulee lisää.


      • Aloittaja
        nimim. kirjoitti:

        Ei kannata ruveta laskemaan. Jotkut vaan haluaa kuluttaa aikaansa näperrellen jotta ois muuta tekemistä kuin syöminen ;)

        Jos syöt kevyesti, monipuolisesti, ja katsot vaikka vähän kalorien perään niin laihdut.

        Olen katsonut itse nuo prosenttiosuudet Finelin (www.fineli.fi) sivuilta. Sieltä Ruokakori. Minusta todella kätevä palvelu :). Oma matikkapääni ei riitä laskemiseen ja tuolta näkee kaiken vain klikkailemalla.


      • hämmästynyt.

        Kun joku sanoo olevansa VHHlla, niin heti löytyy varoittelijoita "liian proteiinin vaaroista" elimistölle.
        Missä ne varoittelijat nyt on???

        Noilla prosenteilla voi muuten noudattaa Zone ruokavaliota.


      • koska ohjelma...
        laskea noita?? kirjoitti:

        Okei, mulla on todella huono matikkapää...mutta miten noita sitten lasketaan?

        Jos syön esim. 1200kcal pvä, ja esim. 20% pitää tulla proteiinista, niin miten sitten osaan laskea sen oikean kalorimäärän vaikkapa jostain leivästä, jossa on sekä hiilihydraatteja JA proteiinia...joten mistä tiedän kuinka monta kaloria saan leivästä nimenomaan proteiinia?? Kun harva ruokahan on 100% proteiinia (paitsi jotkut proteiinijauheet, eikä nekään kokonaan).

        Eikö toi ole kamalan hankalaa? Vai enks mä vaan oo hiffannu et miten se lasketaan? :D

        laskee ne automaattisesti kun merkitsee syömänsä ruoat sinne. Samoin liikunnasta, kuiduista, hedelmistä ja marjoista tulee ohjelmasta suoraan tiedot onko niitä tarpeeksi. Ei vaadi minkäänlaista laskemista, ainoastaan ruokien ja liikuntasuoritusten merkkaamisen Kiloklubin ohjelmaan. Alussa tuntui vähän kömpelöltä, mutta nyt yli neljän kuukauden jälkeen siihen ei mene kuin hetki.

        Tuossa mainitsemassasi esimerkissä haet ohjelman ruokahausta esim. ruisleipäviipaleen, ja lisäät sen omaan ohjelmaan. Saat automaattisesti näkyviin miten se vaikuttaa syömiisi kaloreihin, hiilihydraatteihin, kuituihin ja muihin. Kaikki on siis tehty melkein valmiiksi. Voin sanoa löytäneeni ensimmäistä kertaa todella helpon ja motivoivan tavan laihduttaa, ainakin itselleni sopii.


      • Vähäprotrules
        hämmästynyt. kirjoitti:

        Kun joku sanoo olevansa VHHlla, niin heti löytyy varoittelijoita "liian proteiinin vaaroista" elimistölle.
        Missä ne varoittelijat nyt on???

        Noilla prosenteilla voi muuten noudattaa Zone ruokavaliota.

        Tässä 10 vuotta myöhässä. Pöö!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe