Osa-aikatyö ja vuosilomat?

**tietämätön**

Mites osa-aikaisen lomat? Paljonko sitä kertyy?

Eli olen aloittanut työn 18.9.2006. 25 tuntia viikossa, eli 100 tuntia/kk. Kertyyköhän syyskuulta ollenkaan lomaa?

Keväällä työnantaja sanoi, että mulla olisi kolme viikkoa kertynyt. Olen nyt pitänyt viikon ja hänen mukaansa nyt onkin enää viikko jäljellä??

4

4638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuolta..

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050162

Täytenä lomanmääräytymiskuukautena pidetään kalenterikuukautta, jolloin työntekijälle on kertynyt vähintään 14 työssäolopäivää tai 7 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitettua työssäolon veroista päivää.

Jos työntekijä on sopimuksen mukaisesti työssä niin harvoina päivinä, että hänelle ei tästä syystä kerry ainoatakaan 14 työssäolopäivää sisältävää kalenterikuukautta tai vain osa kalenterikuukausista sisältää 14 työssäolopäivää, täydeksi lomanmääräytymiskuukaudeksi katsotaan sellainen kalenterikuukausi, jonka aikana työntekijälle on kertynyt vähintään 35 työtuntia tai 7 §:ssä tarkoitettua työssäolon veroista tuntia.

• **tietämätön**

Mä sain tuon Finlexin mukaan tulokseksi 14 päivää lomaa ja siinä ei kai ole meidän työehtosopimuksen mukaan lauantaita mukana. TES:n mukaan mulle olisi kertynyt 12 tai 13 päivää lomaa. Löytämäni taulukko on vähän epäselvä. ( http://www.maatalouslomittajat.fi/sopimustietoa/Vuosiloma.html ) Mutta siis työnantaja yrittää pimittää 2 - 4 lomapäivää?

Lisää kysymyksiä.

Eli mulle ei selvinnyt tuolta(tai muualtakaan), että pitäisikö mun saada lomaa 2,5 päivää/kk, kun olen jo vähintään 2 vuotta ollut samalla työnantajalla jatkuvissa pätkätyösuhteissa?

• shean
        **tietämätön** kirjoitti:

Mä sain tuon Finlexin mukaan tulokseksi 14 päivää lomaa ja siinä ei kai ole meidän työehtosopimuksen mukaan lauantaita mukana. TES:n mukaan mulle olisi kertynyt 12 tai 13 päivää lomaa. Löytämäni taulukko on vähän epäselvä. ( http://www.maatalouslomittajat.fi/sopimustietoa/Vuosiloma.html ) Mutta siis työnantaja yrittää pimittää 2 - 4 lomapäivää?

Lisää kysymyksiä.

Eli mulle ei selvinnyt tuolta(tai muualtakaan), että pitäisikö mun saada lomaa 2,5 päivää/kk, kun olen jo vähintään 2 vuotta ollut samalla työnantajalla jatkuvissa pätkätyösuhteissa?

Lomia kertyy 2/kk mikäli teet 14 työpäivää tai 35 tuntia ansiotyötä kuukaudessa, joten siitä vain alat laskemaat itse.

Lomaviikot on aina 6 päivää per viikossa koska yleisen käytännön mukaan lauantai kuluttaa lomapäiviä. Vanhan ajan perua jolloin tehtiin 6 päivää viikossa. Eli se on 2 viikkoa jos on 12
        lomapäivää.

Jos tarkoitat noilla pätkätöillä että tehdään määrä-aikaisia sopimuksia kun edellinen loppuu niin usein ne polttavat lomat.

Työpaikassani oli tapaus jossa määrä-aikaisia sopimuksia aina jatkettiin mitä omituisimmalla syillä. Seurauksena on se että lomat paloivat, rahat maksettiin kylläkin. Myös katsottiin se, että koska työsopimus oli tehty 4 kk ja kun se tehdään uudestaan niin olet uusi työntekijä eli vaikka olet ollut 3 vuotta saman ta:n leivissä olet ollut työntekijänä vain 4kk seurauksena ei pitkiä lomia.

• tasapuolista kusetusta?
        **tietämätön** kirjoitti:

Lisää kysymyksiä.

3 §
        Työsopimuksen muoto ja kesto (Finlex)

Työsopimus on voimassa toistaiseksi, jollei sitä ole perustellusta syystä tehty määräaikaiseksi. Työnantajan aloitteesta ilman perusteltua syytä tehtyä määräaikaista työsopimusta samoin kuin ilman perusteltua syytä tehtyjä toisiaan seuraavia määräaikaisia työsopimuksia on pidettävä toistaiseksi voimassa olevina.

Kirjoittajan huomautus:
        Työnantajan mielestä hänen syynsä ovat aina perusteltuja, mutta lain mukaan ne eivät useinkaan sitä ole.
        Sinuna soittaisin alan liittoon ( olet jäsen tai et) ja kysyisin sieltä. Jos ne alkaa kysyyn ootko jäsen...? vastaa joo (vaikket olisikaan, ei ne niitä tarkasta tuollaisen takia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      343
      2789
    2. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      60
      2245
    3. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      78
      1929
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      65
      1581
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      140
      1512
    6. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      61
      1068
    7. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      1019
    8. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      7
      908
    9. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      222
      859
    10. 39
      770
    Aihe