Ohjeita joogaamiseen?

Aloittelija vain

Olen 27-v., normaalipainoinen ja normaalikuntoinen nainen. Olen kiinnostunut joogasta liikuntamuotona. Löytyisiköhän internetistä sivuja joilla neuvottaisiin esim. hatha-jooga -liikkeitä kuvien kanssa? En itse ole löytänyt. Jooga-kirjat ovat aika tyyriitä...

Ymmärtääkseni hatha-jooga sopii paremmin aloittelijalle, eikä ole fyysisesti yhtä rankkaa kuin astanga.

Kertokaapa myös joogan vaikutuksista mieleen ja kehoon. Itse olen enemmän kiinnostunut joogan vaikutuksista kehoon ja kuntoon, mutta eipä siitä haittaakaan ole, jos mielikin seestyy samalla.

Kiitos!

7

7480

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

jooga yksinään ei "auta" yhtään mitään.
      jos sinulla on aikaa niin mene käymään
      vaikkapa lähimmän kendo-seuran treeneissä.
      ei ole helppoa jooga ei
      mutta vilpittömästi opettelemisen arvoista.

love

• Missukka

Kirjastosta saa lainaamalla ilmaiseksi. Tosin en usko joogan aloituksen onnistuvan itseopetteluna.

Itse ostin kirjan, jossa oli kuvat ja selitykset ja yritin harrastella itse, mutta ei siitä ainakaan minulla mitään tullut. Nyt olen puoli vuotta käynyt hatha-joogaryhmässä ja syksyllä todennäköisesti jatkan ryhmässä. Tarkoitus on jossain vaiheessa harrastaa omatoimisesti, mutta saa nyt nähdä. Jooga on rento liikuntamuoto ja sillä saa lisää liikkuvuutta. Fyysistä voimaakin tarvitaan. Ryhtini on kuulemma parantunut. Aluksi jotkut liikkeet, esim. aurinkotervehdys, pakkaavat naurattamaan. Vaikutuksesta mieleen en oikein osaa sanoa mitään.

• JOOGI

Tuossa alla oli annettu aika pintapuolisia neuvoja
      joogasta, joka kielii aikamoisesta osaamattomuudesta. Ensinnäkin KAIKKI joogassa tähtää mielen ja ruumiin hyvinvointiin. Joogaharjoitukset jotka eivät heti aloituksesta lähtien ala parantamaan mielen ja sisäisen olotilan laatua, eivät ole joogaa. Hatha on pintapuolista ruumiin kuntoutusta, astanga on hikistä (jopa vahingollista) jumppaa. Saman edun saat jo käyt friskis & svettis jumpissa.
      Jos aiot oikeaksi joogiksi, tutustu raja-joogaan. Ota selvää ensin joogan filosofiasta, siinä on monta askelta ja elämän hallintaa ja ennenkaikkea oikeanlainen suhtautuminen ja ajattelu. Jos tämä jää pois, et juuri saavuta joogan avulla mitään edistymistä. Mielen tulee olla mukana kaikessa. Kustantamo Unio Mystica Helsingissä myy vanhaa 70-luvulla intialaisten kirjoittamaa raja-joogakirjaa, kirj. Sood, (kuningasjooga) ja se on mielestäni hyvä.
      http://www.uniomystica.fi/

• minun isäni on parempi..

Sitä ei tarvitse rajoittaa itsenä mihinkään joogatyyliin... varsinkin kun joka ohjaaja kuitenkin tuo sen oman näkemyksensä joogasta.
        Jos joku väittää että juuri hänen tyylinsä on SE AINOA OIKEA niin minä olisin hyvin varovoainen sen kanssa.

Kokeile eri ohjaajien tunteja ja yritä löytää se mikä sinua kiinnostaa ja mistä hyödyt. Ja tulevaisuudessa voit aina kokeilla jotain toista tyyliä!

Googlaa:

Saarijärven jooga
        Kundalini
        Hot
        Astanga
        Voimajooga
        Sivananda
        Ja minun oma suosikki : iyengar

Kesksutelupalsta juuri joogalle: www.jooga.meditaatio.fi

/
        "minun isäni on parempi kun sun"

p.s. DVDn avulla voi olla helpompi harjoitella kotona, (voi jopa löytyä kirjastosta!)
        muista kuitenkin että mikään ei korvaa hyvän opettajan hekilökohtaisia neuvoja!

• R:L & Dini Soodin lukij...

Joo kirjastoista löytyy aika hyvin.
      Läntisessä maailmassa joogalla käsitetään vain muutamia asanoita ja pranajamoja. Nämä ovat kuitenkin vain pieni osa joogaa. Itse asiassa ne ovat joogan harjoittelun esivalmistelua.Asanoiden ja pranajamojen harjoitukset eivät ole voimistelua tai urheilua. Nämä menetelmät valmistavat ihmistä(kokonaisuutena)vastaanottamaan suuremman tehtävän: tajuamaan todellisen luonteensa.

Mutta miksei ihan hyvä liikuntamuotonakin vain. Hathajoogassa oppii tietoisen rentouttamisen ja astangassa hikoilee ja tulee notkeaksi.

• Lenniina

Mä olen kysynyt neuvoja tältä henkilöltä: http://www.kimallus.fi/kysy-asiantuntijalta/asiantuntija/0438085 . Tuntuu tietävän mistä puhuu ja onhan hän sentään aito asiantuntija joogan saralla. :) Ihan mielenkiintoisia artikkeleitakin hänellä tuolla Kimalluksessa on, että katselehan nekin läpi, jos jooga vielä näin pitkän ajan jälkeen kyseinen aihepiiri kiinnostaa!

• Katr1

Tää oli hyvä linkki, kiitti!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3880
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2037
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      548
      1641
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1308
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1028
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe