Ohjeita joogaamiseen?

Aloittelija vain

Olen 27-v., normaalipainoinen ja normaalikuntoinen nainen. Olen kiinnostunut joogasta liikuntamuotona. Löytyisiköhän internetistä sivuja joilla neuvottaisiin esim. hatha-jooga -liikkeitä kuvien kanssa? En itse ole löytänyt. Jooga-kirjat ovat aika tyyriitä...

Ymmärtääkseni hatha-jooga sopii paremmin aloittelijalle, eikä ole fyysisesti yhtä rankkaa kuin astanga.

Kertokaapa myös joogan vaikutuksista mieleen ja kehoon. Itse olen enemmän kiinnostunut joogan vaikutuksista kehoon ja kuntoon, mutta eipä siitä haittaakaan ole, jos mielikin seestyy samalla.

Kiitos!

7

7422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      jooga yksinään ei "auta" yhtään mitään.
      jos sinulla on aikaa niin mene käymään
      vaikkapa lähimmän kendo-seuran treeneissä.
      ei ole helppoa jooga ei
      mutta vilpittömästi opettelemisen arvoista.

      love

    • Missukka

      Kirjastosta saa lainaamalla ilmaiseksi. Tosin en usko joogan aloituksen onnistuvan itseopetteluna.

      Itse ostin kirjan, jossa oli kuvat ja selitykset ja yritin harrastella itse, mutta ei siitä ainakaan minulla mitään tullut. Nyt olen puoli vuotta käynyt hatha-joogaryhmässä ja syksyllä todennäköisesti jatkan ryhmässä. Tarkoitus on jossain vaiheessa harrastaa omatoimisesti, mutta saa nyt nähdä. Jooga on rento liikuntamuoto ja sillä saa lisää liikkuvuutta. Fyysistä voimaakin tarvitaan. Ryhtini on kuulemma parantunut. Aluksi jotkut liikkeet, esim. aurinkotervehdys, pakkaavat naurattamaan. Vaikutuksesta mieleen en oikein osaa sanoa mitään.

    • JOOGI

      Tuossa alla oli annettu aika pintapuolisia neuvoja
      joogasta, joka kielii aikamoisesta osaamattomuudesta. Ensinnäkin KAIKKI joogassa tähtää mielen ja ruumiin hyvinvointiin. Joogaharjoitukset jotka eivät heti aloituksesta lähtien ala parantamaan mielen ja sisäisen olotilan laatua, eivät ole joogaa. Hatha on pintapuolista ruumiin kuntoutusta, astanga on hikistä (jopa vahingollista) jumppaa. Saman edun saat jo käyt friskis & svettis jumpissa.
      Jos aiot oikeaksi joogiksi, tutustu raja-joogaan. Ota selvää ensin joogan filosofiasta, siinä on monta askelta ja elämän hallintaa ja ennenkaikkea oikeanlainen suhtautuminen ja ajattelu. Jos tämä jää pois, et juuri saavuta joogan avulla mitään edistymistä. Mielen tulee olla mukana kaikessa. Kustantamo Unio Mystica Helsingissä myy vanhaa 70-luvulla intialaisten kirjoittamaa raja-joogakirjaa, kirj. Sood, (kuningasjooga) ja se on mielestäni hyvä.
      http://www.uniomystica.fi/

      • minun isäni on parempi..

        Sitä ei tarvitse rajoittaa itsenä mihinkään joogatyyliin... varsinkin kun joka ohjaaja kuitenkin tuo sen oman näkemyksensä joogasta.
        Jos joku väittää että juuri hänen tyylinsä on SE AINOA OIKEA niin minä olisin hyvin varovoainen sen kanssa.

        Kokeile eri ohjaajien tunteja ja yritä löytää se mikä sinua kiinnostaa ja mistä hyödyt. Ja tulevaisuudessa voit aina kokeilla jotain toista tyyliä!

        Googlaa:

        Saarijärven jooga
        Kundalini
        Hot
        Astanga
        Voimajooga
        Sivananda
        Ja minun oma suosikki : iyengar

        Kesksutelupalsta juuri joogalle: www.jooga.meditaatio.fi

        /
        "minun isäni on parempi kun sun"

        p.s. DVDn avulla voi olla helpompi harjoitella kotona, (voi jopa löytyä kirjastosta!)
        muista kuitenkin että mikään ei korvaa hyvän opettajan hekilökohtaisia neuvoja!


    • R:L & Dini Soodin lukij...

      Joo kirjastoista löytyy aika hyvin.
      Läntisessä maailmassa joogalla käsitetään vain muutamia asanoita ja pranajamoja. Nämä ovat kuitenkin vain pieni osa joogaa. Itse asiassa ne ovat joogan harjoittelun esivalmistelua.Asanoiden ja pranajamojen harjoitukset eivät ole voimistelua tai urheilua. Nämä menetelmät valmistavat ihmistä(kokonaisuutena)vastaanottamaan suuremman tehtävän: tajuamaan todellisen luonteensa.

      Mutta miksei ihan hyvä liikuntamuotonakin vain. Hathajoogassa oppii tietoisen rentouttamisen ja astangassa hikoilee ja tulee notkeaksi.

    • Lenniina

      Mä olen kysynyt neuvoja tältä henkilöltä: http://www.kimallus.fi/kysy-asiantuntijalta/asiantuntija/0438085 . Tuntuu tietävän mistä puhuu ja onhan hän sentään aito asiantuntija joogan saralla. :) Ihan mielenkiintoisia artikkeleitakin hänellä tuolla Kimalluksessa on, että katselehan nekin läpi, jos jooga vielä näin pitkän ajan jälkeen kyseinen aihepiiri kiinnostaa!

      • Katr1

        Tää oli hyvä linkki, kiitti!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9124
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2678
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      140
      2450
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1295
    Aihe