Oppaita helpoimpiin pyörätemppuihin

***

(otsikko)

1. Keuliminen:
Jarruta nopeutesi hyvin hitaaksi, mieluiten pysähdyksiin asti. Tehdessäsi jarrutusta ennen temppua, kannattaa mennä valmiiksi seisomaan polkimille sillä istualtaan temppu ei onnistu (varo ettet jarruta liian kovaa. Äkkipysähdys seisaaltaan ajaessa=mahdollisuus lentää ohjaustangon yli maahan). Noniin, nopeutesi tulisi olla nyt kävelyvauhtia tai melkein pysähtynyt. Nykäise ohjaustankoa rajusti ylöspäin (liikkeen täytyisi syntyä koko ylävartalolla) ja samalla polkaise polkimia yhden kerran. Tämän kyseisen polkaisun aikana sinun kuuluu laskeutua äkisti istumaan penkille jotta painopiste sijoittuu tarpeeksi taakse. Jatka polkemista niin pitkään että etukeula laskeutuu takaisin maahan. Jos taas pyörä jatkaakin kallistumista taaksepäin, täytyy hypätä kyydistä. (kun pyörä on n.90 asteen kulmassa maahan nähden, yleensä putoat itse kyydistä. Yleensä tässä vaiheessa laukeaa automaattinen jalat maahan-refleksi. Muista pitää ohjaustangosta kiinni ettei pyörä karkaa). Ensimmäisellä putoamiskerrallani päästin pyörän käsistä ja putosin perseelleni maahan. Riippuen pyörän vaihteista, 3 vaihteisella keulat vedetään vaihteella 1, 7 vaihteisella yleensä vaihteella 2 , siitä eteenpäin suurempivaihteisilla pyörillä keulat yleensä vedetään vaihteilla 3 tai 4.


2. Sivuluisu:
Kiihdytä suureen nopeuteen, käänny ja jarruta joko jalkajarrulla tai takakäsijarrulla.

3. Takakeulat:
kiihdytä suht mukavaan nopeuteen, mene lievään seisonta asentoon polkimilla. Paina lujasti etukäsijarrusta. Kun takapyörä alkaa nousta maasta, hypähdä polkimilla. Saat takakeulan nousemaan siten enemmän. Voit vielä saada takakaulan pysymään ilmassa pidempään kun menet heti hypähdyksen jälkeen penkille istumaan. Varaudu, sillä alastulo...on melkoinen rysähdys.

3

540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teh_Contrarian

      Sanoisin vaan, että kun keulii, niin ei kaadu niin helposti sivulle, kun ei ihan pysähdyksistä nosta.

      Ja nuo vaihteet on ihan makuasia. Toiset tykkää sotkea pirusti, minä esim. en niinkään. Kyllä 3-vaiheisella mummokruiserilla ainakin saa 2-vaihteella nokan ylös :D

      "Siitä eteenpäin suurempivaihteisilla pyörillä keulat yleensä vedetään vaihteilla 3 tai 4."

      Nnoh, mulla on 21 vaihteinen, ja vaihteena yleensä 18 tai 19. Toki pyörien välityksissä on eroja...

    • Pate paska

      Nuo oli tod. hyviä neuvoja, itseäni kun laji kiinnostaa. Laitappa vielä miten tehdään linkku.

    • MASALEHIKOINEN

      Endo:
      1.Ota niin paljon vauhtia kun uskallat
      2.Paina etujarru tiukasti pohjaan, samalla kun ponnistat eteenpäin
      3.Anna perän nousta
      4.Ei se mene ympäri, vaikka monet niin luulevatkin
      5.LOPETA PYÖRÄILY JOS ET USKALLA TOTEUTTAA AIKAISEMPIA VAIHEITA

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe