suunnistuskengät

aloitteleva suunnistaja

Hei! Olen jokin aika sitten aloittanut suunnistuksen ja huomannut, että erityisesti sateisella säällä kalliot ovat liukkaita ja tavalliset lenkkarit eivät tahdo pitää kunnolla. Millaiset ovat ne suunnistuspiikkarit, joita olen muiden nähnyt käyttävän? (Hinta?) Sopiiko tarkoitukseet tavalliset yleisurheilupiikkarit, joille minulla olisi muutakin käyttöä kuin pelkkä suunnistus?
Kiitos etukäteen :)

16

9909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nastareita
    • Nimetön

      Yleisurheilupiikkareissa on huonona puolena se, että muu pohja ei ole kovin pitävää laatua. Toisaalta kestävyys voi olla myös onkelmana. Suurin este piikkareiden käyttöön on, että niiden käyttö on kielletty suurissa kilpailuissa kuten jukolassa, jossa kilpailijiota on tuhansittain. Nastari mukamas säästää juuria ja luontoa enemmän.

    • pitkään suunnistanut

      Suunnistuksessa käytetään pääsääntöisesti nastareita. Piikkari soveltuu harvoin, lisäksi suomessa tarkoitukseen soveltuvien piikkareiden saatavuus huono (Reebok Circa XC,Nike Zoom Miler Cross) Jos piikkareilla menee suunnistamaan jalkaterä joutuu kovilla pl. kangasmaasto. Isoilla suunnistajilla myös perinteinen nastari rasitaa jalkaa jatkuvassa käytössä kohtuuttomasti. Itse löysin viimein Intersportista Icebugin suunnistuskengän 119€ http://www.icebug.se/ShowDocument.asp?id=66 jonka olen kokenut itselleni parhaaksi.

      • littelemy79

        Minulla olisi käyttämättömät Nike Zoom Airit,koko 43 (8,5) sisämitta 27,5cm.

        kengissä lukee
        Nike air zoom control

        [email protected]


    • aloitteleva suunnistaja

      kiitos avusta! Taidan ostaa nuo nastarit, jos vielä ensi keväänä olen innostunut lajista. Ja kun mietin tuossa niin ei nuo yu-piikkarit varmaan juuri pidä vettäkään, kun vertaa nastareihin..

      • jalkineet.

        Ovat suunnistukseen harhailukengät,niillä pysyy pystyssä,niin liukkailla kallioilla kuin cityn sykkeessä.


    • o-aktiivi

      Tarkennuksena sääntöihin: piikkareiden käyttö on kielletty kaikissa kisoissa, ellei järjestäjä sitä nimenomaan salli. Tämä tosin lienee useimmille kilpailijoillekin hyväksi, sillä piikkareilla saa jalat aika helposti rikki. Aloitteleville suunnistajille sellainen vinkki, että nyt niitä kenkiä saa poistomyynneistä halvalla.

    • minä vaan

      joillakin iltarasteilla tai kuntorasteilla on suunnistajan kaupan auto, sieltä saa nastareita ja muitakin suunnistustarvikkeita

    • jakkeri80

      Kokemuksia Suunnistajan kaupan nettikaupasta? Hyviä tai huonoja? Toimitusaika 14 vrk vaikuttaa kyllä melko pitkältä näin nykypäivänä. Vai tilaako kauppa tavarat valmistajilta tilausten mukaan.

    • asfhdtuyi

      Laadukas kauppa, itellä kaikki kamat ostettu sieltä. Tuotteet tulee suoraa varastosta et siell vaan joku junnaa paikallaan.

    • Nastaritjalassa

      Ei missään tapauksessa yleisurheilupiikkareilla metsään! Ainakaan kilpailuissa... Ostahan ihan suosiolla vaan esim. Suunnistajan Kaupasta kunnon suunnistusNASTARIT niin niillä pötkii jo pitkälle. :)

    • kilpasuunnistaja

      Yleisurheilunastarit eivät oikein käy... Osta suunnistakan kaupasta (kansallisissa kisoissa, jukolassa ym..) kunnon suunnistusnastarit, maksaa 60 eteenpäin.Niissä on piikit pohjissa, joten ei liusu kallioilla!

    • suunnistelija

      Vuoden vanhat suunnistuskengät on alkanut hiertää, mikä neuvoksi? Uudet kengät? Vai olisko jotain kikkoja, millä vielä näillä kengillä pärjäisin ilman rakkoja? Jukolan menin 2 compeediä "ennaltaehkäisevästi" molemmissa jaloissa. Ei nekään aina riitä, jos uittaa jalat jossain suossa tai ojassa, pakkaavat märkänä irtoamaan.

      • nnn5

        Kastele kengät etukäteen. Pistä compeedit teipillä kiinni.


    • hyvä märkänäkin

      Eivät suunnistuskengätkään ihmeitä tee sileällä kalliolla. Yleisesti kyllä pitävät maastossa hyvin.
      Suunnistustossussa on se hyvä puoli, että se ei ime vettä itseensä. Märkyys tuntuu vain hetken, kun on suunnistajan sukatkin jalassa. Tavalliset lenkkarit tuntuvat märiltä ja painavat ihan hirveästi märkinä.
      Kannattaa seurata, missä on suunnistajan kaupan auto. Pääsee sovittamaan niitä tossuja. Heidän verkkokauppansa toimii myös hyvin.

    • Polkujuoksija

      Niin ja hinnathan ovat nykyään 130 euroa nastareilla suunnistajankaupassa...

      Yksi vaihtoehto on polkujuoksuun tarkoitetut maaastojuoksulenkkarit, jos käyttö on iltarasteilla juoksua kaupungin läheisyydessä, jossa eteneminen perustuu polkuihin. Jos on oikeaa metsää, suota ja muutenkin märkää, ovat suunnistuskengät hyvät. Ne on kohtuu helppo pestä.

      Suunnistuskengät tahtoo käpristyä aikaa myöten, vaikka niitä ei kuivaa liian kuumassa. Kengät tuntuu pieniltä. Kenkien liottaminen vedessä ennen jalkaan laittamista auttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe