Kerronpa hieman itsestäni. Olen 21-vuotias, päivisin käyn töissä ja opiskelen iltaisin ja lauantaisin (nyt tosin lomaa). Olen ollut kesätöissä joka kesä siitä asti, kun täytin 15 ja tehnyt vaikka mitä siivoamisesta ja kaupankassalla istumisesta puhelinmyyntiin. Olen myös tehnyt tätä teidän paljon parjaamaa vuokratyötä: olin neljä kuukautta vuokrafirman kautta tehtaassa jonka jälkeen minut vakinaistettiin ja näin käy todellakin suurimmalle osalle vuokratuista.
Kun mietin, miten paljon olen itse tehnyt töitä sen eteen, että minulla on nyt vakituinen työ ja saan töiden ohessa opiskeltua inssiksi, niin mua suorastaan raivostuttaa kuunnella ihmisten ruikutusta siitä, että JOUTUVAT nyt tekemään VUOKRATYÖTÄ! Tai että heidät pakotetaan tekemään "orjatyötä", kuten siivoamista tai puhelinmyyntiä. Häpeäisitte ihmiset! En koskaan ajatellut tekeväni paskatyötä, kun itse siivosin toimistoja tai olin puhelinmyyjänä, vaan olin ylpeä siitä, että mulla on töitä ja saan rahaa.
Miten te kehtaatte valittaa siitä, että teille etsitään teidän puolestanne töitä ja teitä avustetaan kaikin tavoin sen saamisessa! Jos se on niin kamalaa, niin miksi ette sitten hae sellaisia töitä omatoimisesti jotka teidänkaltaisille hienoille ihmisille kelpaavat?
Ottakaa se teille tarjottu työ vastaan, tehkää se hyvin ja voitte olla varma, että se palkitaan. Mikäli ei vakipaikkaa irtoa, niin ainakin saatte hyvän työtodistuksen, josta on hyötyä, kun haette seuraavaa työtä.
Miksi vuokratyö on orjatyötä?
55
3677
Vastaukset
- taas joku
orjafirman lobbari spämmää täällä. Kuules tenava, kyllä ihmiset tietävät tasan tarkaan mitä paskaa nuo vuokrafirmat kauppaavat ja miksi ne yleensä toimivat. Juuri sinunlaisiasi höynäytettäviä loispummiyrittäjät rakastavat yli kaiken.
- epätoivoinen..
..ei kai mikään firma nyt NOIN epätoivoinen ole?
- räkänokkaseni
Kuule, työttömänä on kymmeniätuhansia, jotka ovat SINUN IÄSSÄSI toimineet ja ajatelleet täysin kuten sinä. Ei minuakaan paljon auttanut kolmen työn tekeminen opiskeluaikaan, kuten sinulle toisaalla jo kerroin. Se, etten nyt ole kuin "osa-aikatyötön", ei ole ahkeruuden summa, on silkkaa sattumaa. Sillä oli hyvin pienestä tämä kiinni ja siitä että satuin juuri oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.
Vuokratyö sopiikin opiskelijalle paremmin. Opiskelijat ovat myös halutumpaa työvoimaa kuin työttömät. Tiedän useitakin tapauksia, jotka ovat opiskelujen päätyttyä ihmetelleet, että miten opiskeluaikana sai helposti siivoustyötä, mutta valmistumisen jälkeen ei edes sitä.
Mutta olet kovin nuori, ikääsi kuulukin vielä mustavalkoinen ajattelutapa ja empatiakyvyn puute. Kyllä tuollainen saa 20 vuotta työelämässä olleen ja sitten työttömäksi jääneen raivostumaan, varsinkin kun se nuori vähän typerä räkänokka on se, joka sen työpaikan usein vie nenän edestä.- japanderi86
Varmasti yksi syy työllistymisongelmaasi on tuo raivostuttava, katkera, valittava asenne jossa etsit syyllistä kaikkialta muualta paitsi itsestäsi.
"Vuokratyö sopiikin opiskelijalle paremmin."
Vuokratyö sopii niin opiskelijalle kuin jo työelämään siirtyneellekin. Vuokratyö on useilla aloilla se josta aloitetaan, jonka kautta päästään asiakasyrityksen määräaikaiseksi työntekijäksi ja sitäkautta mahdollisesti vakituiseksi.
"Tiedän useitakin tapauksia, jotka ovat opiskelujen päätyttyä ihmetelleet, että miten opiskeluaikana sai helposti siivoustyötä, mutta valmistumisen jälkeen ei edes sitä."
Siivoamaan, puhelinmyyntiin, kaupankassalle ja muuhun asiakaspalvelutyöhön pääsee aina. Hain ammattikoulun päätyttyä myös tällaisia töitä ja lähes joka paikasta pyydettiin haastatteluun.
Olen nyt useilla palstoilla seurannut tätä valittamista, miten vuokratyö ei kelpaa, miten pitäisi saada vähintään 10e/h palkkaa ja miten työksi ei kelpaa siivous, puhelinmyynti (tai mikään muukaan myynti) tai tuotannon suorittava työ. Fakta on kuitenkin, että jostain on aloitettava. - minä itse
japanderi86 kirjoitti:
Varmasti yksi syy työllistymisongelmaasi on tuo raivostuttava, katkera, valittava asenne jossa etsit syyllistä kaikkialta muualta paitsi itsestäsi.
"Vuokratyö sopiikin opiskelijalle paremmin."
Vuokratyö sopii niin opiskelijalle kuin jo työelämään siirtyneellekin. Vuokratyö on useilla aloilla se josta aloitetaan, jonka kautta päästään asiakasyrityksen määräaikaiseksi työntekijäksi ja sitäkautta mahdollisesti vakituiseksi.
"Tiedän useitakin tapauksia, jotka ovat opiskelujen päätyttyä ihmetelleet, että miten opiskeluaikana sai helposti siivoustyötä, mutta valmistumisen jälkeen ei edes sitä."
Siivoamaan, puhelinmyyntiin, kaupankassalle ja muuhun asiakaspalvelutyöhön pääsee aina. Hain ammattikoulun päätyttyä myös tällaisia töitä ja lähes joka paikasta pyydettiin haastatteluun.
Olen nyt useilla palstoilla seurannut tätä valittamista, miten vuokratyö ei kelpaa, miten pitäisi saada vähintään 10e/h palkkaa ja miten työksi ei kelpaa siivous, puhelinmyynti (tai mikään muukaan myynti) tai tuotannon suorittava työ. Fakta on kuitenkin, että jostain on aloitettava.Ei muuten pidä paikkaansa että siivoamaan, kaupankassalle tai puhelinmyyntiin pääsee kuka vaan milloin vaan. Omasta ammattikoulun jälkeisestä työllistymisestäsi taitaa olla jo aika pitkä aika jos noin kuvittelet. Nykyään vaaditaan jo jos yhdenlaista tutkintoa että kaupankassalle tai siivoamaankaan pääsisi.
- japanderi86
minä itse kirjoitti:
Ei muuten pidä paikkaansa että siivoamaan, kaupankassalle tai puhelinmyyntiin pääsee kuka vaan milloin vaan. Omasta ammattikoulun jälkeisestä työllistymisestäsi taitaa olla jo aika pitkä aika jos noin kuvittelet. Nykyään vaaditaan jo jos yhdenlaista tutkintoa että kaupankassalle tai siivoamaankaan pääsisi.
"Puhelinmyyntiä en ole edes hakenut"
kirjoitat jo otsikossa, ja silti väität tietäväsi, että puhelinmyyntityöhön ei pääse..? Minä taas tiedän, että pääsee, sillä olen itse näitä paikkoja hakenut.
"Omasta ammattikoulun jälkeisestä työllistymisestäsi taitaa olla jo aika pitkä aika jos noin kuvittelet."
No joo, onhan siitä jo ruhtinaaliset kaksi vuotta.
"Nykyään vaaditaan jo jos yhdenlaista tutkintoa että kaupankassalle tai siivoamaankaan pääsisi."
Höpöhöpö, suorittavaa työtä pääsee tekemään kuka vaan. Nykyisessä työpaikassani on ihmisiä töissä tuotannossa peruskoulupohjalta. Samalla koulutuspohjalla on mulla tuttuja töissä kaupoissa kassalla, osastoilla, siivoamassa ja ravintoloissa. - varsin nuori
japanderi86 kirjoitti:
kirjoitat jo otsikossa, ja silti väität tietäväsi, että puhelinmyyntityöhön ei pääse..? Minä taas tiedän, että pääsee, sillä olen itse näitä paikkoja hakenut.
"Omasta ammattikoulun jälkeisestä työllistymisestäsi taitaa olla jo aika pitkä aika jos noin kuvittelet."
"Nykyään vaaditaan jo jos yhdenlaista tutkintoa että kaupankassalle tai siivoamaankaan pääsisi."
Höpöhöpö, suorittavaa työtä pääsee tekemään kuka vaan. Nykyisessä työpaikassani on ihmisiä töissä tuotannossa peruskoulupohjalta. Samalla koulutuspohjalla on mulla tuttuja töissä kaupoissa kassalla, osastoilla, siivoamassa ja ravintoloissa.Parikymmpisenä pääseekin vielä vähän kuka tahansa kaupankassalle tai siivoamaan.Ne sun vanhemmat kollegasi ovatkin varmaan menneet tuossa iässä sinne kauppaan töihin ja jääneet sitten sinne.Kolmikymppisenä alkaa olemaan jo hyvin vaikeaa päästä uutena työntekijänä noihin parikymppisten hommiin.
Saitkos sinä muuten opintotukea? Kyllähänän sen tuen päälle on kiva käydä juuri vuokratyöfirmojen kautta töissä. - yhden firman
japanderi86 kirjoitti:
Höpöhöpö, suorittavaa työtä pääsee tekemään kuka vaan. Nykyisessä työpaikassani on ihmisiä töissä tuotannossa peruskoulupohjalta. Samalla koulutuspohjalla on mulla tuttuja töissä kaupoissa kassalla, osastoilla, siivoamassa ja ravintoloissa.Minä tiedän yhden firman, johon pääsee puhelinmyyntiin kuka vain koska tahansa. Se on sitten eri asia, että ko. firmassa ei rahoja tilipäivänä kuulu yms. muuta mukavaa.
Vaikka olet kuinka kuullut valittamista, niin fakta on se, että työttömiä työllistyy joka viikko pienillä palkoilla esim. tukitöihin ja tuhannet harjoittelevat tänäkin päivänä.
Teitä nuoria opiskelijoita otetaan juuri mieluiten töihin. Montako keski-ikäistä näet kauppojen kassoilla tai mäkkärissä? Onhan niitä, mutta useissa kaupoissa se on vielä se kauppias itse. Puhelinmyyntiin on keski-ikäisen helpompi päästä kuin noihin töihin, mietipä muuten miksi. Sinä et tiedä, miten helppoa tai vaikeaa nelikymppisen on päästä töihin, koska et ole vielä ollut nelikymmpinen. Piste.
Sinä olet vielä paskantanut housuihisi silloin kun meitä jäi kymmeniätuhansia työttömäksi yhtä aikaa suurista ja luotettavista firmoista. Kun et ole sitä aikaa kokenut ja sen tuomaa taukoa työelämään, niin pidä suusi kiinni. Juuri te penikat, kun pääsette johtotehtäviin, niin ette tajua, että luotettavia työntekijöitä jäi työttömäksi. Esimerkiksi minun edellisen alani työpaikkoja oli tällä alueella vuoden aikana auki julkisesti luokkaa pari-kolme vuosina 91-95. Sillion olin itse puolittain työnhakija, koska olin vielä äitiyslomalla ja menin heti äitiysloman loputtua koulutukseen, mutta tuossa sinulle hyvä esimerkki. Nykyään näitä paikkoja on sentään viikottain. Hakijoita on silti kolmisensataa/paikka. Nykyinen alani on parempi olla.
Minä en ole siis työtön itse.
Jos oikeasti olet joku vuokrafirman jobbari, miltä vähän vaikuttaa, niin annat kyllä surkean kuvan vuokrafirmoista ja pilaat tuolla jankkaamisella hyvienkin maineen. Tyylisi on kyllä epäilyttävän sama kuin erään "muka-hoitoalalla-työskentelevän", onko muut huomanneet saman? - erittäin hyvin
japanderi86 kirjoitti:
Höpöhöpö, suorittavaa työtä pääsee tekemään kuka vaan. Nykyisessä työpaikassani on ihmisiä töissä tuotannossa peruskoulupohjalta. Samalla koulutuspohjalla on mulla tuttuja töissä kaupoissa kassalla, osastoilla, siivoamassa ja ravintoloissa.Ymmärrän sinua erittäin hyvin. Olin samanlainen mustavalkoinen kusipää tuossa iässä itsekin. Kunnes tulin liian koulutetuksi siivoojaksi, tai oli liian vähän työkokemusta jne.
Käskit minun etsiä työllistymisongelmaani syytä itsestäni. No tiedän kyllä syyni: Hoidin lapsiani itse, se ei ole työllistymisen kannalta hyvä asia. Olen aika impulsiivisesti ja harkitsematta lähtenyt kouluttautumaan jos työtä ei olt löytynyt nopeasti ja sitten onkin ollut ylikoulutettu samoihin hommiin, mitä teki ennen. Iän karttumista en voi laittaa omaksi syykseni, tuossa iässähän sitä kuvittelin, muistan kyllä, ettei itse koskaan vanhene. Sen lisäksi valitsin ihan väärän miehen, joka meni saamaan töitä alueelta, jossa minun alallni oli kova kilpailu.
Mutta tästä huolimatta en ole koskaan ollut pitkäaikaistyötön enkä ole kuin osa-aikatyötön nytkään. En nyt tiedä mikä on ongelma siinä, että teen sellaista osa-aikatyötä, joka on omaa alaani ja josta tykkään. Ehkä sinä kerrot sen minulle? Tosin ajattelin taas tehdä yhden virheen ja lähteä avoimeen yliopistoon, sillä se tukee tätä työtä. Kerropa sinä, onko se väärä valinta, kun kerran kaiken tiedät? - minä itse
japanderi86 kirjoitti:
Höpöhöpö, suorittavaa työtä pääsee tekemään kuka vaan. Nykyisessä työpaikassani on ihmisiä töissä tuotannossa peruskoulupohjalta. Samalla koulutuspohjalla on mulla tuttuja töissä kaupoissa kassalla, osastoilla, siivoamassa ja ravintoloissa.niin japanderi, olet saanut aika tiukkaa palautetta.
Täytyy itsekin sanoa, että kun olin ikäisesi parikymppinen, niin olin vailla työelämän huolia ja omasin aika mustavalkoisen ajatusmaailman. No nyt, 29-ikävuoden kieppeillä se ajatusmaailma on kummasti muuttunut. Työelämässä perseennuolijat ovat niitä, jotka ne paikat saavat ja etenevät, jos etenevät urallaan. Itse olen valmistunut alalta, jolla ei ole ollut kotikaupungissani yhtään paikkaa avoinna tämän 10 kk:den aikana mitä olen ollut työttömänä. Olen hakenut myöskin toimisto- ja kaupanalan töihin, ja aina sillä tuloksella, että niihin paikkoihin on ollut kymmeniä, ellei satoja hakijoita. Paras oli, kun erääseen avattavaan tavarataloon oli myyjien paikkoihin (30kpl) 1255 hakijaa.
Jos viitsit katsoa julkisessa haussa olevia työpaikkoja, esim. juuri niitä siivoojan tai kaupan alan paikkoja, niin vaatimuksena on aina alan peruskoulutus, vähintäänkin.
Ei se niin mene tänä päivänä, että senkuin vain marssin töihin ja niitä saan tuosta vain. Sillä ei ole mitään merkitystä miten hyvä ja luotettava työntekijä olet, jos avoimiin paikkoihin on aina kymmenistä satoihin hakijoita. Nämä ovat työnantajien markkinat, eivät työntekijän.
Kasva ulos sieltä naiiviudestasi. Ehkä jonain päivänä olet itse samassa asemassa, että kaltaisesi räkänokkaiset parikymppiset vievät työpaikat, koska niitä on helppo ilmeisesti kusettaa. - päniin
minä itse kirjoitti:
niin japanderi, olet saanut aika tiukkaa palautetta.
Täytyy itsekin sanoa, että kun olin ikäisesi parikymppinen, niin olin vailla työelämän huolia ja omasin aika mustavalkoisen ajatusmaailman. No nyt, 29-ikävuoden kieppeillä se ajatusmaailma on kummasti muuttunut. Työelämässä perseennuolijat ovat niitä, jotka ne paikat saavat ja etenevät, jos etenevät urallaan. Itse olen valmistunut alalta, jolla ei ole ollut kotikaupungissani yhtään paikkaa avoinna tämän 10 kk:den aikana mitä olen ollut työttömänä. Olen hakenut myöskin toimisto- ja kaupanalan töihin, ja aina sillä tuloksella, että niihin paikkoihin on ollut kymmeniä, ellei satoja hakijoita. Paras oli, kun erääseen avattavaan tavarataloon oli myyjien paikkoihin (30kpl) 1255 hakijaa.
Jos viitsit katsoa julkisessa haussa olevia työpaikkoja, esim. juuri niitä siivoojan tai kaupan alan paikkoja, niin vaatimuksena on aina alan peruskoulutus, vähintäänkin.
Ei se niin mene tänä päivänä, että senkuin vain marssin töihin ja niitä saan tuosta vain. Sillä ei ole mitään merkitystä miten hyvä ja luotettava työntekijä olet, jos avoimiin paikkoihin on aina kymmenistä satoihin hakijoita. Nämä ovat työnantajien markkinat, eivät työntekijän.
Kasva ulos sieltä naiiviudestasi. Ehkä jonain päivänä olet itse samassa asemassa, että kaltaisesi räkänokkaiset parikymppiset vievät työpaikat, koska niitä on helppo ilmeisesti kusettaa."..kunta julistaa haettavaksi teknisen toimen siivoojan toimen.
Ensimmäisenä sijoituspaikkana palvelukeskus/päiväkoti ja kiinteistöosakeyhtiöt. Toimeen valittavalta edellytetään laitoshuoltajan tutkintoa tai kokemusta laitosten siivoustyöstä.."
"kunta julistaa haettavaksi teknisen toimen siivoojan toimen.
Ensimmäisenä sijoituspaikkana palvelukeskus/päiväkoti ja kiinteistöosakeyhtiöt. Toimeen valittavalta edellytetään laitoshuoltajan tutkintoa tai kokemusta laitosten siivoustyöstä."
"Siivoustyötä erilaisissa työkohteissa. Oltava auto käytettävissä työmatkoja varten."
Tällaisia paikkoja on kyllä auki pilvin pimein. Toki on sellaisiakin, missä ei näitä vaatimuksia ole. Mutta sitä ihmettelen, että eräskin täkälainen firma otti fillarityttöjä 80-luvulla, mutta tänä päivänä pitää olla ajokortti.
Itsekin hain siivoojan töitä ollessani työttömänä. Ei ne koulutettuja "aikuisia" halua. Tuttu sanoi suoraan, että mieluummin hän opiskelijan ottaa, minä olen kuulemma liian fiksu ja pidän hänen paikkaansa vain ponnahduslautana päästäkseni alani töihin. Mitäpä tuohon väittämään vastaan, noinhan se juuri oli - siis fiksuudesta en tiedä, mutta eihän kellään koulutetulla olekaan tarkoitus jäädä muihin hommiin kuin siksi aikaa kuin saa oman alan töitä. Ellei sitten ole täysin kyrsiintynyt omaan alaansa. - minä itse
päniin kirjoitti:
"..kunta julistaa haettavaksi teknisen toimen siivoojan toimen.
Ensimmäisenä sijoituspaikkana palvelukeskus/päiväkoti ja kiinteistöosakeyhtiöt. Toimeen valittavalta edellytetään laitoshuoltajan tutkintoa tai kokemusta laitosten siivoustyöstä.."
"kunta julistaa haettavaksi teknisen toimen siivoojan toimen.
Ensimmäisenä sijoituspaikkana palvelukeskus/päiväkoti ja kiinteistöosakeyhtiöt. Toimeen valittavalta edellytetään laitoshuoltajan tutkintoa tai kokemusta laitosten siivoustyöstä."
"Siivoustyötä erilaisissa työkohteissa. Oltava auto käytettävissä työmatkoja varten."
Tällaisia paikkoja on kyllä auki pilvin pimein. Toki on sellaisiakin, missä ei näitä vaatimuksia ole. Mutta sitä ihmettelen, että eräskin täkälainen firma otti fillarityttöjä 80-luvulla, mutta tänä päivänä pitää olla ajokortti.
Itsekin hain siivoojan töitä ollessani työttömänä. Ei ne koulutettuja "aikuisia" halua. Tuttu sanoi suoraan, että mieluummin hän opiskelijan ottaa, minä olen kuulemma liian fiksu ja pidän hänen paikkaansa vain ponnahduslautana päästäkseni alani töihin. Mitäpä tuohon väittämään vastaan, noinhan se juuri oli - siis fiksuudesta en tiedä, mutta eihän kellään koulutetulla olekaan tarkoitus jäädä muihin hommiin kuin siksi aikaa kuin saa oman alan töitä. Ellei sitten ole täysin kyrsiintynyt omaan alaansa.Näin on, ja kuinka työttömällä muka olisi varaa pitää autoa tai ajaa korttia, jollei sitä vielä ole. Itse en ainakaan lähtisi korttia ajamaan ja autoa hankkimaan jonkin hikisen siivoustyöpätkän takia, josta tienaisin kuukaudessa nipin napin särvintä leivän päälle.
- japanderi86
minä itse kirjoitti:
niin japanderi, olet saanut aika tiukkaa palautetta.
Kasva ulos sieltä naiiviudestasi. Ehkä jonain päivänä olet itse samassa asemassa, että kaltaisesi räkänokkaiset parikymppiset vievät työpaikat, koska niitä on helppo ilmeisesti kusettaa."Työelämässä perseennuolijat ovat niitä, jotka ne paikat saavat ja etenevät, jos etenevät urallaan."
Ei se nyt ihan näinkään taida mennä...
"Jos viitsit katsoa julkisessa haussa olevia työpaikkoja, esim. juuri niitä siivoojan tai kaupan alan paikkoja, niin vaatimuksena on aina alan peruskoulutus, vähintäänkin."
Usein tämä on käytännössä toive, joskus jopa kirjoitetaan, että toiveena sen ja sen alan tutkinto. Käytännössä ilman alan tutkintoa pääsee siivoojaksi vallan mainiosti, kaikkihan täällä on toitottanut miten opiskelijat saa helposti näitäkin töitä.
"Kasva ulos sieltä naiiviudestasi. Ehkä jonain päivänä olet itse samassa asemassa, että kaltaisesi räkänokkaiset parikymppiset vievät työpaikat, koska niitä on helppo ilmeisesti kusettaa."
Ilmeisesti minun olisi ollut parempi jättää ikä mainitsematta. Olen siis mielestäsi räkänokka, koska olen tehnyt ahkerasti töitä, ottanut vastaan sen mitä on tarjottu ja koska suosittelen muille samaa?
Ja ei, en tule koskaan kasvamaan ulos "naiviudestani", jos muutun samanlaiseksi kuin suurin osa täällä vastaajista. Aion todellakin pitää huolta siitä, että en jää työttömäksi. Aseenani jatkuva opiskelu, ahkera töidenteko ja eteneminen uralla. Kaikki on lopulta kiinni itsestä än. Mikäli kaupungistani loppuu työt, muutan toiseen kaupunkiin. Mikäli koko Suomesta loppuu työt, muutan toiseen maahan. Mikäli koko maailmasta loppuu työt, niin sitten ei kai voi muuta kun alkaa valittaa miten työllistyminen on niin vaikeaa ja nuoret vie kaikki työt. - menee näin
japanderi86 kirjoitti:
"Työelämässä perseennuolijat ovat niitä, jotka ne paikat saavat ja etenevät, jos etenevät urallaan."
"Jos viitsit katsoa julkisessa haussa olevia työpaikkoja, esim. juuri niitä siivoojan tai kaupan alan paikkoja, niin vaatimuksena on aina alan peruskoulutus, vähintäänkin."
Usein tämä on käytännössä toive, joskus jopa kirjoitetaan, että toiveena sen ja sen alan tutkinto. Käytännössä ilman alan tutkintoa pääsee siivoojaksi vallan mainiosti, kaikkihan täällä on toitottanut miten opiskelijat saa helposti näitäkin töitä.
"Kasva ulos sieltä naiiviudestasi. Ehkä jonain päivänä olet itse samassa asemassa, että kaltaisesi räkänokkaiset parikymppiset vievät työpaikat, koska niitä on helppo ilmeisesti kusettaa."
Ilmeisesti minun olisi ollut parempi jättää ikä mainitsematta. Olen siis mielestäsi räkänokka, koska olen tehnyt ahkerasti töitä, ottanut vastaan sen mitä on tarjottu ja koska suosittelen muille samaa?
Ja ei, en tule koskaan kasvamaan ulos "naiviudestani", jos muutun samanlaiseksi kuin suurin osa täällä vastaajista. Aion todellakin pitää huolta siitä, että en jää työttömäksi. Aseenani jatkuva opiskelu, ahkera töidenteko ja eteneminen uralla. Kaikki on lopulta kiinni itsestä än. Mikäli kaupungistani loppuu työt, muutan toiseen kaupunkiin. Mikäli koko Suomesta loppuu työt, muutan toiseen maahan. Mikäli koko maailmasta loppuu työt, niin sitten ei kai voi muuta kun alkaa valittaa miten työllistyminen on niin vaikeaa ja nuoret vie kaikki työt.Tuolla logiikalla 15-vuotiaasta 30 vuotta ahkerasti töitä tehnyt muuttuu laiskaksi kun ei saakaan töitä vajaa 5vuotiaana.
Tiedätkö mitä, itse sinua en palkkaisi. Ne jotka julistvat jo nuorena olevansa ahkeria, ovat jo nelikymppisenä katkeria loppuunpalaneita kusipäitä, mjoita vituttaa kun nuoremmat menevät osaamisella ohi. Näin on monelle ikätovereistani käynyt. Eräässäkin toimistossa oli muija, joka aloitti aamunsa aina kertomalla mitä kaikkea hän on edellispäivänä tehnyt, siihen meni helposti pari tuntia, muiden töitä häiriten. Kun kokemusta kertyy, huomaat itsekin, että ne jotka julistavat itseään fiksuksi ja ahkeraksi ovat sitä kaikkein vähiten. - moixmoixmoixmoix
minä itse kirjoitti:
Ei muuten pidä paikkaansa että siivoamaan, kaupankassalle tai puhelinmyyntiin pääsee kuka vaan milloin vaan. Omasta ammattikoulun jälkeisestä työllistymisestäsi taitaa olla jo aika pitkä aika jos noin kuvittelet. Nykyään vaaditaan jo jos yhdenlaista tutkintoa että kaupankassalle tai siivoamaankaan pääsisi.
Jaahhas, kulle puhelinmyyntiin pääsee kukavaan milloin vaan koska yritystä hyödyttää se että kuinka paljon on myyjiä. Jokainen myyjä myy yhteistyössä tarvitun määrään tuotteita päivässä ja tinaavat pelkällä provisiolla n. 100 € / kk. Puhelinmyynti on paskahommaa ja työtodistukset jää usein korkeintaan 1 kk mittaisiksi jonka jälkeen irtisanotaan koeajalle kun työn tekijää ottaa patiin se 50-100 € / kk palkka. Näitä työtodistuksia ei ees kehtaanäytää missään koska on mahdollista että työhastattelija ei tiedä puhelinmyyntityön oikeaa laitaa, että minkä laista se on.
Monetkin yrittäjät ovat valittaneet mm. sitä että esim. seinien töhrimisien yms. puhdistukseen on vaikea saada työn tekijöitä. Esim. jos pitää poistaa kilometrikaupalla teppiä ja maalia seinistä niin tyypit on siinä vaan päivän ja ottaa lopputilin. Siivoamisessa on taas se hyväpuoli että on oikeapalkka eikä mikään provisio kuten pyhelinmyynnissä. Tosin palkka voi olla aika paska eli alle 10 € / kk.
Kaupan tiskille yleensä otetaan kyllä merkonomeja.
Mitä tulee vuokratyöhön niin sihen ei tod otata opiskelijoita koska nämä määräaikaiset työt ovat kokopäiväistä päivätyötä. Vuokra työ on tosin moralisesti arveluttavaa koska firmat ostaa vuokrafirmoista mm. sen takia että silloin ostajan ei tavii tapella ammatiliiton kanssa kummallisita irtisanomisista yms. Vuokratyöläinen on riskittömämpi sen ostajalle mutta vuokratyöläinen on myös riski vuokrafirmalle jos vain vuokratyöläinen keksi jotain miksi ostajan kannattaa maksaa suoraan vuokratyöläiselle ja tämän takia vuokratyöläinen joskus palkataan suoraan ostajan palvelukseen ja vuokrafirmaa jää nuoleen näppejään. - pitää...
menee näin kirjoitti:
Tuolla logiikalla 15-vuotiaasta 30 vuotta ahkerasti töitä tehnyt muuttuu laiskaksi kun ei saakaan töitä vajaa 5vuotiaana.
Tiedätkö mitä, itse sinua en palkkaisi. Ne jotka julistvat jo nuorena olevansa ahkeria, ovat jo nelikymppisenä katkeria loppuunpalaneita kusipäitä, mjoita vituttaa kun nuoremmat menevät osaamisella ohi. Näin on monelle ikätovereistani käynyt. Eräässäkin toimistossa oli muija, joka aloitti aamunsa aina kertomalla mitä kaikkea hän on edellispäivänä tehnyt, siihen meni helposti pari tuntia, muiden töitä häiriten. Kun kokemusta kertyy, huomaat itsekin, että ne jotka julistavat itseään fiksuksi ja ahkeraksi ovat sitä kaikkein vähiten.paikkansa, ei niitä hommia puhumalla hoideta, jotkut poliitikon paskanjauhantaduunit tietysti erikseen. Itse olen käsityöammateissa ollut ja kyllä ne suurimmat leuhkijat ja oman työnsä kehujat ovat pahimpia tumpeloita. Tekomiehet tekevät, ei niiden tarvitse kehua ja jauhaa paskaa.
- työnantaja
pitää... kirjoitti:
paikkansa, ei niitä hommia puhumalla hoideta, jotkut poliitikon paskanjauhantaduunit tietysti erikseen. Itse olen käsityöammateissa ollut ja kyllä ne suurimmat leuhkijat ja oman työnsä kehujat ovat pahimpia tumpeloita. Tekomiehet tekevät, ei niiden tarvitse kehua ja jauhaa paskaa.
niin kyllä suhtautuisin epäillen sellaiseen työnhakijaan, joka viettää tuntikausia aikaa työttömien palstalla jos asiat ei itseään koske. Luulisi nuorella opiskelijalla olevan parempaakin tekemistä ja kunnon harrastuksia.
- minä itse
japanderi86 kirjoitti:
"Työelämässä perseennuolijat ovat niitä, jotka ne paikat saavat ja etenevät, jos etenevät urallaan."
Ja ei, en tule koskaan kasvamaan ulos "naiviudestani", jos muutun samanlaiseksi kuin suurin osa täällä vastaajista. Aion todellakin pitää huolta siitä, että en jää työttömäksi. Aseenani jatkuva opiskelu, ahkera töidenteko ja eteneminen uralla. Kaikki on lopulta kiinni itsestä än. Mikäli kaupungistani loppuu työt, muutan toiseen kaupunkiin. Mikäli koko Suomesta loppuu työt, muutan toiseen maahan. Mikäli koko maailmasta loppuu työt, niin sitten ei kai voi muuta kun alkaa valittaa miten työllistyminen on niin vaikeaa ja nuoret vie kaikki työt.En voi uskoa, että vielä 21-ikävuoteen mennessä olisitkaan nähnyt työelämän nurjaa puolta. Olet kenties sinisilmäinen siitä miten kieroa peliä työelämässä voikaan olla, aina jonkun tappio on toisen voitto ja kaikki keinot tuntuvat olevan sallittuja.
Toivon että voit jatkaa sinisilmäistä uraasi, jossa etenet ahkeruudellasi ja omilla ansioillasi etkä joudu tilanteeseen, jossa joku muu vie paikkasi, kun osasi paremmin mielistellä pomoasi ja tuoda itseään esille ja kerätä (aiheettomastikin) kiitoksia.
Toivottavasti itse et päädy ruskeakielisiin jonain päivänä, kun huomaat, että sillä tavalla on mahdollista jopa saada itselleen paremmin työpaikka kuin tunnollisella työnteolla vailla suuria puheita.
Uskon, että lapsellisuutesi vielä karisee työvuosien myötä. - jo 19-v.
minä itse kirjoitti:
En voi uskoa, että vielä 21-ikävuoteen mennessä olisitkaan nähnyt työelämän nurjaa puolta. Olet kenties sinisilmäinen siitä miten kieroa peliä työelämässä voikaan olla, aina jonkun tappio on toisen voitto ja kaikki keinot tuntuvat olevan sallittuja.
Toivon että voit jatkaa sinisilmäistä uraasi, jossa etenet ahkeruudellasi ja omilla ansioillasi etkä joudu tilanteeseen, jossa joku muu vie paikkasi, kun osasi paremmin mielistellä pomoasi ja tuoda itseään esille ja kerätä (aiheettomastikin) kiitoksia.
Toivottavasti itse et päädy ruskeakielisiin jonain päivänä, kun huomaat, että sillä tavalla on mahdollista jopa saada itselleen paremmin työpaikka kuin tunnollisella työnteolla vailla suuria puheita.
Uskon, että lapsellisuutesi vielä karisee työvuosien myötä.Minä olin vakipaikassa jo 19-vuotiaana, ja näin sen kyllä jo silloin. Ehkä julksihallinon vakipaikka isossa kaupungissa ja isossa paikassa oli aika opettavainen kokemus. Se ei koskettanut itseäni kuin välillisesti, mutta seurasin sivusta.
Tällaista kaikkea tapahtui sen 1,5 vuoden aikana:
-Tulospalkkion sai yksikön vähiten pidetty pomo, ahkerien alaistensa ansiosta
-päällikön 17-v tyttö oli kesätöissä, ei kyennyt tekemään niitä tehtäviä, mitä alunperin otettiin tekemään, joten piti vaihtaa hommaa helpompaan (toimistolta tsuppariksi). Aikaansa vietti pitkälti juoruillen ja toisten pöydän reunalla istuen, minunkin töitäni häiritsi eikä oikein pomon penskalle uskaltanut sanoa suoraan. Kirjoitin hänelle työtodistuksen annetun ohjeen mukaan; kaikki kiitettäviä, siitä ettei saanut aikaan paljon mitään.
-Kaksi lähintä työtoveria olivat ilmiriidoissa ja välillä jouduin väittämään viestejä heidän välillään, myös pomoille.
-Erinomainen esimerkkipaikka siitä, että nuoleskelulla pääsee eteenpäin.
Kyllä sitä aika nopeasti työelämän nurjankin puoleen näkee, jollei ole ihan typerä ja sinisilmäinen. Mikäli ihan oikeasti on työssä.
Jännä muuten, ettei tuolla jäpänderillä tunnu millään menevän jakeluun, että työttömänä on ihmisiä, joilla on ollut töitä ja varsinkin nuorena. - työ..
japanderi86 kirjoitti:
Ja ei, en tule koskaan kasvamaan ulos "naiviudestani", jos muutun samanlaiseksi kuin suurin osa täällä vastaajista. Aion todellakin pitää huolta siitä, että en jää työttömäksi. Aseenani jatkuva opiskelu, ahkera töidenteko ja eteneminen uralla. Kaikki on lopulta kiinni itsestä än. Mikäli kaupungistani loppuu työt, muutan toiseen kaupunkiin. Mikäli koko Suomesta loppuu työt, muutan toiseen maahan. Mikäli koko maailmasta loppuu työt, niin sitten ei kai voi muuta kun alkaa valittaa miten työllistyminen on niin vaikeaa ja nuoret vie kaikki työt.vähenee automaation takia.
http://www.vunet.org/talous/fakta_robotit_korvaavat-261.html
"Voittoprosentin laskutendenssi ja yhä kärjistyvän kilpailusodan yhteistulos yhdessä Kiina-ilmiön ja fiktiivisen finanssipääoman ylituotannon kanssa pakottavat kaikkialla kapitalismia "uudistuksiin", jotka ovat erittäin epäedullisia ja orjuuttavia työväenluokan aseman kannalta.
Pätkätyöt, määräaikaiset työsuhteet ja työnvuokraustoimistojen (interim) määräämät osa-aikatyöt edustavat tällä hetkellä EU:ssa 25 prosenttia työn kokonaismäärästä ja ovat yleistymässä pikavauhtia. Lainsäädännön muuttamisella tällaiset työsuhteet tulevat saavuttamaan suuria mittasuhteita lyhyen ajan sisällä."
http://www.vunet.org/ulkomaat/eu_talouden_synkat_nakymat-3255.html
- paljon..
sinusta on tuo mainitsemasi suurin osa, joka saa vakituisen paikan? Varamiespalvelukin ilmoittaa prosentin olevan noin 20, se on vasta joka viides. Enkä tiedä, pitääkö tuokaan paikkaansa. Ja näihin paikkoihin olisi joku työllistynyt ilman jonkun välistävetoakin.
- huomioon..
Varamiespalvelu on kuitenkin tunnettu firma ja siihen on jotkut tyytyväisiäkin. Eli voisi olettaa, että sen kautta työllistyvien % on suurempi, kuin joidenkin epämääräisempien.
- noilla...
huomioon.. kirjoitti:
Varamiespalvelu on kuitenkin tunnettu firma ja siihen on jotkut tyytyväisiäkin. Eli voisi olettaa, että sen kautta työllistyvien % on suurempi, kuin joidenkin epämääräisempien.
...orjajobbareilla ole mitään intressiä saada orjaansa vakinaistettua koska saavat rahaa jokaisesta tunnista vähintään sen viisi euroa. Lisäksi hommaa on vaikeutettu tekemällä sopimukseen sakkopykälä joka estää palkkaamasta työntekijää asiakasyritykseen.
Kaikkea saatanan paskaa tänne tuputetaankin aivan kuin ihmiset eivät tietäisi asioiden todellista tilaa. Pakko olla jotain työkkärin tai EK:n desantteja joille maksetaan tällaisesta propagoinnista, että vuokratyö tekee sinut autuaaksi. - japanderi86
noilla... kirjoitti:
...orjajobbareilla ole mitään intressiä saada orjaansa vakinaistettua koska saavat rahaa jokaisesta tunnista vähintään sen viisi euroa. Lisäksi hommaa on vaikeutettu tekemällä sopimukseen sakkopykälä joka estää palkkaamasta työntekijää asiakasyritykseen.
Kaikkea saatanan paskaa tänne tuputetaankin aivan kuin ihmiset eivät tietäisi asioiden todellista tilaa. Pakko olla jotain työkkärin tai EK:n desantteja joille maksetaan tällaisesta propagoinnista, että vuokratyö tekee sinut autuaaksi.Mikä vuokrafirma kirjoittaa työsopimukseen tällaisen sakkopykälän, kysynpähän vaan? En ole koskaan kuullut enkä itse näihin törmännyt. Yleensä vuokrafirma saa jonkun palkkion siitä, että asiakasyritys vakinaistaa vuokratun työntekijän. Ja asiakasyritys taas säästää vakinaistettuaan rahaa, kun ei tarvitse maksaa enää välitysfirmalle.
- totuus....
japanderi86 kirjoitti:
Mikä vuokrafirma kirjoittaa työsopimukseen tällaisen sakkopykälän, kysynpähän vaan? En ole koskaan kuullut enkä itse näihin törmännyt. Yleensä vuokrafirma saa jonkun palkkion siitä, että asiakasyritys vakinaistaa vuokratun työntekijän. Ja asiakasyritys taas säästää vakinaistettuaan rahaa, kun ei tarvitse maksaa enää välitysfirmalle.
Et sinä sitä sopimusta pääsekään näkemään minkä asiakasyritys ja orjajobbari ovat tehneet. Kaikilla vuokrajobbareilla on tuollainen sakkopykälä, summa on muutaman kuukauden palkka tai joku erikseen sovittu rahasumma. Palkkio josta puhuit on juuri tuo sopimussakko. Jos kerran yritys säästää vakinaistamisella rahaa niin miksi edes palkata orjajobbarifirman kautta?
- tekevät
japanderi86 kirjoitti:
Mikä vuokrafirma kirjoittaa työsopimukseen tällaisen sakkopykälän, kysynpähän vaan? En ole koskaan kuullut enkä itse näihin törmännyt. Yleensä vuokrafirma saa jonkun palkkion siitä, että asiakasyritys vakinaistaa vuokratun työntekijän. Ja asiakasyritys taas säästää vakinaistettuaan rahaa, kun ei tarvitse maksaa enää välitysfirmalle.
Kuulehan kultapieniressukka, tottakai vuokrafirmat tekevät sellaisen vuokrasopimuksen, että firma ei saa ottaa työntekijää itselleen sopimuskaudella, nehän menettäisivät muuten rahat! Yleensä siinä on joku määräaika. Työntekijä ei ole mikään ihminen, vaan vuokrattava hyödyke.
Suosittelisin "insinöörille" osallistumista kansantaloustieteen kurssille. Se onnistuu kyllä ammattikorkeakoulussa, jos koulussasi on kaupallista koulutusta. - japanderi86
totuus.... kirjoitti:
Et sinä sitä sopimusta pääsekään näkemään minkä asiakasyritys ja orjajobbari ovat tehneet. Kaikilla vuokrajobbareilla on tuollainen sakkopykälä, summa on muutaman kuukauden palkka tai joku erikseen sovittu rahasumma. Palkkio josta puhuit on juuri tuo sopimussakko. Jos kerran yritys säästää vakinaistamisella rahaa niin miksi edes palkata orjajobbarifirman kautta?
"Et sinä sitä sopimusta pääsekään näkemään minkä asiakasyritys ja orjajobbari ovat tehneet. Kaikilla vuokrajobbareilla on tuollainen sakkopykälä, summa on muutaman kuukauden palkka tai joku erikseen sovittu rahasumma."
Ja sinäkö sitten tiedät tämän ja mistä? Itseasiassa olen päässyt näkemään tällaisen sopparin (koski tosin toimihenkilöiden vuokraamista, joten ei välttis päde työntekijätason hommiin) ollessani töissä erään yrityksen lakiyksikössä, IT-tehtävissä tosin.
Kyseessä ei ihan oikeasti ole mikään sakko, vaan palkkio siitä, että vuokrafirma on löytänyt hyvän työntekijän, joka asiakasyrityksen on kannatavaa lunastaa itselleen. Sanamuoto oli tässä näkemässäni sopimuksessa palkkio ja sopimuksen oli kaikenlisäksi aluperin laatinyt tämä asiakasyritys. - sulla on
japanderi86 kirjoitti:
"Et sinä sitä sopimusta pääsekään näkemään minkä asiakasyritys ja orjajobbari ovat tehneet. Kaikilla vuokrajobbareilla on tuollainen sakkopykälä, summa on muutaman kuukauden palkka tai joku erikseen sovittu rahasumma."
Ja sinäkö sitten tiedät tämän ja mistä? Itseasiassa olen päässyt näkemään tällaisen sopparin (koski tosin toimihenkilöiden vuokraamista, joten ei välttis päde työntekijätason hommiin) ollessani töissä erään yrityksen lakiyksikössä, IT-tehtävissä tosin.
Kyseessä ei ihan oikeasti ole mikään sakko, vaan palkkio siitä, että vuokrafirma on löytänyt hyvän työntekijän, joka asiakasyrityksen on kannatavaa lunastaa itselleen. Sanamuoto oli tässä näkemässäni sopimuksessa palkkio ja sopimuksen oli kaikenlisäksi aluperin laatinyt tämä asiakasyritys.Mitäs asiaa sulla on ollut tuollaista sopparia mennä katsomaan? Selitäpä nyt tarkkaan se työtehtävä, jossa jouduit tuon katsomaan ja miten se liittyi tuohon it-tehtävään. Vai tuliko tehtyä vähän väärin?
- japanderi86
sulla on kirjoitti:
Mitäs asiaa sulla on ollut tuollaista sopparia mennä katsomaan? Selitäpä nyt tarkkaan se työtehtävä, jossa jouduit tuon katsomaan ja miten se liittyi tuohon it-tehtävään. Vai tuliko tehtyä vähän väärin?
Menee off-topic, mutta vastaanpa kuitenkin :)
Yhtenä työtehtävänäni oli nimenomaan muokata sopimuksia ulkoasultaan siisteiksi ja teknisesti toimiviksi, jotta niiden käsittely olisi jatkossa helpompaa. - nähnyt
japanderi86 kirjoitti:
Menee off-topic, mutta vastaanpa kuitenkin :)
Yhtenä työtehtävänäni oli nimenomaan muokata sopimuksia ulkoasultaan siisteiksi ja teknisesti toimiviksi, jotta niiden käsittely olisi jatkossa helpompaa.Eli toisin sanoen olet nähnyt sopimusluonnoksen/kaavakkeen, et allekirjoitettua sopimusta. Olepa tarkka sanavalinnoissasi. Hyvä sinulla on kyllä mielikuvitus, kun aika nopeasti keksit selityksiä jäätyäsi kiinni. Et sittenkään ole työmarkkinakelpoine, hän oli paljon hitaampi.
- japanderi86
nähnyt kirjoitti:
Eli toisin sanoen olet nähnyt sopimusluonnoksen/kaavakkeen, et allekirjoitettua sopimusta. Olepa tarkka sanavalinnoissasi. Hyvä sinulla on kyllä mielikuvitus, kun aika nopeasti keksit selityksiä jäätyäsi kiinni. Et sittenkään ole työmarkkinakelpoine, hän oli paljon hitaampi.
Mietin, kannaataakohan tämä sinun kanssasi vänkääminen, mutta jos tästä fiksummat lukijat ottaisivat opikseen...
Kyseessä oli ns. raamisopimus, joka solmitaan erillisten toimeksiantojen ympärille ja tiedän, että sitä ei pikkuviilailua lukuunottamatta muuteta mitenkään, korkeintaan hiotaan lukuja. Joten siitä ei päästä mihinkään, että mitään sakkoa ei ole, vaan palkkio vuokrafirmalle hyvintehdystä löydöstä, mikäli henkilö siirretään asiakasyrityksen palvelukseen. - japanderi86
tekevät kirjoitti:
Kuulehan kultapieniressukka, tottakai vuokrafirmat tekevät sellaisen vuokrasopimuksen, että firma ei saa ottaa työntekijää itselleen sopimuskaudella, nehän menettäisivät muuten rahat! Yleensä siinä on joku määräaika. Työntekijä ei ole mikään ihminen, vaan vuokrattava hyödyke.
Suosittelisin "insinöörille" osallistumista kansantaloustieteen kurssille. Se onnistuu kyllä ammattikorkeakoulussa, jos koulussasi on kaupallista koulutusta.Jep, ei tietenkään kesken määräaikaisen vuokrasopimuskauden ketään oteta asiakasyrityksen listoille vaan sen jälkeen. Näinhän sen nimenomaan kuuluu mennä.
- että..
japanderi86 kirjoitti:
Jep, ei tietenkään kesken määräaikaisen vuokrasopimuskauden ketään oteta asiakasyrityksen listoille vaan sen jälkeen. Näinhän sen nimenomaan kuuluu mennä.
nykyinsinööriopiskelijat eivät osaa matikkaa juuri yhtään. Mutta sen erottaminen, että 20 % ei ole suurin osa, pitäisi osata jo peruskoulun alaluokilla.
- japanderi86
että.. kirjoitti:
nykyinsinööriopiskelijat eivät osaa matikkaa juuri yhtään. Mutta sen erottaminen, että 20 % ei ole suurin osa, pitäisi osata jo peruskoulun alaluokilla.
Uskon kyllä ihan aidosti, että vuokratyöstä seuraa jossain vaiheessa vakinainen työ. Itsekin siirryin asiakasyritykseen ensin määräaikaiseksi, jota jatkettiin vielä toisella määräaikaisella, kunnes lopulta vakinaistettiin. Eli en siirtynyt suoraan vakinaiseksi, mutta parin mutkan kautta kyllä.
- suollat,...
japanderi86 kirjoitti:
Mietin, kannaataakohan tämä sinun kanssasi vänkääminen, mutta jos tästä fiksummat lukijat ottaisivat opikseen...
Kyseessä oli ns. raamisopimus, joka solmitaan erillisten toimeksiantojen ympärille ja tiedän, että sitä ei pikkuviilailua lukuunottamatta muuteta mitenkään, korkeintaan hiotaan lukuja. Joten siitä ei päästä mihinkään, että mitään sakkoa ei ole, vaan palkkio vuokrafirmalle hyvintehdystä löydöstä, mikäli henkilö siirretään asiakasyrityksen palvelukseen.taas ja viilaat pilkkua. Aivan sama millä nimellä tuota korvausta kutsutaan, kyse on kuitenkin siitä, että orja pysyisi orjajobbarin palveluksessa. Eihän kukaan halua luopua kultamunia munivasta hanhesta ilmaiseksi.
- valtavan salaisuus
japanderi86 kirjoitti:
Uskon kyllä ihan aidosti, että vuokratyöstä seuraa jossain vaiheessa vakinainen työ. Itsekin siirryin asiakasyritykseen ensin määräaikaiseksi, jota jatkettiin vielä toisella määräaikaisella, kunnes lopulta vakinaistettiin. Eli en siirtynyt suoraan vakinaiseksi, mutta parin mutkan kautta kyllä.
Kuule, kerron sinulle jotain mitä et ehkä tiedä: Työttömyyttäkin seuraa usein työ, jopa vakituinen. Tiedän monta sellaista henkilöä, jotka ovat työttömyyden jälkeen päässeet töihin. Voisiko tästä päätellä, että työttömäksi kannattaa rueta päästäkseen töihin. Toinen suuri salaisuus on, että usein sateen jälkeen paistaa aurinko.
- asioille...
japanderi86 kirjoitti:
on varmasti ihan oma palstansa. Jos oikein kovasti kauppaan mennessäni uskon sen 20 eurosen olevan sata euroa, niin kassatätikin on varmaan samaa mieltä.
- .-.-.-..-.
"En koskaan ajatellut tekeväni paskatyötä, kun itse siivosin toimistoja tai olin puhelinmyyjänä, vaan olin ylpeä siitä, että mulla on töitä ja saan rahaa. "
Tuossa se tulikin. Töistä tulee saada rahaa niin, että sillä tulee toimeen ja samoja töitä ei saa laittaa tekemään puoli-ilmaiseksi. - samaa mieltä
tuon viimeisen kappaleesi kanssa.
Vastaan tulevat työt hoidettava niin hyvin kuin pystyy.
Ei siitä ainakaan vahinkoa ole.
Työmarkkinamme ovat niin suppeat että välinpitämättömyys yhdessä paikassa saattaa tulla toisessa vastaa itse sitä tietämättä.
Mutta vakinaistaminen.
Itse kuulun siihen levottomien joukkoon joka haluaa olla tunnollinen ja tehokas mutta en viihdy samassa tehtävässä pitkää.
Pätkätöissä on parempi mahdollisuus säädellä lomiaan.
Edellyttää tietenkin kunnossa olevaa taloutta.
Itse en enää toistaiseksi työsopimusta tekisikään.
Yhdestä olen kieltäytynyt.
Vittumoisenkin työn tekee mielellään kunnolla kun sen takaraja on näköpiirissä. - Ikityötön
Minä olen tehnyt KAIVOSTYÖTÄ ja siivonnut ihmisten räystäskouruja mätänevistä lehdistä. Jos pystyt, kuvittele lehtien tukkima räystäskouru katon mittaiseksi takapuoleksi, jota sinä joudut pyyhkimään sillä erotuksella, että pelkäät tippuvasi alas!
NÄMÄKÄÄN eivät vielä olleet orjatöitä, vaan niitä tein hyvän halun kanssa ja vapaasta tahdostani!
Orjatyötä on se, että kommarivaltio Suomi ja sen työvoimadesantit pakottavat sinut kantamaan vettä avannosta toiseen. Vaikka saisit siitä sata euroa tunnilta, tulisit hulluksi koska työsi on täysin merkityksetöntä!
Naapurivaltiossa on pitkä perinne orjuuttamisesta. Niinpä eräs heidän kirjailijoistaan keksi vankeudessa, että kaikkein pahin rangaistus, mihin hän ei murhamiestäkään pakottaisi, olisi joutua pakosta tekemään täysin hyödytöntä työtä.
Kerrankin kirjailijan sanoilla oli merkitystä ja niinpä koko valtio perustettiin ihmisten pakottamiselle hyödyttömään työhön. Nyt saman maan reunavaltiot Suomi ja Pohjois-Korea elävät jonkinlaisena historiallisena reliikkinä tästä ajasta.- pulputat
Orjatyötä on se, että kommarivaltio Suomi ja sen työvoimadesantit pakottavat sinut kantamaan vettä avannosta toiseen.
Hei haloo Suomes on sinivihreä porvarihallitus demukat ja kommarit on oppositios. Ei orjii oo ja mis sua muka pakotetaan ooks aurigonpistos unissas orjaleirillä vai heh.. Nuorella kaverilla on oikee työasenne, sopis monen ottaa mallii.. - Ikityötön
pulputat kirjoitti:
Orjatyötä on se, että kommarivaltio Suomi ja sen työvoimadesantit pakottavat sinut kantamaan vettä avannosta toiseen.
Hei haloo Suomes on sinivihreä porvarihallitus demukat ja kommarit on oppositios. Ei orjii oo ja mis sua muka pakotetaan ooks aurigonpistos unissas orjaleirillä vai heh.. Nuorella kaverilla on oikee työasenne, sopis monen ottaa mallii..Yhdysvalloissa "kommunismi" tarkoittaa suunnilleen samaa mitä täällä "hyvinvointivaltio". On niillä sana hyvinvointivaltiollekin ja se tarkoittaa sitä, mitä USA on nyt.
Kommarit ovat huijanneet sinua ja porvarillisia puoluetovereitasi! Tänne on tullut järjestelmä jossa valtio vakoilee ja orjuuttaa, se on kommunismia, ei se, että valtio omistaa haravat ja kuokat. - kantaisin
vettä avannosta toiseen, jos siitä maksettaisiin 100 euroa tunnilta. =) Eipä se mun yöuniani veisi vaikka se työ olisikin hölmöläisten hommaa. Saisinpa opintolainat maksettua. Mulle orjatyö tarkoittaa työtä, jota mut pakotetaan tekemään karenssin uhalla ilman kunnon palkkaa. Oli se sitten merkittävää tai merkityksetöntä.
- mua ainaskaa
Ikityötön kirjoitti:
Yhdysvalloissa "kommunismi" tarkoittaa suunnilleen samaa mitä täällä "hyvinvointivaltio". On niillä sana hyvinvointivaltiollekin ja se tarkoittaa sitä, mitä USA on nyt.
Kommarit ovat huijanneet sinua ja porvarillisia puoluetovereitasi! Tänne on tullut järjestelmä jossa valtio vakoilee ja orjuuttaa, se on kommunismia, ei se, että valtio omistaa haravat ja kuokat.Vai ei työnteko kiinnosta kun silloin joutuu heräämään pakolla ennen puoltapäivää ja työpaikalla on aina joku muu joka määräilee. Kyllä, ihan aikuisten oikeesti! Niin vain työkkäristä tai sossusta saa sen verran fyffee, että saa päivttäin sen eines-pizzan ja sidduu ja bissee. Joku roti sentään pummielämäs ja hommiin kun niitä jo piisaa.
- minä itse
kantaisin kirjoitti:
vettä avannosta toiseen, jos siitä maksettaisiin 100 euroa tunnilta. =) Eipä se mun yöuniani veisi vaikka se työ olisikin hölmöläisten hommaa. Saisinpa opintolainat maksettua. Mulle orjatyö tarkoittaa työtä, jota mut pakotetaan tekemään karenssin uhalla ilman kunnon palkkaa. Oli se sitten merkittävää tai merkityksetöntä.
Tarkemmin ajatellen, kyllä minäkin voisin sillä tuntipalkalla vettä avannosta toiseen kantaa. Kuuntelis samalla musiikkia ja ajattelis omiaan, pian sitä oiskin jo niin rikas, että voisi jäädä sapattivuosia pitelemään.
- Ikityötön
mua ainaskaa kirjoitti:
Vai ei työnteko kiinnosta kun silloin joutuu heräämään pakolla ennen puoltapäivää ja työpaikalla on aina joku muu joka määräilee. Kyllä, ihan aikuisten oikeesti! Niin vain työkkäristä tai sossusta saa sen verran fyffee, että saa päivttäin sen eines-pizzan ja sidduu ja bissee. Joku roti sentään pummielämäs ja hommiin kun niitä jo piisaa.
Minä teen työtä ympärivuorokautisesti ylläolevalla hoitotueksi nimitetyllä palkalla. Pol Pot, Stalin tai Mao, ym. ihmiskunnan Suomen hallitusta suuremmat humanistit, olisivat antaneet enemmän.
Äläkä puhu, pentu aikuisista, niin kuin jotain niistä tietäisit!
Einespizzaa, sidduu ja bissee en ole syönyt vuosiin koska se on epäterveellistä ja johtaa sairastamiseen johon minulla ei ole varaa! - asiaahan
minä itse kirjoitti:
Tarkemmin ajatellen, kyllä minäkin voisin sillä tuntipalkalla vettä avannosta toiseen kantaa. Kuuntelis samalla musiikkia ja ajattelis omiaan, pian sitä oiskin jo niin rikas, että voisi jäädä sapattivuosia pitelemään.
on tutkittu oikein tieteellisesti. Hiljattain tuli ohjelma, jossa palkattiin henkilöitä lapioimaan santakasa muutaman metrin päähän ja sen jälkeen taas takaisin jne. Ei sitä kukaan tehnyt kuin muutaman päivän. Ihmisluonto on sellainen, että turhaa työtä ei haluta tehdä.
- Kettutyttö-
Töitä ei tehdä sen takia, että olisi työtä tai tekemistä mitä tehdä päivästä päivään vuodesta vuoteen. Nykypäivänä työn tekemisen tarkoituksena on saada rahaa jonka voi vaihtaa elintarvikkeisiin ja muihin tarpeelisiin hyödykkeisiin. Töitä tehdään myös oman elinkeinon ylläpitämiseksi esim. maatalous, tarhaaminen jne.. jossa ei olla kenenkään palveluksessa.
- kommenttini
En minä ainakaan ole tarkoittanut orjatyöllä siivoamista tai puhelinmyyntiä sinänsä. Mulle orjatyö tarkoittaa työtä, jota työkkärin tädit pakottavat mut tekemään karenssin uhalla ilman palkkaa, ellei nyt sitten sitä huimaavaa 8 euron päivittäistä ylläpitokorvausta katsota palkaksi. Tälle on olemassa hieno nimi: työelämävalmennus.
Siivoamista en väheksy lainkaan, jonkunhan se on tehtävä ja kukapa meistä sotkun keskellä viihtyisi. Ja puhelinmyyntifirmoihin pääsee kyllä töihin, mutta ongelma onkin työpaikassa pysyminen. Itsekin kokeilin puhelinmyyntiä ja sain kenkää neljän päivän jälkeen, kun en saanut ainuttakaan kirjasarjaa myytyä yrityksistäni huolimatta. Musta ei vain ole myyntityöhön. Kaikista ei ole kaikkiin töihin, se rajoittaa alan valintaa.- tuttuja
tämän japanderin tyyliset jätkät. Itse teen juuri sitä "suorittavaa porrasta" ja meillähän riittää tuollaisia kesätyöntekijöinä. Nauretaan niille, on niillä niin hyvät kuvitelmat ja jutut ettei oo tosikaan! Sitten ne on just näitä jotka on ollut viikon töissä ja tulee sen jälkeen neuvomaan meikäläiselle miten homma tehdään. No taas saa hyvät naurut.
Muuten, hyvä tyhmä, itse olen ollut vuokratyöntekijänä ja omassa sopimuksessani luki aivan selvästi että kolmeen kuukauteen en saa työllistyä vuokraajalle, jos näin pääsisi käymään joutuu vuokraaja maksamaan vuokrafirmalle, en muista kuinka paljon. Ja jos nyt väität ettei tämä ole totta niin jo saatana todistat tyhmyytesi lopullisesti. Aivan sama onko se mielestäsi palkkio vai sakko.
Itsekkin sain töitä kyllä opiskeluaikana, elettiinhän 80-lukua. Vaan sitten tuli se kuuluisa lama ja työnsaanti lopahti siihen. Nyt olen 38 v, ja voit kuvitella että meikäläisen on aivan turha yrittää tunkea itseään kaupan kassalle, vaikka nuorena kaupassa olen töissä ollutkin. Yritin pari kertaa, mutta ihan suoraan sanottiin että juu, ei tarvi yrittää. Onneksi muutin tänne etelä-suomeen ja tehdastyötä on riittänyt, mutta kuule on siinäkin yksi firma mennyt alta pois. Ihan pani ovet kiinni ja 150 ihmistä pihalle. Mitenkähän me sekin onnistuttiin aiheuttamaan, oltiin laiskoja?
Kun minä olin 21 v, en voinut kuvitellakkaan mitä kaikkea elämä eteen heittää. Kuvittelin että 30 vuotiaana on elämä raiteillaan , ukko ja pari kersaa ja talot ja tavarat ja minä vaan porskutan. No ei ole. Ei ollut töitä, ero tuli, muutto tuli toiselle puolen Suomea. Nyt aloitan taas uuden elämänvaiheen, menen sinne Ammattikorkeaan (ajattele, sinne pääsin, teidänlaistenne nerojen joukkoon) ja vaihdan taas paikkakuntaa.
Ylimielisyys kostutuu vielä sinullekkin. Vielä joskus häpeät omaa vouhkaamistasi ja ylimielisyyttäsi. Yleensä kun elämä alkaa opettaa ihmistä se opettaa isolla kädellä ja kovakouraisesti. - on nykyään
tuttuja kirjoitti:
tämän japanderin tyyliset jätkät. Itse teen juuri sitä "suorittavaa porrasta" ja meillähän riittää tuollaisia kesätyöntekijöinä. Nauretaan niille, on niillä niin hyvät kuvitelmat ja jutut ettei oo tosikaan! Sitten ne on just näitä jotka on ollut viikon töissä ja tulee sen jälkeen neuvomaan meikäläiselle miten homma tehdään. No taas saa hyvät naurut.
Muuten, hyvä tyhmä, itse olen ollut vuokratyöntekijänä ja omassa sopimuksessani luki aivan selvästi että kolmeen kuukauteen en saa työllistyä vuokraajalle, jos näin pääsisi käymään joutuu vuokraaja maksamaan vuokrafirmalle, en muista kuinka paljon. Ja jos nyt väität ettei tämä ole totta niin jo saatana todistat tyhmyytesi lopullisesti. Aivan sama onko se mielestäsi palkkio vai sakko.
Itsekkin sain töitä kyllä opiskeluaikana, elettiinhän 80-lukua. Vaan sitten tuli se kuuluisa lama ja työnsaanti lopahti siihen. Nyt olen 38 v, ja voit kuvitella että meikäläisen on aivan turha yrittää tunkea itseään kaupan kassalle, vaikka nuorena kaupassa olen töissä ollutkin. Yritin pari kertaa, mutta ihan suoraan sanottiin että juu, ei tarvi yrittää. Onneksi muutin tänne etelä-suomeen ja tehdastyötä on riittänyt, mutta kuule on siinäkin yksi firma mennyt alta pois. Ihan pani ovet kiinni ja 150 ihmistä pihalle. Mitenkähän me sekin onnistuttiin aiheuttamaan, oltiin laiskoja?
Kun minä olin 21 v, en voinut kuvitellakkaan mitä kaikkea elämä eteen heittää. Kuvittelin että 30 vuotiaana on elämä raiteillaan , ukko ja pari kersaa ja talot ja tavarat ja minä vaan porskutan. No ei ole. Ei ollut töitä, ero tuli, muutto tuli toiselle puolen Suomea. Nyt aloitan taas uuden elämänvaiheen, menen sinne Ammattikorkeaan (ajattele, sinne pääsin, teidänlaistenne nerojen joukkoon) ja vaihdan taas paikkakuntaa.
Ylimielisyys kostutuu vielä sinullekkin. Vielä joskus häpeät omaa vouhkaamistasi ja ylimielisyyttäsi. Yleensä kun elämä alkaa opettaa ihmistä se opettaa isolla kädellä ja kovakouraisesti.Itse ikää mittarissa 34 vuotta.Ensi viikolla selviää yliopiston pääsykokeiden tulokset.Jos ei nappaa,niin sitten haen ulkomaiseen avoimeen verkkoyliopistoon.Motto on vähän se,että niin kauan kun on toivoa,niin kauan on elämää.Pakko saada jotakin tekemistä aivoille kun työelämä on pelkkää pätkätyötä yhden vuokrafirman kautta.
Kyllähän sitä itsellänikin joillakin kavereilla on olevinaan elämä raiteillaan,vaimo ja kaksi lasta ja korviaan myöten asuntoveloissa. Mutta enpä nyt kadehdi heitäkään,aikamoinen ruljanssi ja suurin osa eroaa seuraavan kymmenen vuoden kuluessa.Elämä on raakaa.Mutta kyllä sitä vanhaa nuorta ja naiivia minää kaipaa reilun kymmenen vuoden takaa,jolloin kaikki näytti niin valoisalta,vaikka olikin hirveä lama päällä. - tälleen
on nykyään kirjoitti:
Itse ikää mittarissa 34 vuotta.Ensi viikolla selviää yliopiston pääsykokeiden tulokset.Jos ei nappaa,niin sitten haen ulkomaiseen avoimeen verkkoyliopistoon.Motto on vähän se,että niin kauan kun on toivoa,niin kauan on elämää.Pakko saada jotakin tekemistä aivoille kun työelämä on pelkkää pätkätyötä yhden vuokrafirman kautta.
Kyllähän sitä itsellänikin joillakin kavereilla on olevinaan elämä raiteillaan,vaimo ja kaksi lasta ja korviaan myöten asuntoveloissa. Mutta enpä nyt kadehdi heitäkään,aikamoinen ruljanssi ja suurin osa eroaa seuraavan kymmenen vuoden kuluessa.Elämä on raakaa.Mutta kyllä sitä vanhaa nuorta ja naiivia minää kaipaa reilun kymmenen vuoden takaa,jolloin kaikki näytti niin valoisalta,vaikka olikin hirveä lama päällä.Nelikymppinen nainen, valmistun pian insinööriksi.
- Työtön paska
On paljon ihmisiä, jotka on ajatelleet samallalailla, mutta lopulta elämä on opetanut kovin ottein nöyryyttä.
Älä huoli on se sullakin joku päivä edessä. Se että olet sanut tuolla tavalla töitö. Ei toimi enää 5-15 vuoden päästä, joilloin todennäköisesti olet saanut kenkää. Kun vuokratyöfirmasta tilalle astuu nuorempi, kokemattomampi ja samalla tavalla ajatteleva kuin sinä paikallesi.
Sinä taas.... Niin sinä olet vuokratyöfirmojen, työnantajien yms mielestä vanha ja ikävä jäärä, joka vaatii liikaa palkka, osaa tehdä ikäviä kysymyksiä ja muutenkin on hankala ja ikävä ihminen työntekijäksi. Vaikka kuinka yritätä vakuutella niille tämän hetkistä asennettasi, vaikka et siihen enää edes itse usko 10-15 vuoden päästä.
Sitten olet kenties täällä selittelemässä kuinka hölmö idiootti sitä pikkasen yli 20 vuotta elämää kokeneena onkaan.
Mutta joka tapauksessa tuota sinun tarinaasi pitää monet vuokratyöfirmat keppihevosenaan mainostaessaan vuokratyön ihanuutta ja autuaaksi tekevää jaloa toimintaa. Mutta siittä, että kumminkin hyvin monet tippuu vuokratyön hoteissa aina vaan huonompaan jamaan, niin siittä ei ne kerro mitään. Vaikka tietävät tarkalleen, että näin on.
Ehdotankin, että kirjoitat samalla tavalla 40-45 vuotiaana, kun olet saanut turpaan sieltä ja täältä. Ja voi kuinka tuletkaan saamaan turpaan tuolla sinisilmäisyydellä, mitä täällä tuot esille. - nyt on nyt
Kaikkeen on syynsä kuten nykyisen valittamiseen.
Ennen ei työttömäksi jouduttua joutunut valtion holhokiksi, sai ihan itse etsiä työnsä. Kilpailu työntekijöistä on lakannut ja se näkyy palkoissa. Työttömän asemaa, ota työ tai karenssi, käytetään härskisti hyväksi. Valtion holhouksesta on erittäin vaikea päästä pois, tukityö leimaa tekijänsä yhtä pahoin kuin pitkä työttömyys. Jos et halua pitkää työttömyyttä vaihtoehtona on työ palkalla, jolla ei tule toimeen.
Opiskelija pystyy suunnittelemaan taloutensa ja ottamaan itselleen edullisimman vaihtoehdon, työtön ei.
Uusia virkoja ei tarvita enää, koska käytetään pätkätyöläisiä joten vakinaisen työn saaminen on vaikeutunut. - Retku
oikea viisas pitää pienempää suuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos4706670Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http1983988Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1112553Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit302134Moraaliköyhä S-ryhmä
S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko1441501Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?791366Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te861208- 681196
- 661151
- 481109