Tervehdys rullaluistelijat!
Aloitin itse sauvarullaluistelun viime kesänä ja olen aika tavalla tykästynyt lajiin näin kesäisenä hiihdon korvikkeena. Luistelen Salomon motion 7.5 luistimilla, jotka ovat ihan ok, mutta vauhtia pitäisi saada lisää (nykyisellään 20-40km lenkit luokkaa 23-25km/h). Nyt kysymykseni kuuluu, ovatko tuollaiset 100mm pyörillä varustetut matalavartiset luistimet laisinkaan soveltuvia sauvarullaluisteluun ja saavutetaanko niillä mitään nopeushyötyä? Niitä kun mainostetaan enemmänkin pelkästään sauvoitta luisteluun. Jos kellään on kokemuksia niin olen kiitollinen kommenteista!
Hyvää luistelukesää!
T: harrastelija
Kysymys rullaluistimista
18
5934
Vastaukset
- J.M.J.
Rullaluistelutapahtumissa sauvallisillakin lienee yleisin pyöräkoko 100mm. Minulla itselläni on 90mm matalavartiset ja sauvoillaluistelu sujuu ihan hyvin. Jos tarkoitit matalilla ihan kilpaluistimia niin sellaisia en ole sauvallisilla luistelijoilla nähnyt. Ihan hyvää vauhtia tunnut pääsevän nykyisilläkin, mutta hyvillä isopyöräisillä vauhti varmaankin entisestään kasvaa, mutta liikoja ei kannata odottaa.
- eki -sauvailija
Onnistuu kyllä. Itselläni on:
2 vuotta vanhat: K2 Marathon 8.0 (5x 84mm) - 9300km luistellut(toiset renkaat menossa)
2 viikkoa vanhat: K2 Radical 100 (4x100mm) - 300km luistellut
Molemmat "puolimatalilla varsilla"
Aiemmin ollut "korkeavartisia" 4x80mm luistimia, joista viimeisistä luovuin kuukausi sitten.
Isommat pyörät vaatii enemmän potkuvoimaa/tekniikaa varsinkin ylämäissä. Alamäissä ja tasaisella taasen mahdollistavat "rauhallisemman potkun".
-> Eli ihan aloittelijalle en isoja pyöriä/ viittä rengasta suosittele, mutta sinun nopeuksillasi/tasolla ei ongelmia enää pitäisi tulla.
Nopeuksista - ei todellakaan kannata odotella liikoja, ehkä 1-2km/h lisää eikä sekään ilmaiseksi, vaan kovemmalla työllä tasaisella.- vastauksistanne!
Tämä on hyvää tietoa näin uusia luistimia harkitessani. Vauhti ei sinällään tässä ole itseisarvona, mutta ajattelin noita nopeampia välineitä, jos vaikka itsekin intoutuisi noihin luistelutapahtumiin. Ei huvittaisi siellä ihan jaloissakaan pyöriä ;-)
- kilometrimääriä...
...muuten luistelet!!! Mitkä pyörät sulla on käytössä, kun vasta toiset alla ja noin paljon kilometrejä??
- sauvarullaluisteluun
kilometrimääriä... kirjoitti:
...muuten luistelet!!! Mitkä pyörät sulla on käytössä, kun vasta toiset alla ja noin paljon kilometrejä??
On hyvä kenkä, esim K2-matalavarsikenkä 80mm rullat pitkällä vähintään 13,2" kiskolla..
Mahdollisimman huonosti rullaavat laakerit(abec 3 tai huonompi paksu vaseliini) ja pehmeät väh. 78A tai pehmeämmät rullat!!!
Näillä eväillä voidaan puhua sauvarullaluistelusta, muuten se on sauvojenkantorullaluistelua.
Näin kilpahiihtoa harrastaneen ja rullaluistelussa sm-tasolla kilpailleen kommenttina. - hiiht/sauvar.
sauvarullaluisteluun kirjoitti:
On hyvä kenkä, esim K2-matalavarsikenkä 80mm rullat pitkällä vähintään 13,2" kiskolla..
Mahdollisimman huonosti rullaavat laakerit(abec 3 tai huonompi paksu vaseliini) ja pehmeät väh. 78A tai pehmeämmät rullat!!!
Näillä eväillä voidaan puhua sauvarullaluistelusta, muuten se on sauvojenkantorullaluistelua.
Näin kilpahiihtoa harrastaneen ja rullaluistelussa sm-tasolla kilpailleen kommenttina.Kilpahiihtoa ja -sauvarullaluistelua ei voi rinnastaa toisiinsa, koska molemmilta vaaditaan erillaisia fyysisiä ominaisuuksia. Se mikä sauvarullaluistelussa on hienoa, kaikki ovat painonsa puolesta tasavertaisia. Hiihdossa suksen imukitka kasvaa hiihtäjän painon mukaan, kun taas nykykilparullissa ei tällaisija eroja ole ellei sitten käytetä hitaita kumipyöriä. Ne jotka eivät pärjää kisoissa puhuvat ns."sauvojenkantorullaluistelusta". SM-sauvarullaluistelussa kahdeksalla kymmenestä oli kilpaluistimet allaan, eikä kukaan näistä olisi pystynyt samaan aikaan ilman sauvoja.
- rullapikaluistelija
hiiht/sauvar. kirjoitti:
Kilpahiihtoa ja -sauvarullaluistelua ei voi rinnastaa toisiinsa, koska molemmilta vaaditaan erillaisia fyysisiä ominaisuuksia. Se mikä sauvarullaluistelussa on hienoa, kaikki ovat painonsa puolesta tasavertaisia. Hiihdossa suksen imukitka kasvaa hiihtäjän painon mukaan, kun taas nykykilparullissa ei tällaisija eroja ole ellei sitten käytetä hitaita kumipyöriä. Ne jotka eivät pärjää kisoissa puhuvat ns."sauvojenkantorullaluistelusta". SM-sauvarullaluistelussa kahdeksalla kymmenestä oli kilpaluistimet allaan, eikä kukaan näistä olisi pystynyt samaan aikaan ilman sauvoja.
valtonen ja kaivanto dominoivat lajia muutama vuosi sitten, silloin oli vielä fitnessluistimet alla, ja jouduttin tekemään sääntö että sauvoja on käytettävä.
- hiiht/sauvar.
rullapikaluistelija kirjoitti:
valtonen ja kaivanto dominoivat lajia muutama vuosi sitten, silloin oli vielä fitnessluistimet alla, ja jouduttin tekemään sääntö että sauvoja on käytettävä.
Sauvoja en ole nähnyt kyseisillä henkilöillä kädessä, muuta kuin kerran olikohan se sauvarullaluistelun sekajoukkuekisa, vaan eivät olleet voittaja joukkueessa.
- tisu
hiiht/sauvar. kirjoitti:
Kilpahiihtoa ja -sauvarullaluistelua ei voi rinnastaa toisiinsa, koska molemmilta vaaditaan erillaisia fyysisiä ominaisuuksia. Se mikä sauvarullaluistelussa on hienoa, kaikki ovat painonsa puolesta tasavertaisia. Hiihdossa suksen imukitka kasvaa hiihtäjän painon mukaan, kun taas nykykilparullissa ei tällaisija eroja ole ellei sitten käytetä hitaita kumipyöriä. Ne jotka eivät pärjää kisoissa puhuvat ns."sauvojenkantorullaluistelusta". SM-sauvarullaluistelussa kahdeksalla kymmenestä oli kilpaluistimet allaan, eikä kukaan näistä olisi pystynyt samaan aikaan ilman sauvoja.
Älä sinä hiihtäjä käy höpöttämään täällä sauvarullaluistelusta. Sauvaluistelussa ketään ei ole tasavertainen, eikä painotasavertaisuutta ole missään muussakaan lajissa. Sauvoilla mennään yleensä ylämäkireittejä, ja ylämäissä nimenomaan luistelijan paino tulee tekijäksi joka luo epätasapainon kilpailijoitten välille. Alamäessä taas mennään ryhmänä jolloin painavampi ei saa etua kovemmasta vauhdistaan sillä peesissä pysyy myös kevyemmät, ja ryhmän sisällä raskaampi joutuu työntämään muita. Myös painavan luistelijan alla rullien vierintävastus kasvaa. Eli sun "tieto" on pelkää luuloa vailla tiedon häiventäkään.
Ne jotka ovat tyytymättömiä sauvaluistelun säännöttömyyteen puhuvat "sauvojenkantorullaluistelusta", ne taas jotka pärjäävät ja saavat hyödyn sauvoittaluistellessa ovat niitä jotka ovat asiasta hiirenhiljaa ettei kukaan vain nostaisi kissaa pöydälle, heille säännöttömyys on eduksi.
Se mitä sanot "kilpaluistimista" ei puolla asiaa mitenkään että sauvoitta meno on nopeampaa, kyse on vain luistelijan hyvyydestä kuinka kovaa ja kuinka mäkisellä reitillä voidaan luistella ilman sauvoja tai kantamalla sauvoja mukanaan. - eki. (siis sauvoilla)
kilometrimääriä... kirjoitti:
...muuten luistelet!!! Mitkä pyörät sulla on käytössä, kun vasta toiset alla ja noin paljon kilometrejä??
Tästä on ollut aiemminkin juttua...katselin hauilla mutta eipä löytynyt...eli kirjoittelen uusiksi:
Yleisesti käytän ensin luistinten alkuperäisrenkaat "loppuun", toiset renkaat ovat sitten topsportin/intersportin tms hyvälaatuiset(10-12€/kpl) perusrenkaat, yleensä HYPERin joku malli...Kaksien renkaiden jälkeen vaihdankin jo uusiin luistimiin..
Siirryin "sauvaluistelijaksi" pikkuhiljaa joskus 2002, havaintona renkaiden selvästi hitaampi kuluminen, toki myös tekniikan parantuminen ja luistinten laadun paratuminen vaikuttavat asiaan.
Tarkemmin(jotakuinkin näin muistelen):
1. Rollerblade xxx, hankintavuosi 1999,
4x78mm 78A - ehkä 1500km, lopputulos 4 x 65mm
4x80mm 80A - ehkä 2000km, lopputulos 4 x 72mm
2. Rollerblade xxx, hankintavuosi 2001,
4x80mm 80A - 1200km, lopputulos 4 x 72mm
4x80mm 83A - ehkä 2000km, lopputulos 4 x 74mm
3. K2 xxx, hankintavuosi 2002
4x80mm 84A - 2500km, lopputulos 4 x 74mm
4x80mm 83A - 1200km, lopputulos 4 x 76mm, luistimet luovutettu veljelle 2007...
4. K2 MOD 10.5, hankintavuosi 2003
3x80mm 2x84mm 82A - 4100km, lopputulos 3x76mm 2x80mm -> Luistimet rikkoontuivat onnettomuudessa
5. K2 Marathon 8.0, hankintavuosi 2005
5x84mm 82A - 6800km(alkuperäiset K2 renkaat), lopputulos 5 x 76mm
5x84mm 85A(Hyvät HYPERit) - 3500km, toki kuluneet, mutta hyvässä kunnossa ja 2-4tkm varmaan vielä jäljellä.
6. K2, Radical 100, hankintavuosi 2007
4x100mm 85A - 300km(alkuperäiset K2 renkaat), ei vielä kestokokemuksia, mutta tein ensimmäisen "käännön" jo 250km kohdalla, kun noissa 5-renkaisissa "kääntöväli" on luokkaa 500km.
....niin ja noista km -määristä, ovat hurjia mutta kyllä niihin aikaakin kuluu...esim tänä vuonna jo 88 lenkkiä yhteensä:
168h 21min 21sek ja 3926km
.... luvut tulee suoraan Suunto T6 GPS pod, eli ovat hyvinkin tarkkoja... - rollaattorilla
eki. (siis sauvoilla) kirjoitti:
Tästä on ollut aiemminkin juttua...katselin hauilla mutta eipä löytynyt...eli kirjoittelen uusiksi:
Yleisesti käytän ensin luistinten alkuperäisrenkaat "loppuun", toiset renkaat ovat sitten topsportin/intersportin tms hyvälaatuiset(10-12€/kpl) perusrenkaat, yleensä HYPERin joku malli...Kaksien renkaiden jälkeen vaihdankin jo uusiin luistimiin..
Siirryin "sauvaluistelijaksi" pikkuhiljaa joskus 2002, havaintona renkaiden selvästi hitaampi kuluminen, toki myös tekniikan parantuminen ja luistinten laadun paratuminen vaikuttavat asiaan.
Tarkemmin(jotakuinkin näin muistelen):
1. Rollerblade xxx, hankintavuosi 1999,
4x78mm 78A - ehkä 1500km, lopputulos 4 x 65mm
4x80mm 80A - ehkä 2000km, lopputulos 4 x 72mm
2. Rollerblade xxx, hankintavuosi 2001,
4x80mm 80A - 1200km, lopputulos 4 x 72mm
4x80mm 83A - ehkä 2000km, lopputulos 4 x 74mm
3. K2 xxx, hankintavuosi 2002
4x80mm 84A - 2500km, lopputulos 4 x 74mm
4x80mm 83A - 1200km, lopputulos 4 x 76mm, luistimet luovutettu veljelle 2007...
4. K2 MOD 10.5, hankintavuosi 2003
3x80mm 2x84mm 82A - 4100km, lopputulos 3x76mm 2x80mm -> Luistimet rikkoontuivat onnettomuudessa
5. K2 Marathon 8.0, hankintavuosi 2005
5x84mm 82A - 6800km(alkuperäiset K2 renkaat), lopputulos 5 x 76mm
5x84mm 85A(Hyvät HYPERit) - 3500km, toki kuluneet, mutta hyvässä kunnossa ja 2-4tkm varmaan vielä jäljellä.
6. K2, Radical 100, hankintavuosi 2007
4x100mm 85A - 300km(alkuperäiset K2 renkaat), ei vielä kestokokemuksia, mutta tein ensimmäisen "käännön" jo 250km kohdalla, kun noissa 5-renkaisissa "kääntöväli" on luokkaa 500km.
....niin ja noista km -määristä, ovat hurjia mutta kyllä niihin aikaakin kuluu...esim tänä vuonna jo 88 lenkkiä yhteensä:
168h 21min 21sek ja 3926km
.... luvut tulee suoraan Suunto T6 GPS pod, eli ovat hyvinkin tarkkoja...uusinut laakereita samalla, kun olet vaihtanut uudet renkaat? Vai oletko ottanut vanhoista renkaista laakerit ja asentanut ne uusin pyöriin?
- eki.
rollaattorilla kirjoitti:
uusinut laakereita samalla, kun olet vaihtanut uudet renkaat? Vai oletko ottanut vanhoista renkaista laakerit ja asentanut ne uusin pyöriin?
Uusiin renkaisiin tulee aina uudet laakerit...siis ainakin minulla. Lisäksi osa laakereisra tulee uusittua niiden kastuttua(menee totaalijuntturaan, ks alla).
Laakerin kastuttua se yleensä menee jonkin verran juntturaan, mutta aukeaa käyttökuntoon muutaman kilometrin luistelulla.
Totaalijunttura = Ei aukea käyttökuntoon edes 50km lenkillä, vaikka hieman pyöriikin. - 8000km
eki. kirjoitti:
Uusiin renkaisiin tulee aina uudet laakerit...siis ainakin minulla. Lisäksi osa laakereisra tulee uusittua niiden kastuttua(menee totaalijuntturaan, ks alla).
Laakerin kastuttua se yleensä menee jonkin verran juntturaan, mutta aukeaa käyttökuntoon muutaman kilometrin luistelulla.
Totaalijunttura = Ei aukea käyttökuntoon edes 50km lenkillä, vaikka hieman pyöriikin.Kannattaa ostaa titanium laakerit.Kestää vettä,hiekkaa ja ovat pitkäikäset. Laittaa pyörät pyörimään ja suhauttaa crc, rost off tai vastaavaa molemmille puolille laakeripesijä ja pyhkäsee vaikka serlalla pinnat puhtaiksi.Ei haittaa vaikka pölyä vähän laakerin sisälle pääseekin.Toistaa voitelun n.300km:n välein ja aina kun on satanut.Ollaan rullailtu samoilla laakereilla yli 8000km:ä.
- vaikka ikuisuuden
8000km kirjoitti:
Kannattaa ostaa titanium laakerit.Kestää vettä,hiekkaa ja ovat pitkäikäset. Laittaa pyörät pyörimään ja suhauttaa crc, rost off tai vastaavaa molemmille puolille laakeripesijä ja pyhkäsee vaikka serlalla pinnat puhtaiksi.Ei haittaa vaikka pölyä vähän laakerin sisälle pääseekin.Toistaa voitelun n.300km:n välein ja aina kun on satanut.Ollaan rullailtu samoilla laakereilla yli 8000km:ä.
mutta eivät takuulla toimi enää kunnolla. Kyllä löytyy noita vanhoja kuluneita laakereita pakin pohjalla. Toimisivat kai nekin jotenkin. Pitäisi heittää pois nopeasti, kun vievät vain tilaa.
Tämä on juuri sitä filosofiaa, että mitä paskemmat laakerit, mitä kuluneemmat pyörät (toiselta puolen), mitä paksummat vaseliinit, sen parempi. Vielä parempi jos laakerit kestävät vielä toiset 10 tuhatta kilometriä, ehkä kolmannet.
Mutta kukaan ei ole koskaan kehunut rulliskenkillä, jotka puristavat, painavat, hankaavat jalkaterän vereslihalle ympäriinsä ja aikoo vielä 10 000 km:n jälkeen luistella toiset kymppitonniset noilla kauhistuksilla. - 8000km
vaikka ikuisuuden kirjoitti:
mutta eivät takuulla toimi enää kunnolla. Kyllä löytyy noita vanhoja kuluneita laakereita pakin pohjalla. Toimisivat kai nekin jotenkin. Pitäisi heittää pois nopeasti, kun vievät vain tilaa.
Tämä on juuri sitä filosofiaa, että mitä paskemmat laakerit, mitä kuluneemmat pyörät (toiselta puolen), mitä paksummat vaseliinit, sen parempi. Vielä parempi jos laakerit kestävät vielä toiset 10 tuhatta kilometriä, ehkä kolmannet.
Mutta kukaan ei ole koskaan kehunut rulliskenkillä, jotka puristavat, painavat, hankaavat jalkaterän vereslihalle ympäriinsä ja aikoo vielä 10 000 km:n jälkeen luistella toiset kymppitonniset noilla kauhistuksilla.Kyllä ne laakerit vielä hyvät ovat ja kyseessähän on vinkki helposta voitelutavasta.Ei siinä mene kuin minuutti,kun koko homma on tehty.Titanium laakeri kestää neljä kertaa paremmin kulumista kuin tavallinen eikä ruostu niin herkästi.Ääntähän ne pitivät vähän enemmän,mutta kuulevatpahan edessä menijät ohitusaikeistani.Eikä ole leikannut kiinni vielä kertaakaan ja kyllä niillä vielä 30km/h keskivauhdin saavuttaa.
- eki.
vaikka ikuisuuden kirjoitti:
mutta eivät takuulla toimi enää kunnolla. Kyllä löytyy noita vanhoja kuluneita laakereita pakin pohjalla. Toimisivat kai nekin jotenkin. Pitäisi heittää pois nopeasti, kun vievät vain tilaa.
Tämä on juuri sitä filosofiaa, että mitä paskemmat laakerit, mitä kuluneemmat pyörät (toiselta puolen), mitä paksummat vaseliinit, sen parempi. Vielä parempi jos laakerit kestävät vielä toiset 10 tuhatta kilometriä, ehkä kolmannet.
Mutta kukaan ei ole koskaan kehunut rulliskenkillä, jotka puristavat, painavat, hankaavat jalkaterän vereslihalle ympäriinsä ja aikoo vielä 10 000 km:n jälkeen luistella toiset kymppitonniset noilla kauhistuksilla...eli ne marathon 8.0 - nyt lähes 10tkm luistellut ja istuvat jalkaan täydellisesti eivät hankaa ym. täydelliset käytössä - ainoa vika on se HAJU, voipi olla että vaimo heittää roskiin, tai sitten menee vielä toiset 10tkm..vaikka rinnalla onkin Radical sataset, joilla muuten painelin eilen 152.10km aikaan 6:31:25 - yhdellä rakkulalla selvisin, vaikka luistimet ovat vastaa 500km luistellut.
- herra
eki. kirjoitti:
..eli ne marathon 8.0 - nyt lähes 10tkm luistellut ja istuvat jalkaan täydellisesti eivät hankaa ym. täydelliset käytössä - ainoa vika on se HAJU, voipi olla että vaimo heittää roskiin, tai sitten menee vielä toiset 10tkm..vaikka rinnalla onkin Radical sataset, joilla muuten painelin eilen 152.10km aikaan 6:31:25 - yhdellä rakkulalla selvisin, vaikka luistimet ovat vastaa 500km luistellut.
Missä vetelit tuon 152km
- eki.
herra kirjoitti:
Missä vetelit tuon 152km
Jotakuinkin näin(ihan kaikkia kiemuroita ei mukana)
Kauklahti - Gumböle - Kehä III - Viinikka - Lentokentän länsipuolta Hyrylään - tuusulanjärven länsipuolta Järvenpäähän - Järven ja lentokentän itäpuolta Kehä III:llä jota pitkin Itäväylälle. Vuosaaren rantoja pitkin itäkeskukseen josta herttoniemen kautta Viikkiin - edelleen Oulunkylän kautta Käpylän Shellille(Juomien ja suklaan täydennys) - Pasilan ja Töölön läpi Kuusisaari-lehtisaari-otaniemi - Länsiväylää Soukkaan - Soukan rantojen kautta Kivenlahteen ja kauklahdenväylää Mankin Essolle - kuninkaantieta Kauklahteen.
Kilometrit GPS:llä, joten ilmeisen tarkat( /-2%).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427065
- 323968
- 473401
- 412968
- 172746
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472127- 402088