Oliskohan meillä, joilla on nolla tai joku muu luku perässä yhtään helpompaa. Ollaanko opittu mitään.
Tässä lainaus lapsenlapseltani: ...kaikki on ihan tyhmää ... mustikkamettäreissu on 1000 km:n päässä ja sinne en ainakaan lähde ja sielläkin ollaan käyty jo 100 vuotta ... ja, ettei hänestä IKINÄ kasva yhtä isoa kuin isosiskoista ja hän EI IKINÄ pääse eskariin ja kouluun ja häneltä EI IKINÄ vaihdu hampaat.
Liikuttavaa tuo elämänhalu. Sisaruksia on muuten kolme kappaletta haarukassa 5-9 v ja tämä nimenomainen neiti on heistä nuorin.
Annas olla, ehkä nuo ongelmat näyttäytyvät toisessa valossa parin vuoden kuluessa, tulee läksyjä jne., ja ehkä joitakin uusia asioita pohdittavaksi.
Tuo 5 v on aika mielenkiintoinen ikä. Silloin mielestäni itse opin monenlaisia tärkeitä asioita, opin lukemaan, laskemaan, kirjoittamaan, ilman mitään opetusta. Olin vaan niin utelias kyselemään ja pohtimaan kaikkea, että nämä taidot tulivat ikäänkuin huomaamatta. Opin tekemään käsitöitä, neulomaan, jne. (koska äitikin "nyherteli" kaikenlaista - otin siis mallia). Olin jopa rakastunut vakavasti niin, että vielä viidenkymmenen vuoden jälkeen tuosta rakkaudesta on arpi muistuttamassa kantapäässäni. Äidin kanssa kauppareissulla päätin hypätä fillarin kyydistä ja lähteä leikkimään sen mielitiettyni kanssa. No, lopputulos oli se, ettei äiti päässyt kauppaan, enkä minä leikkimään. Menimme terveystalolle, koska jalkani oli siellä fillarin pinnojen välissä ja sen jälkeen kinkkasinkin kuusi viikkoa jalka lastassa.
Tällaisia tuli mieleeni lapsenlapseni känkkäränkästä.
Oliskohan teillä muilla jotakin muistoja tai kokemuksia ajalta 5 v.
Tuo 5 v elämä
11
880
Vastaukset
- Baile_Atha_Cliath
olen monessa polvessa pappisukua... n.5v iässä sanoin, että "tuon Jumalan täytyy tappaa minut, koska ajattelen niin tuhmasti!" Miten niin? Kysyivät vanhempani. "Tuo teidän Jumala on ihan tyhmä!"
Vieläkin ihmiset yrittää "käännyttää" minua...
... minulla on vieläkin omat "uskomukseni" ja kokemukseni... mutta en oikeasti halua loukata ketään... ainakaan "tietoisesti".
Olenko "oppinut mitään"? No ainakin sen, että ns."oppi" on vain ihmisten sen hetkisen tietämyksen jakamista, josta tiedosta oppilaan on mahdollisimman nopeasti päästävä pois, jotta hän voi "oikeasti" oppia jotain.
Vielä tärkeämpää: Pelko ja Rakkaus ovat tunteita, joita ilman koko ihmiskuntaa ei olisi olemassa.
Hieno aloitus!- me aikuiset
noiden 5-vuotiaitten ajatuksia ollenkaan. Ajattelemmokohan mahdollissesti niin, ettei tuon ikäinen voi mitään ajatella tahi tietää, hehän vaan leikkivät. Leikkivät mitä? Tietämys tulee myöhemmin, mutta mikä on se ajankohta, milloin se sitten tulee. Onko se joulutontun tai hammaskeijun vierailu se tärkeä etappi.
Noissa viisivuotisten ajatuksissa on kuitenkin meidänkin tulevaisuus. Oikein sanoit tuosta opista. Olisi ehkä hyvä kysenalaistaa se itse saatu oppi ja mallit, ja kuinka mennään, ja pysähtyä hetkeksi pohtimaan, ovatko ne omat opit jo aikansa eläneet. - mimmo
me aikuiset kirjoitti:
noiden 5-vuotiaitten ajatuksia ollenkaan. Ajattelemmokohan mahdollissesti niin, ettei tuon ikäinen voi mitään ajatella tahi tietää, hehän vaan leikkivät. Leikkivät mitä? Tietämys tulee myöhemmin, mutta mikä on se ajankohta, milloin se sitten tulee. Onko se joulutontun tai hammaskeijun vierailu se tärkeä etappi.
Noissa viisivuotisten ajatuksissa on kuitenkin meidänkin tulevaisuus. Oikein sanoit tuosta opista. Olisi ehkä hyvä kysenalaistaa se itse saatu oppi ja mallit, ja kuinka mennään, ja pysähtyä hetkeksi pohtimaan, ovatko ne omat opit jo aikansa eläneet.tänään - kunhan ensin nukun: - katsomaan omaa 5-vuotiastani ja paria nuorempaa. Minusta tuo 4-5 vuoden ikä on riemastuttava tuoreine oivalluksineen. Lapsen sanavarasto on jo niin laaja, että hän pystyy selittämään melko monimutkaisiakin asioita. Aikuisten totutut ajattelumallit eivät ole vielä pahasti tartuneet lapseen, joten näkökulmat saattavat olla erittäin huomionarvoisia. Odotan taas pääsyä lukemattomia kysymyksiä, suurta ihmetystä ja ihastusta sisällään pitävään maailmaan. Lapsen elämisenriemusta voisimme me aikuiset ottaa oppia.
- osuit
mimmo kirjoitti:
tänään - kunhan ensin nukun: - katsomaan omaa 5-vuotiastani ja paria nuorempaa. Minusta tuo 4-5 vuoden ikä on riemastuttava tuoreine oivalluksineen. Lapsen sanavarasto on jo niin laaja, että hän pystyy selittämään melko monimutkaisiakin asioita. Aikuisten totutut ajattelumallit eivät ole vielä pahasti tartuneet lapseen, joten näkökulmat saattavat olla erittäin huomionarvoisia. Odotan taas pääsyä lukemattomia kysymyksiä, suurta ihmetystä ja ihastusta sisällään pitävään maailmaan. Lapsen elämisenriemusta voisimme me aikuiset ottaa oppia.
Joskus mietityttää mihin se valtava luovuvuus meiltä 'hieman' iäkkäämmiltä katoaa.
- kuokkija.muualta
osuit kirjoitti:
Joskus mietityttää mihin se valtava luovuvuus meiltä 'hieman' iäkkäämmiltä katoaa.
Olen itse sellainen vastarannankiiski,mua aina ärsytti ne sanonnat "kun kaikki muutkin" Miksi mun olisi pitänyt toimia kuten kaikki muutkin,haluta samoja asioita kuin kaikki muutkin! Ei kiitos.
Ja "näin on aina tehty" saa niskakarvani vieläkin pystyyn.
Muistaismme antaa lasten elää luovuuden ehdoilla ja antaa heidän ajatella ja kehittää ajatuksiaan.
Koskaan ei syntyisi mitään uutta jos kaikki litistetään siihen samaan muottiin.
Vapaus ajatella,vapaus luoda,vapaus olla,toki ssääntöjen ja lakien sallimina.
Viisi vuotiaana odottelin vielä uutta elämää, siis että lääketiede kehittyisi ja minut pystyttäisiin korjaamaan. Kuusivuotiaana paranin ja en muista lähes mitään alle kuusivuotiaan elämästäni.
- mikä sinusta
"Tuo 5 v.........Silloin ..... opin lukemaan, laskemaan, kirjoittamaan, ilman mitään opetusta."
Saako kysyä, mikä sinusta isona tuli,
kun noin varhain opit suuria taitoja.- tässä vastaus
Tässä vastaus (ehkä vähän pitkän kaavan mukaan).
Utelias ja tiedonjanoinen olen siis ollut lapsuudesta (5v) lähtien. Varhaislapsuudessa ja myöhemminkin olen ollut intohimoinen lukija ja kirjaston käyttäjä. Luen kaikenlaista, laidasta laitaan, romaaneja, tietokirjoja, runoja, filosofiaa, jne. Kaikki tieto on ollut tervetullutta. Toki koko ajan myös jotenkin sitä tietoa suodatanja jäsennän , onko tämä totta, voiko tämä olla mahdollista, voisiko joku muu meille toistaiseksi tuntematon asia olla tärkeää. En todellakaan tuhlaa tähän energiaani, mutta tuollaiset asiat ovat kuitenkin kaikenaikaa jossakin siellä takaraivossa. Vasta viime vuosina (ehkä viimeiset viisi-kymmenen vuotta) olen määrätietoisesti ryhtynyt karsimaan uteliaisuuttani ja tuota nykyistä tietotulvaa (sitä tietoahan tulee joka tuutista, tarkoitan telkkaria, lehtiä, nettiä, jne.). Olen ryhtynyt valikoimaan sitä, mitä haluan tietää, mitä otan itselleni, ja ennekaikkea mitä ehkä voisin 'jalostaa' tavalla tai toisella eteenpäin.
Tämä jalostaminen liittyy ehdottomasti siihen käsitykseen, että tietoa ei saa pantata. Sitä tulee jakaa. Ja kertomalla siitä minkä tiedät (enkä tarkoita tässä juoruja), sinä lisäät kaikkien tietämystä ja ymmärrystä. Siinä samassa tilanteessa yleensä syntyy myös keskuselua, jolloin saadaaan uusia näkemyksiä ja sitä kautta omakin tietämys taas lisääntyy. Vuorovaikutuksesta on kysymys, siinä missä näillä palstoillakin kirjoittelu.
Tää on tää loputon uteliaisuus ja tiedonjano. Onkohan se joku sairaus. Jos se sairaus, niin ehkä olen tullut sen kanssa juttuun ainakin jollain lailla tyydyttävästi.
Tähän ollaan tultu:
Aikanaan kävin ammattikoulun liittyen luonnontieteisiin. Myöhemmin uteliaisuuteni ajoi minut opiskelemaan lisää. Niinpä kävin teknillisen opiston (nykyisin sitä kutsutaan ammattikorkeakouluksi) samalta alalta. Opiskelin siis luonnontieteitä: kemiaa, fysiikkaa, matematiikkaa ja niiden johdannaisia. Sen jälkeen olin myös ammattikoulussa opettajana kertomassa näistä asioista eteenpäin (nimenomaan nuorille). Nykyisin toimin teollisuudessa, edelleenkin samalla alalla, kemia, fysiikka, jne., ja ne kiinnostavat siinä määrin, että uhraan aikaani niihin noin kahdeksan tuntia vuorokaudessa. Enää en tee töitä missään laboratoriossa, vaan pohdiskelen päivittäin työturvallisuuteen ja erityisesti kemikaaleihin liittyviä juttuja (EU:kin on tuonut uutta pohdiskeltavaa), ja ennenkaikkea sitä, miten näissä asioissa voitaisiin edistää itsekunkin, meidän jokaisen, turvallisuutta niin työssä kuin kotona kuin muutenkin esim. vapaa-aikana.
Että semmoinen tarina tämä minun omani. Ei ehkä ihan tavanomainen insinöörijuttu, vaikka insinööriksi ne minua 'haukkuvatkin'. Itse mieluimmin ajattelisin olevani ihmiskemisti, joka ottaa huomioon myös insinööritaidot, sillä oikeastihan en suunnittele mitään insinöörijuttuja, vaan pohdin kaikenaikaa ihmisten terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia niissä tekemisissä mitä he tekevätkin, ja sitä haluan jatkossakin tehdä.
Tulipa pitkä stoori. Mutta, tää on tätä, mun elämää, johon olen sopeutunut ja jossa haluankin olla mukana, niin vieraalta kuin se ehkä joistakin saattaa kuulostaakin. Ja, tuo 5 v asia on mielestäni edelleenkin jollakin lailla avainasia.
Jos joku haluaa lisätietoja (esim. siitä kuinka opin lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan), niin ei muuta kuin reippaasti kysymyksiä. Ja kaikille hyvää kesää, niin kysyjille kuin lukijoillekin. - Oletko joku vaki?
tässä vastaus kirjoitti:
Tässä vastaus (ehkä vähän pitkän kaavan mukaan).
Utelias ja tiedonjanoinen olen siis ollut lapsuudesta (5v) lähtien. Varhaislapsuudessa ja myöhemminkin olen ollut intohimoinen lukija ja kirjaston käyttäjä. Luen kaikenlaista, laidasta laitaan, romaaneja, tietokirjoja, runoja, filosofiaa, jne. Kaikki tieto on ollut tervetullutta. Toki koko ajan myös jotenkin sitä tietoa suodatanja jäsennän , onko tämä totta, voiko tämä olla mahdollista, voisiko joku muu meille toistaiseksi tuntematon asia olla tärkeää. En todellakaan tuhlaa tähän energiaani, mutta tuollaiset asiat ovat kuitenkin kaikenaikaa jossakin siellä takaraivossa. Vasta viime vuosina (ehkä viimeiset viisi-kymmenen vuotta) olen määrätietoisesti ryhtynyt karsimaan uteliaisuuttani ja tuota nykyistä tietotulvaa (sitä tietoahan tulee joka tuutista, tarkoitan telkkaria, lehtiä, nettiä, jne.). Olen ryhtynyt valikoimaan sitä, mitä haluan tietää, mitä otan itselleni, ja ennekaikkea mitä ehkä voisin 'jalostaa' tavalla tai toisella eteenpäin.
Tämä jalostaminen liittyy ehdottomasti siihen käsitykseen, että tietoa ei saa pantata. Sitä tulee jakaa. Ja kertomalla siitä minkä tiedät (enkä tarkoita tässä juoruja), sinä lisäät kaikkien tietämystä ja ymmärrystä. Siinä samassa tilanteessa yleensä syntyy myös keskuselua, jolloin saadaaan uusia näkemyksiä ja sitä kautta omakin tietämys taas lisääntyy. Vuorovaikutuksesta on kysymys, siinä missä näillä palstoillakin kirjoittelu.
Tää on tää loputon uteliaisuus ja tiedonjano. Onkohan se joku sairaus. Jos se sairaus, niin ehkä olen tullut sen kanssa juttuun ainakin jollain lailla tyydyttävästi.
Tähän ollaan tultu:
Aikanaan kävin ammattikoulun liittyen luonnontieteisiin. Myöhemmin uteliaisuuteni ajoi minut opiskelemaan lisää. Niinpä kävin teknillisen opiston (nykyisin sitä kutsutaan ammattikorkeakouluksi) samalta alalta. Opiskelin siis luonnontieteitä: kemiaa, fysiikkaa, matematiikkaa ja niiden johdannaisia. Sen jälkeen olin myös ammattikoulussa opettajana kertomassa näistä asioista eteenpäin (nimenomaan nuorille). Nykyisin toimin teollisuudessa, edelleenkin samalla alalla, kemia, fysiikka, jne., ja ne kiinnostavat siinä määrin, että uhraan aikaani niihin noin kahdeksan tuntia vuorokaudessa. Enää en tee töitä missään laboratoriossa, vaan pohdiskelen päivittäin työturvallisuuteen ja erityisesti kemikaaleihin liittyviä juttuja (EU:kin on tuonut uutta pohdiskeltavaa), ja ennenkaikkea sitä, miten näissä asioissa voitaisiin edistää itsekunkin, meidän jokaisen, turvallisuutta niin työssä kuin kotona kuin muutenkin esim. vapaa-aikana.
Että semmoinen tarina tämä minun omani. Ei ehkä ihan tavanomainen insinöörijuttu, vaikka insinööriksi ne minua 'haukkuvatkin'. Itse mieluimmin ajattelisin olevani ihmiskemisti, joka ottaa huomioon myös insinööritaidot, sillä oikeastihan en suunnittele mitään insinöörijuttuja, vaan pohdin kaikenaikaa ihmisten terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia niissä tekemisissä mitä he tekevätkin, ja sitä haluan jatkossakin tehdä.
Tulipa pitkä stoori. Mutta, tää on tätä, mun elämää, johon olen sopeutunut ja jossa haluankin olla mukana, niin vieraalta kuin se ehkä joistakin saattaa kuulostaakin. Ja, tuo 5 v asia on mielestäni edelleenkin jollakin lailla avainasia.
Jos joku haluaa lisätietoja (esim. siitä kuinka opin lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan), niin ei muuta kuin reippaasti kysymyksiä. Ja kaikille hyvää kesää, niin kysyjille kuin lukijoillekin.Polut haaraantuivat niin että tipuin kärryiltä.
Kirjoitit pitkän, seikkaperäisen jutun ja jotenkin minulle tuli olo, etten voisi noin fiksulle ihmiselle vastata, saatikka kysyä.
Jos luet tämän niin olin aikonut tehdä aloituksen: mitkä ovat varhaisimmat lapsuusmuistosi.
Teenkin sen kun ennätän olla koneella näin turhanpäiten, joten älä vastaa viimeiseen kysymykseeni.
Olet, miten sanoisin, en osaa. Uskomattoman fiksu ihmiseksi. - Aloittaja
Oletko joku vaki? kirjoitti:
Polut haaraantuivat niin että tipuin kärryiltä.
Kirjoitit pitkän, seikkaperäisen jutun ja jotenkin minulle tuli olo, etten voisi noin fiksulle ihmiselle vastata, saatikka kysyä.
Jos luet tämän niin olin aikonut tehdä aloituksen: mitkä ovat varhaisimmat lapsuusmuistosi.
Teenkin sen kun ennätän olla koneella näin turhanpäiten, joten älä vastaa viimeiseen kysymykseeni.
Olet, miten sanoisin, en osaa. Uskomattoman fiksu ihmiseksi.Laita ihmeessä uusi aloitus. Odottelen innolla.
Kaikillahan meillä on muistoja ja niitä olisi keskustelun edetessä varmaankin mukava lueskella ja samalla muistella maailmanmenoa sieltä 50-60 -luvuilta. Moni asiahan oli tuolloin toisin. Ei ollut Floraakaan, ainakin niin joskus mainoksessakin sanottiin. Oli varmasti myös asioita, joita ei nykyisin ole. Mieleeni tulee esim. radiokuunnelmat tai lasten suosikki Noita Nokinenä. (Tämä ei siis ollut vastaus tuohon lapsuusmuistoasiaan, vaan kannustus kirjoittelemaan aiheesta.)
- Anskuliini
meidän ikäluokka oli viisi vuotiaita oli ihan toinen kuin nyt, maailma oli paljon pienempi, ainakin pienessä maalaiskylässä asuvalle.
Ekaluokkalaisilla aina keskiviikko koulusta vapaa, minä sain olla kuunteluoppilaana koulussa, joten olin isonveljen mukana koulussa ja imin itseeni kaikki opit mitä niinä päivinä sain, lukemaan olin oppinut jo neljän ikäisenä, samaan aikaan veljeni kanssa.
Varsinaiseen kouluun opettaja ei huolinut mua ennenkuin opin sanomaan ässän ja ärrän, niiden oppiminen olikin vaikeaa.
Täytin keväällä kuusi ja puuttuvat kirjaimet löytyi, vielä piti oppia ajamaan aikuisten pyörällä, sitten mun suurin toiveeni täyttyi; pääsin oikeasti kouluun.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1681428
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä411019Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38725- 14650
- 37637
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä28632Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver20622Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46607Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30577Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17573