Herrasmiesmäisesti käyttäytyvä nainen?

Hard_Talk

Jos nyt aatellaan että herrasmies osaa käyttäytyä vastakkaista sukupuolta kohtaan tilanteessa kuin tilanteessa herrasmiesmäisesti... niin miksi sanotaan vastaavaa naista... joka osaa käyttäytyä miestä kohtaan "herrasmiesmäisesti" tilanteessa kuin tilanteessa..?

Heh heh...

Joo en väitä että naiset ei osaa käyttäytyä halutessaan mutta hmmm... miksi heitä nyt sit sanois...

35

3491

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scale

eikös naisilta odoteta sitten fiksua käytöstä miehiä kohtaan, kun sellaista sanaa ei meinaa tulla mieleen?
      Epistä.

• eli siis

Lady

• scale
        eli siis kirjoitti:

Lady

tulee mielikuva jostakin hevoskilpailusta ja pikkulillit pystyssä teetä ja sherryä hörppivistä hienohelmoista joilla on päässään tenniskentän kokoinen lakki, jossa on kasattu lierin päälle K-kaupan hedelmätiski.
        Lisäksi ne katselee sieltä alemman kerroksen väkeä nokka niin pystyssä, että pikkulinnut voisivat lennosta kakkia niiden nenään.
        Ei siis kovin positiivista kuvaa :D

• Kolli_Kellinen
        scale kirjoitti:

tulee mielikuva jostakin hevoskilpailusta ja pikkulillit pystyssä teetä ja sherryä hörppivistä hienohelmoista joilla on päässään tenniskentän kokoinen lakki, jossa on kasattu lierin päälle K-kaupan hedelmätiski.
        Lisäksi ne katselee sieltä alemman kerroksen väkeä nokka niin pystyssä, että pikkulinnut voisivat lennosta kakkia niiden nenään.
        Ei siis kovin positiivista kuvaa :D

Herrasmies/lady-näytelmässä miehet keskustelevat keskenään "tärkeistä" asioista ja naisen rooli on olla heidän koristeenaan. Miehet sitten vastaavasti hoitavat herrasmiehen elkein arvokasta, orkideankaltaista pikku koristettaan.

Kyllä tällaista näkee muuallakin kuin Ascotissa.

• Old School

No mä en ainakaan edes odota naiselta mitään "herrasmiesmäisyyttä" tai "ritallisuutta". =) Nuo tuollaiset jutut ovat miesten heiniä. Oon siinä mielessä vanhanaikainen, että mulla on sellainen selkeä mielikuva siitä miten naista tulee kohdella. Eli kunnioittavasti ja herrasmiesmäisesti. Sitten voi vaan toivoa, että se nainen on kunnioituksen arvoinen. Ja kyllä suurin osa naisista sitä onkin.

Riittää kunhan nainen puolestaan kohtelee miestä kunnioittavasti ja huomaavaisesti. Siis ihan sellaista normaalia välittämistä ja huolenpitoa. Mies avaa ovet, kantaa kantamukset, maksaa drinkit ja tarjoaa takkinsa kylmänä syysiltana. Niin sen pitää mun mielestä ollakin.

Eli herrasmiehen vastine voisi sitten olla vaikka hyvätapainen nainen.

• Hard_Talk

Joo en minäkään tarkoita vertailua että naisen pitää herrasmiesmäisesti miehen tavoin käyttäytyä vaan tietty tarkoitan on että nainen käyttäytyy naisena miestä kohtaa huomioon ottavasti... heh heh...

"Eli herrasmiehen vastine voisi sitten olla vaikka hyvätapainen nainen."

Hmmm... "Pidätkö itseäsi hyvätapaisen naisena?" joo melko hyvä synonyymi... miestä kohtaan hyvätapainen nainen... hmmm...

Joops... Old School myös...

• vili

sukupuolien välillä. miesten ikäänkuin pitäisi käyttyä herrasmiesmäisesti avaamalla ovia, antapaikkansa julkisissa...huomioimaan jne.
      miehille riittää, että on hiljaa eikä aiheuta ongelmia. se on naisten herrasmies käytöstä. ei naisilta sitä edes vaadita.

• aqcua

Se on surullista, ettei naisilta sitä vaadita.
        Naisille pitäis oikeesti jankuttaa hyvästä käytöksestä ja ladymäisyydestä, miksi naisia ei kannusteta olemaan ladyjä? Siks varmaan kun naisen pitää olla kuin mies et pärjäis täs kovas maailmas.

• monta herrasmiestä
        aqcua kirjoitti:

Se on surullista, ettei naisilta sitä vaadita.
        Naisille pitäis oikeesti jankuttaa hyvästä käytöksestä ja ladymäisyydestä, miksi naisia ei kannusteta olemaan ladyjä? Siks varmaan kun naisen pitää olla kuin mies et pärjäis täs kovas maailmas.

olet tavannut?
        Valitettavasti tämä on katoavaan kansanperinnettä.
        Todella harvassa ovat nämä helmet.
        Itse olen onnekseni omani löytänyt.

• Herrasmies.
        monta herrasmiestä kirjoitti:

olet tavannut?
        Valitettavasti tämä on katoavaan kansanperinnettä.
        Todella harvassa ovat nämä helmet.
        Itse olen onnekseni omani löytänyt.

Harvat naiset ansaitsesvat herrasmiesmäistä käytöstä osakseen. Aikuispissiksissä se menee hukkaan.

• Hard_Talk

"Miehille riittää, että on hiljaa eikä aiheuta ongelmia. se on naisten herrasmies käytöstä. ei naisilta sitä edes vaadita."

Mut miksi sä sanoisit sellaista naista ... joka sun mielestä kohtelee miestä niin kuin sä toivot naisen miestä kohtelevan?

• vili
        Hard_Talk kirjoitti:

"Miehille riittää, että on hiljaa eikä aiheuta ongelmia. se on naisten herrasmies käytöstä. ei naisilta sitä edes vaadita."

Mut miksi sä sanoisit sellaista naista ... joka sun mielestä kohtelee miestä niin kuin sä toivot naisen miestä kohtelevan?

aikamoisesta harvinaisuudesta silloin on kyse, jos kohtelee toista samoin kuin itseään. katsos nykyään nykyajan mammat on risteytetty prinsessasta ja feminististä. toinen kun vaatii lisää liksaa ja etuja, niin saman ihmisen prinsessa hahmo jo feidaa tasa-arvon ja vaatii kapakkatikassa metrin lähempää heitoa, kun on nainen. eli tälläinen yleinen yksipuolinen miehille suunnattu kohteliaisuusjuttu ei tosiaan yllätä. ladyksi niitä on joskus sanottu

• Sofistikoitunut on mielestäni hyvä. Vaan miten sen hyvälle suomalaiselle selkokielelle kääntäisi? Nyt se on enemmänkin oma englannissa tarttunut mielikuvani.

Lady-like:stä tosiaan tulee mieleen yläluokkainen nirppis, joka tosin varmaankin hallitsisi käytöksen kultaisen kirjan, muttei olisi luonteeltaan naisellisen empaattinen.

• la.ra

tai 'sivistynyt', eikö?

MOT antaa vaihtoehdoiksi myös 'kehittynyt' ja 'monimutkainen' :)

Minusta 'ladylike' on enemmänkin ulkonäköön kuin käytökseen liittyvä ilmaus, ja itse olen kaukana siitä, vaikka hienostuneesti ja sivistyneesti osaankin (ainakin omasta mielestäni) käyttäytyä, jos sille päälle satun.

• la.ra kirjoitti:

tai 'sivistynyt', eikö?

MOT antaa vaihtoehdoiksi myös 'kehittynyt' ja 'monimutkainen' :)

Minusta 'ladylike' on enemmänkin ulkonäköön kuin käytökseen liittyvä ilmaus, ja itse olen kaukana siitä, vaikka hienostuneesti ja sivistyneesti osaankin (ainakin omasta mielestäni) käyttäytyä, jos sille päälle satun.

Ehkäpä sitten hienostunut ja sivistynyt, vaikka ne korvaani kuulostavat tosi yläluokkaiselta, eikä se ole tarkoitus. Noh, ainakin ne ovat parempia kuin kehittynyt tai monimutkainen. ;-D

• nainen, jolla
        Ratikkakuski kirjoitti:

Ehkäpä sitten hienostunut ja sivistynyt, vaikka ne korvaani kuulostavat tosi yläluokkaiselta, eikä se ole tarkoitus. Noh, ainakin ne ovat parempia kuin kehittynyt tai monimutkainen. ;-D

on sielun sivistystä

Siis on ystävällinen, toiset huomioon ottava, kohtelias, arvostaa kaikkia ihmisiä yhteiskunta luokkaan katsomatta tai ulkonäköön, pukeutumiseen yms, arvostaa myös itseään eikä anna kohdella itseäänkään huonosti.

• satuolentoja :)

koettaisiin nyt vain pysyä arkirealismissa

Noh kyl esim. japanilaiset ja kiinalaiset naiset osaa käyttäytyä, et siitä heille kymmenen pointsia ja papukaijamerkki

• Hard_Talk

Kyllä suomalainenkin nainen... ainakin osa ... osaa käyttäytyä miestä kohtaan.... vaikka ei se aina normi ookkaan heh heh... mut nythän ei ollut kyssäri siitä osaako nainen käyttäytyä vaan miksi sellaista naista sanotaan..joka osaa käyttäytyä ;)

Eihän se voi nyt niin olla... että ei ole olemassa sanaa miestä kohtaan hyvin käyttäytyvää naista kuvaamaan... heh heh...

• olemassakaan
        Hard_Talk kirjoitti:

Kyllä suomalainenkin nainen... ainakin osa ... osaa käyttäytyä miestä kohtaan.... vaikka ei se aina normi ookkaan heh heh... mut nythän ei ollut kyssäri siitä osaako nainen käyttäytyä vaan miksi sellaista naista sanotaan..joka osaa käyttäytyä ;)

Eihän se voi nyt niin olla... että ei ole olemassa sanaa miestä kohtaan hyvin käyttäytyvää naista kuvaamaan... heh heh...

ainakaan Suomessa

• sanan...
        olemassakaan kirjoitti:

ainakaan Suomessa

'herrasmiehen' vastakohtaa ei suomessa ole.

sanalla herrasmies voidaan tarkoittaa monia asioita, joista osa ei hienolle ja sivistyneelle naiselle sovi. ne vanhat sukupuoliroolit taas...

lähin vastine olisi kai 'wallasnainen'. melkein sukupuuttoon kuollut otus. niihin ei törmää enää muualla suomessa, kuin isoilla, vanhoilla maatiloilla, pohjanmaalla, tai suomen ruottalaispitäjien markkinoilla.

wallasnaisen tytär on rotunainen, jolla nuorempana enemmän noita ulkoisia puolia plus sivistää itseänsä; haluaa siis wallasnaiseksi.

toi 'lady-like' kuulostaa aika kornilta;

joltain teini-pissikseltä, tai vanhempana nokian pomon elätiltä. silleen se finglish muuttuu tapojen perässä muumilandiassa.

hmmm... toivottavasti sen verran selventävä vastaus, että voitaisiin siirtyä uuteen aiheeseen?

• kaluttu :)
        sanan... kirjoitti:

sanalla herrasmies voidaan tarkoittaa monia asioita, joista osa ei hienolle ja sivistyneelle naiselle sovi. ne vanhat sukupuoliroolit taas...

lähin vastine olisi kai 'wallasnainen'. melkein sukupuuttoon kuollut otus. niihin ei törmää enää muualla suomessa, kuin isoilla, vanhoilla maatiloilla, pohjanmaalla, tai suomen ruottalaispitäjien markkinoilla.

wallasnaisen tytär on rotunainen, jolla nuorempana enemmän noita ulkoisia puolia plus sivistää itseänsä; haluaa siis wallasnaiseksi.

joltain teini-pissikseltä, tai vanhempana nokian pomon elätiltä. silleen se finglish muuttuu tapojen perässä muumilandiassa.

hmmm... toivottavasti sen verran selventävä vastaus, että voitaisiin siirtyä uuteen aiheeseen?

luita myöten :)

• Hard_Talk
        sanan... kirjoitti:

"sanalla herrasmies voidaan tarkoittaa monia asioita, joista osa ei hienolle ja sivistyneelle naiselle sovi. ne vanhat sukupuoliroolit taas..."

No toi aloitus oli yritys lähinnä sen vertailuun löytyykö vastaavaa sanaa "Herrasmieshelle" millä naiset toivoo miesten käyttäytyvän heitä kohtaan... Eli miksi sanotaan naista joka ottaa miehen käytöksellään huomioon yhtä hyvin kuin naisten tälläkin kaipaama herrasmies...?

"...lähin vastine olisi kai 'wallasnainen'. melkein sukupuuttoon kuollut otus. niihin ei törmää enää muualla suomessa, kuin isoilla, vanhoilla maatiloilla, pohjanmaalla, tai suomen ruottalaispitäjien markkinoilla."

No mun käsitys wallasnaisesta on itsellinen, luontaista johtajuutta omaava,
        ei välttämättä hyväksy feminismiä (ja siihen joskus.. ei siis aina liittyvää ruikutusta) sen kaikissa ilmenemismuodoissa läheskään aina täysin kritiikittömästi.

Mun mielestä hyvä esimerkki tämän päivän Wallas-naisesta on Marja Riitta Ollila, Filosofi,

Sinänsä wallasnainen ei kuitenkaan ensisijaisesti vastaa kysymykseen:

Miksi sanotaan naista joka ottaa miehen käytöksellään huomioon yhtä hyvin kuin naisten tälläkin kaipaama herrasmies...?

Ps. Yritin Googlata Wallasnaista mutta aika heikoin tuloksi...

Kiitos mielenkiintoisesta kommentista

• Hard_Talk
        kaluttu :) kirjoitti:

luita myöten :)

kysymys siitä miksi sanotaan naista joka ottaa miehen käytöksellään huomioon yhtä hyvin kuin naisten täälläkin kaipaama herrasmies...?

on ehkä toistaiseksi ratkaisematon...

ellei toi Nainen isolla N -kirjaimella...

• muuta kuin
        Hard_Talk kirjoitti:

kysymys siitä miksi sanotaan naista joka ottaa miehen käytöksellään huomioon yhtä hyvin kuin naisten täälläkin kaipaama herrasmies...?

on ehkä toistaiseksi ratkaisematon...

ellei toi Nainen isolla N -kirjaimella...

Hyväkäytöksinen nainen

Tai

Nainen isolla N-kirjaimella

• on...

Lady = ei käyttäydy tympeästi muita kohtaan, ei ole ylimielinen, on sopivasti rempseä, muttei liikaa, ei ole myöskään liian hienostunut, jottei olisi liian tylsä. On seksuaaalisesti hienostunut; ei harrasta yhden illan juttuja. Ei kiroile, ei valita ulkonäöstään muille, ei paljasta ikäänsä, painoaan tms. Ottaa kaikki seurueen ihmiset huomioon. Ei pukeudu liian paljastavasti, eikä liian tätimäisesti. On silti edustava ja meikkaa sopivasti. Sellainen on todellinen lady.

• Hard_Talk

Hmmm...aika hyvä... määrittely herrasmiehen naispuoliselle vastakohdalle...

• ....

hieman vanhanaikaista tuo, ettei paljasta ikäänsä? Ehkä sit yli 40 ikäisenä voi alkaa salaamaan tarkan vuosiluvun.

Ajattelin vaan, koska mä olen muuten kaikkea tuota, mut ikääni en ole salannut koskaan. ;)

• vastakohta...

.. olis toi jonkun aiemmin mainitsema Lady- like. Mua aina yläkouluaikoina kutsuttiin sillä nimikkeellä monien taholta. Voi, kuinka häpesinkään sitä mainetta... Värjäsin tukkani mustaksi (yritin siis järjestää itseni mahdollisimman pahan näköiseksi;D) ja pyristelin itseäni kiivaasti irti ko. maineesta ryyppäämällä ja rellestämällä, osin onnistuenkin. *irony: se lapsuus*

Vieläkin mua kyllä on joskus kutsuttu tolla nimikkeellä. Nykyisin oon iloinen, jos joku mua ladyksi sanoo. Ehdottoman Suuri kunnianosoitus naiselle mieheltä se.

• naisen herrasmiesmäisyys...

.. olis varmaan tota jonkun aiemmin mainitsemaa "Lady- likea". Mua aina yläkouluaikoina kutsuttiin sillä nimikkeellä monien taholta. Voi, kuinka häpesinkään sitä mainetta... Värjäsin tukkani mustaksi (yritin siis järjestää itseni mahdollisimman pahan näköiseksi;D) ja pyristelin itseäni kiivaasti irti ko. maineesta ryyppäämällä ja rellestämällä, osin onnistuenkin. *irony: se lapsuus*

Vieläkin mua kyllä on joskus kutsuttu tolla nimikkeellä. Nykyisin oon iloinen, jos joku mua ladyksi sanoo. Ehdottoman Suuri kunnianosoitus naiselle mieheltä se.

• Enpä tiedä

mutta kohteliaisuus voisi olla hyvä lähtökohta sille.

• ei nainen

vaan Nainen isolla N...

• ,,,,,,

Se.

• ne herrasmiehet

oikeastaan ovat? Sairaslomalla ollessani on ollut aikaa selailla näitäkin nettikeskusteluja niin mitäpä sieltä on löytynytkään??? Paljon puutteessa olevia miehiä, jotka kaipaavat kaverikseen toista sukupuolta, yhden illan suhteita, pitempäänki kestävää kaveruutta. Entäs sitten vapaa nainen suostuu jonkin kerran kaveriksi niin häntä huoritellaan ja nimitellään vaikka miksi. Onko se herrasmiesmäistä käytöstä? Ei todellakaan.

Olen sitä mieltä että ainakin sellaiset miehet joilta kuulee "jälkikaikuja" niin saisivat olla ilman, purkakoot sitten itsensä vaikka suomättääseen!

Kyllähän niitä kohteliaita herrasmiehiäkin aina silloin tällöin löytyy, auttavat takin päälle, avaavat oven, ym.ym. mutta liika imelyyskään tai flirttailu ei ole kivaa, se jotenkin herättä epäluottamusta.

Onko esim.sähköpostien laittaminen miehelle huorittelun aihe????

18.7. sattuu olemaan hääpäivämme.

• ....

siinähän se, ladyjä.

• sopii kummallekin sukupuolelle nimittäjäksi.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe