Sähkömies vetää välistä...

mökinrakentaja

Mikä on normaali tilanne tämä päivän omakoti- ja kesämökkityömailla, kuinka paljon sähkömiehet vetävät asennustuotteissa, sähkökalusteissa yms. välistä rahaa kun niitä tukusta raahaavat? Pistää vaan vituttamaan kun näin jälkeen päin huomaa että itse netistä tilaamalla olisi saanut sähkökaapit, valaisimet ja lämmittimet 10-30% halvemmalla, minä hölmö kun olin siinä uskossa että tukkuhinnat ovat sellaisia että minä saan ne kohtuuhintaan ja sähkömiehellekin vielä pieni hakupalkka jää.
Vai vedetäänkö tässä vanhaa retkuun taas pahemman kerran...?

54

10374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hommissa...

      kusetetaan aina. Pitäisi olla aina etukäteen hinnat selvillä kaikesta ja pyytää tarjous, jota yleensä ei tehdä, koska halutaan viilata linssiin. Itse pitäisi osata tehdä kaikki, mutta kun kaikkea ei pysty, eikä osaa, eikä saa tehdä, niele siinä sitten tappio.

      • tahtoo olla

        Se on tuo kysynnän ja tarjonnan laki mikä näitä hintoja määrittelee. Jos ryhdyt tarkaksi niin urakoitsijalla onkin töitä niin paljon, ettei hän ehdi kirjallisia tarjouksia tekemään. Näin kun rakennusalakin taitaa olla vähän ylikuumennutta alaa niin kermankuorintaan on mahdollisuuksia.


    • .....................

      Aika paha näin sähkömiehenä vetää välistä, käsittääkseni urakoitsijalle se homma maksetaan eikä sähkömiehelle. Vetääkö kaupan kassakin välistä vai olisiko se kauppias kuitenkin? Vetääkö putkimieskin välistä vai olisiko se taas se urakoitsija? Ostakee toki ne vehkeet halpahalleista yms, halvat vehkeet on tosi hyviä, ja pah.

      • mökinrakentaja

        Tarkennetaan nyt vielä saivarteleville sähkömiehille että kyseessä oli sähköurakoitsija jonka ammatti sattuu olemaan sähkömies ja tuotteiden hintoja verrattu tietysti eksaktisti samaan tuotteeseen - nettiaikakautena ei ole vaikeaa.

        Eli _asiallisia_ kommentteja kaipaan, kuinka paljon on kohtuukorvaus sähköurakoitsijalle tuotteiden hakemisesta tukusta? Nyt oman arvioni mukaan urakoitsija saa paremman korvauksen juoksupojan hommasta kuin itse sähkötyöstä...


      • vetopalkkio
        mökinrakentaja kirjoitti:

        Tarkennetaan nyt vielä saivarteleville sähkömiehille että kyseessä oli sähköurakoitsija jonka ammatti sattuu olemaan sähkömies ja tuotteiden hintoja verrattu tietysti eksaktisti samaan tuotteeseen - nettiaikakautena ei ole vaikeaa.

        Eli _asiallisia_ kommentteja kaipaan, kuinka paljon on kohtuukorvaus sähköurakoitsijalle tuotteiden hakemisesta tukusta? Nyt oman arvioni mukaan urakoitsija saa paremman korvauksen juoksupojan hommasta kuin itse sähkötyöstä...

        on noin 30 - 40 % jos säkäri antaa 5 -10 % alennuksen.


      • se menee
        mökinrakentaja kirjoitti:

        Tarkennetaan nyt vielä saivarteleville sähkömiehille että kyseessä oli sähköurakoitsija jonka ammatti sattuu olemaan sähkömies ja tuotteiden hintoja verrattu tietysti eksaktisti samaan tuotteeseen - nettiaikakautena ei ole vaikeaa.

        Eli _asiallisia_ kommentteja kaipaan, kuinka paljon on kohtuukorvaus sähköurakoitsijalle tuotteiden hakemisesta tukusta? Nyt oman arvioni mukaan urakoitsija saa paremman korvauksen juoksupojan hommasta kuin itse sähkötyöstä...

        Vanha viisaus, työllä ei rikastu ja kauppa kannattaa aina. Kohtuullinen korvaus siitä tukusta kannetulle tavaralle on se minkä sinä suostut urakasta maksamaan.

        Jos haluat pelkän työntekijän ja sanot että tarvikkeet on jo valmiina, tuskin saat TEKIJÄÄ paikalle.


      • tekijän
        se menee kirjoitti:

        Vanha viisaus, työllä ei rikastu ja kauppa kannattaa aina. Kohtuullinen korvaus siitä tukusta kannetulle tavaralle on se minkä sinä suostut urakasta maksamaan.

        Jos haluat pelkän työntekijän ja sanot että tarvikkeet on jo valmiina, tuskin saat TEKIJÄÄ paikalle.

        saa aina paikalle, se vaan maksaa sen normaalin tuntihinnan. Tai urakka lasketaan eritavalla.

        Tekeehän timpurit ja muuraritkin useimmiten asiakkaan tarpeista tekeleensä.


      • sähkäri too
        tekijän kirjoitti:

        saa aina paikalle, se vaan maksaa sen normaalin tuntihinnan. Tai urakka lasketaan eritavalla.

        Tekeehän timpurit ja muuraritkin useimmiten asiakkaan tarpeista tekeleensä.

        ...tahansa pystyy timpurin tai muurarin hommiin (melkein). Sähkärille on maksettava sen erikoisosaamisesta. Kuinka moni rakentaja osaa ostaa oikeat tarvikkeet ilman sähkärin apua?


      • Kuka Tahansa
        sähkäri too kirjoitti:

        ...tahansa pystyy timpurin tai muurarin hommiin (melkein). Sähkärille on maksettava sen erikoisosaamisesta. Kuinka moni rakentaja osaa ostaa oikeat tarvikkeet ilman sähkärin apua?

        Ei kai rasia-/laitepohjien, nysien ja yhdyskappaleiden ostaminen ja paikalleen laittaminen ole mitään rakettitiedettä?! Vaatikaa vain sähkökuvat, joissa on merkitty kaapeleiden tyypit ja muut tavarat ja arvio määristä. Ostaminen/kilpailuttaminen tämän perusteella ei voisi olla helpompaa.

        Ylivoimaisesti suurin osa sähkärin (työ)ajasta menee kaapeleiden vetämiseen ja rasioiden laittamiseen. Siinä ette siis maksa sähkömiehen osaamisesta vaan mekaanisesta tsupparin hommasta. Käyttäkää luettelon laatimisessa sähkösuunnittelijan apua (jos kerran maksatte hänelle siitä tekemisestä), viekää luettelo rautakauppaan (tai tukkuun) ja laittakaa ne kuvien mukaisesti paikalleen. Ei oo vaikeaa.

        Sähkömiehen tehtävä on tarkistaa vedot, kytkeä lakut ja arpoa keskus paikalleen ja ottaa vastuu sähkötöistä. Jos sähkärin tuntihinta on vaikka esim. 40e ja asiansa osaavalla säkärillä menee talon kytkennöissä pari päivää niin kustannus on alta 700e. Kun perustalon sähköroinat maksaa luokkaa alle 2000e (pl. valaisimet) niin ei voi kuin suuresti ihmetellä 10-15te urakka"tarjouksia".

        Rakentajarami


      • sähköjamppa
        Kuka Tahansa kirjoitti:

        Ei kai rasia-/laitepohjien, nysien ja yhdyskappaleiden ostaminen ja paikalleen laittaminen ole mitään rakettitiedettä?! Vaatikaa vain sähkökuvat, joissa on merkitty kaapeleiden tyypit ja muut tavarat ja arvio määristä. Ostaminen/kilpailuttaminen tämän perusteella ei voisi olla helpompaa.

        Ylivoimaisesti suurin osa sähkärin (työ)ajasta menee kaapeleiden vetämiseen ja rasioiden laittamiseen. Siinä ette siis maksa sähkömiehen osaamisesta vaan mekaanisesta tsupparin hommasta. Käyttäkää luettelon laatimisessa sähkösuunnittelijan apua (jos kerran maksatte hänelle siitä tekemisestä), viekää luettelo rautakauppaan (tai tukkuun) ja laittakaa ne kuvien mukaisesti paikalleen. Ei oo vaikeaa.

        Sähkömiehen tehtävä on tarkistaa vedot, kytkeä lakut ja arpoa keskus paikalleen ja ottaa vastuu sähkötöistä. Jos sähkärin tuntihinta on vaikka esim. 40e ja asiansa osaavalla säkärillä menee talon kytkennöissä pari päivää niin kustannus on alta 700e. Kun perustalon sähköroinat maksaa luokkaa alle 2000e (pl. valaisimet) niin ei voi kuin suuresti ihmetellä 10-15te urakka"tarjouksia".

        Rakentajarami

        ja ottaa vastuu töistä... Tuossahan sen juuri mainitset. taitaa sinullakin olla tuo asenne, että pitäisi mahdollisimman kiireesti vetää kaikki roinat seinille ja heittää kuin jätteet lavalle. Yhtään ei sais kulua aikaa.. Sitten pitäis ottaa vastuu 10pv:n työstä, josta ollaan valmiit maksamaan 1 pv:n liksa. Et kai sinäkään kenellekään ilmaiseksi juokse rakennustarvikkeita ynnä muuta roinaa hakemassa. Yleensä tarvikkeista jäävä kate, kun kuluu vaikkapa asentajan kilometrikorvauksiin ja tuntipalkkaan. Eikä se tukussa asioiminen aina mitään helppoa ole. Jotta tilaukset menisivät kohdalleen niin sekin vaatii tarkkoja valmisteluita, jos sähkösuunnitelmassa ei ole tarkkaan mainittu tarvittavia tarvikkeita. Lisäksi sähkötukussa toisinaan sutina, joten ei ne tukkuasioinnit aina niin helppoja ole. Ja pitää muuten muistuttaa, että jos itse menet ostamaan ne tarvikkeet ja niissä on pientäkin huomauttamista niin yksinkertaisesti saatat mokata sähköasentajan työn. Sitten ihmettelet mihin tunnit kuluvat kun asentaja joutuu tarkistamaan koko tarviketoimituksen. Niin se vain on... Suutari pysyköön lestissään.

        Moni kun ei tunnu tajuavan, että 30% sähköasentajan työstä saattaa tapahtua työmaan ulkopuolella. Kuinkahan monesti niitä timpurin läväyttämiä rasioitakin on jouduttu korjaamaan kun heittävät kuin härän häntä, ja niin vinossa ettei niihin mitään kojetta pysty asentamaan. tai mahdollisesti irti niin että uppoavat seinään tai valuvat seinäpinnan ulkopuolelle niin että mahdoton mitään kojetta on kiinnittää. Kyllä se on niin että sähkäri sais melkein koko ajan olla valvomassa ettei joku natiainen kisko tai survo piuhoja pilalle. Näistä kun vastuu yleensä vieritetään sitten sähkärille vaikka niiden maksettujen tuntien puitteissa ei kukaan pysty seisomaan 24h työmaalla valvomassa etujaan.


      • sähköjamppa
        Kuka Tahansa kirjoitti:

        Ei kai rasia-/laitepohjien, nysien ja yhdyskappaleiden ostaminen ja paikalleen laittaminen ole mitään rakettitiedettä?! Vaatikaa vain sähkökuvat, joissa on merkitty kaapeleiden tyypit ja muut tavarat ja arvio määristä. Ostaminen/kilpailuttaminen tämän perusteella ei voisi olla helpompaa.

        Ylivoimaisesti suurin osa sähkärin (työ)ajasta menee kaapeleiden vetämiseen ja rasioiden laittamiseen. Siinä ette siis maksa sähkömiehen osaamisesta vaan mekaanisesta tsupparin hommasta. Käyttäkää luettelon laatimisessa sähkösuunnittelijan apua (jos kerran maksatte hänelle siitä tekemisestä), viekää luettelo rautakauppaan (tai tukkuun) ja laittakaa ne kuvien mukaisesti paikalleen. Ei oo vaikeaa.

        Sähkömiehen tehtävä on tarkistaa vedot, kytkeä lakut ja arpoa keskus paikalleen ja ottaa vastuu sähkötöistä. Jos sähkärin tuntihinta on vaikka esim. 40e ja asiansa osaavalla säkärillä menee talon kytkennöissä pari päivää niin kustannus on alta 700e. Kun perustalon sähköroinat maksaa luokkaa alle 2000e (pl. valaisimet) niin ei voi kuin suuresti ihmetellä 10-15te urakka"tarjouksia".

        Rakentajarami

        Ja lakisääteiset maksut ynnä muut kulut... Otitko huomioon? Voisin tuoda sulle pari nykypäivän design-valaisinta asennettavaksi. Ja pari ketjutettavaa italo-pönttöä, jossa tulitikkuaskin kokoinen liitäntärasia johon pitäisi survoa muutamat johtimet niin että kaikki tapahtuu säädösten ja sähköturvallisuuden mukaisesti. Alkaa siinä vaiheessa tuntua helpommalta ottaa henkeä ja karauttaa tukkuun hakemaan varaosia ja pistää liitännät uusiksi. Siinä vaiheessa laitevalmistaja jo on sanonut irti sopimuksensa ja pesee kätensä kaikesta tuotteen aiheuttamasta vahingosta. Nykyaikaa kun tuntuu vaivaavan ettei mikään sovi yhteen muun asennuksen kanssa, hyvä jos saman valmistajankaan...

        Kyllä ihmettelen, jos kukaan asiallinen ja rehellisesti työtään tekevä asentaja suostuu 10-15t euron urakoihin, jos kaikki on tuomittu jo luonnostaan menemään persiilleen. Tuo on kyllä ihan totta, mitä sanoit, että pitää vaatia asialliset sähkösuunnitelmat ja kuvat, koska se tekee sähkärinkin työn yksinkertaisemmaksi. Mutta tosiasia kuitenkin on, että täsmällisten kuvien laatiminen vie aikaa ja nykypäivän tehotalous vaatii valmista heti, nyt ja pikimmiten. Eli suunnitelmat tehdään liukuhihnatyönä, koska kenelläkään ei ole rohkeutta tunnustaa kuinka paljon aikaa täsmällinen suunnittelu oikeasti vie aikaa. Kaiken lisäksi myöskään suunnittelija kaikessa tietämyksessään ei enää kykene ottamaan kaikkia yllätyksiä huomioon mitä nykypäivän rakentaminen tuo mukanaan. Onnistunut suunnitelma vaatisi "täydellistä" yhteistyötä jokaisen osasuunnitelman osalta, mikä jo sinällään on mahdoton ajatus.

        Joten kun menet seuraavan kerran kaupan luukulle ja haukut viallista tuotetta, niin muistelepa milloin olet viimeksi vaatinut jota kuta ripeämpään työhön...

        Nykyaika on siitä kummallinen, että kaikki vaativat parasta ja muiden vastuuta mutta kukaan ei ole valmis vastaamaan siitä ajasta joka sen vastuun ottamiseen kuluu. Ei vastuu ole vain nimiä paperilla, ei vahingon korvausvelvollisuutta, vaan se on ennen kaikkea työn suorituksessa otettu asenne joka hioo työn siihen pisteeseen, vei se sitten viikon tai kaksi, että tekijä KYKENEE ja tuntee tehneensä kaiken niin ettei vahinkoa synny. Ja kuka oikeasti niin pystyy tekemään, jos joku ääliö hengittää niskaan ja vaatii ripeämpää liikettä.


      • 409jfokwkwwk
        Kuka Tahansa kirjoitti:

        Ei kai rasia-/laitepohjien, nysien ja yhdyskappaleiden ostaminen ja paikalleen laittaminen ole mitään rakettitiedettä?! Vaatikaa vain sähkökuvat, joissa on merkitty kaapeleiden tyypit ja muut tavarat ja arvio määristä. Ostaminen/kilpailuttaminen tämän perusteella ei voisi olla helpompaa.

        Ylivoimaisesti suurin osa sähkärin (työ)ajasta menee kaapeleiden vetämiseen ja rasioiden laittamiseen. Siinä ette siis maksa sähkömiehen osaamisesta vaan mekaanisesta tsupparin hommasta. Käyttäkää luettelon laatimisessa sähkösuunnittelijan apua (jos kerran maksatte hänelle siitä tekemisestä), viekää luettelo rautakauppaan (tai tukkuun) ja laittakaa ne kuvien mukaisesti paikalleen. Ei oo vaikeaa.

        Sähkömiehen tehtävä on tarkistaa vedot, kytkeä lakut ja arpoa keskus paikalleen ja ottaa vastuu sähkötöistä. Jos sähkärin tuntihinta on vaikka esim. 40e ja asiansa osaavalla säkärillä menee talon kytkennöissä pari päivää niin kustannus on alta 700e. Kun perustalon sähköroinat maksaa luokkaa alle 2000e (pl. valaisimet) niin ei voi kuin suuresti ihmetellä 10-15te urakka"tarjouksia".

        Rakentajarami

        Valitettavasti niiden roippeiden asentaminen on laitonta jos sinulla ei ole sähkömiehen pätevyyttä. vaikka se ei mitään tiedettä olisikaan, valitettavasti näin asia on, eli ei kukaan Oikea ammatti sähkömies ota vastuuta tuollaisten teesse itse rakentajien töistä. minun mielestä hyvällä neuvottelulla päästään varmasti järkeviin kustannuksiin ja ns. kunnon firmalla ei ole mitään järkeä tai syytä lähteä kusettamaan asiakasta koska siitä ei ole koskaan seurannut mitään hyvää.
        toisekseen aika pieni talo taitaa 2000 euron sähkökamoilla nousta. =)
        tässä asiassa taitaa olla kyseessä mies joka rakentaa taloa bisnesmielessä
        tekee itse kaiken päin vittua ja sitten kusettaa hirmu voitoilla tyhmää talon ostajaa kun kaikki on viimesen pälle laitettu ilman minkään alan "oikeaa" osaamista
        mielestäni jokaisesta sähköasennuksia tekevästä tee itse miehestä pitää tehdä ilmoitus tukesiin niin loppuu se teidänkin pelleily sitten.


    • asdasdassad

      Meillä annetaan tukun ovh hinnoista 20 prosenttia asiakkaalle alennusta oli hinta mikä hyvänsä. Asiakas voi itse hakea tarvikkeita mutta toistaiseksi lukemattomista työmaista yhdelläkään jossa maallikko on tuotteita ostanut ei ole saanut oikeita tuotteita kerralla ostettua.

      Muistakaa hyvät ihmiset se että yksi väärä tuote voi maksaa asentajan päiväpalkan loppupeleissä joten se säästö meni siinä ja pitää sitä ehkä omallekin ajankäytölle hieman laskea arvoa.

      Tavaroiden myynti on osa sähköliikkeiden tulosta jolla katetaan asentajien palkkoja. On meinaan päiviä jolloin sinunkin työmaaltasi laskutetaan 6 tuntia mutta jonnekin ne kaksi on vielä laitettava ja asentaja raapii päätään. Jos tavaroiden myynti loppuu niin asentajien hinnat todennäköisesti nousevat reilusti.

      Yleensä se on niin että ne ketkä eivät tiedä yritysmaailman toiminnasta mitään narisevat ja ne ketkä itse ovat pyörittäneet ja tietävät asioiden monia eri puolia niin eivät. Vai menetkö sinä itse parturiin omat sakset kourassa jos niillä saisi leikkauksenkin halvemmalla?

      • kyllästynyt "ammattila...

        "Vai menetkö sinä itse parturiin omat sakset kourassa jos niillä saisi leikkauksenkin halvemmalla?"

        Kökkö vertaus! Verrataan ennemmin timpuriin jolta minun ei ole puolipakko ostaa omakotitaloni puutavaraa kalliiseen hintaan.. Edes työkalukorvauksia ei ole kukaan rakennusmies kehdannut minulta pyytää vaikka siihen olisi ollut oikeuskin...


        Kyllä sähkömiehillekin pitäisi riittää pelkkä tuntipalkka eikä yrittää kiskoa ylimääräistä pakkomyymillään tuotteilla. Erittäin kyseenalaistahan tuo on, niin kuin näiden "ammattilaisten" touhu tänä päivänä valitettavasti kautta linjan rakennusalalla on..


      • sdfsdfs
        kyllästynyt "ammattila... kirjoitti:

        "Vai menetkö sinä itse parturiin omat sakset kourassa jos niillä saisi leikkauksenkin halvemmalla?"

        Kökkö vertaus! Verrataan ennemmin timpuriin jolta minun ei ole puolipakko ostaa omakotitaloni puutavaraa kalliiseen hintaan.. Edes työkalukorvauksia ei ole kukaan rakennusmies kehdannut minulta pyytää vaikka siihen olisi ollut oikeuskin...


        Kyllä sähkömiehillekin pitäisi riittää pelkkä tuntipalkka eikä yrittää kiskoa ylimääräistä pakkomyymillään tuotteilla. Erittäin kyseenalaistahan tuo on, niin kuin näiden "ammattilaisten" touhu tänä päivänä valitettavasti kautta linjan rakennusalalla on..

        kirjoittaja kommentoi tuota että sähköala on uskomattoman vaativa ala joten harva omakotirakentaja osaa edes ostaa kaiken oikeanlaisen. Tietysti urakoitsijoissakin varmasti on poikkeuksia ja tuolla tavaramyynnillä saadaan se sinulle tullut tuntihinta halvemmaksi?

        Mielenkiinnosta mitäpä muuten maksat sähkärille? yli vai alle 50 tunti?


      • maksaa
        sdfsdfs kirjoitti:

        kirjoittaja kommentoi tuota että sähköala on uskomattoman vaativa ala joten harva omakotirakentaja osaa edes ostaa kaiken oikeanlaisen. Tietysti urakoitsijoissakin varmasti on poikkeuksia ja tuolla tavaramyynnillä saadaan se sinulle tullut tuntihinta halvemmaksi?

        Mielenkiinnosta mitäpä muuten maksat sähkärille? yli vai alle 50 tunti?

        Minulla on kokemusta peruskorjauksesta. Teetätin sähkötyöt tuntityönä. Tarvikkeet maksoin laskun mukaan. Olisin saanut ainakin joitakin tarvikkeita halvemmalla mutta kokonaishinta olisi varmaan noussut. Tekijä oli kokenut ammattimies jolla oli asianmukaiset asennusoikeudet ja joka oli merkitty ennakkoperintärekisteriin. Jo pelkissä suunnitelmissa säästin varmaan enemmän kuin olisin säästänyt tarvikkeiden ostossa.

        Kannattaa aina katsoa kokonaishinta eikä kiinnittää huomiota vain yhteen osatekijään.


      • kyllästynyt...
        sdfsdfs kirjoitti:

        kirjoittaja kommentoi tuota että sähköala on uskomattoman vaativa ala joten harva omakotirakentaja osaa edes ostaa kaiken oikeanlaisen. Tietysti urakoitsijoissakin varmasti on poikkeuksia ja tuolla tavaramyynnillä saadaan se sinulle tullut tuntihinta halvemmaksi?

        Mielenkiinnosta mitäpä muuten maksat sähkärille? yli vai alle 50 tunti?

        Totta kai ymmärrän sen että oikeanlaisten tuotteiden ostaminen ilman sähkärin apua on maallikolle useimmiten hankalaa ja jopa mahdotonta. Jos sähkömies ei pysty hankkimaan tukusta tavaraa siihen hintaan että pystyisi myymään niitä rautakauppahinnoilla, niin olisi järkevää että siinä tapauksessa hän toimittaisi tarvikelistan rakentajalle ja keskittyisi siihen työhön mihinkä hänet on palkattu.

        Ja palkasta; pohjoissavossa saa timpurin 20€/h, putkimiehen 25€/h ja sähkömiehestä joutuukin maksamaan sitten yli 30€/h juoksupoikalisät..


      • puhuu asiaa

        mielestäni kautta aikojen on ollut niin,että jos jokin tuote maksaa rautakaupassa 20€,tukussa 10€,sähkäri/putkimies saa sen tukusta 6€,niin asiakkaalle se myydään esim.8:lla eurolla.Osien hinnasta saatavasta voitosta on muotoutunut osa yrityksen tuloa,mikä mielestäni on aivan ok.
        Mielestäni erityisesti näitä "yhdenmiehen"yrityksiä rassaa se,että isäntä polleana ilmoittaa hankkivansa tarvikkeet itse jolloin tuloksena on puuttuvia/vääriä ja varsinkin putkipuolella paskoja osia.
        Lisäksi kannattaa muistaa,että juuri se "minun rakennukseni" ei varmasti ole yrittäjän ainoa kohde,joten netistä tilattujen tai muuten vaan viivästyneiden tai väärien ja puuttuvien osien vuoksi alkaa kusta niin yrittäjän kuin sen hintatietoisen isännänkin aikataulu.
        Itse olen aina ollut sitä mieltä että jos jokin homma pitää tehdä,niin se tehdään silloin kun on sovittu.Jos itse ei osaa/pysty niin sitten sen tekee joku ketä osaa.Omakotirakentamisessakin pitäisi pitää järki päässä siinä mistä säästää,turvallisuutta ja laatua kun ei voi saada kovinkaan halvalla vaikka kuinka harmittaa.Jos ei rahkeet riitä,niin ainahan voi tyytyä pienempään tai ostaa jo valmiin talon.


      • sähkäri.....
        kyllästynyt... kirjoitti:

        Totta kai ymmärrän sen että oikeanlaisten tuotteiden ostaminen ilman sähkärin apua on maallikolle useimmiten hankalaa ja jopa mahdotonta. Jos sähkömies ei pysty hankkimaan tukusta tavaraa siihen hintaan että pystyisi myymään niitä rautakauppahinnoilla, niin olisi järkevää että siinä tapauksessa hän toimittaisi tarvikelistan rakentajalle ja keskittyisi siihen työhön mihinkä hänet on palkattu.

        Ja palkasta; pohjoissavossa saa timpurin 20€/h, putkimiehen 25€/h ja sähkömiehestä joutuukin maksamaan sitten yli 30€/h juoksupoikalisät..

        Nuo tuntihinnat eivät voi olla liikkeen verollisia veloitushintoja, niihin pitää lisätä ainakin kymppi lisää. Ehkä pimeästi maksetun sähkömiehen voi kolmella kympillä saada töihin, ainakin etelässä näin on. Sillä tarvikkeista maksetulla ns. katteella katetaan kaikennäköisiä sivukuluja ja aikaa menee tarvikkeiden hommaamiseenkin. Työn teettäjät eivät useimmiten hommaa tavaroita, kun siihen menee tuhottomasti aikaa ja rahaa, kun niitä hakee ympäri maata.


    • 20 vuotta hinnoittelua

      Pari selventävää asiaa; laittamalla sisäänostohintojen päälle 30% katetta saadaan yritykseen jäämään 7-8% loppukate, joka on normaali tulos. Erotuksen katteesta vie kaikenlaiset ulkopuoliset kuluerät ja verottaja. Tuntipalkoista sen verran että timpurinkohdalla lienee kyseessä palkka (ei firman laskutushinta),putkimies on kyllä perinteisesti ollu 2-3 euroa kalliimpi tunnilta (n 35-38€/h). Toinen palkkiokuluihin vaikuttava huomattava ero on että timpuri on koko päivän työmaalla (valmiit tarvikkeet) toisten kohdalla näin ei ole. Jos haluatta parhaan katteen työlle niin miettikääpä auton merkkihuoltoa: 50-80/h josta asentajan palkkakulut on 12€ sivukulut 10€, pitäs kannattaa.

    • maksaa.

      Suomessa on tarpeeseen nähden 2-3 kertainen määrä tuottamattomia paperinpyörittelijöitä.
      Näille pitää jokaisessa välissä kauppaa tehdessä periä kymmenykset.

    • omilla tarvikkeillasi

      asennettuna.
      Urakointifirma olisi ottanut työstä silloin tottakai enemmän, jotta firmaan jää tarvittava kate.

      Mitä luulet, että olisiko se urakointifirma ottanut enemmän ns. takkiinsa, jos olisit teettänyt omilla tarvikkeillasi?

      Tiedän kokemuksesta, että tänäpäivänä jokainen haluaa liikevoittonsa, muodossa tai toisessa.

      Sinulta taisi vaan säästyä vaiva raahata ne romut työmaalle. Lisäksi urakoitsija ottaa ne sopivat kalusteet ja tarvikkeet mukaan ja niiden asennus on nopeampaa, kuin amatöörin itse hommaavat kalut, jotka ei mene aina ns. heittämällä.


      Olisit voinut teettää tuntityönä omilla tarvikkeilla. Sehän on selkeintä ja urakoitsijalle kuin urakoitsijalle se sopii kyllä.

      Hieman merkantintason päättelyjä nämä vaatii, mutta pitäisi maalaisjärjellä pystyä asiat päättelemään.

      Mieti itse. Yrityksen A on saatava aina tietty kate, jonka ne on budjetoinut. Se otetaan aina tavalla tai toisella. Muuten Yritys A lopettaa. Tilalle änkää yritys B jne.
      Vain ne jotka pystyy saamaan tarvittavan liikevoiton jää pystyyn. Se liikevoitto otetaan joko pelkästä työstä tai työstä tarvikemyynnistä. Lopputulos täytyy aina olla sama, tai yritys kuopataan.

      Siis se miten hankit tavarat ei vaikuta sen asennusfirman kokonaishintaan, minkä ne veloittaa tavallaan tuntia kohden. Sinä olisit voinut sopia asiat etukäteen.

      • Teen itse sähkösuunnitelmat ja toteutan ne. No olenkin amis ja käynyt sähköpuolen.. ;)


      • sähikäinen_
        daywalker-75 kirjoitti:

        Teen itse sähkösuunnitelmat ja toteutan ne. No olenkin amis ja käynyt sähköpuolen.. ;)

        Onko sulla sähköpätevyys?? Tai edes kelpoisuustodistusta?


      • sähikäinen_ kirjoitti:

        Onko sulla sähköpätevyys?? Tai edes kelpoisuustodistusta?

        ..Kelpoisuustodistus Setiltä...


    • artisti maksaa

      se on nimeltään myyntikate ja tuon katteen ottaa kaikki tukut kaupat myös nettikauppa.

    • mökkisähkö

      Kuulehan narisija. Milloin sinä tulet meille talkoisiin. Kuljetatat kaupasta minun ostamat tavarat tullessasi. Sähköurakoitsijalla on harvoin sosiaalialan koulutusta ja vielä harvemmin se saa ketään talkoisiin. Sinä et varmaan tee minuuttiakaan töitä ilmaiseksi.

      • heh..

        Tästä viestiketjusta huomaa miten ankarasti sähkömiehiä hatuttaa kun kissa on nostettu pöydälle ja sanottu asiat niin kuin ne on.
        No, tähänkin pätee vanha sanonta ahneista ja niiden lopusta...


      • kissa tässä
        heh.. kirjoitti:

        Tästä viestiketjusta huomaa miten ankarasti sähkömiehiä hatuttaa kun kissa on nostettu pöydälle ja sanottu asiat niin kuin ne on.
        No, tähänkin pätee vanha sanonta ahneista ja niiden lopusta...

        On pöydälle nostettu, saahan sitä ihmiset kitistä vaikka mistä ja eiköhän näitä jälkikäteen itkijöitä löydy jokaista ammattikuntaa kohtaan. Mikäs se sinun ammattisi olikaan niin keskustellaanpa siintä.


    • -B-
      • aloittaja

        "Asennustarvikkeiden kulurakenne:
        - ostohinta 75%
        - kuljetukset 4%
        - varasto 2%
        - hävikki 5%
        - rahoitus 1%
        - osto- ja myyntityö 6%
        - muut kustannukset 1%
        - nettokate 6%"

        No joo... Omalta kohdalta sanoisin että minä kuljetin pääsääntöisesti tavarat tukusta, varastokustannuksia ei tullut koska varastointi minun työmaalla, hävikki meni minun piikkiin, ei rahoitus-, osto/myyntityökustannuksia...

        Eli nettokate yrittäjälle 25 - 35% eikä lähelläkään tuota kuutta prosenttia joka minun ja Sähkö- ja teleurakoitsijaliiton mielestä olisi kohtuullinen kate yrittäjälle.


    • ikinä

      koskaan en ole tehnyt urakkaa jossa olisi jonkun muun kuin itseni hankkimat osat,eikä myöskään kukaan ole päin naamaa alkanut marista tarvikkeiden "kalleudesta" vaan ovat suostuneet siihen että minä toimitan osat ja teen työn.Tänne ne rutisijat sitten näköjään purkavat tuntojaan.

      • ne vaan kirjottelee

        ja kaikesta marisee.


      • mökinukko
        ne vaan kirjottelee kirjoitti:

        ja kaikesta marisee.

        Tosiköyhät taas ei edes pyydä sähkömiestä tontille vaan tekee hommat itse; ei nimittäin ole pikkumökin sähköistäminen mitään rakettitiedettä..

        Sen verran jouduin sähkömiestä vaivaamaan että viinapullopalkalla kävi tarkistamassa työn ja laittamassa nimensä lappuun - löytyy vielä näitäkin herrasmiehiä suomenmaasta, eli ei kaikki sähkärit ole täysin itsekkäitä paskiaisia..


      • 493jggj9g93gh
        mökinukko kirjoitti:

        Tosiköyhät taas ei edes pyydä sähkömiestä tontille vaan tekee hommat itse; ei nimittäin ole pikkumökin sähköistäminen mitään rakettitiedettä..

        Sen verran jouduin sähkömiestä vaivaamaan että viinapullopalkalla kävi tarkistamassa työn ja laittamassa nimensä lappuun - löytyy vielä näitäkin herrasmiehiä suomenmaasta, eli ei kaikki sähkärit ole täysin itsekkäitä paskiaisia..

        ...niin ja sitten kun se pikku mökkisi palaa asennus virheestä tai muusta sähkö viasta johtuen niin, OTAT varmaan kaiken vastuun siinä vaiheessa?? kö??
        Taidat olla syyttämässä sormi ojossa sitä IDOOTTIA joka laittoi nimen alle, ei enää kiinnosta "hyvä mies" henki kun on omaa rahaa planut kymmenien tuhansien arvosta... Ajatelkaapas sitä... kuka sitten ON PASKIAINEN... kysyn vaan???


    • HEPPPPPPP

      Puhutaan ns. siitä, että joka portaasta tuotteelle tulee "lisäarvoa".

      Esimerkki
      Tukku hankkii hiivatinmoisen kasan valaisimia varastoonsa tilaten niitä eripuolilta maailmaa. Sähköurakoitsian ei siis tarvitse käyttää aikaansa tarvikkeiden ostoon ympäri maailmaa vaan hän voi ostaa tarvittat tuotteet lähimmästä tukusta aamulla työmaalle tullessa. Näin siis tukussa on syntynyt tuotteelle "lisäarvo" jonka tukku "ottaa välistä", koska sähköurakoitsijan työ helpottuu. Kun urakoitsija tietää mitä ostaa ja mitä hän tarvitsee ei asikkaan tarvitse kantaa huolta, vaan keskittyy laskun maksamiseen. Näin urakoitsija on tehnyt tuotteelle "lisäarvoa" ja ottaa hieman siitä välistä, lisäarvonverran.

      Näin oppikirjan mukaan asia menee. Ja näin ollen kaikkien muiden ketjujen pitäisi siinä välillä tehdä luonnollinen kuolema esim. päivittäistavarakaupassa olemme saaneet huomata, että pienet kaupat häviävät isojen tieltä. Esim. suuria Prismoja voidaan jo ajatella "tukkuliikkeiksi".

      • soraääni

        Nykyään on tilanne kyllä oppikirjoista poiketen sen kaltainen, että loppuasiakas on itse selvittänyt netistä mitä tuotteita hän tarvitsee. Sitten hän soittaa jälleenmyyjälle joka ei ole ko tuotteista koskaan kuullutkaan ja jolla varasto näyttää tyhjää. Sitten jälleenmyyjä soittaa tukkuun ja sama homma. Tukun varasto on nykyään monesti ulkomailla. No ulkomaan portaan ja sen katteiden jälkeen asiakas saa tuotteen pitkän odottelun jälkeen - tuote kulkee maksimivauhdilla viikko per välikäsi.

        Tulee kalliiksi. Asiakas olisi oikeasti halunnut tilata tuotteen tehtaan suoramyynnistä ja säästää 70% hinnasta. Asiakas tekee nykyään jälleenmyyjän työn. Tukusta ei myöskään ole lisäarvoa, koska niillä ei nimestänsä poiketen ole aina enää varastoja.

        Sorry, vähän offtopic. Eikä liity nyt välttämättä mmj-kaapeliin, mutta vähänkin mutkikkaampiin tuotteisiin kyllä ehdottomasti.


      • HEPPPPPPP
        soraääni kirjoitti:

        Nykyään on tilanne kyllä oppikirjoista poiketen sen kaltainen, että loppuasiakas on itse selvittänyt netistä mitä tuotteita hän tarvitsee. Sitten hän soittaa jälleenmyyjälle joka ei ole ko tuotteista koskaan kuullutkaan ja jolla varasto näyttää tyhjää. Sitten jälleenmyyjä soittaa tukkuun ja sama homma. Tukun varasto on nykyään monesti ulkomailla. No ulkomaan portaan ja sen katteiden jälkeen asiakas saa tuotteen pitkän odottelun jälkeen - tuote kulkee maksimivauhdilla viikko per välikäsi.

        Tulee kalliiksi. Asiakas olisi oikeasti halunnut tilata tuotteen tehtaan suoramyynnistä ja säästää 70% hinnasta. Asiakas tekee nykyään jälleenmyyjän työn. Tukusta ei myöskään ole lisäarvoa, koska niillä ei nimestänsä poiketen ole aina enää varastoja.

        Sorry, vähän offtopic. Eikä liity nyt välttämättä mmj-kaapeliin, mutta vähänkin mutkikkaampiin tuotteisiin kyllä ehdottomasti.

        Tuskin yksityinen henkilö saisi tilattua tuotteita "suoraan" tehtaalta, saatikasitten tukusta (muutamia tukkuja lukuunottamatta).


    • viisauden lajeista makein

      "Pistää vaan vituttamaan kun näin jälkeen päin huomaa että itse netistä tilaamalla olisi saanut sähkökaapit, valaisimet ja lämmittimet 10-30% halvemmalla"

      Olisit hommannut itse kun kerran tiesit mitä tarvitset.

      • niinpäniin...

        Eipä kitisijä tiennyt mitä tarvitsee,ennenkuin oli saanut laskun ja erittelyn käteensä.


      • m37
        niinpäniin... kirjoitti:

        Eipä kitisijä tiennyt mitä tarvitsee,ennenkuin oli saanut laskun ja erittelyn käteensä.

        kuinka moni täällä valittava on itse mukana bisneksessä. noilla katteilla maksetaan tuotteesta aiheutuneet kulut yritykselle ei sillä kovin suurta voittoa tehdä. jonkun täytyy kuitenkin maksaa se tuotteiden tilauksesta,toimituksesta, suunnittelusta, tarjouksen tekemisestä ym. aiheutuneet kulut.

        ja jos tilaat tuotteet itse "halvemmalla" niin yleensä töistä ammattilainen verottaa enemmän kuin siitä että ostat heiltä tuotteet ja asennuksen. tämä pätee pääsääntöisesti kaikilla aloilla.

        itseäni vaan ihmetyttää että noista valitetaan aina mutta sitten tämä sama henkilö menee ja vie auton huoltoon niin tunti veloitus on paljon kalliimpi mutta ei siitä kitistä.

        itse työskentelen huolto/asennus hommissa elektroniikan puolella. ja nettikauppa "tee se itse mies" on meidän yleinen asiakas ja tuottaa paljon enemmän meille kun se että joku ostaa meiltä tuotteen ja laitetaan kaikki kuntoon. sanotaan vaikka tuote 15% ja asennus riipuen työnmäärästä 20-100€. kun taas asiakkaalla tuotteet, asennus 61€/h matkat ja työkalukorvaus.

        se vaan on niin että halvin ei ole aina halvin.


    • IP 68

      antaako säkäri pitkän takuun työlleen jos, vaikka kaikki sähkörasiat ja kytkimet jotain tarjoustalon tai honkkarin kamaa ?

      Eräässä omakoti talosa isäntä halusi hankkia talonsa valaisimet itse, tulivat miten sattuu ja yleensä ilman polttimoita ja usein väärävtyyppisiä. Onneksi ei halunnut hankkia kaikia kaapeleita ja kytkimiä. Onneksi se väsyi loppumetreillä ja saatiin itse tehdä ja hankki tavarat aikataulun mukaan

    • Tuttu juttu

      Muutaman talon kun olen urakoinut. Olen huomannut että aikataulu, tarvikkeet, asentajan tehtävät työt on hyvin riippuvaisia toisistaan kun loppulaskua kirjoitetaan.
      Halvallakin saa mut sitten saa itse hyppää hakemassa tarvikkeita, aikataulusta ei ole tietoakaan ja langat/putket saa vetää itse. Asentaja vaan kytkee.
      Kohtuu hinta? Itse putkitat, asentaja hankkii tarvikkeet ja aikataulu on lähinnä "lukujärjestys mistä ei tingitä".
      Rahalla saa kun heittää piirustukset sähkärille ja aikataulu on heti. Eikä itse tee mitään.
      Jos ei hirveästi halua tumpeloida niin seinä/katto rakenteilla voidaan paljon vaikuttaa sähkö asennuksiin.
      Höyrysulku "seinän sisään". Höyrysulun sisäpuolelle 50 mm koolaus/eristys jossa vedot tehdään. Jolloin varsinaiset runko ja eristystyöt voidaan tehdä suoraan valmiiksi. Sähkärin ei tarvitse askarrella höyrysulun läpivientien kanssa. Mahdollisia muutoksia asennuksissa voidaan tehdä helposti vielä ennen pintamateriaalien asennusta. Aina kun joku kuitenkin keksii "haluaisinkin vielä yhden pistorasian lisää". Milläs sen lisää jos se täytyy vetää yläpohjaan/seinän sisään eristeisiin. Ei suinkaan mikään halvin ratkaisu.
      Tää nyt on vähän sama kysymys kun halvan jauhelihan hakeminen toiselta puolelta kaupunkia. Kannattaako se lopulta. Kaikki vaan pitää saada ilmaiseksi.

    • sulo vileen

      Erään yrityksen johtaja tilasi itse monimetallisäteilijät työmaalle, siis valaisimet. Halvalla. Kymmeniä kappaleita. Meidän piti vain kiinnittää kiskot ja asentaa valaisimet. Kuinka ollakaan, niin valaisimet olivat osissa, pienintä jousta ja hilavitkutinta myöten. Kolme päivää kasasimme niitä yrityksen parkkipaikalla. Ja vielä puuttuivat kiinnitysvehkeet. Onneksi oli kesä ja kärpäsiä. Maksamalla kympin enemmän olisi ne saanut kasattuna.

    • Katelaskelma

      Jostain se urakoitsija sen katteensa ottaa...

    • Tuttu juttu

      katehan on jostain saatava. Helposti voidaan laskea etteihän se asenntaja tee montaakaan tuntia töitä. Siinäpä se salaisuus. Hän tietää mitä tekee!!!
      Alappa itse tekemään. Piirrustukset, kasa johtoa, putkia?? Äkkiä tulee äitiä ikävä.
      Maksaa se sitten sata euroa sinne tai tänne. Vai haluatko vaihtoehdon missä urakoitsija vaan pistää nimensä paperiin? Ja aikaa kuluu viikko tolkulla omamakotitalon sähköjä asennellessa, tai ainakin kovasti yrittäessä.

    • Sunair500

      Itse olen havainnut, että suurin hyöty on rakentajalle, kun siivoo paikat kuntoon. Meillä velotus 50€/h sis alvin. Usein joudun siivoamaan 1-2h päivässä, että saan asennukset tehtyä (turvallisesti ja hyvin).

    • ahhahhaa

      Tosiasiahan on, ettet sinä suinkaan unohtanut verrata hintoja etukäteen netissä, VAAN SINÄ ET OSANNUT, kun ET TIENNYT, mitä sinun olisi pitänyt hankkia, HELPPOHAN se nyt on verrata, kun voit tavarasta etsiä nimen ja alkaa guuglaamaan. KAUANKOHAN sinulla olisi mennyt etsiä tarvitsemasi itse, joten ehkäpä se sähkäri kuitenkin selvisi siitä hitusen nopeammin vai mitä luulet? J

      a varmemmaksi takuudeksi, kun ei kuitenkaan mennyt perille, niin voisitko hankkia minulle osat omalle työmaalleni, maksan sitten jälkikäteen netistä löytämäni hinnan perusteella. Ja sinä sitten toimitat ne osat työmaalleni ja niin kauan toimitatkin että mitään ei puutu ja kaikki on oikein. Takuun osille vaadin tietysti sinulta. Käykö vielä tässä kuussa? Ai sinulla olikin kiireitä, no ei kai kukaan kieltäydy kannattavasta keikasta kiireeseen vedoten.?

    • halojatahallooo

      Ainahan sitä voi tehdä ja eri asia on onko oikein vaiko ei ja kuka ottaa vastuun.... Käyhän naisetkin gynekologilla vaikka moni mies olisi ilmaiseksikin valmiina tutkimaan.

    • hyväksikäyttäjä

      Olen kulkenut työmailla, joissa on tehty näppituntuman mukaan asennuksia... Eräällä työmaalla kaikki johdotukset oli tehty 3x1,5 mmj johdolla. Tilaajalla oli tarkoitus, että joku käy vain hyväksymässä asennuksen ja sähkötyöt olisi hoitunut halvalla.(ongelmia oli myös kruunukytkimissa ja vaihtokytkimissä) No tee se itse mies oli laittanut 16A sulakkeen jälkeen 1,5mm2 johtoa jokaiselle pistorasialle ja kytkenyt ne itse keskukseen (JA KÄYTTÄNYT KYTKENTÖJÄ RAKENNUSTÖIDEN EDETESSÄ!!)... Tämähän tarkoittaa sitä että kun kuormitetaan 1,5mm2 johdinta lähes 16A virralla johdin lämpenee ja aiheuttaa suuren tulipalo vaaran. Tähän voinen lisätä vielä huonosti kytketyt johdot(mahdollinen kytkentävirhe aiheuttaa kipinöintiä ja lämpenemistä, mikä puolestaa aiheuttaa jälleen riskitilanteen). Tämän kaiken lisäksi pahimmassa mahdollisessa tapauksessa seinät on jo lyöty umpeen ja et edes näe, miten johdotukset on tehty. Kysymykseni kuuluukin: kun talo palaa ja lähdet hakemaan korvauksia kotivakuutuksesta, mitä mieltä olette maksaako vakuutusyhtiö ilman selvitystöiden tekemistä mukisematta 200k talon( varsinkaan jos tilanteessa on sattunut henkilövahinkoja). Tarkoituksenani on vain sanoa varoituksen sana nuorille asetajille älkää missään tapauksessa ottako vastuullenne maallikon tekemiä asennuksia voitte olla epämieluisassa asemassa jos jotain ikävää sattuu. (ja mielestäni tämä on täyttä hyväksikäyttöä "suurempi työ, mitä hyöty ja vastuu").

    • VoiOstaaItsekkin

      Kyllä noita sähkötarvikkeita voi itsekkin ostaa työmaalle. Esim. mmj-kaapelit, kojerasiat, putket, nysät jne. Jos osa tarvikkeista on itse ostettu, tuppaa yleensä saada ne sähkömiehenkin tuomat samaan hintaa. Ei kehtaa vetää ylihintaa. Ja aina kannattaa kysellä etukäteen mitä mikäkin maksaa. Monesti löytyy se halvempi yhtä hyvä vaihtoehto kun vähän kyselee, esim. pistorasiat.

      • ei_kestä

        Jos itse ostat pistorasioita ja kytkimiä työmaallesi, ne tuppaa ihmeellisesti hajoamaan kun sähkäri niitä asentaa paikoilleen.


    • Vedonvälittäjä

      Välistäjävetäjä on torpan tehtailija kun kuvittelee vetävänsä välistä ostaessaan luokatonta kuraa asennettavaksi. Se parin euron säästö rasiassa menee asentajan tuskailuun moninkertaisesti. Yleensä nämä samat pölöt muuttavat suunnitelmia lennossa suuntaan ja toiseen...

    • NickNailer

      Suomalaiset sähkötukut ovat niin ihmeellisiä basaareita, että en jakasa niiden kanssa hinnoista riidellä. Finnparttia on ainoa, jossa on kiinteät hinnat.

      Muut ovat basaareja, joiden kanssa neuvottelussa menee aikaa ja tukun kahvia tolkuttomia määriä.

      Suuremmat erät tilaan Suoraan Saksasta ja saan parasta eurooppalaista laatua, edulliset hinnat ja pienet kuljetuskustannukset. Vuosialennuksia ei sitten kyllä tule, mutta ei niitä edes kaipaakaan.

      Koskaan en ole yhtään sähkötarviketta tahallani rikkonut ja ulosmyyntihinta on sen mukaan, mitä sovitaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe