Maan vuokraus Ahvenanmaalta

Hauska on tietää

Ymmärtääkseni manner-suomalainen ei saa ostaa kiinteistöä, siis esimerkiksi kesämökkiä tai omakotitaloa, Ahvenanmaalta. Irtainta omaisuutta, kuten asunto-osakkeita, sen sijaan voi luonnollisesti hankkia. Tämä koskee siis myös itse mökkiä, joita voi kuka tahansa ostaa hirsitalojen valmistajilta.

Onko nyt, kuten luulisi, mahdollista vuokrata jonkinlainen maapläntti joltain maanomistajalta vaikka 30 vuoden vuokrasopimuksella ja sijoittaa ostamansa ja omistamansa mökki tälle tontille. Näinhän voitaisiin käytännössä kiertää tuo oman mökin pitokielto Ahvenanmaalla. Vai onko tuo maanvuokraus jollakin tapaa estetty manner-suomalaisilta? Voi olla, että rakennuslupien kanssa tulisi ainakin vaikeuksia, mutta jos sitten vaikka sijoittaisi vaan komean asuntovaunun vuokratontilleen.

9

1742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voit ostaa oman talon

      tai huoneiston kaavoitetulta alueelta!
      Laki muutos on ollut voimassa vain vähän aikaa.

      Joka muuttaa vakinaisesti asumaan saa ostaa kiinteistön kaavoitetulta alueelta!

      PS. ei muuta

    • Vuokrata voi. Tiedän tapauksia, jossa on vuokrattu talo ensin viideksi vuodeksi, oltu kirjoilla siellä ja sitten hankittu krotiseutuoikeus ja ostettu talo. Mutta tietysti voit vuokrata esim kolmeksikymmeneksi vuodeksi ilman että olet kirjoilla. Vuokrata saa aina ja tuskin siinä lupien kanssakaan ongelmia tulee, ehkä tarvitaan vuokranantajan suostumus.

      • Hauska on tietää

        Kiitos vastauksista. Jäin vielä vähän epätietoiseksi asiasta. Ymmärsinkö oikein, että maata (jossa siis ei ole mitään rakennuksia) voi vuokrata normaalisti kuten missä tahansa Suomessa. Sitten vaan pystyttää kesämökkinsä tälle vuokramaalle. Kun on kyse kesämökistä, ei ole siis mitään aikomustakaan hakea kotipaikkaoikeuksia. Mutta että tämä olisi ok (niin kaavoitetuilla kuin kaavoittamattomillakin (joilla mökit yleensä ovat) alueilla)?

        Jäi myös hieman epäselväksi tuo edellisen vastaajan toteamus, että kiinteistön ja asunto-osakkeen voi hankkia kaavoitetulta alueelta, jos muuttaa pysyvästi Ahvenenmaalle. Tarkoittaako tämä sitä, etteikö esim. asunto-osaketta, joka siis on irtainta omaisuutta kuten vaikka auto, voisi ostaa ilman muuttamista alueelle?

        Vastaukset olivat hieman vastakkaisia, tästä syystä nämä tarkennuspyynnöt.


      • Hauska on tietää kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Jäin vielä vähän epätietoiseksi asiasta. Ymmärsinkö oikein, että maata (jossa siis ei ole mitään rakennuksia) voi vuokrata normaalisti kuten missä tahansa Suomessa. Sitten vaan pystyttää kesämökkinsä tälle vuokramaalle. Kun on kyse kesämökistä, ei ole siis mitään aikomustakaan hakea kotipaikkaoikeuksia. Mutta että tämä olisi ok (niin kaavoitetuilla kuin kaavoittamattomillakin (joilla mökit yleensä ovat) alueilla)?

        Jäi myös hieman epäselväksi tuo edellisen vastaajan toteamus, että kiinteistön ja asunto-osakkeen voi hankkia kaavoitetulta alueelta, jos muuttaa pysyvästi Ahvenenmaalle. Tarkoittaako tämä sitä, etteikö esim. asunto-osaketta, joka siis on irtainta omaisuutta kuten vaikka auto, voisi ostaa ilman muuttamista alueelle?

        Vastaukset olivat hieman vastakkaisia, tästä syystä nämä tarkennuspyynnöt.

        Asunto-osakkeen (irtain) voi ostaa mistä vain ja kuka tahansa. Vakituisen asunnon voi rakentaa ja tontin ostaa kaavoitetulta alueelta, jos asuu vakituisesti täällä. Vuokrata voi kuka tahansa.


    • grynderi

      saada joku hemmetin läntti siltä luodolta. Mitäs seuraavaksi? Kaliningrad tai Murmansk vaiko Berlin?

    • Ahvenanmaan itsehallinnon lait ovat ehdottoman järkevästi laadittuja. Viiden vuoden asumisen jälkeen saat kotipaikkaoikeuden ja olet ahvenanmaalainen. Voit rakentaa vaikka kännykkätehtaan. Vuokrata voit mökin, asunnon vaikka heti.

      Tätä hienoa esimerkkiä pitäisi noudattaa myös mantereen puolella. Ei kauaa kestä nykymenolla, kun itäinen Suomi on venäläinen.

      • Lukenut

        "Ahvenanmaan itsehallinnon lait ehdottoman järkevästi laadittuja"
        Tätä hienoa esimerkkiä pitäisi noudattaa.Mitähän EU:ssa sanottaisiin Suomelle jos se rupeaisi sortamaan vähemmistökielisiään ja miten ruotsinkielisten kanssa kävisi, hekin menettäisivät nykyisen asemansa Suomessa.
        Siinä olet antanut oivan esimerkin Suomen päättäjille jospa he ryhtyvät miettimään asiaa ja pian Suomi on yksikielinen, samoin kuin Ahvenanmaa.


      • Lukenut kirjoitti:

        "Ahvenanmaan itsehallinnon lait ehdottoman järkevästi laadittuja"
        Tätä hienoa esimerkkiä pitäisi noudattaa.Mitähän EU:ssa sanottaisiin Suomelle jos se rupeaisi sortamaan vähemmistökielisiään ja miten ruotsinkielisten kanssa kävisi, hekin menettäisivät nykyisen asemansa Suomessa.
        Siinä olet antanut oivan esimerkin Suomen päättäjille jospa he ryhtyvät miettimään asiaa ja pian Suomi on yksikielinen, samoin kuin Ahvenanmaa.

        Nyt sinulta on mennyt puurot ja vellit pahasti sekaisin. Toivon sinun käsittävän mitä tarkoitin. Puhe ei ollut Suomen ruotsinkielisistä. Hehän ovat olleet satoja vuosia jo täällä, mutta kun puhutaan ei EU:ssa olevien ulkomaalaisten maan- ja kiinteistöjen ostosta, niin silloin olisi esim. viiden vuoden asuminen Suomessa ehtona. Käsittääkseni niin on Tanskassakin.


      • Lukenut
        retum kirjoitti:

        Nyt sinulta on mennyt puurot ja vellit pahasti sekaisin. Toivon sinun käsittävän mitä tarkoitin. Puhe ei ollut Suomen ruotsinkielisistä. Hehän ovat olleet satoja vuosia jo täällä, mutta kun puhutaan ei EU:ssa olevien ulkomaalaisten maan- ja kiinteistöjen ostosta, niin silloin olisi esim. viiden vuoden asuminen Suomessa ehtona. Käsittääkseni niin on Tanskassakin.

        Ahvenanmaalla on asunut Suomalaisia yhtäkauan kuin ruitsalaisiakin ehkä kauemminkin.
        Ja millä perusteilla sinä arvostelet kuka saa missäkin esimerkiksi Suomessa tai Ahvenanmaalla
        puhua omaa kieltään tai muutenkaan ihmisiksi olla.
        Eiköhän sinulla nyt ole asiat menneet pahasti hakoteille,kun tuommoista tässä alat suoltamaan.
        Ja Ahvenanmaalla ei suomenkielisillä ole paljonkaan ollut sanan-sijaa missään muodossa.
        Yrittäisit nyt ryhdistäytyä,ettei herne aivoistasi lähtisi liikkeelle ja aiheuttaisi sinulle pahan muisti katkoksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      958
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      78
      694
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      694
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe