jossain vaiheessa sellaseks et sitä ei saa pois kotikonstein vaikka mitä ja kuinka pitkään yrittäis? Että on pakko mennä leikkaukseen?
terv. penikkatautia poteva
kehittyykö
24
2099
Vastaukset
- penikka ja tauti
Taudista pääsee kun olet juoksematta vähän aikaa. Sitten kun aloitat taas juosta, hiljennä vauhtia aivan minimiin niin että, yksijalkaiset mummot menevät heitämällä ohi.Harjoittelet näin ja vähennät vauhtia vieläkin niin että ,sinua katsotaan kuin mielisairasta. Siien vasta voit alkaa vauhdin lisäyksen tosi maltillisesti. Akaa kuluu jonkin verran mutta penikkatauti hävisi meitsiltä kuin kuuluisa p... saharaan .Maltia harjoiteluun.
- tosta
vastauksesta, mutta en tossa edellisessä viestissä maininnut, että mulla on vissiinkii tää penikkatauti kehittynyt jo aika pahaks. Koska sääriin sattuu välillä vaikka vaan istun. Että tyhmä olen ollut kun en ole levännyt aikaisemmin.. Toivottavasti tämä parantuu tästä, eikä olisi mitään rasitusmurtumaa..
Kuinka pitkään toi sun vähän aikaa ilman juoksemista on? - dr knife
tosta kirjoitti:
vastauksesta, mutta en tossa edellisessä viestissä maininnut, että mulla on vissiinkii tää penikkatauti kehittynyt jo aika pahaks. Koska sääriin sattuu välillä vaikka vaan istun. Että tyhmä olen ollut kun en ole levännyt aikaisemmin.. Toivottavasti tämä parantuu tästä, eikä olisi mitään rasitusmurtumaa..
Kuinka pitkään toi sun vähän aikaa ilman juoksemista on?Kyllä kannattaa ehdotomasti leikkauttaa ennenkuin menee liian pahaks. Siis molemmat jalat, nivusien alta kokonaan pois. Ei murtumatkaan tunnu kuin joskus yöllä aavesärkynä, mutta siihen Buraanaa 600mg 3xyössä. Ei penikoista nykyään kannata kärsiä kun on pätevä hoito, eikä uusiudu...
- leikattu
hävisi leikkauksella. Alkoi treenaaminen mennä siihen, että pienikin juoksulenkki, niin sen jälkeen oli 2-5 viikon pakkolepo jatkuvan säryn vuoksi.
Kivut jäivät leikkauspöydälle ja ei ole vaivannut sen jälkeen, vaikka välillä on tullut tehtyä raskaitakin lenkkejä useana päivänä peräkkäin. En sano, että sama tilanne on jokaisella, mutta haluan tuoda esiin leikkauksen yhtenä vaihtoehtona, vaikka moni ei siihen uskokaan. Minulle se oli lopulta ainoa ja se auttoi.- vähän
...leikkaus tuli maksamaan? Tuskin niitä yleisen terveydenhuollon kautta leikataan...
- Nooratin
vähän kirjoitti:
...leikkaus tuli maksamaan? Tuskin niitä yleisen terveydenhuollon kautta leikataan...
Kuten jo eräässä toisessa ketjussa totesin, eräällä klinikalla 1600-3000 euroa per jalka. Siinä vaiheessa jätin leikkauksen vaihtoehtona pois, kun tollasia summia ei ihan opintotuella maksella xD
- leikattu
vähän kirjoitti:
eli 72 euroa. Puoli vuotta jonotin, mutta piti olla tosi aktiivinen ja kysellä missä mennään leikkauksen kanssa. Vuodella olisivat siirtäneet leikkausta eteenpäin ellen olisi tehnyt selväksi, että leikkauksen tarve on suuri.
Työterveyslääkärin kautta pääsin nopeasti ortopedin vastaanotolle, joka tutkimisen jälkeen laittoi jonoon. Yksityisellä hinnat kuulema vaihtelee noin 500 eurosta 3000 per jalka. Sitä en tiedä mikä aiheuttaa noin suuren hintavaihtelun, veikkaisin, että leikkauksen laajuus eli kuinka monta aitiota täytyy avata, vaikuttaa ratkaisevasti. - leikattu
Nooratin kirjoitti:
Kuten jo eräässä toisessa ketjussa totesin, eräällä klinikalla 1600-3000 euroa per jalka. Siinä vaiheessa jätin leikkauksen vaihtoehtona pois, kun tollasia summia ei ihan opintotuella maksella xD
Kuten toiseen viestiin kirjoitin, sain itse ajan kunnalliselta puolelta kuten muutama tuttukin, joilta on leikattu sama vaiva.
Ei minullakaan olisi ollut yksityiselle varaa, mutta näitä tehdään kyllä jo kunnallisellakin puolella. Tietysti täytyy ensin löytää lääkäri, joka uskoo, että penikkatauti on todellinen vaiva eikä vain pelkkä rasituksen aiheuttama, levolla ohi menevä juttu.
- koko homma
Kyllä vähän ihmettelen tuota penikkatauti-syndroomaa, joka tuntuu vaivaavan joitakin kuntoilijoita. Menee yli ymmärryksen sellaiset ihmiset jotka eivät osaa varoa lihaksiaan, luitaan, jänteitään siinä määrin että oppisivat harjoittelemaan oikealla tavalla, oikeilla välineillä (juoksukengät, sukat, vaatteet), oikealla ravinnolla, oikealla levolla kohtullisia määriä, ettei tuollaisia vammoja pääsisi syntymään. Enkä ymmärrä sitäkään, että kun ensimmäiset signaalit kivuista alkaa tulla, mikä kielii että jotain on mennyt väärin, ei ymmärretä korjata virhettä, mistä se sitten johtuukin ja vain LEVÄTÄ?
- simppeliä
Harrastan maastossa juoksua vain kesäisin ja talvisin tulee juostua vähän juoksumatolla.Itse juoksen nyt neljättä vuotta ja tämä on ensimmäinen kesä kun penikkatautia ei ole ilmennyt. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että se penikkataudin ehkäisy ja parantelu ei ole helppoa. Se on myös yksilöllissä kuin helposti sen saa eikä varusteissa tai juoksussa välttämättä ole mitään vikaa. Kestää aikansa ennen kuin kroppa tottuu siihen rasitukseen. Se on ehkä vähän hankala ymmärtää jos ei itse ole koskaan penikkatautia potenut.
Itse selvisin huolellisella venyttelyllä ja hieronnalla. Mutta tarkasti saa kuunnella niitä tuntemuksia ettei mene yli. Hyvä sääntö on se, että jos juostessa tuntuu kipua niin venyttelyä ja hierontaa ja harrastus jatkuu kun juoksussa ei enää kipuile. - sua
simppeliä kirjoitti:
Harrastan maastossa juoksua vain kesäisin ja talvisin tulee juostua vähän juoksumatolla.Itse juoksen nyt neljättä vuotta ja tämä on ensimmäinen kesä kun penikkatautia ei ole ilmennyt. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että se penikkataudin ehkäisy ja parantelu ei ole helppoa. Se on myös yksilöllissä kuin helposti sen saa eikä varusteissa tai juoksussa välttämättä ole mitään vikaa. Kestää aikansa ennen kuin kroppa tottuu siihen rasitukseen. Se on ehkä vähän hankala ymmärtää jos ei itse ole koskaan penikkatautia potenut.
Itse selvisin huolellisella venyttelyllä ja hieronnalla. Mutta tarkasti saa kuunnella niitä tuntemuksia ettei mene yli. Hyvä sääntö on se, että jos juostessa tuntuu kipua niin venyttelyä ja hierontaa ja harrastus jatkuu kun juoksussa ei enää kipuile.sitten hieroi? sä itse vai joku ammattilainen?
- simppeliä
sua kirjoitti:
sitten hieroi? sä itse vai joku ammattilainen?
Sääret on onneks niin hyvässä paikassa, että pystyy hieromaan ihan itse. Se on näppärä ja halpa apu vaivaan. Ainakin itselläni se auttoi. Ja kukas sen paremmin tietäisi missä sattuu ja mikä ote tuntuu parhaimmalta. Lisäksi sen avun saa usein ja nopeasti. Kannattaa ottaa käyttöön heti kun jotain tuntemuksia alkaa olla, ettei niitä kiinnikkeitä pääse kunnolla edes syntymään.
- ammattilainen
simppeliä kirjoitti:
Sääret on onneks niin hyvässä paikassa, että pystyy hieromaan ihan itse. Se on näppärä ja halpa apu vaivaan. Ainakin itselläni se auttoi. Ja kukas sen paremmin tietäisi missä sattuu ja mikä ote tuntuu parhaimmalta. Lisäksi sen avun saa usein ja nopeasti. Kannattaa ottaa käyttöön heti kun jotain tuntemuksia alkaa olla, ettei niitä kiinnikkeitä pääse kunnolla edes syntymään.
osaa varmasti repiä ne kaikki sieltä pois. Itellä ainakin oli jo niin kipee, ettei ite pystyny käyttämään niin paljon voimaa, että olis onnistunu. Eli siis kun menee hierojalle, niin se sitten repii ne koski vaikka kuinka. Itse on hankalampi tuottaa niin peljon kipua ittelle.
- koko homma
simppeliä kirjoitti:
Itse selvisin huolellisella venyttelyllä ja hieronnalla. Mutta tarkasti saa kuunnella niitä tuntemuksia ettei mene yli. Hyvä sääntö on se, että jos juostessa tuntuu kipua niin venyttelyä ja hierontaa ja harrastus jatkuu kun juoksussa ei enää kipuile.varma että teet jotain väärin. "Penikkatauti" on yleensä koirilla, en tiedä mistä tuo älytön nimityts luukalvotulehdukseen on tullut. Niitä ei hieromalla voi repiä auki eikä saakaan mennä hieromaan koska se on tulehdus eikä mitään muuta. Itselläni oli pahana kauan sitten, kun hölmöyttäni aloitin juoksuharrastuksen halvoilla kengillä ja liian kovalla aloituksella. Säären etuosa oli kosketuksesta arka eikä tämä mennyt ohi ennenkuin 4 viikon minimi rasituksella. En edes kävellyt enempää kuin mitä työelämässä oli pakko. Sen jälkeen ostin kunnon kengät, opettelin venyttelemään, lämmittelemään ja aloitin tarpeeksi helpoilla lenkeillä, jolloin jalat vähitellen tottuivat rasitukseen. Jos tekee tään pohjatyön kunnolla, eikä hommaa sinne mitään kroonisia pikkutulehduksia, niin varmaan säästyy vaivoilta. Mulle ei tule juuri koskaan minkäänlaisia jalkakipuja juostessa eikä sen jälkeenkään. Maitohappokivut ovat ihan eri asia ja ne menevät ohi äkkiä. Olen käsivamman takia ollut juoksematta nyt yli kuukauden ja olen varma että jos vedän nyt 20 km täysillä asvaltilla niin varmaan saan niitä "penikoita". Mutta onneks en oo niin hullu että tekisin niin.
- mitäs
koko homma kirjoitti:
varma että teet jotain väärin. "Penikkatauti" on yleensä koirilla, en tiedä mistä tuo älytön nimityts luukalvotulehdukseen on tullut. Niitä ei hieromalla voi repiä auki eikä saakaan mennä hieromaan koska se on tulehdus eikä mitään muuta. Itselläni oli pahana kauan sitten, kun hölmöyttäni aloitin juoksuharrastuksen halvoilla kengillä ja liian kovalla aloituksella. Säären etuosa oli kosketuksesta arka eikä tämä mennyt ohi ennenkuin 4 viikon minimi rasituksella. En edes kävellyt enempää kuin mitä työelämässä oli pakko. Sen jälkeen ostin kunnon kengät, opettelin venyttelemään, lämmittelemään ja aloitin tarpeeksi helpoilla lenkeillä, jolloin jalat vähitellen tottuivat rasitukseen. Jos tekee tään pohjatyön kunnolla, eikä hommaa sinne mitään kroonisia pikkutulehduksia, niin varmaan säästyy vaivoilta. Mulle ei tule juuri koskaan minkäänlaisia jalkakipuja juostessa eikä sen jälkeenkään. Maitohappokivut ovat ihan eri asia ja ne menevät ohi äkkiä. Olen käsivamman takia ollut juoksematta nyt yli kuukauden ja olen varma että jos vedän nyt 20 km täysillä asvaltilla niin varmaan saan niitä "penikoita". Mutta onneks en oo niin hullu että tekisin niin.
kun tää on jo vissiin aika pahana..Olen ollut juoksematta jo pitkään, taitaapi olla jo noin 2kk..kenkäni eivät tosiaankaan ole olleet mitkään halppikset ja minulla on teetetyt pohjalliset, mutta ehkä sitten olen juossut liian kova ja liikaa, kun ei aina ole jaksanut laittaa sykemittaria. Mutta onko leikkaus ainut vaihtoehto jos se on jo mennyt tosi pahaks, vai auttaaks se hierominen sitten asiaan? Toivottavasti ei ole mitään murtumia..
Tiedän että olen ollut idiootti, ja kiitos vastauksistanne! - koko homma
mitäs kirjoitti:
kun tää on jo vissiin aika pahana..Olen ollut juoksematta jo pitkään, taitaapi olla jo noin 2kk..kenkäni eivät tosiaankaan ole olleet mitkään halppikset ja minulla on teetetyt pohjalliset, mutta ehkä sitten olen juossut liian kova ja liikaa, kun ei aina ole jaksanut laittaa sykemittaria. Mutta onko leikkaus ainut vaihtoehto jos se on jo mennyt tosi pahaks, vai auttaaks se hierominen sitten asiaan? Toivottavasti ei ole mitään murtumia..
Tiedän että olen ollut idiootti, ja kiitos vastauksistanne!näin sivullisen, mutta kyllähän tuo lääkärihoitoa jo kaipaa. En tiedä mitä vaurioita tapahtuu pikäaikaisen tulehduksen seurauksena, saattaa olla että on jo sellaisikin muutoksia, että tarvitsee leikkausta. Ei ole mahdottomuus sekään että pahimmilaan johtaa pysyvään invaliiditettiin. Siis pätevän lääkärin hoitoon tutkituttamaan heti!
- t14
koko homma kirjoitti:
näin sivullisen, mutta kyllähän tuo lääkärihoitoa jo kaipaa. En tiedä mitä vaurioita tapahtuu pikäaikaisen tulehduksen seurauksena, saattaa olla että on jo sellaisikin muutoksia, että tarvitsee leikkausta. Ei ole mahdottomuus sekään että pahimmilaan johtaa pysyvään invaliiditettiin. Siis pätevän lääkärin hoitoon tutkituttamaan heti!
Penikkatauti yleensä lähtee parin kk:n levolla pois jos ei ole pahempi.Itsellä ainakin lähti.
Tärkein asia penikkataudin jälkeen kun alat taas juosta on se, että kuuntelet itseäsi.Eli heti kun tulee pienikin kipu jätät leikin kesken ja teet jotain korvaavaa (rullaluistelu,pyöräily,uinti).
Hieronnasta olen sitä mieltä että se auttaa hyvin,paitsi hieronnan pitää olla varovaista ja kiinnikkeitä ei saa ruvetä itse `repimään` auki,koska se tekee vain huonoa penikoille entisestään,siis joku ammattilainen voi niitä repiä ,mutta ei itse jos ei ole siihen aiempaa kokemusta.
Hyvä keino hieroa jalkoja on saunassa.Ota kovat löylyt ,ja kun jalat ovat hiestä liukkaat alat hieroa jalkoja esim.kääntelemällä ja vääntelemällä pohkeita. - invaliditeettiin???
koko homma kirjoitti:
näin sivullisen, mutta kyllähän tuo lääkärihoitoa jo kaipaa. En tiedä mitä vaurioita tapahtuu pikäaikaisen tulehduksen seurauksena, saattaa olla että on jo sellaisikin muutoksia, että tarvitsee leikkausta. Ei ole mahdottomuus sekään että pahimmilaan johtaa pysyvään invaliiditettiin. Siis pätevän lääkärin hoitoon tutkituttamaan heti!
tarkottaako se sitä että en ehkä ikinä enää pysty juoksemaan???!!! Nyt muuten on varattu lääkäri aika ensiviikon keskiviikkoon.
- ...
koko homma kirjoitti:
varma että teet jotain väärin. "Penikkatauti" on yleensä koirilla, en tiedä mistä tuo älytön nimityts luukalvotulehdukseen on tullut. Niitä ei hieromalla voi repiä auki eikä saakaan mennä hieromaan koska se on tulehdus eikä mitään muuta. Itselläni oli pahana kauan sitten, kun hölmöyttäni aloitin juoksuharrastuksen halvoilla kengillä ja liian kovalla aloituksella. Säären etuosa oli kosketuksesta arka eikä tämä mennyt ohi ennenkuin 4 viikon minimi rasituksella. En edes kävellyt enempää kuin mitä työelämässä oli pakko. Sen jälkeen ostin kunnon kengät, opettelin venyttelemään, lämmittelemään ja aloitin tarpeeksi helpoilla lenkeillä, jolloin jalat vähitellen tottuivat rasitukseen. Jos tekee tään pohjatyön kunnolla, eikä hommaa sinne mitään kroonisia pikkutulehduksia, niin varmaan säästyy vaivoilta. Mulle ei tule juuri koskaan minkäänlaisia jalkakipuja juostessa eikä sen jälkeenkään. Maitohappokivut ovat ihan eri asia ja ne menevät ohi äkkiä. Olen käsivamman takia ollut juoksematta nyt yli kuukauden ja olen varma että jos vedän nyt 20 km täysillä asvaltilla niin varmaan saan niitä "penikoita". Mutta onneks en oo niin hullu että tekisin niin.
kun olet saanut avun kyseisillä tavoilla. Mutta onkohan mahdollista, että joku toinen ihminen on ihan eri juttu? Se mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella tai kolmannella. Siksi ei pitäisi mennä sanomaan, että sä et jotain väärin ellet tosiaan ole seurannut toisen tilannetta tarkasti vierestä ja nähnyt mitä toinen tekee ja miten.
Itse kärsin "penikoista" 15 vuotta kunnes kirurgin veitsi toi avun tuohon jatkuvaan kipuun ja tulehduskierteeseen. Sen jälkeen ei ole tarvinnut samanlaista kipua enää tuntea. Tottakai jos tekee liikaa liian nopeasti, kipuja tulee. Mutta krooninen lihasaitio-oireyhtymä ei ole mikään huuhaa-juttu, joka tulee siitä, kun ei tee asioita oikein. - pitkään?
... kirjoitti:
kun olet saanut avun kyseisillä tavoilla. Mutta onkohan mahdollista, että joku toinen ihminen on ihan eri juttu? Se mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella tai kolmannella. Siksi ei pitäisi mennä sanomaan, että sä et jotain väärin ellet tosiaan ole seurannut toisen tilannetta tarkasti vierestä ja nähnyt mitä toinen tekee ja miten.
Itse kärsin "penikoista" 15 vuotta kunnes kirurgin veitsi toi avun tuohon jatkuvaan kipuun ja tulehduskierteeseen. Sen jälkeen ei ole tarvinnut samanlaista kipua enää tuntea. Tottakai jos tekee liikaa liian nopeasti, kipuja tulee. Mutta krooninen lihasaitio-oireyhtymä ei ole mikään huuhaa-juttu, joka tulee siitä, kun ei tee asioita oikein.tosta leikkauksesta kestää parantua?
- leikattu
pitkään? kirjoitti:
tosta leikkauksesta kestää parantua?
pääsi heti, tosin ensimmäiset kaks viikkoa kivut rajoitti liikkumista aika paljon. Neljän viikon kohdalla aloitin varovaiset kävelylenkit ja kuuden viikon kohdalla tein jo aamu- ja iltalenkit samoin palasin takaisin kuntosalille. Minä tosin olen ollut aika taulusta edellä monen saman kokeneen mielestä, joillakin turvotus saattaa kestää pitkään ja se hidastuttaa paranemista.
- joutunut
leikattu kirjoitti:
pääsi heti, tosin ensimmäiset kaks viikkoa kivut rajoitti liikkumista aika paljon. Neljän viikon kohdalla aloitin varovaiset kävelylenkit ja kuuden viikon kohdalla tein jo aamu- ja iltalenkit samoin palasin takaisin kuntosalille. Minä tosin olen ollut aika taulusta edellä monen saman kokeneen mielestä, joillakin turvotus saattaa kestää pitkään ja se hidastuttaa paranemista.
pitämään keppejä? Mitäs jos leikataan molemmat jalat? joudunko olemaan pyörätuolissa? Ois kyllä tosi hienoo jos ei tarviis kumpiakaan!
- leikattu
joutunut kirjoitti:
pitämään keppejä? Mitäs jos leikataan molemmat jalat? joudunko olemaan pyörätuolissa? Ois kyllä tosi hienoo jos ei tarviis kumpiakaan!
Kepeillä kuljin noin kolmisen viikkoa, normaalisti max kaksi viikkoa tarvii niitä, mutta mulla tuli suuret mustelmat, joiden vuoksi kävely oli aluksi kivuliasta enkä luottanut jalkoihin niin paljon, että olisin uskaltanut ilman keppejä liikkua.
Molemmat jalat leikattiin siis samalla kertaa polvi tähystettiin. Ei näissä operaatioissa pyörätuolia käytetä, ei ole tarvetta ja toisaalta veritulpan riski on suurempi mitä vähemmän jalkoja liikuttaa. Sen vuoksi heti ylös, kun nukutus/puudutus helpottaa.
- leikattu
Todellinen lihasaitio-oireyhtymä, se oikea "penikkatauti" tarkoittaa lihaksen ympärillä olevan kalvon periksiantamattomuutta, joka aiheuttaa kipua lihaksen kasvaessa yli sen, mitä tuo kalvo kestää.
Eli hieronnalla saatetaan auttaa lihaksen ja luun välisen tilan kasvamista, mutta todellista penikkataudin syytä eli tuota kalvon ahtautta ei millään hieronnalla poisteta.
Yksi lääkäri totesi minun tapauksessa, että leikkauksen toinen vaihtoehto on "surkastuttaa" lihakset niin, että veri pääsee taas kiertämään lihaksessa ja näin ollen helpottaa tuota kalvon kireyttä ja sen aiheuttamaa kroonista vaivaa. Mutta vaiva palaa takaisin heti, kun lihas aloittaa jälleen kasvamisen ja saavuttaa satavarmasti jälleen saman koon ja jälleen ollaan lähtötilanteessa.
Jos kuitenkin luulet, että on kyse enemmänkin rasitusvammasta kuin lihasaitio-oireyhtymästä, niin käy asiantuntevan hierojan/fysioterapeutin puheilla ennen kuin tilaat ajan ensimmäiselle luettelosta löytyvälle hierojalle, joka saattaa vaan pahentaa tilannetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244586- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521