Manaaja..

namisuku

iski sata volttia kun kävin katsomassa, 16 vuotiaana. SEtä on kiva katsoa ja sitten on HOHTO ja sen "kylpyamme"kohtaus. Niin tietysti ja Uinu, uinu lemmikkini. Kyllä nämä ovat mun suosikkeja:D
Onhan noita ihania kauhupätkiä!

8

640

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuo Manaaja

on aina ollut lähinnä hauska elokuva. Hernekeiton roiskimiset, tytön rivot huudot ja hengenmiesten vimmainen riimittely aiheuttavat naurunpurskahduksia enemmän kuin mitään muuta.

• Et vain ole tajunnut kontrastia tytön (lapsuuden) olemuksen ja Pazuzun riivaman käytöksen välillä!
        Sen välillä mitä meidän lähtökohtaisesti odotetaan olevan (viattomia) ja mitä pahimmillaan olemme (ihmisiä).

Kaikkinensa lähes täydellisesti rakennettu kauhuleffa, ja elokuva - mutta jos tosiaan katsoo elokuvaa vain shokkiefektejä tarkastellen, elokuva voi kääntyä nykypäivänä enemmän komiikaksi, mutta muistettakoon, että 70-luvulla krusifiksiin naiminen ei ollut arkipäivää!

• Manaajan
        jtguytiooiyhvb kirjoitti:

Et vain ole tajunnut kontrastia tytön (lapsuuden) olemuksen ja Pazuzun riivaman käytöksen välillä!
        Sen välillä mitä meidän lähtökohtaisesti odotetaan olevan (viattomia) ja mitä pahimmillaan olemme (ihmisiä).

Kaikkinensa lähes täydellisesti rakennettu kauhuleffa, ja elokuva - mutta jos tosiaan katsoo elokuvaa vain shokkiefektejä tarkastellen, elokuva voi kääntyä nykypäivänä enemmän komiikaksi, mutta muistettakoon, että 70-luvulla krusifiksiin naiminen ei ollut arkipäivää!

kauheudesta/kauhistuttavuudesta monien luettujen/kuultujen kommenttien perusteella olivat ilmeisesti liian kovat. En ole väittänyt Manaajaa huonoksi/huonosti tehdyksi kauhuelokuvaksi.

Mielestäni The Omen (Ennustus) -elokuvat (ainakin osat 1-2) ovat paljon 'kauheampia'. Ja Manaajan jatko-osat ovat selkeää alamäkeä tuosta ykkösestä.

• diapolos

Se kun kuunteli pappi väärin päin riivatun mölinää : < ja on tämä muutenkin kauhuelokuvaksi melko ahdistava.

• Mr.Ramone

Suht sama lista mullakin! :D
      Paitsi tuohon vielä lisäisin Texasin moottorisahamurhaajan, Halloweenin, Elävien kuolleiden yön ja Psykon.

Manaaja on aika ahdistava elokuva. Kyl siinä nauraakin saa... mut en silti tajua, että miten jotkut jaksaa tuota klassikkoa tulla arvostelemaan tyyliin "nauroin koko leffan ajan. oikee komedia".

Noh, mielipiteensä kullakin. Mulle Hohdossa on aina tehnyt suurimman vaikutuksen ne pikkutyttöjen kummitukset. Ja sit tietty "RedruM".

Uinu, uinu lemmikkini on silti mulle tähän mennessä tehnyt suurimman vaikutuksen. Kai se kulkee geeneissä, kun äiti uskalla sitä vielä tänäpäivänäkään yksin katsoa... vaikka kyl se kaikenlaisia kauhuleffoja muuten pystyy katselemaan. Kai se johtuu siitä, ettei se ole ihan niin yliampuva, kuin monet muut "zombie" tai kummituselokuvat... Tai en mä tiedä. Jotenkin se vaan kolahtaa eniten kauhuna mulle. =D

• pxä

Itse näin Manaajan ekan kerran noin 18-kesäisenä kun pidennetty versio tuli teattereihin vajaa vuosikymmen sitten. Minulle sitä oli jo lapsesta asti mainostettu kauheana elokuvana ja leffa lunasti odotukset. Lisäksi minuun teki suuren vaikutuksen tarinan jyrkät ristiriidat ja vastakkainasettelut, kuten lapsen viattomuus ja demonin karkeus, uskonsa menettänyt pappi ja uskonasioiden todeksi tuleminen riivaajan kautta, tai sitten Isä Meidän -rukous ja räävittömyyksiä puhuva pikkutyttö. Olin mykkänä vaikutuksesta.

Ylimääräinen vastakkainasettelu rakentui siitä kun samassa näytöksessä oli iso nippu noin kolmekymppisiä jätkäntynkiä, jotka suureen ääneen hohottelivat esim. krusifiksitempulle. En voinut kuin ihmetellä.

No, nauruahan on jo kauan aikaa pidetty pelkorefleksinä. Ja parikin teoriaa olen kuullut siitä että tiedostaen tai tiedostamattaan teinijannut tulevat katsomaan kauhuleffoja todistaakseen itselleen ja seuralleen että "mua ei vittu pelota".

• diapolos

joidenkin huumorin taju nyt vain on sellainen, ett naurattaa paljon tytön puhkaistessa immenkalvonsa krusifiksillä ja huutaessa "Nussi mua Jeesus!".

• yksilöllistä

Olen se, joka tässä keskustelussa ensimmäisenä otti esiin tuon 'hauskuuden'.

Näin Manaajan ensimmäisen kerran silloin kun se tuli ensimmäisen kerran Suomen tv:stä (vapailla kanavilla).

No. Olen nähnyt paljon monenlaisia elokuvia, myös kauhua. Olin kuullut Manaajasta kommenttia, joiden mukaan 'se on kauhee' tms. Joten odotukset olivat sen mukaiset. Sitten pettymys oli myöskin sen mukainen. Tätäkö tämä nyt oli. Hirveän kauheaa. Hernekeitto ja Pazuzu.

Aiheet, kuten 'ristiriidat ja vastakkainasettelut, kuten lapsen viattomuus ja demonin karkeus, uskonsa menettänyt pappi ja uskonasioiden todeksi tuleminen riivaajan kautta' ovat kauhuleffojen vakiorepertuaaria. Voi olla, että Manaajan ensi-illan aikaan siinä oli jotain uutta, mutta aika on ajanut sen kauhistuttavuuden yli.

Elokuva on toki erittäin hyvä, sitä en ole kiistänytkään. Sitä ei aika ole pystynyt muuttamaan. Mutta tuo besserwisser-leffakommentointi on syvältä.

Onko muka niin, että ko elokuvaa ei voi katsoa muutoin, kuin kynsiä purren kädet kyynärpäätä myöten kitusissa? Jos elokuva ei herätä kauhu/pelkoreaktiota, onko se väärin katsottu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1722
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1558
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      42
      1059
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      919
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      881
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      836
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      778
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      770
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      768
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      740
    Aihe