vinkkejä tasokkaaseen telttamatkailuun?

ile D4D

Tervehdys kaikille palstalaisille!

En ole karavaanari varsinaisesti, mutta viimeisen viidentoista vuoden aikana on tullut kierrettyä henkilöautolla ympäri Eurooppaa n. 50 tkm. Taukoa on ollut nyt viisi vuotta lapsen tulon myötä, mutta viikko sitten teimme harjoittelumatkan Liettuan Palangaan viisivuotiaan tyttäremme kanssa (asuimme kylläkin hotellissa).

Asumismuotoina ovat olleet huvilateltta ja kohtuuhintaiset hotellit ja majatalot.

Telttailulla on ihmisten mielissä askeettinen ja kurja maine. Omat kokemuksemme kuitenkin esim. Italiasta, Etelä-Ranskasta, Unkarista ja Kroatiasta ovat olleet niin hyviä, että olen suunnitellut hankkia markkinoiden parhaan teltan ja tulevina vuosina ajella henkilöautolla kohteeseen ja pitää siellä majaa samassa paikassa ainakin viikon.

Telttailun puolesta argumentit: edullinen; ei suuria investointeja, vähäruokainen vanha henkilöauto käy, oma siisinä pidetty ympäristö; ei yllätyksiä hometaloista tai haisevista kokolattiamatoista, raikas ilma ja tietty fyysinen ponnistus leirin pystytyksessä ja ylläpidossa.

Uhkina tietysti sääolot, sade ja myrskyt.Tämän välttää varmimmin ajamalla Alppien eteläpuolelle. Uhkana myös lukitsemattomat tilat, joten arvokkaampi varustus tulisi olla aina lukitussa henkilöautossa.

Tällä hetkellä suunnitelmissa on hankkia esim. Vapaa-ajan tarviketalosta Villa 4 Huvilateltta, tasokkaat tuolit ja pöytä. Ideaalista olisi sähköt, jolloin onnistuisi vedenkeittäminen, tietoliikenneyhteydet, kameroiden akkujen lataaminen ja valaistus.. Vaikeaa vaan on kuvitella receptionin henkilön ilmettä, kun pyydän sähköä telttapaikkaan... Ja varmaan suunnittelemani kahdenkymmenen neliön teltan pystytys ei onnistu ihan jokapaikkaan..

Eli onko kellään kokemusta luksuslomailusta telttaillen, niin otan vinkkejä vastaan mielellään.

12

2357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parempi kuin pelkkä teltta
    • Luxustelttailijalle
    • ShoVeli1

      Mikä helekutin hinku noilla karavaanareilla on saada auton perään joku polttoaineenkulutusta lisäävä ja ajamista hankaloittava härpäke ( pysäköinti ja ajo ruuhkassa keskellä Pariisia ! esim..) Ja josta vielä joutuu maksamaan ekstraa esim, laivoissa ja lautoissa ? Tähän johtopäätökseen tulee kun lukee karavaanarien kirjoittamia vastauksia !

      Tuo kysyjä kun käsittääkseni haluaa matkailla henkilöautolla ilman perävaunun tuomia haittoja ! Telttahan kulkee auton takakontissa, ei siihen mitään kärryjä tarvita.

      Olen matkaillut ison teltan kanssa ympäri eurooppaa ja homma on ihan kivaa, tietysti pesuhommat ym, vaativat omat erityisjärjestelynsä, etenkin kun karavaanarit hyökkäävät jo aamuviideltä holvaamaan leiripaikan kaiken lämpimän veden.....nuo kertomasi lisäjutut ovat ihan ok, hommaahan niiden mukana kuskaamisessa on, mutta kun tavarat pakkaat autoosi, niin voit mennä paikkoihin mihin karavaanareilla ei ole mitän asiaa isojen yhdistelmiensä, tai asuntoautojensa kanssa.

      • ile D4D

        Kiitos vaan kahdelle ensimmäiselle vastaajalle telttaperävaunulinkeistä. Olen googlettanut oikein urakalla ja tietämykseni telttaperävaunuista on lisääntynyt huimasti. Varsinkin jenkeistä tuntuu löytyvän oikein kunnon pelejä, mutta..

        "Härpäkkeen" perässävetämistä vielä suurempi ongelma on mielestäni sen säilytys ympäri vuoden. Vaikka itselläni olisi sille lämmin säilytystila, pidän tilaa kuitenkin niin arvokkaana, etten raskisi sitä telttaperävaunun säilytykseen käyttää. Ja tonttini koko on 660 neliötä, joten tiukkaa tekisi löytää sille huomaamaton säilytyspaikka pihanperiltä. Ja murhetta tulisi tietysti käyttämättömyyttän ruostuvista laakereista ja jousista.

        Käytiin tänään muuten Hämeenlinnan asuntomessuilla ja useaan otteeseen vaimo mainitsi nopeissa ohituksissa ja rivakoissa rampeiltatuloissa, että miten olisi käynyt, jos teltttaperävaunu olisi ollut perässä, niin tuumin, että ai niin, en varmaan olisi muistanut sen olemassaoloa.

        Näin juuri on kuin kirjoitat, että haluan hyödyntää hyvässä kunnossa pitämääni henkilöautoa myös lomailuun ja liikkua paikallisella liikennerytmillä (välillä jopa kaahaten kuten Pariisissa riemukaarta kiertäen). Auto maksaa itsensä työnantajan kilometrikorvauksilla ja kulkee viiden litran kulutuksella dieseliä, joten kulkeminen ei juuri lauttalippuja enempää maksa. Vaunun, asuntoauton tai kesämökin todellinen yöpymishinta varmasti yllättää, jos laskelmassa on rehellinen.

        Ihanteellinen auto olisi iso farmari, jossa kantavuutta 700kg. Nyt täytyy tyytyä alle viidensadan kilon kantavuuteen ja keskiluokan sedaniin.


    • niin tuskin

      kukaan ihmettelee jos pyydät sähkötolppaa teltalle. Vaunureissuilla euroopassa huomasin että vähän jokaiseen keskieurooppalaisen perheen teltalle meni sähköjohto.Ja varustetaso oli varsinkin saksalaisilla mahtava.Erittäin tilaavat teltat.Oli matkajääkaapit,tv:t, tuulettimet jne...Eli sähköä tarvittiin. Toki vaikuttti siltä kun ne sen leirin pystytti niin myös jäivät koko lomaksi paikalleen.

      Vaikka minulla itselläni on vaunu niin tänä kesänä tein poikkeuksen ja lähdin perheen kanssa telttailemaan ruotsiin viikoksi.Ei se telttailu niin askeettista ole jos varusteen ja niitten taso on hyvä. Oli onneksi tallella vanha laadukas eteisellä varustettu kupooliteltta.Retki pöytä,kolme mukavaa lepotuolia,spriikeitin ja matkajääkaappi sekä muutaman metrin teltta aita millä sai sopivasti suojaa pöydälle ja tuoleille.Me tosin pärjättiin auton akulla eikä tarvittu verkkovirtaa.Nettiin pääsi (jos halusi) leirintäalueen kahvilasta.Suosittelen että jätät tietokoneen kotiin sillä viimeksi kun olin lomareisulla ja kone mukana niin töitähän siinä tuli tehtyä.

      Hauskoja telttaretkiä teill.

      • ile D4D

        kun teit havainnon näistä ökyvarustelluista sakemanneista telttoineen? Mukava kuulla, etten ole suunitelmissani ainoa, vaan jotkut ovat jopa toteuttaneet ne, ja että infrastruktuuri löytyy jostain päin.

        Ruotsista ja Norjasta meikäläisellä on kanssa hienot muistot (johtuen ehkä siitä että telttaloma sattui hellekauteen kahdella eri reissulla). Norjan reissu on varmaan ollut kaikista reissuista halvin omine herniksineen ja kotiviineineen (lama-aika 93-94). Etelä Norjaa parempia maisemia ei vielä ole tullut vastaan (no Romania on vielä käymättä).


      • on tullut
        ile D4D kirjoitti:

        kun teit havainnon näistä ökyvarustelluista sakemanneista telttoineen? Mukava kuulla, etten ole suunitelmissani ainoa, vaan jotkut ovat jopa toteuttaneet ne, ja että infrastruktuuri löytyy jostain päin.

        Ruotsista ja Norjasta meikäläisellä on kanssa hienot muistot (johtuen ehkä siitä että telttaloma sattui hellekauteen kahdella eri reissulla). Norjan reissu on varmaan ollut kaikista reissuista halvin omine herniksineen ja kotiviineineen (lama-aika 93-94). Etelä Norjaa parempia maisemia ei vielä ole tullut vastaan (no Romania on vielä käymättä).

        käytyä joka maassa Portugalia lukuunottamatta.Ai niin ne itä euroopan uudet valtiot tuli käytä läpi silloin kuin se vielä oli Jugoslavia. Toissa kesänä vietimme perheen kanssa koko kuukakuden reisussa.Eli Ruotsi (pelkkä läpiajo),Tanska,Saksa,Hollanti,Belgia (läpiajo) Ranska (noin 2 viikkoa),Päiväristeily Englantiin,Luxemburgi ja tietenkin matka takaisin Suomeen.Olemme luopuneet aikaisempien reissujen tyylistä että "pitää nähdä mahdollisimman paljon".Tulee vain stressi ja palaa väsyneenä takaisin töihin.Vietimme hollanissa 5 yötä ja ranskassa 2 viikkoa siten että 1 viikko rannikolla (Calais) ja viikko Pariisin tienoilla.Voin sanoa että Disney land sai aikuisenkin hämilleen,sen verran hieno oli.

        Ai niin, ne teltat ei ollut ns. perinteisiä huvitelttoja vaan usein telttoja missä lähtökohta oli iso kupooliteltta ja sitten 1-4 sivuosastoa. No olihan niitä kaikenlaisia muitakin.


    • ile D-4D

      No kolme vuotta meni hankkeen toteuttamiseen, mutta nyt teimme reissun Ruotsiin, koska Suomesta en löytänyt mieleistäni telttaa. Tämmöinen tuli hankittua Göteborgista, eli viiden hengen malli kahdella sisäteltalla. Teltan lisäksi hommattiin tuolta Göteborg-butiikista kokoontaitettava pöytä neljän tuolin setti, sekä Suomasta Jyskistä järeä 180x200x20 ilmapatja, pari makuupussia ja kokoontaittuva nojatuoli (oli huippu, eli pitää hankkia myös toinen). Lisäksi toiseen sisäteltaan sopiva 120x200x20 ilmapatja.

      http://www.friluftsvaror.se/varor/verona.htm

      No sitten telttaa pystyyn kolmisen tuntia ensimmäisellä kerralla Vänernin eteläosiin. Jatkossa menee varmaan puoleen siitä, mutta iso homma on.

      Ja sähköt teltalle jatkojohtokelan kautta. Varusteina sähköinen kylmäboksi, vedenkeitin, munankeitin, sähköinen grilli, DVD ja tietysti kaikkien paristojen laturit. Ei tosiaan herättänyt ihmetystä pyytää sähköä telttapaikalle.

      Samassa paikassa telttailimme neljä yötä. Teltan purku suoritettiin sateessa ja se piti laittaa mytyssä märkänä männynhavuja täynnä takakonttiin. Keppien parempi merkitseminen on vielä edessä seuraavan pystytyksen yhteydessä. Maahanlyöntikiilat täytyy vielä hommata alkuperäisiä paremmat. Samoin kunnon pressu lattiaksi.

      Teltan lisäksi jouduimme hankkimaan kattoboksin. Autona on vuoden -01 Avensis, johon on tullut vaihdettua järeämmät takajouset. Ne ovat välttämättömät, jos aikoo vastaavanlaisella viidensadan kilon kuormalla liikkua. Oikeastaan pakettiauto olisi parempi moisen varustustuken liikuttamiseen.

      Summa summarum. Tulevina vuosina täytyy suunnata Alppien eteläpuolelle ja viettää koko kuukausi lomaa niin, että teltalla on kaksi viikon mittaista pystytyspaikkaa. Vielä kun saisi lainaksi tehokkaan pakettiauton, jossa tilapäisesti voisi kolme henkeä yöpyä, niin vot vot.

      • ensi kerralla

        tätä: http://www.saunalahti.fi/~hoit/City1.htm

        Voisi olla vähän sen suuntaista, mitä tavoittelet. Vuodetilaa tosin on vain kahdelle aikuiselle ja parille pienelle lapselle, mutta helppoa matkantekoa muuten.


      • ile D-4D
        ensi kerralla kirjoitti:

        tätä: http://www.saunalahti.fi/~hoit/City1.htm

        Voisi olla vähän sen suuntaista, mitä tavoittelet. Vuodetilaa tosin on vain kahdelle aikuiselle ja parille pienelle lapselle, mutta helppoa matkantekoa muuten.

        Kiitos vinkistä,

        Mielenkiintoinen peli. Plussaa kompakti koko ja monikäyttöisyys. Tällaisen hankinta edellyttää kuitenkin, että sillä on käyttöä perheen kakkosautona ympäri vuoden. Ykkösautoksi saa kolmellakympillä mielenkiintoisempia vaihtoehtoja. Meillä kakkosauton tarvetta ei ole ja ykkösautossa on turha pitää mukana ylimääräistä painoa.

        Kun tuo retkeilyvarustus lisätään perus Nissan NV200:een, luulen, että sen kantavuus jää neljäänsataan kiloon. Vakiopakussa näyttäisi olevan 677 kg, mikä on minimi meikäläisen tarpeelle. Mutta ainahan voi teetättää paremmat jouset ja laittaa vahvemmat renkaat. Moottori on vähän alamittainen, mutta varmasti nöyrä vetojuhta.

        Alkuperäinen ideani oli, että matkailuharrastusta varten en tarvitse mitään ylimääräistä ajoneuvoa tai vaunua. No sehän jo meni vähän yli, kun jouduin hankkimaan kattoboksin ja totesin, että vanha sedan Avensis ei paranneltunakaan oikein riitä leirikamojen kuljetukseen. Siitä tuli tämä idea lainata karua pakettiautoa, jossa on kantavuutta 1000kg (leirivarustus 200 kg, matkustajat 250 kg, matkatavarat 100 kg ja tuliaisille optio 300 kg). Kolmipaikkaisuus riittää meille ja ajokokemus viiden vuoden takaa Opel Vivarosta oli todella myönteinen, että oikein harmitti laskeutua jälleen Avensiksen rattiin.

        Meinasin, että lainaan edulliseti jonkun firman pakua lomaikaan, kun niitä on käyttämättä tai vaihdan henkilöauton pakuun jonkun kanssa kuukaudeksi. Ja taitaa tonnilla saada pakun kuukaudeksi liisattuakin.

        Tuosta linkkisi esitteestä en löytänyt, kuinka ilmanvaihto retkeilyautomallissa on totetutettu. Voisin kuvitella, että se on koneellinen, kun verkkovirta on päällä. Mutta kun yövytään Saksan yöhuoltamolla, niin entä sitten? Sama homma pitäisi pakussakin jotenkin ratkaista mieluummin fiksummin kuin pitämällä ikkunat auki.


      • Vähään tyytyväinen
        ile D-4D kirjoitti:

        Kiitos vinkistä,

        Mielenkiintoinen peli. Plussaa kompakti koko ja monikäyttöisyys. Tällaisen hankinta edellyttää kuitenkin, että sillä on käyttöä perheen kakkosautona ympäri vuoden. Ykkösautoksi saa kolmellakympillä mielenkiintoisempia vaihtoehtoja. Meillä kakkosauton tarvetta ei ole ja ykkösautossa on turha pitää mukana ylimääräistä painoa.

        Kun tuo retkeilyvarustus lisätään perus Nissan NV200:een, luulen, että sen kantavuus jää neljäänsataan kiloon. Vakiopakussa näyttäisi olevan 677 kg, mikä on minimi meikäläisen tarpeelle. Mutta ainahan voi teetättää paremmat jouset ja laittaa vahvemmat renkaat. Moottori on vähän alamittainen, mutta varmasti nöyrä vetojuhta.

        Alkuperäinen ideani oli, että matkailuharrastusta varten en tarvitse mitään ylimääräistä ajoneuvoa tai vaunua. No sehän jo meni vähän yli, kun jouduin hankkimaan kattoboksin ja totesin, että vanha sedan Avensis ei paranneltunakaan oikein riitä leirikamojen kuljetukseen. Siitä tuli tämä idea lainata karua pakettiautoa, jossa on kantavuutta 1000kg (leirivarustus 200 kg, matkustajat 250 kg, matkatavarat 100 kg ja tuliaisille optio 300 kg). Kolmipaikkaisuus riittää meille ja ajokokemus viiden vuoden takaa Opel Vivarosta oli todella myönteinen, että oikein harmitti laskeutua jälleen Avensiksen rattiin.

        Meinasin, että lainaan edulliseti jonkun firman pakua lomaikaan, kun niitä on käyttämättä tai vaihdan henkilöauton pakuun jonkun kanssa kuukaudeksi. Ja taitaa tonnilla saada pakun kuukaudeksi liisattuakin.

        Tuosta linkkisi esitteestä en löytänyt, kuinka ilmanvaihto retkeilyautomallissa on totetutettu. Voisin kuvitella, että se on koneellinen, kun verkkovirta on päällä. Mutta kun yövytään Saksan yöhuoltamolla, niin entä sitten? Sama homma pitäisi pakussakin jotenkin ratkaista mieluummin fiksummin kuin pitämällä ikkunat auki.

        olen vaimon ksanssa pärjäillyt. sähkön olen saanut kaikilla leirintäalueilla euroopassa. Mukana on inventteri saan sillä ajonaikana ladattua kaiken tarpeellisen elektroniikan mitä mukana kuljettelen. NYt kun ikää on tullut pikkaisen lisää vaivoja myös olen ajatellut hankkia pienen asuntovaunun auton perään . En missään nimessä leveily tarkoituksessa.


      • tällainen peli
        ile D-4D kirjoitti:

        Kiitos vinkistä,

        Mielenkiintoinen peli. Plussaa kompakti koko ja monikäyttöisyys. Tällaisen hankinta edellyttää kuitenkin, että sillä on käyttöä perheen kakkosautona ympäri vuoden. Ykkösautoksi saa kolmellakympillä mielenkiintoisempia vaihtoehtoja. Meillä kakkosauton tarvetta ei ole ja ykkösautossa on turha pitää mukana ylimääräistä painoa.

        Kun tuo retkeilyvarustus lisätään perus Nissan NV200:een, luulen, että sen kantavuus jää neljäänsataan kiloon. Vakiopakussa näyttäisi olevan 677 kg, mikä on minimi meikäläisen tarpeelle. Mutta ainahan voi teetättää paremmat jouset ja laittaa vahvemmat renkaat. Moottori on vähän alamittainen, mutta varmasti nöyrä vetojuhta.

        Alkuperäinen ideani oli, että matkailuharrastusta varten en tarvitse mitään ylimääräistä ajoneuvoa tai vaunua. No sehän jo meni vähän yli, kun jouduin hankkimaan kattoboksin ja totesin, että vanha sedan Avensis ei paranneltunakaan oikein riitä leirikamojen kuljetukseen. Siitä tuli tämä idea lainata karua pakettiautoa, jossa on kantavuutta 1000kg (leirivarustus 200 kg, matkustajat 250 kg, matkatavarat 100 kg ja tuliaisille optio 300 kg). Kolmipaikkaisuus riittää meille ja ajokokemus viiden vuoden takaa Opel Vivarosta oli todella myönteinen, että oikein harmitti laskeutua jälleen Avensiksen rattiin.

        Meinasin, että lainaan edulliseti jonkun firman pakua lomaikaan, kun niitä on käyttämättä tai vaihdan henkilöauton pakuun jonkun kanssa kuukaudeksi. Ja taitaa tonnilla saada pakun kuukaudeksi liisattuakin.

        Tuosta linkkisi esitteestä en löytänyt, kuinka ilmanvaihto retkeilyautomallissa on totetutettu. Voisin kuvitella, että se on koneellinen, kun verkkovirta on päällä. Mutta kun yövytään Saksan yöhuoltamolla, niin entä sitten? Sama homma pitäisi pakussakin jotenkin ratkaista mieluummin fiksummin kuin pitämällä ikkunat auki.

        saattaisi mennä hyvin ykkösautona, sen verran monessa noita varusteita voisi hyödyntää ympäri vuoden. Varusteista ei taida tulla mahdottomasti painoa, kun kantavuutta on vielä reilut 500 kiloa. Ja valmistaja näyttää tarjoavan dieselin tarvittaessa piristettynä 125 hv:aan, kyllä sillä kerkiää.

        Ilmanvaihto on käsittääkseni järjestetty koneellisesti ilman verkkovirtaakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7044
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3384
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2163
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2117
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe