taas märkäpuvusta ja vähän muustakin

sanompahan vain

Olen vasta aloittelemassa sukeltajanuraani, joten tietopuoli on vielä vähän hakusessa.

Mutta näin alustavasti katselen, kuinka paljon sitä joutuu jatkossa investoimaan.

Eli märkäouvuissa on usein paksuusmerkintöinä esim. 7/5, tai sitten joskus 7 5. Ja jotenkin noista tuotekuvauksista saa joskus aika ristiriitaista tietoa. Eli toi 7/5 nyt käsittääkseni tarkottaa, että paksuus on 7 mm torsin kohalla ja sitten 5 mm jossain hihoissa tms. Eikö?

Mut sitten ton 7 5:n suhteen mulla on aika epäselvää. Toisaalta välillä jää sellanen kuva, että se tarkottais 7 mm puku, jossa torsossa on lisäpaksuutta 5 mm, eli yhteenä 1,2 mm. Toisaalta jostain tulee sellanen kuva, että se tarkottais 2-osaista puku, jossa taas torson kohdalla on 7 mm ja muualla 5 mm tms. Eli miten nuo nyt oikeasti menee?

Ja toki se varmasti on aika yksilöllistä, mutta kuinka hyvin pärjää normaalilla 7 mm puvulla suomalaisissa olosuhteissa?

Lisäksi voisin ihan mielenkiinnosta kysyä, että mitä eroja (ja kuinka suuria) noissa erihintaisissa regulaattoreissa ihan oiekasti on? Kaikki kuitenkin käsittääkseni antaa sitä ilmaa melko luotettavasti ja sopii suuhunkin ihan hyvin. Missä se ero tulee, kun hintaluokat kuitenkin vaihtelee aika paljon?

2

1024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TJ..

      Märkiksistä; tuo 7/5 (7 5) tarkoittaa kaksiosaista pukua jossa haalariosa on 7mm neopreenia ja torso-osa 5 millistä.

      Kyllä tuolla tarkenee, jotkut sankarit vetää jopa jäädyykkejä märkiksellä. Meikä taas saa hypotermiakohtauksen pelkästä ajatuksesta :-). Eli kuiviksella kesät talvet, Thaimaassa tarkenee märkiksellä.

      Suurin ero reguissa on kai kylmänkestävyys. Ja säädettävyys. Ja huollettavuus. Etelässä myytävät halpisregut on toki halpoja, mutta kun ne ei oikein siedä kotoisia kylmiä vesiä vaan 1-aste jäätyy ja regu alkaa puhaltamaan. Ei hyvä.... Regu kannattaa ostaa Suomesta ja oikeasta liikkeestä (ml. legendaarinen bussi), pienempi riski että menee ns. munilleen. Käypiä merkkejä on ainakin Poseidon, Mares, Apeks, ScubaPro... onhan noita. Kannattaa varmistaa myös huolto ennen kuin latoo seteleitä pöytään.

      Verkosta löytyy myös www.snorkkeli.net joka on sukeltajien oma sivusto. Sinne vaan rekisteröitymään ja kyselemään. Ei kannata säikähtää vaikka jutut pikkuisen rönsyilee ja välillä saattaa olla v***tuilun makua ilmassa.

      Investoinnista; tonnilla saa kohtuu hyvän laitepaketin jolla pääsee alkuun (ja hiukan pidemmällekin). Kannattaa myös seurata käytettyjen markkinoita.

      • ku*ip*ä

        ja 7mm 5mm=12mm ~ 1,2cm :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3209
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2821
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2628
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2598
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2476
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2315
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1763
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1717
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1580
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1426
    Aihe