Heippa,
Olen töissä normaalin 37,5 tuntia viikossa. Jonka lisäksi jään viikonloppuna ylitöihin, sekä lauantaiksi, että sunnuntaiksi.
Onko koko lauantai 50% ylimääräistä, vai 2 ekalta tunnilta 50% ja loput 100%?
Sunnuntaisinhan saa aina 100% korotusta, mutta entä sunnuntainen ylityö? Saako siitä 200%?
Olen nyt tehnyt jo 2 viikonloppua putkeen ja minulle on yhä edelleen hieman epäselvää, mitä lain mukaan minulle kuuluu maksaa.
Help..
Lauantai ja sunnuntai ylityö 50%??
4
16760
Vastaukset
- ....
Katso tarkemmat määräykset työehtosopimuksestasi, siellä ne voivat olla toisin sovittuina. Kuitenkin tässä yleinen käytäntö:
- jos et ole tehnyt viikolla ylitöitä, on 37,5h -> 40h eli 2,5h lisätyötä, josta maksetaan normaali korottamaton tuntipalkka
- lisätyön jälkeen (40h/viikko) maksetaan lauantaista 50% korotettu palkka.
- sunnuntaina saat 100% korotetun palkan.
Lisäksi sinulle voi kuulua ylimääräinen vapaa koska viikottainen lepoaika ei täyty.
Ks.
http://www.erto.fi/tyosuhdeneuvonta/tyosuhdeopas/tyoaika/
Sunnuntaityön esimerkissä on havainnollistettu tilannetta aika hyvin.- edelliseen
jos olet tehnyt viikolla 37,5t niin lauantain ekat 2,5t ovat lisätyötä. Seuraavat 5,5 tuntia ovat 50% viikkoylityötä. Jos olet vielä töissä, on se 100% vuorokautista ylityötä.
Sunnuntaina 1,5 ekaa tuntia ovat 50% viikkoylityötä ja sen jälkeen 100%. Pyhälisä ja viikkolepo kaikilta sunnuntain tunneilta.
Jos lisätyöt on viikolla täyttyneet, alkaa lauantai heti 50% viikkoylityöllä. Eli viikonlopun palkka riippu siitä, kuinka olet viikolla ollut töissä. - tarkennus
edelliseen kirjoitti:
jos olet tehnyt viikolla 37,5t niin lauantain ekat 2,5t ovat lisätyötä. Seuraavat 5,5 tuntia ovat 50% viikkoylityötä. Jos olet vielä töissä, on se 100% vuorokautista ylityötä.
Sunnuntaina 1,5 ekaa tuntia ovat 50% viikkoylityötä ja sen jälkeen 100%. Pyhälisä ja viikkolepo kaikilta sunnuntain tunneilta.
Jos lisätyöt on viikolla täyttyneet, alkaa lauantai heti 50% viikkoylityöllä. Eli viikonlopun palkka riippu siitä, kuinka olet viikolla ollut töissä.jos olet tehnyt viikolla 37,5t niin lauantain ekat 2,5t ovat lisätyötä. Seuraavat 5,5 tuntia ovat 50% viikkoylityötä. Jos olet vielä töissä, on se 50% vuorokautista ylityötä ei siis 100%, joka alkaa 10 tunnin täytyttyä.
- M.S.
Teknologiateollisuudessa ainakin lisätyöstäkin maksetaan kuten 50%:sta ylityöstä. Lauantailta tulee esim. 8 h normaali tuntipalkka 8 h 50% ylityölisä ja sunnintailta 8 h norm. 8 h 100% 8 h sunnuntaityölisä. Lisäksi joko viikkolepokorvaus 8 h tai vapaapäivä. Eli sunnuntain työ tulee korvattavaksi kolmin- tai nelinkertaisena riippuen viikkolevosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 861570
- 711200
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1741095Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!52892Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46871- 47858
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38858- 46792
Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9773IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35769