Voiko 4- tai useampiulotteisille kappaleille määritellä "tilavuus"? Puhutaanko silloin tilavuudesta vai jostain muusta?
Ajatellaan esim. 4-ulotteista "kuutiota", miten "tilavuus" lasketaan?
n-ulotteiset kappaleet
20
1017
Vastaukset
- nkorppi
... ja voimme puhua siitä vaikkapa 'hypertilavuutena', tai n-tilavuutena, missä n on ulottuvuuksien määrä.
Neliulotteisen hyperkuution [0,1]^4 hypertilavuus on tietenkin 1.
Mutta esim. sellainen yksikkö kuin m^4 ei tarkoita oikeastaan mitään. Jos aika otettaisiin ulottuvuudeksi, saattaisi m^3*s olla käyttökelpoinen yksikkö? Se mittaisi kokoa aika-avaruudessa. 1l maitoa tunnin ajan vie yhtä paljon aika-avaruutta kuin 0.5l maitoa kahden tunnin ajan. :)
Hypertilavuudet voivat mitata kappaleen suuruutta, mutta käytännön sovellutukset ovat todella rajoittuneita, ehkäpä vain maailmankaikkeuden tutkimiseen.
Sitä paitsi puhtaassa matikassa kappaleita on hyödyllisempää tutkia topologisesti, jolloin kappaleen muoto on tärkeä, ei koko. Esim. topologisina kappaleina teekuppi = donitsi ja ympyrä = neliö.
Yleisesti ottaen teoreemia ja konsepteja kannattaa yleistää, kun se on mahdollista, vaikka yleistyksille ei olisikaan äkkiä keksittävää käytännön sovelluksia. Joskus yleistäminen voi jopa auttaa alkuperäisen teoreeman todistuksessa, sillä induktiohypoteesia saadaan vahvemmaksi!- mahtimatemaatikko
"Yleisesti ottaen teoreemia ja konsepteja kannattaa yleistää, kun se on mahdollista, vaikka yleistyksille ei olisikaan äkkiä keksittävää käytännön sovelluksia."
No joo. Joskus kuitenkin yleisempi tapaus voi olla vaikeampi keksiä kuin erikoistapaus. Jos taas jonkun suuremman teoreeman todistamiseksi riittää todistaa heikompi tulos, niin siihen kannattaa tietenkin tyytyä ja viimeistellä julkaisu. Itse ainakin olen miettinyt gradua tehdessä yhtä ihan mielenkiintoista tulosta. Tiedän kuitenkin, että sen otaksuman erikoistapaus riittää todistamaan graduni pääväitteen. Aion kyllä tyytyä tuohon erikoistapauksen todistamiseen, ellen sitten yhtäkkiä saa valtavaa neronleimausta, sillä kivahan se olisi saada gradu valmiiksi äärellisessä ajassa. Ehtiihän niitä otaksumia miettiä myöhemminkin. Kuitenkin todistukset kannattaa tehdä niin yksinkertaisiksi kuin suinkin.
- nkorppi
Niin, eli esim. 4-kuutiolla, jolla on sivun pituus x, 4-tilavuus on tietysti x^4.
Pallojen tilavuuden voi johtaa samoin keinoin kuin alemmillekin ulottuvuuksille, eli integroimalla sopivia kaavoja. Yksityiskohdat eivät kiinnosta minua, sillä en välitä sovelletusta matikasta ;)- mahtimatemaatikko
"Yksityiskohdat eivät kiinnosta minua, sillä en välitä sovelletusta matikasta ;)"
n-mitat voidaan määritellä ihan aksioomista lähtien, joten tuo ei ole ainakaan minun mielestä soveltavaa matikkaa. Kyllä todistukset olisi syytä tuntea, jotta tietää mihin vetoaa. Ainakin minä keksin n-ulotteisen pallon tilavuuden kaavan avulla jonkun toisen integraalin arvon, joten aina ei kannata vähätellä sovelluksien arvoa. Minä olen saanut moniin teoreettisiin todistuksiin ideoita juuri sovellusten ja erikoistapausten avulla. - nkorppi
mahtimatemaatikko kirjoitti:
"Yksityiskohdat eivät kiinnosta minua, sillä en välitä sovelletusta matikasta ;)"
n-mitat voidaan määritellä ihan aksioomista lähtien, joten tuo ei ole ainakaan minun mielestä soveltavaa matikkaa. Kyllä todistukset olisi syytä tuntea, jotta tietää mihin vetoaa. Ainakin minä keksin n-ulotteisen pallon tilavuuden kaavan avulla jonkun toisen integraalin arvon, joten aina ei kannata vähätellä sovelluksien arvoa. Minä olen saanut moniin teoreettisiin todistuksiin ideoita juuri sovellusten ja erikoistapausten avulla.... integraalikammoni on heikkous. Toki perehdyn sovelluksiin tarpeen vaatiessa. ;)
Mitä yleistämiseen tulee, tietenkään aina ei ole mielekästä yleistää, mutta halusin nostaa esiin, että joskus yleistetty teoreema voikin olla (paradoksaalisesti) helpompi todistaa kuin yksittäistapaus. Mikään nyrkkisääntö se ei tietenkään ole. - katsastelija
nkorppi kirjoitti:
... integraalikammoni on heikkous. Toki perehdyn sovelluksiin tarpeen vaatiessa. ;)
Mitä yleistämiseen tulee, tietenkään aina ei ole mielekästä yleistää, mutta halusin nostaa esiin, että joskus yleistetty teoreema voikin olla (paradoksaalisesti) helpompi todistaa kuin yksittäistapaus. Mikään nyrkkisääntö se ei tietenkään ole.Tuota tuota.
Sanoisin, että yleensä yksittäistapauksen todistaminen on huomattavasti hankalampaa kuin yleistetyn teoreeman.
T. Soveltaja - mahtimatemaatikko
katsastelija kirjoitti:
Tuota tuota.
Sanoisin, että yleensä yksittäistapauksen todistaminen on huomattavasti hankalampaa kuin yleistetyn teoreeman.
T. SoveltajaJos pystyt todistamaan yleisen tapauksen, pystyt todistamaan yksittäistapauksenkin. Siten yksittäistapauksen todistaminen on korkeintaan yhtä vaikeaa kuin yleisen tapauksen todistaminen.
- nkorppi
Jos pystyt todistamaan yleisen tapauksen, pystyt todistamaan yksittäistapauksenkin. Siten yksittäistapauksen todistaminen on korkeintaan yhtä vaikeaa kuin yleisen tapauksen todistaminen.
... en ole tyhmä -- tottakai yksittäistapauksen todistukseen riittää yleistapauksen todistus.
Se mitä luonnollisesti tarkoitin on, että usein on helpompi todistaa sekä yksittäistapaus että yleistapaus yhtäaikaisesti kuin keskittyä yksittäistapaukseen.
Esim. Fermat'n suuren lauseen todistus onnistui käyttämällä Taniyama–Shimura Conjecturea, joka on varsin erilainen teoreema, ja selvästi yleisempi.
Toinen, jokapäiväisempi esimerkki löytyy sivun 5 alusta näissä Ramsey Teorian kurssin muistiinpanoissa: http://www.dpmms.cam.ac.uk/~par31/notes/ramsey.pdf . Kirjoittaja on ohjaajani Prof Imre Leader, yksi maailman parhaista Othellon pelaajista (http://en.wikipedia.org/wiki/Imre_Leader).
Induktio on tuossa helpompi toteuttaa, jos teemme sen k-värityksille yleensä, sen sijaan että tekisimme sen pelkille 2-värityksille. - mahtimatemaatikko
Jos pystyt todistamaan yleisen tapauksen, pystyt todistamaan yksittäistapauksenkin. Siten yksittäistapauksen todistaminen on korkeintaan yhtä vaikeaa kuin yleisen tapauksen todistaminen.
"yksittäistapauksen todistaminen on huomattavasti hankalampaa kuin yleistetyn teoreeman. "
Olkoon annettu oletukset A, erikoistapaus B ja yleinen tapaus C. Jos A:sta voidaan päätellä C tarvitsematta B:tä, B saadaan käymällä lävitse todistus A->C annetuilla alkuehdoilla, jolloin todistus A->B on korkeintaan yhtä vaikea kuin todistus A->C.
Jos väitettä A->C varten tarvitsee todistaa A->B ja B->C, on kysymys todistuksen vaikeudesta määrittelykysymys. Voidaanko erikoistapaus A->B olettaa tunnetuksi, jolloin väitteen A->C vaikeus on sama kuin todistuksen B->C, joka voi olla helpompi kuin todistuksen A->B? Vai lasketaanko yleisen tapauksen A->C todistamiseen myös erikoistapauksen A->B todistaminen, jolloin väitteen A->C vaikeus on vähintään samaa luokkaa kuin väitteen A->B todistaminen? - mahtimatemaatikko
nkorppi kirjoitti:
... en ole tyhmä -- tottakai yksittäistapauksen todistukseen riittää yleistapauksen todistus.
Se mitä luonnollisesti tarkoitin on, että usein on helpompi todistaa sekä yksittäistapaus että yleistapaus yhtäaikaisesti kuin keskittyä yksittäistapaukseen.
Esim. Fermat'n suuren lauseen todistus onnistui käyttämällä Taniyama–Shimura Conjecturea, joka on varsin erilainen teoreema, ja selvästi yleisempi.
Toinen, jokapäiväisempi esimerkki löytyy sivun 5 alusta näissä Ramsey Teorian kurssin muistiinpanoissa: http://www.dpmms.cam.ac.uk/~par31/notes/ramsey.pdf . Kirjoittaja on ohjaajani Prof Imre Leader, yksi maailman parhaista Othellon pelaajista (http://en.wikipedia.org/wiki/Imre_Leader).
Induktio on tuossa helpompi toteuttaa, jos teemme sen k-värityksille yleensä, sen sijaan että tekisimme sen pelkille 2-värityksille.Tunnen toki van der Waerdenin lauseen todistuksen. Itsekin aikanaan hämmästyin todistusta opetellessa, miten vaikeamman tuntuinen väite auttoikin alkuperäisen lauseen todistuksessa
"... en ole tyhmä -- tottakai yksittäistapauksen todistukseen riittää yleistapauksen todistus. "
En kai ole väittänytkään sinua tyhmäksi? - Katsastelija
"yksittäistapauksen todistaminen on huomattavasti hankalampaa kuin yleistetyn teoreeman. "
Olkoon annettu oletukset A, erikoistapaus B ja yleinen tapaus C. Jos A:sta voidaan päätellä C tarvitsematta B:tä, B saadaan käymällä lävitse todistus A->C annetuilla alkuehdoilla, jolloin todistus A->B on korkeintaan yhtä vaikea kuin todistus A->C.
Jos väitettä A->C varten tarvitsee todistaa A->B ja B->C, on kysymys todistuksen vaikeudesta määrittelykysymys. Voidaanko erikoistapaus A->B olettaa tunnetuksi, jolloin väitteen A->C vaikeus on sama kuin todistuksen B->C, joka voi olla helpompi kuin todistuksen A->B? Vai lasketaanko yleisen tapauksen A->C todistamiseen myös erikoistapauksen A->B todistaminen, jolloin väitteen A->C vaikeus on vähintään samaa luokkaa kuin väitteen A->B todistaminen?Tuota tuota taas. Valitsin kyllä sanani äärimmäisen väärin tuolla ylhäällä. Totta kai yleistäminen on yleensä "hankalampaa", sehän on itsestään selvä asia.
Mitähän minä oikein yritin sanoa - jaa-a... :) - nkorppi
Tunnen toki van der Waerdenin lauseen todistuksen. Itsekin aikanaan hämmästyin todistusta opetellessa, miten vaikeamman tuntuinen väite auttoikin alkuperäisen lauseen todistuksessa
"... en ole tyhmä -- tottakai yksittäistapauksen todistukseen riittää yleistapauksen todistus. "
En kai ole väittänytkään sinua tyhmäksi?... mutta matematiikka on kirjoitettuna usein tulkinnanvaraista, ja jos haettu tulkinta on jokseenkin selvä, tyydymme siihen. Matematiikka on tarkkaa, mutta ei robottimaista.
Ymmärrän tietysti, jos halusit oikaista mahdolliset väärinymmärrykset lukijoille. Toisaalta olisit voinut tällöin myös selventää oikean tulkinnan. - nkorppi
Katsastelija kirjoitti:
Tuota tuota taas. Valitsin kyllä sanani äärimmäisen väärin tuolla ylhäällä. Totta kai yleistäminen on yleensä "hankalampaa", sehän on itsestään selvä asia.
Mitähän minä oikein yritin sanoa - jaa-a... :)... näitä asioita:
1) Yleistäminen on hyödyllistä, sillä on yleensä helpompaa ja nopeampaa todistaa jotakin yleisesti kuin todistaa se erikseen jokaiselle yksittäistapaukselle.
2) Joskus on helpoin tapa todistaa yksittäistapaus on todistaa yleisempi teoreema (joka sisältää yksittäistapauksen).
Se, mitä tuskin tarkoitit oli virkkeesi kirjaimellinen tulkinta, tyyliin '100 euroa on helpompi tienata kuin 5 euroa'. - mahtimatemaatikko
nkorppi kirjoitti:
... mutta matematiikka on kirjoitettuna usein tulkinnanvaraista, ja jos haettu tulkinta on jokseenkin selvä, tyydymme siihen. Matematiikka on tarkkaa, mutta ei robottimaista.
Ymmärrän tietysti, jos halusit oikaista mahdolliset väärinymmärrykset lukijoille. Toisaalta olisit voinut tällöin myös selventää oikean tulkinnan."... mutta matematiikka on kirjoitettuna usein tulkinnanvaraista, ja jos haettu tulkinta on jokseenkin selvä, tyydymme siihen."
Jotkut tyytyy, jotkut ei. Matematiikassa yksikin väärä alaindeksi voi kaataa muuten loistavan todistuksen, joten ainakin minä pyrin tekemään matikkaa niin tarkasti kuin suinkin mahdollista. Ehkäpä siksi en olekaan kovanluokan matemaatikko, kun pyrin tarkastamaan jokaisen välivaiheen, vaikka silmäni eivät läheskään kaikkia virheitä huomaa. Enemmän saisin aikaan kun vaan porskuttaisin eteenpäin. Minusta aika moni todistus kunnolla tehtynä ei jätä mitään sattuman varaan olettaen, että ZFC on voimassa. - Katsastelija
nkorppi kirjoitti:
... näitä asioita:
1) Yleistäminen on hyödyllistä, sillä on yleensä helpompaa ja nopeampaa todistaa jotakin yleisesti kuin todistaa se erikseen jokaiselle yksittäistapaukselle.
2) Joskus on helpoin tapa todistaa yksittäistapaus on todistaa yleisempi teoreema (joka sisältää yksittäistapauksen).
Se, mitä tuskin tarkoitit oli virkkeesi kirjaimellinen tulkinta, tyyliin '100 euroa on helpompi tienata kuin 5 euroa'.ja sitten vielä seuraavaa.
Monesti tielle "tupsahtanut" ongelma pitää mukanaan oletuksia, joista jotkut ovat ja toiset eivät ole relevantteja ongelman ratkaisemisen kannalta.
Uskallan jopa väittää, että monesti "käytännön" ongelmat eivät ole matemaattisesti kovin hyvin määriteltyjä - tässä mielessä yksittäistapauksen formuloimiseen "oikealla" tavalla menee enemmän aikaa kuin itse ongelman ratkaisemiseen.
- Erdös
Kappaleen tilavuus n-ulotteisessa (n pos. koko. luku) reaaliavaruudessa lasketaan periaatteessa täsmälleen samoin kaikilla äärellisillä dimensioilla n. Jos ajatellaan 4-kuutiota, niin sen tilavuus on yksinkertaisesti tämän keskenään kohtisuorien sivujen pituuksien tulo, kuten 3-ulotteisessa tapauksessakin.
n-kuution tilavuuden avulla voidaan jo laskea riittävän säännöllisen kappaleen K tilavuus. Tämä tapahtuu siten, että K "peitetään" pienillä (erillisillä) n-kuutioilla ja lasketaan sitten tälläisen K:n "approksimaation" A tilavuus, joka on siis näiden pienten n-kuutioiden tilavuuksien summa. Kun A:n n-kuutioiden sivujen pituuksien annetaan lähestyä nollaa, suppenee vastaavan K:n approksimaation tilavuus kohti K:n tilavuutta.
n-ulotteisen pallon tilavuus voidaan laskea kätevästi esimerkiksi n-ulotteisen pallokoordinaatiston avulla, jolloin koordinaatteina toimivat erään säteen pituus ja n-1 kulmaa. Näin siksi, että integroitavan kappaleen "rajat" on helpompaa asettaa tilavuusintegraalissa kuin tavallisessa ns. karteesisessa tapauksessa.
Jos hyperpallo kiinnostaa, niin katsopa
sanaa "Hypersphere" Wikipediassa. - Jonsson.
"tilavuus", niin sitten voimme määritellä onko sille mikäkin mahdollista.
Normaali "tilavuus" on aina 3-ulotteista. Kuutio on 3-uloitteinen, 3-uloitteisessa avaruudessa. Sillä on korkeus, leveys ja syvyys.- nkorppi
1-tilavuus on pituus, 2-tilavuus on pinta-ala, 3-tilavuus on tilavuus, 4-tilavuus,..., k-tilavuus.
On ihan luonnollista jatkaa listaa eteenpäin, mutta on mielipidekysymys miksi asiaa nimittää. Tuota kuitenkin tarkoitettiin, ja on luonnollista valita suurinta fyysisen maailman suuruutta mittaava termi, mieluummin kuin vaikkapa 'k-pinta-ala' tai 'k-pituus'. - Erdös
"Määrittele ensin määrittele ensin"tilavuus", niin sitten voimme määritellä onko sille mikäkin mahdollista. "tilavuus", niin sitten voimme määritellä onko sille mikäkin mahdollista."
Itse voisin olettaa matematiikasta kiinnostuneen lukiolaisen esittävän tällaisen kysymyksen. Onko tällöin järkevää vaatia kysyjää määrittelemään tilavuus, kun todennäköisesti asiasta enemmän tietävät voivat tulla vastaan ja kertoa mitä kysyjä luultavasti haluaa tietää? Tuskinpa (edes jonkin) tilavuuden määritelmän täsmällisesti tunteva kysyisi tällaista asiaa. - mahtimatemaatikko
En ole kauheasti analyysiin perehtynyt, mutta kuvittelisin, että R^n:ssä kappaleen tilavuus määritellään sen n-ulotteisena Lebesguen mittana. Kappale siis oletetaan mitalliseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222441- 622374
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321510
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201176- 951171