Onko kellään henk.koht. kokemusta koptilaisuudesta esim. seurustelun/ parisuhteen kautta? Millaisia rituaaleja koptit noudattavat, esim. kaste tm.? Miten koptilaisuus vaikuttaa käytännön elämään, vai ovatko nuoret koptit enimmäkseen täysin maallistuneita?
koptilaisuudesta
4
1037
Vastaukset
- ...
Eiköhän koptilaisuus käytännössä vastaa aika tavalla ortodoksisuutta. Suomessa he saavat myös käydä ortodoksikirkossa ja osallistua ortodoksikirkon sakramentteihin (ainakin luulen näin), koska Suomessa ei ole koptikirkkoa. Ero on teologiassa, sillä ortodoksit tunnustavat Kalkedonin kirkolliskokouksen, koptit orientaalikirkkona eivät ja ovat näin ollen "monofysiittejä" (yhden luonnon kannattajia) eli he eivät tunnusta Kristuksen jumalallisen persoonan kahta toisiinsa sekoittumatonta luontoa, jumalallista ja inhimillistä, vaan näkevät, että luonnot ovat sekoittuneet. Tästä sekoittumisnäkemyksestä seuraa erinäisiä ongelmia...mutta en niistä tässä sen enempää.
Kysymykseesi siis: oletan kasteen olevan saman kuin ortodoksikirkossa eli siihen kuuluu eksorsismit eli pahan karkoitus, varsinainen kaste eli upotus kolme kertaa ja lopuksi voitelu eli krismaatio. Kasteen jälkeen niin vauvat kuin aikuiset saavat osallistua ehtoolliselle.
Ilmeisesti toivot tuota "maallistumista". Luulen kuitenkin, että koptit, jotka joutuvat todistamaan Kristuksesta islamin varjossa, ottavat uskon paljon todemmin kuin suurin osa suomalaisista. Useimmat ovat tatuoineet ristin ranteeseensa, etteivät vainon aikana voisi kieltää Kristusta. - tuttava
Tuttavapiirissäni on yksi egyptiläinen kopti-kristitty. Hän on lähinnä uraan ja juhlimiseen suuntautunut nuori kaveri. Harvoin juttelemme henkeviä edes parin kaljan jälkeen. Käsittääkseni se kristinuskon suuntaus on lähempänä katolista ja varsinkin ortodoksi kirkkoa. Kaste ja konfirmaatio kuuluvat kuvioon.
Maallistuminen tai uskominen nyt on niin henkilökohtainen asia ettei sitä voi lähteä yleistämään. Tuttavani ei ainakaan tunnu eroavan itsestäni niin elämäntavoissaan kuin ihmissuhteissaankaan. - mä vaan
ja olisi saanut liittyä "suoraan" ortodoksi kirkkoon, mutta halusi koko perheen samaan ja konfirmaation jälkeen liittyi luterilaiseen seurakuntaan. Koptien omat tavat ja seremoniat ovat lähes samanlaisia kuin meidän ortodokseilla.
Alkuun oli suomeen tullessaan kovin uskonnollinen, luki raamattua joka päivä, mutta on kyllä maallistunut täällä ollessaan. Silloin tällöin edelleen kaivaa raamatun esiin ja lukee sitä. Mieheni on myös hyvin tarkka siitä miten ristejä, pyhiä kuvia ja raamattua käsitellään. Kotona on seinillä joitakin pyhiä kuvia ja ristejä hyllyjen ja pöytien päällä.Muuten elämämme on ihan tavallista suomalaista arkea.- -,-,-,-
Olemme juuri tulevan mieheni kanssa (egyptin kopti) miettimässä mihin sitä asettuisi häiden jälkeen, ja te joilla on kopti mies ja asutte suomessa, annatteko vaikka maili osotteen, niin saisi jutella..asumme itse nyt Masrin lähellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733674Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92001Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1341220
- 1011084
- 1091065
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886