Joo elikkäs en ole tosiaan mikään pyöräilyn harrastaja ollut vähään aikaan, itse asiassa ajokortin saamisen jälkeen on mennyt monta vuotta että polkupyörä on ollut ajossa vain muutaman kerran vuodessa.
Mutta tuli tuossa pari päivää sitten heitettyä ihan kylmiltään 70 km lenkki tämmöisellä uudehkolla city-peruspyörällä, jossa vaihteistona Shimanon 7-vaihteinen Nexus napavaihde.
Vaikka en ole itseäni hyväkuntoisena pitänyt vaan pikemminkin päinvastoin, niin koko tuon lenkin ajan vaivasi yksi asia: vauhtia ei saa tarpeeksi. 7-vaihde koko matkan ajan päällä ja jaloissa tuntui olevan reserviä vaikka minkä verran, mutta ei pysty polkemaan kun jalkojen nopeus on liian suuri. Eli isompaa vaihdetta kaipaisi. Samaa kertoi työmatkoja ajava kaverini, jolla on samanlainen pyörä, 28" sekin.
Kysymykseni onkin nyt, että onko tuo ihan tyypillistä näille Nexus-vaihteille ja ovatko esim. 10- tai 12-vaihteisen vanhan retkipyörän isoimmat vaihteet jäykempiä? Ainakin aikoinaan omistamani 21-vaihteisen maastopyörän kohdalla se isoin vaihde oli muistaakseni jäykkä, mutta enpä maantiellä sillä koskaan tainnut ajaa.
Olisi siis tuollainen 2x5 tai 2x6 -rattainen pyörä kiikarissa ihan näin kokeilumielessä, jotta näkisi kiinnostaako pyöräily enemmän, mutta jos niitä vaivaa sama vaihteiden loppuminen kuin tätä Nexusta, niin ei taida tointaa.
Vaihteet loppuvat maantiellä (Nexus 7)
32
9946
Vastaukset
- puolestaan
Nexus 7 riittää liiankin hyvin, eli normaaliajossa on käytössä kolmonen ja nelonen. Voiko vaihteiston välityksissä olla vaihtelua tai rattaiden koossa?
- alkup.tuna
että tuo aloittajan kirjoitus on täyttä paskapuhetta.
- kuulosti
alkup.tuna kirjoitti:
että tuo aloittajan kirjoitus on täyttä paskapuhetta.
kovin uskottavalta :)
- Tojonisti
Mitähän lie asiattomia vastaajia täälläkin näköjään, en tarkoita sinua, vaan noita paria muuta vastausta.
Tiedän kyllä, että Suomi24 on täynnä 8 - 16 -vuotiaita pentuja, joilla ei ole muuta tehtävää kuin häiriköidä tällaisella paikalla jossa ei rekisteröitymistä vaadita, mutta olin luullut tämän Pyöräily-osaston olevan parempi. Ei näköjään.
Eli jos nyt joku toinenkin sinun lisäksesi osaisi asiallisen vastauksen kirjoittaa 100% asialliseen kysymykseen, niin hyvä. Todellakin, 7-vaihde tuntuu loppuvan kesken. Rengas- ja runkokoko ovat mielestäni riittävän kohdillaan (28" 37-622, 57 cm runko, olen 189 cm pitkä). Ja kuten sanoin, kaverini jolla on täsmälleen samanlainen pyörä, on täysin samaa mieltä, vaikka hän ei ole ajanut kuin lyhyitä työmatkoja pyöräteillä. - alkup.tuna
Tojonisti kirjoitti:
Mitähän lie asiattomia vastaajia täälläkin näköjään, en tarkoita sinua, vaan noita paria muuta vastausta.
Tiedän kyllä, että Suomi24 on täynnä 8 - 16 -vuotiaita pentuja, joilla ei ole muuta tehtävää kuin häiriköidä tällaisella paikalla jossa ei rekisteröitymistä vaadita, mutta olin luullut tämän Pyöräily-osaston olevan parempi. Ei näköjään.
Eli jos nyt joku toinenkin sinun lisäksesi osaisi asiallisen vastauksen kirjoittaa 100% asialliseen kysymykseen, niin hyvä. Todellakin, 7-vaihde tuntuu loppuvan kesken. Rengas- ja runkokoko ovat mielestäni riittävän kohdillaan (28" 37-622, 57 cm runko, olen 189 cm pitkä). Ja kuten sanoin, kaverini jolla on täsmälleen samanlainen pyörä, on täysin samaa mieltä, vaikka hän ei ole ajanut kuin lyhyitä työmatkoja pyöräteillä.vai loppuu ne vaihteet, no voihan ne loppuakin jos ei osaa/pysty pyörittään oikealla nopeudella, vaan runttaa polkimia.
Onko sulla yhtään käsitystä, millaista vauhtia pyörä kulkee sillä 7 vaihteella ja 90-100/min kampikierroksilla? Ei taida 40km/h riittää. Joten, kohtuullisilla poljinkierroksilla esim. 85/min, ei todellakaan lopu välitykset normi polkijalla.
Tietysti asiaan on poikkeus, nimimerkki asiantuntija. Hänellähän on keskinopeudet aina väh. 40km/h ja hänelläkin oli ongelmana löytää tarpeeksi raskas/pitkä välitys :-) - Tojonisti
alkup.tuna kirjoitti:
vai loppuu ne vaihteet, no voihan ne loppuakin jos ei osaa/pysty pyörittään oikealla nopeudella, vaan runttaa polkimia.
Onko sulla yhtään käsitystä, millaista vauhtia pyörä kulkee sillä 7 vaihteella ja 90-100/min kampikierroksilla? Ei taida 40km/h riittää. Joten, kohtuullisilla poljinkierroksilla esim. 85/min, ei todellakaan lopu välitykset normi polkijalla.
Tietysti asiaan on poikkeus, nimimerkki asiantuntija. Hänellähän on keskinopeudet aina väh. 40km/h ja hänelläkin oli ongelmana löytää tarpeeksi raskas/pitkä välitys :-)Johan tuolla toisessa threadissä joku totesi, että et ole ikinä antanut asiallista vastausta ja sen huomaa uusikin lukija heti.
Minulla on oikein hyvä käsitys nopeudesta tuolla 7-vaihteella. Juuri 5 min. sitten tulin ajamasta ja myös muutama päivä sitten pidemmän lenkin aikana tuo tuli kyllä oikein selväksi, onhan minulla mittari pyörässä. Keskinopeuteni 70 km lenkillä oli 21,5 km/h. Se oli pitkään 22 km/h, mutta luokitukselta "navakka" vastatuuli laski keskiarvoa loppua kohden. Alamäessä toki pääsin hetkellisesti yli 40 km/h, mutta nyt olikin kyse tasaisesta asfaltista ja siinä pidettävästä vauhdista. Ja tasaisella n. 22 - 25 km/h on suurin, mitä pystyin ajamaan ilman että jalat tekevät hulluna töitä. Kampikierroksista en tiedä yhtään mitään, kuten sanoin jo ensimmäisessä viestissä, en ole pyöräillyt kuin muutaman kerran vuodessa viime vuosina enkä todellakaan ole mikään pyöräilyn asiantuntija.
Mainittakoon vielä, että äsken ajoin siis lyhyen lenkin kaupungin keskustaan ja takaisin, ja vaihde oli koko ajan 7. Toki liikennevaloista lähdettäessä joku 3 tai 4 olisi järkevämpi, mutta pointti on se että tässä pyörässä tuo 7 ei todellakaan ole mikään raskas. Ja kuten sanoin, runkoko 57 cm, renkaan halkaisija 28" ja oma pituus 189 cm (kuskin massa lähemmäksi 100 kg).
Asiallisia vastauksiakin onneksi saa, kuten tuo rattaan vaihtamisehdotus. Tosin sitähän heti rupesin miettimään, että näinköhän isompaa tähän saa tai mahtuuko se pyörimään... Ketjusuoja ei ainakaan mahdu mutta sillä nyt ei niin ole väliäkään. Tosin eipä muutaman piikin isompi välttämättä hirveästi muutosta tee, vai tekeekö(?) - Tojonisti
Shimanon sivuilta: "You can change the gearing range on all Nexus hubs by changing the rear cog sprocket. Sizes available for Nexus are from 16 tooth to 23 tooth size"
Eli jos Shimano tarjoaa tuollaiset vaihtoehdot niin lienee varsin mahdollista, että myös vakiona niitä on toimitettu eri rattailla. Pitää laskea hampaat ja käydä paikallisen pyöräkorjaamon juttusilla tiedustelemassa asiaa.
Eli veikkauksesi osui mahdollisesti oikeaan. - alkup.tuna
Tojonisti kirjoitti:
Johan tuolla toisessa threadissä joku totesi, että et ole ikinä antanut asiallista vastausta ja sen huomaa uusikin lukija heti.
Minulla on oikein hyvä käsitys nopeudesta tuolla 7-vaihteella. Juuri 5 min. sitten tulin ajamasta ja myös muutama päivä sitten pidemmän lenkin aikana tuo tuli kyllä oikein selväksi, onhan minulla mittari pyörässä. Keskinopeuteni 70 km lenkillä oli 21,5 km/h. Se oli pitkään 22 km/h, mutta luokitukselta "navakka" vastatuuli laski keskiarvoa loppua kohden. Alamäessä toki pääsin hetkellisesti yli 40 km/h, mutta nyt olikin kyse tasaisesta asfaltista ja siinä pidettävästä vauhdista. Ja tasaisella n. 22 - 25 km/h on suurin, mitä pystyin ajamaan ilman että jalat tekevät hulluna töitä. Kampikierroksista en tiedä yhtään mitään, kuten sanoin jo ensimmäisessä viestissä, en ole pyöräillyt kuin muutaman kerran vuodessa viime vuosina enkä todellakaan ole mikään pyöräilyn asiantuntija.
Mainittakoon vielä, että äsken ajoin siis lyhyen lenkin kaupungin keskustaan ja takaisin, ja vaihde oli koko ajan 7. Toki liikennevaloista lähdettäessä joku 3 tai 4 olisi järkevämpi, mutta pointti on se että tässä pyörässä tuo 7 ei todellakaan ole mikään raskas. Ja kuten sanoin, runkoko 57 cm, renkaan halkaisija 28" ja oma pituus 189 cm (kuskin massa lähemmäksi 100 kg).
Asiallisia vastauksiakin onneksi saa, kuten tuo rattaan vaihtamisehdotus. Tosin sitähän heti rupesin miettimään, että näinköhän isompaa tähän saa tai mahtuuko se pyörimään... Ketjusuoja ei ainakaan mahdu mutta sillä nyt ei niin ole väliäkään. Tosin eipä muutaman piikin isompi välttämättä hirveästi muutosta tee, vai tekeekö(?)se muutama piikki. Vika löytyy kuitenkin niistä poljinkierroksista, eli niitä on liian vähän. Fillarilla on tarkoitus ajaa polkimia pyörittämällä, ei runttaamalla. Tämä on normaali "vika" kaikilla "pekka peruspolkijoilla".
Poljinkierrokset aloittelijoilla on yleensä siinä 30-40 kier/min, eli jos käyttää taloudellisia kierroksia 70-80/min tuntuu tietysti, että "jalat tekevät hulluna töitä".
Tasaisella asfaltilla ja 80/min poljinkierroksilla vauhtisi on sillä 7 vaihteella ainakin se 40km/h, edellyttää tietysti että jaksaa pyörittää niitä polkimia. Eli hae sitä vauhtia mieluummin niistä kampikierroksista kuin välityksistä, välityksen tulisi aina olla sellainen ettei pyöritys tunnu raskaalta runttaamiselta ja niitä kierroksia riittää. Jos tarkoitus on ajaa vauhdikkaasti, gruisailu on asia erikseen :-)
"Keskinopeuteni 70 km lenkillä oli 21,5 km/h. Se oli pitkään 22 km/h,...." Tuon perusteellahan olet ihan hyvä kuntoinen, ei muuta kun hiukkasen kehität tuota pyöritystekniikkaasi, niin johan alkaa pyörä "lentämään" sillä tasasella asfaltilla, ihan niillä nykyisillä välityksilläsikin.
Jos välitykset sittenkin vielä loppuu, vaihda eteen maantiepyörän 53 piikkinen ratas, kammet joutuu ehkä silloin myös vaihtamaan. Johan on ihme jos silloin vielä välitykset loppuu. - Tojonisti
alkup.tuna kirjoitti:
se muutama piikki. Vika löytyy kuitenkin niistä poljinkierroksista, eli niitä on liian vähän. Fillarilla on tarkoitus ajaa polkimia pyörittämällä, ei runttaamalla. Tämä on normaali "vika" kaikilla "pekka peruspolkijoilla".
Poljinkierrokset aloittelijoilla on yleensä siinä 30-40 kier/min, eli jos käyttää taloudellisia kierroksia 70-80/min tuntuu tietysti, että "jalat tekevät hulluna töitä".
Tasaisella asfaltilla ja 80/min poljinkierroksilla vauhtisi on sillä 7 vaihteella ainakin se 40km/h, edellyttää tietysti että jaksaa pyörittää niitä polkimia. Eli hae sitä vauhtia mieluummin niistä kampikierroksista kuin välityksistä, välityksen tulisi aina olla sellainen ettei pyöritys tunnu raskaalta runttaamiselta ja niitä kierroksia riittää. Jos tarkoitus on ajaa vauhdikkaasti, gruisailu on asia erikseen :-)
"Keskinopeuteni 70 km lenkillä oli 21,5 km/h. Se oli pitkään 22 km/h,...." Tuon perusteellahan olet ihan hyvä kuntoinen, ei muuta kun hiukkasen kehität tuota pyöritystekniikkaasi, niin johan alkaa pyörä "lentämään" sillä tasasella asfaltilla, ihan niillä nykyisillä välityksilläsikin.
Jos välitykset sittenkin vielä loppuu, vaihda eteen maantiepyörän 53 piikkinen ratas, kammet joutuu ehkä silloin myös vaihtamaan. Johan on ihme jos silloin vielä välitykset loppuu.Noniin, kiitos.
Huomasin heti lähetettyäni edellisen viestin, että viimeinen lause tuli tehtyä huonosti, eli tarkoitin tuolla "muutaman piikin muutoksella" muutosta rattaan halkaisijaan.
Pitää kiinnittää huomiota polkemistekniikkaan. En kyllä mielestäni ole "runtannut", mutta voihan se olla kun ei kokemusta ole.
Kunto ei tosiaan näytä olevan niin huono kuin olen kuvitellut (en ole mitään urheilua harrastanut säännöllisesti 10 vuoteen), ilmeisesti satunnaisista metsä- ym. töistä on ollut hyötyä. Nyt täytyy vain toivoa että innostusta riittää. Viimeksi pidemmällä lenkilläkin ainoa kipeytynyt paikka oli persaus, kunnollisten pyöräilyhousujen hommaaminen pitänee tehdä lähiaikoina. Esim. tuo 70 km/h lenkki viime viikonloppuna tuli tehtyä uimahousuissa ja sandaaleissa, tällä kaupunkipyörällä jonka paino kolareineen, tarakoineen ym. varusteineen 16,6 kg.
Koska takarengas on pykinyt vaihtokuntoon ja eturenkaassakin taisi olla pari viiltoa, ajattelin myös vaihtaa renkaat 28-622 kokoon (nykyinen 37-622). Sisuskumit joutuu tietysti myös ostamaan mutta käsittääkseni vanne sopii (sitä kyselin tuolla toisessa keskustelussa). Tiedä sitten onko tuolla muuta kuin psyykkistä vaikutusta, kapeampi ainakin näyttää hienommalta.
Mietin vielä tuota Shimanon nettisivuilta löytynyttä tekstiä, eli eikö tuon perusteella ole mahdollista että takarattaita on toimitettu eri kokoisia eri pyöriin? Tämä kys. oleva pyörähän on sellainen jota on myyty myös leveämmällä renkaalla (26" tai 28") ja tietysti useammalla runkokoolla. Arvelisin kuitenkin, että rattaat ovat samat noista huolimatta, joten ehkä tämä välitys sopii paremmin noihin toisiin? Tämä vain tällainen teoria. En vielä kerennyt laskemaan piikkejä omasta. - alkup.tuna
Tojonisti kirjoitti:
Noniin, kiitos.
Huomasin heti lähetettyäni edellisen viestin, että viimeinen lause tuli tehtyä huonosti, eli tarkoitin tuolla "muutaman piikin muutoksella" muutosta rattaan halkaisijaan.
Pitää kiinnittää huomiota polkemistekniikkaan. En kyllä mielestäni ole "runtannut", mutta voihan se olla kun ei kokemusta ole.
Kunto ei tosiaan näytä olevan niin huono kuin olen kuvitellut (en ole mitään urheilua harrastanut säännöllisesti 10 vuoteen), ilmeisesti satunnaisista metsä- ym. töistä on ollut hyötyä. Nyt täytyy vain toivoa että innostusta riittää. Viimeksi pidemmällä lenkilläkin ainoa kipeytynyt paikka oli persaus, kunnollisten pyöräilyhousujen hommaaminen pitänee tehdä lähiaikoina. Esim. tuo 70 km/h lenkki viime viikonloppuna tuli tehtyä uimahousuissa ja sandaaleissa, tällä kaupunkipyörällä jonka paino kolareineen, tarakoineen ym. varusteineen 16,6 kg.
Koska takarengas on pykinyt vaihtokuntoon ja eturenkaassakin taisi olla pari viiltoa, ajattelin myös vaihtaa renkaat 28-622 kokoon (nykyinen 37-622). Sisuskumit joutuu tietysti myös ostamaan mutta käsittääkseni vanne sopii (sitä kyselin tuolla toisessa keskustelussa). Tiedä sitten onko tuolla muuta kuin psyykkistä vaikutusta, kapeampi ainakin näyttää hienommalta.
Mietin vielä tuota Shimanon nettisivuilta löytynyttä tekstiä, eli eikö tuon perusteella ole mahdollista että takarattaita on toimitettu eri kokoisia eri pyöriin? Tämä kys. oleva pyörähän on sellainen jota on myyty myös leveämmällä renkaalla (26" tai 28") ja tietysti useammalla runkokoolla. Arvelisin kuitenkin, että rattaat ovat samat noista huolimatta, joten ehkä tämä välitys sopii paremmin noihin toisiin? Tämä vain tällainen teoria. En vielä kerennyt laskemaan piikkejä omasta.muutama piikki tarkoitti. Eipä sillä renkaan vaihdolla hirveästi nopeutta lisää saa, mutta mukavuus kyllä kärsii. Kapea ja kova rengas ei jousta niin hyvin. Sisäkumeissa pitäis olla merkittynä mille rengasleveydelle ne sopivat, voi hyvinkin olla, että nykyiset kelpaavat noille kapeammillekin, kannattaa tarkistaa.
Sama napahan se on kaikissa 7 nexuksissa, varmaankin samankokoinen takahammasrataskin, varma en kyllä tuosta ole. Kovin pientä ratastahan siihen ei rakenteen vuoksi voi laittaa, joten eturattaalla on "pelattava". Täysin samoilla välityksillä 26 tuumasessa on keveämmät "vaihteet" kuin 28, johtuen 26 lyhemmästä kehäpituudesta, eli yhdellä kammenkierroksella 26 kulkee lyhemmän matkan.
Aika pienen näköinen eturatashan noissa nykyisissä napavaihteisissa on, varmaan joku 32 hampainen, mutta kyllä silläkin saa vauhtia mukavasti ja riittää keveyttä ylämäkiinkin.
Teeppä "piruuttas" seuraavalla lenkillä niin, että lasket montako kertaa poljin tekee täyden ympyrän minuutissa, kun ajat kohtuu kovaa, siitä selviää ne poljinkierrokset. - ohikiitäjä
Tojonisti kirjoitti:
Noniin, kiitos.
Huomasin heti lähetettyäni edellisen viestin, että viimeinen lause tuli tehtyä huonosti, eli tarkoitin tuolla "muutaman piikin muutoksella" muutosta rattaan halkaisijaan.
Pitää kiinnittää huomiota polkemistekniikkaan. En kyllä mielestäni ole "runtannut", mutta voihan se olla kun ei kokemusta ole.
Kunto ei tosiaan näytä olevan niin huono kuin olen kuvitellut (en ole mitään urheilua harrastanut säännöllisesti 10 vuoteen), ilmeisesti satunnaisista metsä- ym. töistä on ollut hyötyä. Nyt täytyy vain toivoa että innostusta riittää. Viimeksi pidemmällä lenkilläkin ainoa kipeytynyt paikka oli persaus, kunnollisten pyöräilyhousujen hommaaminen pitänee tehdä lähiaikoina. Esim. tuo 70 km/h lenkki viime viikonloppuna tuli tehtyä uimahousuissa ja sandaaleissa, tällä kaupunkipyörällä jonka paino kolareineen, tarakoineen ym. varusteineen 16,6 kg.
Koska takarengas on pykinyt vaihtokuntoon ja eturenkaassakin taisi olla pari viiltoa, ajattelin myös vaihtaa renkaat 28-622 kokoon (nykyinen 37-622). Sisuskumit joutuu tietysti myös ostamaan mutta käsittääkseni vanne sopii (sitä kyselin tuolla toisessa keskustelussa). Tiedä sitten onko tuolla muuta kuin psyykkistä vaikutusta, kapeampi ainakin näyttää hienommalta.
Mietin vielä tuota Shimanon nettisivuilta löytynyttä tekstiä, eli eikö tuon perusteella ole mahdollista että takarattaita on toimitettu eri kokoisia eri pyöriin? Tämä kys. oleva pyörähän on sellainen jota on myyty myös leveämmällä renkaalla (26" tai 28") ja tietysti useammalla runkokoolla. Arvelisin kuitenkin, että rattaat ovat samat noista huolimatta, joten ehkä tämä välitys sopii paremmin noihin toisiin? Tämä vain tällainen teoria. En vielä kerennyt laskemaan piikkejä omasta.Erään nettitieton mukaan Shimano Nexus 7-vaihteisen välityssuhteet ovat:
1.=0,63, 2.=0,74, 3.=0,84, 4.=0,99, 5.=1,15, 6.=1,34 ja 7.=1,55.
Tuosta huomataan, että vaihteisto toimii alennusvaihteena neljänteen vaihteeseen saakka ja seitsemännelläkin lisäys suoraan välitykseen on vain 1,55-kertainen.
37-622 renkaan kehämitta kuormitettuna on n.2170 mm - säde n. 345 mm – ja kun oletetaan keskiössä olevan 42 hammasta sekä takarattaassa 23, saadaan 90 r/min pyörityksellä nopeudeksi 7. vaihteella 21,4 km/h*1,55=33,2 km/h.
1. vaihteella nopeus on 21,4 km/h*0,63=13,5 km/h. (21,4 km/h vastaa suoraa 42/23 välitystä, Shimanon 4. vaihde)
Jos takaratas olisi 16-hampainen, olisivat vastaavat nopeudet: 47,7 km/h ja 19,4 km/h (42/16 välitys 30,8 km/h).
Kun kysyjä ei ymmärtänyt kertoa keskiö- ja takarattaan hammaslukuja, niin yksilöity tarkastelu on mahdotonta, mutta esimerkkiä soveltaen sen voit tehdä.
Jos keskiö 32 ja takana 16, saadaan 90 rpm seitsemännellä 32/42*47,7=36,3 km/h jne.
Takarattaan vaihto on yleensä keskiörattaan vaihtoa halvempi. - Tojonisti
ohikiitäjä kirjoitti:
Erään nettitieton mukaan Shimano Nexus 7-vaihteisen välityssuhteet ovat:
1.=0,63, 2.=0,74, 3.=0,84, 4.=0,99, 5.=1,15, 6.=1,34 ja 7.=1,55.
Tuosta huomataan, että vaihteisto toimii alennusvaihteena neljänteen vaihteeseen saakka ja seitsemännelläkin lisäys suoraan välitykseen on vain 1,55-kertainen.
37-622 renkaan kehämitta kuormitettuna on n.2170 mm - säde n. 345 mm – ja kun oletetaan keskiössä olevan 42 hammasta sekä takarattaassa 23, saadaan 90 r/min pyörityksellä nopeudeksi 7. vaihteella 21,4 km/h*1,55=33,2 km/h.
1. vaihteella nopeus on 21,4 km/h*0,63=13,5 km/h. (21,4 km/h vastaa suoraa 42/23 välitystä, Shimanon 4. vaihde)
Jos takaratas olisi 16-hampainen, olisivat vastaavat nopeudet: 47,7 km/h ja 19,4 km/h (42/16 välitys 30,8 km/h).
Kun kysyjä ei ymmärtänyt kertoa keskiö- ja takarattaan hammaslukuja, niin yksilöity tarkastelu on mahdotonta, mutta esimerkkiä soveltaen sen voit tehdä.
Jos keskiö 32 ja takana 16, saadaan 90 rpm seitsemännellä 32/42*47,7=36,3 km/h jne.
Takarattaan vaihto on yleensä keskiörattaan vaihtoa halvempi.Noniin, pitää nyt katsella kuinka matikka luistaa, eli tarkistin rattaat ja tulokset ovat:
eturatas: 33 piikkiä
takaratas: 18 piikkiä - ohikiitäjä
Tojonisti kirjoitti:
Noniin, pitää nyt katsella kuinka matikka luistaa, eli tarkistin rattaat ja tulokset ovat:
eturatas: 33 piikkiä
takaratas: 18 piikkiäKiirettä pitää jaloilla, jos mainitsemillasi välitysarvoilla haluaa yli 30 km/h ajaa, kun 7. vaihteella 80 1/min pyöritys vastaa 30:n nopeutta. Mikäli pyörässä ei ole varvaskoukkuja tai lukkopolkimia ja sinulla niihin sopivia kenkiä, vaatii yli 80 1/min pyöritys osaamista. Vaikuttaa siltä, että pyörän välitykset on valittu kaupunkiajoon.
Rengas 37-622, keskiö 33, takana 18, pyöritys 80 1/min:
4. vaihde (i=0,99) 18,9 km/h, 7. vaihde (i=1,55) 29,6 km/h.
Takaratas 16-hampainen, muuten kuin edellä:
4. vaihde 21,3 km/h, 7. vaihde 33,3 km/h.
Jotain muutosta tuosta syntyy, mutta ei 7. vaihde vieläkään ole lähellä maantiepyörien pitkää välitystä. Muutoksen jälkeen etenemä yhtä poljinkierrosta kohti on 4,48 m (56 tuumaa), jos ja kun tosissaan lähdetään ajamaan, pitää pyörästä löytyä yli 100 tuuman välitys (23 mm renkaalla 53/14 vastaa 100” ja etenemänä 7,95 m). - Tojonisti
ohikiitäjä kirjoitti:
Kiirettä pitää jaloilla, jos mainitsemillasi välitysarvoilla haluaa yli 30 km/h ajaa, kun 7. vaihteella 80 1/min pyöritys vastaa 30:n nopeutta. Mikäli pyörässä ei ole varvaskoukkuja tai lukkopolkimia ja sinulla niihin sopivia kenkiä, vaatii yli 80 1/min pyöritys osaamista. Vaikuttaa siltä, että pyörän välitykset on valittu kaupunkiajoon.
Rengas 37-622, keskiö 33, takana 18, pyöritys 80 1/min:
4. vaihde (i=0,99) 18,9 km/h, 7. vaihde (i=1,55) 29,6 km/h.
Takaratas 16-hampainen, muuten kuin edellä:
4. vaihde 21,3 km/h, 7. vaihde 33,3 km/h.
Jotain muutosta tuosta syntyy, mutta ei 7. vaihde vieläkään ole lähellä maantiepyörien pitkää välitystä. Muutoksen jälkeen etenemä yhtä poljinkierrosta kohti on 4,48 m (56 tuumaa), jos ja kun tosissaan lähdetään ajamaan, pitää pyörästä löytyä yli 100 tuuman välitys (23 mm renkaalla 53/14 vastaa 100” ja etenemänä 7,95 m)."Vaikuttaa siltä, että pyörän välitykset on valittu kaupunkiajoon."
Jees, eli kuten avausviestissä kirjoitinkin, kyseessä on city-peruspyörä (Nopsa CTB Master, CTB tarkoittanee CityBike:a).
Tämän vuoksi avausviestissä kyselin myös sitä, olisiko joku vanha 10- tai 12-vaihteinen retkipyörä liukkaampi menemään maantiellä. Mutta taidan malttaa mieleni toistaiseksi, kun tämä Nopsa on kuitenkin lähes ajamaton ja jäisi sitten hylkyyn, ja ehkä rattaanvaihdolla saisi lisää aikaa tällekin. Kevensin pyörää n. 2,5 kilolla pari päivää sitten irrottamlla turhia osia. Rengas tai molemmat menevät vaihtoon kun pykimiä on päässyt syntymään, joten siksi pohdiskelin tuotakin että olisiko 28-622 parempi vakion 37-622:n tilalle.
Myöhemmin sitten parempi pyörä hankintaan, jos minusta oikea harrastaja tulee. Sitä ennen pitäisi oikeastaan luopua moottoripyörästä, jotta jäisi aikaa enemmän. :-)
Pitää käydä lähiaikoina toisen polkupyöräasian takia ammattikorjaamolla, kyselen samalla takarattaan hintaa.
Kiitokset arvokkaista tiedoista kaikille! - Anonyymi
ohikiitäjä kirjoitti:
Erään nettitieton mukaan Shimano Nexus 7-vaihteisen välityssuhteet ovat:
1.=0,63, 2.=0,74, 3.=0,84, 4.=0,99, 5.=1,15, 6.=1,34 ja 7.=1,55.
Tuosta huomataan, että vaihteisto toimii alennusvaihteena neljänteen vaihteeseen saakka ja seitsemännelläkin lisäys suoraan välitykseen on vain 1,55-kertainen.
37-622 renkaan kehämitta kuormitettuna on n.2170 mm - säde n. 345 mm – ja kun oletetaan keskiössä olevan 42 hammasta sekä takarattaassa 23, saadaan 90 r/min pyörityksellä nopeudeksi 7. vaihteella 21,4 km/h*1,55=33,2 km/h.
1. vaihteella nopeus on 21,4 km/h*0,63=13,5 km/h. (21,4 km/h vastaa suoraa 42/23 välitystä, Shimanon 4. vaihde)
Jos takaratas olisi 16-hampainen, olisivat vastaavat nopeudet: 47,7 km/h ja 19,4 km/h (42/16 välitys 30,8 km/h).
Kun kysyjä ei ymmärtänyt kertoa keskiö- ja takarattaan hammaslukuja, niin yksilöity tarkastelu on mahdotonta, mutta esimerkkiä soveltaen sen voit tehdä.
Jos keskiö 32 ja takana 16, saadaan 90 rpm seitsemännellä 32/42*47,7=36,3 km/h jne.
Takarattaan vaihto on yleensä keskiörattaan vaihtoa halvempi.Kiitos tyhjentävästä vastauksesta👍😁
- Anonyymi
Tojonisti kirjoitti:
Mitähän lie asiattomia vastaajia täälläkin näköjään, en tarkoita sinua, vaan noita paria muuta vastausta.
Tiedän kyllä, että Suomi24 on täynnä 8 - 16 -vuotiaita pentuja, joilla ei ole muuta tehtävää kuin häiriköidä tällaisella paikalla jossa ei rekisteröitymistä vaadita, mutta olin luullut tämän Pyöräily-osaston olevan parempi. Ei näköjään.
Eli jos nyt joku toinenkin sinun lisäksesi osaisi asiallisen vastauksen kirjoittaa 100% asialliseen kysymykseen, niin hyvä. Todellakin, 7-vaihde tuntuu loppuvan kesken. Rengas- ja runkokoko ovat mielestäni riittävän kohdillaan (28" 37-622, 57 cm runko, olen 189 cm pitkä). Ja kuten sanoin, kaverini jolla on täsmälleen samanlainen pyörä, on täysin samaa mieltä, vaikka hän ei ole ajanut kuin lyhyitä työmatkoja pyöräteillä.Ilmeisesti olet aloittelija pyöräilyssä ja poljet liian hitaalla kadenssilla (pyöritysnopeus: kierroksia/min), mikä pidemmän päälle aiheuttaa polvivaivoja. Kannattaa totuttss itsensä tiheämpään polkemisrytmiin, se on pitkässä juoksussa kevyempää ja tuottaa paremmat wattimäärät, tsemppiä mukavaan liikuntaharrastukseen!
- Anonyymi
ohikiitäjä kirjoitti:
Kiirettä pitää jaloilla, jos mainitsemillasi välitysarvoilla haluaa yli 30 km/h ajaa, kun 7. vaihteella 80 1/min pyöritys vastaa 30:n nopeutta. Mikäli pyörässä ei ole varvaskoukkuja tai lukkopolkimia ja sinulla niihin sopivia kenkiä, vaatii yli 80 1/min pyöritys osaamista. Vaikuttaa siltä, että pyörän välitykset on valittu kaupunkiajoon.
Rengas 37-622, keskiö 33, takana 18, pyöritys 80 1/min:
4. vaihde (i=0,99) 18,9 km/h, 7. vaihde (i=1,55) 29,6 km/h.
Takaratas 16-hampainen, muuten kuin edellä:
4. vaihde 21,3 km/h, 7. vaihde 33,3 km/h.
Jotain muutosta tuosta syntyy, mutta ei 7. vaihde vieläkään ole lähellä maantiepyörien pitkää välitystä. Muutoksen jälkeen etenemä yhtä poljinkierrosta kohti on 4,48 m (56 tuumaa), jos ja kun tosissaan lähdetään ajamaan, pitää pyörästä löytyä yli 100 tuuman välitys (23 mm renkaalla 53/14 vastaa 100” ja etenemänä 7,95 m).80 kadenssi on aivan normaali pyöritysnopeus. Hitaampi vauhti rikkoo polvia , siksi näissä on vaihteet.
- Anonyymi
Tojonisti kirjoitti:
"Vaikuttaa siltä, että pyörän välitykset on valittu kaupunkiajoon."
Jees, eli kuten avausviestissä kirjoitinkin, kyseessä on city-peruspyörä (Nopsa CTB Master, CTB tarkoittanee CityBike:a).
Tämän vuoksi avausviestissä kyselin myös sitä, olisiko joku vanha 10- tai 12-vaihteinen retkipyörä liukkaampi menemään maantiellä. Mutta taidan malttaa mieleni toistaiseksi, kun tämä Nopsa on kuitenkin lähes ajamaton ja jäisi sitten hylkyyn, ja ehkä rattaanvaihdolla saisi lisää aikaa tällekin. Kevensin pyörää n. 2,5 kilolla pari päivää sitten irrottamlla turhia osia. Rengas tai molemmat menevät vaihtoon kun pykimiä on päässyt syntymään, joten siksi pohdiskelin tuotakin että olisiko 28-622 parempi vakion 37-622:n tilalle.
Myöhemmin sitten parempi pyörä hankintaan, jos minusta oikea harrastaja tulee. Sitä ennen pitäisi oikeastaan luopua moottoripyörästä, jotta jäisi aikaa enemmän. :-)
Pitää käydä lähiaikoina toisen polkupyöräasian takia ammattikorjaamolla, kyselen samalla takarattaan hintaa.
Kiitokset arvokkaista tiedoista kaikille!28 rullaa varmasti paremmin kun laittaa myös tarpeeksi painetta. Itsellä maantiepyörässä 8 bar. Renkaan kyljessä on painesuositukset ja kannattaa sijoittaa pari kymppiä mittarilliseen jalkapumppuun.
- alkup.tuna
Herra asiantuntija onkin nykyään Tojonisti.
Jutut vaan ei ole yhtään parantuneet :-) - ole jäykät
vaiheet ! Mistähän se johtuu ?
- fdbsdfbbdsfb
vaihda isompi eturatas
- Tojonisti
Tuo ei tullut edes mieleen, vaikka motoristina näitä ratasasioita on tullut mietittyä muuten. Kiitos mielenkiintoisesta ehdotuksesta, pitää tutkia onko sellainen mahdollista! Näissähän taitaa olla vakionakin aika iso eturatas, mutta jos isompia löytyy ja sellainen paikalleen mahtuu niin mikä ettei... 1 ja 2-vaihde esimerkiksi ovat totaalisen turhia nykyisellään, kun ei mistään maastopyörästä ole kyse eikä edes hybridistä.
- Tojonisti
Tosiaan! Kiitos, täytyy tutkia, se vakiokin kun on näissä jo aika iso. Mutta jos mahtuu ja jostain saa niin miksei... Esim. 1- ja 2-vaihde ovat nykyisellään aivan turhia.
- Tojonisti
Tojonisti kirjoitti:
Tosiaan! Kiitos, täytyy tutkia, se vakiokin kun on näissä jo aika iso. Mutta jos mahtuu ja jostain saa niin miksei... Esim. 1- ja 2-vaihde ovat nykyisellään aivan turhia.
Hmph... Ensin ei toimi tuntiin koko paikka ja sitten tulee tuplana. No...
- 21-23 kmh
Tojonisti kirjoitti:
Hmph... Ensin ei toimi tuntiin koko paikka ja sitten tulee tuplana. No...
ei välitykset kyllä lopu mainitsemastasi pyörästä. Ajat varmaan 50 krs / min, jolloin pyöritysnopeus on aivan liian alhainen ! keskity nostamaan pyöritysnopeus 80-90 krs/min ! Noilla välityksillä polkee helposti 28-29 keskarin !
- Tojonisti
21-23 kmh kirjoitti:
ei välitykset kyllä lopu mainitsemastasi pyörästä. Ajat varmaan 50 krs / min, jolloin pyöritysnopeus on aivan liian alhainen ! keskity nostamaan pyöritysnopeus 80-90 krs/min ! Noilla välityksillä polkee helposti 28-29 keskarin !
Otithan huomioon, että tuo keskinopeus oli laskettu päivänä jolloin tuulennopeus oli yli 10 m/s (enemmän tai vähemmän vastatuulta suurimman osan ajasta) ja lenkki kulki kaupungin keskustan läpi ja "puhdasta" maantietä tuosta oli vain puolet. Eli toki tuollaisen 25 km/h vauhdin pitäminen ainakin olisi ollut mahdollista tasaisissa maantieoloissa tyynellä, ehkä ylikin (teoriassa, kuntoni riittävyydestä en tiedä mutta se onkin eri asia).
Mutta kunhan nyt muistan laskea nuo rattaiden piikit niin katselen tarkemmin... - Anonyymi
Tojonisti kirjoitti:
Otithan huomioon, että tuo keskinopeus oli laskettu päivänä jolloin tuulennopeus oli yli 10 m/s (enemmän tai vähemmän vastatuulta suurimman osan ajasta) ja lenkki kulki kaupungin keskustan läpi ja "puhdasta" maantietä tuosta oli vain puolet. Eli toki tuollaisen 25 km/h vauhdin pitäminen ainakin olisi ollut mahdollista tasaisissa maantieoloissa tyynellä, ehkä ylikin (teoriassa, kuntoni riittävyydestä en tiedä mutta se onkin eri asia).
Mutta kunhan nyt muistan laskea nuo rattaiden piikit niin katselen tarkemmin...Keskinopeuteen vaikuttaa todella paljon maasto ja muu liikenne sekä vastatuulikin. Esteettömällä maaseututiellä keskinopeudet huomattavasti kovempia kuin ruuhkaisissa kaupungeissa.
- martonen
Tuohon vaihdenapaan saa halvalla pienemmän hammasrattaan, voi vaihtaa itsekin. kaksi piikkiä vähemmän kuin alkuperäisessä vaikuttaa jo paljon.
- martonen
Luin tuon viestiketjun nyt vasta läpi, sait hyviäkin vinkkejä. Tuo eturattaan 33 piikkiä on kyllä kovin vähäinen. Se kannattaisi vaihdattaa tuonne 43 tai 45 piikin tienoille, jos suinkin tuollaista löytyy. Takana silloin voisi olla tuo 18 tai 20 piikkinen. Kannattaa kyllä harkita ketjuvaihteista pyörää seuraavaksi, näissä tuon välityksen kanssa on paljon helpompi pelata. Eturattaan vaihtaminen on kyllä jo hieman kalliimpi juttu, koska koko kampisarja uusitaan.
- Anonyymi
Nexuksessa on järkyttävät tehohäviöt. Varsinkin seiskassa 3 ja 4 vaihteella. Ihan läpipaska herätyskellonrattaista koottu sätös.
- Anonyymi
Loppuuhan ne vaihteet, jos olet ostanut noin vähän. Pikkusen enemmän maksamalla olisit saanut paljon enemmän vaihteita, eivätkä ne loppuisi kesken.
- Anonyymi
Nykyisissä masntiepyörissä vaihteet ovat 2x10 tai 2x11, suosittuja myös yhdellä eturattaalla olevat joissa takapakka voi olla 12-rattainen. Maastopyörissä on tiheämmät välitykset ja usein kolme ratasta edessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645592Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204207Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1522170
- 171906
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1241728- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978