Mitä tää rasvavouhotus on?

-10kg

Oon ihan ulkona mitä tarkoitetaan kun monessa ketjussa sanotaan, että vhh:ssa syödään pelkkiä rasvoja? Myönnän, etten ole todellakaan perehtynyt mihinkään vhh lukemiin tai suosituksiin joten olen tietty hyvin jäävi sanomaan mitään. Mutta kovasti kiinnostaisi tietää mitä sillä oikein tarkoitetaan?

Kun en tässä omassa sapuskoinnissani ainakaan mitään voipaketteja pistele poskeeni. Syön kasviksia, marjoja, jonkun verran hedelmiä, maitotuotteita ja lihaa, kalaa ja kanaa. Se, että jos paista lihan tai kalan voinokareessa ei minusta vielä ole mitään rasvamussutusta. Käyttämäni maitotuotteet eivät ole mitään kevypupelluksia ihan vaan sen takia, että omasta mielestäni ne maistuvat kauhealle.. Ja salaattiin ripottelemani öljy on yleensä oliiviöljyä. Ruoanlaitossa käyttämäni rasva voita, koska en mihinkään "kissa"rasvoihin koske niiden pahan maun vuoksi että niistä tulee oksettava olo. Piffille teen usein valkosipulivoinokareen 50%voita 50%rahkaa paaaaaljon valkosipulia. Salaatteihin käytän joskus hiukan pähkinöitä, en kyllä tiedä onko ne "sallittuja" vhh:ssa. Mutta kun en mitään ole opiskellut niin syön vaan kaikkea sitä, mikä maistuu minusta hyvältä ja mistä tulee hyvä ja energinen olo.

Ilmeisesti minun pitäisi käydä niillä sivuilla tutkimassa mitä päivittäinen ruokailuni sisältää. Oliko se fineli? Mutta toisaalta, onko niillä prosenteilla niin kauheasti merkitystä, kun kerran voin hyvin?

5

581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vhh-ruokavalion vastustajien tarkoitushakuista panettelua, jonka avulla pyritään saamaan sekaanusta ja epäjärjestystä aikaan. Niistä ei kannata välittää. Ei vhh:lla syödä pelkkiä rasvoja. Rasva on toki tärkeä elimistön polttoaine, mutta ei sillä mässäillä. Ei kukaan kulinaristi paista pihviään upporasvassa vaan kyllä se voinokare on se määrä, millä operoidaan, niinkuin sinullakin ja valkosipulivoinappi kruunaa joskus kaiken.

• taas sopuisasti

keskustellaan itsensä kanssa :D. Se mistä ainat syytät skäriä, on oma tapasi.

• muuttunut....

kukas se söikään rasvaa, niin että suupielistä valui, ettei vaan Kiril..

• JariJo

"monessa ketjussa sanotaan, että vhh:ssa syödään pelkkiä rasvoja"

Kun puhutaan ruokavaliosta, joka sisältää esim. 70 E% rasvaa, niin jos ei asiaa pidemmälle ajattele, saattaa tulla mielikuva, että myös ruoan tilavuudesta (näkyvästä määrästä) olisi yli puolet rasvaa.

Näinhän ei todellisuudessa ole, vaan kyseinen ruokavalio voi käytännössä sisältää suurimman osan kasviksia, jonkin verran proteiinia ja jokseenkin saman verran rasvaa.

Kun noita energiaprosentteja (E%) lasketaan vhh:lla, niin energia koostuu lähinnä rasvasta ja proteiinista. Koska rasvassa on grammaa kohti reilusti enemmän energiaa kuin proteiinissa, eikä proteiinia muutenkaan hirveästi tarvita, niin rasvan energiaprosentti nousee helposti korkeaksi.

• -10 kg

Okei, elikäs siinä tarkastellaan sitä, että mikä osuus siitä kokonaiskalorimäärästä jota päivässä tulee nautiskeltua tulee rasvasta, mikä proteiinista ja mikä niistä hiilareista.

Dääääm, mun tarttee kyllä ruveta tätä hommaa ihan opiskelemaan, vähän noloa kun on ihan pihalla ku lumiukko... ;)

Tuolla vaan monessa ketjussa jotkut märehtii sillä että vhh:ssa illallinen on suunnilleen puoli kiloa voita litran kermakastikkeessa. No, noita häiriköitähän on kyllä ihan joka osastolla. Niin netissä kuin "oikeassa" elämässäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2775
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2615
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      267
      1575
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1174
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1088
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      879
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe