Pohja murtunut/poikki

mitä tehdä?

Lempisaappaideni pohja murtui poikki heti koron vierestä (korko n. 7 cm). Nyt kävely on lähes mahdotonta, sillä korko "luisuu" taaksepäin pohjan antaessa periksi. Vain päkiöillä sipsuttelu onnistuu...

Voiko asialle tehdä mitään? Vaikka vaihtaa koko pohjan tai tukea pohjaa murtumakohdasta? Tai jotain?

Kiitos kaikille vastaajille!

14

3322

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kenkämyyjä

Voi olla lenkkirauta poikki, jos korko taittuu taakse. Sen pystyy kunnon suutari laittamaan uudelleen.

• alkup.

Ainakin mitä tuota kenkää vääntelin, se on aivan katkipoikki ja veltto. Pohja on tietenkin kiinni varressa, joten pysyy paikoillaan, mutta korko lonksuu melkein vaikka vaakatasoon, jos vääntää. :(

En kyllä tiedä, mikä tuo lenkkirauta on, mutta sen tiedän, että se pohja on poikki (sen näkee, kun katsoo pohjaa - siellä on selkeä rako).

Onko vinkkejä?

• edelleen
        alkup. kirjoitti:

Ainakin mitä tuota kenkää vääntelin, se on aivan katkipoikki ja veltto. Pohja on tietenkin kiinni varressa, joten pysyy paikoillaan, mutta korko lonksuu melkein vaikka vaakatasoon, jos vääntää. :(

En kyllä tiedä, mikä tuo lenkkirauta on, mutta sen tiedän, että se pohja on poikki (sen näkee, kun katsoo pohjaa - siellä on selkeä rako).

Onko vinkkejä?

Olen itse vienyt aivan vastaavia suutarille korjattavaksi. Ja mitään ei maksa jos käyt niitä näyttämässä suutarilla. Hän kyllä kertoo mitä voi tehdä ja paljonko maksaa.

Kyllä ne suutarit aika seppiä on. Irronneet korot, jopa keskeltä puoleen väliin haljenneen koron (korko ontto sisältä: korkolappu irtosi ja talvella hiekoituskiviä meni koron sisään ja korko halkesi) ja mitä kummallisempia ovat kenkiini korjanneet.

• Poikki

Kun täällä kerran näyttää olevan asiantuntijoita paikalla niin voisiko samalla saada vinkkejä/suosituksia siitä, miten kenkäostoksilla ollessa tunnistaa kestävä pohjarakenne juuri tuon "lenkkiraudan" osalta. Onko tiedossanne jotain noilta osin kestäviä kenkämerkkejä?

Sen olen oppinut, että liian "taakse" sijoitettu korko on alttiimpi vääntymään kävellessä taaksepäin (esim. liukkalla lattialla, jäätiköllä, jos pohja on yhtään taipuisa tuosta koron kiinnityskohdan läheltä ja omakin elopaino riittää sitten näköjään tuon pohjan murtamaan. Samoin kengät, joiden koron yläosa tulee tavallaan pohjan suuntaisesti jalkaholvia kohti, ovat osoittautuneet hieman kestävämmiksi.

Nyt olisi kiva vihdoin löytää korolliset saappaat (hinnalla ei enää niin väliä), joilla kävellessä ei tarvitsisi pelätä tuota pohjan/lenkkiraudan murtumista - on se hajonneilla kengillä kotiin/suutariin/kenkäkauppaan hiipiminen sen verran ärsyttävää.

• lempikengissä
        Poikki kirjoitti:

Kun täällä kerran näyttää olevan asiantuntijoita paikalla niin voisiko samalla saada vinkkejä/suosituksia siitä, miten kenkäostoksilla ollessa tunnistaa kestävä pohjarakenne juuri tuon "lenkkiraudan" osalta. Onko tiedossanne jotain noilta osin kestäviä kenkämerkkejä?

Sen olen oppinut, että liian "taakse" sijoitettu korko on alttiimpi vääntymään kävellessä taaksepäin (esim. liukkalla lattialla, jäätiköllä, jos pohja on yhtään taipuisa tuosta koron kiinnityskohdan läheltä ja omakin elopaino riittää sitten näköjään tuon pohjan murtamaan. Samoin kengät, joiden koron yläosa tulee tavallaan pohjan suuntaisesti jalkaholvia kohti, ovat osoittautuneet hieman kestävämmiksi.

Nyt olisi kiva vihdoin löytää korolliset saappaat (hinnalla ei enää niin väliä), joilla kävellessä ei tarvitsisi pelätä tuota pohjan/lenkkiraudan murtumista - on se hajonneilla kengillä kotiin/suutariin/kenkäkauppaan hiipiminen sen verran ärsyttävää.

tahtoo olla että niitä tulee pidettyä aikas paljon. Eipä sitä ostaessa paljon voi tehdä tutkimuksia mutta jos ottaa korosta kiinni ja jos se vähäkin heiluu niin on odotettavissa korko ongelmia. Juuri niin, korko ei saa olla liian takana tai edessä, taittuu joko taakse tai eteen. Kyllä hinta on jonkinlainen vinkki kestävyydestä mutta edullisetkin on kestänyt rajuakin käyttöä. Itselläni on sellainen tuntuma että sirot korot on tolppia paremmin kiinnitetty.

• Levyseppä-hitsaajatar

On kuitenkin melko työläs korjata, kun puoli saapasta pitää purkaa. Halvempiin saappaisiin ei kannata alkaa suutarilla teettämään remonttia. Mutta itse olen joskus huvikseni pikakorjauksena hitsannut uuden raudan sen vanhan katkenneen päälle. Saapikkaista tuli vielä ihan käyttökelpoiset, mutta toki sen jalassa tunsi että kantapää oli toisessa kengässä puoli senttiä korkeammalla. Voisi tuota hitsaamalla korjaamista harjoitella enemmänkin, mutta itsellä aika harvoin menee korkkarisaappaita roskiin, kun käyttöä on vain muutamana päivänä vuodessa.

• alkup.

Kiitos neuvosta.

Nuo saappaat kuitenkin ovat ehdottomat suosikkini, ja ne harvat, jotka minulle sopivat... ja nahkaakin vielä. Jos lähtisin etsimään uusia, en välttämättä edes löytäisi sopivia.

Joten en ole valmis luopumaan niistä, jos ne saa vielä kohtuuhinnalla korjattua... Osaatko sanoa, mikä mahtaisi olla työn hinta?

• emmmpu
        alkup. kirjoitti:

Kiitos neuvosta.

Nuo saappaat kuitenkin ovat ehdottomat suosikkini, ja ne harvat, jotka minulle sopivat... ja nahkaakin vielä. Jos lähtisin etsimään uusia, en välttämättä edes löytäisi sopivia.

Joten en ole valmis luopumaan niistä, jos ne saa vielä kohtuuhinnalla korjattua... Osaatko sanoa, mikä mahtaisi olla työn hinta?

Sama ongelma oli mulla joskus nahkasaappaissani. Suutari yritti jotain pikakorjauksia liimalla ja nauloilla, mutta minkäs tekee kun se rauta oli ilmeisesti ollut alunperin liian lyhyt. Se suutari ainakin sanoi suoraan, että saat uudet halvemmalla kuin se korjaus. Nekin saappaat kuitenkin maksoi yli 100e uutena..

Kaverin kenkiin oli sen isä tehnyt koron ja päkiän väliin raudan, joka piti koron paikoillaan. Eli se rauta oli ruuvattu kengän ulkopuolelle korkoon ja pohjaan kiinni. Näkyihän se sieltä vähän, mutta olisin kyllä omiin kenkiinikin ottanut sellaiset, jos olisin tiennyt jonkun joka tekee.

• Levyseppä-hitsaajatar
        emmmpu kirjoitti:

Sama ongelma oli mulla joskus nahkasaappaissani. Suutari yritti jotain pikakorjauksia liimalla ja nauloilla, mutta minkäs tekee kun se rauta oli ilmeisesti ollut alunperin liian lyhyt. Se suutari ainakin sanoi suoraan, että saat uudet halvemmalla kuin se korjaus. Nekin saappaat kuitenkin maksoi yli 100e uutena..

Kaverin kenkiin oli sen isä tehnyt koron ja päkiän väliin raudan, joka piti koron paikoillaan. Eli se rauta oli ruuvattu kengän ulkopuolelle korkoon ja pohjaan kiinni. Näkyihän se sieltä vähän, mutta olisin kyllä omiin kenkiinikin ottanut sellaiset, jos olisin tiennyt jonkun joka tekee.

Jos kysyntää olisi, niin voisihan noita korjauksia alkaa tekemään muillekin. Tuollainen ulkopuolelle tuleva korjaus olisikin mahdottoman helppo. Itse tykkään kyllä että korjaus ei saisi näkyä, ja siksi lähtisin tutkimaan asiaa sieltä sisäpuolelta ensiksi. No postikulut olisivat kuitenkin jo pelkästään 15,80 ja siihen päälle toinen mokoma työpalkkaa, niin samalla rahalla saa Citymarketista jo uusia.

• alkup.
        emmmpu kirjoitti:

Miten se siis pysyi kiinni molemmissa päissä - pohjassa ja korossa? Oma isäni on nimittäin aika hyvä käsistään, ja osaa tehdä verstaallaan ihan mitä tahansa, kunhan minulla on idea valmiina. ;)

Entä toimiko tuo liima- ja naulakorjaus? Mitä sille tuli hintaa?

Yritän kartoittaa vaihtoehtoja...

• alkup.
        Levyseppä-hitsaajatar kirjoitti:

Jos kysyntää olisi, niin voisihan noita korjauksia alkaa tekemään muillekin. Tuollainen ulkopuolelle tuleva korjaus olisikin mahdottoman helppo. Itse tykkään kyllä että korjaus ei saisi näkyä, ja siksi lähtisin tutkimaan asiaa sieltä sisäpuolelta ensiksi. No postikulut olisivat kuitenkin jo pelkästään 15,80 ja siihen päälle toinen mokoma työpalkkaa, niin samalla rahalla saa Citymarketista jo uusia.

Minä saattaisin hyvinkin olla kiinnostunut, jos asiaa tosissasi ehdotit, ja ellei isäni rohkene kajota saappaisiin.

Kokonaishinta tulisi olemaan sitten rapiat 30 euroa, eikös? Ei minusta mitenkään kohtuuton hinta lempisaappaideni pelastamisesta. ;)

Kuinka hyvin korjaus mahtaisi kestää kävelyä? Itse kuitenkin käytän talvella 3-4 kk niitä samoja kenkiä, ja olisi kiva, jos ne nyt edes sen yhden talven kestäisivät...

• Levyseppä-hitsaajatar
        alkup. kirjoitti:

Minä saattaisin hyvinkin olla kiinnostunut, jos asiaa tosissasi ehdotit, ja ellei isäni rohkene kajota saappaisiin.

Kokonaishinta tulisi olemaan sitten rapiat 30 euroa, eikös? Ei minusta mitenkään kohtuuton hinta lempisaappaideni pelastamisesta. ;)

Kuinka hyvin korjaus mahtaisi kestää kävelyä? Itse kuitenkin käytän talvella 3-4 kk niitä samoja kenkiä, ja olisi kiva, jos ne nyt edes sen yhden talven kestäisivät...

No ei sen palkankaan niin väliä ole silloin jos vain yhdet korjaa. Voisihan niitä ainakin katsoa. Mutta ei tänne viitsi laittaa ainoaa sähköpostiosoitettaan näkyviin. Viimeksi kun pyysin myyntipalstalla joltakin kuvia sähköpostiini, niin iltaan mennessä se oli jo täynnä kaikkea roskaa.

• Skutsari
        alkup. kirjoitti:

Miten se siis pysyi kiinni molemmissa päissä - pohjassa ja korossa? Oma isäni on nimittäin aika hyvä käsistään, ja osaa tehdä verstaallaan ihan mitä tahansa, kunhan minulla on idea valmiina. ;)

Entä toimiko tuo liima- ja naulakorjaus? Mitä sille tuli hintaa?

Yritän kartoittaa vaihtoehtoja...

Toi lenkkiraudan korjaus on varsin simppeli korjaus jos kengät ovat hyvälaatuiset eli yli 150€ hintaiset. Niiden korjaus maksaa noin 25-30€. Jos kengät ovat 150€ halvemmat maksaa korjaus todennäköisesti yli 30€. Syy siihen on et laadukkaimmissa kengissä on huomattavasti paremmat välipohjat johon ei tarvii kauheesti uutta tavaraa lisätä. Halvimmissa kengissä on suorastaan alaarvoiset välipohjat, iokeesti ne ei täytä edes minimivaatimusta. Jotkut suutarit laittavat niisanottuja lusikoita, niitä saa jonkunverran halvemmalla.
        Tv: Skutsari

• vinossa

Tuossa on myös kaiken maailman lenkkiraudat aika kovilla ja jollei murru pohja tai korko, niin sitten jossain vaiheessa nilkka. Voisivat taitamattomat ihmiset välillä miettiä ennenkö lähtevät hoippumaan kylille. Sääliksi käy saapasparkoja. :)

http://www.youtube.com/watch?v=GJPq8GTUvI0

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6514
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3890
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3305
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      378
      1783
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1043
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      920
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      889
    Aihe