Pääsin tuossa huhtikuussa pois armeijasta jonka jälkeen alkoi se töynmetsästys. Ihmiset valittavat kun ravintola-allalla on pulaa henkilöstöstä. Mutta miksi kukaan ei halua palkata ketään? Olen laittanut molin sivuilta varmaan jokaiseen paikkaan työhakemuksia, ja Sodexhosta soitettiin että olisi töitä keittiöapulaisena. Ja mikä tässä on ongelma, itse Sodexho ei palkkaa ketään, vaan tuo on Staffpointin kautta jätetty ilmoitus. Enhän minä nyt sellaista taas nähnyt.
Onko Suomi todella vajonut näin alas? Ymmärrän kyllä että ravintola-allalla vakituiseksi palkkaaminen on aika riskihommaa kun ei koskaan tiedä minkälainen tyyppi se työntekijä on. Mutta eikö tätä varten ole se koeaika? Vai pääsevätkö nämä firmat jotenkin halvemmalla tälläisestä?
Olen niin kyrpiintynyt. Ei tuossa muuta vikaa ole, mutta kun alan itse olemaan jo siinä iässä kun pitäisi sitä omaa elämää alkaa rakentamaan ja noissa henkilöstövuokraushommissa ei ole taas mitään takeita että sitä töitä riittää ja sitä rahaa myös oikeasti tulee siihen elämiseenkin. Olen ollut varamiespalvelulla jo melkein 6kk ja hommia on riittänyt varmaan tasan kuukaudeksi. Ei tuollaisella oikeasti elä!
En tiedä tuliko tämä väärään paikkaan mutta mistä sitä kunnon duunia voi etsiä? Molilla kun ei ole muuta kuin henkilöstövuokrausfirmoja enimmillään.
Mikä siinä mättää!?
4
1040
Vastaukset
- Ihmeellistä
Hei!
En myöskään ymmärrä, miksi firmat eivät palkkaa työntekijää suoraan. Työnhakijoita riittäisi varmasti suoraan firmaan töihin. Onhan työntekijöillä koeaika.
Kalliimmaksi tulee se, että palkkaavat vuokrafirman kautta, joka veloittaa noin 2 x työntekijän tuntipalkan.
En löydä muuta syytä, kuin että vuokratyöntekijällä ei ole mitään oikeuksia.
Työntekijästä on helppo päästä eroon. kun ei
ole mitään irtisanomisturvaa.
Enkä ymmärrä sitäkään, että Mollin sivuilla on näitä henkilöstövuokrausfirmojen ilmoituksia. Tässä tapauksessahan työvoimahallinto mainostaa kilpailijoitaan.
Ota yhteyttä suoraan ravintolohin. Ehkäpä sieltä aukeaisi jotain.- Vuokratyöhön kyllästynyt
Onhan toi vuokratyö ihan hyvä työvoiman hankintakeino. En tajua vaan sitä, että mitä varten vuokratyöläistä ei palkata suoraan firman listoille viimeistään parin kuukauden kuluttua siitä kun on työt aloittanut! Sehän aika käy ihan hyvin koeajasta. Näkee millainen tyyppi on ja miten sopeutuu.
Kannattaa tosiaan kysellä suoraan firmoista tai pyrkiä suhteilla. Molliin pistetään ilmoitukset vaikka paikkaan olis jo valittu joku työntekijä. - Rauno....
"Kalliimmaksi tulee se, että palkkaavat vuokrafirman kautta, joka veloittaa noin 2 x työntekijän tuntipalkan."
Tiesitkö sitä, että jos sinun tuntipalkkasi on 10e/h, niin yritykselle se ei ole tuo summa. Oletko kuullut mitä HSK tarkoittaa? Se että vuokrafirma perii 2x tuntipalkan, ei hirveästi eroa todellisesta. Tottakai siinä on myös katetta, mutta yrittäjänä tiedän, että työntekijän kustannus on jotakuinkin 1,7-1,8 kertaa palkka.
Ja miksikö käytän vuokratyötä? Siksi, että nykyisin puhutaan kliseisesti "kvartaalitaloudesta". Työn määrä ja tahdin sanelevat sesongit. Joutuisin jättämään asiakkuuksia sivuun, jos vuokratyötä en käyttäisi. Ja tuo taas ei palvele ketään, ei minua, ei yhteiskuntaa, eikä työntekijöitäkään. - SiiliII
Rauno.... kirjoitti:
"Kalliimmaksi tulee se, että palkkaavat vuokrafirman kautta, joka veloittaa noin 2 x työntekijän tuntipalkan."
Tiesitkö sitä, että jos sinun tuntipalkkasi on 10e/h, niin yritykselle se ei ole tuo summa. Oletko kuullut mitä HSK tarkoittaa? Se että vuokrafirma perii 2x tuntipalkan, ei hirveästi eroa todellisesta. Tottakai siinä on myös katetta, mutta yrittäjänä tiedän, että työntekijän kustannus on jotakuinkin 1,7-1,8 kertaa palkka.
Ja miksikö käytän vuokratyötä? Siksi, että nykyisin puhutaan kliseisesti "kvartaalitaloudesta". Työn määrä ja tahdin sanelevat sesongit. Joutuisin jättämään asiakkuuksia sivuun, jos vuokratyötä en käyttäisi. Ja tuo taas ei palvele ketään, ei minua, ei yhteiskuntaa, eikä työntekijöitäkään."Ja miksikö käytän vuokratyötä? Siksi, että nykyisin puhutaan kliseisesti "kvartaalitaloudesta". Työn määrä ja tahdin sanelevat sesongit. Joutuisin jättämään asiakkuuksia sivuun, jos vuokratyötä en käyttäisi."
Useimmilla aloilla sesongit ovat kautta aikojen määränneet työn määrän. Erona nykyiseen on se, että ennen vanhaan työntekijällä teetettiin muita töitä hiljaisina aikoina, kun taas nykyään ihmisiä heitellään sisään ulos miten sattuu. Yritykset eivät pärjää, jos eivät toimi näin. Kun en talousmaailmaa tunne pätkän vertaa, en tiedä miksi on näin. Loputtomiin koveneva kilpailu, voiton maksimointi, halpatuontimaat, työvoiman kohtuuttomat kustannukset, mikä lieneekin syynä.
Tuo ei myöskään selitä sitä, kuinka työnantaja hyötyy siitä, että pitää vuodesta toiseen työntekijää vuokrafirman kautta, vaikka työtä olisi säännöllisesti joka päivä ja ylitöiksikin. Siihen en minäkään keksi sen parempaa selitystä kuin ketjussa aikaisemmin mainittu: vuokratyövoimalla ei tosiaan ole mitään oikeuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874028Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242891No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6844
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750