Joogasta kiinnostunut

-kiinnostunut-

Olen jo pitkään halunnut aloitta joogan harrastamisen. Olen 18v. opiskelija, jolla stressiä riittää, joten ajattelin ilmoittautua klassisen joogan kurssille syksyllä. Olen yrittänyt löytää joogasta tietoa netin kautta, ja olenkin löytänyt.

Olen huomannut että jooga ei ole mikään "pieni kiva harrastus". Olen saanu lukea että ihmisiä on jopa seonnut ja on tullu mielenterveys ongelmia ja jotkut jooga muodot ovat kuulemma jopa fyysisesti haitallisia?!Ei kiinnostaisi viettää loppu elämää mielisairaalassa :D Täytyy kyllä sanoa että kiinnostukseni joogaa kohtaan laski romahdusmaisesti! En ole enää niin varma että haluanko/uskallanko aloittaa joogan syksyllä.

Eli voisitteko kertoa omia kokemuksia/elämyksiänne joogasta? Millainen jooga on turvallista ja millainen ei? Milloin mennään turvallisen rajan yli?

12

6519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m 29

      Laittaisin 'joogat' ehkä kolmeen luokkaan: jumppamainen jooga (työväen-ja kansanopistot jne.), keskitason jooga (mm.yliopistot, monet joogakoulut...) ja pitkälle etenevät joogat (enimmäkseen suurimmissa kaupungeissa, kokonaisvaltainen lähestymistapa ruokavaliosta ja usein guruista jne lähtien).

      Kahta ensimmäistä voi turvallisesti harrastaa, vaikkei se varsinaisesti oikeaa joogaa olekaan. Näihin on olemassa kirjava joukko kirjoja ja videoita. Joogamuotoja on samoin iso määrä, hathajooga on se yleisin, astangajooga suosittu sen kuntoa kohottavan vaikutuksen ansiosta. Opaskirjoilla ja -videoilla pääsee alkuun, pidemmälle edetessä kannattaa tosiaan mennä kouluun, ja tietenkin hyvään sellaiseen. Esim.astangajooga voi olla aika rankkaa keholle, jos se ei ole ns."puhdistunut", voi tulla kaikenlaista tukosta ja kremppaa.

      Älä huolehdi liikoja, kaikki ei sovi kaikille mutta itsen tunteminen auttaa, vaikka nuori ootkin. Löydät kyllä omasi, älä vaadi liikaa alussa, koko jooga on pitkälti kehon ja mielen kuuntelua ja etenkin hitaasti etenemistä.

      Google-sessiot joudut varmaan tekemään paikkakuntasi nimen kera! ;)

      • Nameles44

        Oma kokemukseni astangasta on äärettömän positiivisia, ainakin hesassa toimivassa astanga-koulussa oli todella mukava käydä. Tämä jooga on fyysisesti aika kovaa, joten jos vaikka juokset/harrastat muuta liikuntaa ennestään, se sopii hyvin sulle. Jos lähdet ihan kylmiltään sinne (huono pohjakunto), niin muista et sitä tehdään aina vain omien voimien mukaan (joogassa ei kilpailla). Eli jos menet astangaan (suosittelen), muista tämä.

        Parhaita asioita olivat juuri hyvä ilmapiiri, mahtavat ohjaajat. Usein sieltä lähti ihan uutena ihmisenä ulos. Esimerkiksi ohjaajista huomaa ihan päällepäin miten jooga vaikuttaa; olen harvoin tavannut niin tasapainoisia, hyväntuulisia ja ystävällisiä ihmisiä.


    • admata.

      >> Olen saanu lukea että ihmisiä on jopa seonnut ja on tullu mielenterveys ongelmia ja jotkut jooga muodot ovat kuulemma jopa fyysisesti haitallisia?!

      • Hei
        Olen harrastanut joogaa noin kaksi vuotta. Ensin olin vuoden hengitysliiton järjestämällä hathajoogan peruskurssilla. Sitten olin toisen vuoden kansalaisopiston joogan jatkokurssilla.

        Kerran kokeilin paikallisessa kuntokeskuksessa astangajoogaa ja kerran Helsingissä käydessäni Joogahuoneella kesäjoogan tunnilla. Ostin kaupasta voimajooga-dvd:n kotiharjoituksia varten. Se kannatti.

        Liityin viime syksynä paikalliseen hathajoogan yhdistykseen, joka järjesti mm. yhden päivän kestäneen joogasunnuntain. Alussa tuntui, että astanga on liian raskasta (minulle yli 60 vuotiaalle) ja keskeytin sen heti. Hathajoogassa peruskurssi oli liikaa saman toistamista ja olin jo luopua. Sitten meni jatkokurssille ja innostuin asiasta. Siitä on ollut minulle hyötyä muiden fyysisesti raskaampien liikuntamuotojen täydentäjänä.

        Minulle jooga merkitsee henkistä virkistystä, heikolle selälle kunouttavaa venytystä ja tunnilla rauhallista rentoutumista. Suosittelen, mutta harrastakaa muutakin!


      • Hatha81
        palsta182 kirjoitti:

        Hei
        Olen harrastanut joogaa noin kaksi vuotta. Ensin olin vuoden hengitysliiton järjestämällä hathajoogan peruskurssilla. Sitten olin toisen vuoden kansalaisopiston joogan jatkokurssilla.

        Kerran kokeilin paikallisessa kuntokeskuksessa astangajoogaa ja kerran Helsingissä käydessäni Joogahuoneella kesäjoogan tunnilla. Ostin kaupasta voimajooga-dvd:n kotiharjoituksia varten. Se kannatti.

        Liityin viime syksynä paikalliseen hathajoogan yhdistykseen, joka järjesti mm. yhden päivän kestäneen joogasunnuntain. Alussa tuntui, että astanga on liian raskasta (minulle yli 60 vuotiaalle) ja keskeytin sen heti. Hathajoogassa peruskurssi oli liikaa saman toistamista ja olin jo luopua. Sitten meni jatkokurssille ja innostuin asiasta. Siitä on ollut minulle hyötyä muiden fyysisesti raskaampien liikuntamuotojen täydentäjänä.

        Minulle jooga merkitsee henkistä virkistystä, heikolle selälle kunouttavaa venytystä ja tunnilla rauhallista rentoutumista. Suosittelen, mutta harrastakaa muutakin!

        Olen kuullut sata hyvää ja tuhat kaunista asiaa joogasta.
        Aloitin harrastuksen Sivanandayogalla, josta tulee puhdas ja rauhallinen olo, jatkoin Ashtangalla(kiehuttaa verta ja puhdistaa) ja samanaikaisesti kävin Hathan alkeiskussilla (lämmittää) ja myöhemmin myös jatkokurssilla.
        (Parin viime vuoden aikana olen käynyt Lokon opistotason ashtangayogakursseilla.)
        Nykyisin käyn Sivananda, Ashtanga ja Hatha tunneilla.


    • MamaX

      Älä suotta pelästy - tämä on nettiajan ongelma, että googlaamalla löytyy kummallisia ääri-ilmiöitä. Kyllä joogata voi ihan turvallisin mielin - se auttaa monen muun liikuntamuodon tavoin juuri stressiin, parantaa keskittymiskykyä - ja siinä sivussa myös liikkuvuutta ja ryhtiä. Mene vain rohkeasti kurssille - ja jos ei tunnu omalta, etsi joku toinen laji. Luota omiin tuntemuksiisi - myös siinä, ettet tee kipuja tuottavia liikkeitä! (P.S. itse harrastin aikani, mutta siirryin sitten vauhdikkaampiin lajeihin, jokainen tekee mikä itselle parhaiten sopii!)

    • Hatha81

      Itse en ole löytänyt tietoa, jonka mukaan joogaaminen voisi olla vaarallista.
      Omaa itseään varmasti tulee kuunnella, eikä saa vääntää väkisin.
      Jooga voi kyllä viedä mennessään, jos ei muista pysyä kohtuudessa.

    • jyoga

      Olen nyt harrastanut joogaa 2 v, itse olen vähän nuorempi kuin sinä. Se on kiva liikuntamuoto jossa venyvyys kasvaa, ei siihen mitään sen uskonnollisempaa liity. Aloita vaan ihan turvallisin mielin. Ei kannata lukea tommosia spekulointeja, itse en kyllä yhtään ymmärrä mistä noi vouhotukset on peräisin.

    • Anonyymi

      Olen 50v harrastanut joogaa ja voin sanoa että Suomen Joogaliiton opettama SJL jooga jota monissa kansalaisopistoissa opetetaan on sekä edullista että turvallista. Se on sovellettu suomalaisille sopivaksi eikä siinä tyrkytetä mitään uskontoa tai uskomuksia. Joogaopistossa koulutetaan opettajia ja opettajina toimii mm lääkäreitä ja muita tavallisia suomalaisia tervejärkisiä ihmisiä. En ole koskaan kuullut että kukaan olisi SJL joogasta saanut mitään mielenterveysongelmia.

    • Anonyymi

      Aikoinaan vaivasi Astma johon tarvein astmapiippua ja nenän tukkoisuus johon reseptillä saatavaa sprayta sieraimien aukipysymiseen, löysin kirjastosta hathajoogaa käsittelevän kirjan jossa kuvattiin Astman poistuvan harjoitusten myötä, lainasin kirjan ja harjoittelin sen oppien mukaan niin muutaman päivän jälkeen sieraimet aukeni ja astmapiippuakaan en tarvinnut, enkä ole 30 vuoteen tarvinnut, kiinnostuin lisää joogasta ja itämaisista viisauksista ja niin harjoittelin monia lajeja joihin kuului myös pelkästään kasvisruokavalio. Ympärillä olevien ihmisten painostuksen myötä sitten lopetin kun pääsin ymmärtämään ihmisten mielenmuutoksia, eli aistimaailmani oli vahvistunut ja vaistosin ihmisten tunnetiloja ( vanhoista samuraimiekkailijoista kuvattiin "silmät seljässä") ja näin vuosien harjoittelemattomuuden jälkeen olen aloittanut uudelleen sillä meillä ihmisillä on samat vaistot kuin eläimilläkin mutta ne nukkuu väärien elämäntapojen seurauksesta. Jooga, karate, taichii eivät ole alkujaan kamppailulajeja toisen ihmisen kanssa vaan oman itsensä kehittymiseen joka ei liity mitenkään uskontoon vaan ihmisessä olemassa olevien ominaisuuksien herättämiseen jonka seurauksesta ihmisestä tulee tasapainoinen, hyvän terveyden omaava, kanssaihmisiä kunnioittava ihminen.

    • Anonyymi

      Serkun tyttö 4v nauratti mua kunnolla. kun kyseltiin että mitä eläimet sanoo. kaikki meni oikein, kun kysyttiin, mitä possu sanoo, niin "SYÖKÄÄ KANAA"!

    • Anonyymi

      Minä kävin nuorena ainoastaan kerran joogassa. Sen jälkeen olen ollut 75 vuotta mielisairaalassa. En suosittele kokeilemista, ellei ole jo valmiiksi seinähullu. Toisaalta aloituksestasi on jo niin kauan, että saatat olla jo muutenkin seonnut. Kiitos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe