Alempi vai ylempi toimihenkilö?

korvGöran

Mitä eroa on? Onko muuta merkittävää eroa kuin että ylemmälle ei makseta matkaan kuuluvasta ajasta ja että ylemmillä on verollinen, joskin korkeampi, päiväraha.
Ylemmän työsopimuksessa on määritelty työaika ja muutenkin sopimus on ok. Kommentteja, kiitos.

4

11542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ylempi toimihenkilö

on kaikille sam ja veroton.Ylempi toimihenkilö on yleensä vastuullisemmassa asemassa kuin toimihenkilö(rivityöntekijä),siis useasti esimiesasemassa.Palkka on korkeampi ja matkaajasta ja ylityötunneista sekä viikonlopputöistä harvoin maksetaan mitään.Eli työt/saavutukset on hoidettava kesti se miten kauan tahansa. Tätä on myös käytetty vuosia jo väärin.Monen firman rivityöntekijät (toimihenkilöt)nimitettiin ylemmiksi toimihenkilöiksi (pienellä palkankorotuksella)jotta vältyttäisiin ylityökorvauksista. Tähän kuitenkin viranomaiset/liitot puuttui ja määräsivät ylikorvaukset osittain myös ylemmille toimihenkilöille.Riippuen tehtävistä ja vastuuasemasta.

• Nakero

... ylemmäksi toimihenkilöksi. Jos työsi sisältää matkatyötä, menetät palkallisen matka-ajan. Jos on riski, että työssä menee enemmän aikaa kuin 7,5 -8h/päivä, niin olet hankaluuksissa ylitöiden kanssa.

• insinööri paperialalta

Työnantaja antoi minun vapaasti valita, haluaisinko olla ylempi toimihenkilö vai toimihenkilö. Palkkani ei yrityksen palkkapolitiikan johdosta olisi noussut juurikaan, eikä työtehtäväni olisi muuttuneet.
      Oikeastaan ainoa "hyöty" olisi ollut meriitti, mutta olisin joutunut siintä maksamaan n.10-15000€/vuosi. Tietenkin pysyin toimihenkilönä, onhan minulla myös liitto neuvvottelemassa asioistani, mitä etua ylempänä ei ole.

• Jokusena

Ylempi toimihenkilö käsittelee rahaa, eli valvoo useinmiten firman pankkitiliä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1739
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1533
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      884
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe