Minä olen alkanut epäilemään, että minulla on jotain hirsutismiä tai yleensä mieshormonia liikaa.
Halusisin tietää, että miten muilla on näiden kanssa..
Minulla kasvaa karvaa huulen yläpuolella, eli viiksialueella ja olen ajellut viiksiäni 7 luokasta asti. (ensimmäiset pottuilut viiksistä muistan 6 lk asti)
-Leuasta olen nyppinyt päivänvalossa näkyvät KAKSI tummempaa karvaa pidemmän aikaa.
-Poskissa on n. 1cm vaaleita yksittäisiä karvoja ja voi että kun ei haluaisi alkaa niitä ajelemaan, koska ovat vaaleita ja ajelu on riesa!
On poskissa siis lähes koko poski alueella myös lyhyttä, mutta valoa vasten näkyvää karvaa.
-Reiteni ovat karvaiset ja olen ajennut reisistäni karvat (onko naisilla tummaa karvaa reisissä? KOSKAAN ei kukaan ajele esim. sheiveri mainoksissa karvoja reisistä ja heillä on sileät reidet!)
-Olen ajellut karvoja myös peppualueelta pitkään (en muista että ihan 7 luokalta asti) ja siis suht. tummaa karvaa kasvaa peppuposkilla ja vaossa enemmän.
-Sormissani kasvaa "miesten alueella" VAALEAA mutta näkuvän "pitkää" karvaa.. noin puoli senttisiä.
-Varpaissa kasvaa tummempia, mutta ei pitkiä karvoja.. olen koipien ajon yhteydessä sheivannut pois.
-Alaselästä en oikeastaan tiedä mitä siellä kasvaa.. jossain valossa näyttää tummalta karvalta, mutta jossain taas vaalealta.
-Ajelun jälkeen kasvaa lähinnä nilkkoihin nopeasti karva takaisin ja on pidempää kasvun vaiheissa kuin muut säären karvat.
-Pimpan alueella karvaa kasvaa lähinnä normaali alueella, mutta tulee vähän reisille karvioitus.. ei huomattavasti siis.
-Navan alueella kasvaa karvaa jotka olen ajellut pois pidemmän aikaa.
-Nänni alueelta olen nyppinyt tummia karvoja.
-Rintojen "päällä" n. puolen sentin mittaista karvaa, mutta rintavaossa jokunen lähemmäs 1cm karva.. en ole alkanut nyppimään tai ajelemaan. VAALEITA!
Olenko ok?
Kamalasti huolestuttaa. olen 18 vuotias ja n. 7 kiloa ylipainoinen. Terveydenhoitaja vannotti, että minä en ole liikalihava, mutta kehoitti laihuttamaan, koska yritämme mieheni kanssa lasta.
Sanoi, että tulen nähtävästi helpommin raskaaksi jos olen laihempi.. sanoin karvoista ja HÄN KEHOTTI TULEMAAN UUDESTAAN KUNHAN OLEN YLI 25!!
Mitä hittoa?
Todella kaipaan apua tähän ja mielipidettä siitä, että kannattaako minjun lähetä lääkärille ja onko muilla liikakarvaisilla ollut lastenteon kanssa mitään ongelmia?
Toivottavasti joku vastaa.
Naisella liikakarvan kasvua?
14
4766
Vastaukset
- huolestunut,,,
Haluaisin myös tietää, että jos olette mennyt liikakarvoituksen takia lääkäriin, niin mitä teille on tehty siellä?
Kiitos vastauksista ja anteeksi kirjoitusvirheistä.- pelottaa...
mä sain cypretyl kurin,vielä ei vaikutus ole ruvennut näkymään mutta siihenkin voi mennä
3-4 kk!!! ja kosmetologille ens viikolla näkee sit mitä ne sanoo nmut olis kai itekkinhyvä käydä uudestaan lääkärillä tiedustelemasssa näistä jutuista... - - J -
Monilla noista manitsemistasi alueista naisilla kasvaa normaalistikin karvoja, ja tosiaan geenit vaikuttavat. Kuitenkin kuulostaa kyllä hirsutismilta esim nuo kasvojen, rintakehän ja navan alueen karvat. Tosin jos ovat kovin hentoisia ja vaaleita vaikkakin pitkiä niin en osaa siihen kommentoida.
Yksi hirsutismia aiheuttava probleema on munasarjojen monirakkulatauti (oikeammin se on kyllä syndrooma eli oireyhtymä, eikä tauti) l. polycystic ovary syndrome (pco). Mieshormonin tuotanto on siis normia korkeampi.
Pco:n mahdollisuus kannattaisi kyllä tutkia; gynekologi voi todeta sen ultraäänellä. Diane nove on pco:n hoitoon määrätty e-pilleri. Muitakin konsteja on, tosin ei minun kokemukseni mukaan kuitenkaan turhan runsaasti..
Paras ja tärkein hoito siihen on kuitenkin painon tiputtaminen. Pienikin ylipaino pahentaa oireita, ja aiheuttaa hiljalleen noidankehää; mitä enemmän paino nousee sitä pahemmiksi oireet käyvät ja painon tiputtaminen vaikeutuu entisestään hormonitoiminnan häiriintyessä.
Tässä yksi linkki aiheesta.
http://www.pulssi.fi/6.php?nid=1116933594&avnid=99&show=1&sl=0
Itsellä todettiin monirakkulaisuus 25ikäisenä; tosin se huomattiin "sivutuotteena" eikä kukaan asiasta informoinut millään tavalla. Painon noustessa alkoi tulla tumman karvan kasvua kasvoissa ym ei-naisellisilla alueilla, hiustenlähtöä, hypoglykemiaa, kolesterolin nousua etc. 2v sitten (eli 30vuotiaana) kävin gynellä ja hän totesi oireyhtymän. Söin diane novaa vuoden ajan, mutta lopetin, koska pillerit eivät sopineet minulle muista syistä.
Uskon että ne ehtivät vuodessa kuitenkin hieman tasoittaa tilannetta. Painoa olen saanut hiljalleen alas (enkä siis todellakaan ole lihava!) ja oireet helpottavat selvästi siihen liittyen.
Pco vaikeuttaa myös raskaaksi tulemista, mutta ei toki mahdotonta! Lapsenteon tueksi on toisentyyppistä hormonia kuin diane nova, nimeä en nyt saa päähäni.
Eli suosittelisin kyllä gynekologilla käyntiä! - - J -
- J - kirjoitti:
Monilla noista manitsemistasi alueista naisilla kasvaa normaalistikin karvoja, ja tosiaan geenit vaikuttavat. Kuitenkin kuulostaa kyllä hirsutismilta esim nuo kasvojen, rintakehän ja navan alueen karvat. Tosin jos ovat kovin hentoisia ja vaaleita vaikkakin pitkiä niin en osaa siihen kommentoida.
Yksi hirsutismia aiheuttava probleema on munasarjojen monirakkulatauti (oikeammin se on kyllä syndrooma eli oireyhtymä, eikä tauti) l. polycystic ovary syndrome (pco). Mieshormonin tuotanto on siis normia korkeampi.
Pco:n mahdollisuus kannattaisi kyllä tutkia; gynekologi voi todeta sen ultraäänellä. Diane nove on pco:n hoitoon määrätty e-pilleri. Muitakin konsteja on, tosin ei minun kokemukseni mukaan kuitenkaan turhan runsaasti..
Paras ja tärkein hoito siihen on kuitenkin painon tiputtaminen. Pienikin ylipaino pahentaa oireita, ja aiheuttaa hiljalleen noidankehää; mitä enemmän paino nousee sitä pahemmiksi oireet käyvät ja painon tiputtaminen vaikeutuu entisestään hormonitoiminnan häiriintyessä.
Tässä yksi linkki aiheesta.
http://www.pulssi.fi/6.php?nid=1116933594&avnid=99&show=1&sl=0
Itsellä todettiin monirakkulaisuus 25ikäisenä; tosin se huomattiin "sivutuotteena" eikä kukaan asiasta informoinut millään tavalla. Painon noustessa alkoi tulla tumman karvan kasvua kasvoissa ym ei-naisellisilla alueilla, hiustenlähtöä, hypoglykemiaa, kolesterolin nousua etc. 2v sitten (eli 30vuotiaana) kävin gynellä ja hän totesi oireyhtymän. Söin diane novaa vuoden ajan, mutta lopetin, koska pillerit eivät sopineet minulle muista syistä.
Uskon että ne ehtivät vuodessa kuitenkin hieman tasoittaa tilannetta. Painoa olen saanut hiljalleen alas (enkä siis todellakaan ole lihava!) ja oireet helpottavat selvästi siihen liittyen.
Pco vaikeuttaa myös raskaaksi tulemista, mutta ei toki mahdotonta! Lapsenteon tueksi on toisentyyppistä hormonia kuin diane nova, nimeä en nyt saa päähäni.
Eli suosittelisin kyllä gynekologilla käyntiä!
- ...
Olet varmastikin ihan normaali. Jos sinulla kuitenkin on esimerkiksi epäsäännölliset kuukautiset niin se voi tarkoittaa että sinulla on hormoneissa jotain vikaa.
Olen itse myös hyvin karvainen nainen mutta minulla on vain tämä geeneissä, koska myös vanhempani ja sisarukseni ovat karvaisia. Katso siis sukulaisiasi niin tiedät onko normaalia..
Itse ajelen karvoja kaikkialta ja se vie hirveästi aikaa, mutta säästän laserhoitoa varten rahaa. Suoraan sanoen lapsia en voisi kuvitellakaan hankkivani näiden karvojeni takia, koska lapsi tulisi kärsimään myös näistä, koska periytyy.- pelottaa...
omasta suvusta taidan ainakin olla ainut tämän kanssa kärsivä... taiisin saada liikaa tummia geenejä :(
isä on tummatukkainen samoin aiti mutta kuitenki ihan suomalaisia ollaan eikä äidillä ole minkäänlaista ylimääräistä karvaa oon kade sille..
- pelottaa...
sulla on suurin piirtein yhtä paha onhgelma ku mullakin :( samoil alueilla,on tummaa tai vaaleempaa. lasta en olle hankkimassa mutta muuten sama kiusallinen ongelma...
samoissa paikoistakin löytyy ja pelkään koko ajan että tää pahenee niiinku om tän vuoden aikana tehnykki. kuha ei partaa rupeis tuleen...
sellast pientaa lyhyttä harmitonta vaaleeta on mutta se ei ainakaan VIELÄ ongelma.
onnex ens viikolla kosmetologille aika ehkä se saa mua autetua... mä oon niin väsynyt tähän karva touhuun.
ja nyt ahistaa kyl se että mitäs sitten kun haluan hankkia lapsia? kuinka vaikeeta se on kun on tämmönen kun on. sillä lapsia tuun haluamaan kun sen aika tulee ja kunnon mies löytyy... mitäs jos en voikaan saada? pidän lapsista niin kovasti,enkä osaa kuvitella ettei tulevaisuudessa niitä olisi... mutta en ymmärrä miksi pitäis odottaa että oot 25??? mutta pidän peukkuja teille vauvan hankintaan,eiköhän se sieltä kuitenkin tupsahda :) - Huulikarvakas
Hei,
ymärrän tuskasi. Samantyyppisiä oireita, karvoja siellä täällä, tosin onnekseni ei kuitenkaan tisseissä eikä selässäkääm ja nyt vielä kun lopetin Diana Nova pillerit tuntuu että vaaleat viikset ja jopa hieman haituvaa leukaankin kasvaa. Tosin vaaleita joten diatermia on ainoa joka tepsii vaaleisiin karvoihin ( aika ensi viikolla). Reisissä on myös karvoja mutten niitä ajele ja mieheni ei ole koskaan valittanut niistä.
Mekin yritämme lasta ja lopetin pillerit ennen kesää. Sain epäsäännöllisiin kuukautisiin Terolut pillereitä ja jollei mitään tapahdu 5 kk sisään menen uudelleen gynelle.
Olet onnekas kun olet kuitenkin hedelmällisessä iässä eli noinkin nuori, itse olen jo reilusti yli 30 v joten kello tikittää. Tsemppiä! - kokemusta on
Itse olen käynyt lääkärissä hirsutismin takia ja siellä tutkittiin hormonitasapainoa, erityisesti kilpirauhashormonia. Koska tulokset olivat normaalit, ei mitään hoitoakaan voitu määrätä. Joten elelen elämääni "epilaattoririippuvaisena":)Vaiva on kiusallinen, mutta toisaalta minulla on sitten upeat paksut hiuksetkin! Runsas ylipaino pahentaa asiaa, mutta sinun seitsemällä kilollasi ei taida olla paljon merkitystä. Ja mitenkähän ne kilot lastensaantiin vaikuttavat...en ymmärrä. Olen runsaasta ylipainostani ja karvoistani huolimatta tullut helposti raskaaksi. Joku vastaaja aikoi jäädä lapsettomaksi geneettisten karvojensa takia; eipä voisi monikaan meistä lisääntyä, jos on noin tarkat kriteerit. Karvoitus kun on kuitenkin ihmisrodulle ominainen piirre, vaikka se tällä hetkellä onkin tehty jotenkin häpeälliseksi.
- - J -
tuli mieleeni, että joka kerta kun lääkäriin olen mennyt (syy mikä tahansa) niin joka kerta ne ovat halunneet selvittää verikokein mahdollisen vajaatoiminnan. Aina se on ollut kuitenkin viitearvojen sisällä.
Eräs tuttuni, jolla samankaltainen tilanne, kertoi hiljattain että hänelläkin hipoi viitearvojen sisällä, joskin alakantissa. Hänelle määrättiin kuitenkin lääkitys, ja vointi on kuulemma huomattavasti kohentunut.
Ongelma koululääketieteessä usein se, että viitearvoja tuijotetaan niin sokeasti; ihmisillä on yksilöllisiä eroja, ja pitäisi miettiä myös aiheutuvia oireita eikä pelkästään niitä marginaaleja.
Tietysti se vaatii lääkäriltä oimistautumista asialleen. Perusleipää hankkiva ei välttämättä työtaakan alla halua ottaa "riskejä". - Kesämorsian 2008
- J - kirjoitti:
tuli mieleeni, että joka kerta kun lääkäriin olen mennyt (syy mikä tahansa) niin joka kerta ne ovat halunneet selvittää verikokein mahdollisen vajaatoiminnan. Aina se on ollut kuitenkin viitearvojen sisällä.
Eräs tuttuni, jolla samankaltainen tilanne, kertoi hiljattain että hänelläkin hipoi viitearvojen sisällä, joskin alakantissa. Hänelle määrättiin kuitenkin lääkitys, ja vointi on kuulemma huomattavasti kohentunut.
Ongelma koululääketieteessä usein se, että viitearvoja tuijotetaan niin sokeasti; ihmisillä on yksilöllisiä eroja, ja pitäisi miettiä myös aiheutuvia oireita eikä pelkästään niitä marginaaleja.
Tietysti se vaatii lääkäriltä oimistautumista asialleen. Perusleipää hankkiva ei välttämättä työtaakan alla halua ottaa "riskejä".Piti virittää tästä aiheesta oma keskustelunsa, mutta koska asiasta näköjään jo keskustellaan vilkkaasti, jatkan tähän perään.
Niin, itse joudun sheivailemaan mustia partakarvojani, joita vähän myös kaulalla leuan alla näkyvissä. Normaalisti pärjään kyllä, mutta ensi kesän häihin haluaisin näkyvät karvat jotenkin pois...siis laserillako?
En halua tähän vastaukseksi kehotusta käydä kosmetologilla vaan haluaisin tietää MITÄ kosmetologi asialle voi tehdä - eli jos tilaan kosmetologiajan, millainen käsittely pitää tilata ja kuinka paljon ennen häitä joku käsittely pitäisi tilata etteivät karvat ehdi kasvaa takaisin? Onko esim. laserkäsittely kivuliasta/turvallista? Eli että laser ei mitenkään vaikuta siinä kaulalla "hoidettaessa" kilpirauhasen toimintaan tms.?
Haluaisin leukakarvattomat häät... - ....
Kesämorsian 2008 kirjoitti:
Piti virittää tästä aiheesta oma keskustelunsa, mutta koska asiasta näköjään jo keskustellaan vilkkaasti, jatkan tähän perään.
Niin, itse joudun sheivailemaan mustia partakarvojani, joita vähän myös kaulalla leuan alla näkyvissä. Normaalisti pärjään kyllä, mutta ensi kesän häihin haluaisin näkyvät karvat jotenkin pois...siis laserillako?
En halua tähän vastaukseksi kehotusta käydä kosmetologilla vaan haluaisin tietää MITÄ kosmetologi asialle voi tehdä - eli jos tilaan kosmetologiajan, millainen käsittely pitää tilata ja kuinka paljon ennen häitä joku käsittely pitäisi tilata etteivät karvat ehdi kasvaa takaisin? Onko esim. laserkäsittely kivuliasta/turvallista? Eli että laser ei mitenkään vaikuta siinä kaulalla "hoidettaessa" kilpirauhasen toimintaan tms.?
Haluaisin leukakarvattomat häät...Laserhoitoja tehdään yksityisissä sairaaloissa, ei kosmetologeilla. Laserilla karvoista saattaa päästä lopullisesti eroon mutta 100% takuuta ei tietenkään ole. Hinta on kallis ja hoitokertoja tarvitaan useampi. Kosmetologit tekevät valoimpulssihoitoja tms. jotka eivät ole yhtä tehokkaita.
Kosmetologi voi poistaa karvat juurineen mutta sen voit toki tehdä itsekin paljon halvemmalla. Jos et pinseteillä jaksa nyppiä kaikkia niin ota vahalaput/epilaattori avuksi. - vaihtoehtoja
.... kirjoitti:
Laserhoitoja tehdään yksityisissä sairaaloissa, ei kosmetologeilla. Laserilla karvoista saattaa päästä lopullisesti eroon mutta 100% takuuta ei tietenkään ole. Hinta on kallis ja hoitokertoja tarvitaan useampi. Kosmetologit tekevät valoimpulssihoitoja tms. jotka eivät ole yhtä tehokkaita.
Kosmetologi voi poistaa karvat juurineen mutta sen voit toki tehdä itsekin paljon halvemmalla. Jos et pinseteillä jaksa nyppiä kaikkia niin ota vahalaput/epilaattori avuksi.Jos kaipaa vain johonkin juhliin sille hetkelle karvatonta naamaa, epilaattori tai vahaus pari-kolme päivää ennen riittää.
Jos taas haluaa karvoista lopullisesti eroon, mustat karvat saa pois pysyvästi laserepiloinnilla. Hoitokertoja tarvitaan 6-10 kertaa ja hoitovälit on 4-6 viikkoa, joten aikaa ja rahaa kuluu (kasvojen alue ehkäpä n. 250-300€). Karvoja voi poistattaa myös kosmetologilla neulaepilaatiolla (diatermia). Tämä on myös ainoa keino vaaleille karvoille. Myös siellä tarvitaan saman verran (tai jopa enemmän jos karvoja on paljon) hoitokertoja kuin laserissa. Useita hoitokertoja tarvitaan siksi että kerralla voidaan poistaa vain sillä hetkellä kasvavat karvat. Muutama viikko joudutaan odottamaan että lepovuorossa olleet karvat alkavat kasvamaan. Hoitoja toistetaan niin kauan kuin karvoja on lepovuorossa. Neulaepilaatio maksaa hoitoajasta ja kosmetologista riippuen ehkäpä n. 25-90€ kerralta.
- nainen 28v
Hei
Minulla on aivan samanlainen ongelma ja karvoja kasvaa samoissa paikoissa.
Olemme mieheni kanssa yrittäny lasta jo 5- vuotta tuloksetta. Lapsettumuus hoidoissa ilmeni monirakkulaiset munasarjat ja tästä johtuukin ainakin minun karvoitus ja lapsettomuus.
Eli monirakkulaiset munasarjat tuottavat enemmän mieshormooneja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2544659Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii783105- 472483
- 281873
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 851497
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851295PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143975- 69958
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894