Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hoitajaksi Norjaan

God dag

Mieli tekisi lähteä Norjaan vuodeksi, mutta mielessä tietenkin että onko palkan kannalta järkevää? Nykyinen liksa lisineen noin 28000€/vuosi (224000 kruunua), ammatti mielisairaanhoitaja. Työkokemusta on ja ruotsikin sujunee pienellä petrauksella. Ajatus olisi lähteä Finnmarkin alueelle pohjois-norjaan. Ehkä johonkin vanhainkotiin vaikka, mielisairaudet norjaksi ei oikein jaksa houkutella.

Ja kukahan tai mikä järjetsää kielikursseja Kuopion alueella, NOrjan kieln kursseja ainakin joskus ollut?

37

8491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suosittele norjaan
      • Perustelua?

        PIkkuisen jos saisin perustelua, oletko esim ollut?


      • on perustelusi

        Aika jännää sanoa noin ilman selitystä. Taas niitä kateellisia "tosi suomalaisia", jotka eivät käy kauempana kuin Siwassa...


      • on kuule tullu kierrettyä j...
        on perustelusi kirjoitti:

        Aika jännää sanoa noin ilman selitystä. Taas niitä kateellisia "tosi suomalaisia", jotka eivät käy kauempana kuin Siwassa...

        Mitä enemmän aikaani vietän ulkomailla - sitä enemmän arvostan Suomea. Pelkästään rahan perässä ei kannata aina juosta.


      • Juosta
        on kuule tullu kierrettyä j... kirjoitti:

        Mitä enemmän aikaani vietän ulkomailla - sitä enemmän arvostan Suomea. Pelkästään rahan perässä ei kannata aina juosta.

        Nii miksei kannattaisi 2-3v juosta rahanperässä?
        Saa mukavasti n 20v asuntolainan maksettua tuossa 3 vuodessa, joten tulee sit taas takaisin paskoille palkoille Suomeen.


    • Infoa

      Itse ollut jo vuoden verran täälä Norjassa töissä, ja sanon vain että jos sulla on mahdollisuus lähteä, niin EHDOTTOMASTI KYLLÄ!

      Pientä infoa:
      Jos ajattelit vain vuodeksi tai kahdeksi, niin silloin ehdottomasti jonkun välitysfirman kautta.
      Välitysfirma = ilmainen asunto, ilmaiset matkat(lennot) 1*kk suomi-norja-suomi, palkka riippuen kokemuksesta ja työtehtävästä n 20-25 euroa/h.

      Ylitöitä voi tehdä niinpaljon kuin huvittaa ja tai jaksaa (ylitöistä se kunnon (7000-11000e/kk) tili tehdään). Ja töitä löytyy koko Norjasta ja paikan/paikat voit itse valita välitysfirman listoilta. Vakituisena huonompi palkka, itse joutuu etsiä/maksaa asuminen (täälä Oslon seudulla vielä tuplasti kalliinpaa ku Helsingissä), matkat omasta pussista, joten en suosittele itse hankkimaan töitä jos ei ole pysyvästi tarkoitus NOrjaan muuttaa.

      Vaikka Norja on kallis maa, niin täälä rahaa menee ainoastaan ruokaan, firma maksaa kaiken muun, joten halpaa on Suomeen verrattuna. Itsekin aion olla vielä toisen vuoden, kun täälä on verot ulkomaalaisilta 10% pienemmät 2 ensimmäiseltä vuodelta.

      Enemmänkin olis kerrottavaa, mut laita vaikka mailiosote, niin kerron lisää!

      • pippuri

        Onko kenelläkään kokemusta perushoitajan työstä Tromssassa?
        Eli osoitteita joista voisi kysellä paikkoja?
        Tai onko kukaan ollut jonkun välitysfirman kautta perushoitajana tromssassa?
        Ja pärjääkö ruotsin kielellä?
        kiitos vastauksista


      • ....

        Moi!
        Minkä rekryfirman kautta oot Norjassa? Vai lähditkö yksityisesti?


      • Välitysfirmoja
        .... kirjoitti:

        Moi!
        Minkä rekryfirman kautta oot Norjassa? Vai lähditkö yksityisesti?

        Tässä muutama hoitajia välittävä firma.

        Nursepartner, Achima, Adecco,
        Xtra, Helsenor jne.

        Muitakin löytyy ja kannattaa kysellä eri firmoista, kun erojakin löytyy aika laillla, mm palkan, työpaikkojen, asumisen ja matkojen suhteen.

        Noista kaikista ei oo mulla kokemusta, mutta Suomessakin toimivaa Adeccoa en suosittele...
        (mm pienempi palkka, maksaa matkoja huonommin, jne..)

        mm Achima ja Xtra on hyviä, jos aikoo Osloon tulla töihin.


      • anne

        Moi,
        Voitko laittaa minulle välitysfirman yhteystiedot, olisin kiinnostunut lähteä norjaan töihin.


      • mimmi13

        Hei,

        Huomasin että viesti on todella vanha, mutta osaisitko antaa vinkin minkä välitysfirman kautta voisin hakea hoitajan töitä Norjasta?

        [email protected]


    • Infoa lisää

      Niin unohdin vielä sanoa, että esim mulla 6kk palkka oli 314 000 Nok, eli reilu 39 000 euroa!

      Eli vuosipalkka tulee nyt pian olemaan n 80 000 euroa!
      Eli itse voit laskeskella kannattaako tänne tulla. Ainoastaa voin sanoa, että ylitöitä oon tehnyt aika lailla...

      • tommerman

        laskeskelin tuossa pikaisesti että jos teet vuoden
        jokaisena päivänä 10 tuntia töitä ja palkkasi on
        n.200 nokkia tunti hankit tuon 628.000 nokkia
        vuodessa,jaksatko,tai jaksaako kukaan.
        Itse olen tehnyt joskus 300 tuntia kuukaudessa ja
        se oli jo rankkaa.Tunnen kyllä muutaman hoitsun
        Tromsosta jotka tekevät paljon ylitöitä ja hankkivat
        "vain"reippaat 300.000 nokkia vuodessa.
        Että vähän kyllä epäilen tota sun palkkaa........


      • ...
        tommerman kirjoitti:

        laskeskelin tuossa pikaisesti että jos teet vuoden
        jokaisena päivänä 10 tuntia töitä ja palkkasi on
        n.200 nokkia tunti hankit tuon 628.000 nokkia
        vuodessa,jaksatko,tai jaksaako kukaan.
        Itse olen tehnyt joskus 300 tuntia kuukaudessa ja
        se oli jo rankkaa.Tunnen kyllä muutaman hoitsun
        Tromsosta jotka tekevät paljon ylitöitä ja hankkivat
        "vain"reippaat 300.000 nokkia vuodessa.
        Että vähän kyllä epäilen tota sun palkkaa........

        on menneet kruunut ja eurot sekaisin. Miten Norjassa muuten maksetaan ylitöistä?


      • Infoa
        ... kirjoitti:

        on menneet kruunut ja eurot sekaisin. Miten Norjassa muuten maksetaan ylitöistä?

        Jep kyllä oikein laskeskelit.
        Töitähän ton rahan eteen teenkin n 50-90t/vko
        vapaata sen maksimin mitä suomes voi käydä, ettei sinne tarvi veroja maksaa eli vapaata/käytännössä vapaapäiviä mulla on 72päivää vuodessa. Ne vietän Suomessa.

        Eurot ja kruunut ei menny sekaisin, tosiaan mun 6kk palkka oli 314000 Nok eli n 39000€

        Ja sama tahti jatkuu...

        Elämä on tällähetkellä töitä, syömistä ja nukkumista ja lisää töitä. Ei sitä kukaan oikeaksi elämäksi sano, mutta tarkotushan munki on vaa se pari vuotta täälä olla, että saan talon maksettua. Ei tällästä pitempään kukaan teekkään.

        Siis normaalityömäärällä eli 38h/vko tulot on n 4000€/kk - verot, eli normi sairaanhoitaja tienaa Norjassa n 320 000-400 000 Nok eli n 40000-50000 riipuen kokemuslisistä,"normiylitöistä" yms

        Tätä ei ollutkaan tarkoitus yleistää, vaan ainoastaa kertoa että SAIRAANHOITAJANA on mahdollisuus 2-3 vuodessa kovalla työllä tienata lähes asuntolainan verran rahaa.
        Ja rankkaahan tää ei oo, ku mä teen näitä töitä täälä Norjassa , en Suomessa. Täälä on hoitajia/lääkäreitä tupla määrä, joten työn rankkuudesta ei voi puhua...

        Eli edelleen suosittelen niille, joilla mahdollisuus lähteä pariksi vuodeksi vuolemaan kultaa, niin täälä Norjassa se on mahdollista!
        Ei Suomessa voi ylitöitäkään tehdä näin paljon vaikka haluais/jaksais.

        Ylitöistä maksetaan täälä täysin vaihtelevia (käsittämättömiä) summia, riippuen firmasta tai sairaalasta missä on töissä. Summat vaihtelee 50%-100% välillä tuntipalkasta, ja joissakin sairaaloissa maksetaan ylityövuorosta könttäsumma n 2500nok eli n 310€/vuoro normi palkan päälle.

        Eli ylitöillä täälä rikastuu, ei normityövuoroilla...

        Jos tänne vakituisesti aikoo muuttaa, nit sit voi unohtaa tollaset tulot ja ylityöt ja ku täälä asuminenki on nii jumalattoman kallista.

        Mutta keikkatöihin muutamaksi vuodeksi niin jaksaa taas "ehkä" jatkaa vähä huonommalla palkalla Suomessa.


      • infoa
        tommerman kirjoitti:

        laskeskelin tuossa pikaisesti että jos teet vuoden
        jokaisena päivänä 10 tuntia töitä ja palkkasi on
        n.200 nokkia tunti hankit tuon 628.000 nokkia
        vuodessa,jaksatko,tai jaksaako kukaan.
        Itse olen tehnyt joskus 300 tuntia kuukaudessa ja
        se oli jo rankkaa.Tunnen kyllä muutaman hoitsun
        Tromsosta jotka tekevät paljon ylitöitä ja hankkivat
        "vain"reippaat 300.000 nokkia vuodessa.
        Että vähän kyllä epäilen tota sun palkkaa........

        Korjaus tonne alempaan omaan viestiini, siis muuten laskit oikein, mutta tolla laskutavalla 10h*365*200nok= 730 000nok, mutta unohdit että tossahan on jo 35h ylitöitä/vko eli 1820ylityötunti/vuosi siitä tulee palkkaa vielä n 180 000 nok lisää eli toi summa ois tolla työmäärällä n 910 000nok eli eipä noi sun laskut iha pitäny kutiansa...


      • bitch63

        Oletpa tehnyt ns. "SIKANA" hommia...

        Kyllä sitä Norjassa tienaa helevetin hyvin jos jaksaa haluaa tehdä tuplavuoroja ja ylitöitä jatkuvalla syötöllä ilman vapaita...

        Miten se on potilasturvallisuuden laita?? Kysynpä vaan... Vai iskikö
        se kuuluisa AHNEUS hoitajaankin?? Miten jaksat?? Tuskin nukut ilman Imovanea tai muita rauhoittavia??!!

        Kyllähän sitä vähän aikaa jaksaa, olen toki tavannut sellaisiakin hoitajia, jotka painaa vuodesta toiseen. Eipä ole kyllä muuta elämää....joten työnarkomaanit ja ahneet---siitä se ura urkenee...

        terv. hoitaja, itsekin Norjassa töissä, mutta järki päässä..


      • Aivan!
        bitch63 kirjoitti:

        Oletpa tehnyt ns. "SIKANA" hommia...

        Kyllä sitä Norjassa tienaa helevetin hyvin jos jaksaa haluaa tehdä tuplavuoroja ja ylitöitä jatkuvalla syötöllä ilman vapaita...

        Miten se on potilasturvallisuuden laita?? Kysynpä vaan... Vai iskikö
        se kuuluisa AHNEUS hoitajaankin?? Miten jaksat?? Tuskin nukut ilman Imovanea tai muita rauhoittavia??!!

        Kyllähän sitä vähän aikaa jaksaa, olen toki tavannut sellaisiakin hoitajia, jotka painaa vuodesta toiseen. Eipä ole kyllä muuta elämää....joten työnarkomaanit ja ahneet---siitä se ura urkenee...

        terv. hoitaja, itsekin Norjassa töissä, mutta järki päässä..

        "Oletpa tehnyt ns. "SIKANA" hommia..."

        Pitää paikkansa, yleensä 60-90h/vko.

        "Kyllä sitä Norjassa tienaa helevetin hyvin jos jaksaa haluaa tehdä tuplavuoroja ja ylitöitä jatkuvalla syötöllä ilman vapaita..."

        No niinhän mä kirjoitinkin, että ylitöillä se tili tehdään. Ja jos paljon ylitöitä tekee, nii luonnollisesti vapaata on vähemmän.. Joo ja mä haluan tehdä niitä!

        "Miten se on potilasturvallisuuden laita??"

        Ei mun "hoitojen" tai "hoitamatta jättämisien" takia ole potilasturvallisuus kärsinyt. Kaiketi sitä sanotaan ammatillisuudeksi, kun hoitaa työnsä niinkuin pitääkin.

        "Vai iskikö
        se kuuluisa AHNEUS hoitajaankin??"

        No just sen rahan takiahan mä tänne tulin!!!
        Jos sitä ahneudeksi kutsutaan, nii sitte niin.

        "Miten jaksat?? Tuskin nukut ilman Imovanea tai muita rauhoittavia??!!"

        Kyllä alle kolmikymppisenä vielä jaksaa töitä painaa, ja se parivuottahan mä näin vaan teenkin. No problem. Ja muuutenki mulla on hyvät unenlahjat, joten nukkuminen ei oo ongelma.

        "Kyllähän sitä vähän aikaa jaksaa, olen toki tavannut sellaisiakin hoitajia, jotka painaa vuodesta toiseen. Eipä ole kyllä muuta elämää....joten työnarkomaanit ja ahneet---siitä se ura urkenee..."

        No nii, itsehän sanoit, että on muitakin jotka näin tekee. Joten mitä ihmeellistä siinä on, jos pari vuotta tekee ylimääräistä, että saa asuntolainan maksettua, kun muuten Suomen palkoilla siihen menis yli 25vuotta!

        "terv. hoitaja, itsekin Norjassa töissä, mutta järki päässä.."

        Todennäköisesti olet hoitaja, joka on pysyvästi muuttanut Norjaan, ja olet vakituisessa työsuhteessa, etkä välitysfirman kautta.
        Joten eihän sulla olekaan mitään intressejä tehdä työtä samaantapaan kuin minä. Ja itse tein tietoisen valinnan, että uhraan sen pari vuotta elämästäni pelkästään työntekoon, nii ei tarvi sit loppuelämää työnteolla pilata. Vähemmälläkin rahalla tulee toimeen, kun ei tarvi sitten lainoja maksella!
        Niinkuin olen sanonut: Elämä on valintoja ja ne oikeatkin valinnat vain on tehtävä!

        Syksyiset terveiset kollegalleni bitch:lle, pidä sinä vai pää kylmänä ja anna muiden murehtia omaa elämäänsä!


      • asiallinen vastaus
        Aivan! kirjoitti:

        "Oletpa tehnyt ns. "SIKANA" hommia..."

        Pitää paikkansa, yleensä 60-90h/vko.

        "Kyllä sitä Norjassa tienaa helevetin hyvin jos jaksaa haluaa tehdä tuplavuoroja ja ylitöitä jatkuvalla syötöllä ilman vapaita..."

        No niinhän mä kirjoitinkin, että ylitöillä se tili tehdään. Ja jos paljon ylitöitä tekee, nii luonnollisesti vapaata on vähemmän.. Joo ja mä haluan tehdä niitä!

        "Miten se on potilasturvallisuuden laita??"

        Ei mun "hoitojen" tai "hoitamatta jättämisien" takia ole potilasturvallisuus kärsinyt. Kaiketi sitä sanotaan ammatillisuudeksi, kun hoitaa työnsä niinkuin pitääkin.

        "Vai iskikö
        se kuuluisa AHNEUS hoitajaankin??"

        No just sen rahan takiahan mä tänne tulin!!!
        Jos sitä ahneudeksi kutsutaan, nii sitte niin.

        "Miten jaksat?? Tuskin nukut ilman Imovanea tai muita rauhoittavia??!!"

        Kyllä alle kolmikymppisenä vielä jaksaa töitä painaa, ja se parivuottahan mä näin vaan teenkin. No problem. Ja muuutenki mulla on hyvät unenlahjat, joten nukkuminen ei oo ongelma.

        "Kyllähän sitä vähän aikaa jaksaa, olen toki tavannut sellaisiakin hoitajia, jotka painaa vuodesta toiseen. Eipä ole kyllä muuta elämää....joten työnarkomaanit ja ahneet---siitä se ura urkenee..."

        No nii, itsehän sanoit, että on muitakin jotka näin tekee. Joten mitä ihmeellistä siinä on, jos pari vuotta tekee ylimääräistä, että saa asuntolainan maksettua, kun muuten Suomen palkoilla siihen menis yli 25vuotta!

        "terv. hoitaja, itsekin Norjassa töissä, mutta järki päässä.."

        Todennäköisesti olet hoitaja, joka on pysyvästi muuttanut Norjaan, ja olet vakituisessa työsuhteessa, etkä välitysfirman kautta.
        Joten eihän sulla olekaan mitään intressejä tehdä työtä samaantapaan kuin minä. Ja itse tein tietoisen valinnan, että uhraan sen pari vuotta elämästäni pelkästään työntekoon, nii ei tarvi sit loppuelämää työnteolla pilata. Vähemmälläkin rahalla tulee toimeen, kun ei tarvi sitten lainoja maksella!
        Niinkuin olen sanonut: Elämä on valintoja ja ne oikeatkin valinnat vain on tehtävä!

        Syksyiset terveiset kollegalleni bitch:lle, pidä sinä vai pää kylmänä ja anna muiden murehtia omaa elämäänsä!

        Järkeväähän se on loppuelämää ajatellen, et pari vuotta painaa niska limassa tietäen et sit helpottaa. Jatkuva kitkutus paskapalkalla ilman toivon häivää vasta typerää on. Rahani riittää just ja just laskuihin. Asuntohaaveita ois.

        Sairaanhoitajan olen ja jopa norjan autorisaatio löytyy. Rohkeus lähteä puuttuu vielä.


      • öystein
        asiallinen vastaus kirjoitti:

        Järkeväähän se on loppuelämää ajatellen, et pari vuotta painaa niska limassa tietäen et sit helpottaa. Jatkuva kitkutus paskapalkalla ilman toivon häivää vasta typerää on. Rahani riittää just ja just laskuihin. Asuntohaaveita ois.

        Sairaanhoitajan olen ja jopa norjan autorisaatio löytyy. Rohkeus lähteä puuttuu vielä.

        Lähden 05.01.08 uudestaan Norjaan autonkuljettajaksi. Ota yhteyttä jos haluat "rohkaisua" tai seuraa Oslon seutuvilla. Mulla peruspalkka noussee n. 110% Suomeen verrattuna. Ja tiedoksi vaan että saan TES -palkkaa Suomessa. Pääsyy lähtöön on vaihtelunhalu...
        Sposti: [email protected]


    • Norjassa jatkaa

      Niin palkkani nousi juuri nyt se on 10000€/ perus johon tulee kaikki lisää se on varmaan vuosituloina 200000€ eikä meidän tarvii maksaa mitään ruokakin on meille ilmaista nyt autokuski ja orjat kotona ja seksiseurakin meille maksetaan uusin asuntoni on iso omakotitalo jossa on uima-altaat poreammeet..Ruoka tulee parhaasta ravintolasta jossa juon itseni aivan känniin joka päivä ja firma maksaa..Tää on upee paikka mitään ei tarvii tehä rahaa tulee ..Suosittelen !

      • riittää

        Kateelliset vaan mollaa toisen kertomaa totuutta.


    • myös sh:na

      Kaikki ilmaista ei veroja ,matkoja 2-viikkoo/kk omaan haluamaasi paikkaan.Autokuski,siivooja,manikyyri,pedikyyri ym. aina halutessaan käytettävissä .Itse asun 5 tähden hotellissa .Niin palkka on 40000€/kk käteen...Kaiken maksaa firma ...Suosittelen.Työaika 10 tai ku jaksan herätä en teen yleensä töissä mitään niinkuin en suomessakaan tehnyt ja lähden sieltä 14 pois

      • Tämän takia

        Kaikki urpot kun käyttää tällaista anonyymiä kirjoittelua, niin aika vähän laitan painoa tämän palstan kirjoituksiin. Yleensä kun vastaajana hikinen teini, joka odottaa että äiti saa ruoan valmiiksi. Näkeehän sen jo kirjoitustyylistä.

        Ja asiallisia vastauksia on tullut tasan kaksi, joten kiitos heille. Luuletteko te tosiaan, että hankin kaiken tietoni täältä?


    • norjankunigas

      Se mitä tienaa siitä maksetaan myös vero. Se on totta et töitä saa tehdä niin paljon ku huvittaa, mut mitä sulla on sit muuta kuin rahaa.

      Vittu teet töitä sen vuoksi et saat raahaa. Vapaa-aikaa ei ole kaikki se mitä nukut ja mietit vain rahaa.

      Voi että teitä rahan ahneita ottakaa se kolmessa vuodessa maksettu talokin hautaan mukaan niin ja se bemari!

      Tiedän mistä puhun.

      • Rahaa

        Kyllä, juuri näin. Tämän 2-3 vuotta ajattelen vain rahaa ja sen takia teen töitä. Kun asunto on maksettu nii takas Suomeen ja sit on loppuelämä aikaa miettiä muutakin kuin rahaa.

        Vain sielä Suomessa töissä ollessa joutuu koko laina-ajan ajettelemaan rahaa reilu 20v, nyt riittää se 3vuotta.

        Ja näiden lainakorkojen noustessa, eipä paljo muuta vaihtoehtoa jäänyt kuin tulla tänne Norjaan töihin. Ei se hääviä oo joutua asuntoa myymään ku ei tulot riitä.

        Kyllä minäkin tiedän mitä on elää ilman rahaa ja ei sekään oo elämää.

        Ja hautaan toivottavasti vasta yli 80 kymppisenä ja saakoon lapset sit asunnon ja auton...


      • Puhuu pahaa

        Ja ne joilla riittää kanttia tehdä lujasti töitä, niin tienaavat siinä ajassa euron jos toisenkin.

        Hoitopoika


    • tarvetta muille

      kuin sairaanhoitajille ? Onko Norjassa pulaa insinööreistä. Asia ei ole (vielä) ajankohtainen,mutta mietinpähän vaan.

      • Taitaa olla

        Kyllä täällä on tarvetta lähes kaikilla ammattialoilla. Tarkemmin en tiedä muista aloista/työpaikoista, mutta työnvälitysfirmoja täältä löytyy ja niistä saa tarkempaa tietoa lisää.

        Oma välitysfirmani välittää hoitajien lisäksi mm IT-puolen kavereita, Konttori työntekijöitä, Ekonomi alan työntekijöitä ja asiakaspalvelijoita.

        Ja hyväpuoli välitysfirman kautta työn tekemisessä, ainakin aluksi on, että voi tutustua useisiin työpaikkoihin/firmoihin ja jos huomaa että joku niistä olis hyvä vakituiseksi työpaikaksi, niin tekee sopimuksen suoraan yrityksen kanssa ja lopettaa välitysfirman kautta työskentelemisen.

        Alkuun se on helppoa, ku välitysfirma maksaa asumisen ja matkat, nii voi sit rauhassa itse etsiä omaa asuntoa ja vakityötä, jos aikoo vakituisesti jäädä Norjaan asumaan/töihin.


      • tommerman
        Taitaa olla kirjoitti:

        Kyllä täällä on tarvetta lähes kaikilla ammattialoilla. Tarkemmin en tiedä muista aloista/työpaikoista, mutta työnvälitysfirmoja täältä löytyy ja niistä saa tarkempaa tietoa lisää.

        Oma välitysfirmani välittää hoitajien lisäksi mm IT-puolen kavereita, Konttori työntekijöitä, Ekonomi alan työntekijöitä ja asiakaspalvelijoita.

        Ja hyväpuoli välitysfirman kautta työn tekemisessä, ainakin aluksi on, että voi tutustua useisiin työpaikkoihin/firmoihin ja jos huomaa että joku niistä olis hyvä vakituiseksi työpaikaksi, niin tekee sopimuksen suoraan yrityksen kanssa ja lopettaa välitysfirman kautta työskentelemisen.

        Alkuun se on helppoa, ku välitysfirma maksaa asumisen ja matkat, nii voi sit rauhassa itse etsiä omaa asuntoa ja vakityötä, jos aikoo vakituisesti jäädä Norjaan asumaan/töihin.

        Miten ihmeessä sinä joudat istumaan netin ääressä,
        sunhan pitäisi ola aina töissä :))


      • Töissähän minä
        tommerman kirjoitti:

        Miten ihmeessä sinä joudat istumaan netin ääressä,
        sunhan pitäisi ola aina töissä :))

        Nii siinäpä se mitä mä sanoin, töissähän mä oon koko ajan, mutta ku ei oo muuta tekemistä, ni voi sentään netissä surffailla.

        Täälä on siis hoitajia moninkertainen määrä Suomeen verrattuna ja vähemmän potilaita, niin siihänän sitä jää luppoaikaa.

        Siksihän mä tänne (rahan) lisäksi tulinkin, kun täälä hoitaja selviää päivästä huomattavasti helpommalla, kuin Suomessa, missä saa juosta tukka putkella.

        Mut täähän onkin Norja ja näytää näillä norskeilla olevan maksaa hyvää palkkaa, pienemästäkin työpanoksesta.

        Eipä se mua haittaa, ja siksi suosittelinkin alunperin muillekin hoitajille tätä Norjan reissua, mikäli ruotsinkieli sujuu ja elämäntilanne sellainen, että mahdollistaa tälläisen Norjankeikan.


      • tommerman
        Töissähän minä kirjoitti:

        Nii siinäpä se mitä mä sanoin, töissähän mä oon koko ajan, mutta ku ei oo muuta tekemistä, ni voi sentään netissä surffailla.

        Täälä on siis hoitajia moninkertainen määrä Suomeen verrattuna ja vähemmän potilaita, niin siihänän sitä jää luppoaikaa.

        Siksihän mä tänne (rahan) lisäksi tulinkin, kun täälä hoitaja selviää päivästä huomattavasti helpommalla, kuin Suomessa, missä saa juosta tukka putkella.

        Mut täähän onkin Norja ja näytää näillä norskeilla olevan maksaa hyvää palkkaa, pienemästäkin työpanoksesta.

        Eipä se mua haittaa, ja siksi suosittelinkin alunperin muillekin hoitajille tätä Norjan reissua, mikäli ruotsinkieli sujuu ja elämäntilanne sellainen, että mahdollistaa tälläisen Norjankeikan.

        Olen ollut monta vuotta Norjassa töissä ja tiedän jotain sen maan asioista.Tunnen myös aika monta
        Suomalaista hoitsua,lähinnä Tromson yliopistollisesta sairaalasta ja Honningsvogista.
        Kerrot että kun osaa ruotsia,niin sinne vaan.
        Ei muuten pidä paikkaansa,Norjaa täytyy osata.
        Suomessa käydään kieli-kurssi,jonka hoitsujen liitto
        järjestää.Tai sitten kymmenet hoitsut ovat puhuneet
        minulle puuta heinää.


      • Totta toinepuoli
        tommerman kirjoitti:

        Olen ollut monta vuotta Norjassa töissä ja tiedän jotain sen maan asioista.Tunnen myös aika monta
        Suomalaista hoitsua,lähinnä Tromson yliopistollisesta sairaalasta ja Honningsvogista.
        Kerrot että kun osaa ruotsia,niin sinne vaan.
        Ei muuten pidä paikkaansa,Norjaa täytyy osata.
        Suomessa käydään kieli-kurssi,jonka hoitsujen liitto
        järjestää.Tai sitten kymmenet hoitsut ovat puhuneet
        minulle puuta heinää.

        Olet sekä oikeassa, että väärässä.
        Totta että toi rannikko Norjan murre mm Bergenissä ja Tromsössä on vaikeaa ja ei siellä pelkällä ruotsilla pärjää. Mutta ootko ollu täälä Oslossa? Täälä aivan varmasti pärjää ruotsilla ja muutenkin sairaalasanaston norjaksi oppii parissa kolmessa viikossa.

        Ja mä en kuulu Tehyyn joten en oo mitää kielikursseja käyny, ihan koulu/rannikkoruotsilla tänne lähdin.


      • Totta toinenpuoli
        tommerman kirjoitti:

        Olen ollut monta vuotta Norjassa töissä ja tiedän jotain sen maan asioista.Tunnen myös aika monta
        Suomalaista hoitsua,lähinnä Tromson yliopistollisesta sairaalasta ja Honningsvogista.
        Kerrot että kun osaa ruotsia,niin sinne vaan.
        Ei muuten pidä paikkaansa,Norjaa täytyy osata.
        Suomessa käydään kieli-kurssi,jonka hoitsujen liitto
        järjestää.Tai sitten kymmenet hoitsut ovat puhuneet
        minulle puuta heinää.

        Olet oikeassa että rannikko Norjassa mm Bergenissä ja Tromsössä on vaikea norjanmurre ja ei sielä perus ruotsilla pärjääkkään.

        Mutta oletko ollut täälä Oslossa? Aivan varmasti täälä pärjää ruotsilla ja norjankielisen sairaalasanaston oppii parissa kolmessa viikossa.

        Itse en kuulu Tehyyn, enkä ole kielikursseja käynyt, ihan koulu/rannikoruotsilla lähdin.

        Nii ja jokainen tehköön omat valintansa missä elää/asuu/töitä tekee...


      • Totta toinenpuoli
        tommerman kirjoitti:

        Olen ollut monta vuotta Norjassa töissä ja tiedän jotain sen maan asioista.Tunnen myös aika monta
        Suomalaista hoitsua,lähinnä Tromson yliopistollisesta sairaalasta ja Honningsvogista.
        Kerrot että kun osaa ruotsia,niin sinne vaan.
        Ei muuten pidä paikkaansa,Norjaa täytyy osata.
        Suomessa käydään kieli-kurssi,jonka hoitsujen liitto
        järjestää.Tai sitten kymmenet hoitsut ovat puhuneet
        minulle puuta heinää.

        Olet sekä oikeassa, että väärässä. Totta että rannikko Norjassa mm Bergenissä ja Tromsøssä on vaikea murre ja sielä ei kolurutsilla pärjää.

        Mutta ootko ollut täälä Oslossa?
        Aivan varmasti täälä tulee toimeen ruotsilla, ja sairaalasanaston oppii parissa kolmessa viikossa.

        En kuulu Tehyyn, enkä ole kielikursseja käynyt, kouluruotsilla tänne lähdin.

        Nii ja kaikki tehkööt omat valintansa, missä elää/asuu/töitä tekee...


      • Vikaa
        tommerman kirjoitti:

        Olen ollut monta vuotta Norjassa töissä ja tiedän jotain sen maan asioista.Tunnen myös aika monta
        Suomalaista hoitsua,lähinnä Tromson yliopistollisesta sairaalasta ja Honningsvogista.
        Kerrot että kun osaa ruotsia,niin sinne vaan.
        Ei muuten pidä paikkaansa,Norjaa täytyy osata.
        Suomessa käydään kieli-kurssi,jonka hoitsujen liitto
        järjestää.Tai sitten kymmenet hoitsut ovat puhuneet
        minulle puuta heinää.

        Näköjään täälä Norjanpuolella ei nää nettiyhteydet toimi viälä kunnolla, ku joutuu montakertaa samaa viestiä lähettää...

        No tulipa toi viimesin osa ny sit selväksi. ;)

        -Norjassa sairaanhoitajana-


    • toista vuotta

      Niin..toinen vuosi pyörähti käyntiin. Asun tääl Finnmarkin läänissä. Sör-Varangerissa. Suurin piirtein viime vuoden tulot pyöri siinä netto 3000€/kk (peruspalkka lisät). Sit jos teki vaik kolme-neljä extrapäivää/kk ni helposti 1000€ tuli sit lisää. Viikkotuntimäärä 35 ja risat. Eli vapaapäiviä enemmän ku Suomessa. Ylitöitä en juuri tee...perhe mukana ni on muutaki elämää.
      Vuokran maksan tänne....asuminen ja ruoat Suomen tasoa. Ja se verohelpotus kahdelta eka vuodelta on hyvä...Veronpalautuksia pitäs syksyllä tulla ihan kivasti.
      Lyhyesti.....työn vaativuus täällä huom kevyempää ku Suomessa (jos ei ota huomioon alkukankeutta kielen kanssa). Nettopalkka lähes puolet parempi kuin Suomessa ollessani. Työtuntejä vähemmän. Joka kolmas viikonloppu töitä. Kielellinen kehitys ollut aika mukava, saanu rutkasti itsevarmuutta ku huomaa et sitä sittenki pärjää....Lapset oppinu puhuu norjaa ja toivottavasti se antaa jotaki pohjaa tulevaisuutta varten....Mutta Suomi on aina kotimaa ja takas tullaan se on varma....Mut ehdottomasti kehoitan kokeilemaan siipiä myös Suomen ulkopuolella jos mahdollista...Se antaa varmasti enemmän kuin ottaa....

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe