töitä Kiinasta?

kiinnostunu

Minne pitäisi ottaa yhteyttä jos on kiinnostunut työstä Kiinassa? Kuinka pitkään Kiinassa saa oleskella ilman työpaikkaa tms.?

5

3721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilman suhteita

      Noin kymmenen vuotta sitten suomalainen saattoi anoa maksimissaan 90 päivän turistiviisumin, mutta työn etsiminen turistiviisumilla on useimmissa maissa kiellettyä. Käytännössä sulla on kaksi vaihtoehtoa ilman olemassa olevia suhteita Kiinassa. Mene töihin jonkin ulkomaisen yrityksen kautta, joka hoitaa paperityöt sun puolesta, tai mene aluksi opiskelemaan Kiinaan, jolloin opintojen ohessa voit luoda suhteita työpaikan saamiseksi. Kannattaa myös muistaa, että kiinalainen palkkataso ei takaa sulle elintasoa, johon olet Suomessa tottunut.

      • työntekijöillä tilanne?

        Ymmärtääkseni expatit pärjäävät taloudellisesti hyvin. Kiina on myös paljon halvempi paikka kuin Suomi, jos ei vaadi kaikessa "länsimaalaista palvelua".


      • mutta vaihtelevasti
        työntekijöillä tilanne? kirjoitti:

        Ymmärtääkseni expatit pärjäävät taloudellisesti hyvin. Kiina on myös paljon halvempi paikka kuin Suomi, jos ei vaadi kaikessa "länsimaalaista palvelua".

        Pärjäävät hyvin, jos heillä on ulkomaalainen työsopimus. Nykyään monet yritykset vaativat Kiinaan lähtijöiltä paikallisen sopparin. Silläkin elää, mutta tehtävistä riippuen ei välttämättä kannata uneksia pääsevänsä samaan elintasoon, kuin Suomessa toimeentulotuella. Eläminen on halvempaa, mutta asuminen saattaa olla yllättävän kallista ulkomaalaiselle, joka ei tunne ketään. Paikalliset asuvat halvalla, mutta usein oloissa, jotka Suomessa veisivät vuokranantajan suoraan linnaan.

        Viimeksi eilen oli Hesarissa kuvaava tarina raksamiehen elämästä Pekingissä. Palkka 4 - 6 € päivässä. Onnekkaimmat asuvat kontissa ja vähemmän onnekkaat teltassa. Mikä mahtaa olla raksamiehen päivätili Suomessa, kun putkiremontti maksaa 500 € neliöltä. Jos sulla on hyvä koulutus ja paljon työkokemusta, pääset hyville liksoille Kiinassa, mutta niin pääset Suomessakin. Muussa tapauksessa ei kannata lähteä kokeilemaan siipiään Kiinassa. Siellä on yli miljardin ihmisen pooli hanttihommia varten.


    • kiinasta!

      Moikka!

      Oon itse asunut nyt reilut puolisen vuotta Kiinassa. Tulin tänne alunperin opiskelemaan, mutta päädyin töihin erääseen suomalaiseen organisaatioon. Käsitykseni ja kokemuksenikin kuitenkin on se, että tänne ilman suhteita ja kontakteja tulevan EI ole helppo työllistyä länsimaisiin yrityksiin, itse kyselin muutamista isoista suomalaisfirmoista, ja vastaukset mitä sain, kertoivat, että yritykset palkkaavat lähinnä kiinalaisia. Lähetetyt ovat tietenkin asia erikseen, mutta heillä on yleensä takana pidempi työhistoria samassa firmassa ja tekevät hyvin vaativia töitä. Omasta koulutus- ja työtilanteestasi et kerro.

      Yksi ihan varteenotettava vaihtoehto on englannin opettajana toimiminen, niitä töitä kyllä löytyy helposti ja tuntipalkka on 10 eurosta ylöspäin, eli ihan hyvin täkäläiseen tasoon nähden. Itse en nykyisessä duunissa tienaa tuotakaan, joskin olen muutamia yksityistunteja englannissa antanut, josta olen saanut lisää rahaa.

      Tulin itse Kiinaan opiskelijaviisumilla, mutta tavallinen turistiviisumi taitaa olla 30 päivää. Sen pidentäminen kyllä onnistuu, ja viisumin tyyppiäkin voi muuttaa. Useat työnantajat eivät tosin ole kiinnostuneita viisumistasi, joten ei aiheuttane ongelmia...

      Asumisesta sen verran, että itse olen löytänyt ihan kelvollisen asunnon 100 euron kuukausivuokralla, ja jaan sen kiinalaisen tytön kanssa. Lämmintä vettä tulee riittävästi, lämmitys ok ja muutenkin kaikki ihan jees. Ja asun muuten ihan pääkaupungissa. Keskustassa länsimaistasoiset kimppakämpät myös ok vaihtoehto, luokkaa 200e ja alle, jos tyytyy makuuhuoneeseen ja yhteiskeittiöön. Netistä löytyy paljon vaihtoehtoja.

      Ja muuten, mun mielestä noin 500 euroa käyttörahaa kuussa (vuokran ym jälkeen) riittää ihan mukavaan elintasoon. Sillä jo syö ulkona ja shoppaileekin...länsimaiset klubit ja baarit tietty vähän hintavia, mutta kyllä mä ainakin olen ylläpitänyt ihan hyvää elintasoa kuluttamalla kaikkinensa alle 1000 euroa kuussa.

    • pphfo

      Kaikkihan on kiinni siita millaista elintasoa haluat yllapitaa. Kylla tulee kalliiksi Kiinassa syoda yhta hyvin kuin Suomessa. Kasvissyojien paratiisi kai, mutta kylla se aussi nauta ja NZ maito tuotteet ovat aika kalliita, kuten muutkin "turvalliset" lankkari ruoat. Reilusti enemman maksaa kuin vastaavat Suomessa. itse olen ollut lahetettyna tyontekijana Kiinassa eika aina ole kovin helppoa ollut, vaikka sopparit ja tulot ihan kohdallaan..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe