töitä Kiinasta?

kiinnostunu

Minne pitäisi ottaa yhteyttä jos on kiinnostunut työstä Kiinassa? Kuinka pitkään Kiinassa saa oleskella ilman työpaikkaa tms.?

5

3905

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilman suhteita

Noin kymmenen vuotta sitten suomalainen saattoi anoa maksimissaan 90 päivän turistiviisumin, mutta työn etsiminen turistiviisumilla on useimmissa maissa kiellettyä. Käytännössä sulla on kaksi vaihtoehtoa ilman olemassa olevia suhteita Kiinassa. Mene töihin jonkin ulkomaisen yrityksen kautta, joka hoitaa paperityöt sun puolesta, tai mene aluksi opiskelemaan Kiinaan, jolloin opintojen ohessa voit luoda suhteita työpaikan saamiseksi. Kannattaa myös muistaa, että kiinalainen palkkataso ei takaa sulle elintasoa, johon olet Suomessa tottunut.

• työntekijöillä tilanne?

Ymmärtääkseni expatit pärjäävät taloudellisesti hyvin. Kiina on myös paljon halvempi paikka kuin Suomi, jos ei vaadi kaikessa "länsimaalaista palvelua".

• mutta vaihtelevasti
        työntekijöillä tilanne? kirjoitti:

Ymmärtääkseni expatit pärjäävät taloudellisesti hyvin. Kiina on myös paljon halvempi paikka kuin Suomi, jos ei vaadi kaikessa "länsimaalaista palvelua".

Pärjäävät hyvin, jos heillä on ulkomaalainen työsopimus. Nykyään monet yritykset vaativat Kiinaan lähtijöiltä paikallisen sopparin. Silläkin elää, mutta tehtävistä riippuen ei välttämättä kannata uneksia pääsevänsä samaan elintasoon, kuin Suomessa toimeentulotuella. Eläminen on halvempaa, mutta asuminen saattaa olla yllättävän kallista ulkomaalaiselle, joka ei tunne ketään. Paikalliset asuvat halvalla, mutta usein oloissa, jotka Suomessa veisivät vuokranantajan suoraan linnaan.

Viimeksi eilen oli Hesarissa kuvaava tarina raksamiehen elämästä Pekingissä. Palkka 4 - 6 € päivässä. Onnekkaimmat asuvat kontissa ja vähemmän onnekkaat teltassa. Mikä mahtaa olla raksamiehen päivätili Suomessa, kun putkiremontti maksaa 500 € neliöltä. Jos sulla on hyvä koulutus ja paljon työkokemusta, pääset hyville liksoille Kiinassa, mutta niin pääset Suomessakin. Muussa tapauksessa ei kannata lähteä kokeilemaan siipiään Kiinassa. Siellä on yli miljardin ihmisen pooli hanttihommia varten.

• kiinasta!

Moikka!

Oon itse asunut nyt reilut puolisen vuotta Kiinassa. Tulin tänne alunperin opiskelemaan, mutta päädyin töihin erääseen suomalaiseen organisaatioon. Käsitykseni ja kokemuksenikin kuitenkin on se, että tänne ilman suhteita ja kontakteja tulevan EI ole helppo työllistyä länsimaisiin yrityksiin, itse kyselin muutamista isoista suomalaisfirmoista, ja vastaukset mitä sain, kertoivat, että yritykset palkkaavat lähinnä kiinalaisia. Lähetetyt ovat tietenkin asia erikseen, mutta heillä on yleensä takana pidempi työhistoria samassa firmassa ja tekevät hyvin vaativia töitä. Omasta koulutus- ja työtilanteestasi et kerro.

Yksi ihan varteenotettava vaihtoehto on englannin opettajana toimiminen, niitä töitä kyllä löytyy helposti ja tuntipalkka on 10 eurosta ylöspäin, eli ihan hyvin täkäläiseen tasoon nähden. Itse en nykyisessä duunissa tienaa tuotakaan, joskin olen muutamia yksityistunteja englannissa antanut, josta olen saanut lisää rahaa.

Tulin itse Kiinaan opiskelijaviisumilla, mutta tavallinen turistiviisumi taitaa olla 30 päivää. Sen pidentäminen kyllä onnistuu, ja viisumin tyyppiäkin voi muuttaa. Useat työnantajat eivät tosin ole kiinnostuneita viisumistasi, joten ei aiheuttane ongelmia...

Asumisesta sen verran, että itse olen löytänyt ihan kelvollisen asunnon 100 euron kuukausivuokralla, ja jaan sen kiinalaisen tytön kanssa. Lämmintä vettä tulee riittävästi, lämmitys ok ja muutenkin kaikki ihan jees. Ja asun muuten ihan pääkaupungissa. Keskustassa länsimaistasoiset kimppakämpät myös ok vaihtoehto, luokkaa 200e ja alle, jos tyytyy makuuhuoneeseen ja yhteiskeittiöön. Netistä löytyy paljon vaihtoehtoja.

Ja muuten, mun mielestä noin 500 euroa käyttörahaa kuussa (vuokran ym jälkeen) riittää ihan mukavaan elintasoon. Sillä jo syö ulkona ja shoppaileekin...länsimaiset klubit ja baarit tietty vähän hintavia, mutta kyllä mä ainakin olen ylläpitänyt ihan hyvää elintasoa kuluttamalla kaikkinensa alle 1000 euroa kuussa.

• pphfo

Kaikkihan on kiinni siita millaista elintasoa haluat yllapitaa. Kylla tulee kalliiksi Kiinassa syoda yhta hyvin kuin Suomessa. Kasvissyojien paratiisi kai, mutta kylla se aussi nauta ja NZ maito tuotteet ovat aika kalliita, kuten muutkin "turvalliset" lankkari ruoat. Reilusti enemman maksaa kuin vastaavat Suomessa. itse olen ollut lahetettyna tyontekijana Kiinassa eika aina ole kovin helppoa ollut, vaikka sopparit ja tulot ihan kohdallaan..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7076
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7043
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      106
      6143
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5394
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5228
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      60
      5163
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5088
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4575
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3447
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3370
    Aihe