Jalkojen voimattomuus, kivut yms., mikä vikana?

Pelokas2007

Hei!

Tämä asia vaivaa allekirjoittanutta sen verran kovasti, että lähestyn nyt teitä, josko joku osaisi asiassa edes vähän minua auttaa.
Tilanteeni siis on seuraavanlainen...
Alkukesästä lähtien jaloissani, lonkissani ja alaselässäni on ollut kipuilua. Jalkani ovat lisäksi välillä jotenkin voimattoman tuntuiset ja jopa tärisevät välillä, vaikken mitään erityisen raskasta olekaan tehnyt. Välillä minua myös huimaa.
Lisäksi minulla on ollut palan tunnetta kurkussa. Tutkimukset asian eteenpäin viemiseksi ovat käynnissä.
Vatsalaukku on tähystetty, keuhkokuvat otettu, verikokeita otettu runsain määrin jne. Lihaskuntotesteissä kävin ja niissä ei mitään vikaa ollut.
En tiedä liittyvätkö edellä mainitut oireet toisiinsa, vai onko esim. nielemiseen liittyvä oireilu jännittämistä, kuten joku Ellien keskustelupalstalla kirjoitti. Huimaukseen saattaa tietysti vaikuttaa myös niskojeni jumittaminen.
Olen aivan äärimmäisen peloissani tilanteestani ja pelkään olevani vakavasti sairas. Tutkimukset menevät omalla painollaan eteenpäin, mutta ei vaan millään jaksaisi odottaa tietoa, mikä minua vaivaa.
Ensi kesälle olisi tiedossa häät ja ulkomaanmatkakin häämöttää talvella. En kuitenkaan uskalla haaveilla mistään, koska olen niin peloissani. Kertokaa siis rakkaat ystävät kokemuksianne. Voiko oireisiini kenties löytyä jokin vähemmän vakava selitys?

6

10525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyjänkyssä

      Jos istun plajon esim. tietokonene ääressä jäykistyvät reidet, vaikka et sitä huomaisikaan muuta kuin kuvaaminasi oireina.
      Reisien ja selän kireys taas iskee lopulta välilevyyn, joka taas vuorostaan aiheuttaa kipua jalkojen hermoratoihin, samoiten heikkoutta jms. ja lopulta voi niskat olla niin jumissa, että veri ei kierrä kunnolla.
      Venytä siis reisiä ainakin ensitöiksesi.Ihan venytellessä jo huomaat onko ne kireät.
      Palan tunne kurkussa liityy luultavasti tuohon pelkoosi, olen itsekkin vastaava kokenut kovin ahdistuneena. Onko pala siellä koko ajan vai tuntuuko se enemmän kun ajattelet sairauksia tai hermostut, suutut tms.? Itselläni se oli sellainen, että jos yritin korottaa ääntänikin suuttuessani ei ääntä tullut ollenkaan!
      Ahdistuksen helpottuessa se katosi omia aikojaan, vaikka pelottavalta se tuntuu toki.
      Googletappa sellaisia asioita kuin paniikkihäiriö,ahdistus, fobiat.
      Jos ahdistus tuntuu ihan koko ajan, on parasta vaikka soittaa terveydenhoitajalle ja sanoa että pelottaa niin ettei voi olla.
      Itse tein niin, koska eräs lääkäri pelotteli mut puolikuoliaaaksi ja hoitaja katsoi tulokset ja sanoi että ei ole mitään hätää. Se auttoi.
      Uskon jotenkin, että kurkkuoireesi ja jalkaoireesi ovat kaksi eri asiaa, joista toinen on vaan johtanut toiseen.
      Tsemppiä ja muista tämä: verikokeissa näkyy paljon asioita,niissä ei ollut mitään, joten kaikki hyvin.

    • hmg

      Osa oireista sopii magnesium puutokseen. Lisää Mg pitoisten ruokien syöntiä. Aika hyvä Mg lisä on Diasporal 300mg, annospussi muoto.

    • kohtalotoveri

      Tuo viestisi on tosiaan kuin itseni kirjoittama. Et usko miten helpottavaa lukea että toisilla on samoja oireita. Minulla tuo palan tunne kurkussa liittyy närästykseen jonka vuoksi olen menossa tähystykseen ja syön närästyslääkkeitä.

      Olen tietoinen siitä, että selkäni ja jalkani ovat jumissa, joten järki sanoo jalkojen pistelyn, puutumisen, kipuilun ja tärinän johtuvan siitä. Samoin selkä ja niska ovat jumissa, käsiä pistelee ja kainaloissa asti tuntuu särkyä. Verenkierohäiriöt (suonikohjut) aiheuttavat myös jaloissa tuntemuksia, onko sinulta tuntkittu niitä? Aina eivät näy ulospäin.

    • Alkuperäinen kirjoittaja

      Kiitokset kommenteistanne! Rauhoittaa mieltä lukea, että muillakin on ollut samankaltaisia oireita ja tuntemuksia. Luonteeltani olen muutenkin kova jännittäjä, joten tälläinen tilanne stressaa aivan valtavasti.

      Nielemisen vuoksi olen menossa nyt varjoainekuvaukseen (nielen ainetta ja nielemisestä otetaan röntgenkuvia). Lisäksi verikokeita otettiin aimo annos lisää sekä sydänfilmi.

      Saa nyt sitten nähdä, mitä löytyy... toivotaan, ettei mitään vakavaa.

      Kieltämättä lihasten jumituksellakin voi olla souutta asiaan. Teen toimistotyötä, eli istun kahdeksan tuntia päivässä ja lisäksi illat tulee pitkälti löhöttyä tv:n ääressä. Paljon ei siis jalat saa liikuntaa. Eilen lävin lenkillä ja lenkkeillessä jalat tuntuivat ainakin suht normaaleilta, vaikka vapinaa ja heikkouden tunnetta oli ollut ennen lenkkeilyä.
      Sitä vähän ihmettelin, kun vas. jalan varpaat kipeytyivät illalla ja aamullakin olivat vielä kipeät. Tietysti kyseessä saattaa olla aivan normaali liikunnan aiheuttama kipeytyminen ja kun vielä huomioi, miten vähän yleensä liikun.
      Aamulla myös kurkku oli kummallinen. Nieletti jne.

      Nielemisoireeni on siitä kummallinen, että tunnen sen muuten koko ajan (välillä enemmän ja välillä vähemmän voimakkaasti), mutta syödessä se helpottaa (joskus harvoin tuntuu). Ruoka siis menee alas ihan hyvin. Mitä itse olen asiasta lueskellut, niin normaalisti nimenomaan ruoan alassaanti aiheuttaa nielemisoireista kärsiville ihmisille ongelmia.

      • hoidettu

      • Alkup.

        Äsken oli lääkärin soittoaika niistä lisäverikokeista. Lihasentsyymi oli vähän koholla, muuten ei mitään vikana.
        Huolestuin kuitenkin tuosta lihasentsyymistä... Lääkäri kyllä meinasi, että se on hyvin vähän ja että annetaan neurologin ottaa kantaa siihen, että tarkkaillaanko esim. kuukauden ajan vai tutkitaanko lisää.
        Mieltäni jäi vaan askarruttamaan,että millaiset sairaudet/asiat voivat olla tuollaisen lihasentsyymin kohoamisessa. Itsellä ei nimittäin ole hajuakaan, mistä se esim. voi johtua...

        Osaako kukaan muu sanao? Voiko siihen olla ns. normaalia selitystä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe