Puuttuvat pekkaset

pettynyt

Miksei ammattiliitot (PAM) puutu 7,5 tunnin työpäiviin?

Siivousliikkeet eivät anna kellekään kahdeksan tunnin päiviä. Kaupan alalla yleinen työaika on 6-7 tuntia/päivä.

Eikö voisi olla kuuden tunnin pekkasia?

3

1138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerry vuosityöajan mukaan?

Ainakaan 5-v työssä ei saa pekkasia koska vapaata on niin paljon.

• Nimimerkki

Et taida tietää mitä ns. Pekkaset oikeasti ovat.

Pekkaspäivät eli työajan lyhennysvapaat ovat työntekijälle kertyvää palkallista vapaa-aikaa. Niitä kertyy, mikäli työehtosopimuksen määräämä enimmäistyömäärä on lain määräämä kahdeksan tuntia vuorokaudessa tai 40 tuntia viikossa. Useissa työehtosopimuksissa on työn enimmäismääräksi sovittu kuitenkin 7,5 tuntia vuorokaudessa tai 37,5 tuntia viikossa.

Pekkaspäivien tarkoitus on tasata työaika keskimäärin 36,6 tuntiin viikossa eli 1 732 tuntiin vuodessa (vuosi 2004). Päivittäisen 8 tunnin työajanlyhennys on nykyään 21 minuuttia ja ne useimmin saa ns. säästää jolloin voi pitää palkallista lomaa vaikka kerran kuukaudessa noin yhden päivän. Osa yrityksistä antaa liittää kertyneet tunnit vuosilomaan.

Nimitys "pekkaspäivät" juontaa vuoteen 1984, jolloin työajan lyhentämiseen tähtääviin päätöksiin osallistui ratkaisevasti valtioneuvoston kanslian tulopoliittinen selvitysmies Matti Pekkanen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pekkaspäivät

• miimo

Ihan olen samaa mieltä että pekkaset pitäisi saada. Kauhea kesäloman jälkeinen masennus kun tietää et pääsee lomalle vasta puolen vuoden päästä (talviloma). Musta tuntuu ettei PAM muutenkaan ole kovin hyvä neuvottelemaan esim. palkoista. Itse tappelin työnantajan kanssa palkasta 1.5 vuotta.liitto oli mukana n. vuoden ja en vieläkään saa sitä tuntipalkkaa mitä pitäisi saada. liiton muija meni jossain vaiheessa työnantajan puolelle vaikka se oli sanonut minulle muuta niin ne oli sopinut sitten ihan toista työnantajan kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4782
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3483
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2410
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1538
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1473
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      39
      1299
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1192
    8. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      22
      1154
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1078
    10. 165
      1069
    Aihe