Rattaat rutisee! Apya!

Nordberg

Mistähän mahtaa johtua, että polkiessa takarattaista (tai ainakin sieltä päin) kuuluu kummaa rutinaa? Rutina tuntuu myös polkiessa. Vika ei käsittääkseni ole vaihteissa, ne pitäis olla ihan säädössä. Pyörä on 10-v monark retkipyörä. Auttakaa miestä hädässä! Onkohan vika korjattavissa itse vai pitäskö viedä huoltoon??

14

8061

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KSi

Ketjut pitää öljytä n. 100km:n välein; itse teen homman
      kerran viikossa.

• Nordberg

Pesen ja öljyän ketjut noin kerran parissa viikossa. :) Netissä suorittamani salapoliisityön perusteella epäilen polkimien keskiötä ja olen juuri lähdössä puunaamaan. Mun tuurilla sil ei kyl oo mitään vaikutusta näihin rutinoihin! :) Lisää vinkkejä kaivataan!

• Juha Lehtinen
        Nordberg kirjoitti:

Pesen ja öljyän ketjut noin kerran parissa viikossa. :) Netissä suorittamani salapoliisityön perusteella epäilen polkimien keskiötä ja olen juuri lähdössä puunaamaan. Mun tuurilla sil ei kyl oo mitään vaikutusta näihin rutinoihin! :) Lisää vinkkejä kaivataan!

Kuinka uusi tai vanha ketju ja takarataspakka sulla on ja oletko tarkistanut takanavan kunnon ettei ole ollut liian kireällä tms.

• Tim
        Nordberg kirjoitti:

Eli tuollainen kuvailemasi rutina voi erittäin todennäköisesti johtua siitä, että ketjut ja rattaat ovat kuluneet. Itselläni on myös ollut ongelmia juuri tuon rattaiden/ketjun rutinan kanssa.

Esim. juuri eilen vaihdoin pelkästään pyörääni ketjut [21 vaihteinen malli], ja takaratas ei ilmeisesti tykännyt uudesta kulumattomasta ketjusta ja se alkoi pitää tuollaista rutinaa, joten täytyy luultavasti uusia myös koko takapakka. Tietysti jossain vaiheessa täytyy uusia myös pyörän eturattaat.

Yleinen sääntö on, että takapakka kestää kahdet ketjut, sen jälkeen se täytyy luultavasti vaihtaa. Ja yksillä säännöllisestikin rasvatuilla/puhdistetuilla ketjuilla ei kannata ajaa 2000km enempää, sillä kulunut ketju kuluttaa yllättävän nopeasti sekä etu- että takarattaat.

• Nordberg
        Tim kirjoitti:

Eli tuollainen kuvailemasi rutina voi erittäin todennäköisesti johtua siitä, että ketjut ja rattaat ovat kuluneet. Itselläni on myös ollut ongelmia juuri tuon rattaiden/ketjun rutinan kanssa.

Esim. juuri eilen vaihdoin pelkästään pyörääni ketjut [21 vaihteinen malli], ja takaratas ei ilmeisesti tykännyt uudesta kulumattomasta ketjusta ja se alkoi pitää tuollaista rutinaa, joten täytyy luultavasti uusia myös koko takapakka. Tietysti jossain vaiheessa täytyy uusia myös pyörän eturattaat.

Yleinen sääntö on, että takapakka kestää kahdet ketjut, sen jälkeen se täytyy luultavasti vaihtaa. Ja yksillä säännöllisestikin rasvatuilla/puhdistetuilla ketjuilla ei kannata ajaa 2000km enempää, sillä kulunut ketju kuluttaa yllättävän nopeasti sekä etu- että takarattaat.

Osaatko, Tim, sanoa miten sen vois kattoa onko ketjut venyneet/kuluneet? Entäs rataspakka? Vai pitäisköhän vaan suosiolla vaihtaa ne ketjut, ja jos rutinat jatkuu, niin myös pakka?

• Pyörittelijä
        Nordberg kirjoitti:

Osaatko, Tim, sanoa miten sen vois kattoa onko ketjut venyneet/kuluneet? Entäs rataspakka? Vai pitäisköhän vaan suosiolla vaihtaa ne ketjut, ja jos rutinat jatkuu, niin myös pakka?

Mittaa ketjusta 12 nivelen väli. Uudessa ketjussa väli on 30,48 cm. Jos mittaamassasi ketjussa 12 lenkin väli on vähintään 2 mm suurempi, ketju kannattaa vaihtaa. Kulunut ketju syö nopeasti myös rattaat pilalle.

Jos ketjun vaihtaa, joutuu takapakan yleensä joka tapauksessa vaihtamaan. Uusi ketju ja kulunut pakka kun eivät oikein ole kavereita keskenään, vaan ketju hyppii hampaiden yli, jos vähänkään raskaammin polkaisee. Keskiön rattaita ei tarvitse yleensä vielä ensimmäisen ketjunvaihdon yhteydessä vaihtaa.

Pakka kestää ajaa kahdet tai kolmetkin ketjut, kun ketjuja vaihtelee 500-1000 kilometrin välein, että ne kuluvat yhtä mukaa. Paljon ajaville se ainakin tuo selvää säästöä, kun pakan käyttöiän voi kolminkertaistaa.

Tuo vian kuvaus, että jossakin takana päin rutisee, on sen verran epämääräinen, että sen perusteella syyn selvittäminen on aika vaikeaa.

• Nordberg
        Pyörittelijä kirjoitti:

Mittaa ketjusta 12 nivelen väli. Uudessa ketjussa väli on 30,48 cm. Jos mittaamassasi ketjussa 12 lenkin väli on vähintään 2 mm suurempi, ketju kannattaa vaihtaa. Kulunut ketju syö nopeasti myös rattaat pilalle.

Jos ketjun vaihtaa, joutuu takapakan yleensä joka tapauksessa vaihtamaan. Uusi ketju ja kulunut pakka kun eivät oikein ole kavereita keskenään, vaan ketju hyppii hampaiden yli, jos vähänkään raskaammin polkaisee. Keskiön rattaita ei tarvitse yleensä vielä ensimmäisen ketjunvaihdon yhteydessä vaihtaa.

Pakka kestää ajaa kahdet tai kolmetkin ketjut, kun ketjuja vaihtelee 500-1000 kilometrin välein, että ne kuluvat yhtä mukaa. Paljon ajaville se ainakin tuo selvää säästöä, kun pakan käyttöiän voi kolminkertaistaa.

Tuo vian kuvaus, että jossakin takana päin rutisee, on sen verran epämääräinen, että sen perusteella syyn selvittäminen on aika vaikeaa.

joo, vika onkin aika epämääräinen, ainakin mulle. Aika hankala sitä on kuvailla yhtään tarkemmin. :)

• Tim
        Nordberg kirjoitti:

joo, vika onkin aika epämääräinen, ainakin mulle. Aika hankala sitä on kuvailla yhtään tarkemmin. :)

Silmämääräisesti voi ketjun kunnon pikatarkistaa katsomalla kuinka ketju sopii eturattaan etualapintaan. Jos sieltä paistaa ilmaa välistä, ketjut ovat venyneet niin paljon, että ne on uusittava.

• Nordberg
        Nordberg kirjoitti:

Ei ollu keskiössä vika ainakaan. Avasin, putsasin ja rasvasin, mutta rutinat ei kadonnu. Noh tulipahan sekin tehtyä. :)

• triathlonisti

Että takavaihtaja ei ole vääntynyt!! Silloin ketjulinja ei kulje suorassa. Myös ketjun kulku takavaihtajan trissoissa "rullat". Luultavasti kuitenkin eteesi tulee ketjun ja takarattaiden vaihto. Tarkista myös sitten eturattaiden piikit...ei saa olla terävät vaa terveet piikit ovat pyöreät. Kysele vaan...olen tehnyt pyörämekaanikon töitä ammatikseni jo yli 10v.

• Nordberg

Onko takarattaissa samat "terveyskriteerit" kuin eturattaissa, että piikit ei saa olla teräviä? Vai onko takarattaissa jotain muita juttuja tsekattava? Ja kiitokset...

• triathlonisti
        Nordberg kirjoitti:

Onko takarattaissa samat "terveyskriteerit" kuin eturattaissa, että piikit ei saa olla teräviä? Vai onko takarattaissa jotain muita juttuja tsekattava? Ja kiitokset...

Takarattaita ei oikein pysty silmämääräisesti näkemään onko kulunut...eturatas kestää kuluman paremmin koska on kehältään isompi. Kuitenkin takarattaan piikkeihin tullee ns.olkaus..eli kynnellä kyllä tuntee vedon puolelta. Hätä ensiapuna on myös joissain malleissa mahdollisuus kääntää takarattaat...mutta ketjut on kyllä vaihdettava uusiin! Kuluneet ketjut syö rattaat piloille.

• kuntoilija
        triathlonisti kirjoitti:

Takarattaita ei oikein pysty silmämääräisesti näkemään onko kulunut...eturatas kestää kuluman paremmin koska on kehältään isompi. Kuitenkin takarattaan piikkeihin tullee ns.olkaus..eli kynnellä kyllä tuntee vedon puolelta. Hätä ensiapuna on myös joissain malleissa mahdollisuus kääntää takarattaat...mutta ketjut on kyllä vaihdettava uusiin! Kuluneet ketjut syö rattaat piloille.

se 10v huolto olisi ihan paikallaan, samalla kuluneiden osien vaihto,. Mulla meni etu- ja takarattatt ja ketjut uusiksi ja maksoi yli 100Eur noin 25v vanhaan retkipyörään ja nyt se on kuin uusi!

• Nordberg

Vaihdatin takapakan ja ketjut liikkeessä. Johan loppu rutinat! Rattaat ei kait ollu varsinaisesti kulunu, mutta pakan laakerit yms. olivat varmaan ihan lopussa. Ja ne ketjut tietysti... Eturattaita ei kyl sit niin vaan vaihdella, on meinaan sen verran vanhaa mallia, että niitä ei saa enää! :( Joutuisi laittamaan uuden keskiön ja kammet, ja hintaa tulee, ..ttu.
      Nii joo, ja ostinpa tuommoiset pyöräilykengät ja lukkopolkimet, mutta eipäs vaan polkimien ja kammen kierteet sopinukkaan yhteen. Että sillai... Alkaiskohan olee jo uuden fillarin paikka...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe