Ongelmana on se, että kunto on jotenkin jämähtäny paikoilleen, ei tunnu enää kohoavan, ja palautuminenkin on jotenkin hidasta.
Käyn noin 6-7krt viikossa juoksemassa, yleensä 3krt 10km lenkin ja 3-4krt 6-8km lenkin, vauhti ei mitään nopeaa 10km menee 60 minuuttiin.
kuukausi sitten tuntu vielä paljon helpommalta, mutta nyt 10km lenkin jälkeisenä päivänä ei millään jaksa kuin sen lyhyemmän lenkin, ja sen juoken yleensä niin, että välillä otan 200m niin nopeaa kuin pääsee ja sitten taas hölkkää.
Kuitenkin miten on mahdollista, että kunto tavallaan tuntuu laskevan, vaikka juoksen enemmänkin kuin ennen?
tavoitteena ois se, että jaksaisin juosta 15-20km lenkkejä.
Pitääkö ruveta juoksemaan pari kertaa päivässä vai miten? vielä ei tunnu siltä, että voisin juosta pitempiä lenkkejä.
en harrasta muuta liikuntaa, paitsi lihaskunto harjottelua, enkä muista oikeen tykkää, joten juoskun avulla pitäisi saada kunto kohoamaan.
Sykemittarista voisi kai olla apua, mutta en tykkää käyttää sitä.
Niin ja toinen kysymys liittyykin sykkeeseen,
mittasin yhtenä päivänä sykkeen, en ollut tehnyt moneen tuntiin mitään, istuin vain, niin syke oli 116/min ja mittasin hetken päästä uudestaan, silloin se oli 45, mikä se on yleensäkin, mistä toi heilahtelu voi johtua?
miten kohottaa kuntoa?
7
1244
Vastaukset
- jolk
ylikunnolta. Pidä välipäiviä (siis lepoa), että keho ehtii palautua kunnolla. Juuri tollaiset suuret lepopulssin vaihtelut ovat tyypillinen merkki ylikunnosta nuorilla ihmisillä.
- weikko
ei me kaikki olla kuntoilijoita.
vanhempani 88/91veet
minä 66v emme ole koskaan liikkuneet ja terveitä olemme.
minä olen usein aikonut, jo 15v iästä alkaen,
mutta aina todennut että ei sovi minulle.
armeijassakin aloitin innokkaasti, mutta ei kiinostanut.
EI kaikki ole urheilijoita, toiselle urheilu on jopa vaarallista.
Ja terveitä olemme, hyvinterveitä,
ei yskitä, ei vaivoja mitään.
MIETI mikä on hyväksi,
minusta sopiva, ei liian vähäinen paino on parasta ja tavallinen 2 tunnin kävely päivässä riittää.
Eli älä juokse elämääsi piloille,
perhe, lapset puoliso ovat juoksua tärkeämåiä. - vähemmän on enemmän
Kuntosi on jämähtänyt paikoilleen, yllättävää kyllä, siksi että treenaat liikaa ja liian kovaa eikä elimistöllä ole aikaa toipua rasituksesta mikä on edellytyksenä sille että kunto kohenisi.
Lepopäivä aina lenkkien väliin ja itse treenit alemmalla syketasolla. Olet ilmeisesti jättänyt peruskunnon kehittämisen kokonaan tekemättä ja hypännyt suoraan liian ahkeraan ja kovaan treeniin minkä tunnetut seuraukset olet jo itsekin huomannut. - mars..
Ylikunto painaa päälle tuollaisella harjoittelulla. Et lepää juuri lainkaan.
Aluksi lepoa jotta tilasi ei pahene (ylikunnon kanssa ei ole leikkimistä)ja jatkossa 2- 3 lepopäivää viikkoon. Yksi pitkä (15-30 km)hidas lenkki viikkoon ja intervallityyppistä juoksua kerran viikossa. - harrastelija n
oon nyt koittanut pitää vähän taukoa, pari päivää, olen uinut ja kävellyt, pelkään vaan, että kunto laskee entisestään, kun ei tee paljon mitään.
Mutta ehkä tämä lepo auttaakin, vaikea vain olla käymättä lenkillä. - elisa-girl
moi! mä oon 12v, ja oon ajatellu alottaa jonkun liikunnan, tanssin/jumpan/rytmisen voimistelun. onko ideoita? oon lenkkeilly (hölkänny), n. 1-3 kertaa viikossa, alotin n. viikko sitten "varsinaisen lenkkeilyn". mihin aikaan ois paras lenkkeillä, ja miten usein? mua ei tahota päästää ulos kuuden jälkeen, ja oon koulupäivien jälkeen kotona n. klo: 14.00/15.00.
torstaisin tosin vasta viiden aikaan (oon kutosella). eli kannattasko lähtee lenkille heti, kun oon tullu kotiin, vai vasta n. 30min/tunnin "levon" jälkeen? ja kuinka useesti viikossa? vastatkaa jooko, oon IHAN hukassa.- LEnkkeilijä!!
ei sillä oo mitää väliä millon meet lenkille. itse käyn lenkillä illalla :DDD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam35797Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6734- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676