miten kohottaa kuntoa?

harrastelija n

Ongelmana on se, että kunto on jotenkin jämähtäny paikoilleen, ei tunnu enää kohoavan, ja palautuminenkin on jotenkin hidasta.
Käyn noin 6-7krt viikossa juoksemassa, yleensä 3krt 10km lenkin ja 3-4krt 6-8km lenkin, vauhti ei mitään nopeaa 10km menee 60 minuuttiin.

kuukausi sitten tuntu vielä paljon helpommalta, mutta nyt 10km lenkin jälkeisenä päivänä ei millään jaksa kuin sen lyhyemmän lenkin, ja sen juoken yleensä niin, että välillä otan 200m niin nopeaa kuin pääsee ja sitten taas hölkkää.

Kuitenkin miten on mahdollista, että kunto tavallaan tuntuu laskevan, vaikka juoksen enemmänkin kuin ennen?
tavoitteena ois se, että jaksaisin juosta 15-20km lenkkejä.
Pitääkö ruveta juoksemaan pari kertaa päivässä vai miten? vielä ei tunnu siltä, että voisin juosta pitempiä lenkkejä.
en harrasta muuta liikuntaa, paitsi lihaskunto harjottelua, enkä muista oikeen tykkää, joten juoskun avulla pitäisi saada kunto kohoamaan.

Sykemittarista voisi kai olla apua, mutta en tykkää käyttää sitä.
Niin ja toinen kysymys liittyykin sykkeeseen,
mittasin yhtenä päivänä sykkeen, en ollut tehnyt moneen tuntiin mitään, istuin vain, niin syke oli 116/min ja mittasin hetken päästä uudestaan, silloin se oli 45, mikä se on yleensäkin, mistä toi heilahtelu voi johtua?

7

1253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jolk

ylikunnolta. Pidä välipäiviä (siis lepoa), että keho ehtii palautua kunnolla. Juuri tollaiset suuret lepopulssin vaihtelut ovat tyypillinen merkki ylikunnosta nuorilla ihmisillä.

• weikko

ei me kaikki olla kuntoilijoita.
      vanhempani 88/91veet
      minä 66v emme ole koskaan liikkuneet ja terveitä olemme.

minä olen usein aikonut, jo 15v iästä alkaen,
      mutta aina todennut että ei sovi minulle.

armeijassakin aloitin innokkaasti, mutta ei kiinostanut.

EI kaikki ole urheilijoita, toiselle urheilu on jopa vaarallista.

Ja terveitä olemme, hyvinterveitä,
      ei yskitä, ei vaivoja mitään.

MIETI mikä on hyväksi,
      minusta sopiva, ei liian vähäinen paino on parasta ja tavallinen 2 tunnin kävely päivässä riittää.

Eli älä juokse elämääsi piloille,
      perhe, lapset puoliso ovat juoksua tärkeämåiä.

• vähemmän on enemmän

Kuntosi on jämähtänyt paikoilleen, yllättävää kyllä, siksi että treenaat liikaa ja liian kovaa eikä elimistöllä ole aikaa toipua rasituksesta mikä on edellytyksenä sille että kunto kohenisi.

Lepopäivä aina lenkkien väliin ja itse treenit alemmalla syketasolla. Olet ilmeisesti jättänyt peruskunnon kehittämisen kokonaan tekemättä ja hypännyt suoraan liian ahkeraan ja kovaan treeniin minkä tunnetut seuraukset olet jo itsekin huomannut.

• mars..

Ylikunto painaa päälle tuollaisella harjoittelulla. Et lepää juuri lainkaan.

Aluksi lepoa jotta tilasi ei pahene (ylikunnon kanssa ei ole leikkimistä)ja jatkossa 2- 3 lepopäivää viikkoon. Yksi pitkä (15-30 km)hidas lenkki viikkoon ja intervallityyppistä juoksua kerran viikossa.

• harrastelija n

oon nyt koittanut pitää vähän taukoa, pari päivää, olen uinut ja kävellyt, pelkään vaan, että kunto laskee entisestään, kun ei tee paljon mitään.
      Mutta ehkä tämä lepo auttaakin, vaikea vain olla käymättä lenkillä.

• elisa-girl

moi! mä oon 12v, ja oon ajatellu alottaa jonkun liikunnan, tanssin/jumpan/rytmisen voimistelun. onko ideoita? oon lenkkeilly (hölkänny), n. 1-3 kertaa viikossa, alotin n. viikko sitten "varsinaisen lenkkeilyn". mihin aikaan ois paras lenkkeillä, ja miten usein? mua ei tahota päästää ulos kuuden jälkeen, ja oon koulupäivien jälkeen kotona n. klo: 14.00/15.00.
      torstaisin tosin vasta viiden aikaan (oon kutosella). eli kannattasko lähtee lenkille heti, kun oon tullu kotiin, vai vasta n. 30min/tunnin "levon" jälkeen? ja kuinka useesti viikossa? vastatkaa jooko, oon IHAN hukassa.

• LEnkkeilijä!!

ei sillä oo mitää väliä millon meet lenkille. itse käyn lenkillä illalla :DDD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      169
      12833
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      154
      5458
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4780
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      149
      3689
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      39
      2788
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      120
      1955
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      111
      1706
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      366
      1638
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      108
      1538
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      136
      1471
    Aihe