rukousvelvoitteen pitämisestä

leipuripoika

Olen tutkistellut tätä kysymystä rukoilemisesta peilaten omaan päivittäiseen elämääni:


Itse joudun heräämään aamuisin 4:30 ja iltaisin menee nukkumaan viimeistään 21:00,
jotta olin virkeä ja työkykyinen.

Jos pitäisi herätä kolmen- neljän aikoihin aamulla rukoilemaan ,
päivällä töissä(mikä ei kylläkään onnistu)
ja yöllä taas parin tunnin unen jälkeen,
olisin kyllä jo pari kolmen viikon jälkeen aika valmis "kortistoon".

Sanotaanhan tosin, että "rukous on tärkeämpää kuin uni",
ja "laiskakin mies haluaa taivaaseen",
mutta pitemmän päälle tämä ei mielestäni, ainakaan minun kohdallani toimisi.

Kysymyksiä:
Miten vastaavassa tilanteessa oleva (euro)muslimi toimii/ toimisi?
Jäisikö osa rukoushetkistä pitämättä?
vai tehtäisikö ne yhdellä kerralla päivittäin?
Onko Allah Armelias, Kärsivällinen, Armelias ja Anteeksiantava tässä asiassa?
Jotain muuta asiallista näkemystä asiaan ?

30

2067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lännessä ollessa

      tuollainen pieni asia kuin:Ensin työ,sitten huvi.Uskonto ei kuulu työhön.

    • eräs muslimi

      Pitäisi pyrkiä rukoilemaan kuitenkin ne kaikki viisi pakollista rukousta. Rukousajat ovat kuitenkin aika joustavia ja aikaa on aina seuraavaan rukoukseen asti.

      Yhdellä kerralla kaikkien rukousten tekeminen ei tietääkseni ole sallittua vaan kaikki rukoukset pitäisi rukoilla omilla ajoillaan, ellet satu olemaan matkoilla, jolloin on rukoilemiseen suotu helpotuksia, mutta ei siltikään voi rukoilla kaikkea kerralla.

      Jumala on aina Armelias, Armahtava ja Anteeksiantavainen, mutta ei pitäisi silti rukouksia jättää väliin tietoisesti, sillä se on islamin mukaan synti.

      Itse olen ehtinyt tottua mitä erillaisempiin rukousaikoihin, yölläkin on helppo herätä ja tehdä rukous ja jatkaa uniaan. Rukous kestää vain muutaman minuutin, joten se ei kovin paljoa häiritse unia. Olen ollut rukoilemisesta huolimatta virkeä ja työkykyinen omassa työssäni, mikä on seisomatyötä.

      • jatkuu-vielä

        hyvä vastaus.

        Sanoit, että rukous kestää vain muutamia minuutteja.
        Eikös rakoja ole useita yhdellä rukouskerralla?
        ensin yksi, sitten kaksi ja kolme.
        1=1, 2= 1 2, 3 = aloitus 1 2. laskujeni mukaan 6 rakaa/ kerta ja kesto olis n. 30-35 min, vai olenko käsittänyt väärin?

        Lainasin kirjastosta Islamin rukousoppaan,
        joka on aika vaikeaselkoinen.
        Samaten Islamperusteet comin ohje ei oikein auennut minulle.
        Samoin "hämiksen" kirjoissa ei ollut kuin yleisesti kerrotu asiaa.

        Laittaisiko joku koraanista kohtia, joissa rukous asiaa on.
        terv. aloittelija


      • video..
        jatkuu-vielä kirjoitti:

        hyvä vastaus.

        Sanoit, että rukous kestää vain muutamia minuutteja.
        Eikös rakoja ole useita yhdellä rukouskerralla?
        ensin yksi, sitten kaksi ja kolme.
        1=1, 2= 1 2, 3 = aloitus 1 2. laskujeni mukaan 6 rakaa/ kerta ja kesto olis n. 30-35 min, vai olenko käsittänyt väärin?

        Lainasin kirjastosta Islamin rukousoppaan,
        joka on aika vaikeaselkoinen.
        Samaten Islamperusteet comin ohje ei oikein auennut minulle.
        Samoin "hämiksen" kirjoissa ei ollut kuin yleisesti kerrotu asiaa.

        Laittaisiko joku koraanista kohtia, joissa rukous asiaa on.
        terv. aloittelija

        Pari esimerkkiä,
        http://www.youtube.com/watch?v=2R445ekm5QI
        http://english.islamway.com/prayer/BegSound.htm


      • eräs muslimi
        jatkuu-vielä kirjoitti:

        hyvä vastaus.

        Sanoit, että rukous kestää vain muutamia minuutteja.
        Eikös rakoja ole useita yhdellä rukouskerralla?
        ensin yksi, sitten kaksi ja kolme.
        1=1, 2= 1 2, 3 = aloitus 1 2. laskujeni mukaan 6 rakaa/ kerta ja kesto olis n. 30-35 min, vai olenko käsittänyt väärin?

        Lainasin kirjastosta Islamin rukousoppaan,
        joka on aika vaikeaselkoinen.
        Samaten Islamperusteet comin ohje ei oikein auennut minulle.
        Samoin "hämiksen" kirjoissa ei ollut kuin yleisesti kerrotu asiaa.

        Laittaisiko joku koraanista kohtia, joissa rukous asiaa on.
        terv. aloittelija

        Tässä on pakollisten rukousten rakaat:

        Fajr-rukous (aamurukous): 2 rakaa
        Zohr-rukous (aikaisen iltapäivän rukous): 4 rakaa
        Asr-rukous (myöhäisen iltapäivän rukous): 4 rakaa
        Maghreb-rukous (auringonlaskun rukous): 3 rakaa
        Esha-rukous (ilta-/yörukous): 4 rakaa

        Nämä rakaa määrät ovat pakollisissa rukouksissa. Lisäksi on olemassa vapaaehtoisia- ja sunnarukouksia,joita voi suorittaa jos on aikaa ja jos haluaa. Mutta nuo pakolliset rukoukset ovat niitä jotka suoritetaan päivittäin noilla rakaa määrillä mitä kirjoitin ylemmäs.

        Pisinkin rukous noista vie vain noin 5 minuuttia aikaa.

        Jos osaat englantia, niin tässä on melko helpposelkoinen englanninkielinen rukousopas aloittelijoille kuvilla höystettynä.

        http://www.islam-usa.com/pray7.html


      • Kommunisti-muslimi

        "Pitäisi pyrkiä rukoilemaan kuitenkin ne kaikki viisi pakollista rukousta."

        Tämähän on ihan silkkaa valehtelua. "Ensiksikin Koraani sanoo selvästi, että "uskonnossa ei ole mitään pakkoa". http://www.islamopas.com/missupp6.html

        Islamissa ei ole mitään pakkoa. Miten sinä voit sanoa islamissa minkään olevan pakollista, kun kerran Koraani sanoo, että ei ole pakkoa? Joku valehtelee nyt. Onko se Koraani, tuon sivun tekijä vai sinä? Se taitaa jäädä ratkaisemattomaksi arvoitukseksi.


      • eräs muslimi
        Kommunisti-muslimi kirjoitti:

        "Pitäisi pyrkiä rukoilemaan kuitenkin ne kaikki viisi pakollista rukousta."

        Tämähän on ihan silkkaa valehtelua. "Ensiksikin Koraani sanoo selvästi, että "uskonnossa ei ole mitään pakkoa". http://www.islamopas.com/missupp6.html

        Islamissa ei ole mitään pakkoa. Miten sinä voit sanoa islamissa minkään olevan pakollista, kun kerran Koraani sanoo, että ei ole pakkoa? Joku valehtelee nyt. Onko se Koraani, tuon sivun tekijä vai sinä? Se taitaa jäädä ratkaisemattomaksi arvoitukseksi.

        "Uskonnossa ei ole pakkoa" tarkoittaa, että ketään ei voida pakottaa uskomaan vasten tahtoaan. Se kuitenkin, joka on päättänyt noudattaa islamia, hänen velvollisuutensa on noudattaa islamin sääntöjä ja suorittaa velvollisuutensa uskonnossaan. Ja se, että noudattaako, riippuu siitä miten paljon välittää uskonnostaan, kuinka hurskas haluaa olla Luojansa edessä.


      • ...
        eräs muslimi kirjoitti:

        "Uskonnossa ei ole pakkoa" tarkoittaa, että ketään ei voida pakottaa uskomaan vasten tahtoaan. Se kuitenkin, joka on päättänyt noudattaa islamia, hänen velvollisuutensa on noudattaa islamin sääntöjä ja suorittaa velvollisuutensa uskonnossaan. Ja se, että noudattaako, riippuu siitä miten paljon välittää uskonnostaan, kuinka hurskas haluaa olla Luojansa edessä.

        'O Allah! Sinun uskontosi on kaikista kaunein.'

        Voiko olla Allahilla uskonto?


      • Kommunisti-muslimi
        eräs muslimi kirjoitti:

        "Uskonnossa ei ole pakkoa" tarkoittaa, että ketään ei voida pakottaa uskomaan vasten tahtoaan. Se kuitenkin, joka on päättänyt noudattaa islamia, hänen velvollisuutensa on noudattaa islamin sääntöjä ja suorittaa velvollisuutensa uskonnossaan. Ja se, että noudattaako, riippuu siitä miten paljon välittää uskonnostaan, kuinka hurskas haluaa olla Luojansa edessä.

        Tarkoittaako tämä nyt sitä, että jos joku on muslimi, niin hänen on pakko alistua siihen eikä hän saa erota islamista?


      • eräs muslimi
        Kommunisti-muslimi kirjoitti:

        Tarkoittaako tämä nyt sitä, että jos joku on muslimi, niin hänen on pakko alistua siihen eikä hän saa erota islamista?

        Riippuu ihan muslimista itsestään haluaako noudattaa islamia vai ei. EI kuitenkaan ole PAKKO, jos ei itse halua. Pitäisi olla tarpeeksi selvä nyt.


      • Kommunisti-muslimi
        eräs muslimi kirjoitti:

        Riippuu ihan muslimista itsestään haluaako noudattaa islamia vai ei. EI kuitenkaan ole PAKKO, jos ei itse halua. Pitäisi olla tarpeeksi selvä nyt.

        Eli islamissa ei siis ole mitään pakkoa.


      • Esko
        eräs muslimi kirjoitti:

        "Uskonnossa ei ole pakkoa" tarkoittaa, että ketään ei voida pakottaa uskomaan vasten tahtoaan. Se kuitenkin, joka on päättänyt noudattaa islamia, hänen velvollisuutensa on noudattaa islamin sääntöjä ja suorittaa velvollisuutensa uskonnossaan. Ja se, että noudattaako, riippuu siitä miten paljon välittää uskonnostaan, kuinka hurskas haluaa olla Luojansa edessä.

        "Ensiksikin Koraani sanoo selvästi, että "uskonnossa ei ole mitään pakkoa."

        Tämä lause on yksiselitteinen. Siinä sanotaan, ettei uskonnossa ole mitään pakkoa.
        Jos tarkoitus olisi sanoa, ettei islamin uskonto ole pakollista, se myös sanottaisiin niin.

        englanniksi:

        http://quod.lib.umich.edu/cgi/k/koran/koran-idx?type=simple&q1=in religion&size=First 100

        # [2.256] There is no compulsion in religion; truly the right way has become clearly distinct from error;

        http://www.kuran.gen.tr/?x=s_main&y=s_middle&kid=14&sid=2
        2. 256. Let there be no compulsion in religion:

        http://www.kuran.gen.tr/?x=s_main&y=s_middle&kid=33&sid=2
        256. THERE SHALL BE no coercion in matters of faith.
        ...............

        Tässä kyllä näkyy selvästi, kuinka hataraa muslimin ymmärrys omasta pyhästä kirjastaan on.
        Tuossa ei todellakaan sanota, ettei islamiin uskominen ole pakollista. Sehän on pakollista, mikä tulee selvästi ilmi Koraanista. Valinnat ovat pakanoille islam tai kuolema. Kristityille ja juutalaisille se on myös pakollista hieman eri tavalla.


      • eräs muslimi
        Esko kirjoitti:

        "Ensiksikin Koraani sanoo selvästi, että "uskonnossa ei ole mitään pakkoa."

        Tämä lause on yksiselitteinen. Siinä sanotaan, ettei uskonnossa ole mitään pakkoa.
        Jos tarkoitus olisi sanoa, ettei islamin uskonto ole pakollista, se myös sanottaisiin niin.

        englanniksi:

        http://quod.lib.umich.edu/cgi/k/koran/koran-idx?type=simple&q1=in religion&size=First 100

        # [2.256] There is no compulsion in religion; truly the right way has become clearly distinct from error;

        http://www.kuran.gen.tr/?x=s_main&y=s_middle&kid=14&sid=2
        2. 256. Let there be no compulsion in religion:

        http://www.kuran.gen.tr/?x=s_main&y=s_middle&kid=33&sid=2
        256. THERE SHALL BE no coercion in matters of faith.
        ...............

        Tässä kyllä näkyy selvästi, kuinka hataraa muslimin ymmärrys omasta pyhästä kirjastaan on.
        Tuossa ei todellakaan sanota, ettei islamiin uskominen ole pakollista. Sehän on pakollista, mikä tulee selvästi ilmi Koraanista. Valinnat ovat pakanoille islam tai kuolema. Kristityille ja juutalaisille se on myös pakollista hieman eri tavalla.

        Ja sinäkö tiedät enemmän islamista kuin minä muslimina, joka olen opiskellut islamia monien vuosien ajan vielä näin uskonnon sisältä päin?

        Olisi parasta, ettet tekisi omia tulkintojasi, sillä olet ajanut niissä aika räikeästi metsään.


      • eräs muslimi
        Esko kirjoitti:

        "Ensiksikin Koraani sanoo selvästi, että "uskonnossa ei ole mitään pakkoa."

        Tämä lause on yksiselitteinen. Siinä sanotaan, ettei uskonnossa ole mitään pakkoa.
        Jos tarkoitus olisi sanoa, ettei islamin uskonto ole pakollista, se myös sanottaisiin niin.

        englanniksi:

        http://quod.lib.umich.edu/cgi/k/koran/koran-idx?type=simple&q1=in religion&size=First 100

        # [2.256] There is no compulsion in religion; truly the right way has become clearly distinct from error;

        http://www.kuran.gen.tr/?x=s_main&y=s_middle&kid=14&sid=2
        2. 256. Let there be no compulsion in religion:

        http://www.kuran.gen.tr/?x=s_main&y=s_middle&kid=33&sid=2
        256. THERE SHALL BE no coercion in matters of faith.
        ...............

        Tässä kyllä näkyy selvästi, kuinka hataraa muslimin ymmärrys omasta pyhästä kirjastaan on.
        Tuossa ei todellakaan sanota, ettei islamiin uskominen ole pakollista. Sehän on pakollista, mikä tulee selvästi ilmi Koraanista. Valinnat ovat pakanoille islam tai kuolema. Kristityille ja juutalaisille se on myös pakollista hieman eri tavalla.

        Ajat kyllä Esko aika räikeästi metsään nyt. Ennakkoluulosi saavat sinut ymmärtämään islamia ihan väärin. Ja lisäksi teet tulkintoja omasta päästäsi,mitä kenenkään ei pitäisi tehdä.
        Ketään ei islamiin pakoteta, usko tai älä, ja jos et usko, niin omahan on asiasi.


      • Esko
        eräs muslimi kirjoitti:

        Ajat kyllä Esko aika räikeästi metsään nyt. Ennakkoluulosi saavat sinut ymmärtämään islamia ihan väärin. Ja lisäksi teet tulkintoja omasta päästäsi,mitä kenenkään ei pitäisi tehdä.
        Ketään ei islamiin pakoteta, usko tai älä, ja jos et usko, niin omahan on asiasi.

        niinkuin ne on kirjoitettu. Sinä et et ymmärrä mitä tekstissä sanotaan, tai teet omia tulkintojasi.

        Tästä voisi ajatella niinkin, että Koraaniin on kirjoitettu pötyä.

        >>Ketään ei islamiin pakoteta, usko tai älä, ja jos et usko, niin omahan on asiasi.

        Miksi islamista eronnut tapetaan? Miksi pakanalle annetaan mahdollisuudet hyväksyä islam tai tulla tapetuksi? Miksi kristitylle annataan mahdollisuudet hyväksyä islam tai maksaa veroa ja alistua?
        Oletko sinä täysin sokea, kun et näe mitä eteesi pannaan?


      • eräs muslimi
        Esko kirjoitti:

        niinkuin ne on kirjoitettu. Sinä et et ymmärrä mitä tekstissä sanotaan, tai teet omia tulkintojasi.

        Tästä voisi ajatella niinkin, että Koraaniin on kirjoitettu pötyä.

        >>Ketään ei islamiin pakoteta, usko tai älä, ja jos et usko, niin omahan on asiasi.

        Miksi islamista eronnut tapetaan? Miksi pakanalle annetaan mahdollisuudet hyväksyä islam tai tulla tapetuksi? Miksi kristitylle annataan mahdollisuudet hyväksyä islam tai maksaa veroa ja alistua?
        Oletko sinä täysin sokea, kun et näe mitä eteesi pannaan?

        Koraani ei ole pötyä missään tapauksessa. Luulenpa, ettet ota huomioon jokaisen jakeen taustaa, kun luet niitä. Lue selitysteoksen kanssa, niin ehkä ymmärtäisit vähän paremmin. Plus sinun tulisi ymmärtää, että kaikki jakeet eivät koske nykyaikaa, esim. usein ne jakeet mistä te islamin vastustajat yleensä keuhkoatte.

        Tiestitkös, että Egyptin mufti on sanonut jokin aika sitten, ettei islamista luopuneita tulisi tappaa? Ja tuo luopuneiden tappaminen ei ollut edes kovin yleistä profeetta Mohammedin SAWS aikoina. Ja eihän sinunkaan tarvitse hyväksyä islamia sen takia, että pelkäisit tulevasi tapetuksi. Joka ei halua tulla muslimiksi, ei sen tarvitsekaan, koska usko ilman, että sydän on siinä mukana, ei ole oikeaa uskoa. Eikä silloin uskonnosta olisi hyötyä ja iloa sellaiselle ihmiselle.

        En muuten ole sokea ja tiedän mitä eteeni saan. Pitää vain tietää mistä ohjeensa ja neuvonsa ottaa ja kulkea sitä kultaista keskitietä.


      • mutta...
        eräs muslimi kirjoitti:

        Koraani ei ole pötyä missään tapauksessa. Luulenpa, ettet ota huomioon jokaisen jakeen taustaa, kun luet niitä. Lue selitysteoksen kanssa, niin ehkä ymmärtäisit vähän paremmin. Plus sinun tulisi ymmärtää, että kaikki jakeet eivät koske nykyaikaa, esim. usein ne jakeet mistä te islamin vastustajat yleensä keuhkoatte.

        Tiestitkös, että Egyptin mufti on sanonut jokin aika sitten, ettei islamista luopuneita tulisi tappaa? Ja tuo luopuneiden tappaminen ei ollut edes kovin yleistä profeetta Mohammedin SAWS aikoina. Ja eihän sinunkaan tarvitse hyväksyä islamia sen takia, että pelkäisit tulevasi tapetuksi. Joka ei halua tulla muslimiksi, ei sen tarvitsekaan, koska usko ilman, että sydän on siinä mukana, ei ole oikeaa uskoa. Eikä silloin uskonnosta olisi hyötyä ja iloa sellaiselle ihmiselle.

        En muuten ole sokea ja tiedän mitä eteeni saan. Pitää vain tietää mistä ohjeensa ja neuvonsa ottaa ja kulkea sitä kultaista keskitietä.

        Entäpä, jos eräs muslimi ei erota hadithia Koraanista? Jos hänen älynsä on niin alhainen, on aina vaarana, että hän valitsee väärät auktoriteetit.


      • todistit,
        eräs muslimi kirjoitti:

        Koraani ei ole pötyä missään tapauksessa. Luulenpa, ettet ota huomioon jokaisen jakeen taustaa, kun luet niitä. Lue selitysteoksen kanssa, niin ehkä ymmärtäisit vähän paremmin. Plus sinun tulisi ymmärtää, että kaikki jakeet eivät koske nykyaikaa, esim. usein ne jakeet mistä te islamin vastustajat yleensä keuhkoatte.

        Tiestitkös, että Egyptin mufti on sanonut jokin aika sitten, ettei islamista luopuneita tulisi tappaa? Ja tuo luopuneiden tappaminen ei ollut edes kovin yleistä profeetta Mohammedin SAWS aikoina. Ja eihän sinunkaan tarvitse hyväksyä islamia sen takia, että pelkäisit tulevasi tapetuksi. Joka ei halua tulla muslimiksi, ei sen tarvitsekaan, koska usko ilman, että sydän on siinä mukana, ei ole oikeaa uskoa. Eikä silloin uskonnosta olisi hyötyä ja iloa sellaiselle ihmiselle.

        En muuten ole sokea ja tiedän mitä eteeni saan. Pitää vain tietää mistä ohjeensa ja neuvonsa ottaa ja kulkea sitä kultaista keskitietä.

        että Egyptissä tapetaan sellaisia, jotka luopuvat
        islamista:
        "Tiestitkös, että Egyptin mufti on sanonut jokin aika sitten, ettei islamista luopuneita tulisi tappaa?"

        Ei kai tuollaista lausumaa tarvitse antaa, jos ke-
        tään ei tapettaisi!!!!!

        Mistä sen voi tietää, mitkä Koraanin jakeet kos-
        kevat nykypäivää? Tuliko Allahille virhe, kun ei
        osannut sanoa asiaansa selvästi?


      • Jake "Kafir" Waits
        eräs muslimi kirjoitti:

        Koraani ei ole pötyä missään tapauksessa. Luulenpa, ettet ota huomioon jokaisen jakeen taustaa, kun luet niitä. Lue selitysteoksen kanssa, niin ehkä ymmärtäisit vähän paremmin. Plus sinun tulisi ymmärtää, että kaikki jakeet eivät koske nykyaikaa, esim. usein ne jakeet mistä te islamin vastustajat yleensä keuhkoatte.

        Tiestitkös, että Egyptin mufti on sanonut jokin aika sitten, ettei islamista luopuneita tulisi tappaa? Ja tuo luopuneiden tappaminen ei ollut edes kovin yleistä profeetta Mohammedin SAWS aikoina. Ja eihän sinunkaan tarvitse hyväksyä islamia sen takia, että pelkäisit tulevasi tapetuksi. Joka ei halua tulla muslimiksi, ei sen tarvitsekaan, koska usko ilman, että sydän on siinä mukana, ei ole oikeaa uskoa. Eikä silloin uskonnosta olisi hyötyä ja iloa sellaiselle ihmiselle.

        En muuten ole sokea ja tiedän mitä eteeni saan. Pitää vain tietää mistä ohjeensa ja neuvonsa ottaa ja kulkea sitä kultaista keskitietä.

        Olen vähän ymmälläni, koska välillä te muslimit olette väittäneet, että Koraanissa annetut ohjeet ja käskyt ovat muuttumattomia, eivätkä ajasta riippuvaisia.

        Jopa Allah sanoi Muhammadille Koraanissa "17:77. Tällainen oli käskymme, kun lähetimme ennen sinua sanamme julistajia, ja sinun suhteesi eivät käskymme muutu."

        50:29. "Minun sanani ei muutu, enkä Minä tee vääryyttä palvelijoilleni."

        5:3 "Tänä päivänä Minä olen saattanut täydelliseksi teidän uskontonne ja sallinut mielisuosioni ylenpalttisesti tulla teidän osaksenne, olen armossani antanut Islaamin teidän uskonnoksenne."

        Miksi täydellisen tarvitsisi muuttua tai sopeutua?


      • Dhimmi
        eräs muslimi kirjoitti:

        Ja sinäkö tiedät enemmän islamista kuin minä muslimina, joka olen opiskellut islamia monien vuosien ajan vielä näin uskonnon sisältä päin?

        Olisi parasta, ettet tekisi omia tulkintojasi, sillä olet ajanut niissä aika räikeästi metsään.

        Saisinko asiaa sivuten tiedustella, että jos ja kun olet islamia opiskellut "monia vuosia" ja "vielä sisältä päin", niin mistä johtuu ettet erota Koraanin kohtaa jostain hadithista, kuten jo poistetussa ketjussa osoitit? Oliko ihan vain normaali hölmö virhe, vau mistä oli kysymys? Olisi kiva kuulla vastaus. Varsinkin kun niitä "teikäläisiltä" näihin kysymyksiin harvoin saa. Helpompaa on ilmeisesti pyytää sefua poistamaan koko "asiaton kysymys" ketju...

        Ja niin, mitä tulee "uskonnon sisältä päin opiskelemiseen", se ei muuten ole mikään asia, joka tekisi ihmisestä sen kyseisen uskonnon parhaan tietäjän. Ihan vinkkinä, sitä ei kannata mainita noin. Monen muun uskonnollisen liikkeen yhteydessä puhutaan tällöin aivopesusta...


      • eräs muslimi
        todistit, kirjoitti:

        että Egyptissä tapetaan sellaisia, jotka luopuvat
        islamista:
        "Tiestitkös, että Egyptin mufti on sanonut jokin aika sitten, ettei islamista luopuneita tulisi tappaa?"

        Ei kai tuollaista lausumaa tarvitse antaa, jos ke-
        tään ei tapettaisi!!!!!

        Mistä sen voi tietää, mitkä Koraanin jakeet kos-
        kevat nykypäivää? Tuliko Allahille virhe, kun ei
        osannut sanoa asiaansa selvästi?

        Enpä vaan ole kuullut kenestäkään joka olisi tapettu Egyptissä islamin jättämisen vuoksi. Vaan kun yleisesti on ollut puheenaiheena kaikkialla tuo kysymys, niin siksi Egyptin mufti on on antanut oman lausuntonsa asiasta. Vai yrititkö ihan tahallaan ymmärtää väärin?

        Kysyisit oppineilta mitkä jakeet edustavat nykypäivää, he osaisivat varmasti vastata tyhjentävästi siihen. Mutta voin antaa esimerkin kuitenkin siitä, mikä koskee nykyaikaa, kuten; sitä miten perintö tulee jakaa.

        Ja sille joka väitti, että en tunnista hadithia koraanin jakeesta: Kyllä tunnistan, mutta tuli pieni sekaannus sanojen kanssa. Se mitä siihen Koraanin kohtaan selitin vastaukseksi pitää kuitenkin paikkansa, vaikkei siinä lauseessa mainita sanaa aviomies. Jos vain jaksaisitte perehtyä niiden jakeiden taustoihin, niin tietäisitte tekin sen. Ei riitä pelkästään, että lukee Koraanin, sillä sellaiselle, joka ei tunne kunkin jakeen takana olevaa historiaa ne saattavat aiheuttaa väärinkäsityksiä.


      • eräs muslimi
        todistit, kirjoitti:

        että Egyptissä tapetaan sellaisia, jotka luopuvat
        islamista:
        "Tiestitkös, että Egyptin mufti on sanonut jokin aika sitten, ettei islamista luopuneita tulisi tappaa?"

        Ei kai tuollaista lausumaa tarvitse antaa, jos ke-
        tään ei tapettaisi!!!!!

        Mistä sen voi tietää, mitkä Koraanin jakeet kos-
        kevat nykypäivää? Tuliko Allahille virhe, kun ei
        osannut sanoa asiaansa selvästi?

        ...että Jumalalle ei tule virheitä.

        Kertokaa muuten, miksi minun pitäisi jatkaa teille islamin vihaajille vastaamista? Väännätte kuitenkin kaikki sanani ihan nurinkurin ja panette omianne väliin ja annatte omia selityksiä islamista vaikkette oikeasti edes tunne sitä.

        Tutustuisitte oikeasti kunnon muslimeihin ja juttelisitte heidän kanssaan ilman ennakkoluuloja ja avoimin mielin ja väittelemättä ja heidän uskoaan panettelematta, niin saattaisitte huomata, että me muslimit olemmekin ihan mukavia ihmisiä.


      • Länsimaalainen.
        eräs muslimi kirjoitti:

        ...että Jumalalle ei tule virheitä.

        Kertokaa muuten, miksi minun pitäisi jatkaa teille islamin vihaajille vastaamista? Väännätte kuitenkin kaikki sanani ihan nurinkurin ja panette omianne väliin ja annatte omia selityksiä islamista vaikkette oikeasti edes tunne sitä.

        Tutustuisitte oikeasti kunnon muslimeihin ja juttelisitte heidän kanssaan ilman ennakkoluuloja ja avoimin mielin ja väittelemättä ja heidän uskoaan panettelematta, niin saattaisitte huomata, että me muslimit olemmekin ihan mukavia ihmisiä.

        Olisi mukava tutustua kunnon muslimeihin ja vielä mukavampaa olisi, jos he pysyisivät omissa muslimimaissaan. Islamia ei kaivata tänne, se sopii oivasti keskiaikaisiin kehitysmaihin, ei vapaaseen demokratiaan.


      • Jake "Kafir" Waits
        eräs muslimi kirjoitti:

        ...että Jumalalle ei tule virheitä.

        Kertokaa muuten, miksi minun pitäisi jatkaa teille islamin vihaajille vastaamista? Väännätte kuitenkin kaikki sanani ihan nurinkurin ja panette omianne väliin ja annatte omia selityksiä islamista vaikkette oikeasti edes tunne sitä.

        Tutustuisitte oikeasti kunnon muslimeihin ja juttelisitte heidän kanssaan ilman ennakkoluuloja ja avoimin mielin ja väittelemättä ja heidän uskoaan panettelematta, niin saattaisitte huomata, että me muslimit olemmekin ihan mukavia ihmisiä.

        "Tutustuisitte oikeasti kunnon muslimeihin ja juttelisitte heidän kanssaan ilman ennakkoluuloja ja avoimin mielin ja väittelemättä ja heidän uskoaan panettelematta, niin saattaisitte huomata, että me muslimit olemmekin ihan mukavia ihmisiä."

        Olet mukava ihminen, jos löydät edes jotain kritisoitavaa seuraavasta Muhammadin antamasta tuomiosta.

        Kertoi Abdullah Ibn Abbas:

        Sokealla miehellä oli orja-äiti, jolla oli tapana solvata Profeettaa (rauha_olkoon_hänen_kanssaan) ja kritisoida häntä. Mies kielsi naista, mutta tämä ei lopettanut. Mies nuhteli häntä, mutta tämä ei luopunut tavastaan.

        Yhtenä yönä nainen aloitti Profeetan(rohk) panettelun ja solvasi tätä. Silloin mies otti tikarin, laittoi sen raskaana olevan naisen vatsalle, painoi tikaria ja tappoi naisen. Syntymätön lapsi tuli äidin jalkojen välistä veren tahrimana.

        Kun aamu tuli, Profeetta (rohk) sai ilmoituksen tapauksesta. Hän kokosi ihmiset yhteen ja sanoi: "Minä vannotan Allahin kautta tätä miestä, joka on tehnyt tämän teon, ja minä vannotan häntä minun oikeudellani häneen, että hänen pitäisi nousta ylös." Täristen sokea mies nousi ylös, matkallaan hän talloi ihmisten niskoja, kunnes istuutui Profeetan (rohk) eteen ja sanoi: "Allahin Apostoli! Minä olin hänen (orjanaisen) herransa; hänellä oli tapana solvata sinua ja kritisoida sinua. Minä kielsin häntä, muta hän ei lopettanut, ja minä nuhtelin häntä, mutta hän ei luopunut tavastaan. Minulla on häneltä kaksi poikaa - kuin helmiä, ja hän oli minun seuranani. Viime yönä hän alkoi solvata ja kritisoida sinua. Joten otin tikarin, laitoin sen hänen vatsalleen ja painoin sitä, kunnes tapoin hänet."

        Sen jälkeen Profeetta (rohk) sanoi: "Oi todistakaa, mitään kostotoimenpidettä naisen verestä ei ole maksettava."

        http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/abudawud/038.sat.html#038.4348


      • ....
        eräs muslimi kirjoitti:

        Ja sinäkö tiedät enemmän islamista kuin minä muslimina, joka olen opiskellut islamia monien vuosien ajan vielä näin uskonnon sisältä päin?

        Olisi parasta, ettet tekisi omia tulkintojasi, sillä olet ajanut niissä aika räikeästi metsään.

        A more recent publication states that Ibn Hazm accepted the abrogation of 2:256 in order to avoid a contradiction between this passage and the death penalty for apostasy. On the other hand, the author claims that 2:256 has not been abrogated (Mohamed S.El-Awa, Punishment in Islamic Law: A Comparative Study, American Trust Publications, Indianapolis, 1982, p. 51). For two general discussions on abrogation in Islam and some of its complexities, including differing opinions within the traditional Schools of Law about whether or not the Hadith can abrogate the Qur'an, compare Islamic Jurisprudence: Shafi'i's Risala, translated with an Introduction, Notes and Appendices by Majid Khadduri, The Johns Hopkins Press, Baltimore, 1961, esp. pp. 123-145 with M. H. Kamali, Principles of Islamic Jurisprudence, Pelanduk Publications, Malaysia, esp. pp. 189-210. The doctrine of abrogation is especially rooted in Qur'an 2:106, 16:101, 87:6,7.


      • Jake "Kafir" Waits
        Jake "Kafir" Waits kirjoitti:

        "Tutustuisitte oikeasti kunnon muslimeihin ja juttelisitte heidän kanssaan ilman ennakkoluuloja ja avoimin mielin ja väittelemättä ja heidän uskoaan panettelematta, niin saattaisitte huomata, että me muslimit olemmekin ihan mukavia ihmisiä."

        Olet mukava ihminen, jos löydät edes jotain kritisoitavaa seuraavasta Muhammadin antamasta tuomiosta.

        Kertoi Abdullah Ibn Abbas:

        Sokealla miehellä oli orja-äiti, jolla oli tapana solvata Profeettaa (rauha_olkoon_hänen_kanssaan) ja kritisoida häntä. Mies kielsi naista, mutta tämä ei lopettanut. Mies nuhteli häntä, mutta tämä ei luopunut tavastaan.

        Yhtenä yönä nainen aloitti Profeetan(rohk) panettelun ja solvasi tätä. Silloin mies otti tikarin, laittoi sen raskaana olevan naisen vatsalle, painoi tikaria ja tappoi naisen. Syntymätön lapsi tuli äidin jalkojen välistä veren tahrimana.

        Kun aamu tuli, Profeetta (rohk) sai ilmoituksen tapauksesta. Hän kokosi ihmiset yhteen ja sanoi: "Minä vannotan Allahin kautta tätä miestä, joka on tehnyt tämän teon, ja minä vannotan häntä minun oikeudellani häneen, että hänen pitäisi nousta ylös." Täristen sokea mies nousi ylös, matkallaan hän talloi ihmisten niskoja, kunnes istuutui Profeetan (rohk) eteen ja sanoi: "Allahin Apostoli! Minä olin hänen (orjanaisen) herransa; hänellä oli tapana solvata sinua ja kritisoida sinua. Minä kielsin häntä, muta hän ei lopettanut, ja minä nuhtelin häntä, mutta hän ei luopunut tavastaan. Minulla on häneltä kaksi poikaa - kuin helmiä, ja hän oli minun seuranani. Viime yönä hän alkoi solvata ja kritisoida sinua. Joten otin tikarin, laitoin sen hänen vatsalleen ja painoin sitä, kunnes tapoin hänet."

        Sen jälkeen Profeetta (rohk) sanoi: "Oi todistakaa, mitään kostotoimenpidettä naisen verestä ei ole maksettava."

        http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/abudawud/038.sat.html#038.4348

        ole minkäänlaista tarvetta tutustua henkilöihin, jotka eivät löydä äskeisen perusteella Muhammadista mitään kritisoitavaa.

        Itseasiassa haluan pysyä mahdollisimman kaukana sellaisista henkilöistä, jotka eivät löydä tuosta mitään kritisoitavaa.


      • eräs muslimi
        Jake "Kafir" Waits kirjoitti:

        ole minkäänlaista tarvetta tutustua henkilöihin, jotka eivät löydä äskeisen perusteella Muhammadista mitään kritisoitavaa.

        Itseasiassa haluan pysyä mahdollisimman kaukana sellaisista henkilöistä, jotka eivät löydä tuosta mitään kritisoitavaa.

        Edes hadithin luotettavuutta et sitten tarkistanut? Se, että se on hadith ei vielä tee siitä luotettavaa, sen luotettavuus pitää tarkistaa oppineelta.

        En muuten ymmärrä vihaasi ihmisiä kohtaan, jotka edustavat tiettyä uskontoa, vaikkei nämä ihmiset olisi syyllisiä mihinkään. Kuka muuten käskee juttelemaan muslimin kanssa uskonnosta? Minäkään en juttele uskonnosta muun uskoisten tuttavieni kanssa.

        Ja joka sanoi, että muslimien pitäisi mennä niihin muslimimaihin mistä ovat tulleet, niin sanonpahan vain, että satun olemaan suomalainen suomalaisesta suvusta ja koko elämäni asunut Suomessa ja minulla on oikeus asua täällä.

        Miksi muuten kukaan, joka inhoaa islamia ja/tai muslimeita tulee tälle palstalle edes kyselemään ja vaatimaan vastauksia, jos tarkoituksena on toisen panettelu? Ja lisäksi heti leimaa sen muslimin, joka vastaa valehtelijaksi? Jos inhoaa ihan oikeasti islamia, niin olisikohan parasta suunnata jollekin muulle palstalle, missä ei tarvitse edes nähdäkään koko sanaa "islam"?


      • Jake "Kafir" Waits
        eräs muslimi kirjoitti:

        Edes hadithin luotettavuutta et sitten tarkistanut? Se, että se on hadith ei vielä tee siitä luotettavaa, sen luotettavuus pitää tarkistaa oppineelta.

        En muuten ymmärrä vihaasi ihmisiä kohtaan, jotka edustavat tiettyä uskontoa, vaikkei nämä ihmiset olisi syyllisiä mihinkään. Kuka muuten käskee juttelemaan muslimin kanssa uskonnosta? Minäkään en juttele uskonnosta muun uskoisten tuttavieni kanssa.

        Ja joka sanoi, että muslimien pitäisi mennä niihin muslimimaihin mistä ovat tulleet, niin sanonpahan vain, että satun olemaan suomalainen suomalaisesta suvusta ja koko elämäni asunut Suomessa ja minulla on oikeus asua täällä.

        Miksi muuten kukaan, joka inhoaa islamia ja/tai muslimeita tulee tälle palstalle edes kyselemään ja vaatimaan vastauksia, jos tarkoituksena on toisen panettelu? Ja lisäksi heti leimaa sen muslimin, joka vastaa valehtelijaksi? Jos inhoaa ihan oikeasti islamia, niin olisikohan parasta suunnata jollekin muulle palstalle, missä ei tarvitse edes nähdäkään koko sanaa "islam"?

        Kerro, kuinka luotettava ko. hadith tarkalleen on, kiitos.

        Viha on ehkä vähän liioiteltu tulkinta, mutta tiettyä vastenmielisyyttä tunnen sinua kohtaan.


    • on...

      Tuntemani muslimit rukoilevat kyllä joka päivä 5 rukousta, mutta yleensä silloin kuin töiltä ja muilta velvotteilta ehtivät. Tietääkseni rukouksia ei ole pakko suorittaa juuri tietyllä kellonlyömällä, vaan jokaiselle päivittäiselle rukoukselle on aikaraja, mihin mennessä se pitäisi suorittaa, ja jos joku rukouksista jää väliin, voi sen korvata myöhemmin - esim. päivän viimeisen rukouksen yhteydessä rukoilemalla myös nuo väliin jääneet rituaalirukoukset.
      Ainoastaan tosi hurskaat nousevat päivittäin aamuyöstä rukoilemaan. En tunne ketään tällaista.

      • leipuripoika

        asiaa on nyt enemmän, kuin tarpeeksi.
        Kiitos linkeistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe